Receivey & i""ﬂé&ﬁd
Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION SEp 2 4 201 4
Washington, D.C. 20554

In re Applications of )
)
Allbritton Communications Co., for Consent to Transfer of ) MB Docket No. 13-203
Control of WILA-TV, Washington, DC, to Sinclair Television ) BTCCDT-20130809ACD
Group, Inc. )
)
WRGT Licensee, LLC, for Assignment of License of ) BALCT-20031107AAU
WRGT-TV, Dayton, Ohio, to WRGT Licensee, LLC )
(New Nevada LLC) )
)
et al, ) BALCT-20031107ABB
\NAL ) BALCT-20031107ABM
R\G ) BTCCT-20031107AAF
nOCKET FLE COPYO ) BTCCT-20031107AAP
TO THE COMMISSION

REPLY TO OPPOSITION TO APPLICATION FOR REVIEW
The Rainbow PUSH Coalition respectfully replies to the September 9, 2014 Opposition to

Application for Review (“Opposition”) filed by Sinclair Television Group, Inc.

The facts could not be more straightforward. In 1991, Sinclair established a sham company,
Glencairn Ltd., to own television stations Sinclair was not permitted to own under the multiple
ownership rules, and to bamboozle the Commission into granting a minority tax certificate.'
Rainbow PUSH challenged this arrangement in 1999. Two years later, in Glencairn, Ltd., the
Commission found that Sinclair unlawfully controlled Glencairn, and fined Sinclair and its
controlled company $40,000 each.”

Then, in an extraordinary case of nose-thumbing at the agency, Sinclair immediately

established an even more closely controlled sham company, Cunningham Broadcasting,’ and

! See Petition to Deny, BALCT-20031107AAU, et al., at 5-15 (Dec. 19, 2003) (“Rainbow PUSH
2003 Petition to Deny”); see also Petition to Deny BALCT-20020718ABH, et al., at 13-33 (August
21, 2002) (“Rainbow PUSH 2002 Petition to Deny”).

? Glencairn Ltd., 16 FCC Red 22236 (2001), aff’d without reaching the merits in Rainbow/PUSH
Coalition v. FCC, 330 F.3d 539 (D.C. Cir. 2003), rehearing denied, 2003 U.S. Lexis 18829 (Sept.
10, 2003).

3 Glencairn’s CEO was, at least, an experienced broadcast executive and not a family member of the
Sinclair control group. Cunningham was placed in the name of Carolyn Smith, a close relative of
the Sinclair control group who had no operating knowledge of broadcasting or any other business,
had no ability to balance a checkbook, worked for Sinclair herself (in the mailroom), employed as
Cunningham’s President the only person in the nation who a judge had ever found to be controlled

No. of Copies rec‘d_o_"’_\:l__

List ABCDE




2
operated Cunningham as though Glencairn, Ltd. had never been decided. To this day, Sinclair has
yet to point to a single decision Cunningham has ever made that was in its own interest rather than
Sinclair’s interest.

Rainbow PUSH first challenged the Sinclair-Cunningham arrangement in 2002, and the
following year Rainbow PUSH again challenged the Sinclair-Cunningham arrangement by
petitioning to deny the 2003 applications that are captioned above.” Rainbow PUSH’s contention
was very clear: Sinclair had proven itself to be a serial recidivist and, if the Commission’s
enforcement program is to have any deterrent effect at all, the Commission must designate the
applications for hearing under Section 309(e) of the Communications Act.® Under well-established
precedent governing ownership fraud cases, designation for hearing should have been routine.’

Instead, in 2004 the Bureau issued a cursory decision that ignored most of Rainbow PUSH’s
allegations.® Rather than apply for review of a facially incomplete decision, Rainbow PUSH sought
reconsideration,” whereupon the Bureau waited ten more years before, at last, ruling on the
underlying allegationsm — doing so only when it was faced with a petition to deny filed against a
must-rule multibillion-dollar merger."’

And what kind of ruling did the Bureau finally produce? A ruling that appears to mean that
because the Commission in 2001 only fined Sinclair and did not revoke its licenses, Sinclair was

entitled to believe that its conduct was lawful and could even be made more eg;regious.'2

by Sinclair, and made every major decision in Sinclair’s interest rather than Cunningham’s interest.
See Rainbow PUSH 2003 Petition to Deny at 4-14.,
* See Rainbow PUSH 2002 Petition to Deny. Sinclair voluntarily dismissed the 2002 applications.
: See Rainbow PUSH 2003 Petition to Deny at 4-7.

Id.
7 See, e.g., Trinity Broadcasting of Florida, Inc. (HDO), 8 FCC Rcd 2475 (1993).
8 Kathryn R. Schmeltzer, Esq., Letter, 19 FCC Red 3897, 3899-3900 (2004)).
% Rainbow PUSH Petition for Reconsideration, BALCT-20031107AAU et al. (March 29, 2004)
(“Rainbow PUSH 2004 Petition for Reconsideration”) at 5-10 (detailing extensive evidence,
i§nored by the Bureau, that showed how Sinclair controls Cunningham).
9 Alibritton Communications Co., MB Docket No. 13-203, DA 14-1055 (Media Bureau, released
July 24, 2014) (“Allbritton™).
"' Rainbow PUSH Petition to Deny Application for Transfer of Control of WILA-TV, Washington,
DC, BTCCDT-20130809ACD (Sept. 13, 2013) (Rainbow PUSH 2013 Petition to Deny”). Who
knows how much longer Rainbow PUSH would have to wait had it not forced the issue by
challenging the WILA-TV assignment application.
'2 Allbritton at 11 Y32, asserting that “Sinclair’s 2002-2003 behavior “had been favorably reviewed
by the Commission in Glencairn Ltd.”




3

This turn of events is nothing less than stunning. Of course the Commission in Glencairn Ltd.
gave Sinclair no dispensation to continue to break the law. Instead, in Glencairn, Ltd. the
Commission yielded up a scathing analysis of Sinclair’s control of every element of Glencairn, and
imposed a substantial forfeiture."

Suffice it to say that the A/lbritton decision was not the Bureau’s finest hour. Due to the
decision’s extreme tardiness and inherent illogic, as well as the stakes involved as the Commission
restores meaningful structural enforcement, the Commission should review the entire record de
novo. Indeed, it should strike the Commission as rather disturbing that, under six successive
chairmanships, a bureau failed to act on extensive and thoroughly pled allegations, by the nation’s
pre-eminent social justice organization, to the effect that the nation’s largest broadcast licensee has
perpetrated a fraud on the public for 23 years."

What does Sinclair have to say about all of this? It says that:

1. Rainbow PUSH “has not raised any new issues that were not already fully considered by
the Media Bureau.” Opposition at 2. That’s true. A party is not permitted to raise new
issues in an application for review.

2. The Bureau has ruled on “all of the allegations.” Opposition at 3. Yes, at last. But not
rationally. Ratification of recidivism is not a credible ruling.

3. Rainbow PUSH “simply can’t take no for an answer.” Opposition at 2.'® True again. A
party is not expected to abandon its case simply because a decision-maker has failed to
issue a ruling. American tribunals do not practice adjudication by pocket veto.

4. Rainbow PUSH’s contention that Sinclair controls Cunningham is “without any factual
support.” Opposition at 2. But see the Rainbow PUSH 2003 Petition to Deny at 4-14

'3 See Glencairn Ltd., 16 FCC Red at 22249-50 §423-24.

4 See Rainbow PUSH 2013 Petition to Deny at 3 n. 13 for several examples of long-delayed action
on social justice cases. Fortunately, the Commission has not hesitated to grapple with long-ignored
major policy issues when its staff has failed interminably to act upon them. See, e.g., Statement of
Acting Chairwoman Mignon Clyburn, re: Rates for Interstate Inmate Calling Services, WC Docket
No. 12-375 (FCC 13-113, released Sept. 26, 2013).

' 47 CF.R. §1.115(c).

1% Sinclair also makes the strange and baseless suggestion that Rainbow PUSH was awaiting “a
change in political winds at the Commission.” Sinclair has forgotten that the Bureau, not Rainbow
PUSH, locked the case down for a decade. For its part, Rainbow PUSH brought the allegations
during the Powell administration and tried to secure a ruling during the Martin administration (see
Petition to Deny Application for Assignment of License of WNAB-TV, Nashville, TN, File No.
BALCT-20050721ABW (August 25, 2005)). Sinclair’s suggestion that the current commissioners
would consider “political” factors in ruling on a media ownership fraud case is unfortunate and
irresponsible.




4
(providing massive factual support). Sinclair’s grip on Cunningham is far more
constricted than the typical “sidecar” arrangements involving law abiding group owners.'’

5. The record is “absurdly out of date” inasmuch as Carolyn Smith, who Sinclair installed to
supposedly manage Cunningham in 2001, is now deceased. Opposition at 2-3. That is not
relevant to whether disqualifying misconduct must be adjudicated — especially since there
never came a time when Sinclair decided to acknowledge its misconduct and bring
Cunningham’s operation into compliance with the law. In any event, Rainbow PUSH
cannot be blamed for the incompleteness of the record, since Rainbow PUSH has no
access to Sinclair’s internal records.'® At a hearing, the record can be brought up to date.

6. Inrecent years “Sinclair has acquired dozens of television stations in multiple transactions,
all with the full consent of the Commission.” Opposition at 4. That is correct, although
this does not reflect well on the agency. On four occasions, Rainbow PUSH has sought a
Grayson determination,® but the Bureau ignored every one of these requests and
continued to permit Sinclair and Cunningham to acquire more and more stations - with no
regard for whether Sinclair or Cunningham had the character qualifications to own any of
them.

7. Finally, Sinclair suggests that the WILA-TV transaction is not well suited as a vehicle for
the Commission to address the Cunningham allegations, since Cunningham is not a party
to the transaction. Opposition at 4-5. However, as Rev. Steven Smith stated in his
Declaration accompanying Rainbow PUSH’s 2013 Petition to Deny:*

17 See Derek Turner, Cease to Resist: How the FCC's Failure to Enforce its Rules Created a New
Wave of Media Consolidation, Free Press (October 2013), at 4-5 (“Sinclair owns all the non-license
assets of the stations it runs under LMAs and SSAs. Sinclair houses the operations of these stations
in its own facilities (and Cunningham’s ‘corporate headquarters’ are located in a Sinclair-owned
station). Sinclair sells all the ad time for these stations. Sinclair is paid the overwhelming majority
of revenues these stations earn. Sinclair produces all local content these stations air. These owners
in name all have agreements with Sinclair that only it can purchase these stations™); Keach Hagey,
Sinclair Draws Scrutiny Over Growth Tactic: TV-Station King Uses “Sidecars” to Skirt Ownership
Limits, The Wall Street Journal, October 20, 2013 (documenting how, in Columbus, OH, Sinclair
programs and operates three stations (including one licensed to Cunningham), and how, after
Cunningham’s former principal Carolyn Smith passed away, she was replaced by a former Sinclair
banker; and explains how Sinclair exercises a stranglehold on Cunningham by financing its
o‘})erations and owning most of its assets needed for broadcasting.)

'® In such a case, the Commission is expected either to designate for hearing or make appropriate
pre-designation discovery available. See Bilingual Bicultural Coalition on the Mass Media v. FCC,
595 F.2d 621, 629-30 (D.C. Cir. 1978).

' In Grayson Enterprises, Inc., 79 FCC2d 936, 940 (1980) (“Grayson’), modified in
Transferability of Licenses, 53 RR2d 126 (1983), the Commission established a test under which
applications of co-owned stations by an entity designated for hearing will also be designated for
hearing or held abeyance pending the outcome of the hearing). Rainbow PUSH requested a
Grayson Determination in its 2002 Petition to Deny (at 35 n. 95), its 2003 Petition to Deny (at 15),
its 2004 Petition for Reconsideration (at 10), and its 2013 Petition to Deny (at 7). The Bureau
i§nored all four requests.

%% Declaration of Rev. Steven Smith, Sept. 13, 2013 (appended to the Rainbow PUSH 2013 Petition
to Deny).



5
Sinclair has engaged in a host of practices that call into question its credibility and
trustworthiness as a source of information. Sinclair’s ownership or potential
ownership of WILA-TV would diminish my ability to rely with confidence on the
accuracy and reliability of WILA-TV’s local programming, particularly including
the station’s news, which I have watched for decades and which I trust in great
measure because its owner, Allbritton, has an unimpeachable reputation for
transparency and lawful dealing.

Already there are indications that Sinclair is operating WILA-TV in exactly the manner
Rev. Smith predicted.z' Since the character impact of a group owner’s broadcast
stewardship is seldom cabined to a particular station or market, the Commission has not
hesitated to designate any currently pending broadcast application for hearing on a
licensee’s basic qualifications.

What jumps out of the Opposition is that Sinclair has neither remorse nor a defense.
Critically, Sinclair has failed to identify any decisions by its captive entities that were in their
interests rather than in Sinclair’s interests. Sinclair has had 23 years to make this essential showing.

Since it has failed to do so yet again, the Commission should designate for hearing.

David Honig
Law Office of David Hortg
3636 16th Street N.W. #B-366
Washington, D.C. 20010

(202) 332-7005

david@davidhonig.org

Counsel for the Rainbow PUSH Coalition

September 23, 2014

2! Paul Farhi, “Under new ownership, WILA-TV takes a slight turn to the right,” Washington Post,
Sept. 16, 2014) (“[WILA-TV News] staffers say some of the stories ordered by Sinclair on a ‘must-
run’ basis don’t meet the station’s long tradition of non-partisan reporting... [and] were alarmed last
month by comments made by [Sinclair CEO] David Smith in an introductory staff meeting.
According to several employees, Smith repeatedly said the station’s newsroom would ‘work for”’ its
advertising-sales department. The station surprised and disappointed some employees, who said
newsroom decisions had been independent of advertising concerns under Allbritton’s management
....The apparent blending of news and advertising has been evident in some parts of the station’s
newscasts.” (Other portions of this account, about political leanings, are irrelevant.) So much for
Sinclair’s promise that it “will provide a broadcast and news service [no] less exemplary than
Allbritton has provided.” Sinclair Consolidated Opposition to Petitions to Deny, MB Docket No.
13-203 (Sinclair/Allbritton Merger) (Sept. 26, 2013) at 19.

22 See, e.g., Trinity Broadcasting of Florida, Inc. (HDO), supra (designating a Miami, FL renewal
application for hearing to consider allegations initially raised in a petition to deny an assignment
application for a station in Wilmington, DE).



CERTIFICATE OF SERVICE

I, David Honig, hereby certify that I have this 23" day of September, 2014, caused a copy of the
foregoing “Reply to Opposition to Petition for Review” to be delivered by U.S. First Class Mail,
postage prepaid, to the following:

Hon. Tom Wheeler

Chairman

Federal Communications Commission
445 12th St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Ajit Pai

Commissioner

Federal Communications Commission
445 12th St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Michael O’Rielly

Commissioner

Federal Communications Commission
445 12th St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Jerald Fritz, Esq.

Allbritton Communications
1000 Wilson Blvd., Suite 2700
Arlington, VA 22209

Counsel for Allbritton Communications Co.

Hon. Mignon Clyburn

Commissioner

Federal Communications Commission
445 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Jessica Rosenworcel
Commissioner

Federal Communications Commission
445 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

William Lake, Esq.

Chief, Media Bureau

Federal Communications Commission
445 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Clifford Harrington, Esq.

Pillsbury Winthrop et al.

2300 N St. N.W.

Washington, D.C. 20037

Counsel for Sinclair Television Group,
Inc.

David Honig



