
- 51 -

station off the air because its owner, an evangelical preacher, had broadcast editorials attacking

the decadence of Los Angeles city government. The FRe's rationale was that the Reverend

Shuler's broadcasts were "sensational rather than instructive. "98 The same could surely be said

for the newspaper that the Supreme Court the year before had protected from prior restraint in

Near, yet the state was forbidden to enjoin the publication of even a single issue-no one even

contemplated shutting the paper down. The D.C. Circuit upheld the FRe's action in Shuler,

granting the agency nearly unbridled discretion to consider the character and quality of pro-

gramming. The court saw no denial of free speech, but "merely the application of the regulatory

power of Congress in a field within the scope of its legislative power. "99

79. The Federal Radio Commission, of course, became the FCC when the

Communications Act became law on June 19, 1934. 100 From its very inception, the FCC used

its license-renewal powers to suppress broadcast speech that it disfavored and to promote

broadcast speech that it deemed, in its euphemistic phrasing, to be "meritorious." In section 326

of the new act, Congress provided in part: "Nothing in this Act shall be understood or construed

to give the Commission the power of censorship over the radio communications or signals

transmitted by any radio station, and no regulation or condition shall be promulgated or fixed

by the Commission which shall interfere with the right of free speech by means of radio

communication. "101 Given those words, the first reported decisions of the FCC are remarkable

for the extent to which the agency explicitly used the content of broadcast speech as a criterion

98. Trinity Methodist Church. 62 F.2d at 851.
99./d.
100. Pub. L. No. 73-416, 48 Stat. 1064 (1934).
101. 47 U.S.C. § 326.

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalfof the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 52 -

for deciding whether to renew a broadcast license.

80. The FCC's first reported license renewal proceeding concerned WSBT in South

Bend, Indiana. 102 Discussion of broadcast content in the FCC's decision of July 13, 1934, was

brief and relatively innocuous compared to the decisions that would shortly follow. The service

of WSBT was found to be "meritorious and well designed to satisfy the needs and interests of

the South Bend area. "103 One statement suggests what the FCC understood to be "meritorious"

programming: "A liberal policy is followed by the applicant in its cooperation with local civic

and philanthropic activities and considerable time over the stations is devoted to such

matters. "104 That statement comports with the view that broadcast regulation has had the effect,

by inducing the broadcaster to include certain kinds of programming, of directing a licensee to

subsidize certain favored interest groups or government initiatives.

81. The renewal process has enabled the Commission not only to encourage the

broadcast of some kinds of programs, but also to discourage the broadcast of others. In March

1935, the FCC ruled on the renewal application of WHOM in Jersey City, New Jersey, in New

Jersey Broadcasting Corporation. 105 The renewal application had been designated for hearing

to determine "[t]he nature and character of the service rendered and the programs broadcast by

Station WHOM. "106 The hearing examiner (the precursor to an administrative law judge)

recommended that renewal be granted, "although certain programs did not serve or at least were

102. John L. Hopkins, 1 F.C.C. 117, 125-27 (1934). A Chicago station also was addressed in the renewal
proceeding.

103. Id. at 128.
104. /d.
105. 1 F.C.C. 224 (1935).
106. Id. at 224.

Nfidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 53 -

of doubtful public interest. "107 Reviewing the hearing examiner's findings, the FCC recounted

that "[a] careful examination ofthis log reveals that programs of a community, civic, charitable,

religious, and educational nature constituted a substantial portion of the station's time. "108 The

agency discussed at length the meritorious programs about the Society for the Prevention of

Cruelty to Animals, about history, about birds, about opera, and so on. Then, however, the FCC

stated:

The Commission received certain complaints concerning programs broadcast over
Station WHOM by the Hill Medical Office, Modern Medical Associates,
Medicated Air Institute, the Tri-Boro Racing Guide, and Barbara Toy. The
Commission has made a careful review of these programs, as a result of which
it is impelled to the belief that the programs broadcast by the Hill Medical Office,
Modern Medical Associates, and the Medicated Air Institute were of doubtful
public interest; that the programs broadcast over Station WHOM by the Tri-Boro
Racing Guide and Barbara Toy did not serve public interest, convenience, and
necessity. However, the large majority of programs broadcast by the station were
generally meritorious and did serve public interest, convenience, and necessity,
and that [sic] the programs of the Hill Medical Office, Modern Medical
Associates, Medicated Air Institute, Tri-Boro Racing Guide, and Barbara Toy
have been discontinued by the station. 109

Thus, in its very first year of existence, in volume 1 of the FCC Repons, the FCC implied in

New Jersey Broadcasting that it was renewing the license for WHOM on the expectation that the

specific programming found not to be in the public interest would not recur. The conditional

nature of the FCC's renewal decision could have been plainer only if the agency had said

explicitly that WHOM could have its license renewed as long as it promised to stop broadcasting

programs about horse races.

82. The instances of FCC influence over program content since 1934 are simply too

107. [d. at 225.
108. [d.
109. [d. at 225-26 (emphasis added).

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association of America, July 21, 1998



- 54 -

numerous to chronicle. Some of those episodes would shock the conscience of current-day

defenders of free speech, wherever they stand on the political spectrum. For example, by August

1935 the FCC sternly disapproved of another controversial subject matter-advertisements for

birth control products. In Knickerbocker Broadcasting Co., a renewal proceeding for WMCA

in New York City, the Commission first praised the broadcaster because "[m]any of the

accomplished and popular present-day radio stars were introduced to the public through the

medium of the WMCA microphone. "110 But the Commission then castigated the broadcaster

for its unacceptable content regarding birth control:

Contrasted with the above meritorious conduct, however, are the activities
of Station WMCA relative to certain advertising broadcasts of the product
"Birconjel," entitled "Modern Women's Serenade." This program was of short
duration, being broadcast for several days during March 1935. It must be termed
offensive and contrary to the public interest. Mere use of the name suggests child­
birth control. During the program in question sentimental or suggestive music was
interwoven with talks explanatory of the objectionable subject matter. Bluntly
speaking, listeners from all walks of life were advised and encouraged, in terms
unequivocal, that through the use of a particular medical or chemical compound,
they might avoid the consequences either of child-birth or moral impropriety.
Acceptance of the program was originally declined by the station authorities, but
later contracted for with considerable reluctance and caution.

. . . It was the Commission's original impression that the imposition upon
the public of Modern Women's Serenade, heretofore described, was so
unconscionable as to outweigh the merit incident to the good record heretofore
established by the station, and make mandatory a denial of its application for
renewal of license; but upon further consideration and careful scrutiny of the past
and proposed future conduct of Station WMCA, the conclusion was reached that
the continued operation of WMCA would serve public interest, convenience, or
necessity. 111

Today, of course, any similar attempt by the Commission to use the license renewal process to

110. 2 F.C.C. 76, 77 (1935).
111. Id. (emphasis added).

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 55 -

stifle discussion of reproductive choice would create a major constitutional controversy. 112

There is no reason to suppose, however, that a regulator's propensity to condition, implicitly or

explicitly, the renewal of a broadcaster's license on his avoidance of disfavored content should

be limited to anyone subject.

83. By 1960, the FCC issued its Programming Statement, which reflected the agency's

belief that radio and television licensees should offer the public diverse programming. 113 The

FCC listed the fourteen components of balanced programming, ranging from the obvious (news,

weather, sports) to the ethereal ("Opportunity for Local Self-Expression"). 114 The FCC further

stated that if a broadcaster was responsive to the "tastes, needs and desires" of his community,

"he has met his responsibility. "115 Thus, the FCC's pursuit of diverse programming began

with platitudes that seemed difficult for a conscientious broadcaster to avoid fulfilling in the

ordinary self-interested pursuit of profit. Nevertheless, the FCC required broadcasters to explain

in renewal proceedings their failures to achieve sufficiently diverse programming. 116 Naturally,

the threat of being denied renewal of one's license was a sword of Damocles over broadcasters'

heads. By 1984, however, the FCC realized that competitive markets virtually guaranteed that

broadcasters would meet requirements for diverse programming, such that the guidelines no

longer served any useful purpose (if they ever did). ]17

112. q Rust v. Sullivan, 500 U.S. 173 (1991).
113. Network Programming Inquiry, Report and Statement of Policy, 25 FED. REG. 7291 (1960) [hereinafter 1960

Programming Statement]. The definitive analysis of that regulatory policy, from which this discussion draws, is
KRA'ITENMAKER & POWE, supra note 28, at 76-81.

114. 1960 Programming Statement, 25 FED. REG. at 7295.
115.1d.
116. Revision of Programming and Commercialization Policies, Ascertainment Requirements, and Program Log

Requirements for Commercial Television Stations, Report and Order, MM Dkt. No. 83-670, 98 F.C.C.2d 1076, 1078
n.3 (1984).

117. 1d. at 1080-85.

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 56 -

84. The Commission's most infamous attempt to regulate broadcast content was the

Fairness Doctrine, which required broadcast licensees "to provide coverage of vitally important

controversial issues of interest in the community served by the licensees" and "to provide a

reasonable opportunity for the presentation of contrasting viewpoints on such issues. "118 The

FCC began its entanglement with fairness in its 1949 Report on Editorializing by Broadcast

Licensees, requiring broadcasters to provide reply time for opposing viewpoints on controversial

issues. 119 The FCC codified the so-called personal attack and political editorializing rules in

1967. 120 The personal attack rule required broadcasters to give an individual or group

personally attacked during a discussion of a matter of public importance time to reply. The

political editorial rules required a broadcaster that presented an editorial policy favoring one

political candidate to give reply time to the other. The Supreme Court upheld the constitutional-

ity of those rules in Red Lion. Also in 1967, the FCC extended the Fairness Doctrine to cigarette

advertising,12I but it abandoned that position in 1974, when it began to appear that the agency

would have to apply the doctrine to all advertising. 122 Still, the FCC insisted that the doctrine

was constitutional. The Commission explained that "the First Amendment impels, rather than

prohibits, government promotion of a system which will ensure that the public will be informed

of the important issues which confront it . . . . The purpose and foundation of the Fairness

118. Concerning General Fairness Doctrine Obligations of Broadcast Licensees, Report, GEN Dkt. No. 84-282, 102
F.C.C.2d 143, 146 (1985) [hereinafter 1985 Fairness Report.]

119. Editorializing by Broadcast Licensees, 13 F.C.C. 1246 (1949); see also Great Lakes Broadcasting Co., 3 FRC
ANN. REp. 32 (1929), rev'd on other grounds, 37 F.2d 993 (D.C. Cir. 1930), cert. dismissed, 281 U.S. 706 (1930).

120. Amendment of Part 73 of the Rules to Provide Procedures in the Event of a Personal Attack or Where a Station
Editorializes as to Political Candidates, Mem. Op. and Order, Dkt. No. 16574, 8 F.C.C.2d 721 (1967).

121. Complaint Directed to Station WCBS-TV, New York, N.Y., Concerning Fairness Doctrine, 8 F.C.C.2d 381
(1967).

122. Handling of Public Issues Under the Fairness Doctrine, Fairness Report, Dkt. No. 19260,48 F.C.C.2d 1,26
(1974); see also Friends of the Earth v. FCC, 449 F.2d 1164 (1971) (requiring Fairness Doctrine to be applied to
advertisements for automobiles and gasoline).

Affidavit of1. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21. 1998



- 57 -

Doctrine is therefore that of the First Amendment itself. "123

85. By 1985, however, the FCC explained that it was "fIrmly convinced that the

fairness doctrine, as a matter of policy, disserves the public interest. "124 The FCC found that

the growth in the number of broadcast stations reduced the need for the doctrine, that it

discouraged broadcasters from addressing controversial subjects, and that it required the

government to evaluate broadcast program content. Nonetheless, concerned that the doctrine

might be statutorily mandated, the FCC declined to eliminate it. l25 The FCC also declined to

address the argument that the doctrine was unconstitutional; the D.C. Circuit returned the case

to the FCC to decide that issue. 126 Meanwhile, in another case the D.C. Circuit had concluded

that the Communications Act did not mandate the doctrine. 127 On remand, the FCC in 1987

reiterated in Syracuse Peace Council its conclusion that the doctrine no longer served the public

interest. 128 The FCC also concluded that the Fairness Doctrine was unconstitutional because

it "chills speech and is not narrowly tailored to achieve a substantial government interest. "129

The FCC ruled that "under existing Supreme Court precedent, as set forth in Red Lion and its

progeny, . . . the Fairness Doctrine contravenes the First Amendment and thereby disserves the

public interest. "130 The FCC declared the Fairness Doctrine to be repealed. Without addressing

the constitutional issue, the D.C. Circuit affmned the FCC's decision to abandon the Fairness

123. 48 F.C.C.2d at 5-6.
124. 1985 Fairness Report, 102 F.C.C.2d at 148.
125. 1d. at 148.
126. Meredith Corp. v. FCC, 809 F.2d 863,872 (D.C. Cir. 1987).
127. Telecommunications Res. & Aetion Ctr. v. FCC, 801 F.2d 501 (D.C. Cir.) (TRAC), reh 'g en banc denied. 806

F.2d 1115 (D.C. Cir. 1986), cert. denied, 482 U.S. 919 (1987).
128.2 F.C.C. Red. 5043,5066 n.120 (1987), recons. denied. 3 F.C.C. Red. 2035 (1988).
129. 2 F.C.C. Red. at 5057.
130.1d.

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 58 -

Doctrine on the grounds that it no longer served the public interest under the Communications

Act. 131 A subsequent study by Professors Thomas W. Hazlett and David W. Sosa found

empirical support for the proposition that the diversity of broadcast programming substantially

increased after the abolition of the Fairness Doctrine. 132

D. The Judicial Conclusion that the Newspaper-Television Cross-Ownership Rule Has Been
Used to Punish Speech for Its Content

86. One could add many more examples of the attempt, through federal regulation,

to influence the content of broadcast programming. For present purposes, it is most relevant

simply to note that in 1988 the Commission's administration of the very rule at issue in this

proceeding was found-in Rupert Murdoch's celebrated case of political retribution, News

America Publishing, Inc. v. FCC133-to infringe freedom of speech in violation of the First

Amendment.

87. The newspaper-television cross-ownership rule does not make any direct reference

to content. The restrictions do not distinguish between types of speech. According to that view,

the limits on newspaper ownership apply regardless of what the broadcaster wishes to say, and

the limits on television station ownership apply regardless of what the newspaper publisher

wishes to say. Technically, the rule is on its face content-neutral. A court, however, will deem

a law that is content-neutral on its face to be content-related if there is evidence that the statute

was intended to suppress certain content. 134 "Our cases have recognized," said the Supreme

131. Syracuse Peace Council v. FCC, 867 F.2d 654 (D.C. Cir. 1989).
132. Thomas W. Hazlett & David W. Sosa, Was the Fairness Doctrine a "Chilling Effect"? Evidence from the

Postderegulation Radio Market, 261. LEGAL STUD. 279 (1997).
133. 844 F.2d 800 (D.C. Cir. 1988).
134. Texas v. Johnson, 491 U.S. 397, 402 (1989).

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 59 -

Court in Turner Broadcasting System, Inc. v. FCC, "that even a regulation neutral on its face

may be content-based if its manifest purpose is to regulate speech because of the message it con-

veys. "135 The newspaper-television cross-ownership rule does single out a class of speak-

ers-newspaper publishers in a given city, among all other possible speakers-for differential

treatment. The rule can be enforced in an invidiously discriminatory manner and-as News

America testifies-already has been. The rule presumes the speech of newspaper publishers in

a particular city to be inherently suspect, and the rule limits speech solely on the basis of its

source. Legislation that singles out certain speakers for differential treatment has been treated

with suspicion by the Court. 136 An agency rule that did so would be no less suspicious.

88. When, in August 1987, the FCC abolished the Fairness Doctrine in Syracuse

Peace Council,137 the Commission concluded that the policy had deterred controversial speech

by broadcasters, and that the purported scarcity of the electromagnetic spectrum could not justify

regulating the content of the broadcast press. 138 The FCC, however, soon back-pedaled. Before

the end of 1987, the Commission argued in News America that Syracuse Peace Council rested

narrowly on the "conclusion ... that scarcity did not justify content regulation," and that the

decision was therefore irrelevant to "structural regulation of ownership requirements," 139 such

135. 114 S. Ct. 2445, 2461 (1994).
136. Minneapolis Star & Trib. Co. v. Minnesota Comm'r of Revenue, 460 U.S. 575, 584, 591-92 (1983). Justice

Sandra Day O'Connor's dissent in Turner explained: "Laws that treat all speakers equally are relatively poor tools for
controlling public debate, and their very generality creates a substantial political check that prevents them from being
unduly burdensome. Laws that single out particular speakers are substantially more dangerous, even when they do not
draw explicit content distinctions." 114 S. Ct. at 2476.

137. Syracuse Peace Council, 2 F.C.C. Red. 5043 (1987), ajJ'd, 867 F.2d 654,656 (D.C. Cir. 1989), cert. denied,
493 U.S. 1019 (1990).

138. Id. at 5054-55 1 73-80.
139. Brief for the Federal Communications Commission at 20, News Am. Publishing, Inc. v. FCC, 844 F.2d 800

(D.C. Cir. 1988) (No. 88-1037). The case was argued on February 11, 1988. Briefing, of course, was completed several
months earlier.

For the record, I was Deputy General Counsel of the FCC at the time, and my name appeared on the agency's

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association of America, July 21. 1998



- 60 -

as the newspaper-television cross ownership rule invoked against Mr. Murdoch and now under

examination in this Notice of Inquiry.

89. The D.C. Circuit's decision in News America rejected the FCC's argument that

structural broadcast regulation should automatically receive a less intense standard of judicial

review than content regulation. Even content-neutral FCC regulations that purport to address

solely matters of market structure must be scrutinized "under a test more stringent than the

'minimum rationality' criterion typically used for conventional economic legislation under equal

protection analysis. "140 The court characterized broadcast regulation as a continuum, such that

ostensibly structural regulations can have the practical effect of restricting broadcasters' freedom

of speech: "Clearly one can array possible rules on a spectrum from the purely content-based

(e.g., 'No one shall criticize the President') to the purely structural (e.g., the cross-ownership

rules themselves). "141 Along that continuum, a structural prohibition may be "structural only

in form," revealing "well recognized ambiguities in the content/structure dichotomy. "142 News

America, therefore, repudiated the FCC's assertion that structural regulation is qualitatively

different from content regulation. Instead, the decision implied what some economists long had

argued: economic freedom and freedom of speech are inextricably linked. 143

brief to the D.C. Circuit. I recommended, unsuccessfully, to decision makers within the FCC that the agency notify
Congress that the Commission could not defend in court the constitutionality of the statute in question, which imposed
severe constraints on the FCC's ability to grant waivers of the newspaper-television cross-ownership rule in a manner
that would have adversely affected only Mr. Murdoch's company.

140. News America, 844 F.2d at 802; see also id. at 814.
141. Id. at 812.
142. Id. (citing Geoffrey R. Stone, Restrictions of Speech Because of Its Content: The Peculiar Case of Subject­

Matter Restrictions, 46 U. CHI. L. REv. 81 (1978)).
143. OWEN, supra note 28, at 21-24,26-28; R.H. Coase, The Marketfor Goods and the Marketfor Ideas, 64 AM.

ECON. REv. PAPERS & PROC. 384 (1974); Aaron Director, The Parity of the Economic Market Place, 7 LL. & ECON.

1, 3-7 (1964); see generally Thomas G. Moore, An Economic Analysis of the Concept of Freedom, 77 J. POL. ECON.

532 (1969).

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 61 -

90. News America rejected the false distinction between content regulation and

structural regulation of broadcasting. Surprisingly, in ten years, while the FCC Record has run

into the many tens of thousands of pages, the Commission has cited New America only three

times in the agency's own decisions, and then only for a minor proposition umelated to News

America's profound implications for First Amendment scrutiny of broadcast regulation. 144

When subjected to New America's more probing standard of judicial review under the First

Amendment, the newspaper-television cross-ownership rule is unlikely to survive, for it rests

on the rationale that, to promote "diversity of viewpoints" and "economic competition," the

FCC must license spectrum and regulate the industrial organization of mass media markets in

a manner that is not neutral with respect to the identity of, and the exercise of editorial control

over non-broadcast speech by, the person seeking to be licensed to speak as a television

broadcaster.

E. Recapitulation

91. From Brinkley, Shuler, and Knickerbocker to News America, federal regulation

has exhibited a propensity to indulge powerful or politically fashionable interests seeking to

control broadcast content. To the extent that the newspaper-television cross-ownership rule might

impair freedom of speech and freedom of the press in that manner, it is suspect under the First

Amendment. A high degree of skepticism should be warranted in the future with respect to any

144. The Commission has cited New America only for the proposition that a request for a permanent waiver of a
Commission rule entails a "considerably heavier" burden ofjustification than a temporary waiver. See Columbia Montour
Broadcasting Co., Memorandum Opinion and Order, 1998 FCC LEXIS 2791 1 18 (reI. June 11, 1998); Stockholders
of Renaissance Communications Corp., Memorandum Opinion and Order, 12 F.C.C. Red. 11,866, 11,884143 (1997);
Newspaper/Radio Cross-Ownership Waiver Policy, Notice of Inquiry, MM DIet. No. 96-197, 11 F.C.C. Red. 13,003,
13,005-0614 n.15 (1996).

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 62 -

representation by the Commission that the newspaper-television cross-ownership rule has no

potential to infringe freedom of speech or freedom of the press. The News America decision

testifies to the fact that the enforcement of the newspaper-television cross-ownership by the FCC

is susceptible to influence by those in government who wish to punish publishers and

broadcasters who criticize powerful public officials-politicians to whom the Commission must

answer and upon whom it depends for its funding. The law found unconstitutional in News

America was essentially an attempt to reprise Shuler by cloaking content control in the FCC's

modern wardrobe of ostensibly structural regulation.

CONCLUSION

92. The Commission should abolish the newspaper-television cross-ownership rule.

The diverse and competitive marketplace for news, information, and entertainment that the

Commission sought in 1975 is here now. The Commission's continued application of the rule

at this point would harm consumers rather than benefit them.

93. Spectrum"scarcity" cannot justify retaining the newspaper-television cross-

ownership rule. There are no relevant distinctions between broadcasting and print. To be sure,

the Supreme Court may be slow to overrule Red Lion. But it seems more likely that the Court

will gravitate away from its antiquated conception of broadcasting as technological innovations

produce a growing number of examples, familiar to the average consumer, of how spectrum is

abundant rather than scarce. In any event, the Commission has the discretion under the public

interest standard to find that, apart from its relevance to First Amendment law, the spectrum

scarcity rationale has no basis in logic or fact to support the continued enforcement of the

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



- 63 -

newspaper-television cross-ownership rule.

94. "Pervasiveness" cannot justify retaining the newspaper-television cross-ownership

rule. "Pervasiveness" posits that some kinds of speech-such as speech by local newspaper

publishers, in the case of the cross-ownership rule-is too influential not to be regulated, or even

suppressed. Such perverse reasoning simply underscores why the Constitution contains the First

Amendment.

95. Public ownership ofthe spectrum cannot justify retaining the newspaper-television

cross-ownership rule. The public ownership argument incorrectly presumes that the broadcaster

lacks any property interest whatsoever. To the contrary, the Communications Act gave the

broadcaster a limited, statutory interest in the use of a frequency during the license term. The

FCC must respect the legitimate property interest of the broadcaster during the term of the

license, just as a landlord must respect the legitimate property interest of a tenant during the

term of a lease. Moreover, the Commission actively encourages the broadcaster to make highly

specialized, private investment that is complementary to his receipt of a license. The public

property rationale does not give the FCC the authority to appropriate the value of those private

assets, and it would harm the public interest for the Commission to take actions that would

discourage a broadcaster from making such investment in private property.

96. In short, none of the proffered rationales for retaining the newspaper-television

cross-ownership rule withstands scrutiny. The Commission's sustained inability to provide a

legitimate rationale for continuing to enforce the newspaper-television cross-ownership rule

invites the question whether the rule serves a function that is politically expedient, opaque, and

durable but statutorily or constitutionally illegitimate

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association of America, July 21, 1998



- 64 -

97. It is possible to identify such a function, and indeed it comports with the

determination by the D.C. Circuit in a prominent, litigated case, News America. Though

ostensibly a structural regulation of the broadcast industry, the newspaper-television cross­

ownership rule increases a broadcaster's vulnerability to political efforts to control content. The

rule does so by raising the amount of the broadcaster's investment in his station that is at risk

of loss if the FCC does not renew his license. Asset-specific investment by the broadcaster

exposes him to the risk that the regulator can influence the broadcaster's content choices by

threatening to terminate the revenue stream necessary to recover the portion of the cost of his

asset-specific investment that remains undepreciated at the end of the current license term. The

regulator's ability to block cost recovery of the broadcaster's undepreciated asset-specific

investments thus can provide the lever for government control of broadcast content.

98. The FCC claims that the original purpose of the newspaper-television cross-

ownership rule was to promote diversity of viewpoints and economic competition. That goal has

been achieved. Abolishing the newspaper-television cross-ownership rule now would entail no

sacrifice in either diversity of viewpoints or economic competition, as both have become

extremely robust since the Commission's imposition of the rule in 1975. Competition and the

antitrust laws are capable of preventing monopoly in the marketplace for ideas and the

marketplace for advertising. On the other hand, continued enforcement of the newspaper­

television cross-ownership rule would needlessly impede the efficient organization of firms in

a competitive media marketplace and diminish the freedom of the press. The Commission should

abolish the rule.

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association ofAmerica, July 21, 1998



I hereby swear, under penalty of perjury, that the foregoing is true and correct, to the

best of my knowledge and belief.

itt
Subscribed and sworn to before me this~1 day of July, 1998.

~tZ~
Notary Public

My Commission expires: ~-" ) <..( - q;/

Affidavit of J. Gregory Sidak on behalf of the Newspaper Association of America, July 21, 1998


