SKADDEN, ARPS, SLATE, MEAGHER & FLOM LLP
1440 NEW YORK AVENUE, N.W.
WASHINGTON, D.C. 20005-2111

(202) 371-7000

Fax: (202) 393-5760 FIRM/AFFILIATE OFFICES
http://www.skadden.com BOSTON
DIRECT DIAL
202-371-7200 ﬁgbcsﬁ%(’zl
DIRECT FAX
202-661-8233 L?\I?EQNY%%LPES
EMAIL ADDRESS
JQUALE@SKADDEN.COM PXEg/AAIT_#O
RESTON
SAN FRANCISCO
WILMINGTON
BEIJING
BRUSSELS
May 28, 2003 FRANKFURT

HONG KONG
LONDON
MOSCOwW

PARIS

SINGAPORE

SYDNEY
TOKYO
TORONTO

Marlene Dortch

Secretary

Federal Communications Commission
445 12th Street, SW.

Washington, D.C. 20554

RE: ExParteFiling
MB Docket No. 02-277

Dear Ms. Dortch:

Fox Entertainment Group, Inc. and Fox Television Stations, Inc.,
National Broadcasting Company, Inc. and Telemundo Communications Group, Inc.,
and Viacom (the "Joint Commenters") submit this letter to demonstrate that the
findings of the Children Now report on children's television programming are
unreliable and cannot form the basis for structural ownership regulations, including
the national television ownership cap (the "Cap").* The Joint Commenters, through a
series of ex partefilings, already have shown that there is no empirical evidence and
no policy basis that justifies the Cap.? Nothing contained in the Children's TV
Report alters this fundamental conclusion.

! SeeBig Media, Little Kids: Media Consolidation & Children's Television
Programming, A Report By Children Now, May 21, 2003 ("Children's TV
Report").

Proponents of the Cap have failed to provide any rationa basisto sustain the
rule. In particular, no commenter has ever seriously argued that the Cap
corresponds in any way to market power. Because the Cap is afunction of
theoretical audience reach, it bears no relationship to actual viewership and
market power. See Reply Comments of the Joint Commenters, submitted



Marlene Dortch
May 28, 2003
Page 2

The Children's TV Report alleges that media consolidation has led to
adecrease in children's programming in the Los Angeles television market. The
report, however, is entirely anecdotal and fails to present any evidence establishing
an empirical link between consolidation and the amount of children's programming
available ontelevision. Equally important, the report focuses entirely on broadcast
television and thus ignores the abundance of children's programming available via
cable- and satellite-delivered television networks.

In particular, the Children's TV Report asserts that the number of
children's programming series, and the total number of children’'s programming
hours, have decreased across seven selected Los Angeles broadcast television
stations.® The report attempts to link deregulation — especially the formation of
duopolies — to the alleged decrease in children's programming.*

e The Children's TV Report attempts to compare programming data
from 1998 to data from 2001, suggesting that fluctuationsin
output are the result of the formation of duopolies during the

February 3, 2003, at 35-36. In addition, while several parties have continued to
support the Cap, none has offered any sustainable rationale for an appropriate
level. Thus, any decision to retain the cap would leave in place a structural
ownership rule set at apurely arbitrary level. Belo Corp.'s suggestion that a 45%
percent level would be a politically palatable compromise clearly falls short of
the requirements of Section 202(h) of the Telecommunications Act of 1996. See
ex parte letter to the Commission of Robert Decherd, Belo Corp., April 16, 2003,
at 2. Indeed, networks must reach virtually 100% of the national audience to
retain their premium status among viewers and advertisers. "Therefore, stations
that collectively can impose even modest reach reductions on a network can
succeed in blocking transmission of an offensive network program to all
affiliated stations." See Affiliate Clearances, Retransmission Agreements,
Bargaining Power and the Media Ownership Rules, Economists Incorporated,
submitted with the Joint Commenters' ex parte letter to the Commission, April
21, 2003, at 11. In short, the Cap cannot possibly be justified at a 95% level,
much less 45% or 35%.

Inexplicably, the report analyzes the children's programming on only 7 of the 25
television stations in the Los Angeles designated market area ("DMA"). See
Children's TV Report, at 3, n.4. There are 15 separate owners of Los Angeles 20
commercial television stations; an additional four owners operate the DMA's five
non-commercial stations. See 2002 Cable and Television Factbook, Warren's
Communications News. Thus, the report omits a wide range of relevant data.

*  See Children's TV Report, at 4.



Marlene Dortch
May 28, 2003
Page 3

interval between the data points. An appropriate evaluation,
however, would compare programming output at the time directly
before the formation of a duopoly (rather than arandom date in
1998) to current levels. The Children's TV Report thus fails to
account for the possibility that decreases in programming output
occurred for reasons entirely distinct from the formation of
duopolies.

o0 For example, the report impliesthat KCAL's decreased
children's programming output resulted from Viacom's
formation of a duopoly between KCAL and KCBS. In
fact, though, KCAL's programming output decreased after
aprevious owner bought the station from Disney in 1996 —
years before Viacom even created its duopoly in 2002.

0 Thereport makesasimilar clam regarding FoxX's KTTV-
K COP duopoly.® Yet the decreasein KTTV's children's
programming was wholly unrelated to Fox's formation of
the duopoly in 2001. Until September 2001, the FOX
Network provided its affiliates (including KTTV) with a
weekday afternoon children’'s programming block. The
FOX Network eliminated this block at its affiliates
request, and only after the affiliates reported that they
could not compete with cable channels (e.g., Nickelodeon
and Cartoon Network) which offer children's programming
all day long.”

Even if the report had compared data for dates that were related to
the formation of duopolies, the conclusions would still be
unreliable because the report fails to account for other relevant
factors affecting children's programming output (e.g., audience
ratings and output from other broadcast and non-broadcast
sources). Indeed, the report does not even attempt to conduct an
analysis of the data holding other factors constant. The absence of
amultivariate approach, such as multiple regression anaysis,
means the report's findings may be meaningless.

° Seeid. at 5-6.
¢ Seid.

KTTV continuesto air a Saturday morning children's programming block; the

amount of children's programming on KCOP has remained unchanged since the
formation of the duopoly.



Marlene Dortch
May 28, 2003
Page 4

Ultimately, the fact that there is less children's programming on
broadcast television should come as no surprise, nor should it be a cause for any
concern. Notwithstanding the modest decrease in children's programming output on
broadcast television, there remains a plethora of children's programming availablein
Los Angeles and in markets nationwide. First, all television broadcast stations
(including those owned by the Joint Commenters) are subject to the FCC's renewal
application processing guidelines which call for at least three hours of children's
programming per week. More fundamentally, a significant amount of the children's
audience has migrated to cable and satellite television networks that offer children's
programming throughout the day. For instance, Nickelodeon's February 1998 rating
in Los Angeles was 0.9; by July 2001 the rating had climbed to 2.2 (up 144%).
Cartoon Network had a 0.4 rating in Los Angeles in February 1998; its July 2001
rating increased to 0.8 (up 100%). Thus, thereis no shortage of children's
programming, and younger viewers and parents are having no difficulty accessing
the many available options.

Quite clearly, the Commission should not draw conclusions from a
study that suffers from serious methodological flaws. Nor should it evaluate
ownership rules with nationa implications based upon unreliable data from asingle,
randomly chosen market. Equally significant, as the Joint Commenters have
repeatedly emphasized, the Commission should be especially wary of maintaining
structural ownership regulations based on an evaluation of a particular owner's
editorial decisions.

If you have any questions concerning this submission, please contact
the undersigned.

Respectfully submitted,
/s John C. Quale
John C. Quale

CC: Susan M. Eid
Stacy Robinson
Jordan Goldstein
Catherine Crutcher Bohigian
Johanna Mikes
Kenneth Ferree
Paul Gallant
Linda Senecal
Mania Baghdadi
Qualex International

434292-D.C. Server 2A - MSW



