
Before the 
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

Washington, D.C.  20554 
 

In re Applications of ) 
 ) 
Allbritton Communications Co. )   MB Docket No. 13-203 
 )   BTCCDT-20130809ACD 
For Consent to Transfer of Control of WJLA-TV, ) 
Washington, DC, to Sinclair Television Group, Inc. ) 
 ) 
WRGT Licensee, LLC, for Assignment of License of  ) BALCT-20031107AAU 
WRGT-TV, Dayton, Ohio, to WRGT Licensee, LLC ) 
(New Nevada LLC) ) 
 ) 
et al. ) BALCT-20031107ABB 
 ) BALCT-20031107ABM 
 ) BTCCT-20031107AAF 
 ) BTCCT-20031107AAP 
TO THE COMMISSION 
 

REPLY TO OPPOSITION TO SUPPLEMENT TO APPLICATION FOR REVIEW 
 
 The Rainbow PUSH Coalition (“Rainbow PUSH”) respectfully replies to the September 29, 

2015 “Opposition to Supplement to Application for Review” (“Opposition”) filed by Sinclair 

Broadcast Group, Inc. (“Sinclair”).  The record shows that Sinclair acted in bad faith to abuse the 

retransmission consent process, and coercively attempted to dissuade a party from exercising its right 

to petition the Commission for redress of grievances.  These are disqualifying offenses and require 

examination in hearing. 

I. SINCLAIR WILLFULLY VIOLATED THE FCC’S GOOD FAITH 
RETRANSMISSION NEGOTIATION RULES 

Sinclair’s suggestion that it was permissible to require an MVPD to recognize Sinclair as the 

retransmission bargaining representative is based on an absurd reading of the STELA 

Reauthorization Act of 2014 (“STELAR”).  STELAR prohibits a broadcast station from negotiating 

on a joint basis with another television broadcast station in the same local market to grant 

retransmission consent to an MVPD, unless such stations are directly or indirectly under common de 



2 

jure control.1 As Sinclair well knows, however, in the world of communications law, “de jure” 

control requires holding greater than 50 percent of the voting stock of a corporation, or in the case of 

a partnership, general partnership interests.2  Yet Sinclair asserts that Rainbow PUSH’s Supplement 

“revolve[s] entirely around one, non-exhaustive example of what constitutes ‘de jure’ control, a term 

never clearly defined by the FCC.”  Opposition at 8. 

By claiming to rely on “[o]ther common definitions,” Sinclair ignored commonly understood 

FCC policy, despite the fact that Sinclair is a well-established FCC regulatee.  Sinclair even admits 

that “past FCC decisions refer to ‘majority stock ownership’ as . . . an example of de jure control.”  

Id. 

Congress would not have used the term “de jure” in STELAR without understanding its 

meaning in FCC regulatory parlance.  As Sinclair had to know, prior to Congress acting, the 

Commission had adopted a prohibition on joint retransmission consent negotiations with an exception 

for stations commonly owned, operated or controlled – the well-known “attributable interest” 

standard.  By replacing that exception with one that applied only where the stations met the de jure 

ownership standard, Congress clearly intended to narrow the exception.  Sinclair cannot be allowed 

to willfully and knowingly turn a blind eye to the obvious intent of Congress.  If Sinclair’s reading 

were credited, STELAR would have no impact. 

Sinclair’s brazen refusal (at least for some period of time) to stop negotiating on behalf of 

stations over which it did not have de jure control is based on a disingenuous and frivolous 

interpretation of the statutory ban on joint negotiations.  This misbehavior constitutes a particularly 

egregious violation of Section 325 of the Communications Act, as amended by STELAR.  Further, 

Sinclair’s insistence that it had de jure control of stations is irreconcilable with its telling the 

                                                             
1 47 U.S.C. §325(b)(3)(C)(iv). 
2 47 C.F.R. §1.2110(c)(2); see also Corporate Ownership Reporting and Disclosure by Broadcast 
Licensees, Report and Order, 97 FCC2d 997, 1018 n.47 (1984) (explaining that exceeding a 50 
percent ownership interest “reflects the line of de jure control”). 



3 

Commission – since 1991 – that it has not even had de facto control of a host of stations it has 

operated for other licensees.   

II. SINCLAIR IS UNQUALIFIED TO BE A LICENSEE 

Commission licensees must serve “the public interest, convenience, and necessity.”3  Holding 

a Commission authorization to operate a broadcast station is a privilege – not a right – and licensees 

must therefore be qualified for the Commission to afford them this privilege. 

Violating the Communications Act or FCC rules or policies may affect a licensee’s character 

qualifications.  Such violations are “possibly predictive of future conduct and . . . rais[e] concerns 

over the licensee’s future truthfulness and reliability.”4 

Sinclair’s violation of the good faith negotiation obligation demonstrates its lack of fitness as 

a licensee.  During the DISH retransmission consent dispute, Sinclair defied both long-standing 

Commission policy and the Communications Act.  If the past is prologue, Sinclair will do so again.5 

Sinclair suggests that because DISH and Sinclair successfully concluded their negotiations, 

and review of the DISH Complaint had been stayed, Sinclair must have been negotiating in good 

faith.  Opposition at 11 n. 29.  However, the fact that an agreement was eventually reached does not 

show that a party was not negotiating in bad faith.  An MVPD, faced with an adversary that is 

negotiating in bad faith, may have little choice but to continue to bargain if its only other remedy is to 

                                                             
3 47 U.S.C. §307(a). 
4 Character Qualifications in Broadcast Licensing, Report, Order and Policy Statement, 102 FCC2d 
1179, 1209-10 (1986). 
5 Sinclair maintains that before the filing of the DISH Complaint, Sinclair’s General Counsel, Barry 
Faber, asked Media Bureau Chief William Lake whether the joint negotiation prohibition applied to 
“grandfathered LMA’s.”  Opposition at 9-10 and Exhibit B.  This conversation, the date of which was 
not provided (and a contemporaneous filing of which was neither made nor served on Rainbow 
PUSH) is evidence of nothing.  Like his predecessors dating at least to Ken Cox, Mr. Lake does not 
issue oral declaratory rulings.  Further, it does not appear that Mr. Faber asked Mr. Lake whether 
Sinclair could be the retransmission consent representative for stations that Rainbow PUSH has 
asserted that Sinclair controls de facto and that Sinclair had told DISH that it controls de jure. 



4 

walk away from the table and suffer an enormous economic loss.6  Indeed, Sinclair’s attempts to 

coerce DISH into not seeking recourse at the Commission raise a question of fact that warrants 

further investigation by the Commission.7  Sinclair’s violation of the good faith negotiation 

obligation, and its coercive tactics (if proven after investigation) must be explored in hearing. 

Finally, there is no merit to Sinclair’s objections going to the allegations’ timeliness,8 their 

suitability for adjudication,9 their impact on viewers,10 or their continuing pendency.11  Nor is there 

                                                             
6 That apparently happened here inasmuch as the Commission never announced that it was opening 
an investigation of DISH’s Complaint.  Instead, the Commission simply encouraged the parties to 
work out their differences.  See Statement of Chairman Tom Wheeler on Retransmission Dispute 
Between DISH Networks and Sinclair Broadcasting, August 26, 2015. 
7 Even if the Commission is not ready to designate a hearing, it must investigate further when the 
evidence discloses potentially disqualifying information and only the agency has the ability to obtain 
the facts.  See Bilingual Bicultural Coalition on the Mass Media v. FCC, 595 F2d 621, 628-30 (D.C. 
Cir. 1978). 
8 The Supplement was timely.  It was filed on the 30th day after DISH filed its Complaint and 
Rainbow PUSH first learned, or could have learned, of the underlying allegations.  The Commission 
recognizes that parties may seek reconsideration of the denial of an application for review if it “relies 
on facts which related to events which have occurred or circumstances which have changed since the 
last opportunity to present such matters[.]”  47 C.F.R. §1.115(g)(1).  Thus, Rainbow PUSH could 
have waited to file its newly-discovered, decisionally significant information until after the 
Commission rules on its Application for Review (if it is denied).  Instead, Rainbow PUSH 
appropriately avoided triggering yet another potential round of this 17-year litigation by filing its 
Supplement promptly after learning of the new information the Supplement contained. 
9 The DISH Complaint was not “hearsay” (Opposition at 2) as it was supported by witness 
declarations and by Sinclair representatives’ own e-mails.  
10 Whether a hearing is required does not depend on whether there is “any harm resulting” from the 
misconduct (see Opposition at 2 for Sinclair’s suggestion to the contrary).  Rather, a hearing is 
required based on whether the Communications Act or Commission rules have been violated.  In any 
event, the public is harmed by Sinclair’s behavior, which results in higher MVPD rates, in reduced 
program choices, and in diminished public confidence in the local broadcasters that are the primary 
sources for information citizens need in order to be civically engaged in a democracy.  See 
Declaration of Rev. Steven Smith, appended to Rainbow PUSH Petition to Deny (WJLA-TV), MB 
Docket No. 13-203 and BTCCDT-20130809ACD (filed September 13, 2013) (“Sinclair has engaged 
in a host of practices that call into question its credibility and trustworthiness as a source of 
information.  Sinclair’s ownership or potential ownership of WJLA-TV would diminish my ability to 
rely with confidence on the accuracy and reliability of WJLA-TV’s local programming, particularly 
including the station’s news, which I have watched for decades and which I trust in great measure 
because its owner, Allbritton, has an unimpeachable reputation for transparency and lawful dealing.”) 
11 The Commission’s various routine license renewals and other authorizations to Sinclair did not 
purport to resolve the issues pending in this litigation (see Opposition at 3 for Sinclair’s unsupported 



5 

any merit in Sinclair’s suggestion that a potential resolution of the DISH Complaint would render the 

Rainbow PUSH allegations nonjusticiable.12  Rainbow PUSH is not asking the Commission to rule 

on the DISH Complaint.  Rather, Rainbow PUSH is asking the Commission to rule on whether 

certain facts presented in the DISH Complaint demonstrate that Sinclair: 

1. controls stations it had told the FCC it did not control; 
 

2. violated STELAR by attempting to require DISH to allow Sinclair to negotiate for 32 stations 
that Sinclair knew it was not allowed to represent; 

 
3. abused the transmission consent process by repeatedly negotiating in bad faith; and 

 
4. attempted to coerce DISH by threatening it with non-carriage of 151 stations for a year if 

DISH complained to the FCC.  
 
 
 Respectfully submitted, 
 
 
 David Honig 
 Law Office of David Honig 
 3636 16th Street N.W. #B-366 
 Washington, D.C.  20010 
 (202) 332-7005 
 david@davidhonig.org 
 Counsel for the Rainbow PUSH Coalition 
October 14, 2015 

                                                                                                                                                                                                             
contention to the contrary).  Those issues remain pending, and they were reportable on Forms 303, 
314 and 315 as unresolved character issues. 
12 Even if a party withdraws a complaint, the Commission must still consider whether the facts 
presented in the complaint require a hearing on the applicant’s basic qualifications; otherwise, parties 
could “settle” their way out of disqualifying issues.  See Jefferson Radio, Inc. v. FCC, 340 F.2d 781 
(D.C. Cir. 1964); Evansville Skywave, Inc., 8 FCC Rcd 7009 (Rev. Bd. 1993) (finding unqualified the 
sole remaining applicant in a comparative hearing notwithstanding that the applicant had settled with 
its competitors.) 



CERTIFICATE OF SERVICE 
 

I, David Honig, hereby certify that I have this 14th day of October, 2015 caused a copy of the 
foregoing “Reply to Opposition to Supplement to Application for Review” to be delivered by 
electronic mail to the following: 

 
Hon. Tom Wheeler 
Chairman 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C.  20554 
 
Hon. Mignon Clyburn 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C.  20554 
 
Hon. Ajit Pai 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C.  20554 
 
Hon. Jessica Rosenworcel 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C.  20554 
 
Hon. Michael O’Rielly 
Commissioner 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C.  20554 

 
William Lake, Esq. 
Chief, Media Bureau 
Federal Communications Commission 
445 12th St. S.W. 
Washington, D.C.  20554 

 



2 

 
I further certify that on October 14, 2015 I caused the foregoing “Reply to Opposition to 
Supplement to Application for Review” to be delivered by U.S. First Class Mail, postage prepaid, to 
the following: 
 

Jerald Fritz, Esq. 
Allbritton Communications 
1000 Wilson Blvd., Suite 2700 
Arlington, VA  22209 
 Counsel for Allbritton Communications Co. 
 
Clifford Harrington, Esq. 
Pillsbury Winthrop et al. 
2300 N St. N.W. 
Washington, D.C.  20037 
 Counsel for Sinclair Television Group, Inc. 
 
Miles S. Mason, Esq. 
Pillsbury Winthrop et al. 
2300 N St. N.W. 
Washington, D.C.  20037 
 Counsel for Cunningham Broadcasting Corp. 
 
 
    
   

  ________________________ 
  David Honig 

 


