H. MORGAN GRIFFITH

911 DisTRICT, VIRGINIA

COMMITTEE ON
ENERGY AND COMMERCE
SUBCOMMITTEES:
EnERGY AND POWER
HeaLTH
OVERSIGHT AND INVESTIGATIONS

www.morgangriffith.house.gov

4

«u’[\cl'}“

Congress of the Anited States

1108 LoneworTH House OFFICE BUILDING
WasHinGTON, DC 20615
(202) 225-3861 PHONE
(202) 225-0076 Fax

323 WesT Main STREET
AsinGpoN, VA 24210
(276) 525-1405 PHONE

(276) 525-1444 Fax

17 WesT MAIN STREET
CHRISTIANSBURG, VA 24073

(540) 381-5671 PHONE
{540) 381-5675 Fax

House of Repregentatibes
IWashington, DC 20515-4609

July 29, 2015

Tom Wheeler

Chairman

Federal Communications Commission
445 12th Street SW

Washington, DC 20554

Dear Chairman Wheeler,

I write regarding an issue that has been brought to my attention by WDBJ Television,
Inc. (WDBJ), a local television station which broadcasts into my district. I appreciate your
attention to this matter and ask that you keep me updated about the situation.

As you are aware, the Federal Communications Commission (FCC) has issued a Notice
of Apparent Liability to WDBJ and proposed a fine of $325,000 for violating the FCC’s
indecency policies. I understand that WDBJ is contesting the findings of liability and monetary
forfeiture proposed by the FCC. WDBI has provided our offices documentation asserting that the
incident in question was inadvertent and that corrective measures have been taken to prevent a
similar incident from occurring in the future. Enclosed with this letter are the documents WDBJ
provided to my office.

While I do not condone what happened, 1 have lived in and served as an elected official
in WDBI’s coverage area for decades. WDBJ has long been an outstanding member of my
community.

Given the severity of the fine, which I understand from WDBIJ to be the largest fine for

indecency ever proposed by the FCC, I ask that the FCC take care in reviewing WDBJ’s appeal.
Additionally, please keep my office abreast of the FCC’s decision in this case.

Sincerely,

H. MORGA
Member of

PRINTED ON RECYCLED PAFER




Before the

Federal Communications Commission
Washington, D.C. 20554

In the matter of
WDBIJ Television, Inc.

Licensee of Station WDBJ(TV)
Roanoke, Virginia

File Nos.: EB-IHD-14-00016819
EB-12-1H-1363

NAL/Acct. No. 201532080010

FRN: 0002061737

Facility ID No. 71329

OPPOSITION OF WDBJ TELEVISION, INC.
TO NOTICE OF APPARENT LIABILITY

June 30, 2015

Jack N. Goodman

LAW OFFICES OF JACK N. GOODMAN
1200 New Hampshire Ave, N.W.

Suite 600

Washington, DC 20036-6802

(202) 776-2045

Robert Corn-Revere

Ronald G. London

DAVIS WRIGHT TREMAINE, LLP
1919 Pennsylvania Avenue, N.W,
Suite 800

Washington, DC 20006-3401

(202) 973-4200



II.

II1.

IV.

TABLE OF CONTENTS

INTRODUCTION AND SUMMARY ..uiosienmsasssnsssassmsrsnsinsesvonssscasassepanssnssssmsuncsssssmpsnsas 1

A. WDBJ Aired a Legitimate News Story on a Public Controversy.........coeccviiiunnnes 7
B The Material That Triggered the NAL Was Included Unintentionally .................. 9
(64 WDBJ Took Immediate Remedial Measures .......coccvvvviiieeririenneesinesiseeseeeisensaes 11

THE NAL RESTS ON INCORRECT FACTUAL PREMISES .......cocccoceueesestosssenssiosases 11

THE COMMISSION MISAPPLIED ITS INDECENCY STANDARD TO THE

WDBJ NEWSCAST .....ccccceesuersasnesesanssanssssessaesasssrsssssasonsssssansrassassnssassvasasssarsssssasasssessesssss 14
A. The Newscast Was Not Graphic and Explicit Under Commission Precedent...... 15
B. The Broadcast Did Not Dwell on or Repeat Sexual Material...........cccoeeviveineenne. 17

C The Broadcast Did Not Seek to Pander or Titillate .........ccoevverrerercerererririsroreenees 18
THE FCC LACKS A CONSTITUTIONALLY-SOUND TEST FOR INDECENCY..... 21
A. The Supreme Court Neither Upheld Nor Ratified the FCC’s Indecency Policy .. 22

L. The Constitutional Questions the Supreme Court Left Open in Fox
NSt b8 AdGrEd..umusmunssinsisrviss i i s n 22

2 The Commission Has Not Met its Constitutional and Statutory
D I ATIONIS iasvininre doraitssssivssssibsntomnassmasassnstssnss roEs A S SN SRS 25

B. Devising a Constitutional Policy to Regulate Broadcast Indecency Requires
KErETt TECBETEIIIE 1 ommsrmenseny ssnsssronsssssosms oo i A R A S R RSB STATEND DT

L The FCC Must Adhere to the First Amendment.............ccovveeeveviveeeerinrnens 27

a. The Commission Has Very Limited Constitutional Authority to
Prohibit Broadcast Programming..........ccecvevurveverieeernsrenseirenressenss 27

b. The Commission Historically Followed a Restrained Indecency
Enforcement POOY .cosdisusismmevmissssivsiinssmaissiissiiisis 30
2. Pacifica’s Restrained Enforcement Approach is Constitutionally

e L . ||



VL

VIL

VIIIL

3. The FCC’s Current Multi-Factor Test for Indecency Has Never Been
Upheld By KDY COMEEL .. onvsssirssss s s i sl s 34
4. The FCC Abandoned its Restrained Enforcement Policy..........ccocvcvininnr. 36
a. The Commission’s Change in Policy Prompted Judicial Review
of the Commission’s Overall Test for Indecency .........cccccecinecinnns 36
b. The Commission Has Yet to Devise an Adequate Replacement
for its Restrained Enforcement Policy .......cccccevvevininiivessnsiniiienins 38
c As Applied to WDBJ the Proposed Fine Violates the First Amendment............. 39
1, The Proposed NAL is Anything But “Restrained”..........cccoceeveerenreniianen 39
o The NAL’s Approach to News Programming Violates the First
PATTYCTUCHINCINE i uanssevimananmmmiins i s s 5 S 57534 i SRR GRS RV SRS 85 41
3. The NAL’s Approach to Fleeting Images Violates the First
AHRRBMEHE . nummmissmisr R RS SRR 43
4. The NAL’s Application of the Indecency Guidelines Violates the First

70810 110 408 (o] Ry 44

THE NAL ARTICULATES AN ERRONEOUS AND UNCONSTITUTIONAL

STANDARD FOR WILLEULNES S s sosvsonsconssonvasmisssssisssusmenassnsem iurisisusins 45

EVEN IF THE COMMISSION COULD FIND THAT WDBJ VIOLATED THE
INDECENCY POLICY, THE PROPOSED FORFEITURE SHOULD BE VASTLY

ii



Before the

Federal Communications Commission
Washington, D.C. 20554

In the matter of

File Nos.: EB-IHD-14-00016819
EB-12-1H-1363

NAL/Acct. No. 201532080010

FRN: 0002061737

Facility ID No. 71329

WDBIJ Television, Inc.

Licensee of Station WDBJ(TV)
Roanoke, Virginia

i A

OPPOSITION OF WDBJ TELEVISION, INC.
TO NOTICE OF APPARENT LIABILITY

WDBIJ Television, Inc. (“WDBJ”), by counsel, hereby opposes the above-referenced
Notice of Apparent Liability (“NAL”) issued by the Commission on March 23, 2015. WDBJ
will show that (1) the Commission should not impose any forfeiture on WDBJ because the
television program in question did not violate the FCC’s indecency policies; (2) the imposition of
any forfeiture on WDBJ would violate the First Amendment; (3) WDBJ lacked the necessary
scienter to justify a forfeiture; and (4) even if a forfeiture were warranted, the imposition of the
maximum forfeiture in the Commission’s arsenal, as proposed in the NAL, is entirely unjustified
and excessive.

L INTRODUCTION AND SUMMARY

In this case, the Commission proposes to fine WDBJ $325,000 — the highest amount
permissible under the Broadcast Decency Enforcement Act (“BDEA”) — for an inadvertent and
momentary display of sexual imagery that was incidental to a bona fide news story about a local
controversy. The FCC is seeking to impose the highest fine in history for a single “indecent”

broadcast on one station despite the fact that in 2013 it initiated a proceeding to review its



indecency policies “to ensure they are fully consistent with First Amendment principles,” and
pledged in the interim to exercise the utmost restraint and to enforce its policy only in “egregious
cases.” WDBIJ opposes the proposed forfeiture because: (1) it is based on an erroneous under-
standing of the facts; (2) it misapplies the FCC’s current indecency test; (3) the Commission
lacks a constitutional standard for enforcing its indecency rules; (4) the NAL’s application of the
rules is unconstitutional as applied to WDBJ; (5) the NAL is based on an erroneous and
unconstitutional standard of willfulness; and (6) the proposed forfeiture is wildly excessive.

The NAL is Wrong on the Facts. The NAL is based on a July 12, 2012 newscast on

WDBJ that covered a controversy in the Roanoke County community of Cave Spring about a
former adult film star who had joined the volunteer rescue squad. The situation provoked
various reactions in the community, including a request by the Fire Chief to terminate the young
woman’s employment. WDBIJ’s story about these events explored the dispute and illustrated
parts of the story with material drawn from internet sources. Due to equipment limitations,
however, station personnel were unable to see the full screen of the online material, and the
eventual broadcast briefly displayed a small image of an erect penis at the extreme margin of the
screen. The image appeared for 2.7 seconds during a three minute and ten second story, covered
only 1.7 percent of screen at the far right edge, and prompted an immediate corrective response
from WDBJ once it became aware of the mishap.

The NAL rests on a series of erroneous factual assumptions, including the notion that the
offending image was visible to the journalist who assembled the story, that WDBIJ personnel had
ample opportunity to screen the material on the equipment available before it was broadcast, that
the transmission could have been prevented if station personnel had only been more attentive,

and that the sexual material was “plainly visible.” None of these assumptions is correct. The



editing equipment at WDBJ, which in 2012 had yet to be upgraded following the digital
transition, did not allow the journalist or his editors to view material taken from the internet at
the far margin of the screen. The news story went through two levels of review before the story
aired. Although station personnel took care to blur sensitive material from the web, including
text links to pornographic websites, they were not able to see the image that prompted the NAL.
Once WDBJ became aware of the problem, however, it removed the story from its website,
obtained new editing equipment at a cost of nearly $800,000, and adopted stationwide policies
regarding the use of online material in news stories.

The NAL Misapplies the FCC Test for Indecency. The NAL purports to apply the test

for indecency first articulated as “industry guidance” in the Commission’s 2001 Indecency
Policy Statement. For material to be deemed indecent, two questions must be answered in the
affirmative: (1) whether the material depicts or describes sexual or excretory organs or activities,
and (2) whether the material is “patently offensive” as measured by contemporary community
standards for the broadcast medium. In this case, WDBJ does not dispute that the answer to the
first question is “yes,” because the news broadcast briefly and accidentally included the image of
a penis. But the Commission misapplied its own test for determining when the material is
“patently offensive” based on contemporary community standards for the broadcast medium.
Under the Indecency Policy Statement, the Commission determines patent offensiveness
by analyzing three factors: (a) the explicitness or graphic nature of the depiction; (b) whether the
material dwells on or repeats at length the depiction; and (c) whether the material appears to
pander or is used to titillate or shock. In this case, the Commission incorrectly allowed a single
fact to override its analysis, and inappropriately conflated the various factors. Moreover, the

FCC’s treatment of each factor was inconsistent with its precedents. For example, the



Commission has previously held that the brief exposure of a penis in the course of presenting the
news is not graphic or explicit where it was brief, unintentional, and not the focus of the
newscast. The NAL glosses over the second factor, since there is no question that WDBJ did not
“dwell on” or “repeat” the offending material. And the Commission rewrites the third factor,
suggesting that the material was “pandering” as long as it is “explicit.” However, this conflates
the third and first factors of the FCC’s indecency test and ignores agency precedent that
pandering depends on a broadcaster’s intent in presenting the material. Contrary to the NAL, it
is impossible to “pander” by accident.

The FCC Lacks a Constitutionally-Sound Test for Indecency. The NAL falsely

assumes that the Commission can impose the maximum iridecency fine on a newscast because of
the Supreme Court’s decision in FCC v. Pacifica Foundation, Inc., 438 U.S. 726 (1978). This
ignores the facts that no court has ever upheld as constitutional the multi-factor test set forth in
the Indecency Policy Statement, and that the only courts ever to assess the merits of that test have
found it to be unconstitutionally vague. Indeed, in eight years of litigation between 2004 and
2012, the deficiencies of the FCC’s approach to indecency enforcement have been laid bare. Fox
Television Stations, Inc. v. FCC, 613 F.3d 317, 335 (2d Cir. 2010), aff’d on other grounds, 132
S. Ct. 2307 (2012) (“Fox IT"); ABC, Inc. v. FCC, 404 F. App’x 530 (2d Cir. 2011), aff’d on other
grounds sub nom. Fox II, 132 S. Ct. 2307 (2012). See also CBS Corp. v. FCC, 663 F.3d 122 (3d
Cir. 2011), cert. denied, 132 S. Ct. 2677 (2012). These cases confirm that the FCC lacks a
constitutionally-approved test for regulating indecency, as the Commission itself acknowledged
in its 2013 Public Notice seeking comment on how to reform its indecency policies.

Pacifica upheld only a very restrained policy of indecency enforcement in which the FCC

deferred to the good faith editorial judgments of licensees, and no action was taken against



fleeting, isolated, or inadvertent transmissions of potentially offending material. This restrained
policy was required by the First Amendment, because the Commission’s generic test for indecen-
cy otherwise lacked the necessary doctrinal rigor when the government seeks to regulate speech.
But as the FCC departed from this policy of restraint, it never articulated a new standard that
could survive constitutional scrutiny. As recent cases attest, the multi-factor test the FCC says it
applied in the NAL fails to satisfy basic First Amendment requirements, and the Commission has
not met its constitutional and statutory obligations to devise a new test. What it cannot do is
simply continue to apply its discredited policies, even if the NAL had correctly applied them.

The NAL Violates the First Amendment as Applied to WDBJ. The FCC’s application

of its indecency test to WDBJ highlights all of the constitutional flaws identified in recent cases.
While Pacifica approved only “restrained” enforcement so as to stay within constitutional
bounds, the NAL takes a draconian approach by imposing the largest fine ever for a single “inde-
cent” broadcast on one station. The harshness of the proposed sanction is magnified by the fact
that the penalty is proposed for material broadcast as part of a bona fide newscast — programming
the FCC previously has accorded the highest degree of editorial deference — and because the
transmission was fleeting, inadvertent, and isolated, which are all characteristics that previously
warranted no sanction at all. The Commission’s response that it has repeatedly said there is no
“news exemption” is the problem, not the answer, given the agency’s inability to articulate a
discernible standard by which broadcasters can accurately predict what speech is prohibited.

The NAL’s Standard for Willfulness is Erroneous and Unconstitutional. The NAL

violates the Communications Act insofar as it proposes to penalize WDBJ for an alleged
indecency violation that was neither “willful” nor “repeated,” as required by Section 503(b)(1).

The Act defines “willful” as “conscious and deliberate commission or omission of any act.” In



this case, the offending material was not “repeated,” and the record confirms that WDBJ per-
sonnel were entirely unaware the image in question would be seen in the coverage as broadcast.
Under established case law, the WDBJ newscast does not meet the standard for willfulness. This
conclusion is also compelled by constitutional considerations. The First Amendment requires
statutory provisions imposing penalties on speech to be interpreted to include a “guilty know-
ledge” requirement, and because speech restrictions must be applied narrowly, the constitutional
validity of Section 1464 depends on a strict scienter standard. Neither “recklessness” nor even
an extreme departure from professional standards would satisfy this standard. In this case,
however, WDBJ followed reasonable precautions to screen offensive material from the newscast.

The Proposed Forfeiture is Excessive. Even if the Commission could justify its

indecency finding in this case, proposing the maximum fine is grossly excessive. The FCC does
not attempt to explain its decision to impose a fine more than forty-six times the base forfeiture
in its guidelines for an infraction based on a fleeting, inadvertent, and isolated transmission.
Both the factual bases and the policy assumptions underlying the proposed NAL are erroneous.
The Commission also fails to give WDBJ credit for its immediate and extensive remedial
measures undertaken prior to the FCC’s inquiry. If any forfeiture at all is warranted, it must be
reduced substantially.

Instead of the careful legal reasoning required by the First Amendment when the
Commission regulates protected speech, the NAL rests on “the mystical aphorisms of the fortune
cookie.” Obergefell v. Hodges, No. 14-446, slip op. at 76 (U.S. June 26, 2015) (Scalia, J.,

dissenting). The NAL must be withdrawn.



IL. THE FACTS
A. WDBJ Aired a Legitimate News Story on a Public Controversy

An actress who appeared in adult films retired from that career and settled in the
Roanoke, Virginia area.! She volunteered to serve as an Emergency Medical Technician
(“EMT”). She went through training and began to serve as an EMT in Cave Spring, Virginia, a
suburb of Roanoke. Her background and previous profession became controversial and residents
of the community raised questions about whether she should be permitted to serve as an EMT.
One stated concern was whether the former actress was continuing to benefit from sales of her
films and thus from her allegedly improper former career. The County Fire Chief was sufficient-
ly motivated to write to the County Attorney to ask whether her services should be terminated.”

WDBJ, the CBS affiliate in the Roanoke television market, and the winner of numerous
awards for news covo;-:r‘clgf:,3 determined that the story was of sufficient public interest to warrant
coverage. It produced a story that included interviews with the actress’s colleagues on the EMT
squad, people who had been assisted by her, and people who had questions about the propriety of
her service. The story quoted the Fire Chief’s request to the County Attorney and his response.
In order to demonstrate the scope of the actress’s adult film career, the story showed an image of
a Google™ search of her name. The actual links shown on the search page were blurred out to

avoid showing any active links to adult websites." In addition, the photojournalist producing the

! The actress, whose real name is Tracy Rollan, appeared under the name Harmony Rose.

> The factual statements in this Response are attested to by the Declaration of Jeffrey A.
Marks, President and General Manager of WDBJ, attached hereto as Appendix A.

? A list of the awards WDBJ has received for quality news programming is attached
hereto as Appendix B.

% Thus, although the Commission cites a complaint stating that links to “pornographic
videos” came up on the screen (NAL § 16 n.48) in support of its central conclusion that the

7



story went onto a website of the distributor of her films to obtain pictures to use in the story. In
those pictures, as the NAL concedes, “only her face and shoulders can be seen,”

The station’s editorial choice to show that a Google™ search would bring up a large
number of “hits” on adult-oriented websites and to show that the actress’s films were currently
available was a response to concerns expressed by some citizens that among the reasons the
actress should not be allowed to serve as an EMT was that she continued to receive financial
benefits from her previous career. Contrary to the implication in the NAL, the Station chose this
material to illustrate the controversy, not to pander or titillate. The fact that the actress’s films
could be readily identified in an internet search and that her films were available on a website
showed that there was a factual basis underlying the public controversy. Decisions about how
best to present an issue in a news story are, of course, central to the editorial process protected by
the First Amendment, and are among the reasons that the Commission has, with almost no

exceptions, refused to sanction the inclusion of allegedly indecent material in news programs.’

WDBJ news story was pandering or titillating, that complaint was, as the Commission was
aware, mistaken. No links to any site, pornographic or otherwise, could be seen in the WDBIJ

story.

> NAL 9 4. The NAL makes much of the fact that, in one of the images in the story, the
actress placed a finger in her mouth “and appears to suck on her finger.” Id The NAL also
recites that in one image in the story, “she appears to be sitting on a bed, wearing a bra.” /d. § 5.
The relevance of these facts is obscure. None of these images involve either sexual or excretory
organs or acts, and therefore are not remotely within the scope of the Commission’s indecency
policy. To the extent the Commission included these references in an effort to characterize
WDBJ’s news story as salacious, that characterization is both inaccurate insofar as the news
story addressed an issue of public controversy in the Roanoke area, and irrelevant as the
Commission neither purports to, nor constitutionally could, regulate “salacious” speech.

¢ Other media, including national websites for emergency professionals, also viewed
the story as important and worthy of coverage. See, eg, www.huffington-
post.com/2012/07/14/harmony-rose-porn-star-volunteer-rescue-quad n 1671830.html;
http://www.foxnews.com/us/2012/07/16/former-porn-star-now-reportedly-working-as-emt-in-
virginia/; www.ironfiremen.com/2012/06/27/porn-star-or-felon-which-do-you-want-in-your-

8




B. The Material That Triggered the NAL Was Included Unintentionally

Like most stations in medium and small television markets, WDBJ converted its facilities
to digital operation in several stages over a period of years. It first constructed digital trans-
mission facilities, which included the construction of a new tower and acquisition of a new trans-
mitter at its transmission site. In a second phase, it invested in an encoder to permit transmission
of network programming in high definition. It then upgraded its master control facilities to
permit full local control of high definition signals. Subsequently, the station invested in digital
cameras and new sets to permit production of local programming and news in high definition.
Upgrading its news production and editing equipment was among the last phases of its
conversion to full digital operations. In 2012, when the story addressed in the NAL was
produced, that final upgrade had not yet occurred. Production and review of news stories was
undertaken on equipment that used monitors that displayed only a 4 by 6 image. That equipment
did not allow users to adjust the monitor to view parts of a widescreen image that were outside of
the area shown in the monitor. This equipment was used not only for final editing of news
stories; it was also used to put news programming together, including obtaining any material the
station used from internet websites. WDBJ’s equipment, when used to access internet material,
did not enable the operator to see material that was not in the center of a website.

The website used to illustrate the WDBJ news story about Ms. Rollan had clothed images
of the actress that were the focus of the report, but also included along the edge of the screen
“boxes” that displayed other films available from the distributor. Because they were at the far
edge of the website, the “boxes™ could not be seen by WDBIJ’s journalists when they

downloaded images for use in the news story. However, these areas of the website became

station/; www.emsl.com/ems-education/articles/1315580-Porn-star-turned-EMT-could-be-in-
trouble.




visible when the story was viewed on a wide-screen television as it was broadcast. At one point
during the story, video of the website briefly showed at the far right edge of the screen a portion
of one of these “boxes” which included a male actor fondling his penis. That image, which as
the Commission noted, was entirely unrelated to the news story,7 was not viewable by the
photojournalist when he downloaded the images from the website or when he put the story
together. Nor was it visible to the story reporter, or to two newsroom managers who reviewed
the story before it was broadcast, since editorial review at WDBJ took place on the same editing
equipment. Thus, WDBJ personnel were entirely unaware that this image could be seen in the
story as broadcast.

Part of that “box™ did, however, appear for 2.7 seconds at the far right edge of the screen
when the story was broadcast and viewed on a wide-screen television. The image on a wide-
screen television occupied only 1.7 percent of the viewing area.® A few viewers nonetheless
noticed the picture and complained to the station. WDBJ immediately investigated and found
that this entirely unrelated picture inadvertently had been shown as part of its news program. It

deleted the story from its online website, www.wdbj7.com, decided that the story would not be

shown again in any other newscasts, and issued apologies to complaining viewers for the brief

and inadvertent inclusion of unrelated material in its newscast.

"Eg,NALY17.

8 A full-frame digital picture from a television station broadcasting, like WDBJ, a 1080i
digital signal, occupies 1920 by 1080 pixels, or a total of 2,076,600 pixels. The “box” on the
side of the screen where the allegedly offensive material could be seen, took up, as measured by
WDBIJ engineers, 111 by 328 pixels, for a total of 36,408 pixels, or 1.7 percent of the total screen
area.

10



C. WDBJ Took Immediate Remedial Measures

WDBJ took prompt steps to ensure that material taken from the internet could not and
would not be inadvertently included in news programming. The Commission expressed some
doubt as to whether the Station took remedial actions before it was notified of the Commission’s
investigation, NAL 9§ 31, but WDBIJ in fact took these steps immediately after the incident and
has continued to strengthen its internal controls to this day. These measures included:

e WDBJ replaced its entire news editing system, including the monitors that were
incapable of displaying an entire 16 by 9 broadcast picture, at a cost of $798,310.
This system includes not only the editing function but also the systems used to
download and review any material from internet sources.

e WDBJ conducted training sessions for all news personnel concerning the uses of
internet material and the Commission’s indecency policies.

e WDBIJ subsequently conducted training for all employees about copyright issues and
their impact on selection of material to be included in news programming,

e WDBJ instituted a formal policy requiring approval of two news managers before any
material obtained from an internet source was placed on air or on the Station’s
website. That policy specifically requires that managers review any material “in its
entirety” on a high-definition monitor in full-screen mode “so all parts of the screen
are able to be seen.” Producers and managers are specifically directed to “carefully
review the visual material to make sure it complies with indecency rules.” WDBJ’s
written policy further cautions employees that “the need to get a story on the air
quickly in a breaking news situation does NOT supersede” these procedures.

e WDBJ since 2012 has conducted training sessions for news employees in small

groups about the uses of material found on the internet and, in particular, the need for
complete examination of all such material before it is used.

III. THE NAL RESTS ON INCORRECT FACTUAL PREMISES

The NAL’s description of the facts leading up to the July 12, 2012 broadcast is not
supported by the record. These errors are fundamental, and go directly to the question of
WDBJ’s liability for the news broadcast. The factual misstatements alone require the

Commission to withdraw the NAL and conclude that WDBJ did not violate the indecency policy.

11



First, the NAL states that WDBJ’s “photojournalist does not claim that those boxes were
not visible when he downloaded the material from the adult website, but rather simply that he did
not notice them.” NAL 9§ 6. But as explained above, the website was accessed from the same
equipment that was used to edit the story for broadcast. Not only was the screen on that
equipment incapable of showing the website from edge to edge (as well as not being capable of
viewing the entire broadcast image), the equipment did not allow users to manipulate the website
to see areas that were not displayed on the editing screen. Thus, contrary to the Commission’s
understanding, the “boxes” containing the offensive material were invisible to the WDBIJ
photojournalist who assembled the story, and his equipment lacked the capability of displaying
material at the far margin of the screen. Likewise, the material was not visible to either of the
senior newsroom personnel who carefully reviewed the story before it was broadcast.

Second, the NAL states that “WDBJ pre-recorded the broadcast and selected material
from an adult website, giving it ample opportunity to screen the material before it was
broadcast.” NAL 9 19 (emphasis added). On this basis, the Commission concluded that
WDBJ’s violation \Izvas worse than the indecency at issue in Young Br0.‘:m’casting.9 WDBJ,
however, did not have such an opportunity because the “box” containing the offensive material
was not visible, and could not have been made reviewable, on any equipment WDBJ then had
available to produce and review news stories.

Third, in discussing the factors that it believed supported imposition of the maximum
forfeiture, the Commission said: “Though he claims he [the photojournalist] did not notice the

indecent material, he should have been more alert to what he was downloading for broadcast

? Young Broad., of San Francisco, Inc., 19 FCC Red 1751 (2004). As discussed below,
WDBJ objects to the Commission’s reliance in any way on the NAL in Young Broadcasting
since it amounts to only a charge which, on further reflection, the Commission determined was
not appropriate to pursue. See infra 19-20.

12



from a sexually explicit website, and we cannot absolve the Licensee of responsibility because
its employee failed to notice what he was downloading and preparing for broadcast.” NAL 9 24.
But WDBJ’s employees could not have been expected to notice that which they could not see on
the equipment used to prepare and edit the story. Thus, the inadvertent inclusion of brief nudity
in the news story was not, as the Commission appeared to believe, the result of negligence or
inattention on the part of WDBJ and its award-winning journalists.

Fourth, in discussing the basis for holding WDBJ responsible for broadcast of the
material, even if it was unintentional, the Commission stated, “the indecent material was plainly
visible to the Station employee who downloaded it; he simply didn’t notice it and transmitted it
to Station editors who reviewed the story before it was broadcast.” NAL § 29 (emphasis added).
But as WDBJ made clear, the material in question was not “plainly visible;” to the contrary, it
was impossible to see on the equipment used by either the photojournalist who inadvertently
downloaded the material and edited the story, or by the other newsroom personnel who reviewed
the story before it was broadcast.

Overall, the NAL is based on the incorrect assumption that station personnel were either
negligent or insufficiently careful in reviewing the material that was aired. But the brief and
inadvertent inclusion of one partial “box” containing offensive material at the extreme edge of
the screen was entirely unintended and was not knowingly transmitted by WDBJ. The material
was broadcast solely because of a regrettable technical limitation that has since been corrected,
and not because of any decision by the licensee to try to shock viewers, or to pander or titillate.

That alone requires the Commission to withdraw the NAL.

13



IV. THE COMMISSION MISAPPLIED ITS INDECENCY STANDARD TO THE
WDBJ NEWSCAST

The unintended transmission of a brief glimpse of sexually-oriented material does not
satisfy the Commission’s own test for indecency. The NAL purportedly applied the formula first
articulated in Industry Guidance on the Commission’s Case Law Interpreting 18 US.C. § 1464
and Enforcement Policies Regarding Broadcast Indecency, 16 FCC Rcd 7999 (2001)
(“Indecency Policy Statement™). NAL Y 9-17. The Indecency Policy Statement posits two
fundamental determinations that must be made in any Section 1464 case: (1) whether the
material depicts or describes sexual or excretory organs or activities, and (2) whether the
material is “patently offensive” as measured by contemporary community standards for the
broadcast medium. 16 FCC Rcd at 8002 99 7-8. To determine “patent offensiveness™ the
Commission analyzes three factors: (a)the explicitness or graphic nature of the depiction;
(b) whether the material dwells on or repeats at length the depictions; and (c) whether the
material appears to pander or is used to titillate or shock. Id. at 8002-03 q§ 9-10. Although
WDBJ does not dispute that the broadcast met the threshold test for the Commission’s standard —
that it briefly depicted a small image of a sexual organ or activity — the NAL’s analysis of the
three “patent offensiveness” factors is fatally defective.

As explained in greater detail below, this multi-factor test for indecency has never been
upheld by any court, is currently under review by the FCC, and cannot serve as a valid basis for

imposing an NAL in this case.'’

Even if the current test were constitutionally defensible,
however, the Commission has misapplied it here. The NAL fails to adhere to the requirement

that “[n]o single factor generally provides the basis for an indecency finding.” Indecency Policy

19 See infra §§ V.A & V.B.3. Both courts and the Commission have concluded that the
current indecency test requires comprehensive review to ensure consistency with constitutional
standards — a review that the Commission began but not concluded.

14



Statement, 16 FCC Rcd at 8003 § 10. Instead, the NAL concludes that “one or two of the factors
may outweigh the others.” NAL Y 10. This degree of arbitrariness regarding the application of
the FCC’s own test invalidates it — there must be a basis to find that WDBJ’s broadcast
implicated at least two of the three factors for determining “patent offensiveness.”

The Commission also failed to defer to good faith editorial judgments made in presenting
news programming, as it historically had done in applying the indecency policy. E.g., Letter to
Peter Branton, 6 FCC Red 610 (1991) (“we traditionally have been reluctant to intervene in the
editorial judgments of broadcast licensees on how best to present serious public affairs
programming to their listeners™). In particular, the Commission must not second-guess decisions
of reporters and editors in determining how to present news stories. Thus, in applying its “patent
offensiveness” test, if there is any doubt about whether WDBJ’s news story violated the
standards, the Commission must hold that it does not. Despite the Commission’s rote recitation
of the “utmost restraint” policy, the NAL instead called every close question against the Station.
That is entirely inconsistent with the Commission’s established precedents.

A, The Newscast Was Not Graphic and Explicit Under Commission Precedent

Although WDBJ’s newscast admittedly met the threshold requirement under the Com-
mission’s indecency test as a technical matter, the brief and inadvertent depiction of a sexual
organ should not be considered “graphic and explicit” based on FCC precedents defining “patent

offensiveness.”'' In analyzing this factor, the Commission has emphasized the “need for parti-

1 By concluding that a fleeting and incidental exposure of a sexual organ was explicit
and graphic, the Commission conflated the first part of the “patently offensive” test with the
foundational determination that a broadcast show a sexual organ or activity to even be analyzed
under the indecency policy. The Commission in the NAL notes that some viewers apparently
“noticed the sexual activity shown in the broadcast.” NAL § 12. If the mere fact that a picture
was “noticed” is sufficient to establish that it was “explicit and graphic,” then the first element of
the “patently offensive” standard will have been deprived of any meaning.

15



cular caution with respect to complaints implicating the editorial judgment of broadcast licensees
in presenting news and public affairs programming.” Complaints Regarding Various Television
Broadcasts Between February 2, 2002 and March 8, 2005, 21 FCC Rcd 2664, 2717 (2006)
(“2006 Omnibus Indecency Order™), recon. granted in part and denied in part, 21 FCC Rcd
13299 (2006) (“Omnibus Indecency Remand Order”), rev’d sub nom. Fox 11, 132 S. Ct. 2307.

The Commission has been particularly deferential to licensees’ editorial judgments
because of the risk of inadvertent or accidental transmissions. Thus, the Commission held that
an incidental broadcast of a man’s exposed penis on the Today show was not graphic and
explicit, in large part because “the overall focus of the scene is on the rescue attempt, not on the
man’s sexual organ.” 2006 Omnibus Indecency Order, 21 FCC Rcd at 2716 § 215. The
Commission also stressed that the exposure in the Today show was “incidental to the coverage of
a news event.” Id. In other words, the Commission held that the image was not “graphic and
explicit” where the image was brief and unintentional, and the broadcaster did not seek to draw
attention to it. It has applied the same analysis to non-news programming as well. See id. at
2709 (rejecting indecency complaint where image of ““Fuck Cops!” graffiti in The Amazing
Race 6 was “small, out of focus, and difficult to rea ”).]2

The Commission failed to apply the same analysis to the WDBJ newscast. Here, the
overall focus of the scene and over 98 percent of the screen was on the news story about the
actress’s previous profession as contrasted with her current participation as an EMT volunteer.
The “box” showing the sexual organ was inadvertently included and was entirely incidental to

WDBJ’s coverage of a legitimate news story. The small, briefly visible image was at the very

"2 It is also noteworthy that all of the examples offered by the Commission of program-
ming that had been found to be “graphic and explicit” lasted far longer than the brief shot in the
WDBJ news program, even when those images were the subject of the programs at issue. See
Indecency Policy Statement, 16 FCC Rcd at 8004-06 {1 13-14.

16



