ARNO]_D & PORTER Rosalind K. Allen

Rosalind_Allen@aporter.com

202.942.5418
202.942.5999 Fax

555 Twelfth Street, NW
Washington, DC 20004-1206

May 6, 2003
BY ELECTRONIC FILING

Marlene H. Dortch

Secretary

Federal Communications Commission
445 12" Street, SW

Washington, DC 20554

Re:  Ex Parte Notice - MM Docket Nos. 02-277, 01-235
Dear Ms. Dortch:
In accordance with Section 1.1206 of the Commission’s Rules, Caribbean International
News Corporation (“Caribbean”) submits this written ex parte presentation for inclusion in the
above-referenced docketed proceedings.

This written presentation consists of three components (plus relevant exhibits):

e A response to requests for additional information made by various members of the
Commission staff during the course of ex parte meetings between Caribbean and the
Commission on March 31, 2003 and April 1, 2003."

e An analysis of the manner in which the top three daily newspapers in Puerto Rico
recently reported two issues of local importance to Puerto Rico newspaper readers.

e A proposal for a new definition of “daily newspapers” to conclusively establish that
the Commission has always considered Puerto Rico’s Spanish-language daily
newspaper for purposes of cross-ownership.

' On March 31, 2003, Jim Crowder of Caribbean, along with Caribbean’s counsel Robert
Pitofsky, Werner Kronstein, Rosalind Allen, and Maureen Jeffreys, met with Stacy Robinson of
Commissioner Abernathy’s office. On April 1, 2003, the same representative and counsel from
Caribbean attended meetings with the following persons: (1) Jane Mago, Kathleen O’Brien Ham
and Jonathan Levy of the Office of Strategic Planning and Policy Analysis; (2) Commissioner
Kevin Martin and his Media Legal Advisor Catherine Crutcher Bohigian; (3) Marsha McBride,
FCC Chief of Staff, and Susan Eid, Chairman Powell’s Media Legal Advisor; (4) Commissioner
Jonathan Adelstein and his Media Legal Advisor Johanna Mikes; and (5) Commissioner Michael
Copps and his Senior Legal Advisor Jordan Goldstein. These meetings were noticed in an ex
parte letter that Caribbean timely filed with the Commission on April 1, 2003.

Washington, DC New York Los Angeles Century City Denver London Northern Virginia



ARNOLD & PORTER

Marlene H. Dortch
May 6, 2003
Page 2

1. Caribbean’s Proposed Rule Would Have Broad Applicability

As the Commission is aware, Caribbean has proposed that the Commission eliminate the
absolute prohibition on newspaper/broadcast cross-ownership and replace it with a rule
narrowly-tailored to meet the Commission’s statutory public interest mandates. Caribbean’s
proposal would provide for a “safe harbor” under which an entity may own or control a daily
newspaper and a radio station or television station in the same local market unless the entity
holds/controls approximately 70% or more of the advertising revenue for its media market sector
(daily newspaper, radio, or television).

In recent ex parte meetings, several members of the Commission staff asked how
Caribbean’s proposed rule would affect media markets across the United States. Specifically,
staff questioned what percentage of U.S. markets are “one newspaper towns,” where percentage
of advertising revenue would always be 100% of the market sector. Caribbean has not been able
to locate any publicly available source that provides advertising revenues for daily newspapers in
each media market across the United States. Caribbean has, however, used publicly available
documentary sources” to determine the number of daily newspapers in a random sample of
DMAs. That analysis demonstrates that in all of the sampled DMAs — even small sized DMAs —
more than one daily newspaper competes for newspaper advertising revenues. The chart
immediately below illustrates the results of Carribbean’s informal sampling:

DMA Number DMA Name Number of Daily Newspapers
37 San Antonio, TX )
47 Buffalo, NY 12
86 Chattanooga, TN 4
97 Evansville, IN 6
118 Monterey-Salinas, CA 4
123 Eugene, OR 4
149 Bluefield-Beckley-Oak Hill, WV 4
162 Abilene-Sweetwater, TX 4
175 Rapid City, SD 3
177 Marquette, Ml 4
179 Alexandria, LA 2
191 Lima, OH 4

? Caribbean primarily gathered its data using Editor and Publisher, International Yearbook
(2002). Caribbean used DMA information contained in Broadcasting & Cable Yearbook 2002-
2003.



ARNOLD & PORTER

Marlene H. Dortch
May 6, 2003
Page 3

For the Commission’s further information, Caribbean also attaches maps for each state,
prepared by Editor and Publisher, International Yearbook (2002), depicting the presence and
location of each major daily newspaper within a state (see Exhibit 1). These maps illustrate that
in most DM As throughout the United States, more than one daily newspaper competes for
newspaper advertising revenue.

2 Commonly-Owned Daily Newspapers in Puerto Rico Share the Same
Editorial Viewpoint

In its comments and reply comments, as well as in its meetings with the Commission,
Caribbean emphasized the importance that the public interest in viewpoint diversity can only be
served through independent and competing sources of news and information. Caribbean further
argued that commonly owned and controlled entities are more likely to provide similar coverage
of issues that are of local public importance.

In support of that conclusion, Caribbean randomly chose two recent issues of local public
importance in Puerto Rico and performed a comparative analysis of the three largest daily
newspapers’ coverage of such events. As is clear from the discussion below, the analysis reveals
an editorial slant and priority given to coverage that is shared by the commonly-owned
newspapers — El Nuevo Dia and Primera Hora — and which differs from the slant of the
independently-owned newspaper, El Vocero de Puerto Rico. This editorial slant is reflected both
in the placement of articles within the respective newspapers, the amount of coverage the issues
received and the viewpoints of the news articles themselves.

The first local news topic concems the return to Puerto Rico of former Governor Pedro
Rossell6 as a candidate in the 2004 gubernatorial race (see Exhibit 2 and corresponding English
translations at Exhibit 4). These newspaper articles, published principally on March 17, 2003,
reveal that the commonly-owned newspapers in Puerto Rico reported about Rosselld’s return in a
negative manner when measured against the tone used by the non-commonly-owned newspaper.
For example, the commonly-owned newspapers, EI/ Nuevo Dia and Primera Hora, crafted article
titles and reported facts in a way that painted Rossello in an almost exclusively unfavorable light,
highlighting lingering issues of corruption and incompetence during his prior administration.

The commonly-owned newspapers did not address his current political platform and downplayed
his prior popularity among the electorate. By contrast, the independently-owned newspaper, E!
Vocero de Puerto Rico, reported relevant events in a light more friendly to Rosselld, spending
considerable time discussing in positive tones his triumphant return to Puerto Rico, where he was
greeted by throngs of supporters. Moreover, El Vocero de Puerto Rico trumpeted Rosselld’s
return with a massive front page headline and published a total of seven pertinent articles (with
comparatively pro-Rosselld titles), thereby covering a wide range of news related to Rosselld.



ARNOLD & PORTER

Marlene H. Dortch
May 6, 2003
Page 4

By contrast, the commonly-owned newspapers lacked big headlines regarding Rosselld and
published only four articles and three articles, respectively.

The second local news topic that Caribbean examined regards accusations against former
Puerto Rico electoral commissioner Juan Melecio, who recently was appointed the campaign
manager of Rossell’s gubernatorial campaign (see Exhibit 3 and corresponding English
translations at Exhibit 5). This local news was reported in several stories that appeared on March
25,2003. Reports by the commonly-owned newspapers contain several references to Melecio’s
past wrongdoings, paint him in an unflattering manner, and make few acknowledgements of his
prior successes. By contrast, non-commonly-owned E! Vocero de Puerto Rico’s articles paint a
more sympathetic picture — not only discussing Melecio’s past misdeeds but also discussing his
former popularity and commitment as a public servant (at one point using the word “hero” to
describe him). In covering this story, commonly-owned E! Nuevo Dia placed its reports on
pages thirty-five and thirty-six, and its sister newspaper Primera Hora placed its reports on page
thirty. By contrast, E/ Vocero de Puerto Rico published its three stories in a more prominent
location — on page sixteen.

3. The Definition of “Daily Newspaper” Should be Clarified to Apply Explicitly to
Spanish-Language Newspapers in Puerto Rico

Caribbean has consistently taken the position that if the Commission deregulates the
newspaper/broadcast cross-ownership rule, the Commission should clarify that it always
intended the definition of “daily newspaper” to include Puerto Rico’s Spanish-language daily
newspapers. See Section 73.355 n.6 of the Commission’s Rules (providing definition of “daily
newspaper”). Beginning in 1975, the Commission clearly has stated its intent to apply the
definition to Spanish-language daily newspapers in Puerto Rico. See Amendment of Sections
73.34, 73.240, and 73.636 of the Commission’s Rules Relating to Multiple Ownership of
Standard, FM and Television Broadcast Stations, Second Report and Order, 50 FCC 2d 1046
9 123 (1975). For example, the Commission routinely has included Puerto Rico’s Spanish-
language daily newspapers in its diversity analyses. See, e.g., Application of Pegasus Broadband
& Chancellor Media, Memorandum Opinion and Order, 14 FCC Rced. 13767 (1999). The
newspaper/broadcast cross-ownership rule would be rendered meaningless if the definition
excluded Spanish-language newspapers in Puerto Rico, where Spanish is an official language of
Puerto Rico, only 25% of Puerto Ricans speak English, public schools are taught in Spanish, and
Puerto Rico’s three most highly circulated daily newspapers are published only in Spanish. No
commenters in this proceeding challenged this interpretation of the rule’s definition.

In light of the foregoing, Caribbean suggests to the Commission the following revision to
note 6 of Section 73.3555 of the Commission’s Rules (with new language italicized): “For the
purposes of this section a daily newspaper is one which is published four or more days per week



ARNOLD & PORTER

Marlene H. Dortch
May 6, 2003
Page 5

in an official language of the relevant state, territory or Commonwealth, and which is circulated
generally in the community of publication. A college newspaper is not considered as being
circulated generally.”

Pursuant to Sections 1.49(f) and 1.1206 of the Commission’s Rules, Caribbean files this
ex parte presentation — as well as the above-referenced exhibits — electronically with the
Commission in each of the above-referenced dockets.

Please do not hesitate to contact the undersigned at 202-942-5418 with any questions
concerning this ex parte presentation.

Respectfully submitted,

/QOI‘AJ k &Z&M’AA‘

Rosalind K. Allen
Counsel for Caribbean International
News Corporation

Enclosures
cc: Kenneth Ferree
Paul Gallant

Royce Dickens Sherlock



