
44

RBI PFC at 60. RBI emphasizes that at page 120 of its PFC, when it says that

Mr. Parker "reasonably accepted" the language of the Dallas Amendment which was

"drafted by" Mr. Kravetz. That stretches the truth by suggesting that Mr. Kravetz was

responsible for the language of the amendment. In fact, Mr. Kravetz testified that, had

he been aware of the San Bernardino Proceeding, he "certainly would not have" drafted

the Dallas Amendment as it was submitted. Tr. 2373. His information, however, was

limited to what Mr. Parker had told him.

116. Again, so much for reliance on counsel.

117. The only arguably solid evidence of any "advice" of counsel which RBI

has produced consists of the Wadlow Letter. According to RBI, in that letter

Mr. Wadlow advised Mr. Parker "that [the San Bernardino Proceeding] did not present

questions as to Parker's qualifications." RBI PFC at 115.

118. But that's NOT what the Wadlow Letter says.

119. The Wadlow Letter does NOT address broad questions of the overall

impact of the entire San Bernardino Proceeding on Mr. Parker's qualifications. No.

Rather, it refers ONLY to Judge Gonzalez's decision in San Bernardino. Adams

Exh. 58. The Wadlow Letter contains no reference at all to any other aspect of the San

Bernardino proceeding. [d. To the extent that the Wadlow Letter characterizes Judge

Gonzalez's decision, that characterization is demonstrably wrong, as both Mr. Parker,

Tr. 2007-2010, and Mr. Wadlow, Tr. 1822, eventually acknowledged on the witness

stand. See Adams PFC at 163-165.

120. So RBI's far broader claim in its PFC is not supported by the evidence.



45

121. Moreover, the Wadlow Letter was written just one week before Mr. Parker

and Mr. Wadlow both became embroiled in a months-long matter before the Commission

which clearly put them both on notice that the Commission was highly interested in

allegations of real-party-in-interest misconduct, even if those allegations had been

favorably resolved at the hearing level. See Adams PFC at 168-175. In their respective

PFC neither RBI nor the Bureau even mentions, much less substantively addresses, the

Christine Shaw proceeding or the knowledge imparted to Messrs. Parker and Wadlow in

connection with that proceeding during the four months commencing one week after the

Wadlow Letter and ending several weeks before the filing of the WHRC(TV) Transfer

Application. The documentary record on this point is extensive. See Adams PFC at 168-

175. Messrs. Parker and Wadlow were examined about that documentary record, but

they were curiously unable to recall anything about the many communications referred to

in those documents.?:Sl./ But the documents on their face demonstrate that during the

four months between the Wadlow Letter and the WHRC(TV) Transfer Application,

Messrs. Parker and Wadlow conferred repeatedly about the Shaw situation and the

Bureau's position therein. The Shaw situation clearly undermined whatever "advice" may

have been contained in the Wadlow Letter.

122. To the extent that RBI seems to suggest that Mr. Wadlow may have also

been involved in any way with Mr. Parker's "disclosures" concerning the Mt. Baker

?:Sl./ The Presiding Judge recognized the disjuncture between the documentary evidence
and the litany of "I don't recalls" from Messrs. Wadlow and Parker. When RBI objected
to the receipt into evidence of some of that documentary evidence, the Presiding Judge
overruled the objection, stating, "there's going to come a time when I'm going to start
adding up, you know, the list of the not recalls", Tr. 1848.



46

Proceeding, see, e.g., RBI PFC at 54, 118, Mr. Wadlow acknowledged that he was not

familiar with the Mt. Baker decision until recently. Tr. 1865. Thus, he could not have

provided Mr. Parker with advice about the impact of that decision at the time of

Mr. Parker's applications. ~/

123. Again, so much for reliance on counsel.

(b) OTHER MAITERS

124. RBI also argues that Mr. Parker reasonably understood the approval of the

settlement of the San Bernardino Proceeding as indicating that his disqualification had

been reversed. RBI PFC at, e.g., 106-107. This argument is based in part on the 1999

decision in SL Communications, Inc. v. FCC, 168 F.3d 1354 (D.C. Cir. 1999). The

Court in SL Communications distinguished Allegan County Broadcasters, Inc., 83 FCC2d

371 (1980). According to RBI, SL Communications conclusively establishes that the

Review Board would not have approved the San Bernardino settlement if Mr. Parker and

SBBLP were still disqualified.

125. That is wishful thinking on RBI's part. In fact, the SL Communications

decision merely affirmed a Commission decision rejecting a proposed "white knight"

settlement of a proceeding in which the sole remaining applicant for a new construction

permit had been disqualified. In so doing, the Commission noted that, unlike the

W RBI also broadly claims that "the Sidley Attorneys advised Parker that neither the
Mt. Baker proceeding nor the Religious Broadcasting proceeding raised any character
issues as to his qualifications to hold Commission licenses." RBI PFC at 54. That
assertion is then followed by citations to the transcript. Adams encourages the Presiding
Judge to review each of the cited portions of the transcript, because none of them begins
to support the broad proposition for which they are cited.



47

situation in Allegan County, the party which was proposed to obtain the authorization in

SL Communications had not been an original applicant for the channel in question. In

this context, the San Bernardino Proceeding was akin to Allegan County, NOT

SL Communications. Moreover, the Commission emphasized that the disqualification

decision in SL Communications had been "reviewed and affirmed by a Review Board, as

well as by the full Commission." 13 FCC Rcd 3259, 3263 (1998) (emphasis added). By

contrast, according to the Commission, the charges in Allegan County "had not been fully

resolved by the Commission" at the time of the proposed settlement. [d. Again, that too

was the case with San Bernardino at the time of its settlement, as the matter had not yet

been finally resolved and, indeed, had not even been presented to the Commission for its

consideration.

126. So SL Communications is plainly distinguishable from the San Bernardino

Proceeding. But more importantly, SL Communications was not issued until 1999.

Adams is aware of no decision between the 1980 issuance of Allegan County and 1999

which even suggested, much less held, that the Review Board could not approve a

settlement in which a potentially disqualified entity would receive payment for dismissal

of its application. Such a holding would be flatly contrary to the policy expressly

announced by the Commission in Allegan County:

[B]eginning with this case, we will no longer require the resolution of
character qualification allegations pending against an applicant prior to that
applicant's withdrawal, with reimbursement, from Commission
proceedings.

48 R.R.2d at 943. Any rational reading of that policy indicates that, in cases such as San

Bernardino, settlement would be approved irrespective of pending disqualification of any



48

of the dismissing parties. Thus, when Mr. Parker was making his "disclosures" to the

Commission in 1989-1992, the Allegan County policy was in full force and effect, and

there could have been no hint that SBBLP's disqualification would have impeded a

settlement, as long as SBBLP was dismissing its application.

127. RBI also claims that "intent to deceive cannot be inferred where, as here,

the information in question is a matter of public record disclosed by the applicant." RBI

PFC at 112. That assertion, however, is contradicted by Schoenbohm. There, the

precise nature of Schoenbohm's criminal misconduct was a matter of record before the

Commission. Nevertheless, Schoenbohm attempted to dissemble, to misstate the nature

of his misconduct. And the Commission determined that that dissembling and

misrepresentation was in and of itself disqualifying. Thus, RBI's claim is wrong.

128. Oddly, the Bureau claims that Mr. Parker might have been led to believe

that the Commission did not view his adjudicated misconduct to be of any further

concern. See Bureau PFC at 63-64. The Bureau's claims, however, are not only

unsupported in the record, they are contradicted by the record.

129. According to the Bureau,

the Commission took no further action with respect to Mr. Parker
notwithstanding his ownership of other broadcast interests. [Despite its
decision in the San Bernardino case], the Review Board never made a
recommendation relative to Mr. Parker despite its knowledge that
Mr. Parker held interests "in numerous other broadcast permits. "
Moreover, although a party to the proceeding, the Mass Media Bureau
took no action against Mr. Parker.

Bureau PFC at 63. This assumes that, at the time of the Review Board's decision in San

Bernardino and thereafter, Mr. Parker continued to hold "numerous other broadcast



49

permits". The record indicates that that was NOT the case.

130. The reference to "numerous other broadcast permits" appears in the

Review Board's decision, 3 FCC Rcd 4090 ('16). It is followed by a citation to

Paragraph 61 of Judge Gonzalez's Initial Decision. Paragraph 61 of the Initial Decision

lists Mr. Parker's other broadcast interests as of the B cut-off date in the San Bernardino

matter, a date which would have been no later than 1983. The interests listed there

involved ownership in television stations in Tacoma, Washington; Honolulu, Hawaii;

Anchorage, Alaska; and Anacortes, Washington. 2 FCC Rcd at 6567 ('61).

131. The Anacortes station was the focus of the Mt. Baker Proceeding which

resulted in the loss of that authorization in August, 1988. In the KWBB(TV) Transfer

Application, filed just seven months later on March 2, 1989, Mr. Parker did not indicate

any continued ownership in the Tacoma, Honolulu or Anchorage stations. See Adams

Exh. 50, pp. 26-27. As a result, the record evidence indicates that, contrary to the

assumption which appears to underlie the Bureau's statement quoted above, at the time of

the Mt. Baker and San Bernardino Review Board decisions Mr. Parker did not in fact

own any other broadcast interests. Nor, according to the KWBB(TV) Transfer

Application, did Mr. Parker have any other applications then pending. Neither the

Commission nor the Bureau was thus in a position to "take further action" with regard to

Mr. Parker's "other broadcast interests" because Mr. Parker did not have any such

interests, as far as the record reflects.

132. Next the Bureau's findings state:

although [the Commission] virtually charged Mt. Baker with attempted
deception, the Commission did nothing other than cancel its permit; it, too,



50

took no further action against any of Mt. Baker's principals.

Bureau PFC at 64. See also RBI PFC at 49. The Commission's decision in Mt. Baker

makes obvious that, in canceling Mt. Baker's construction permit, the Commission

believed that it was taking the harshest possible action. Mt. Baker had urged that the

Commission assess a forfeiture rather than cancel the permit. The Commission flatly

rejected that suggestion. 3 FCC Rcd at 4778 ('8). The suggestion that some additional

sanction could have been imposed in the Mt. Baker proceeding is thus contradicted by the

Commission's decision there. And no sanctions could have been imposed on Mr. Parker

outside of the Mt. Baker proceeding because, as noted above, Mr. Parker had no other

broadcast interests or pending applications at that time.

133. Next the Bureau's findings state:

By not designating any pending application in which Mr. Parker had an
interest or initiating a proceeding requiring Mr. Parker (or a related entity)
to show cause why that station's license should not be revoked, the
Commission apparently determined that the action taken in the particular
proceeding was sufficient to address the problem then before it.

Bureau PFC at 64. Again, this statement assumes that Mr. Parker had some pending

application which could have been designated for hearing, or some other license which

could have been revoked. The record evidence contains no indication at all that

Mr. Parker had any such application pending or license as of July-August, 1988, i.e., the

time of the Mt. Baker and San Bernardino Review Board decisions -- except, of course,

the applications at issue in those two cases, both of which were denied in no uncertain

terms. As a result, the statement that "the Commission apparently determined that the

action taken in the particular proceeding was sufficient to address the problem then before



51

it" is completely without foundation.

134. Mr. Parker did subsequently file a number of applications. But the first

two such applications (i. e., the KWBB(TV) Transfer Application and the Los Angeles

LPTV Application), both filed in 1989, failed to mention the San Bernardino proceeding

at all, supposedly because that proceeding was not then final. Tr. 1941-1942. As a

result, the Commission's processing staff would not have had any reason to review the

San Bernardino proceeding in connection with those applications. Thus, grant of the two

1989 applications could not have been interpreted as an indication that the Commission

had made any determination at all about the continuing effect of the San Bernardino

matter.

135. Moreover, since Mr. Parker seemed to believe that neither the Mt. Baker

nor the San Bernardino proceeding was final as of his 1989 applications, he could not

logically have concluded that the continuing effect of either of those earlier proceedings

had been resolved at that point.

136. The situation was different in 1991, at which point both the Mt. Baker and

San Bernardino proceedings had been finally resolved. In Mr. Parker's four applications

filed in 1991-1992, he made no mention of the basic qualifications issue which had been

resolved unfavorably to Mr. Parker in the San Bernardino proceeding. And none of his

six applications from 1989-1992 provided any indication that, in Mt. Baker, the

Commission had found that Mr. Parker had engaged in attempted deception of the

Commission.

137. Next the Bureau's findings state



52

the Commission's actions (or, more properly, its inaction) appear to have
created a climate of ambiguity, which both Mr. Parker and his attorneys
and advisors apparently relied upon in deciding how to answer questions
appearing in subsequently filed Commission applications.

Bureau PFC at 64. Since, as demonstrated above, the Commission had no opportunity

for any "action", its "inaction" could not have created any "climate of ambiguity" on

which anyone could have relied. This is true of Mr. Parker more than anyone else, as he

must have known that he had filed no applications and held no other broadcast interests.

Therefore, in late 1988 Mr. Parker could not possibly have expected the Commission to

take any action against him because he had given it nothing to act on. That being the

case, Mr. Parker could not possibly have relied on Commission inaction as a basis for the

manner in which he described the Mt. Baker and San Bernardino proceedings.

(3) SUMMARY CONCERNING PHASE II

138. The record evidence establishes that Mr. Parker has repeatedly and

consistently engaged in fraud and deception before the Commission. His misconduct was

twice adjudicated in 1988 in the Mt. Baker and San Bernardino proceedings. As

discussed above, he repeatedly offered partial, misleading descriptions of those

adjudications in applications filed between 1989 and 1992. And in October, 1992, in the

Dallas Amendment, he compounded his misconduct by acting "deceitful[ly]" , as the

Bureau itself expressly recognizes. Bureau PFC at 68. And as recently as June, 2000, in

attempting to explain the Dallas Amendment, Mr. Parker served up testimony which was,

in the Bureau's view, "unsupported, self-serving and, in any event, unbelievable". [d.

139. So, in the Bureau's view, Mr. Parker engaged in fraud and deceit in the



53

1980's, he engaged in deceit in at least 1992, and he has now, in 2000, sought to defend

himself by offering "unbelievable" testimony. Moreover, as discussed above at

Paragraphs 98-101, Mr. Parker's efforts to re-characterize the facts of the San

Bernardino Proceeding were themselves misrepresentative.

140. The Commission depends on the honesty and probity of its regulatees.

E.g., Leflore Broadcasting Co. v. FCC, supra. A single instance of dishonesty may be

adequate basis for disqualification. Cf, Schoenbohm, supra. Here the Commission is

presented with an individual whose affirmative deceptions to the Commission have

spanned more than a decade. Mr. Parker's misconduct is precisely the kind which the

Commission has indicated time and time again the Commission cannot and will not

tolerate.

141. The Bureau suggests that RBI should not be held wholly responsible for

Mr. Parker's misconduct. Bureau PFC at 68-69. It is difficult to understand how the

Bureau could reach such a conclusion. Since 1991, at the latest, Mr. Parker has been in

control of RBI. While Mr. Parker attempted to depict himself as a minority investor

subject to the direction of RBI's board of directors, he could point to no instance in

which the corporation took action contrary to his own wishes. E.g., Tr. 778-782. He

has, since October, 1991, controlled the largest single block of stock in a widely-held

corporation and could realistically never be outvoted or ousted. RBI's minutes

demonstrate the extent of Mr. Parker's control over the corporation's affairs. Mr. Parker

has signed virtually all documents submitted to the Commission on behalf of RBI. See

Bureau PFC at 69.



54

142. And Mr. Parker's inability to tell the truth cannot be divorced from RBI.

Mr. Parker's dissembling mischaracterization of his past adverse adjudications appeared

in the WTVE(TV) Transfer Application. The Dallas Amendment, which the Bureau

regards as deceitful, was filed long after Mr. Parker had begun to wield control of RBI.

And in the context of this very proceeding involving renewal of RBI's license,

Mr. Parker has engaged in "unbelievable" testimony even according to the Bureau.

143. In other words, to the extent that the Commission has been asked to rely

on the accuracy of information submitted by RBI, it has been asked to rely directly on

Mr. Parker's word -- a word which has been established here to be consistently

unreliable. The full Commission, given the opportunity to allow Mr. Parker to acquire

yet another broadcast authorization in 1997, refused to do so because of the "serious

character questions" which it perceived in Mr. Parker's history. Two If By Sea

Broadcasting, Inc., 12 FCC Rcd 2254 (1997).

144. As the Commission has expressly stated, "some behavior is so fundamental

to a licensee's operation that it is relevant to its qualifications to hold any station license."

Character Qualifications Policy, 102 FCC2d 1179 ('92) (1986), recon. granted in part

and denied in part, 1 FCC Rcd 421 (1986), modified, 5 FCC Rcd 3252 (1990), 6 FCC

Rcd 3448 (1991), 7 FCC Rcd 6564 (1992). In so stating, the Commission expressed its

agreement with the views of two commenting parties who had argued that

if the licensee engaged in fundamental misbehavior, such as clear
misrepresentation to the Commission, that misconduct should be considered
to apply to all of the licensee's stations.

59 R.R.2d at 830, '87.



55

145. To find that RBI, which is controlled de facto if not de jure by Mr. Parker,

is qualified to remain a licensee under these circumstances would be to condone chronic

deceit before the Commission. The Commission has never before engaged in such

condonation, and it cannot afford to do so in light of the fact that the integrity of the

Commission's regulatory processes is based on the honesty and probity of its regulatees.



56

C. THE PHASE III ISSUE

146. RBI misstates the record evidence under the Phase III issue. But by far the

greatest flaw in RBI's PFC is its misunderstanding of the legal standards applicable to the

instant case. Accordingly, the misstatements of the record will be addressed in

connection with the following discussion of the proper scope of the legal issues.

147. As the Bureau correctly observes, the narrow question presented here is

whether Adams "filed its application for the purpose of achieving a settlement, thereby

abusing the Commission's processes." Bureau PFC at 56. RBI appeared initially to

concur in this limited scope when it filed the "Motion to Dismiss Adams' Application or,

Alternatively, to Enlarge Issues (Abuse of Process)" which led to the addition of the

Phase III issue. In that Motion, RBI argued that Adams's application was improperly

motivated by the prospect of some kind of for-profit settlement.

148. But the record as developed after addition of the issue, after discovery, and

after the trial of the issue, contains no evidence at all of any intent by Adams even to

consider any settlement, much less actually to enter into one. To the contrary, both the

documentary and testimonial evidence establishes unequivocally that Adams's principals

were all aware, at the time of the filing of Adams's application, that no for-profit

settlement of comparative renewal proceedings was permitted. Adams Exh. 62;

Tr. 2429-2430, 2467. Further, to the limited extent that Adams was approached about

the possibility of settlement, Adams consistently declined to engage in any such

discussions. See Adams PFC at 202, n. 86.

149. In its PFC RBI points to no evidence at all to support the notion that



57

Adams filed its application for the purpose of entering a settlement. £1:/ Seemingly in

recognition of the lack of evidentiary support for that notion, RBI has shifted gears in its

PFC. Now, according to RBI, Adams's supposed misconduct inheres in the notion that

Adams's application was an "abuse of process" to the extent that it was motivated by

Adams's perception that stations operating with home shopping programming may not

serve the public interest. RBI PFC at, e.g., 127, 133-134, 142-143.

150. RBI's position is completely untenable.

151. According to the Commission, the term "abuse of process"

can be generally defined as the use of a Commission process, procedure,
or rule to achieve a result which that process, procedure, or rule was not
designed or intended to achieve or, alternatively, use of such process,
procedure, or rule in a manner which subverts the underlying intended
purpose of that process, procedure, or rule.

Formulation of Policies and Rules Relating to Broadcast Renewal Applicants, Competing

Applicants, and Other Participants to the Comparative Renewal Process and to the

Prevention of Abuses of the Renewal Process ("Comparative Renewal Process"), 4 FCC

Rcd 4780, 4793, n. 3 (1989). Thus, if Adams's goal was to achieve a result consistent

with the purpose of the comparative renewal process, Adams cannot be said to have

engaged in any abuse of process.

£1:1 The Bureau concludes, correctly, that the evidence establishes that Adams did not
file its application for any improper purpose. While the Bureau states that "there are
circumstances that appear to indicate that Adams did not have a bona fide intent to build
and operate a station," Bureau PFC at 58, the Bureau did not provide any citations to the
record, or to other portions of its PFC, or to anything, in support of this odd statement.
If the Bureau seriously thought that such "circumstances" existed, the Bureau could and
should have identified them, or at least indicated where in the record we might look for
them. Since the Bureau failed to do so, its vague and unsupported reference to such
"circumstances" can and should be ignored.



58

152. The record clearly establishes that a primary factor motivating Adams to

undertake the preparation and prosecution of its application was Adams's belief that

television stations broadcasting home shopping programming were not serving the public

and would, therefore, be subject to successful renewal challenge. See Adams PFC at,

e. g., 195-196. Such a goal was absolutely and unquestionably consistent with the

intended purpose of the comparative renewal process. E.g., Comparative Renewal

Process, 4 FCC Rcd at 4781 ('11) (identifying "the intended goals" of the comparative

renewal process as "obtaining a license or identifying deficiencies of incumbent

licensees" [emphasis added]); Pueblo Broadcasting Corp., 57 RR2d 1053, 1059 (Rev.

Bd. 1985) fJ./; Formulation of Policies Relating to the Broadcast Renewal Applicant

Stemming from the Comparative Hearing Process, 27 FCC2d 580, 583 (1971) (referring

ll/ In Pueblo the Review Board recognized that the Communications Act and the
Commission's policies permit private parties to serve as private attorneys-general:

because to win they have to raise important public interest issues which
might otherwise escape the notice of an agency which is evermore confined
to Washington, D.C. and could not in any event possibly be aware of
thousands of individual communities and their unique problems....

. . . the public may benefit if one station is replaced by another which
continues to provide the best practicable service. Also relevant and
merging into this analysis is a second line of cases which begins with
Ashbacker, and extends to Victor Broadcasting, 722 F.2d 756 (D.C. Cir.
1983).

. . . Despite the historical recognition of an existing station's legitimate
renewal "expectancies", see cases cited above, and the difficulties inherent
in challenges to license renewals, [citation omitted], both the Commission
and the court continue to insist that this spur to competitive performance
benefits the public. Victor Broadcasting, supra.

57 RR2d at 1059-1060.



59

to the comparative renewal process's "critically important competitive spur"); NBMC v.

FCC, 589 F.2d 578, 579 (D.C. Cir. 1978) ("Congress also provided for a competitive

spur to existing licensees by affording new parties an opportunity to apply for the same

license"); Deregulation of Radio, 84 FCC2d 968, 984, 49 RR2d 1, 14, '37 (1981);

Central Florida Enterprises, Inc. v. FCC, 683 F.2d 503, 507 (D.C. Cir. 1982); Tele-

Broadcasters of California, Inc., 58 RR2d 223, 234, '22 (Rev. Bd. 1985).

153. RBI's apparent position thus is illogical. RBI appears to argue that, if a

comparative renewal challenger files its application because it is unsatisfied with the

programming of the incumbent targeted by the challenge, then the challenger is engaging

in an abuse of process. But as set out in numerous decisions, including those cited in

Paragraph 152 above, the express purpose of the comparative renewal process as created

by Congress, implemented by the Commission, and repeatedly endorsed by the Courts,

was to encourage challenges to incumbents by parties not satisfied with the incumbent's

performance. RBI's position would place challengers in a Catch-22: by seeking to

advance the express purpose of the comparative renewal policy, a challenger would be

abusing that process. RBI's position is nonsense and must be rejected. ~I

~I RBI's argument about "abuse of process" relies on a number of cases relating to
"strike" applications. See RBI PFC at, e.g., 126, citing Millar v. FCC, 707 F.2d 1530
(D.C. Cir. 1983); Capitol Broadcasting Co., 30 FCC 1 (1961); Blue Ridge Mt.
Broadcasting Co., 37 FCC 791 (Rev. Bd. 1964), rev. denied, FCC 65-5 (Jan. 6, 1965),
aff'd sub nom. Garden County Broadcasting Co. v. FCC 6 R.R.2d 2044 (D.C. CiT. 1965)
(memorandum opinion). Those cases did not involve the comparative renewal process.
Rather, they involved situations where an application for a new authorization was filed in
order to block, delay or impede a second application for a new authorization. Such
situations normally arose when an existing broadcaster was faced with the prospect of
potential competition in the form of a construction permit application for a new station.

(continued... )



60

154. Trying to flesh out its claim that Adams filed for some impermissible

reason, RBI asserts that Adams has given "inconsistent testimony about why it filed its

application." RBI PFC at 129. That is clearly wrong. Adams's position has consistently

been that Adams believed that stations airing home shopping programming were not

serving the public interest and that such stations would thus be susceptible to successful

comparative renewal challenge. See Adams PFC at, e.g., 195-196.

155. As it has previously in this proceeding ?21, RBI suggests that Adams

could have or should have sought to buy an existing station, or possibly look for some

other station to challenge. RBI PFC at 135-138. Such suggestions are far off the mark.

Adams's principals, with first-hand familiarity with the comparative renewal process,

invoked that process for the purpose of obtaining a television station and serving the

public interest by focusing attention on the failure of at least one home shopping station

to serve the public interest. See Adams PFC at, e.g., 195-197.

156. RBI challenges Adams's assertion in this regard, claiming that Adams

HI( ...continued)
In order to forestall or possibly even prevent the arrival of such new competition, the
existing broadcaster would file its own application mutually exclusive with the pending
application. The result would be substantial delay in the final resolution of the matter,
delay which would work to the advantage of the existing broadcaster. In the instant case,
Adams has not sought to delay anything. To the contrary, during the 1994-1999 pre­
designation pendency of Adams's application, Adams filed three separate petitions for
mandamus with the Court of Appeals in order to speed up the processing of this matter.
Adams was seeking to avoid delay, not engender it.

'!:21 See, e.g., RBI's "Motion to Enlarge Issues (Misrepresentation/Lack of Candor)",
filed July 17, 2000. To the extent that RBI presents, in its PFC, arguments previously
presented by RBI in that Motion and opposed by Adams in its August 4, 2000 Opposition
thereto, Adams incorporates that Opposition by reference herein.



61

"knew the Commission had decided a year before Adams' application was filed that home

shopping programming serves the public interest." RBI PFC at 129; see also RBI PFC

at 141-142. But that's not what the Commission had decided. To the contrary, the

Commission had merely decided that home shopping formats did not automatically

preclude a finding that a home shopping station was operating in the public interest. See

Home Shopping Report and Order, 8 FCC Red 5321, 5327 (~31). The Commission's left

wide open the possibility, if not the likelihood, that upon closer scrutiny home shopping

stations were not in fact operating in the public interest. Adams's application was filed in

light of that distinct possibility.

157. Adams's assessment was, of course, correct. As the record under the

comparative renewal issue demonstrates, RBI failed to serve the public with any

meaningful, locally-oriented, locally-produced issue-oriented programming throughout the

license term. See, e.g., Adams PFC at, e.g., 32-68. Even the Bureau has concurred

with Adams that RBI's demonstrated programming performance did not warrant a

renewal expectancy. See Bureau PFC at, e.g., 73-74. Thus, RBI's self-serving criticism

of Adams's motivation is to no avail.

158. RBI also claims that Adams did not make any "legitimate effort to evaluate

WTVE's programming". RBI PFC at 145-160. Again, much of this argument merely

reiterates claims advanced by RBI in its currently-pending Motion to Enlarge filed on

July 17, 2000, to which Adams has responded. Adams has incorporated its Opposition to

that Motion herein and is reluctant to devote even more attention to RBI's baseless

claims. However, in response to the RBI PFC, Adams is constrained to make the



62

following observations.

159. It is uncontested that Mr. Gilbert traveled on several occasions to Reading,

that he interviewed a significant number of people -- including a representative of the

local daily newspaper -- and was unable to find anyone who knew about the station or its

programming. Adams PFC at 198. While RBI claims that Mr. Gilbert's efforts were

"defective", RBI PFC at 147, it does not suggest that those efforts were not in fact made.

Moreover, other evidence introduced in this proceeding is consistent with what

Mr. Gilbert learned about Reading during his visits: the local newspaper did not even list

Station WTVE(TV) in its television listings, see, e.g., Bureau PFC at 6, and virtually

none of RBI's own public witnesses demonstrated any significant familiarity with the

station's programming, see Adams PFC at 69-88. So while RBI may claim that

Mr. Gilbert's efforts were "defective", the evidence adduced in the hearing independently

confirms that his observations were valid.

160. RBI also quibbles that Mr. Gilbert should have reviewed RBI's local public

inspection file. RBI PFC at, e.g., 145. See also Bureau PFC at 59. But such a review

would have given RBI a tip-off that a challenge was being contemplated. Such a tip-off

could have led to a last-minute effort by RBI to improve its programming and thereby

stave off the anticipated challenge. It was obviously not in Adams's interest to provide

such a tip-off.

161. Further, review of the public inspection file would merely have confirmed

that the station was not serving the public. RBI's voluminous exhibits in the standard

comparative renewal phase of this case were taken largely from the station's local public



63

file. As set forth in detail in Adams's PFC, at 32-68 and 227-231, and the Bureau's

PFC, at 73-74, those exhibits fell far short of establishing substantial service to the

public.

162. In addition to his multiple visits to Reading, Mr. Gilbert also

commissioned Mr. Sherwood to tape the station's programming. There is no dispute that

that taping effort was undertaken at Mr. Gilbert's request.

163. While RBI attempts to quibble about various aspects of the taping project,

RBI fails to address, much less answer, the ultimate question: if Mr. Gilbert was not

trying to obtain a solid record of the station's programming, why then did he commission

the making of the tapes? What possible use to Mr. Gilbert or Adams would more than

two weeks' worth of videotapes of non-WTVE(TV) programming have been? The fact is

that Mr. Gilbert commissioned the tapes in order to be sure that Station WTVE(TV) was

not serving the public interest. Adams has consistently taken that position, and RBI has

countered it with nothing other than self-serving speculation.

164. RBI claims that Mr. Sherwood testified that "Mr. Gilbert never even

mentioned WTVE or Channel 51", RBI PFC at 151. That's not right. In fact

Mr. Sherwood acknowledged that Mr. Gilbert "may have" mentioned Channel 51.

Tr. 2139. In light of the passage of time, however, Mr. Sherwood could not recall a

specific channel number. [d.?:§./ Similarly, RBI claims that Mr. Sherwood testified that

?:§./ While the Bureau also stated that Mr. Sherwood "did not even have access to
WTVE(TV)'s programming", Bureau PFC at 59, that's not correct. Mr. Sherwood
resided within 30 miles of Reading, e.g., Tr. 2139, and thus was within the station's
service area and had over-the-air access to the station.



64

he spoke with Mr. Gilbert only twice during the taping process. RBI PFC at 150. In

fact Mr. Sherwood could not recall how many times he had spoken with Mr. Gilbert,

although he did recall speaking with him "at length" at least once. Tr. 2149.

165. RBI persists in its claims that either Mr. Gilbert did not review the tapes,

or that he did not review them carefully enough. RBI PFC at 150-160. 'lJ./ But

Mr. Gilbert's testimony, both under the Phase III issue and in his pre-Phase III testimony

in January, 2000, is consistent. He instructed Mr. Sherwood to tape the station's

programming and to send him the tapes. A preliminary taping of 24 hours' worth of

programming was undertaken on June 1, 1994 and sent to Mr. Gilbert. He reviewed it to

confirm that Mr. Sherwood was taping what he was supposed to be taping. Of the first

several PSA's he saw on that tape, the majority involved Pennsylvania. ~I

Accordingly, Mr. Gilbert reasonably concluded that Mr. Sherwood was taping the right

programming. Having reached that conclusion, he had no reason to doubt it as he

reviewed the additional tapes provided by Mr. Sherwood.

166. RBI also makes repeated reference to a 30-second "identification of the

'lJ./ At footnote 30 at RBI PFC page 153, RBI argues that Mr. Gilbert's claim of
reviewing the tapes is "patently false". This assertion is based on an unsupported
assertion concerning the capabilities of "a standard VHS video player/recorder".
However, the record contains no information about (a) the specific equipment which
Mr. Gilbert used or (b) the capabilities of any kind of video recording equipment. RBI's
claim cannot be credited.

~/ At RBI PFC page 157, RBI claims that Mr. Gilbert's recollection of the
Pennsylvania PSA's was "based wholly on Mattmiller's summary of the tapes and not on
any actual recollection." But Mr. Gilbert's testimony about recalling the Pennsylvania
PSA's occurred in January, Tr. 1085, months before Mr. Mattmiller's summary was
prepared. RBI's claim is obviously fallacious.



65

Home Shopping Club" which appears in the Sherwood tapes at 50 minutes after the hour,

according to Mr. Mattmiller's testimony. RBI PFC at, e.g., 72, 74,159, citing RBI

Exh. 47, '7. According to RBI, Mr. Gilbert should have recognized from these hourly

identifications, appearing at 50 minutes after the hour, that the tapes did not depict

Station WTVE(TV) programming. [d.

167. RBI's argument on this point supports Adams. The Presiding Judge's

attention is directed, for example, to the WTVE(TV) program log for July 18, 1994,

which is included at pages 140-153 of Adams Exh. 7. That log indicates that between 45

and 55 minutes after each hour, a 60-second promotional announcement for Home

Shopping Network was broadcast. Moreover, the log also indicates that a 30-second

Home Shopping Network promotional announcement was broadcast at approximately

17 minutes after most hours. In other words, the fact that the Sherwood tapes showed

Home Shopping Network promos at 50 minutes after the hour would NOT have enabled

anyone to identify the tapes as not being Station WTVE(TV) programming since tapes of

Station WTVE(TV) would have shown the same, if not more, Home Shopping Network

promos.

168. RBI also claims that Adams made only "casual efforts to secure and

maintain" the availability of a transmitter site. RBI PFC at 160-163. But as RBI

acknowledges, not only did Adams obtain oral confirmation of the availability of its

proposed site, Adams went further and entered into formal agreements concerning the use

of that site. [d. The Commission's requirements concerning "site availability" did not

require such additional efforts at all. See, e.g., David Ortiz Radio Corp. v. FCC,



66

941 F.2d 1253 (D.C. Cir. 1991). The fact that Adams undertook those additional efforts

undennines, rather than supports, RBI's claims.

169. RBI also quibbles that the facts that Adams was involuntarily dissolved by

Massachusetts, or that Adams had no fonnal business plan, or that Adams had a

"motivational fee agreement" with its counsel, are somehow meaningful. RBI PFC

at 163-166. The involuntary dissolution was, however, unknown to Mr. Gilbert until the

June hearing. Within one week of learning about the dissolution, Mr. Gilbert caused

Adams to be reinstated, as the record of this proceeding already establishes. As to the

lack of a business plan, Adams's principals are all highly successful businesspeople with

extraordinary records of accomplishment. See Adams Exh. 1. They also were familiar

with the delays inherent in the Commission's comparative renewal process, delays which

have in fact been realized already in this more-than-six-year-old proceeding. The fact

that Adams elected not to undertake any fonnal business plan in 1994 is not probative of

anything but the good business sense of Adams's principals.

170. As to the fee agreement, RBI claims that the agreement is "inconsistent

with the intention to own and operate the station". RBI PFC at 166. But the agreement

contemplates inter alia that the Adams application will be granted, which is completely

consistent with such an intention. Moreover, contrary to RBI's assertion, the fee

agreement does not memorialize an "oral agreement that was reached in 1993." RBI

PFC at 81. Mr. Gilbert testified that no fee agreement was in place between Adams and

its counsel initially; rather, the parties "just said we'll work it out." Tr. 1021. An oral

agreement, ultimately reduced to writing in June, 1999, was reached at some point, but



67

the record does not indicate precisely when. The testimony certainly does not support

RBI's claim of 1993, since Mr. Gilbert specifically stated that "we didn't have a fee

arrangement at the beginning", Tr. 1021.

171. RBI also suggests that Adams's interactions with Telemundo are

"inconsistent with an intent to own and operate a television station". RBI PFC at 166­

169. As set out in Adams's PFC at 202-205, that simply is not true. To the contrary,

the fact that, in July, 1999, Adams sought unsuccessfully to initiate discussions with

Telemundo concerning possible affiliation once Adams's application was granted strongly

supports the fact that Adams fully intended to prosecute its application successfully and to

construct and operate the Reading station.

172. RBI wraps up its PFC with a wholly conclusory effort to liken this case to

WWOR-TV, Inc., 7 FCC Rcd 636 (1992), aff'd sub nom. Garden State Broadcasting,

L.P. v. FCC, 996 F.2d 386 (D.C. Cir. 1993). The problem is that this case is not at all

comparable to WWOR-TV. In WWOR-TV, the challenging applicant had asserted that its

decision to file its application was based on its perception of the incumbent's supposedly

inadequate programming performance. 7 FCC Rcd at 639 ('27). The incumbent had

assumed control of the station in question in April, 1987, so the challenger had no

opportunity at all to consider the incumbent's programming performance until then. The

question arose as to exactly when the challenger formed its intent to file its challenge

application.

173. At trial, the challenger was unable to establish that date, although the

challenger's principal insisted that the intent to file did not occur as early as April, 1987,



68

because "she would not have made an adverse judgment" about the incumbent's

programming so soon after the incumbent had taken over. 7 FCC Rcd at 639 (128).

174. But evidence, discovered post-hearing, conclusively established that the

challenger had formed its intent to file on April 30, 1987, a mere three weeks after the

incumbent assumed control of the station. 7 FCC Rcd at 639 (130). Since the

challenger's principal had conceded that such a limited timeframe would not have

afforded adequate time in which to evaluate the incumbent's programming, the credibility

of the challenger's showing evaporated.

175. In the instant case, the uncontested documentary and testimonial evidence

establishes that Adams began considering the filing of an application based on a challenge

to home shopping programming in mid-1993. After review of a number of relevant

materials, including Commission decisions, over the course of several months, Adams

determined the home shopping stations which would be coming up for renewal and which

would, as a result, be possible targets. One was Station WTVE(TV).

176. It is not disputed that Station WTVE(TV) was broadcasting home shopping

programming throughout the license term. The record establishes beyond argument that

once Adams had determined that Station WTVE(TV) would be available for challenge,

Mr. Gilbert undertook substantial efforts to inform himself of the station's public service

programming and reputation in its service area. Satisfied that the station was

broadcasting home shopping programming and not providing public service programming,

Adams proceeded to file its application on June 30, 1994.

177. In WWOR-TV, the Commission cautioned that "we will not infer improper


