
Before the 
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

Washington, D.C. 20554 

In re Applications of 

Allbritton Communications Co., for Consent to Transfer of 
Control of WJLA-TV, Washington, DC, to Sinclair Television 
Group, Inc. 

WRGT Licensee, LLC, for Assignment of License of 
WRGT-TV, Dayton, Ohio, to WRGT Licensee, LLC 
(New Nevada LLC) 

) 
) 
) MB Docket No. 13-203 
) BTCCDT-20130809ACD 
) 
) 
) BALCT-20031107AAU 
) 
) 

Accepted/Fifes j BALCT-20031107 ABB 
DOCKETFILECOPVORIGINAL NOV 

4 
) BALCT-20031107ABM 

- 2014 ) BTCCT-20031107AAF 

TO THE COMMISSION 

Fedelaleor.mn.._~) BTCCT-20031107AAP 
Oftfce at~ Secretary 

REPLY TO RESPONSE 

The Rainbow PUSH Coalition respectfully replies to the October 20, 2014 "Response to 

Reply of Rainbow PUSH Coalition" ("Response") filed by Sinclair Television Group, Inc. 

Sinclair's pleading is yet another step in its years-long campaign to intimidate and oppress public 

commenters who oppose its business practices. Although the Response is unauthorized, it should 

be considered because it contains very clear evidence of the lawless state of mind that has led 

Sinclair to create multiple sham operations throughout the past 24 years. 

Sinclair claims to be offended that Rainbow PUSH characterized Cunningham Broadcasting 

as a "sham company" and accused Sinclair, through recidivism in the wake of Glencairn, Ltd., 1 of 

"nose thumbing at the agency." Rainbow PUSH stands by those characterizations. Rather than 

being "potentially defamatory" or "hysterical," they are accurate assessments of Sinclair's behavior 

based on the evidence of record. Such behavior is intolerable, as the FCC's modern-day Ben 

Cardozo eloquently put it:2 

1 Glencairn Ltd., 16 FCC Red 22236 (2001) ("Glencairn"), ajf'd without reaching the merits in 
Rainbow/PUSH Coalition v. FCC, 330 F.3d 539 (D.C. Cir. 2003), rehearing denied, 2003 U.S. 
Lexis 18829 (Sept. 10, 2003). 

2 Religious Broadcasting Network, 3 FCC Red 4085, 4088 ~8 (Rev. Bd., by Member Norman 
Blumenthal, 1988). 



... ··--.. ··- ... ~ .. -·---------------------

2 
The Commission's application processes are currently plagued with fraudulent 
applications where in the real-parties-in-interest contrive to artificially structure an 
applicant entity around so-called principals who are, in fact, no more than false fronts 
interposed solely to increase that applicant's chances to prevail .... Unless sham 
applicants are stoutly rebuffed, the very fabric of the Commission's licensing process 
will be irreparably rent, and our broadcast license rolls reduced to a shabby sodality of 
frauds, mountebanks, and sundry speculators of the very lowest echelon. 

Rainbow PUSH has long wondered why a large, closely regulated, public company would 

decide to create Cunningham Broadcasting - an even more egregious front operation than its 

previous one, Glencaim Ltd. Thanks to the Response, now we know. The reason Sinclair felt it 

could get away with its scheme is that Sinclair does not believe that the $40,000 it was fined in 

Glencairn was really a "substantial forfeiture."3 (!) In a frankly stunning admission, Sinclair states: 

Sinclair disagreed with the Commission's conclusions in 2001, but chose to pay the fine 
simply because it was cheaper to pay the fine than to contest it.4 

Let that percolate a moment. 

Seldom, if ever, is so brazen a statement of disrespect for a tribunal made in writing by a 

public company. Sinclair is laughing in the face of a federal regulatory agency, saying that the 

agency's miserable $40,000 forfeiture was so inconsequential that it was just a cost of doing 

business. Evidently Sinclair regards a forfeiture that small as a light slap on the wrist beckoning the 

company to continue and even expand upon its unlawful scheme. Sinclair is saying "we are above 

the law and we laugh at your pitiful, too-small-to-matter $40,000 forfeiture orders." 

To fully appreciate what Sinclair is saying here, let's suppose a motorist was called into traffic 

court for a second speeding arrest - following an initial incident under which he had retained his 

driver's license but was fined $40. Now suppose this motorist tells the judge, "Your Honor, you 

should disregard this second incident because the $40 you fined me was not a substantial forfeiture. 

I chose to pay the fine simply because it was cheaper to pay it than to contest it." Any judge in the 

3 Response at 2. 

4 Id. 



3 
nation would not only suspend the motorist's driver's license, he would hold the motorist in 

contempt and probably give him 30 days in jail to ponder the rule of law. 

Thanks to Sinclair's Response, we know that Sinclair would be doing even more than just 

mocking the tribunal if it were brought before that judge: Sinclair would be trying to revise and 

contest the facts of its first arrest. We know this because, in its Response, Sinclair actually attempts 

to reopen, rearrange and revise the core conclusion of Glencairn. Sinclair now says that "the entire 

fine" was the result of "a mistake made by [Glencairn President Edwin Edwards] in describing a 

station acquisition, a mistake in recalling details that could be made by any senior executive who 

relies on employees and advisors to complete transactions."5 

Let's carefully parse this attempt to rewrite history, because it reveals so clearly why Sinclair 

will never reform itself and is unqualified to hold a broadcast license. 

First, let' s play back slowly what Sinclair is saying here about Mr. Edwards' blissfull 

unawareness, as expressed in a written document Edwards signed - of the price of the station "his" 

company was buying. A commercial medium market television station's $80 million price tag is 

just a "detail," under Sinclair's reading of history. And not knowing the price of the station was just 

a "mistake" that "could be made by "any senior executive" who "relies on employees and advisors 

to complete transactions." 

Every element of Sinclair's historical revisionism is wrong. The price of the station - was it 

$40.SM? $80M? Who cares? - is never a mere "detail." Not knowing something so fundamental is 

never a silly "mistake." Rather, it is, and was correctly and unanimously found in Glencairn to be, a 

textbook example of what happens when a front man, in Sinclair's own words, "relies on employees 

and advisors to complete transactions." Math was just too hard for Mr. Edwards. How could he be 

expected to know the price "his" company was paying when he was surrounded and distracted by 

all those Sinclair-approved "employees and advisors" he "relie[d] on"? 

5 Id at 3 (emphasis supplied). 



4 

Recall, further, that in Glencairn there were two fines of$40,000 each. Certainly Edwards' 

station price ignorance figured in the fine against Glencairn. But the other $40,000 fine - which 

was levied against Sinclair - had nothing to do with Edwards' "mistake." The Commission fined 

Sinclair because "a combination of facts" led to the conclusion that Sinclair exercised de facto 

control of Glencairn, including, inter alia, "the structuring of the Sullivan III transaction to allow 

Sinclair to pay almost all of the purchase price of the Sullivan III stations and Glencairn to obtain 

these stations at a small fraction of their value"; the creation of a "debtor-creditor relationship 

between Glencairn and Sinclair" and Glencairn's agreement "to sell all but two of Glencairn's 

television stations to Sinclair immediately following adoption of the new multiple ownership rules" 

for "a small fraction of their value." This "combination of facts" meant that "Edwards was not in 

control of Glencairn and passively permitted Sinclair to dictate the terms and conditions of the 

deal."6 

Sinclair had every opportunity - and certainly had the ability and requisite litigiousness - to 

contest the forfeiture, or to appeal it to court. But Sinclair chose not to do so. Thus, although 

Sinclair apparently thought $40,000 was so trivial that it was a license to continue its scheme, 

Sinclair is still bound by the Commission's findings in Glencairn. Sinclair should not be heard 

now, 13 years later, to play the historical revisionist and contend that the Commission's unanimous 

and damning 2001 findings were wrong. 

Sinclair is not done, though. It also objects to Rainbow PUSH's assertion that Ms. Smith had 

no operating knowledge of broadcasting, believing this to be "totally unsupported" and "wholly 

irrelevant."7 It is neither. Credible and unrebutted evidence in the record showed that Ms. Smith 

had never held a broadcasting job, nor did she have any education in the field. 8 Although ostensibly 

6 See Glencairn, 16 FCC Red at 22249-50 iJiJ23-24 (emphasis supplied). 

7 Response at 3. 

8 See discussion and sources cited in Rainbow PUSH Reply to Opposition to Supplement to Petition 
for Reconsideration (April 14, 2005) ("Reply Opp. Supp. Recon.") Sinclair also claims that 
Rainbow PUSH' s assertion that Carolyn Smith "had no ability to balance a checkbook" was "sexist 



5 
the head of the largest female-owned broadcast company in America, Mrs. Smith was never 

reported to have issued a statement, given a speech, joined an organization, served on an industry 

board or committee, conferred or accepted an award, or performed a single worthy function that any 

executive in as sociable a field as broadcasting would normally do. She didn't do these things 

because she didn't exercise control in any meaningful sense of the word. Among the first steps Ms. 

Smith took upon being made President of Cunningham were to (1) fire Glencairn's law firm and 

engage Sinclair's law firm in its place; (2) bring in a former President of Sinclair to be president of 

Cunningham - the only person in the world ever found by a court to be controlled by Sinclair; and 

(3) arrange to sell stations exclusively to Sinclair and for only about 10% of their value.9 

Sinclair is also wrong in suggesting that Ms. Smith's lack of day-to-day knowledge of 

broadcasting is "irrelevant" because broadcast investor Warren Buffett lacks such knowledge too. 10 

While having day-to-day knowledge of broadcasting is one factor relevant to whether a party 

exercises control of a station, the far more critical factor is whether a party ever renders decisions 

that are in her own company's interest rather than the other party's interest. Warren Buffett surely 

makes decisions in his own economic interest, and he hires television station managers who will do 

that for him. On the other hand, in 13 years Sinclair has not offered even one example of a decision 

Mrs. Smith (or her successors) made that was in Cunningham's interest rather than Sinclair's 

and beneath contempt." Response at 2. This is silly posturing inasmuch as this assertion was 
untethered to Ms. Smith's gender. A witness and former Sinclair insider, David Williams, with 
personal knowledge of the facts, provided the information. See Statement of David Williams, April 
13, 2005 (attached to the Reply Opp. Supp. Recon.) (It does not speak well of the Bureau's two 
decisions that they never mentioned Rainbow PUSH's key witness or even that Rainbow PUSH had 
a key witness.) 

9 See Rainbow PUSH 2003 Petition to Deny (December 19, 2003) at 22-30, discussed in Rainbow 
PUSH's Reply to Oppositions to Petition to Deny (January 28, 2004) at 4-5. Cunningham's defense 
was that the price of these transactions don't matter because Cunningham is not publicly traded and 
thus owes no fiduciary duty to shareholders.(!) Cunningham Opposition to Petition to Deny 
(January 16, 2004) at 8. The Bureau's decisions in this case do not address this - and most other -
critical points that overwhelmingly demonstrate Sinclair's domination of Cunningham. See 
Rainbow PUSH Petition for Reconsideration, and for Other Relief (March 29, 2004) at 2, 6-9. 

10 Response at 3 and n. 2. 



6 
interest. Sinclair has provided not even one example of a purpose fulfilled by Cunningham other 

than to hold broadcast licenses Sinclair is not allowed to hold, and to operate those stations in 

Sinclair's interest and to its satisfaction. In response to this core question, Sinclair has demurred 

since it first created Glencaim in 1991. But in FCC practice there is no such thing as a demurrer. 11 

Rather, a party- especially a television licensee that has complete and exclusive access to nearly all 

of the facts needed to determine its qualifications - is expected to be forthcoming and answer 

critical questions. And there is no more critical question than "what were the decisions 

Cunningham's putative executives made, and in whose interest were they made?" 

Yes, it is true that the Glencairn decision found Sinclair to have the "qualifications to be a 

Commission licensee", as Sinclair puts it. 12 But what Glencairn did not do was authorize Sinclair 

to continue and worsen the same pattern of misconduct that led to Glencairn. Sinclair is saying that 

since there was no HOO in Glencairn, Sinclair's subsequent behavior is irrelevant- it has been 

given a get-out-of-jail-free card. What the Commission should clearly take away from this 

assertion, then, is that Sinclair will never stop operating sham operations. 

Finally, a word needs to be said about "sidecars" and the Commission's two-year untangling 

ofthem. 13 The fact that the Commission has found them troubling and has reined them in going 

forward must not be used to immunize Sinclair and thus reward it for the fact that the ownership 

abuse it masterminded eventually was stopped. The earlier rules may have been light touch, but 

11 See, e.g., Washoe Shoshone Broadcasting, 3 FCC Red 3948, 3953 ,17 (Rev. Bd.), recon. denied, 
3 FCC Red 5631 (Rev. Bd. 1988), affirmed, 5 FCC Red 5561 (1990) ("if a party has it peculiarly in 
its power to produce witnesses whose testimony would elucidate the transaction, the fact that it does 
not do it creates the presumption that the testimony, if produced, would be unfavorable") (quoting 
McCormick on Evidence §2272 (1984); Voce Intersectario Verdad America, Inc., 100 FCC2d 1607, 
1613 (Rev. Bd. 1985) (it is reasonable to infer that "evidence not produced would be adverse to the 
party with peculiar access to the evidence") (quoting C. Wright and K. Graham, Federal Practice 
and Procedure §5124 at 587 (1977)). 

12 Response at 4. 

13 See 2014 Quadrennial Regulatory Review - Review of the Commission's Broadcast Ownership 
Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996 
(Further NPRM and R&O, 29 FCC Red 4371, 4527-41 iii!340-365 (2014) (2014 Quadrennial Review 
FNPRM and R&O). 



' < 

7 

they were never unclear, and Glencairn was crystal clear. No constable would let a neighborhood 

burglar go free simply because the neighborhood eventually created a successful security system. 

It's true that a few other broadcasters besides Sinclair have also pushed the ownership policy 

envelope. In her statement accompanying the 2014 Quadrennial Review FNPRM and R&O, 

Commissioner Clyburn reported that the Commission, in its review of sidecars, 

uncovered some glaring abuses. In some markets, JSAs masked a threadbare ownership 
structure, where the brokered station owned little else beyond the FCC license. We 
found arrangements that masked full-scale control of the brokered station, right down to 
the same programming, the same talent, the same management, and the same studio. 
More egregiously, we have seen arrangements where the second station was little more 
than an orphan of the first, including veiled single ownership schemes. 14 

But Sinclair is unique. Sinclair is the nation' s only broadcaster that would be proud to tell a 

law enforcement body that it regards a $40,000 fine as so insignificant that "it was cheaper to pay 

the fine than to contest it." And Sinclair is the nation's only broadcaster that would regard the 

absence of an HDO as a license to commit recidivism. 15 

In closing, it must be pointed out that the Commission could entirely have avoided the 

"sidecars" issue had it listened to Commissioner Copps' partial dissent in Glencairn. 

Commissioner Copps accurately predicted exactly what was going to happen: 

14 2014 Quadrennial Review FNPRM and R&O, 29 FCC Red at 4584 (Statement of Commissioner 
Mignon L. Clyburn). 

15 Only a brief word needs to be said about Sinclair's self-congratulatory discussion of its television 
content, and its surreal attack on the Washington Post for its reporting on Sinclair's operations. See 
Response at 4-5. Suffice it to say that TV News Check, which unlike the Post is not "an economic 
and news competitor of Sinclair's Washington D.C. station," confirmed the Post's story that several 
employees of WJLA-TV reported that Sinclair President David Smith "repeatedly said the station's 
newsroom would 'work for ' its advertising-sales department." Diana Marszalek, Interesting Times 
for Sinclair in Washington, TV News Check, October 21, 2014. Viewers like Rainbow PUSH's 
Rev. Steven Smith have every reason to be worried that Sinclair, in its programming, will not 
exhibit the character and trustworthiness that viewers expect of the handful of companies in 
Washington that are authorized by the FCC to hold television licenses. 



. . 
8 

The assessment of a fine combined with the approval of the transfers at issue is 
incongruous. The finding that an illegal transfer of control occurred at least raises 
questions about the control of Glencairn on an ongoing basis, and about the 
independence of Glencairn from Sinclair once Glencaim is controlled by the mother of 
Sinclair's owners and owned in trust for their minor children. These questions require 
designation for hearing. With each transaction over the years, Sinclair has stretched the 
limits of the Commission's local television ownership rules. 

In each of several transactions that have come before it, the Mass Media Bureau has 
reviewed the transaction and the Petitions to Deny filed alleging illegal transfers of 
control, and has permitted the transaction to go through. The transactions before the 
Commission today raise issues that prompted the majority to find that there has been an 
illegal transfer of control and to assess a fine. But the Commission nonetheless has 
allowed the transaction to go through without further review. Each transaction moves 
the line to which all of our licenses are subject. And this decision moves it further still.16 

Now, with the benefit of 13 years of hindsight, the Commission can correct the Bureau's 

mistakes. If ever there was a case of ownership structure abuse where the deployment of the 

Commission's Section 309(e) authority is manifestly justified, it is Right Here, Right Now, and At 

Last. 

November 4, 2014 

David Honig 
Law Office of David Honig 
3636 16th Street N.W. #B-366 
Washington, D.C. 20010 
(202) 332-7005 
david@davidhonig.org 
Counsel for the Rainbow PUSH Coalition 

16 Glencairn, 16 FCC Red.at 22262 (Statement of Commissioner Michael J. Copps, Dissenting in Part 
and Approving in Part) (emphasis supplied). 



. . . . 

CERTIFICATE OF SERVICE 

I, David Honig, hereby certify that I have this 4th day of November, 2014, caused a copy of the 
foregoing "Reply to Response" to be delivered by U.S. First Class Mail, postage prepaid, to the 
following: 

Hon. Tom Wheeler 
Chairman 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C. 20554 

Hon. Ajit Pai 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C. 20554 

Hon. Michael O'Rielly 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C. 20554 

Jerald Fritz, Esq. 
Allbritton Communications 
I 000 Wilson Blvd., Suite 2700 
Arlington, VA 22209 
Counsel for Allbritton Communications Co. 

Hon. Mignon Clyburn 
Commissioner. 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C. 20554 

Hon. Jessica Rosenworcel 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C. 20554 

William Lake, Esq. 
Chief, Media Bureau 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S. W. 
Washington, D.C. 20554 

Clifford Harrington, Esq. 
Pillsbury Winthrop et al. 
2300 N St. N.W. 
Washington, D.C. 20037 
Counsel for Sinclair Television Group, 
Inc. 


