
ORIGINAL
Before the
Federal Communications Commission
Washington, D.C. 20554

REceIVED
JUN 172002

In the Matter of DOOm FILE COpy ORIGINAL

Review of the Commission's )
Regulations Governing Television )
Broadcasting: Television Satellite)
Stations Review of policy and Rules)

TO: The Commission

Opposition of Donald Laidlaw
To Request for Interim Relief

MM Docket No. 91-221
MM Docket No. 87-8

1. I am Donald Laidlaw, a resident of Hawaii, a director

of a noncommercial broadcast licensee, a controlling member of a

commercial television permittee, and a viewer of Stations KHON-

TV and KGMB(TV) , both in Honolulu. I am writing to express my

opposition to, and my outrage at, the continuing efforts of

Emmis Communications Corporation ("Emmis") to retain control of

a total of six full-service television licenses (four of which

operate as "satellites") in Hawaii, notwithstanding the

Commission's duopoly rules and the order issued by the Mass

Media Bureau two years ago requiring divestiture of three of

those stations within six months.

2. This all started two years ago, when Emmis filed

applications seeking permission to acquire a number of stations

from LINT Co. Those stations included Stations KGMB(TV) in

Honolulu, as well as two full-service TV stations operated as

No. of C0pif'S rec'd 011­
List ABCDE



2

"satellites" of KGMB(TV} , i.e., Stations KGMV(TV) , Wailuku, and

KGMD-TV, Hilo. But Emmis already owned Station KHON-TV,

Honolulu, and its two satellites, KAII-TV, wailuku, and KHAW-TV,

Hilo. And Stations KHON-TV and KGMB(TV} were both ranked in the

top four in the DMA in terms of audience share. Common

ownership of the two stations (and their associated satellites)

was therefore barred by the Commission's duopoly rules.

3. Emmis knew that that was the case when it entered into

its transaction with LINT, so Emmis included with its assignment

applications a request for temporary waiver of the duopoly rule

to permit the orderly divestiture of either Station KGMB(TV} or

KHON-TV, along with their respective satellites. From the Mass

Media Bureau's decision granting that waiver request, it looks

like the only reason for the waiver offered by Emmis was to

promote orderly divestiture, although Emmis apparently also

suggested that there would still be plenty of other media voices

in the marketplace.

4. The Bureau granted the LINT- Emmis assignment, subj ect

to a divestiture requirement concerning, among others, the

Hawaii stations. According to the Order, "within six months of

consummation of this transaction, [Emmis] file the

application or applications necessary to

[must]

bring it into

compliance with the duopoly rule."



3

5. That initial waiver was granted in September, 2000,

and was scheduled to expire in early 2001. However, Emmis asked

for six more months in which to bring itself into compliance. I

have not yet been able to obtain a copy of Emmis's request, but

it was granted in March, 2001, with the new deadline set for

October 1, 2001.

6. In August, 2001, Emmis returned to the Bureau asking

for yet another six months. In that request Emmis complained

that "a number of unique market and economic factors have made

finding a buyer particularly challenging". Avoiding specifics,

Emmis mentioned in passing the "particularly unprofitable

advertising market", the fact that the Hawaii television market

is "saturated", and the supposedly high cost of operation in

Hawaii.

7. Emmis declined to provide any specifics about its

efforts to find a buyer, but it did offer a declaration from a

broker stating that his efforts to sell the station had

"generated little or no interest". The broker did not, however,

provide any detail concerning his search efforts or the nature

of any results he had had.

8. Despite the general lack of information, the Bureau

granted the

until April

requested extension of the waiver, giving Emmis

1, 2002 in which to divest. With that second

---_._---------------------------------....,.-----



4

extension, the time for divestiture had been trebled, from the

original six months to 18 months.

9. Lo and behold, in February, 2002, Emmis reappeared

before the Commission, this time asking for a full one-year

extension which, if granted, would give Emmis a 30-month

waiver (and still counting), five times longer than the six-

month waiver originally granted. In support Emmis again

referred to the supposedly "unattractive" nature of Hawaii's

advertising market, the supposedly declining nature of Hawaii's

economic climate, the supposedly higher costs of operating a

television station in Hawaii, etc., etc. Emmis also sought to

tug on patriotic heartstrings by invoking the terrorist

tragedies of September 11 which, according to Emmis, exacerbated

all the bad aspects of Hawaii's economy. But Emmis still

declined to provide any detailed information about any efforts

it had made to sell the stations.

10. In its February, 2002 request Emmis included a further

non-specific declaration from its broker, describing in the

vaguest possible terms his supposed efforts to sell the

stations.

1l. At that point I complained to the Bureau that it

looked like Emmis really didn't want to sell its stations, and

was at most going through the motions so that it could continue

to hold two of the top four television stations in Hawaii



5

through a never-ending series of waiver extensions. Apparently

because of my letter complaint, the Bureau sent Emmis a letter

on March 28, 2002, directing Emmis to provide "specific,

thorough information regarding its attempts to comply with the

divestiture requirement." Emmis responded in a letter dated

April 26, followed by its "Request for Interim Relief" in which

Emmis ups the ante by asking for an indefinite extension of its

waiver.

12. Emmis's April 26 letter includes yet another

declaration from its broker, H.R. LaRue. This time Mr. LaRue

provides at least an anonymous listing of contacts he has had

concerning the possible

efforts validly bethoroughness of Emmis's

sale of

sales

the station.

cannot

But the

determined from Mr. LaRue's declaration because that declaration

fails to provide certain information which affects those

efforts. For example, Mr. LaRue states that he did not

It is not clear whether he then

advertise the station,

potential purchasers".

but instead "develop [ed] lists of

contacted everyone on those various "lists", and if so, how or

when, or what he disclosed in any such contacts.

13. Mr. LaRue does state that he has "been in contact with

36 prospective purchasers", of whom 14 requested and were

provided a "book" containing "detailed data on KGMB." The

nature of that "detailed data", and the data themselves, are not



6

described or provided by Mr. LaRue. Of the 14 prospective

purchasers who took a look at the "book", five (and possibly a

sixth) expressed continuing interest and advanced what Mr. LaRue

characterizes as "expressions of interest".

14 . As described by Mr. LaRue, the parties making those

"expressions of interest" all appear to have viewed the station

to be worth approximately $20 million. The offers, as described

by Mr. LaRue, provided for total purchase prices of: (a) $17.5

million and a construction permit ("Contact 35"); (b) $18.9

million ("Contact 36"); (c) $20 million ("Contact 34"); or (d)

$21 million ("Contact 32"). (A fifth offer involved a possible

swap for an unidentified station in an unnamed market, and its

likely value is thus not quantifiable.) Another of Mr. LaRue's

"contacts" who signed the confidentiality agreement provided by

Emmis and who, presumably, reviewed the "book" (although Mr.

LaRue's declaration is unclear on that point), is said to have

believed that the station had "a maximum value of $16 million".

15. According to Mr. LaRue, the universe of his "contacts"

was limited to "major broadcasting groups", "groups owning West

Coast media properties", "investors with operations in the

Honolulu market", "investors with a possible interest in media

deals", and "major companies with hotel or real estate holdings

in Hawaii". From this description, I think it is fair to

conclude that all of Mr. LaRue's "contacts" were sophisticated



7

businesspeople who are familiar with the valuation of businesses

they are considering for acquisition. The fact that all of the

"contacts" who made offers viewed the station to be worth

approximately $18-20 million provides reasonable evidence that

the station is in fact worth approximately $18-20 million.

16. And yet, according to Mr. LaRue, a $20 million

purchase price was rejected by Emmis because, among other

things, it "would have represented a significant loss" ("Contact

34")

17. What Mr. LaRue does not say in any of his declarations

is what price Emmis would be willing to sell the station for.

And that is because Emmis has apparently never told Mr. LaRue

what that price might be. 1 One might well ask how a broker

representing a seller could effectively attempt to sell a

station when the seller has not provided the broker any

indication of the price it would be willing to sell for. And

one might then well ask how serious a seller is about trying to

sell its station if it hasn't provided the sole broker an asking

price.

1 Mr. LaRue has informally told me and acquaintances of mine that he was never
provided with an asking price or financial information from the station
sufficient to permit the calculation of a reasonable price consistent with
station valuations in other similar transactions.



18. So Mr. LaRue's

8

latest declaration supports my

suspicion that Emmis never really wanted to sell its station and

has not made a good faith effort to do so.

19. Emmis's repeated efforts to explain its failure to

sell the station also smack of bad faith. Emmis complains about

the declining state of the Hawaii economy throughout the 1990s,

a period of time during which Emmis already owned and operated

stations in Hawaii. So Emmis clearly had first-hand knowledge

about the state of the Hawaiian economy when it agreed to buy

LINT's stations in 2000. And armed with that knowledge Emmis

agreed to pay whatever it agreed to pay to acquire those

stations. 2 But if Emmis knew about the state of the Hawaiian

economy and still agreed to pay what it paid, how bad could the

economy really be? In other words, if Emmis's purchase price

was in fact reasonably calculated in light of the Hawaiian

economy - and there's no reason to believe that that was not the

2 As far as I can tell, Emmis has never advised the Commission exactly how
much of the purchase price of the LINT deal was allocated to the Hawaii
stations. But since, in its various extension requests, Emmis has repeatedly
complained that offers of even $20 million would result in a "significant
lOBan to Emmis, we can fairly assume that Emmis allotted "significantly" more
than $20 million to those stations. The value that Emmis chose to place on
the stations was clearly a matter of Emmis's own private business jUdgment.
But just because Emrnis elected to place some arbitrary value on the stations
does not mean that Emmis, having unilaterally chosen the value, is as a
result absolutely entitled to require any purchaser of the stations to match
or better that price. In other words, if the station really is worth only
$20 million, the mere fact that Emmis may have decided to pay "significantly"
for it does not mean that Emmis is entitled to force a buyer to make a
similar overpayment.



9

case - then Emmis's current complaints about the effect of the

economy are really hogwash.

20. But let's just say, for the sake of argument, that

Emmis's expressions of concern about the intensely competitive

television advertising marketplace in Hawaii are accurate and

valid. Let's just say that operating a stand-alone television

station is financially difficult. How, then, could Emmis

which obviously knew those underlying factors when it entered

into its deal with LINT - justify paying whatever it paid for

the Hawaii stations? One possible explanation - and perhaps the

only credible one is that Erninis saw the obvious value of

owning and operating two of the top four stations in the market,

and it planned to hold onto both of those stations for as long

as possible. Such a plan would have justified paying a premium

for the stations, notwithstanding the supposedly poor state of

the Hawaiian television market.

21. But if the Hawaiian market really is difficult,

doesn't allowing Emmis the opportunity to run not one, but two

stations among the top four in the market (along with a total of

four full-power "satellite" stations) put the screws to the

stand-alone operators who are complying with the Commission's

rules? The more we may choose to believe Emmis's doom and gloom

depiction of the TV market in Hawaii, the more outrageous is

Emmis's request: in a market which it claims to be in serious



10

decline, Emmis wants the Commission to allow Emmis the luxury of

owning, for an indefinite period of time, two top-four stations,

when no other broadcaster is allowed to do so. In my view,

granting the extension under any circumstance would make no

sense; granting it on the assumption that Emmis's view of the

Hawaiian economy is accurate would be howlingly unfair to other

broadcasters in the market who (according to Emmis) are subject

to a terrible competitive environment in which, if Emmis is

allowed to continue its duopoly, they would be placed at an even

greater competitive disadvantage.

22. My hunch is that, even though Emmis obtained the

stations on the basis of a divestiture commitment, Emmis never

really intended to divest the Hawaii

want to divest? with both KHON-TV

stations. Why should it

and KGMB (TV) under its

control, Emmis held two of the top four stations in the market.

Under any circumstance that would be desirable, if only because

no other licensee could do the same because of the constraints

of the duopoly rule. So being the only duopolist in the

confines of the Hawaii market obviously presents substantial up­

side to Emmis.

23. Sure, Emmis went through the motions of hiring Mr.

LaRue, but again, how can Emmis say with a straight face that

Mr. LaRue's efforts were bona fide?

even give Mr. LaRue an asking price.

Emmis apparently didn't

Since Emmis seems to have

------------------------------------.,-----



11

rejected anything resembling an offer on the basis that the

offering price would represent a "loss" of some magnitude, it

would appear that Emmis does have some price in mind - why not

tell Mr. LaRue, and the Commission, what that price is, and how

it was arrived at?

24. And assuming that Emmis does have a price in mind,

exactly how has Emmis arrived at that price? Again, a number of

presumably sophisticated businesspeople, presumably operating

independently of one another, and presumably evaluating a common

set of data made available to them by Emmis (and possibly from

other sources as well) all concluded that the station is worth

approximately $20 million. But Emmis appears to be taking the

position that that number is woefully low and would result in

some kind of loss to Emmis. But the level of "loss" to Emmis is

and should be immaterial here, because Emmis has never been

guaranteed protection from any "loss" (however that term may be

defined), and it would be contrary to the public interest even

to contemplate any such guarantee. Emmis, fully aware of the

duopoly rules and fully aware of the market conditions in

Hawaii, chose to purchase KGMB (TV) and its satellites. That

decision, and the amount of money allotted by Emmis for that

purchase, were matters solely within Emmis's control. If Emmis,

for whatever reason, overpaid for the station(s), that is



12

Emmis's problem, not the Commission's. Emmis cannot be heard to

complain about some supposed loss under these circumstances.

25. In any event, I remain convinced that Emmis's original

divestiture "commitment" was nothing but smoke and mirrors,

designed to enable Emmis to hold two top-four stations in the

market indefinitely.

26. Emmis's most recent submission a 41-page

extravaganza from Emmis's big-shot, well-connected Washington

counsel - does nothing to dissuade me. To the contrary, Emmis's

"Request for Interim Relief" seems to make plain what I believe

has been Emmis's ultimate goal all along: Emmis is now asking

for an indefinite waiver of the duopoly rules.

27. Emmis' s Request is based mainly on a couple of court

decisions concerning the Commission's television ownership

rules. But as I read those decisions, they did not involve the

limits on ownership of two of the top four stations in a market.

So while Emmis may think that that provision is subject to the

same criticisms as the provisions which the court did focus on,

the fact is that the provision which precludes Emmis's continued

ownership of KHON-TV and KGMB (TV) has not been invalidated and

is still very much in effect. 3

3 Of course, if Emmis really had thought that the "no two of the top four"
duopoly rule was not valid, Emmis could have contested the divestiture
condition, or it could have filed a petition for rule making looking to
change the rule. It did neither, choosing instead to pay lip service to the

(Footnote continued on next page)



13

28. And since that rule is still in effect, Emmis must ask

for a stay of the effectiveness of that rule, which is what it

is seeking in its Request. But Emmis's Request falls far short

of the mark in a number of ways.

29. First, as I understand stay requests, the party

seeking a stay is required to show that it will suffer

"irreparable harm" if the stay isn't granted. And "irreparable

harm" is not just some harm, but really "irreparable" harm. All

that Emmis is losing is the economic opportunity afforded by its

ability to hold two of the top four stations in the market when

nobody else can. That can't be deemed "irreparable".

30. Emmis indicates that it does not want to have to sell

its station at "fire sale" prices. Request at 15. But as noted

above, Emmis has received offers in the $20 million range, and

has rejected those out-of-hand. That doesn't seem to me to be a

"fire sale" price, especially since at least five or six

apparently sophisticated prospective buyers all seem to believe

that that's what the station'S worth. If Emmis is inclined to

press this "fire sale" argument, Emmis should present to the

Commission, on the record and open to public inspection, the

basis for Emmis's valuation of the station.

rule (i.e, by appearing to accept the divestiture condition) while asking for
repeated extensions of its "temporary" waiver.



14

31. Emmis also runs on at some length about unique

programming and the like, and how divestiture would prevent it

from providing such programming. But Emmis fails to point out

that, even if it is required to divest the LINT stations, it

will still own three full-power television stations in Hawaii,

two of which are merely serving as satellites of KHON-TV. It is

hard to imagine that Emmis would not be able to figure out some

way to use all of those stations to present its important and

unique programming to its audience. 4

32. And the fact that Emmis will continue to be able to

operate television stations in Hawaii means that "the very

existence of [Emmis'sl business" is not really threatened. See

Request at 16, n. 65, quoting from Wisconsin Gas Co. v. FERC,

758 F.2d 669, 674 (D.C. Cir. 1985). Since Emmis is a very large

corporation owning many television stations over and above its

Hawaii operations, it is clear that divestiture of the LINT

stations will not even come close to forcing Emmis out of

business.

33. Emmis also claims that, if it is forced to divest one

of its stations now, and if the duopoly rules are ultimately

4 Emmis also suggests that it has some Constitutionally-protected First
Amendment right to continue to own two of the top four stations in the
market. Request at 16. Since Emrnis would continue to own three Hawaii
television stations, it cannot seriously claim that divestiture would
restrict the number of viewers it can reach - Emmis will in any event still
have ample facilities with which to bring whatever message it wants to the
viewing public in Hawaii.

-_._._-------_._------------------,------



15

relaxed to permit ownership of two of the top four stations in

the market, then Emmis will be penalized because it is (in

Emmis's view) unlikely that Emmis will be able to acquire

another such station since "network-affiliated VHF television

stations do not frequently become available for

acquisition. " Request at 17-18. This, of course, is purely

speculative and without any actual factual basis. And, as

discussed below, even if the Commission were to accept the

validity of Emmis's premise on this point, that does not help

Emmis because that point establishes conclusively that other

stations in the market would be seriously disadvantaged if Emmis

were to retain both stations.

34. So Emmis can't legitimately claim that it will suffer

irreparable harm here.

35. A party seeking a stay must also demonstrate that

nobody else would be harmed by issuance of the requested stay.

See Request at 37-38. While Emmis claims, self-servingly, that

there would be nobody else harmed, that obviously is wrong.

Let's look at Emmis's own claims.

36. As discussed above, Emmis is telling the Commission

that the advertising market in Hawaii has been in decline for a

decade or more, that television has reached a saturation point,

and that the cost of operating a television station there are

sUbstantially higher than elsewhere. But if all those claims



16

are true for Errunis, they are equally true for all those other

television broadcasters in Hawaii who don't happen to enjoy the

unique distinction of owning two of the top four stations in the

market. And the fact that Errunis owns two of the top four

stations means that the adverse effects of those various factors

it points to are likely to be substantially eased as far as

Errunis is concerned. But what of the other broadcasters? They

are forced to operate as stand-alone stations in the (according

to Errunis) incredibly dog-eat-dog competitive environment.

37. Under these circumstances, it is clear that, by

Errunis's own claims, all other television licensees in the market

are being placed at an incredible disadvantage by the duopoly

waiver which Errunis enjoys. And what's worse, if Errunis's claim

(presented in its "irreparable harm" discussion) that stations

such as Errunis' s are generally not made available for sale is

true, then what Errunis is proposing here is incredibly unfair to

all other broadcasters who have complied with the rules. Errunis

says that it should be permitted to keep Station KGMB{TV)

because if it were to divest the station, it would not likely be

able to acquire an equivalent station should the rules ever be

changed to permit such ownership. Request at 17-18. But if

that's true, that would mean that, even if the rules are

relaxed, no other broadcaster in Hawaii would be likely to be

able to acquire a second station. So if Errunis were permitted to



17

retain control of both KHON-TV and KGMB (TV), that would mean

that Emmis would be the only one in the market with such dual

ownership. In other words, Emmis is looking to get a permanent

competitive advantage here simply by hanging onto a station

which it had agreed to divest, and which it was ordered to

divest, two years ago. How could that be fair?

38. So contrary to Emmis's self-serving assertion, grant

of further extension of its waiver will harm others.

39. Emmis also claims that the public interest would

benefit from extension of the waiver. But that claim is based

on two erroneous assumptions. First, Emmis claims that the

duopoly rule "has been found arbitrary and capricious". That's

not really the case, at least as far as the two-of-the-top-four

component of the rule is concerned. And second, Emmis claims

that there would be no "off-setting harms" to anyone - and as

discussed above, that is simply wrong.

40. Emmis also includes an extended discussion of how it's

sure that it's going to prevail on the merits. Request at 18­

37. I see several problems with that discussion. First, there

are no "merits" because there is no proceeding as yet.

Normally, a stay request is filed in connection with an on-going

proceeding in which the party requesting the stay is a party and

in which an issue with likely impact on the party has been

focused. Here there is no such proceeding yet. At most the



18

court has ordered the Commission to review certain portions of

the television ownership rules. As noted above, the prohibition

against ownership of two-of-the-top-four stations in a market

has not been the sUbject of any proceedings to date, and Emmis

has never previously challenged that prohibition.

41. Second, even if the Commission were to undertake an

inquiry into all aspects of the television ownership rule, there

is no indication (other than Emmis's wishful thinking) that the

Commission is inclined to eliminate or modify the duopoly rules

in a way which would assist Emmis. Indeed, the fact (noted by

Emmis) that the Commission has sought rehearing in the Fox case

and, in so doing, has indicated at least a potential interest in

attempting to preserve the rules, tends to belie Emmis's glib

assertion.

42. Emmis's argument also includes little zingers like:

As the FCC itself has recognized, pending completion
of the 2002 biennial review, it must be presumed that
the Commission will not be able meet [sic] this burden
and, therefore, that the agency will not be able to
justify retention of the duopoly rule.

Request at 22. Emmis provides no citation to any Commission

decision or statement in which the Commission has ever

articulated any such "presumption", and I am not aware of any.

So while Emmis may prefer to think that the Commission won't be

able to justify retention of the rule, and while Emmis may

prefer to think that the Commission has "recognized" such an



19

inability, I do not believe that the Commission's statements,

decisions, etc., support such wishful thinking. To the extent

that Emmis's argument is based on that kind of "reasoning", it

can and should be ignored.

43. When all is said and done, what the Commission has

here is a licensee which obtained a temporary waiver, has

managed to extend that waiver some 200% already (from six months

to a year and a half, and still counting), and is trying to

extend it even more and maybe even make it permanent. The

arguments Emmis has advanced previously are demonstrably

inadequate and, in fact, tend to support rejection of any

further extensions. The arguments Emmis is now relying on

primarily arise from the serendipitous timing of two court of

appeals decisions relating to other aspects of the duopoly

play long enough now to

rules. In other words, Emmis has managed to keep the ball in

try to avail itself of two unrelated

decisions in which Emmis itself was not even a party.

44. The Commission should consider whether Emmis is and

has been candid and forthright with the Commission in connection

with its duopoly waiver - there is certainly legitimate basis

for concern in that regard. But most importantly, the

Commission can and should terminate Emmis's duopoly as soon as

possible. Otherwise, Emmis will have been permitted to flout



20

the original divestiture order, and the strong public policies

underlying that order, for years.

Respectfully submitted,

Donald F. Laidlaw

P.O. Box 8969
Honolulu, Hawaii 96830-0969
Phone: (808) 262-2000
Fax: (808) 263-2599



CERTIFICATE OF SERVICE

I, Donald Laidlaw, hereby certify that on this 17th day of June,

2002, I caused copies of the foregoing Opposition to be placed in the

United States mail, first class postage prepaid, addressed to the

following individuals:

Lawrence W. Secrest, III, Esq.
Andrew G. McBride, Esq.
John E. Fiorini, III, Esq.
Wiley, Rein & Fielding LLP
1776 K Street NW
Washington, D.C. 20006
Counsel for Emmis Communications

Corporation

/s/ Donald Laidlaw
Donald Laidlaw


