WTTW had a total day, total household share of 5 with an average weekly
circulation of62 in May 1998.”

WSNS, Channel 44: Owned by Telemundoand its two well-financed minority
partners .- TCI (through Liberty Media) and Sony -- the station is affiliated with the
Telemundo Spanish-language network and airs 7 hours of local news and 15 hours
of national news programming each week. WSNS registered lessthan a 1 share but
did have an average weekly circulation of 9 in May 1998.

WCFC, Channel 38: Recently acquired by Paxson Communications. the station will

air the launch ofthe new Pax Net Network in September 1998. The station

registered less than a 1 share but did have an average weekly circulationof 12in

May 1998.

WGBO. Channel 66: Owned by Univision and affiliated with its Spanish-language

network, WCBO had a total day, total household share of 3 with an average weekly

circulation of 11 in May 1998.

WPWR, Channel 50: Owned by Newsweb, a well-financed broadcast group owner,

and affiliated with the UPN network, WPWR had a total day, total household share

of 6 and an average weekly circulationof 61 in May 1998.

WCIU, Channel 26: Owned by Weigel Broadcasting, another group operator,

WCIU had atotal day, total household share of 3 and an average weekly circulation

of 45in May 1998.

For its part, WGN-TV, an independent station broadcasting the programming of the
WB network, had a total day, total household share of 9 and an average weekly circulationof 77 in
May 1998. Thisplaced it in a tie with WBBM for third in a highly competitive market where five
stations had shares of 8 or better. Four commercial UHF stations that commenced operations after
the Rule was adopted earned lessthan a t share in May 1998-- WCFC, channel 33;WWTOQO

Channel 35; WEHS, Channel 60; and WNS, Channel 62.

3 There are two other PBS stations assigned to the Chicago DMA. These stations, WYCC,
Channel 20 and WYTIN, Channel 56, registered lessthan a 1 share in May 1998.

-31-



This review of the television competitors In the market by itself illustrates that
Tribune’snewspaper-AM-TY combination poses no threat to competition or diversity. Not
counting WGN-TV, there are six local television news departments producing 122 hours of local
news programming each week. Virtually all of the major players control multiple programming
outlets to Chicago viewers, including national cable news channels arnd/or local radio stations.
These combinations rebut any suggestion that Tribune could somehow dictate or control the
marketplace of ideas in Chicago. Finally, as demonstrated by the May 1998 ratings, WGN-TV

clearly is far from dominant in the television market.

Cabje Television Competition: Any discussion of cable television competition in

the Chicago DMA begins and ends with Tele-Communications, Inc. (“TCI”). More than any other
cable MSO, TCl is the best example of the ownership flexibility enjoyed by the cable industry =
flexibility that has permitted the cable industry to pursue efficient ownership combinationsthat
enhancethe industry‘sability to compete for the most popular programming, audience share and

advertising revenues,

TCI has parlayed this opportunity into an incredible web of ownership interests.
including interests in the following cable networks (through its Liberty Media subsidiary), most of
which are offered to its subscribers in the Chicago area (with estimated ownership percentages in
parentheses):”

Bay TV (49 percent)’

2 The cable networks TCI does not offer in the Chicagoland are marked with an asterisk.

-32.



BET and Black Entertainment Television (22
percent)

BET - Movies/Starz 13 (81 percent)

Court TV (33 percent to increase to 60 percent)

Discovery Communications (49 percent)
including the Discovery Channel, The
Learning Channel, Animal Planet, the
Travel Channel

E! Entertainment Television (10 percent)

Fit TV (S0 percent)"

Fox Sports Chicago (50 percent
shared with Fox)

FX (50 percent)

Health TV (100 percent)*

Kaleidoscope (12 percent).

Recovery Channels (50 percent)*

Odyssey (49 percent)

Outdoor Life (17 percent)*

QVC Inc. (43 percent)

Speedvision (17 percent)'

Star TV (3.75 percent).

USA Networks (18.6 percent)

Time Warner (10 percent), which covers
interests in all the Turner cable networks,
including CNN, Headline News, TBS,
TNT, Turner Classic Movies, The
Cartoon Network, CNNfn, CNN/SI, and
CNN International. as well as HBO and
Cinemax.”

Through Liberty Media, TCI also ownsa 50 percent interests in the Telemundo Spanish-language
over-the-air network as well as a 4.95 percent voting and a 20 percent non-voting interest in

Telemundo's broadcast stations located throughout the country.

TClI has also used this flexibilityto integrate horizontaily by swapping

systemswith other operators to form regional clusters. TCI uses these clusters to compete more

* "Liberty Has Money to Spend," Electronic Media June 29,1998.

-33-



effectively with over-the-air broadcasters for local advertising revenue. TCI has been very active
in swapping systems across the country. This has led to TCI's recent announcement that by the
beginning of 1999, TCI will have a cluster in the Chicago market controlling 84.2 percent of the
DMA's cable subscribers. which represents over 50 percent of the television households in the
market. TCI's systems in the Chicago area offer an average of approximately 80 channels of
programming. TCI's cluster in Chicago will allow it to offer significant market coverage to local
advertisers onthose 80 different channels Of sports and entertainment programming. Moreover,
TCI recently embarked on the deployment of new digital set-top boxes that will substantially

increase its channel capacity in the market -- thereby increasing its local advertising capacity.

TCl has also invested resources in developing navigator technology that
helps cable viewers locate programming of interest on the cable system. These electronic
program guides are expected to become more and more valuable in the digital world when several
hundred channels are expected to be available. Infact, TCljust acquired the T Guide magazine
and will re-brand its current preview channel as the TV Guide channel. "Prevue of TCI's future:
The TV Guide Channel," Electronic Media ,June 18, 1998. TCI plans to expand the information
available to viewers on itsnew TV Guide channel and by doing so, intends to play an even

stronger role in influencing viewer choices in the market.

At the time the Commission adopted the Rule In 1975, no one could have
predicted that a single entity could assemblethe web of intereststhat TCI has acquired. In
Chicago, TCl is clearly a force to be reckoned with competing (directly or indirectly) on every

level in the media marketplace, from local advertising revenue to local sports programming rights

"34-



to the exhibition rights of the most popular entertainment programming. TCI's amazing collection
of interests in the Chicago market, combined with the major television competitors described
above, conclusively establish that Tribune's ownership of a newspaper/AM/TY combination poses

no threat to diversity or competition in the market.

In February 1998, seventeen basic cable networks earned at least a 1 share of total-
day, total-television household viewing in the Chicago DMA. These networks, which
outperformed four commercial UHF stations in the DMA that commenced operation after the
Rule was adopted, included: A&E (2 share); American Movie Classics (1); Comedy Central (1);
Discovery (1); ESPN (1); Family Channel (1); Fox Sports Chicago (1); FX (1); Lifetime (2);
MTV (1); Nickelodeon (3); Sci-Fi (1); The Leaming Channel (1); TNT (2); Cartoon Network (2);
USA (2) and TBS (2). Nielsen Media Research, Chicago DMA Total Activity Report (February
1998). In addition, pay cable networks accounted for 6 share points in the February 1998 sweeps,
including a 3 share for HBO. Id. These results confirm the competitiveness of the cable industry
and the outdated nature ofthe Rule -- 17 basic cable networks out-performed 4 different UHF
stations, yet the Rule completely ignores this competition and treats each UHF station as the

equivalent of Disney's number 1rated WLS-TYV.

Newspapers: The Chicago market also features intense newspaper
competition that includes two metropolitan dailiesas well as a number of successtul suburban
newspapers. The market is served, in whole or in part. by 10daily newspapers. These daily

newspapers include two published by the Hollinger company, a well-financed newspaper

publisher. The daily circulation of these two papers, the Chicago Sun Times and the Daily

-35-



Southtown, givesthe Hollinger Company the same 33 percent share ofthe daily circulation

market earned by the Chicagg Tribune **

The market also features several strong suburban dailies including the Daily
Hzrald, which accounts for 8 percent of the daily circulation in the market, and four dailies and
one weekly published by the Copley Group. The combined daily circulation of these papers,
which include the Ayrora Beacon, the Joliet Herald , the News-Sun, the Elgin Courer, and the
Maoecville Sun (weekly), accounts for 7 percent ofthe daily circulation in the market. This
collection of newspaper competitors, competitors who serve as economic and editorial substitutes
for the C_hmag_Q_Inhun: ,again refutes any suggestion that Tribune’s ownership combination poses

a threat to the competition or diversity in this market.

In addition, the Chicago market is served by over one hundred weekly
newspapers. These newspapers, which typically feature focused local news coverage and separate
editorial pages, have a weekly circulation in excess of 2.4 million in the six-county Chicago
market. Three of these weekly newspapers, the Pionger Press , the Star and the Naperville Sun,
have a combined circulation equal to approximately 15 percent ofthe market’s daily circulation
volume. This collection of weekly newspapers, which typically provide very localized coverage of

communitieswrthin the market, provide yet another important source of news and information in

the market.

* All reported circulation figures are from 1997 Audit Bureau of Circulations.

-36-



Radio Stations: As of December 1996. there was a total of 125
commercial and non-commercial radio stations in the Chicago television metro market.” These
125 stations were owned, operated and controlled by 91 separate entities or individuals. These
stations collectivelybroadcast over 40 different formats, including ethnic adult rock, classic rock,
alternative rock, progressive rock, Jezz,adult contemporary, children’sprogramming, oldies,
country, Spanish, Polish, contemporary Christian, classical, blues and religious. In addition, there
is a variety of non-music formats serving the markets including two all-news stations (both owned
by CBS/Westinghouse), 3 sports-talk stations. 1talk station, 2talk-music stations, 1 news talk
station, 1 urban talk station and 1 ethnidlesbian-gay station. The radio advertising market is
dominated by two large group owners, CBS/Westinghouse and Chancellor Media, which
collectivelyown 10 FM and 5 AM stations and control approximately 70 percent of the market’s

radio advertising revenue.

[atecnet: Finally, Internet penetration i the market is estimated at
approximately 30 percent as of the beginning of 1998.” The Commission has already recognized
that the Internet “putsa vast universe of information and opinions on local, national, and world
issues at the user’s fingertips, and it is accessible within the home.”” The Internet most certainly
competes with over-the-air television for the attention of viewersand, asthe Commissionis

aware, is already an alternative delivery mechanism used for entertainment programming. The

* Stockholders of Infinity Broadcasting Corp , 12 FCC Red. 5012, 31 (1996).
% Scarborough Report, Chicago, February 1997 = January 1998.

ke .

of Proposed Rule Mgking ("Television Further Notizz#), 10 FCC Red. 3524 1 64 n. 89 (1995).

-37-



Internet can also be easily customized by the user to provide incredibly detailed local information
pages from weather to traffic to school lunch information maintained by an ever growing list of

local organizations, from governments to small and large local businesses.

AR JVGN-TV and WGN(AM) do not speak with one voice in the market. Each is runasa
separate, stand-alone businessunit with decisions regarding programming and editorial policy,
including news and public affairs programming, left to the discretion of the individual business
unit managers. As indicated in the attached declaration of Jack Fuller, the President of Tribune
Publishing, Tribune allows the operators of each media franchise to hire their own professional
journalists and to select programming or content that is appropriate for their audience.

Declaration of Jack Fuller, § 3 (attached hereto as Attachment 1).

In sum, as the Commission recognized in approving a permanent one-tc-a-
market waiver permitting CBS/Westinghouse to own 2 AMS (both 50.000-watt all-news stations),
2 FMs and a VHTF television station, there is ”robust competition and diversity” in the Chicago
media market.” The market features: (i) intense competition between major media companies
that each control, directly or indirectly, multiple outlets to the home, (i) TCI and its dominant
cable cluster, (iii) real newspaper competition, (iv) numerous independently owned radio stations
offering a wide variety of formats, including several public affairs (news/tatk) options and (v)

significant and growing Intemet penetration. Inthis marketplace setting, the FCC‘s concerns

* Stockholders of Infinity, at 5052 § 88.
-38-



about Tribune's common TV-AM-newspaper ownership seem as outdated as the Rule itself. This
combinationclearly presents no meaningful threat to “robust" competition and diversity in the

Chicago market.

B. The South Florida Marketplace.

In South Florida, Tribune owns the Sun-Sentinel ,a daily newspaper
published in Fort Lauderdale and, pursuant to a temporary waiver of the Rule, WBZL{TV)
(formerly WDZL), Channel 39, Miami, Florida.”® In August 1996, Tribune submitted detailed
documentation of the competitive landscape in this market, which includes Dade. Broward and
Palm Beach counties.** This competition, which has only increased in the ensuing 20 months,
clearly refutes any suggestion that Tribune's television-newspaper combination could exercise any

form of market power or monopolize the marketplace of ideas.

Television Competition: The South Florida television market is intensely
competitive. Itstwo largest counties are part of the Miami-Ft. Lauderdale DMA which in 1994
had the lowest HHI of any of the top 50 television markets based on average all-daypart ratings.

Review of the Prime Ti Rule. Section 73 6580 of g ission's Rules, R 1

% Stockholders of Renaissance Communications Corp., 13 FCC Red. 4717 (MMB, March 6,
1998).

* Uhlless otherwise noted, the source for the South Florida market information discussed herein
is Transferee's Exhibit C-3, "Request for Permanent Waiver of the Newspaper-Broadeast Cross-
Ownership Rule, filed with FCC Form 315, Application for Consent to Transfer of Control of
Corporation Holding Broadcast Station Construction Permit Or License," filed by Renaissance
Communications Corporation ("Renaissance") and Tribune Company on August |, 1996, which is
incorporated here by reference.

-3%.



Order ("ETAR Report and Order"), 11 FCC Red. 546, Table D-1. The Miami-Ft. Lauderdale

DMA is currently the 16th largest DMA in the country in terms of permanent residents and the

9th largest in terms of advertising revenue.”

WBZL is an independent UHF station that broadcasts programming

distributed by the WB Network. WBZL competes against a number of well-financed stations

owned by experienced broadcast groups, including YHF affiliates of the Big-Four networks.

Most of these stations have well-established news departments that produce multiple hours of

local news programming. The competing stations include:

WPBT, channel 2: One of Miami*s two PBS stations that airs the standard
range of PBS news and informational programming. this station
commenced operation in 1955. InNovember 1997, WPBT earned a total
day, total television household share of 2, with an average weekly
circulation of 37, results that placed it ninth among television stations
assigned to the DMA.

WFOR, channel 4: Owned by CBS/Westinghouse, this station, which
ranked fourth in November 1997 audience ratings, commenced operation
in 1949 and currently airs 29 hours a week of local news programming. In
November 1997, it earned total day, total television household share of 10,
with an average weekly circulation of 76.

WTVJ, channel 6: Owned by NBC (and its parent, General Electric), this
station, which ranked third in audience ratings, commenced operations in
1967 and currently airs 21 hours a week of local news programming. In
addition to WTVJ, NBC also has ownership interests in and programs two
cable channels with significant penetration in the market: CNBC and
MSNBC. InNovember 1997, WTVT earned a total day, total television
household share of 11 with an average weekly cume of 75. CNBC itself
earned a total day, total television household share of 1 with an average
weekly circulation of 7 while MSNBC had an average weekly circulation of
2.

‘! The difference in the size ofthe rankings is attributable to several factors, one of which is the
statistical exclusion of non-full time residents by A.C. Nielsen fram its population count.

-40-



WSVN, channel 7: Owned by Sunbeam Television Corp., a well-financed
group owner, this station, which ranked fifth in audience ratings, is an
affiliate of the Fox network and commenced operationsin 1956. It boasts
one ofthe highest-rated, prime-time news broadcasts of any Fox affiliate
and currently airs 38.5 hours per week of local news programming. In
November 1997, WSVN earned a total day, total television household
share of 10with an average weekly circulation of 78.

WPLG, channel 10: Owned by the Post-Newsweek Company, this station,
which earned the highest ratings in November 1997, is affiliated with the
ABC network and commenced operating in 1961. It currently airs t7
hours per week of local news programming. InNovember 1997, WPLG
earned a total day, total television household share of 13 with an average.
weekly circulation of 80.

WLTYV, channel 23: Ultimately owned by Univision and affiliated with its
Spanish-languagenetwork, this station, which ranked second in audience
ratings, commenced operatingin 1967and currently airs 7 hours per week
of local news programming. In November 1997. WLTYV earned a total
day, total tefevision household share of 12 with an average weekly
circulation of 31.

WBFS, channel 33: Ultimately owned by Viacom and affiliated with its
UPN, this station, which tied for sixth in audience ratings, commenced
operating in 1984 and does not currently air local news programming. In
November 1997, WBF S earned a total day, total television household share
of 7 with an average weekly circulationof 61,

WSCV. channel 51: Ultimately owned by Telemundo and its two minority
partners -- TCI and Sony, the station is affiliated with the Telemundo
Spanish-languagenetwork and ranked eighth in audience ratings. It
commenced operations in 1968 and currently airs 5 hours per week of local
news programming. In November 1997, WSCV earned a total day, total
television household share of 3 and an average weekly circulation of 23.

Three other UHFcommercial stations assigned to the Miami DMA that provide coverage to the

Miami-Ft. Lauderdale area registered lessthan a 1 sharein 1997. These stations, WAMI, WP XM

and WHFT, all commenced operation after the Rule was adopted. No fewer than 12 basic cable

networks (and 1pay cable network) earned higher total day, total television household shares

than these three commercial over-the-air stations,

41 -



Fort Lauderdale and Broward County, the home county of the Sun-~
Sentingl, also receive over-the-air television service fram stations licensed to communitiesin Palm
Beach County. Station WFLX (channel 29), a Fox affiliate licensed to Malrite Communications
Group, provides Grade A serviceto FOR Lauderdale and is carried on most Broward County
cable systems. Over ten percent of WFLX's total recorded viewing in 1996 came from the Miami
DMA. Similarly, WPTV (channel 5), an NBC affiliate licensed to Scripps Howard Broadcasting,
and WPEC (channel 12), a CBS affiliate licensed to Freedom Communications, also provide
Grade A service to Fort Lauderdale and had in excess of 4 and 2 percent respectively of their total

recorded viewing in July 1997 fran the Miami DMA.*

This combination of stations presents an incredibly competitive local
television market = one that does not have a single dominant station and collectively produces
and airs over 80 hours of local news programming each week. No fewer than five stations earned
total day, total television household sharesof 10or higher in 1997. For its part, WBZL earned a
total day, total household share of 7 with an average daily circulation of 65. ThiS result placed it
in a virtual tie for sixth place (with WBFS) behind all four VHF network affiliatesand the
Spanish-language Univision station and only slightly ahead of one of the two PBS stations in the

market.

‘“ A number of the statias assigned to the Miami-Ft. Lauderdale DMA are carried on cable
systems in Palm Beach County. These stations collectively earn as much as 25 percent of the
recorded viewing of various dayparts in the southern half of Palm Beach County.

-42-



Recent developments only underscore the intense competition in the local
Miami television market. First, WLVT, the Spanish-languagestation owned by Univision. placed
first in the February and May 1998 Nielsen sweeps for the Miami-Ft. Lauderdale DMA,
surpassing all six English language stations. Sgg "Spanish TV Nets a Win; Univision Tops
Miami's Nielsen Ratings," Washington Post, April 24, 1998at Al. WLTV's February sweepswin
represented the first time that a station broadcasting in a language other than English in a major
U.S. city finishedwith the highest sign-onto sign-off ratings in a Nielsen month long sweeps
period. Id, Inexplaining these results, the article noted that these Miami ratings illustrated an
important national trend, a trend Tribune urges the FCC to recognize in this proceeding: "aonce-
simple television culture, overwhelmingly dominated by three networks -- CBS, ABC and NBC --

has splintered into scores, even hundreds of pieces." Id

Second, two of the stations that did not attract enough audience to earn a 1
share in the Nielsen ratings could change that status soon. First, WAMI (formerly WYHS) which
commenced operations in 1988 on channel 69, recently dropped its Home Shopping Network
format to debut "City Vision," a new local lifestyletelevision format that is the brainchild of
former Fox Television pioneer Barry Diller. Seg "Wacky WAMI in Miani, Edgy Diller station
goes hyper-local.™ Ehgmmg_Mgﬁm, June 15, 1998at 4. The station will feature a new local
newscast described as "The New York Post [of local newscasts]," which one USA Broadcasting
official described as folloas: "[i]t's not the news, it's what people talk about as news." Id. City
Vision will also feature a variety of locally oriented programming including Barcode, a dance
show that features DJs at local clubs and the music they select; Ocean Drive, a video version of a

local South Beach fashion magazine; and live cameras at bus stops and other locationsthroughout

-43-



the Miami area. See "Miami's WAMI Beams Unique Local Shows Toward a Fragmented
Audience," Sun-Sentinel , June 14, 1998 at IF. The new format has definitely caught the attention
of national and local advertisers = the station is already airing some direct response and paid
programming -- and internal USA Broadcasting estimates apparently project that the station will

earn a 5 share within 18 months of the launch of City Vision. Id.

Third, WPXM, which operates on channel 35 and commenced operations
in 1992, was recently acquired by Paxson Communicationsand will debut the new Pax Net
Network in September 1998. Pax Net, which will feature off-network programming including
"Touched by an Angel,” and "Dr. Quinn, Medicine Woman," appears likely to further splinter the

audience ratings in the already competitive market.

Tribune submitsthat a review of competition in the South Florida
television market demonstrates the absurdity of the suggestion that common ownership of WBZL
and the Sun-Sentine] creates or could lead to market dominance. This local television
competition, which includes 4 UHF stations that were not operating at the time the rule was
adopted (including WBZL itself), has led to a widely dispersed distribution of audience driven by
the great variety of programming options available -- options that continue to increase. It is
impossible to imagine how the common ¢wnership of WBZL and the Sun-Sentinel could harm

such a competitive landscape.

Radio Stations. As of August 1996, the Miami-Ft. Lauderdale market was

served by a total of 69 radio stations, 49 of which were separately owned. At least 15 of these

-44 -



stations (approximately 22 percent) signed on after the Commission adopted the Rule in 1975.
These stations collectively broadcast over 30 different formats, including jazz, Christian pop,
Latin pop, religious, alternative rock, classic rock. oldies, country, Caribbean and public radio. In
addition, there is a variety of non-music formats serving the market, including 3 talk stations, 3
news-talk stations, 2 Spanish news talk stations, 2 financial-talk stations, 1 talk-variety station, 1
motivational-health-talk station, 1 Spanish talk station and 1 news-sports-talk station. Sixty
percent of the radio advertising market is split by the following four large group owners: Clear
Channel (which owns 5 FMs and 3 AMs), Cox Communications (which owns 2 FMs), Beasley
Broadcast Group (which owns 2 FMs and an AM) and Jefferson-Pilot (which owns 2 FMs). The
Heftel Broadcast Group, which owns four Spanish-language stations (2 FMs and 2 AMS),
separately accounts for the overwhelming majority of Spanish-language advertising billings, which

account for approximately 30 percent of the radio advertising revenue in the market.

Cable Television Systems. As of the end of 1997, cable penetration in

Broward County was 81 percent. Cable penetration in Dade County was 63 percent. Cable
penetration in Palm Beach County was 84 percent. 1997 AC. Nielsen DMA summary. AS of
August 1996, Decee and Broward Counties were served by 9 and 11 cable companies,
respectively, that provided a minimum of 39 channels and a maximum of 81 channels, with an
average of 62 channels of programming. Palm Beach County is served by 15 cable television
systems, seven of which carried WBZL . These cable systems had a minimum of 36 channels and
a maximum of 71 channels, with an average of 45 channels of programming. Since August 1996,
a significant amount of cable system trading has occurred. Thistrading culminated in the recent

announcement by MediaOne (formerly Continental Cablevision/US West) that, followinga swap

~45-



of systems with TCI in Chicago, MediaOne will have a cluster in the Miami DMA covering
approximately 642,000 cable subscribers representing 46 percent of the DMA’stelevision
households. This cluster, which will be completed in late 1998 or early 1999, clearly will enhance

MediaOne's ability to compete with local television stations for advertising revenue.

In 1997, eleven basic cable networks, including Nickelodeon, ESPN, CNN,
A&E, USA and TNT, and 1 pay cable network (HBO) earned a 1 or greater share of total day,
total television household viewing in the Miami DMA. 1997 A.C. Nielsen Diary
County/Coverage Study, Miami DMA. As noted above, these networks each exceeded the shares
of three commercial over-the-air stations assigned to the Miami DMA. Collectively, pay and
basic cable networks accounted for twenty percent of the total day, total television household
viewing in the Miami DMA . Id. No fewer than 35 basic or pay cable networks received

reportable audience viewing during 1997. Id,

Newspapers. The market is served by six local daily newspapers with
significant circulation overlap, five of which are separately owned. In addition to Tribune, these
companies include two other well-financed, national media companies, Knight-Ridder and Cox
Enterprises, and two smaller, regional or local companies, Cammunity Newspaper Holdings, Inc.

and Diario Las Americas. These Six newspapers and their 1997 daily circulations are:

-46-



Daily Newspaper Dade @  Broward — PalmBeach ~ Total

Sun-Sentinel 2,622 192,600 64,169 259,391
Miami Herald 244,000 94,800 6,449 345.249
Palm Beach Post - 354 150,281 150,635
Boa Raton News - 264 15,300 15,564
El Nuevo Herald 101,100 - . 101,100
Diario Las Americas 57,028 - - 57,028

As these figures demonstrate, the Sun-Sentinel is not the dominant newspaper in the South
Florida market. In fact. the Sun-Sentinel faces significant competition from the region’s dominant

newspaper, the Miami Herald , even in its home county, Broward County.

As of August 1996, the market was also served by over 20 publishers of
weekly community newspapers. These publishers collectivelypublished well over 100 weekly
newspapers for different communities within the South Florida market. These newspapers
typically feature super-local coverage of a particular community, have small but separate news
staffsand many also have editorial pages. As of August 1996, these weekly newspapers
collectively had a circulation of at least 967,547 in Dade County, at least 1,090,772 in Broward
County, and at least 412,000 in Palm Beach County -- totaling more than 2.5 million people in the
South Florida market. As of 1996,the South Florida market also was home to an extensive
number of weekly and monthly periodicals, with in excess of 250 different magazines, community

newspapers, specialty publications, and other consumer periodicals published in the market.

Competitive Market Analysis. In analyzing the impact of Tribune’s
ownership of WBZL and the Sun-Sentine} in the South Florida market, Tribune submits that the

relevant advertising product market includas television stations. radio stations, cable television

+47.



systems, daily newspapers, weekly newspapers, magazines, yellow pages, direct mail, billboards
and the Internet. As early as 1991, the FCC staff recognized that advertising alternativesto the
video market include not only radio and newspapers, but also "magazines, direct mail, yellow
pages, and outdoor advertising." See OPP Working Paper No. 26, Broadcast Television In A
Multichanne] Marketplace, DA $1-817, § FCC Red. 3996,4083 (1991). Tribune is resubmitting
an updated expert economic analysis from Roger D. Blair, a Professor of Economics at the
University of Florida, originally done in August 1996, demonstrating that the relevant product
market includes advertising revenues from broadcast stations, cable systems, newspapers,
magazines, yellow pages, direct mail, billboards and the Internet. See Report of Roger D. Blair,
Attachment 2, at i0 ¢ ——").  The Blair Report also demonstrates that the relevant
geographic market for the analysis of the impact of Tribune's ownership of WBZL. and the Sun-

Sentinel includes Dade, Broward and Palm Beach counties. Blair Report at 22-25."

The Blair Report notes that while the actual advertising revenue numbers
may have changed since his August 1996 analysis, nothing has come to his attention suggesting
that the qualitative analysis he performed i inappropriate today or that the numerical relationships
he identified are materially different. Professor Blair's analysis of advertising revenue allocations
in the South Floridamarket confirmed what is detailed above, namely that the market is
competitive and that Tribune's ownership of WBZL and the Sun-Sentinel willnotimpede

competition. See Blair Report at 25-30. Out of a total of more than $2 billion spent on

* Professor Blair also separately analyzed statistics for Broward and Dade Counties, excluding
Palm Beach County which is in another DMA. AS demonstrated I the report, the exclusion of
Palm Beach County does not significantly impact the HHI calculations reported.

.48 .



advertisingin 1995 in the South Florida market, only 1.642percent of those dollars was spent
with WBZL and 12.336 percent of those dollars was spent on the Sun-Sentinel publications 1g.
at Exhibit H. Excluding figures from Palm Beach County, WBZL earns 2.154 percent of
advertising revenues in Dade and Broward counties, while the Sun-Sentinel publications earn

12.509 percent ofadvertising revenues in those two counties. [d.

The Herfindahl-Hirschman Index '™ = BIcDations similarlyreflect an
unconcentrated market both before and after Tribune's ownership of WBZL is accounted for.
The HHI is used by the Department of Justice (*'DOJ") and the Federal Trade Commission
("FTC™) to measure concentration in a market. The HHI for all relevant advertising dollars in the
South Florida market was 841 and only rose 40 to 881 after Tribune's acquisition of WBZL. Id.
at 26. Even if only broadcast station, cable system and newspaper advertising revenue is
considered, the HHI was 832 and only rose 80 points to 912 after Tribune's acquisition of WBZL.
Id. at 27." These HHI figures reflect an unconcentrated market, with a change produced by
Tribune's ownership of WBZL and the Sun-Sentine] that does not result in statistical evidence of

market power.

If, however, the Commissionwere to accede to the narrower, media-

specific definition of the relevant advertising market adhered to by the DOJ, the decision to

* Even if Palm Beach County statistics were eliminated, the = “Bfor the broad advertising
market in Dade and Broward counties was only 994, and rose 54 to 1048. See Blair Report at
27. For these two counties, considering only broadcast station, cable system and newspaper
revenue, the HHI was only 1098, and rose 107to 1205. Id, at 28. As Professor Blair's report
demonstrates, neither of these = “Bfigures raises competitive concerns under traditional antitrust
analysis. Id.

~-49.



eliminate or liberalize the Rule would be even easier. The DOJ -- which shares principal
responsibility for enforcing the nation's antitrust laws == has repeatedly taken the position that
each type of media comprises its own market for purposes of assessing competition for
advertising revenue. For example, at the DOJ's urging, a District Court recently held that "local
daily newspapers compete with each other, not the other media, which are not reasonably
interchangeable for the same purposes.” Community Publishers, Inc. v. Donrey, 892 F. Supp.
1146, 1156 (W.D. Ark. 1995); see also Times-Picavune Publ'g Co. v. United States, 345 U.S.
594, 611-12 & n.3 1(1953) (defining the relevant advertising market to be newspaper advertising.
as distinct from "other mass media"); Community Publishers, [nc. v. DR Partners, 139 F.3d 1180,
1184 (8th Cir. 1998) (affirming district court's decision to limit product market to local daily
newspapers).”" More recently, then Acting Assistant Attorney General Joel I. Kleiri reaffirmed the
DO1J's media-specific definition of the relevant advertising market in antitrust cases: "Giventhe
differences between the various media and the way they are looked at, or listened to, as well as
the differences in prospective customers -- young. old, have cable, don't -- a claim of perfect (gt
even close 1o perfect) substitutability across different media simply isn't convincing.” DQI
Analysis of Radio Mergers, Address by Joel I. Klein, Feb. 19, 1997 at ANA Hotel, Washington,

D.C. (emphasis added).

** Similarly, courts have held that other media form their own advertising markets. See, e.g.,

Ad-vantage Tel, Directory Consultants, Inc. v. GTE Directories Corp., 849 F.2d 1336, 1342
(11th Cir. 1987) (affirmingjury's finding that yellow pages advertising is unlque and is not

interchangeable with other forms of advertising, such as newspapen, magazines, or business

publications); Omni Qutdoor Adver., Inc, v. Columbia Qutdoor Adver,, 891F.2d 127, 1140-42
(4th Cir. 1989)(affirming district court's finding that billboard advertising market was distinct

from newspaper, television. and radio markets), rev'd on other grounds sub nom., City of
Columbia v. Omni Qutdoor Adver.. Ing., 499 U.S.365 (1991).

-50-



If the Commission were to follow the DOJ's lead in defining the relevant
advertising market, the elimination or liberalization of the Rule would not implicate any
competitive concerns because, according to the DOJ's position, advertisers do not consider
television stations and local daily newspapers to be interchangeable media for purposes of
advertising. Thus, the common owner of a television station and a local daily newspaper in the
same geographic area would be unable to exert advertising market power because its media

properties compete in totally separate markets.

In sum, the South Florida media market has: (1) significant newspaper
competition; (i) high cable penetration; (iii} intense competition among over-the-air television
stations owned by large, well-financed group owners; (iv) several large radio station group
owners and a wide variety of radio formats; and (v) significant Internet penetration. The

suggestion that Tribune’s common ownership of WBZL and the Sun-Sentinel poses a meaningful

threat to competition in this market clearly fails.

VL EVEN IF THE COMMISSION CHOOSES TO RELY ON DIVERSITY
INTERESTS IN REVIEWING THE RULE, IT MUST AT LEAST
LIBERALIZE THE RULE OR ITSWAIVER POLICY IN THE LARGEST
MARKETS

Despite the statutory language directing it to focuson competition, should the
Commission nonetheless decide to review the Rule based on its diversity concerns, it must still act
to liberafize the Rule or its related waiver policy in the largest media markets. As demonstrated

more fully below, the Commission’skey diversity policy underlying the Rule = the preservation

-51-



and enhancement ofviewpoint diversity in local news and public affairs programming -- is no
longer served by the Commission's mechanical, near absolute, prohibition of newspaper-television
combinations, espectally in the largest markets where the number of media outlets and level of

competition has dramatically increased since the Rule was adopted nearly 23 years ago.

A The Commission's Only Appropriate Diversity Interestis in

Programming Diversity, not Ownership Diversity.

Among the questions posed in the NOI is what type of "diversity" should
be the Commission's focus. NOI, 4 6, Separate Statement of Commissioner Powell. Tribune
submits that the FCC's only legitimate diversity interest is in assuring programming diversity.
Accordingly, any attempt to regulate ownership must be based on a clear, empirical link between
the particular ownership restriction and the programming received by the viewing or listening
public; absent such a link, the FCC has no independent interest in who owns particular media

outlets.

The Commission'sasserted interest in diversity is based on its interpretation
of the Federal Communications Act's directive that the Commission regulate broadcast in the
"publicinterest, convenience, and necessity." 47 U.S.C. § 309(a). However. the use of the words
"publicinterest” in a regulatory statute "isnot a broad license to promote the general public
welfare;" rather, these words "take meaning from the purposes of the regulatory legislation."
NAACP v. Federal Power Comm's, 425 U.S, 662,669 (1976). Consonant with the underlying
purpose ofthe Communications Act, the Commission's ownership regime has always been

explicitly tied to the impact of ownership on viewpoint diversity in programming. Thus, when the

-52-



Supreme Court originally upheld the Rule, it did so on the basis that "the Commission acted
rationally in finding that diversification of ownership would enhance the possibility of achieving
greater diversity of viewpoints." ECC v. NCCB, 436 U.S. at 796. Similarly, the majority in the
Supreme Court's decision in Metro Broadeasting focused on the fact that the FCC's minority
ownership policies were intended *to promote programming diversity"and found that the
minority preference at issue was permissible in part because “{t]he FCC has determined that
increased minority participation in broadcasting promotes programming diversity,” Metro Braad ,
Inc. v ECC, 497 U.S. at 566, 569. The dissent in Mﬂr_o_B_md_cnslmg also focused on the FCCs
intent to encourage programming diversity but found that the Commission’'s showing was
inadequate to demonstrate "the existence of a tightly bound "nexus” between the owners' race and
the resulting programming,” id. at 626 (O'Connor, J., dissenting). These opinions illustrate that

diversity of ownership standing alone is not a legitimate Commission interest.

Ina recent ruling that favorably quoted the Metro Broadcasting dissent, the

D.C. Circuit struck down the Commission's application of its EEO policy, directed at encouraging

minority hiring, to the owner of an AM-FM combination. Lutheran Church-Missouri Synod v.
ECC, 141F.3d 344, 356(D.C. Cir. 1998). The Court confirmed that the Commission's only

legitimate interest was "communicationservice® or "programming™and struck down the EEO
Policy because the Court failed to find a sufficient link between the FCC's ""broad employment

regulation and the Commission's avowed interest In broadcast [programming] diversity." Id.

Inlight of the changes in the media marketplace and the likelihood that

those changes will lead to a more demanding standard of judicial reviewthan applied under Red

-53°



Liog, Tribune submits that the linkage between ownership diversity and programming diversity
will similarly need to be stronger and more developed than the Commission has previously
established. As discussed below, the Rule's exclusive focus on presecving ownership diversity no

longer enhances the diversity of viewpoints in programming received by the public.

B The Commission Has Itself Recognized that Its Broadcast Ownership

Rules Are Structural Rules Designed to Ensure Diversity of

Viewpoints in Programming.

The cases discussed above are entirely consistent with the Commission's
past pronouncements on the purpose of maintaining ownership diversity. The Commission itself
has consistently recognized that all of its broadcast ownership rules, including the newspaper-
broadcast cross-ownershiprule, are indirect, structural measures aimed at “ensuring diversity of
viewpoints in the material presented over the airwaves.”" Review of the Commission’s Regulations
Governing Televisjon Broadcasting, Eurther Notice of Proposed Rulemaking, ("Television
Eurther Notice") 10 FCC Red. 3524 { 57 (1995). While the Commission may have recognized
other diversity concepts. such as ownership and source diversitythat it believed lead to enhanced
programming diversity, these other diversity concepts are only subsidiary tools designed to create

or enhancethe ultimate goal of programming diversity.

The discussion of diversity in the NOI reflects some confusion on this
crucial issue. While the NOI seems to recognize that diversity of viewpoints in programming "is
the other important part ofthe Commission's public interest mandate,” the NOTI indicates that

*o}ur diversity analysis focuses on the ability ofbroadcast and non-broadcast media to advance

-54-



the three types of diversity (i.¢., viewpoint, outlet and source) that our broadcast ownership rules
have attempted to foster." NQI §6.% Contrary to the implicit suggestion in this passage, as
discussed above, outlet and source diversity are not separate, independent policy objectives but
are instead subsidiary concepts designed to ensure diversity of viewpoints in the programming

material presented to the public.

The Commission undertook an extensive review of the history of its
diversity policies in the I;[gmfgu_Emlm_Ngmg At the very outset of that review, the
Commission confirmed that its traditional diversity goal was to ensure "diversity of viewpointsin
the material presented over the airwaves.” 10 FCC Red. at 3547, § 57. The Commission

observed that it had used both direct and indirect methods to ensure this diversity objective

The direct method involved regulations and policies specifically designed to
encourage the provision of certain types of programming to the public. Id. ¥ 58 (citing various
programming statementsand guidelines typically applied by the Commission in considering license

renewal applications).”® The Commission noted that its indirect method used structural rules,

“ The NOI then attempted to explain the three concepts: "[v]iewpoint diversity refers to the
helping to ensure that the material presented by the media reflect a wide range of diverse and
antagonistic opinions and interpretations. CQutlet diversity refers to a variety of delivery services
(e.g., broadeast stations, newspapers, cable and DBS)that select and present programming
directly to the public. Source diversity refersto promoting a variety of program information
producers and owners." Id.

*" Ironically, in a conclusion that Tribune submits IS entirely appropriate for the outcome of this
proceeding reviewing the continued appropriatenessof the Rule, the Commission noted that the
direct technique for regulating viewpoint diversity had "fallen out of favor” due to "changesin the
marketplace = chiefly the large increase in the number ofbroadcast stations and in competition
with broadcasting = and to heightened concern over First Amendment issues." 1d § 59.

=55~



