o P OCPY ORIGINAL

el
Kids " :P’IL{EBERF R
) ot RELIGIOUS FREEDOM COALITION Il ORCE

1 Coalition PEAMBTING BELICIOUS FRECEDRM AXD FRIILY BASED LECISLATION FORUM

July 29,2002
RECEIVED

The Honorable Michael Powell ,
Federal Communications Commission NOV - 12002 ﬁl ) 37% 8
445 12th Street, SW.
Washington, DC 20554 Federal Communications Commission

Office of the Secretary
Dear Chairman Powell:

The enclosed article from the Denver Business Journal (07/12/02) sounds a disturbing alarm
about Rupert Murdoch's efforts to acquire DIRECN by misleading a small but influential
group of religious broadcasters into lobbying the Department of Justice and the Federal
Communications Commission against the pending merger of DIRECN with EchoStar.

Itis a sad irony that anyone connected to the American community of faith, much less
religious broadcasters, could be manipulated into supporting Mr. Murdoch's interests.

The programming aired on Mr. Murdoch's Fox Network is a nightly assault on family values
and Christian principles, with much of it offered during the so-called family hour. Bill
Bennett's Empower America organization has publicly cited Mr. Murdoch for ""promoting
sleaze" and the Fox Network for its "'degradation and coarsening" of American culture. Last
year Fox programs placed number one, five and seven on the Parents Television Council's
annual list of the year's ten worst shows on TV for gratuitous sex, violence and foul
language.

We hope you will understand our concern regarding a broadcaster of Mr. Murdoch's
standards taking over half of the satellite TV market. One can only shudder to think of 50
percent of that industry under the control of a broadcaster who this seasan gave us "The
Shield"” on Fox FX, a new low for vulgarity on basic cable and a strong contender to be the
worst TV show for 2002.

As representatives of organizations that care deeply about decency standards for American
broadcasting, we urge you to resist Mr. Murdoch's latest attempt to increase his power to
undermine the moral values still held dear by most American families.

Thankyou for your consideration.
Sincerely,

KIDS FIRST COALITION

RELIGIOUS FREEDOM COALITION No o Covies rec'df_‘ép.

List ABCOE
WILBERFORCE FORUM

R



The Denver Business Journal - July 15,2002
htip://denver.bizjournals.com/denver/stories/2002/07/15/newscoiumnl.html

BUSINESS JOURNAL

Fram the July 12. 2002 print edition -sMore Print Edition Stones
Tetecom

Are religious leaders being used in EchoStar-DirecTV deal?

Amy Bryer

Ina high-stakes game of king of the mountain where about $26 billion
and 10 million subscribers are at stake, it looks as though News Corp. CEO
Rupert Murdoch and Littleton-based EchoStar Communications Corp. CEO Charlie
Ergen are facing off again.

Murdoch apparently was steamed that his longtime rival Ergen beat him in
the battle to buy satellite television provider DirecTV. Murdoch has since
launched a lobbying effort against the merger and apparently has enlisted the
support of religious leaders to quash the marriage, accordingto some
broadcasters.

Murdoch is considered a titan in the media business. Sydney, Australia-
based News Com. is a global company that produces and distributes movies and
news through satellite, cable, newspapers and magazines. Ergen started selling
satellite dishes out of the back of a truck and now is CEO of EchoStar -- one of
the two remaining satellite TV companies in the country. Later this year, Ergen
may be CEO of the only satellite television company if regulators give the green
light on the DirecTV purchase.

Murdoch had been negotiating to buy DireclV from General Motors
subsidiary Hughes Electronics for months when reports surfaced that Ergen's
EchoStar was trying to cut a deal with DireclV as well. EchoStar, which owns the
satellite television provider DISH Network, announced in October it was buying
DirecTV for $26 billion in cash and stock. That would give Ergen's combined
companies nearly 17 million satellite TV subscribers. Because EchoStar and
DireclV are the only two competing satellite television providers in the country,
the marriage is under federal scrutiny. I f regulators decide it's an anti-trust issue,
Murdoch could get another run at DirecTV and probably get itat a good price
because there will be no other takers for the financially troubled company.

Now David Clark, president of FamilyNet Television and former chairman
of the National Religious Broadcasters, is claiming that Murdoch is trying to rally
religious broadcasters against the merger by promising to air more religious
programming on his networks, which include Fox == a network that airs several
programs like "Boston Public” that religious leaders have objected to in the past.



Since February, groups, including the National Action Network represented by
Rev. Al Sharpton and members of Louis Farrakhan's Nation of Islam, have
protested EchoStar's failure to broadcast The Word religious network aimed at
African-Americans. Sharpton and his followers even held one demonstration at
Ergen's home in Litteton.

Clark, who is stilla member of the National Religious Broadcasters, said a
small group of board members met with Murdoch in New York in early Marchto
discuss getting more religious programming on Murdoch's networks in return for
their opposition to the EchoStar/DirecTV merger. Murdoch has not commented
publicly about these allegations.

Glenn Plummer, chairman and CEO of the National Religious Broadcasters,
confirmed that a meeting took place in which Murdoch did make some
commitmentto show more religious programming on his networks abroad and
local stations, but he would not reveal details. Plummer also said that Ergen was
invited to the Same meeting, but sent one of his executives in his place who
didn't make any commitments.

"We were virtually snubbed,” Plummer said.

Clark wrote a letter about the meeting and expressing his support for the
EchoStar/DirecTV deal to the Federal Communications Commission and the
Department of Justice, both of which have to bless the merger.

While claiming he is good friends with Clark, Plummer said he believesthe
former chairman has a strong interest in getting his FamilyNet Television on
EchoStar's programming list. Clark said his network does not have any deals with
EchoStar in return for his support.

The reports about behind-thescene negotiations come at a time when a
coalition of ministers, led by the Rev. John Hagee, presented a petition of more
than 470,000 signatures opposing the merger.

EchoStar spokesman Marc Lumpkin said his company is baffled by the
whole thing, considering DISH Network and DirecTV provide more religious
programming than any cable company inthe country. The satellite providers
have a combined 13 religious video and audio channels, and another 36 are
offered though the Dominion SkyAngel TV service, which is delivered through
EchoStar.

"Religious programmers should want this merger because it will mean we
can carry more local religious stations with our combined assets,” Lumpkin said.
This is not the first time Murdoch and Ergen have butted heads. The competition
for DirecTV is reminiscent of a past battle between Ergen and Murdoch in 1997
when the two attempted to form a partnership. Ergenwas later jilted by
Murdoch and sued the News Corp. owner for $5 billion. Murdoch countersued
and the two settled in 1998. ]

Although Clark disagrees with the tactics being USed in the battle over the
EchoStar/DirecTV merger, he claims the religious programmers are only
motivated to get more of their shows on the air.

"These peoplejust want more access," Clark said.



When asked ifhe thought they think they are being used, he said, "I think
they realize it now."
Amy Btyer covers telecommunications. Reach her at 303-837-3527 O via e-maif
atabryer@bizjournals.com.



