
DOCKET FILE COPY ORiGINAL 

Before the RECEIVED 
Federal Communications Commission 

Washington, DC 20554 FEB - 3 2003 

FederalCommunlatbncl Commissh  
MRce of Sscntary 

In  the Matter of ) 
) 

the Commission’s Broadcast Ownership Rules 1 
and Other Rules Adopted Pursuant to 1 
Section 202 of the Telecommun~cations Act 1 
of 1996 ) 

1 

2002 Biennial Regulatory Review   review of ) MB Docket No. 02-277 

Cross-Ownership of Broadcast Stations and 
Newspapers 

Rules and Policies Concerning Multiple 
Ownership of Radio Broadcast Stations 
in  Local Markets 

Definition of Radio Markets 

February 3,2003 

MM Docket No. 01.235 

MMDocketNo.01-317 

MM Docket No. 00-244 

REPLY COMMENTS OF TRIBUNE COMPANY 

Crane H. Kenney 
Michael R. Lufrano 
Charles J. Sennet 
Elisabeth M. Washbum 
Tribune Company 
435 N. Michigan Avenue 
Chicago, Illinois 
(312) 222-9100 

R. Clark Wadlow 
Anita L. Wallgren 
Sidley Austin Brown &Wood LLP 
1501 K Street, NW 
Washington, DC 20005 
(202) 736-8600 



Table of Contents 

I Introduction. ........................................................................................................................... 1 

11. Conimon onnersliip promotes quality journalism and does not impede viewpoint 
diversity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  2 

A.  The Rule's prohibition on common o\viiership reduces the quantity and quality of 
local news and public intcrcst programming. ................................................................... 2 

Common ownership does not bias newsroom viewpoints. .............................................. 3 

................... 5 

B .  

C 

D. 

Common ownership does not affect journalistic integrity. . . . . . . . . . . . . . . . .  

Supporters of the Newspaper Rule assail corporate absentee owners - a  criticism 
that: even if it were tnie: is unrelated to local ownership, diversity of o\vncrship 
or common o\\nersIiip of a newspaper and TV station. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  7 

E. 

Consumers do substitute between media, but evcn if they did not: sound policy must 

The Newspaper Rule discourages new voices i n  the marketplace. .... 

111. 
reflect the avaiiabil i~~ of multiple media sources, rather than consumer preferences. . . . . . . . . . . . . . . . . .  I 1 

A. Consumers today have access to multiple sources of news, information and 
programming. Their choice not to use all available sources does not justify 
regulation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  11 

Internet: cable, etc.; are viable sources o f  n e ~ s  ~ not just recycled content. ................... 12 B. 

IV.  The FCC studies support elimination of the Rule. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  

A. The main "critique" ofthe FCC studies fails to undermine their conclusions. ................ 13 

Study # I :  Gronth in media outlets ................................................................... 13 

Studies #2 and #7: Quality oftclevision news. ................................................ 15 

Stud!; #3: Consumer substitution between media. ............................................ 17 

Study # 6: Impact of greater concentration is theoretical .................................. I8  

1. 

2 .  

3. 

4.  

5 .  Other comments. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ...................................... 18 

...................................... 19 V Under any standard of legal review, the Newspaper Rule must fall 

A The Newspaper Rule must be "necessary in the public interest'' under the 
Biennial Review standard articulated in Section 202(h) ofthe 1996 Act. ....................... 19 

B. The Newspaper Rule is not "necessary in the public interest" under the Biennial 
Review standard articulated i n  Section 202(h) ofthe 1996 Act, and should be 
repealed. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  20 

The Newspaper Rule does not serve the public interest and does not achieve 
intended policy goals of fostering vienpoint diversity. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  2 1 

C. 



D 

Conclusion: Total climination of the Newspaper Rule is the only outcome justif ied by the 
record .................... . .  . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . .  , .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . .  22 

The evidentia~y record does not support modification ofthe Newspaper Rule. . . . . . . . . . . . .  22 

VI 



SUMMARY 

Tribune opposes the Newspaper Rule in any form and responds to commenting parties that would 

rctain the rule on several points. First, iicwspapers, with newsgathering resources exponentially greater 

than those of local tclcvision or radio stations, deliver exactly the type of original; high-quality, in-depth 

reporting that supporters of thc Newspaper Rule desire. Second, commenting parties favoring retention of 

the rule have provided no evidence that commonly owned local newspapers and broadcast stations share 

cditorral bias. reduce news covcrage, or othcnvisc liinit viewpoint diversity. Instead, access to a sibling’s 

I ic \ \s  or other content: like access to a \\ire service, simply providcs additional resources for news 

dircctors and cditors. Thirdl journalistic integrity \vi11 not be harmed by repeal ofthe Newspaper Rule: 

conrrary to some commenters. assertions. Fourth, commcnters’ concerns about corporate absentee 

o\zners causing a dccrease i n  journalistic quality are misguided and, in any event, do not justify the 

Nc\vspalier Rule. Fifth, c o n t r v  to the assertion that commonly-owned newspapers and broadcast 

stations deplete viewpoint diversity, it is the Newspaper Rule that discourages new voices in the 

marketplace, a contrast denionstrated by Tribune’s experiences i n  South Florida and Chicago. 

The Newspaper Rule IS; and always has been, iiieffecrive in promoting diversity of viewpoint 

bcc;uise i t  is tlic marketplace that determines the quantity and mix of media voices available at my given 

point. Dean Baker’s Report on the FCC Oniiersliip Working Group Studies is faulty on several points 

and fails to undcrminc thc conclusion that, in general, the Working Group studies support repeal ofthe 

Newspaper Rule. 

Under the Biennial Review standard, the Newspaper Rule must be repcaled because, as even 

supporters ofthe Rule concede: “ifthe Commission finds a rule is no longer in the public interest, It 

should repeal OJ modify the rule ” (Comments o f  United Church of Christ, et al, at 20) As demonstrated 

again and ngaln over the 28-year long histoty ofthe Newspaper Rule, this regulation is unsupported by 

the weight of empirical evidcnce. unfairly singles out newspaper owners, and does not further the public 

interest goal of fostering diversity. 

Finally, the record docs iiot support a reformulation of the Newspaper Rule because none ofthe 

sttrdics i l l  thc rccord, including comnients supporting retention of the rule, provide guidance to the 
Comiiiission about how to tailor aiiiodified nile, nor do they explain how a modified rule would advance 

the Coiiiniissi0n.s goals 

... 
Ill 



As in 1975 \\hen the Coinmission adopted the Newspaper Rule, the facts today demonstrate that 

the public benefits when newspaper publishus have the opportunity to own local radio and television 

stations. Fourteen studics by the Coinmission and an impressive array of comments have not changed a 

thing. coininon ownership meniis inore news; more local coverage - and no facts in  the record suggest 

coinmonlyowned media dcpletc \>iespoint diversity. This mle should be repealed. 

iv 



Before the 
Federal Communications Commission 

Washington, DC 20554 

In the Matter of 

2002 Biennial Regulatory Review -Review of 
the Commission’s Broadcast Ownership Rules 
and Other Rules Adopted Pursuant to 
Section 202 of the Telecommunications Act 
of 1996 

Cross-Ownership of Broadcast Stations and 
Newspapers 

) 
) 

) 
1 
) 
) 
) 

) 

1 MB Docket No. 02-277 

) MM Docket No. 01.235 

Rules and Policies Concerning Multiple ) MM Docket No. 01-317 
Ownership of Radio Broadcast Stations ) 
in Local Markets ) 

) 
Definition of Radio Markets ) MM Docket No. 00-244 

REPLY COMMENTS OF TRIBUNE COMPANY 

Tribune Company (“Tribune”) submits the following Reply Comments in regard to the Notice of 

Proposed Rulemaking (“Notice”) issued by the Federal Communications Commission (“FCC” or 

“Commission”) reviewing, inlev alia, the daily newspaper-broadcast common ownership rule (“Rule,” 

“Newspaper Rule” OT “Cross-Ownership Rule”), codified at 47 C.F.R. §73.3555(d)(2000), and the other 

rules set forth above. These Reply Comments focus on the Newspaper Rule, rather than the other 

regulations at issue in this omnibus proceeding, because it IS the Newspaper Rule that has the most 

extensive record, is most ripe for repeal, and has the most detrimental impact on local news, information 

and public discourse. 

I. Introduction. 

The comments filed in opposition to repeal of the Newspaper Rule contain the same fallacious 

predictions o f  apocalypse that led to the creation oflhe Rule 28 years ago. They start from the 

unsupported and dubious premise that regulation is necessary ~ most notably, i t  seems, because the Rule 

exists - and then attempt lo identify ajustification. Citing only isolated anecdotes, supporters of the 



Newspaper Rule cannot draw a causal l ink between cross-ownership and the suppression of media voices. 

Stripped of hyperbole, the comments are modem versions of the regulatory supposition that first surfaced 

in 1975 and do not meet the burdens ofproof required by the Biennial Review Standard.’ 

These tired refrains are no match for the facts: The ownership quarantine imposed for a quarter 

century on newspaper publishers has limited, rather than expanded, the diversity of  broadcast voices, 

diversity of broadcast station ownership, pervasiveness of news programming and richness of local news 

content sought by the original proponents of the Rule. In today’s world, elimination of the Newspaper 

Rule and  its prohibition on newspaper participation in local television and radio will do far more to 

further these goals than retaining the Rule in any fo tm 

11. Common ownership promotes quality journalism and does not impede viewpoint diversity. 

A. The Rule’s prohibition on common ownership reduces the quantity and quality of 
local news and public interest programming. 

Supporters of the Newspaper Rule do not dispute that the quality of  broadcast journalism 

improves through broadcasthewspaper combinations.2 The empirical evidence shows television stations 

owned by newspaper publishers produce more news and win more awards for news coverage than do 

other stations.’ In fact, newspapers are the antidote for the “vicious circle” opponents of deregulation 

allege is occurring in local television news ~ little consumer interest in longer, more complicated stories 

“leaves only a handful of  reporters . . . to cover local government or pol~tics, business, education, 

environment or social issues that most affect people living in the communities they s e ~ y e . ” ~  

Newspapers, with newsgathering resources exponentially greater than those of  local television 

stations, deliver exactly the type of original reporting supporters of the Newspaper Rule desire. For 

example, the Chicago Tribune maintains a staff of 650 reporters and photographers to cover breahng 

news and produce time-consuming investigative reports. Chicago’s WGN-TV maintains a staff of 25 

~ 

I The Court of Appeals for the Districr of Columbia Circuit stated the B i e ~ i a l  Review Standard “carries with it a 
presumption i n  favor ofrepealing or modifying the ownership rules.” Fox Television Slalions, Inc.  v. FCC, 280 F.3d 
1027, 1048 (D.C. Cir. 2002)(“Fox Te[evision”), opinion modijiedon rehearing, 293 F.3d 537 (D.C. Cir. 2002). 

‘See ,  ~ 2 . g  , Commenrs of Consumers Union. Consumer Federation of America, Civil Rights Forum, Center for 
Digital Democracv. Leadership Conference on Ciwl Rights and Media Access Proiect (collectively, “Consumers 
Union, et al..”) a t  64 (“we do not mean to suggest that there is anything wrong with Tribune Company’s behavior. 
On the contrary, economic synergies may certainly help Tribune improve the quality of its media products.”). 

’ Thomas C Spa\,ins, et al., The Mensureinenr oflocal Television News and Public Aflairs Prograrns (FCC Media 
Ownership Worklng Group Report #7); Tribune Comments, Jan. 2003, at  14. 

‘ Conunents ofNational Association ofHispanic Journalists, 2003, at 5 .  

2 



reporters who work a primarily breaking news schedule. However, because WGN can tap into the 

newsgathering resources of the Chicago Tribune, i t  can provide greater and deeper coverage to those 

CliicagoLand residents who prefer to get their news via television. The combination of these 

newsgathering operations produces superior broadcast journalism as chronicled in Tribune’s 200 I 

Comments.5 

Nonetheless, supporters of the Newspaper Rule advocate denying broadcast stations access to the 

wcalth of newsgathering assets resident in newspapers and will sacrifice quality in broadcast journalism 

for a theoretical gain in viewpoint diversity.“ Both the sacrifice and the belief in a theoretical gain are 

misguided. 

B. Common ownership does not bias newsroom viewpoints. 

Some have tcrmed the Newspaper Rule a remedy in search of an ailment. The comments o f  the 

Communications Workers of America (“CWA”), which represents more than 100,000 journalists, 

technicians, printers and customer service representatives in the media industry, unwittingly provide an 

example of that sentiment. One would expect that if anyone could document evidence of the perils of 

cross-ownership beyond mere conjecture, it would be a labor union representing newsroom workers. Yet 

after more than 50 years of newspaperbroadcast combinations operating in markets across the country, 

thc comments of CWA reveal only the following illustrations ~ none of which offer justification for 

retention of the Newspaper Rule: 

In Milwaukee, where the Milwaukee Journal Sentinel, WTMJ-TV, WTMJ-AM and WKTI- 
FM are owned by Journal Communications, CWA alleges the Journal Sentine/ hosts a remote 
WTMJ camera in [he newsrootn and cross-promotes stories with WTMJ. Further, WTMJ’s 
meteorologist provides a weather column for the Journal Sen/inel and a business reporter 
from the newspaper has appeared on WTMJ. 

In Phoenix, The Arizona Republic and KPNX-TV share staff and cross-promote stones in the 
newspaper and on television. Both also contribute to the Web site, azcentral.com. 

In Youngstown, Ohio, The Vindicator and WFMJ-TV do not commingle staff, but one 
journalisl offered a tale about an editor requesting coverage of the co-owned television station 

See Comments ofl’ribune Company, 2001, at 46-48 (Dec. 3, 2001, MM Docket No. 01-235) 

The Conunents of die Communications Workers of America, et al., argue “whatever other benefits co-ownership 

5 

0 

may produce for the parent company or even lo the community, there is a clear constraint of media viewpoint.’’ 
Coinments of Conununications Workers of America, The Newspaper GuildlCWA. The National Association of 
Droadcasr Ernnloy_ees and  TechniciandCWA; Printine, Publishine, and  Media Workers SectiodCWA (collectively, 
“CWA”) a t  34.  

3 



during a successful ratings period and consulted with the reporter after she wrote a n  
unfavorable story about WFMJ. 

In Cincinnati, the C‘incinnari Pos! sends its news schedule to its sister station, WCPO-TV, 
and WCPO reciprocates with a summary of its spot news stones. 

In  Canada, Can West Global required its 14 daily newspapers to publish editorials written at 
cotporate headquarters. Can West Global did not own television stations in these markets and 
this example is not symptomatic of newspaperibroadcasting cross-ownership.’ 

In1erestingly, neither CWA nor the AFL-CIO provides evidence that sharing resources reduces 

news coverage or creates an absence of competition. In fact, CWA concedes journalists view their 

television siblings as competitors in cross-owned markets* and provide unfavorable coverage of their 

sibling media when it is warranted.’ What these critics demonstrate is that access to a sibling’s 

newsgathering resources in no way constricts the viewpoint of either medium. 

Having access to a sibling medium’s content, like access to a wire service, does not subvert 

diversity, i t  simply offers additional resources for news directors and editors to better tell their story. 

C W A  and others point to shared news resources as a smoking gun, but ignore that print and broadcast 

media have bcen sharing news wires and news bureaus since newspapers were first published in the U.S. 

more than 200 years ago.” Newspapers use wire services and content from unaffiliated newspapers every 

day. Radio stations rely on newspapers a s  the launch pad for drive-time news and talk shows and 

television stations in  many markets have partnered with newspapers to bring depth to their news 

coverage. 

The assumption that cross-ownership results in a loss of viewpoint diversity is also premised on 

the faulty perception that broadcast stations routinely express opinion, either directly OT through choices 

in programming. As described in Tribune’s January 2003 Comments, this theory falls apart when 

’ S e e  olso Comments of American Federation of Labor and Coneress of Industrial Orpanizations. et al., (“AFL- 
CIO”) at  45, 40 (“reporters are required io learn and do jobs outside their primary media, and joint reporting is 
becoming more common.. . ,  Newspaper photojournalists are required to carry both still and video cameras.”). 

Comments of CWA at 14, 36 8 

Comments ofCWA at 36. 9 

I n  fact. news wires were a n  original example of media synergies, as publishers pooled their resources to obtain 
international news that would have been cost prohibitive lor any single publisher. The Associated Press wire sewice 
originated In 1848 to feed news from Europe to six highly compelitive New York newspapers. United Press 
Intertiational has been providing conient to print, on-line and broadcast Journalists for more than 100 years. On a 
local basis. news bureaus like the City News Bureau in Chicago supported Chicago media operations from 1890 
unti l  cost constraints forced i t  to close i n  1999. Having access to a wire service or a sibling media’s content does not 
subven diversity, it simply offers additional resources for a news director or editor to tell the story. 

10 

4 



confronted with reality. First, and most importantly, non-news programming decisions are mostly cost 

based and market driven. The modicum of opinion a station exercises in choosing what time slots to air 

Duwson ‘s Creek, WIO Wunls / O  be u Millionaire, Moesha, Ugu Uga, or a telecast o f  Major League 

Baseball reflccts economic considerations far more than any viewpoint bias, as the Chairman of the 

Coinmission has recognized.” More importantly, such programming decisions are o f  marginal 

consequence to the interests of local news and information. 

Second, unlike newspapers, television stations rarely editorialize. In the November 2002 

elections, for example, none of Tribune’s 24 television stations endorsed candidates for elective office. 

Even in the rare instance where a station expresses an opinion, that opinion is not influenced by common 

owvership with a newspaper. As with all editorial decisions, these decisions are made by the local 

operators and emphasize local issues and perspectives.” 

Finally, regulating ownership IS  ineffective as a means of promoting viewpoint diversity. As 

Chairman Powell notes, “Different o\vners may have different perspectives, but they probably have more 

in common as commercial interests than not, for each must compete for the maximum audience share to 

remain profitable.”” That is, most television newscasts will broadcast the major stories in the 

marketplace because they are trying to reach the broadest possible audience regardless of whether they 

are owned by a newspaper. The difference with common ownership is that the station has access to more 

resources and can provide better, more thorough coverage. 

C. 

Media critics commonly decry an alleged erosion of the wall between the business and editorial 

Common ownership does no1 affect journalistic integrity. 

sides o f  a newspaper. They claim common ownership will result in the imposition o f  purportedly 

1998 Biennial Rerulatory Rewew - Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules and Other Rules 
Adopted Pursuant to 6 202 of the Teleconiniunications Act of 1996, 15 FCC Rcd. 11 058, 1 I149 (2000) (separate 
slatement of Commissioiier Powell). 

, I  

Indeed, decisions about content at Tribune media are all made locally and criticism of sister operations and the 
corporate parem are comnionplace. One need only read the Chicago Tribune coverage of the notoriously 
unsuccessful Chicago Cubs to see open criticism of a sister operation. Tribune’s newspapers regularly critique the 
programming on Tribune-owned stations and corporate initiatives are no less immune. Following the merger of 
Tribune and Times-Mirror, ihe Los Angeles Times newspaper co I~mn i s t s  lampooned their new corporate parent and 
criticized their new in-market sibling, KTLA-TV. See, e g., Howard Rosenberg, Mergers Makefor Srrnined 
Bedfellows, Los Angeles Times, March 15, 2000, a t  F1 

13 1998 B i e ~ i a l  Regulatory Review - Review of the Commisslon’s Broadcast Owership Rules and Other Rules 
Adopted Pursuant io 6 202 of the Telecommunications Act of 1996, 15 FCC Rcd. 11058, 11 149 (2000) (separate 
statenlent of Conmissioner Powell). 

5 



sanitized corporate viewpoints at the expense of independent, quality j o u r n a l i s ~ n . ~ ~  To inject such 

arguments in  this proceeding necessarily recognizes a tie between the Newspaper Rule and the regulation 

of newspapers - a target beyond the Commission’s authority or purpose. But even if the Commission 

were inclined to exceed its authority in this way, supporters of the Newspaper Rule offer no evidence 

other than anecdote to support this theory. 

One oft-cited anecdote is the Los Angeles Times’ agreement to share with the Staples office 

supply company a newspaper insert reviewing the then-new Staples Center arena in  downtown Los 

Angeles. 

ofjournalistic ethics. But far from being solely a n  example of a lapse ofjournalistic integrity, the Staples 

anecdote teaches that independentjournalism is alive and well and any missteps will be promptly and 

severely admonished. 

I S  . The undisclosed union between publisher and subject matter violated fundamental principles 

The most important part of the Staples affair is what happened after the special section ran in 

October 1999. Following disclosure by the Los Angeles Times’ own reporters of its journalistic misstep, 

the owners and editors of the Los Angeles Times were roundly criticized by journalists nationwide. The 

newsroom of the Los Angeles Times revolted i n  protest and called ~ in their own newspaper - for the 

ouster of the publisher and editor. In response, the publisher authored an open letter of apology in the 

newspaper and the editor was sacked. Unappeased, the criticism continued until the publisher resigned 

and the CEO of the parent company, Times Mirror Company, admitted responsibility. Ultimately, amid 

continuing newsroom discontent, and primar~ly for reasons beyond this incident, the owners of the Los 

Angele.~ Tin7es sold their company to Tribune in March 2000.’6 

Jfone were to believe comnion ownership begets common viewpoints, i t  would be expected that 

Tribune’s newspapers would endorse [he same political candidate. In the most recent presidential 

election, however, six of Tribune’s daily newspapers endorsed President Bush, three endorsed then-Vice 

President Gore, two declined to endorse either candidate and two Tribune-owned weekly newspapers 

endorsed Ralph Nader. 

See. e.g , Comments of AFL-CIO a t  20 I 4  

See, r g ,  Comments of AFL-ClO at 20 l j  

Similarly, local journalists reacted to Can West’s attempr to control local editorials from its national headquarters 10 

u,ith a n  acknowledged “hestorm” in which journalists held byline strikes, columnists resigned and more than 175 
articles were published denouncing the policy. Comments ofCWA at 38. 

6 



Those who Favor the Newspaper Rule are also said to fear the power of a single newspaper 

publisher with control over both a print publication and a portion o f t h e  airwaves.” But adopting policy 

based on such l tars,  absent concrete or repeated patterns of behavior across a significant number of 

owners is no basis for adopting and continuing to maintain a newspaper cross-ownership rule. Moreover, 

a s  long as  there is a diverse marketplace of stations, the Commission needn’t wony about individual 

owners. It may be troubling if one newspaper publisher imposes inappropnate views on a commonly- 

owned broadcast station in a marketplace, but i t  IS  not a solid basis for regulation especially since there 

are so many other reading or viewing choices available to consumers. 

The primary reason common ownership does not threaten journalistic integrity is plain to anyone 

with media experience. Journalists, by their nature, are critical and independent. Any attempt by 

ownership to influence the slant of political news will be resisted, reviled and ultimately revealed by 

journalists. The remaining anecdofes purporting to imply the opposite are nothing more than isolated 

hearsay masqurrdding as fact.” 

D. Suppor te r s  of the  Newspaper Rule assail corporate  absentee owners  - a criticism 
that ,  even if it were  true,  is unrela ted to local ownership,  diversity of ownership  or 
common ownership  o r a  newspaper  a n d  TV station. 

Those favoring retention o r the  Newspaper Rule believe the quality of broadcast journalism is 

harmed by corporate ownership of broadcast stations.lY They cite a handful of anecdotes about corporate 

owners allegedly exerting influence over news coverage and the reduction o f n e w s  budgets as evidence 

that corporate ownership retards responsible journalism. Like the Newspaper Rule itself, the conclusions 

drawn are overbroad and rely on theory and con~ecture rather than evidence. 20 Importantly, they do not, 

See, c,.g., Nicholas Lernann, The Shnii.mnn: He’s rhe olher Powell, and no one Is sure what he‘s up to, The New 
Yorker, October 7, 2002, at 48 (“According to an oft-told F.C.C. World anecdote, President Clinton once blocked an 
attemp to allow television stations to buy daily newspapers in the same city because, he said, if the so-and-so who 
owned the anti-Clinton Linle Rock Demoo-nr-GazeUe had owned the leading TV station in LitIle Rock, too, Clinton 
would never lhave become President.”). 

17 

See, e.g., Cornments of AFL-CIO at 21-22 (one editor in South Carolina who “a few years ago” disagreed with his I 8  

publisher about local coverage; one Gannet! office memo stating “the publisher is responsible for the entire 
newspaper.”). 

For example, CWA relies on a study entitled “The Slant of the News: How Editorial Endorsements Influence 
Campaign Coverase and Ci1izen.s Views of Candidates” which concludes newspaper editors influence how their 
papers cover Senate campaigns. This study concludes newspaper coverage of political campaigns is distorted by the 
editors’ own personal bias - as made known through candidate endorsements. This analysis IS, ofcourse, 
~nele\’ant and unrelated to the o\\nership of the newspaper. Anyone with newsroom experience understands that it  
is a rare event for a publisher or corporate owner of a newspaper to appear in a newsroom let alone express a n  
opinion as io the content oi~ structure of a news story. In fact, those commenters who bemoan the alleged corporate 

7 

2u 



and cannot, support their allegalions that broadcastinghewspaper combinations produce lower quality 

news and public interest coverage because the factual record requires the opposite conclusion. In truth, 

the comments assailing corporate absentee owners take issue with the positions represented by the 

corporations -- the editorial content of the publication or broadcast. They assail speech, content and 

business decisions by news entities that happen to be owned by corporations. But they do not claim this 

problem i s  related to whether the corporate entity also owns a newspaper. As such, they have no place in 

this proceeding as a challenge to the Newspaper Rule. 

For example, the AFL-CIO decries the refusal of a station to broadcast advertising paid for by a 

labor organization.” The allegation attacks corporate ownership and has nothing to do with whether a 

station is commonly owned with a newspaper. Mom and pop broadcasters, station owners who may 

qualify as “diverse” and other slations may all, on occasion, turn down advertising.22 This is not an attack 

on common ownership, it’s an attack on free speech and licensee discretion. Corporate owners may be 

local or non-local, they may be diverse or not, they may be affiliated with a newspaper or not. But a 

blanket ban on corporate ownership is unconstitutional, unjustified and in no way related to the 

preserlsation of local content. 

If the Rule’s supporters truly want to foster local ownership and local voices on the airwaves, 

lhen let the newspaper speak in a broadcasl voice. Few are better equipped 10 discuss local issues in 

Hartford, Connecticut, for example, than the Ifarflord Courant - America’s oldest newspaper in 

continuous publication, published in Hartford since 1764. Denied by the Commission the opportunity to 

speak in a broadcast voice, the Courant would sit idly and watch as entities from New York and beyond ~ 

with no connection to the community - decide what programming is available to television viewers in 

Hartford.” 

~~~ 

allegiance to the bottom line do not explain how or why a corporate owner with professed financial motives would 
jettison those ideals and risk the integrity of the news media’s independence simply to influence a single news story 
or news coverage. Comments of CWA a t  44. 

‘I Srw Commcnts ofAFL-CIO a t  24 

Comcast, a cable operator, recently turned down an anti-war ad which a sponsor wanted to disrribute on CNN 
during President Bush’s State of the Union speech. See John Curran, Comcasr re/uses anti-war ads during Siare o/ 
Union, Newsday (January 28, 2003), ai http://www.newsday.comlnewsllocallwire/ny-bc-nj--anti. 
warads0 I28jan28,0,72608 13.story?coll=n. 

2 2  

?I Tribune has before the Commission a Request for Waiver seeking relief from the Newspaper Rule in Hartford, 
See I n  Re Applicarion of Counlerpoinr Communicatfons. lnc., n-ansferor. and Tribune Television Company, 
Trnm/&e, Request for Waiver (filed August 6, 2002). 

8 



The AFL-CIO also cites the CBS-owned television station in Chicago as an example of the perils 

of common ownership. The station, i t  says, is “scrambling” to partner with the Chicago Sun-Times to 

have access to that newspaper’s content so the station can compete with Tribune’s WGN-TV.24 Far from 

supporting the Rule, this demonstrates that WGN has set a standard for reporting that is the envy of even 

a mighty network. Contrary to the AFL-CIO contention that this reduces the amount of diverse content 

available in the market, the partnership actually increases the quality of local news coverage on the air. 

There are many, many broadcast outlets in Chicago and no shortage of diverse viewpoints. Letting the 

Chicago Tribtme and Chicago Sun-Times bring to the airwaves their vast newsgathering forces and deep 

commitment to local news only enhances the quality of available local news and information. 

Nor need the Commission worry about the impact of combinations. Regrettably, most cities in 

America have fewer major metropolitan daily newspapers today than 25 years ago. In a city with only 

one newspaper, there can be only one newspaper-broadcast combination. Such a combination offers little 

risk of harm to viewpoint diversity in a marketplace that includes so many choices. Even if one posits 

that ABC would not cover Disney fairly, other stations will. That is what competition is all about.” 

The Newspaper Rule discourages new voices in the marketplace. E. 

Those favoring retentlon of the Newspaper Rule desire robust and separate newsgatherlng 

operations to produce a diverse marketplace of ideas.26 They wish for armies of reporters and limitless 

newsroom budgets to cover local, national and international stones. While no media company would 

likely deny the potential public interesl in such an idealistic world, the realities ofnewsroom economics 

interfere. Thc expense of producing television news drives competitors toward Joint productions and 

exposes the perverse impact the Newspaper Rule has on competition and d~versity.~’ 

In South Florida, for example, when Tribune acquired Miami television station WBZL (then 

WDZL) in 1996 as parl ofthe Renaissance station group, the station was the seventh-rated television 

“See Comments of AFL-CIO ar 50 

’’ Finally, to rhe extent there I s  a fear ofadvertisers controlling conlenl, larger owners have a greater ability lo stand 
up to large advertisers. See, e .g . ,  Comments of AFL-CIO a t  23-24. This is part o f  the answer to allegations that 
major advertisers could control the content in local newspapers. A small newspaper, dependent on a handful of 
local ad\’ertisers for business, is far more likely to succumb 10 advertiser pressure than is a larger paper with myriad 
SOUICCS of advertising revenue. 

Comments of CWA at 39 

Three ofthe big four networks cooperaie in marketing thelr breaking news to affiliates. “News Service Pools 

? h  

?I 

Clips; Fox, CBS. ABC Form Network News Service,” Elecmnic Me&, Jan. 3, 2000, pg. 1. 

9 



station in the market and carried no local news. Tribune asked for a waiver of the Newspaper Rule due to 

its ownership of the Sun-Senlinel newspaper and  was given temporary permission to acquire the station. 

However, as a condition to the approval, Tribune agreed to operate the station and the newspaper 

scparatel y. 

Tribune is committed to local news, hut given the enormous start-up expense of a new local 

newscasI - estimated at approximately $1.5 to $2 million  and without access to the Sun-Senlinel’s 

newsgathering assets, WBZL contracted with NBC-owned WTVJ to purchase a newscast rather than 

produce its own. WBZL’s 3O-minute, I O  p.ni. newscast features on-air talent employed by, and stories 

generated by, WTVJ’s news department. Under the terns of the contract, WTVJ primarily cont~olled 

production of the broadcast. Jnstead of launching a new voice in the market, rich in local news content 

supported by the Sun-Sentinel, WBZL aired a newscast produced and staffed by a competitor who already 

had a broadcast voice in  the market via its own news programs on WTVJ.” 

The difficulty faced by WBZL in launching local news is in  no way unique. While practically all 

television slations affiliated with the four major networks have news departments, the great majority of 

other television stations do not. One study Found while 98% of ABC, NBC and CBS affiliated stations 

had news dcpartments, only 36% of stations not affiliated with one of these three networks did.*’ 

Producing local news is expensive. For independent stations to produce news typically requires more 

resources than are available to stations not affiliated with ABC, NBC, or CBS. Common ownership 

offers a solution. 

An example of how cross-ownership launches new voices can be seen in Chicago, where Tribune 

has owned the cross-media combination of Chicago Tribune, WGN-TV and WGN-AM for 54 years. 

Using the resources of the Chicago Tribune and the broadcasting expertise of WGN-TV, Tribune in 1992 

launched a 24-hour all ncws local cable channel known as CLTV - ChicagoLand Television News. 

CLTV offers some 1.6 million Chicago DMA cable television viewers their own around-the-clocknews 

service, expanding the market’s broadcast news dialogue with a new voice. 

The Commission finally removed the “hold-separate” bar on August 9, 2002. See Tribune Compnny, Petition for 28 

Removui q/ Condition on Grnnt ofApp1rcnlionfot- Trnns/er of Control of Television SIaiion WBZL(TV), Miami, 
H o r i ( / o .  FCC File No.  BTCCT-960XOILJ (Aug. 9, 2002). WBZL remains under contract with WTVJ to air 
newscasts. 

29 Vernon Stone, N e w  Opei-dons nl U.S TVSmlions, Missouri School of Journalism (Updated 2001) at Table I ,  ar 
hrtp:iiwww.rmssouri.edul-Jourvsigtvops.ht~, 

10 



111. Consumers do substitute bctween media, but even if they did not, sound policy must reflect 
the nvuilabiliry of multiple media sources, rather than consumer preferences. 

Many of those opposed to changes in  the Newspaper Rule suggest a lack of consumer substitution 

bctween various media demonstrates the need to maintain the Rule. This misses the point: Where there 

is ~cccss to multiple sources of news, information and programming in the marketplace, the diversity 

goals of the Commission and the public are satisfied ~ regardless of whether consumers actually 

substitute one source for another. 

A. Consumers today have access IO multiple sources of news, information and 
prugramming. Their choice not to use all available sources does not justify 
regulation. 

Dean Baker’s “Critique ofthe FCC Studies on Media Ownership” may have inadvertently hit on 

the nub of the issue. Baker says, “concentration in one type of medium is of less concern if consumers 

readily move to another medium. In other words, i t  would be of little concern if there was heavy 

concentration in television ownership, if consumers viewed the Internet as an equally good source of 

news and entcrtainrnent.”’O While Baker goes on to criticlze the Commission’s studies for failing to show 

consumers in fact use other media as substitutes, his critic~sm falls short of addressing the point. The data 

clearly show consumers 

refutes this. In Baker’s own words, the availability of so many sources makes concentration of ownership 

“of little concern.” 

readily substitute between media and neither Baker nor any other source 

The Commission cannot mandate what the consumer will watch from among available channels. 

Consumers today have access to multiple sources of news, information and entertainment. Some enjoy 

news, others like sports progranuning, others like situation comedies, reality TV or game shows. For 

purposes of regulatory policy, i t  matters little how many consumers actually use the additional 

information sources. It is the availabihty of diverse programming that has always been the mantra of 

those who support the need for regulation 

. .  

- 

Dran Baker, Demooocy Unhinged, More M e h a  Concenirmon Means Less Public Discourse: A Crii19ue ofthe 
FCC S/ud:es o n  Merlir: Ownership, a t  9 (the “Raker Report”) (eniphasis added); see also Comments of AFL-CIO a t  
IO.  

30 



B. Internet, cable, etc., are viable sources of news - not just recycled content. 

Some of those opposing the Newspaper Rule argue viable sources of news such as cable and the 

Internet should not be counted since they offer mostly recycled content from other, mainstream news 

providers. Hogwash. The Internet has millions of pages of news and information - far more than any 

newspaper or television station on a given day. News sites that belong to newspapers often display 

breaking news as i t  happens ~- far more immediate and convenient to some than waiting for the next 

morning’s newspaper. More importantly, the lntemet and cable offer original news programming - 

content created by and for a new audience. 

The “public interest” isn’t just about local news. Just as former Speaker of the U.S. House 

‘Thomas P. “Tip” O’Neill famously observed, “All politics is local,” so, too, is all news local. Our 

country is deciding whether to go to war, how to defend itself against terrorism, learning about abuses by 

heads of global businesses, deciding what should he done to remedy the national economy, who should he 

the next President, etc. The difference between a national and a local story on these issues often blurs. 

National cable channels, national news magazines and national newspapers, which have begun or greatly 

expanded since the Newspaper Rule was created, all contribute significantly to the debate on these issues 

and should not be overlooked even if they don’t routinely report arrests at the local police precinct or 

rcport on the local school board meeting. 

IV.  The FCC studies support elimination of the Rule. 

In their attcmpts to criticize modem media and support the Rule, many commenters fall woefully 

short of their burden to provide even a basic rationale for the Rule. As one commenter quotes, the 

Commission should weigh “the significant consequences ordrafting policy based on incomplete 

information and indeterminate analysis.”” Tribune agrees. The problem in this case is the policy itself- 

the Newspaper Rule - adopted 28 years ago based on incomplete information and indeterminate analysis. 

Absent a justification, the Newspaper Rule must be repealed. 

The 14 studies undertaken by the Commission support repeal and offer no justification for 

continued regulation. Those who support the Newspaper Rule criticize discrete portions of the studies but 

offer no evidence of their own to refute the findings and provide no contrary evidentiary concIusions.Jz 

Comments of the Information Policv Institute at 32. 31 

While some comnienters mghrjustifiably assert (hey cannot absorb the cost of producing empirical evidence in 32 

support of the Newspaper Rule, clearly that  i s  not hue of all commenters. Nevertheless, no new evidence is 
produced to support the Rule. 

12 



Critics contend the FCC studies are flawed because they fail to analyze market share, indicate 

media outlet ownership and discuss change over time in both these areas.” Of course, this is exactly the 

cvidence provided in Tribune’s earlier comments regarding the Newspaper Rule.’4 The fact AFL-CIO 

and othcrs have no evidence to refute this data ~ after more than a quarter century of experience and at  

least three ycars of opporlunity to comment before the Commission ~ demonstrates the lack of  evidence 

on this point to support the Rule. Moreover, those who would support the Rule offer no evidence the 

Rule has accomplished what i t  set out to do: No study shows a connection between the Rule and more 

diverse programming, more diverse ownership or more diverse viewpoints. 

A. The  main “critique” of the FCC studies fails to undermine their conclusions. 

Many commenters refer to the “Critique of the FCC Studies on Media Ownership,” submitted by 

the AFL-CIO and prepared by Dean Baker, co-director of the Center for Economic &Policy Research.” 

Recause i t  IS  cited so often, and purports to be an independent, scholarly analysis of the studies 

commissioned by the FCC, i t  merits a briefreply. 

The Baker Report provides no new data or evidence. Thus, it does nothing to advance the burden 

of demonstrating the Commission’s ownership rules remain “necessary in the public interest.” The Baker 

report questions the methodology used in the Commission’s studies but offers no evidence that another 

approach would yield different conclusions. 

1. Study #I:  Growth i n  media outlets. 

Study chronicles the huge growth in  the number of media outlets from 1960-2000. Finding a 

dark cloud behind this silver limng, the Baker Report notes the rule of increase has slowed in the past 20 

years.“ Even more ominous, the Report states, is that the number of educational television stations has 

” S e e  Comments of AFL-CIO at 7. 

Src Comments ofTribune Company, 2001, at 12-58. 34 

Baker Report. 3upr.a. Far from being the dispassionate academic, Baker and the Center for Economic & Policy 
Research regularly advocate positions on public policy issues. See Baker Report a t  28. Baker concluded a recent 
essay 011 the Bush administration’s economic policy saying, “The bottom line is that in President Bush’s America, 
the only genuinely safe investment is a contribution to his re-election campaign. Stopping this assault on the 
nation’s well-being will nor be easy, but the first step is recognizing that the guy in the Wh~te House is running a 
scam for his rich friends.” Dean Baker. Arrack ofihe Clowns. The Real Bush is Back, Center for Economic & Policy 
Research, May 2 3 ,  2002, ai http:!l\lww.ccpr.netcolumns/baker/anack ~ of-the- clowns.htm. 

’’ Scott Roberts, et a l . ,  A Compnri5on o/Mrdio Ourler.~ and Ownen/or Ten Selected Markeix (1960, 1980, 2000) 
(FCC Media Ownership Working Group Report # I ) ,  September 2002 (“Shdy # I ” ) .  

3 i  

Baker Report at 15-17. 37 

13 



p w r  more slowly, ” purportedly demonstrating that “Clearly education has become a less important 

function of broadcast television in the last decade.”” The Report notes Study #12 does not explain the 

reason for the slower growth in the number of educational stations, but nevertheless concludes “relaxed 

regulation presumably played a role.”40 

Broadcast stations compose the huge majority of outlets measured in Study # I .  Markets with 

dozens of radio and television stations often have only one or two newspapers. The cable operator is 

counted as one outlet as is a DRS provider.“ The obvious explanation for the slowing growth in 

broadcast outlets in recent decades is that the vast majority of the noncommercial and commercial stations 

in  the Commission’s Table 01 Allotments have been applied for, built and are now in operation. Growth 

in  the past two decades ~ not measured by these Studies -has occurred in services delivered by cable 

programmers. including multiple public access, educational and governmental (“PEG”) channels required 

by nearly all cable franchise agreements, and services such as C-SPAN, as well as dozens of cable 

networks that provide significant amounts of “educational” programming such as Discovery, TLC, The 

History Channel, HGTV, A&E, Bravo, and Nickelodeon. The Baker Report’s fears are ill-founded. 

The Baker Report criticizes Study #1 for counting the skyrocketing number of media outlets but 

failing to measure and compare their market shares. “If a small number of outlets are able to dominate the 

market, the availability of a large number of very small outlets could mean little to either consumers or 

ad\,ertisers.”4’ This completely misperceives the Commission’s task. Under Q 202(h) of the Act, the 

Commission determines whether a competitive marketplace exists. The Commission decides, in effect, 

whether there is a generous supply of books in the public library. It need not ascertain how often each 

book is checked out and read. The First Amendment and the Act instead rely on competitive market 

tbrces to determine which progamming will attract an audience. 

Jonathan Levy, et al., O f f  Working Pupcr Series: Broadcast Television: Survivor in a Sea o/CompeliIion, 18 

Septcmber 2002 (“Study #12”). 

j9 Baker Report at 21. The Baker Report fails to note that in the past decade Congress adopted the Children’s 
Television Act, Children’s Television Act of 1990, Pub. L. No. 101-437, 104 Stat. 996, 996-1000, (codified as 
amended at 47 U.S.C. $6 303a, 303b, 394), and the Commission adopted processing guidelines providing for a 

R u l r  Coiicci.iiiiig Children’s Television Proxi-arnrnlng, 1 1 FCC Rcd 10660 (1996). 

do 

rnmimum amount of educational programming for children by every commercial television station. Policies C$ 

Baker Report at 21 

‘I S w S m d y # I  atTable 2. 

Baker Report a t  17 4 2  



2. Studies #2 and #7: Quality of television news. 

The Raker Report also criticizes Study #2,4’ which looked at commonly-owncd newspapers’ and 

television stations’ coverage o f  the 2000 presidential election. The Study found commonly-owned 

newspapers behaved like typical “mainstream American news organizations” in the slant disclosed by 

their campaign coverage.u It found five of the 10 newspaper-television combinations studied had similar 

slants and five had dlfferent s la~its .~’  Even those with similar slants, the study observed, could as easily 

have been motivated by common news judgments as  by ”an unseen hand of ownership control.”46 The 

study does not find, however, either the diversity or the quality of news coverage will be imperiled if the 

Newspaper Rule is rcpealed. 

Thc Baker Report offers only absurd explanations of why Study #2 turned up no evidence of 

nionolithic control of newspaper-TV combinations’ coverage of the 2000 election. First, it  suggests, the 

cops were watching. The fact the FCC might require existing cross-ownership situations to be broken up, 

the Report submits, kept grandfathered media owners on their best beha~ior.~’  This possibility has 

existed ever since Tribune’s Chicago newspaper-broadcast combination was created in 1948, since 

crossownership rules were proposed in 1970, or certainly since Tribune sought a waiver of the Newspaper 

Rule in 1996. Yet over all that time, proponents of the Newspaper Rule point to no evidence of abuse by 

Tnbune or anyone else. I t  is fair for the Commission to conclude no such evidence exists, and that repeal 

of the Rule would not result in newspapers, for the first time, exercising iron control over their affiliated 

broadcast stations’ election coverage 

SeGond, the Report contradicts itselfin making excuses for the data. I t  alleges the media should 

not have expected to be able to influence the election in most of the states studied, because the contest in 

those states was not Thus, i t  concludes, there was no reason to force commonly-owned outlets to 

march in lockstep. At the same time, the Report submits TV-newspaper combinations pulled their 

David Prjtchard, Viewpoint Divuuity in  Cross-Owtied Newspopeis and Television Sfarions: A Srudy of News 11 

Coverage o j l h e  2000 Prrsidenlial Crrrnpirrgn (FCC Media Ownership Working Group Report #2), September 2002 
(“Study #2”). 

4 4  Study #2 at 14 

1 5  Ofthe four Tribune-owned newspapers studied, two endorsed President Bush, one endorsed then-Vice President 
Core and one issued no endorsement. Study #2 at 1 1  

Srudy #2 at 1 3 .  

Baker Repon at 2-3, 7. 

Id at 7. 

46 

47 

4”  



punches precisely because the Bush-Gore race was so close. Slanting coverage too much would risk 

offending whichever candidate \vas elected.49 If this were the case, one might ask why so many papers 

nevertheless issued endorsements at all. Baker’s theoretical explanations are hollow. The study shows 

coiiimonly-owned stations and papers, as often as not, cover the news from different viewpoints. 

The Baker Rcporf also takes issue with the design of Study #7.5” This study found television 

stations co-owned with newspapers produce more news and public affairs programs and win more 

journalism awards than network affiliates that are not co-owned. The Baker Report suggests newspaper- 

affiliated stations may outperform their competitors because they are more mature or perhaps have always 

outperformed their rivals, not because they are able to draw on a co-owned newspaper’s resources.si 

This, of course, IS  pure speculation. Either way it provides no evidence of a need to ban common 

ownership. The Report goes on to speculate that increased ownership concentration might lead all 

stations to reduce their expenditures on news coverage. Even if i t  were hue, letting a newspaper co-own a 

station would provide better journalism for less expense if cost cuts were necessary.” 

Tribune’s experience is exactly to the contrary o f t h e  Baker Report’s conjecture. Tnbune has 

initiated local news programming at nine o f t h e  television stations it has acquired in the past 20 years and 

has increased the amount o f n e w s  presented at seven other stations, including all four that are co-located 

with daily newspapers.” 

‘’ I d  at 6.  AFL-CIO contends thc Piitchard study is flawed because i t  “does not compare the election coverage of 
combined operations with the coverage of a reference group of independent newspapers and television that are not 
pari of a combination.” Comments of AFL-CIO at 15. Of course, that was not its point. The Pritchard study 
dcmonstrates common ownership of a newspaper and broadcast station does not result in common viewpoints. If 
supponers of the Newspaper Rule n’err correct and common ownership dictated the opinions and coverage of 
commonly-owned media, this would have been evident in the Pritchard study. That is, regardless of how other 
newspapers covered an went, the Pritchard study shows commonly-owned media often had different coverage 
“slants.” 

Thomas C. Spavins, et al., The Measuwmrnt o f local  Television News and Public Afairs  Programs, supra note 3. 50 

i i  Baker Report at 8 

’* AFL-CIO and others criticize the Spavins study by saying “the data actually shows there is no difference in the 
amount of local news aired by nerwork owned and affiliated stations and that, in fact, networked o w e d  stations are 
le,v.r likely to win the prestigious broadcast journalism awards than are affiliated stations.’’ Comments of AFL-CIO 
al  17. Even if this were hue, do  these critlcs really suggest regulation o f  media should he based on the fact there is 
no (Ifference herween commonly-owned stations and others? Clearly, this is no justification for the Rule. 

I n  dddition, radio station WGN, Chtcago, airs a “newsitalk” format with a large full-tJme news staff 5 3  

16 



These two studies present real and indisputable evidence that newspaper-affiliated broadcast 

stations provide supenor news and public affairs coverage. They present no meaningful risk of skewed 

political coverage. 

3. Study #3: Consumer substitution behveen media, 

The Baker Report notes with concern the finding of Study #3j4 that there is not perfect 

substitution between newspapers, radio and television and the Internet.j’ I t  concludes from this that i f  

ownership concentration results in fewer news voices, consumers may be ill-informed because they may 

not seek out a different medium for news. 

The Baker Report misperceivcs the Commission’s role: As noted earlier, it IS not to spoon-feed 

consumers or ensure that every consumer receives a recommended daily allowance of news. Rather, the 

Commission wants to ensure the marketplace will provide readers, Web surfers, viewers and listeners 

with access to a bountiful supply of news, information and opinions. The evidence before the 

Commission surely demonstrates this. As long as there is ready access to these media, there is no cause 

for regulatory c o n c c ~ n . ~ ~  And lhere certainly is no cause for concern in  allowing a broadcast station to 

combine its resources with those of a newspaper whose very business is gathering and disseminating 

news and opinion. In short, the Baker Report’s concerns are wholly misplaced as they concern the 

Newspaper Rule.” 

Joel Waldfogel, Gm5umer Subsrifulion Among Medm, (FCC Media Ownership Workmg Group Repon #3) 54 

(“Study #3”) 

j’ Baker Report a i  10 

j6 The studies before rhe Commission indicate more than just access to alternate media. Consumers measured by 
Study #8, conducted by Nielsen Media Research, intend to incIeaSe their consumption of alternate media if a 
commonly-used news medium were to become unavailable. Nielsen Media Research, Consumer Survey on Media 
U s q e ,  (FCC Media Oumership Working Group Report #8) September 2002 (“Study #8”). The Baker Report 
dismisses this research as measurement of mere “wishful thinking.” Baker Report at 14. But g o v e m e n t  policy in  
many areas I S  determined by surveys of consumers’ and business’ confidence, sentiments and intentions. The Bakei 
Report has not made a case for disregarding the Nielsen data. 

The Baker Report cites the working paper by Lisa George and Joel Waldfogel, Does the New York Times Spread 
/giiormce imd Apofhy? (July 5 ,  2002) hrtp://rider.whanon.upenn.edd-waldfo~/NYT~ignorance -2002.pdf, for the 
proposition that the availabjlity of certain types of media may lead to unintended consequences. Baker Repon at 12. 
The George & Waldfogel paper concludes (hat availability of the national edition of The New York Times conelates 
will1 lower voter turnout and fewer subscriptions to local dailynewspapers by college-aged readers. None of the 
papcr’s conclusions militates against repeal of the Newspaper Rule. As the paper itself notes, New York Times 
subscribers wjho cancel their local newspaper subscriptions may turn to television to get [heir local news. George, 
supra, at 22-23. The Comnussion could no! find a bener way to enhance a local television station’s coverage of 

5 7  

17 



4. Study # 6: Impact of greater concentration is theoretical. 

The Baker Report reserves its faint praise for Study #6,’* which finds a theoretical basis foi 

concluding that as ownership concentration increases, the amount of advertising also may increa~e.~’ We 

note, first, that the study uses theoretical models. It makes predictions, rather than observations of 

empirical data. Second, one of the three possible outcomes yielded by the models studied is that 

broadcasters might reduce the amount of commercial time in response to consumer preferences. ‘“This 

phenomenon has been observed recently as broadcasters struggle to hold the attention of viewers.” 

Third, neither the Baker Report nor Study #6 accounts for the dampening effect that competing video 

media--cable program services in particular-would have on broadcasters’ inclination to increase 

advertising time. Considering such services now account for about half of television viewing,62 they 

would exert a powerful restraining effect. Finally, while commercial loads may be a matter of general 

interest, the Commission has long since stopped regulating in this area except in children’s 

programming6’ and some broadcasters’ program formats (e.g., home shopping) consist almost exclusively 

of advertising. Thus, the possibility that advertising levels may increase (under one theoretical model) if 

ounership concentration increases should have no influence on the Commission’s judgment in this 

procceding. 

5. Other cornmenis. 

The Baker Report concludes by chastising the Commission for failing to study whether the media 

fairly cover adverse news events and whether concentration could impair the ability of advocacy groups 

to advertise on television because fheir messages might upset advertisers. These are red herrings. As to 

local news than to permit it to combine its resources with those of a local newspaper. 

Brendan Cunningham & Peter J .  Alexander, A Theory ofBrondcasl Media Concenrration & Commercial 
Adverrising (FCC Media Ownership Working Group Report #6), September 2002 (“Study #6”). 

j9 /d. at 1-2,22. 

“ I d .  a t  25 

h i  Bill Carter, Skipping Ads? TV Gets Ready to Fight Back, N.Y. Times, Jan. IO,  2003; Ad-filled variety show a 
gamble, WB says, The Mercury News, Jan. 1 I ,  2003. 

Andrew Wallenstein, Cable cluims/ir.yI TV liile, tops broadcast in aggregate sharefor ‘02, Hollywood Reporter, (12 

Dec. 18, 2002; Study#12 at 22.  

’’ Rewion offrogramming & Commercialization Policies, Ascerra~nmenr Requirements and, Program Log 
Requirementsfor Commercial Television Slutions, 98 F.C.C.2d 1075 (1984) Children’s Television Act of 1990, Pub. 
L. No. 101-437, 104 Stat. 996, 996-1000, (codified as amended a1 47 U.S.C. $9 303a, 303b, 394). 

18 



the first point, even if a news organization has a conflict i n  covering news adverse to it, the multitude of 

media voices solves this problem: There will always be an alternate medium to uncover and report the 

story As to the second, consolidation should have no effect on this issue. If, as the Baker Report alleges, 

television stations tend to favor fast-food restaurants because they are valued advertisers, each owner is 

already acting in Its owm best interests and liberalizing the Commission’s ownership rules should have no  

effect on this conduct. Moreover, acceptancc of issue advenising is both a matter within each 

broadcaster’s discretion under the First Amendment and one which the Commission providently stopped 

regulating under the Fairness Doctrine long ago.” Tt certainly is no basis for retaining the Commission’s 

equally anachronistic ownership rules. 

V. Under any standard of legal review, the Newspaper Rule must fall. 

Many of the comments filed in this proceeding address the issue of the appropriate standard of 

legal review for the Newspaper Rule under Section 202(h) of the Telecommunications Act of 1996 (the 

“Act”), with those supporting the Newspaper Rule claiming i t  need not be “necessary” despite the clear 

statutory language to the contrary.6’ Once again. this evidences a Newspaper Rule in search of a reason. 

The Newspaper Rule can no longer be justified under any standard of review, both as it is and as i t  might 

be m~dified.~’ 

A. The Newspaper Rule must be “necessary in the public interest” under the Biennial 
Review standard articulated in  Section 202(h) of the 1996 Act. 

l h e  1996 Act directs the Commission to review it5 ownership rules every two years to 

“deiermine whether any of such rules are necessary in the public interest as the result of competition,” and 

to “repeal or modify any  regulation i t  determines to be no longer in the public intere~t.”~’ In two 

appellate decisions, the Court of  Appeals for the District of Columbia Circuit has either vacated or 

’‘ Conipluinl of.7yYnicu.w Pence Couricil ugninst Television Stalion WTVH Syracuse, NU, 2 FCC Rcd 5043 ( I  987) 

See, e.g , Coniments o1Consumers Union et ai., a t  13- 16, Comments of CWA at 45-48, Comments of American hS 

Women in Radio & Television a t  3-4. 

See also Comments ofTribune ComDany, Jan. 2003, a t  17-28 (Newspaper Rule is unconstitutional under any 130 

level ofFirsl Amendment scrutiny). 

Telecoiiununications Act or  1996, 5 2@2(h). b7 

19 



remanded ownership rules because the Commission failed to make the required showlng under t h ~ s  

Biennal Review standard.68 

In Fox Television. the court staled the Biennial Review standard “carries with it a presumption in 

favor of repealing or modifying the ownership rules,” remanded the national ownership cap to the 

Commission for failure to justify the rule as “necessary in the public interest,” and vacated the cable- 

broadcast cross-ownership rule where it was unlikely the Commission would be able to justify retention 

of the rule on remand.69 Chairman Powell commented that the D.C. Circuit’s decision in Fox Television 

“compels the Commission’’ to “repeal these regulations unless the Commission makes an affirmative 

finding that the mules are necessary to sewe the public interest.”” This point was underscored in Sinclair 

when thc court rejected the Commission’s attempt to justify retention of the local television rule in the 

absence of definitive empirical studies. In remanding the rule, the court said, “[tlhis ‘wait-and-see’ 

approach, however, cannot be squared with [the] statutory mandate. . . to ‘repeal or modify’ any mle that 

is not ‘necessary in the public interest.’” These two decisions confirm the Biennial Review standard 

carries with i t  a presumption in favor of repeal absent sufficient evidence to warrant retention or 

reformulation of an ownership rule under review. 

B. The Newspaper Rule is not “necessary in the public interest” under the Biennial 
Review standard articulated in Section 202(h) of the 1996 Act, and should be 
repealed. 

The evidentiary standard that must be met in order to overcome the Biennial Rcview standard 

presumption for repeal is high. The court in Fox Television found that the Commission had not shown “a 

substantial enough probability” that a combined broadcast station-cable operator would discriminate 

against other broadcast stations in the local market “to deem reasonable a prophylactic rule as broad as 

h8 FOX Tt,/eviJ,on, 280 F.3d 1027 (D. C. Cjr. 2002); Sinclair Broadcasi Group, lnc. v. FCC, 284 F.3d 148 (D.C. Cir. 
2002) (“Sinclair”). 

T0.r Television, 280 F.3d at  1053 69 

iU  Testimony o f  Chairman Michael K. Powell before the Subcorntree on Commerce, Justice, State, and the 
Jiidiciary ofthe Coninutlee on Appropriations, United States Senate, March 7, 2002. 

Sinclair 284 F.3d a t  164. Judge Senrelle ujould have bacated the rule because the Biennial Review Standard 7 ,  

rcquired iepeal once the coun deieinuned the Commission failed lo justify the rule as necessary. Id. a t  170.71 

20 



thc cross-ownership ban.”” The Newspaper Rule IS somewhat analogous to the cable-broadcast cross 

ownership rule, which prohibits common ownership ofcable and broadcast entities in a local market. The 

effect of each is similar: to promote diversity of voices by banning common ownership of two types of 

media in a local market.” Like the cable-broadcast cross-ownership rule, the Newspaper Rule can no 

longer be justified in current competitive conditions. As detailed in Tribune’s January 2003 Comments, 

the Newspaper Rule is unsupported by empirical evidence, unfairly singles out newspaper owners and 

prevents them from owning broadcast media and does not achieve the goals originally underlying the 

Rule.” 

C. The Newspaper Rule does not serve the public interest and does not achieve 
intended policy goals of fostering viewpoint diversity. 

Some commenters, in particular United Church of Chnst, et al., assert Section 202(h) requires the 

Commission to “review its broadcast ownership rules to evaluate if they are still needed due to the 

perceived increase in competition in media outlets. If the Commission finds a rule is no longer in the 

public interest, i t  should repeal or modlfy the mle.’’’s Under this interpretation of the statutory language, 

the Newspaper Rule should be repealed inasmuch as it does not further the public interest goal of 

fostering diversity and the countervailing harms i t  imposes significantly outweigh any public interest 

benefits. 

The evidentiary record in this proceeding is replete with studies and examples of the practical and 

positive effect of common ownership of newspapers and broadcast stations. These studies not only dispel 

the perceived harms of allowing such combinations, but also demonstrate the superior performance of 

commonly-owned entities. 

Apart from the failure tn achieve the goals underlying the Newspaper Rule, the harms resulting 

from the Newspaper Rule far outweigh potential benefits. As described in greater detail in Tribune’s 

earlier Comments, the Newspaper Rule impermissibly discriminates against newspapers by excluding 

them (and not other individuals or entities) from local broadcast station ownership and denies the public 

’> Fax TeleviJion, 280 F.3d at 1051. 

FCC L’. Nnlional Citizens Comm. ,/or Bruad., 436 US. 775, 786 (1978) (“NCCB”); Fox Television, 280 F.3d at ;J 

1051-52 

Srr Comments oiTribune Company, Ian. 2003, a t  10.14 

See, e g . .  Comments of United Church of Christ. et al., a t  19-23; Comments of American Women i n  Radio & 

7, 

71 

Television, at 3 .  

21 



access to supenor quality news and information.’6 Tribune has repeatedly demonstrated how common 

ownership spurs broader local television news coverage over the air, fosters minority and alternative 

intcrest coverage in both print and broadcast media and prompts the development of local all-news cable 

channels such a5 ChicagoLand Television News.” The superior newsgathenng capabilities and resources 

of newspapers can, and in Tribune’s case have, consistently brought greater quality and depth to its 

commonly-owned local broadcast stations. 

D. 

The Newspaper Rule should be repealed and not replaced with another cross-ownership limit 

The evidentiary record does not support modification o f the  Newspaper Rule. 

involving newspapers because studies and research do not support its revision. The weight of the 

evidence simply does not permit an acceptable revision or one that could meet the exacting standards of 

judicial review. As Tribune has demonstrated previously, neither the speculative basis for implementing 

the Ncwspaper Rule in 1975 nor the current evidentiary record supports any reformulation of the ban on 

newspaper ownership of local media.’* Tribune has also pointed out that some scaled-back version of the 

Newspaper Rule, e.g., banning combinations in  certain sized markets or where there are fewer 

independent media voices, is Ineffective at, and incapable of, promoting d i~ers i ty . ’~  None of the studies 

in the record provide any guidance to the Commission about how to tailor a modified rule, nor do they 

support the proposition that a modified rule would advance the Commission’s goals. Because the 

evidence does not support revision, and because the Newspaper Rule as 11 currently exists does not serve 

the public interest, the Commission must repeal it under any standard ofreview. 

VI. Conclusion: Tutal elimination of the Newspaper Rule is the only outcome justified by the 
record. 

Of al l  the rules being considered in this omnibus proceeding, none is more ready for repeal, none 

has as exlensive a record crying out for a remedy, and none has a more dubious impact on the quality and 

quantity of local news than the Newspaper Rule. The Commission adopted the Newspaper Rule more 

See Comments ofTrlbune Coniuany, Jan. 2003, a t  14-1 5 i b  

See Comments of Tribune Company, Jan .  2003, ai  14; Tribune Reply Comments, 2002, at 15-16; Tribune 7 7  

Comments, 2001. at 44-55. 

See Comments of Tribune ConiDany, Jan. 2003, a i  23 In 

79Commeiiis ofrrihune Company, 2001, a t  72-77. 

22 



than a quarter century ago desplte a n  impressive and consistent record ofnewspaper publishers’ civic 

minded stewardship of broadcast stations. As in 1975, the facts in this proceeding support allowing 

newspaper publishers to own radio and television stations. Fourteen studies by the Commission and an 

impressive array of comments have not changed a thing: common ownership means more news and more 

local coverage and no facts i i i  the record suggest commonly-owned markets practice viewpoint 

constriction, suppression or censorship. 

Since 1975, the information marketplace has exploded and diversified, and the world has 

changed. Spring 2003 is time for the Newspaper Rule to be repealed. Absent decisive Commission 

action, the courts will provide a remedy. 

For the foregoing reasons, Tribune asks the Commission to eliminate the Newspaper Rule in i t s  

entirety 

Respectfully submitted: 

Crane H .  Kennev 
Michael R. Lufrano 
Charles J.  Sennet 
Elisabeth M. Washburn 
Tribune Company 
435 N. Michigan Avenue 
Chicago, Illinois 
(312) 222-9100 

R. Clark Wadlow 
Anita L. Wallgren 
Sidley Austin Brown &Wood 
1501 K Street, N.W. 
Washington, DC 20005 
(202) 736-8600 
Its Attorneys 

February 3, 2003 

23 


