
m e d i a  properties in three cities. In the latest report, he studies an additional seven co-owned 

propcrtics in six cities and draws conclusions about all ten combinations. 

Both studies examined thc political “slant” of‘ news content in co-owned media properties 

during the last 15 days o r  the Bush-Gore election. Professor Pritchard and his associates 

developed a numerical coding and grading system for quantifying this “slant.” They then 

cxamined newspaper editorials, cartoons, staff opinion pieces, syndicated columns, guest opinion 

cssays, reader’s letters, and frce-standing photographs as well as television news reports. From 

k s c .  they computed an objectivc “slant co-efficient”” that allowed them to conclude whether a 

media outlet was pro-Bush or pro-Gore.'"' 

A s  dcscribed below. each of Professor Pritchard’s studies establish that common 

ownership docs not have an cffect, no less an adverse effect, on diverse presentation of news and 

opinions. In his first study, which lhcused on media properties in Milwaukee, Chicago, and 

Dallas, Professor Pritchard found no evidence of owners’ influence on, or control of, news 

coverage by co-owned newspapers and broadcast stations. Rather, the empirical results led him 

to conclude [hat the cross-owned properlies offered a “wealth” of diverse and antagonistic 

inlomiation. 137 He summariyed his results and conclusions as follows: 

In otlier words, the evidence docs not support the fears of 
thosc who claim that common ownership of ncwspaper and 
broadcast stations in a community inevitably leads to a narrowing, 
whether intentional or unintentional, of the range of news and 
opinions i n  the communily . . . . 

I?! I). Pritchard, A M e  of Three Ciiies: Diverse and Anlagonisiic Jnformation in Situations 01 
N[,i~si’c‘~‘,’./Rroatlrclsl rJ-oss~Orr,/Je/.ship, 54 FED. COM. L.J. 31 (Dcc. 2001) (“Pritchard 2001 
Stlldy”). 
I ~ i ( ,  

I I 1  

/ti at 38-4 I ;  Study NO. 2 at 5-7. 

Prilchard 2001 Study at 49. 

-46- 



This A~ticle cxamined whether three existing 
newspaperibroadcast combinations in major markets provided 
information about thc 2000 presidential campaign from “diverse 
and antagonistic sources.” l’he results show clearly that they did 
provide a wide range of diverse information. In other words, the 
Commission’s historical assumption that media ownership 
inevitably shapes thc news to tout its own interests may no longer 
be true (ifit ever was).138 

111 short, I’rolkssor Pritchard concludes that “the prohibition on newspaperibroadcast cross- 

o\incrship has outlived its i~sefulncss.””~ 

111 the latest report released by the FCC, Professor Pritchard studied additional co-owned 

properties in New York, Chicago, Fargo, Hartford, Los Angeles, Phoenix and Ta1npi3.I~’ Of 

thcsc new combinations, Proltssor Pritchard concludes that at those in Phoenix, Fargo, and 

‘l’nnipa and thc News Corporation‘s co-owncd properties in New York, the newspaper’s and the 

telcvision station’s coverage exhibitcd slaiits that were “noticeably different” from cach other. 

I n  thc latest study, he also adds the combination he already studied in Milwaukee to this group 

\villi ‘koticcably diffcrcnt” ~ l a n i . ’ ~ ’  Of  the other new combinations as well as the ones he 

alrcady sludicd i n  Dallas and Chicago, he concludcs that the “overall” slant of the newspaper’s 

coverage o f  the 2000 campaign was not significantly different from the overall slant of the local 

telcvision station’s coverage. 

1 4 1  

I 1 3  

Id, at 49-5 I (footnotes omittcd) 

Id a1 51. 

In New York, he studied two newspapcr-tclevision combinations. In other markets, he 

118 

1 >(l 

1111 

sludicd jus1 one combination. l’he combination which he studied in Tampa was Media General’s 
WFLA-TV and The Toinpa Tribune. 

Study No. 2 at 8. 

Id 

I d .  Professor Pritchard detcmiined what constituted a meaningful difference between 
cominoiily-owned properties (‘via two-tailcd, independent -sample T-tests . . . . [Tlhe tests 
susysletl that thcre was an 83%) chance that a difference of the iype we found with the Fargo 

I41 

14; 

-47- 



Professor Pritchard also points out several facts dcmonstrating a lack of conncction 

bclween the coverage providcd by  co-owned properties that are otherwise not obvious from his 

calculation of"s1anl" cocfficients. First, the 'lribune Company did not require its ncwspapers to 

coordinatc their endorsements for president; o l  the four Tribune Company newspapers in the 

stody. two (Chicago, Hartford) endorsed Bush, one (Long Island's Newsday) endorsed Gore, and 

onc (Lo.\. Angeles Times) made no e n d o r s ~ r n c n t . ' ~ ~  Ln addition, of the seven television stations in 

cross-owned combinations in which the newspaper endorsed Bush, two (WTIC in Hartford and 

KPNX in I'hoenix) provided coverage of the presidential campaign that had a clear pro-Gore 

slant.i4' 

While Professor Pritchard is morc tempered in his conclusions in this latest study and 

also inoves thc combinatioiis he previously studied in Dallas and Chicago out of the group 

exhibiting %Xiceably difl'ereiit" slant. he noiiethelcss concludes, 

for the ten markets studicd, our analysis of the coverage of [the] 
last two weeks of the 2000 presidential campaign suggests that 
common ownership of a newspaper and a television station in a 
community does not result in a predictable pattern ofnews 
coveragc and commentary on important political events between 
the commonly-owned outlets. This is not to say that the ncws 
organizations under study presented a vast range of viewpoints or 
that their news coverage was helpful in enabling citizens to make 
infonncd choiccs on Election Day. It is to say, however, that we 
found no gcneralized evidencc of ownership manipulation of the 
news in the situations o f  local cross-ownership we studied.i46 

combination was a meaningful difference. For Milwaukee and Tampa, the statistic was 89%. 
Foi~ Phoenix, the statistic was 96%. For thc News Corporations [sic] New York combination, the 
st;itistic was OY%. Nonc of the othcr combinations undcr study had percentages higher than 
6% which we judged not adequate to support a finding ofa meaningful difference." Id at note 
15. 

Id. a t  9. 

I d  

I d .  at I O -  I 1 

144 

145  

141, 

-48- 



As I’rofessor l’ritchard more succinctly states in his executive summary, “the data suggest that 

coninion ownership of a newspaper and a television station in a community does not result in a 

~~redictablc pattcm of  news coverage and comnicntary about important political events in the 

coinnionl) owned o~t lc t s . ‘“~’  

Another empirical study by Professor Pritchard submitted last spring in the 

Coinmission’s local radio ownership proceeding (MM Docket Nos. 01 -317 and 00-244) 

con-oborales these results. 

sui-\,eyed the growth in local media outlets providing local content in five variously-sized 

niarkck at ten-year intervals from 1942 to 2002 as well as in 1995, just prior to adoption ofthe 

Telecommunications Act of 1996. In these five markets, which included Lisbon, North Dakota; 

118 , This analysis, which is attached for convenience as Appendix 5, 

Plorencc, South Carolina; Rockford, Illinois; Syracuse, New York; and New York, New York, 

PwTessor I’ritchard round a consislent increase in the availability of diverse local sources of 

ncu’s xiid infomiation that wits not undercut by any trend in consolidation ofownership: 

Thc data presented in this study make i t  clear that the number of 
media outlets focusing on news and information about local events 
has increased steadily over the years. That the rate of increase has 
accckrdted since the Telecommunications Act of 1996 was passed 
suggests that the economic consolidation that ensued did not 
diminish diversity of local media content. The patterns in all five 
of the communities we studied were similar.140 

1-17 Id. at “ l~kcu i ive  Summary.” 
I ”  Ilavid Pritchard, “7he Expansion of Divcrsity: A Longitudinal Study of Local Mcdia Outlets 
ill I:ivc Amcrican Communities,” March 2002, attached as Appendix A to Viacorn Inc.’s 
Coiiimen~s in MM Docket Nos. 0 1-317 and 00-244, tiled March 27. 2002. This radio ownership 
procectiing has now bccn combined in the instant docket and the record incorporated by 
rcrel-ence herein. 2002 NPRMat 111 1 n.3 I 

in the Florence-Myrtle Bcach DMA, these acquisitions were made only at the very tail end of the 
Linic period undcr review i n  Professor Pritchard’s radio study. 

I .I 9 Appendix 5 at 22. While Media General currently owns newspaper and television properties 

-49- 



A s  I’rotessor Pritchard concludes, -‘[t]hc study presented here further challenges the wisdom of 

focusing on issues of ownership to attempt to maximize access to diverse media outlets.”’50 

Thus, all three Pritchard studies support repeal of the newspaperbroadcast cross- 

ownership rule. While Media General has never seen a connection between ownership and 

viewpoint and. therefore, questions why studies regarding content are even necessary, Professor 

I’ritcliard’s rcvicws put to res1 once and [or all that, no matter what the market size, common 

ownership does not result in common approaches to the presentation of news and public affairs 

and  docs not hami the prcscntation of divcrse viewpoints and diverse local content. 

4. 

Another study authored by members of  the FCC staff sought to measure thc news and 

Illeasrrrc~metr~ of TV News atid I’uhlic A,fuirs. 

public affairs broadcast by television stations for purposes of comparing the performance of 

stalions owned by one of the four largest broadcast networks relative to that of their  affiliate^.'^' 

This study also provides empirical inhmat ion  demonstrating that repeal of the 

inewspaper/’broadcast cross-ownership rule would be unlikely to harm the delivery of news and 

public ;itfairs. In fact, i t  suggests repeal would have beneficial effects. 

The study attempted to measure thc quantity and quality of news and public affairs 

programming. For an assessment of quantity,  thc study tallied the hours of programming aired 

during thc Novcmber ZOO0 sweeps period.’52 For quality, i t  used three measures: (1) ratings for 

lhomas C. Spavins, e/ al., “The Mcasurement of Local Television News and Public Affairs,” 
undated (“Spavins Study”). ‘Thc study states that the views it expresses do not necessarily reflect 
~l iosc of the agency. The study is not pagiiiatcd. Citations assumc that the first page following 
thc “Esecutivc Summary” is page I 

I51 . 

I d  at I .  I ? ?  

-50- 



local evening news programs; (2) awards from the Radio and Television News Directors 

Association; and ( 3 )  a n  award called lhe Silver Baton issued at the A.I. Dupont  award^.'^' 

Aniong network affiliates, the study found a “systematic divergence” in performance 

hetween stations that were co-owned with a newspapcr and all other ~iffi1iates.l~~ “For each 

q u a l i t y  and quantity measure in the analysis, the newspaper affiliates exceed the performance oE 

olhcr, noli-newspaper network  affiliate^.'"^' 

This study confirms what Media General already knows: through convergence, 

tclcvision stations can delivcr a better, faster, and deeper news product. As the long list of 

awards given to Media General’s co-owned properties that is listed in Appendix 4 shows, 

convergence will benefit the public intcrest. 

5 ,  Advertising Suhsrilulabilify. 

The I-esults of a study by another FCC staff member on the substitutability of local 

newspaper and telcvision advertising additionally support repeal of the newspaperhroadcast 

cross-owncrship rule. 

advertisins market or several distinct local markets for newspaper, radio, and television 

ad\,crtisiiig by estimating the ordinary own-price and cross-price elasticities of substitution for 

newspaper, radio, and television advertising.’” While the author cautions that there are 

I5h  This paper cxamines the issue of whether there is a single local 

l i 3  I d  

’ <’ Id. 

I d .  at 1. I is 

”“ C. Anthony Bush, “On the Substihtability of  Local Newspaper, Radio and Television 
Advertising in Local Business Sales,” September 2002, FCC Media Bureau Staff Research 
Paper, 2002- I O  (“Study No. IO”). The study explicitly states that the views it expresses are no1 
Ihose of thc agcncy. While the study also discussed radio advertising, because Media General’s 
focus is on newspaper and television, it does not address that aspect of [he report. 

I”  I ( / .  ai  4. 

-51- 



lunirations inherent in the underlying data,'58 the results suggest that local newspaper and 

television advertising are complementary inputs in the sales efforts of local businesses.'59 As 

such, they arc in separate markets, meaning therc is no justification from an economic standpoint 

Ibr prohibiting their common ownership. 

First, the study estimates the ordinary own-price elasticities of substitution for 

newspaper, radio, and television advertising. It determined the estimated own-price elasticity of 

telcvision advertising 10 be ~ 0.7960.1"'' 'l 'h'. IS tinding that telcvision advertising's own-price 

clasticity is less than one in absolute value indicates that the industry is operating in the inelastic 

pottion of i t s  demand curvc. The result suggests that, i f  a single firm acquired control of all the 

television stations within a DMA, that firm could profitably raise price. Next, the study finds 

that Ihe estimated own-price elasticity of newspaper retail advertising is - 1.0406.'6' T h s  

finding that newspaper retail advcrtising's own-price elasticity is just slightly greater than one in  

absolute value is consistent with a high likelihood that, if there were a single firm controlling all 

newspapers within a DMA, that firm could profitably raise prices. These results indicale that 

Lclcvision advedising and newspaper retail advertising are each likely to constitute separate 

rn;irkcts. 

The study also finds that the cross-price elasticities for newspaper retail advertising and 

local television advertising are ncgative.lh2 This result implies that newspaper and television 

advertising arc complements. That is, if the price of ncwspaper advertising increascs, then not 

I5h Id at 12-13, 

' j O  I d .  al 14. 

rti. 1 2 .  I (,I: 

Id. 

/ ( I .  

-52- 



only does the amount or newspaper advenising decrease, hut the quantity of television 

advertising also dccreases. Ln like fashion, i f  the price of television advertising increases, then 

not only does the amount or television a d v e h i n g  decrease, but the amount of newspaper 

advcrtising also decreases. 

The author’s results demonstrate that television and newspapers do not, from an 

ecniioinic standpoint, directly compete for advertising, a result that further supports the 

eliinination of the newspaperhroadcast cross-ownership rule. Indeed, given the author’s finding 

of a coinplemcntary relationship between newspaper and television advertising, a company that 

owned both a newspaper and a felevision scation in the same DMA has less incentive to increase 

its newspaper or television advertising prices than does a company that just owns either a 

newspaper or a television station in that same DMA. This study shows that the Commission has 

no reason lo find that the newspaperhroadcast cross-ownership rule is “necessary in the public 

interest as the result o f  competition.” 

6. Corrsunier Suhstiru!uhilify Aiiioizg Mediu. 

In another study released by the FCC, Professor Joel Waldfogel of the University of 

Pennsylvania attempts to answer the question whether changes in the availability or use of some 

media bring about changes in the availability or consumer use of other media.’” While his study 

inay shcd soine light on consumer preferences for various mcdia, it provides no insight into the 

cffect of changes in mcdia ownership on media usage, and, as noted below, suffers from a 

serious methodological error and also fails to synthesize earlier studies i t  cites with the more 

recent data i t  presents. 

.loci Waldfogel, “Consumcr Substitution Among Media,” FCC Media Ownership Working 1131 

Group, 2002-1. September 2002 (“Study No.  3.’) 

-53- 



Professor Waldfogel's study rejects the view that various media are entirely distinct and 

provides purported evidence of what he describes as substitutability by consumers between and 

among various media outlets. In Part 1, he presents examples of consumer substitution across 

rn~dia.'"~ In Part IT, he presents examples ofsubstitution between various combinations of 

inedia.'"' Professor Waldfoycl notes that, for "technical reasons," the true extent of substitution 

inay he greater than indicated in his study. The most notable finding is that consumers would 

rcadily substitute Internet usage for television viewing, both overall and for news. 

I hh 

167 

f'rofessor Waldfogel's conclusions. however, are extremely suspect due to a serious 

mcthodological error in the first pari of his paper. The study claims that the measure of 

"houacliolds using klcvision" represents an overall measure of television viewing, excluding 

cable."'x In reality, the "houscholds using television" measure has generally captured not just the 

viewing of broadcast television stations but also the viewing or  cable and satellite television 

programming and the videotaping o r  television programming. 

study, this measure does not capture just broadcast television viewing. Any substitution, 

thcrerorc, that the study finds between a particular medium (such as newspapers) and television 

i s  not really a valid mcasurc ofsubstitution betwcen that medium and broadcast television, but 

rather a measure of substitution hctwecn that medium and all television viewing, including the 

I69 Contrary to the claims in his 

Id  a t  S-24. 

I('' Id.  at 25-41 

Id. at 6-7. 

Id  a1 3 .  

Ill. at 14. 

S w ,  e.g.. National Cable Coinnitmications (visited Dec. 30, 2002) 

IO.? 

11,11 

I 0 7  

I on 

I(,') 

4 i t l p  :!iwww.spotcahle.coiniasplabolglossary.asp?section-publicresources&sub=glossary>; 
Charter Media (visited Dec. 30, 2002) 

-54- 



vicwing of over-thc-air television and cable and satellite services and the videotaping o f  

telcvision programming. 

Even i f  Professor Waldfogcl’s paper were flawless, it provides no basis to assess whether 

the current cross-ownership rule remains nccessary in the public interest as the result of 

coinpetition. Whether consumers substitute from one medium to another or not i s  not a 

sufficient basis for finding the cross-ownership role to be necessary in the public interest. 

Consumers no doubt substitute among newspapers or substitute among weekly newspapers or 

ncws maga7,iiies or substitute among Intcmet sites, but therc is no rule at the FCC -- or any other 

sovcminent agency -- limiting thc cross-ownership of such media assets. Acquisitions of such 

assets are, liowevcr, reviewed by appropriate antitrust authorities. Demonstration of 

substilutability or the presence of a ‘market,” from an anlitrust standpoint, is not a basis that the 

ncws,aper/broadcast cross-ownership rule, or any rulc, remains necessary in the public interest. 

In summarizing his conclusions, Profcssor Waldfogel refers to results born earlier papers 

hc has autliorcd on voting behavior;”” however, there i s  nothing in the present study that 

cxainines voting behavior or that could be uscd to support or contradict any previous study of 

voLing behavior. The prescnt study is suflicicntly different in its purpose and methods that its 

conclusions should iiot be compared with the voting behavior studies for purposes of testing for 

consislencies. Thus, the refercnces to and reliance upon the voting behavior studies are beside 

the point when cvaluating the conclusions Profcssor Waldfogel posits regarding consumer 

substitution among media. In short. Profcssor Waldfogcl’s study is of extremely limikd utility 

~~l~tl~~:/~www.cha~cmiedia.com/cnl/aboutcabIeiglossary.asp~; Nielscii Media Research, Your 
Guide io Reporis & ,Swviccs a t  2 (1 996). 

S h l y  No 3 at 40. I70  

-55- 



in analyring the newspaperbroadcast cross-ownership rule, even if its methodological flaws are 

oc erlooked 

* *  * *  

By themselves, these six studies do not provide any foundation for retaining the 

iiewspapcr/broadcast cross-ownership rule. They separately and collectively undermine any 

altenlpl lo lint1 that the rule is necessary in the public interest as the result of competition, They 

show Ihc drainatic growth of new media and most, with the exception of newspapers, of the more 

traditional media outlets; the increasing use of new media by the American public; the lack of 

any c,onnection bctween content and ownership; the bctter public service provided by newspaper- 

owncd lelevision stations when compared to other television stations; the complementary nature 

of ncwspaper and television advertising from a competitive standpoint; and, at most, that 

coiisuiiiers would readily substitute lnternct usage for television viewing. In short, they presage 

no damaging effect from elimination of the newspapcribroadcast cross-ownership nile. 

Uliiinately, these studies support its repeal. 

V. Diversity of Ownership Never Did and Now Clearly Does Not Bear a Credible Link 
to Divcrsity o f  Viewpoint, and the Commission’s Responsibility TO Foster 
Competition, Localism, and lonovation Requires Repeal of the Rule. 

A. Given That Diversity of Ownership Is, at Best, an “Aspirational” Proxy for 
Diversity of Viewpoint, the FCC Cannot Reasonably Determine That the 
NewspaperlBroadcast Cross-Ownership Rule Is Necessary io the Public 
Interest. 

I n  the course of‘ remanding the FCC’s decision on the national television ownership cap, 

lhe couit in Fox addrcssed the FCC‘s reliance on diversity as a rationalc in  support of that rule.”’ 

E v a 1  though the panel posited that diversity of ownership may not always be an irrational proxy 

r-’mx. 280 IT.3d at 1042-1043, 1047. 171 

-56- 



D o w ,  L O H N E S  & A L B E R T S O N ,  p l L c  

A T T O R N I Y S  A I  1 L A W  

W A S H I N G T O N .  D . C  

ILW NEW HAMPIHIRI:  AVYENU., W.W.. SUITE ROO. WGHINGTON, D.C. 2I)OJh.bROZ 
~ T I M P H O N ~  202 1 7 6  ioan . M S I M I I ~ F  zn) 7 7 6 . 2 ~ ~ ~  

April 22,2003 

VIA HAND DELIVERY 

‘The I lonorable Kathleen Q. Abernathy 
Fcderal Communications Commission 
445 12th Street, S W ,  Room 8-81 I S  
Washington, UC 20554 

Re: Follow-up to Recent Office Visit 
Omnihus Mcdia Ownership Proceeding 
LMB Docket&). 02-277; MM Docket Nos. 01-235, 96-197.01-317, and 00-244) 

Dcar Commissioner Ahemathy: 

On hchalf olMedia General, Inc. (“Media General”), we are submitting this letter to 
follow u p  on thc March 24th meeting that George Mahoney of Media General and we had with 
you and your staff. In that mccting, Media Gcncral expresscd its continuing belief that the 
rccord that has been compiled in the ahove-referenced dockets supports only one course of 
action - -  the complete elimination of the newspaperhroadcast cross-ownership rule without a 
replacement rule that in any manner restricts cross-ownership of newspapers and broadcast 
facilities. In ou r  discussion, you indicated that you understood from staff that several items in 
the record might not fully support that position, and you suggested that, i f  Media General felt 
differently, i t  should supplement the record. This letter is being filed in response to that 
suggestion and to supplement the record on elimination of the newspaperibroadcast cross- 
ownership rule. I 

In thc above-rcfcrcnccd dockcts, Mcdia General has filed extensivc factual materials based on 
its cxperiencc in operating combined newspaper and television properties in six Designated 
Markct Areas (“DMAs”), which show, among other things, the diversc array of choiccs available 
in those markets, and include studies i t  has commissioned demonstrating why repeal of the 
newspaperibroadcast tule will not have an adverse effect on competition and will have a 
beneficial effect on the availability ordiverse news and information. These Media General 
filings also address the issues discussed below and further demonstrate why the rule must be 
rcpcaled in its cntirety. See Reply Comments of Media General, Inc., in MB Docket No. 02-277 
and M M  Docket Nos. 01-235, 01-317. and 00-244, filed Fcb. 3, 2003 (“Media General 2003 
K c ~ J / . v  !hnzw~cnl.r“); C‘omments of Mcdia General, Inc.. in Mn Docket No. 02-277 and MM 
Dockct Nos. 01-235, 01 -317, and 00-244, filed January 2, 2C,O3 ‘‘‘Afe.d!n General 2003fnilial 
C ’ O / J ~ / W R / . T ’ ‘ ) ;  Reply Comnients of Media Gcncral. Inc., in  Mki Oocket Nos. 01-235 and 96-197, 
lilrd Fcbruary 15, 2002 (“Mcdm Gmerul 2002 Rcplv Comme/ns”); a l d  Comments of Media 

I 



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
April 22, 2003 
P a g  2 

To our knowledge, the studies or research that have been mentioned as possibly 
supporting some remaining vestige of the rule are as follows: “Consumer Substitution Among 
Media,” by Joel Waldfogel, Federal Communications Commission Media Ownership Working 
Croup, 2002-3. September 2002 (“Wald/ogel Sfudy”): “Consumer Survey on Media Usage,” 
Niclsen Media Research, Federal Communications Commission Media Ownership Working 
Croup, 2002-8, September 2002 (“Niefsen Srrrvey“); and “Surveying the Digital Future -- Year 
‘Three.” IJC12A Center for Communications Policy, February 2003 (,‘UC‘l.A Incernec Report“). 

Since our meeting, we have again reviewed these materials and also sought input on the 
Wald/ogel SiuJj from two leading economists, Jerry A. Hausman of the Massachusetts Institute 
of Technology and James N. Rosse, formerly a professor and Provost at Stanford University. 
Based on this review and the analyses provided by Professors Rosse and Hausman. we remain 
convinced that these materials do not support retention of the newspaperhroadcast cross- 
ownership rule. In a number of important ways. [he studies rather support its complete repeal. 

Professor Hausman, one of the most eminent economists in the United States, notes that 
no economic study provides a hasis to support rctention of the current cross-ownership rule or 
any similar future rule given other federal laws to protect consumers. Professor Hausman further 
observes that these rules are not benign, but have the potential to harm consumers. Professor 
Hausman is particularly skeptical ofthe forms and uses of a “diversity index” frequently 
mentioned in the trade press. “[Alny attenipt to create a ‘diversity index’ based on market 
slruclure measures would be arbitrary and not have a basis in economic theory. An arbitrary 
‘diversity index’ would not predict either the economic performance or amount of diversity that 
would follow after the merger of two firms.”’ 

Remarkably, neither Professor Waldfogel nor those who prepared the other studies 
discussed herein. claim that any of these studies provides an empirical basis necessary for the 
retention of  the newspaper cross-ownership rule, or any similar rule. To the extent such 
inrcrences about the necessity of cross-ownership restrictions have been drawn, they are not by 
those most familiar with the strengths and limitations of the studies: their authors. 

1 .  IVuld/ogel Stndv. 

In his study, which was commissioned by the FCC, Professor Joel Waldfogel uses 
correlation and regression techniques to study patterns ofmedia supply and media usage by 
consumers. When he finds measures from two incdia co-varying negatively, he describes the 
particular nicdia as “substitutes” for one another. Although he places less emphasis on it, he 
recogniz,es positive covariance between two media as “complementary.” For Media General, the 
findlngs of interest in Professor Waldfogel’s study are that overall uses of broadcast television 
alid daily newspaprrs have a complenientary relationship but a substitute relationship when 

General, Inc., in MM Docket Nos. 01-135 and 96-197, filed Dec. 3, 2001 (“Media General2001 
I l l ,  i i i l l (‘onl/7rcnls”). 

’ Sta~cmcnt of .Jerry A.  Hausman, attached as Exhibit 2, at I2 



Coinmissioncr Kathleen Q. Abernathy 
April 22, 2003 
Page 7 

conipxing the “gap” or differences bctwecn broadcast television news and broadcast 
cnlcrtainnient usage to daily newspaper usage.’ 

Professor Waldfogel used two sets of data to study consumers’ media usage patterns and 
develop his findings. The first body of data consisted of combined cross-section and time-series 
data from scveral published services. I t  included data on media usage by consumers, numbers of 
media. and demographic information from thc 140 DMAs in the nation for which Metropolitan 
Stalistical Areas and Arbitron metro areas can be linked to the DMAs. Professor Waldfogel used 
annual data for various time pcnods from 1993 to 2000, depending on the availability of the 
inlomiation. The media that he surveyed included television, daily newspapers, weekly 
newspapers, radio, cable television. and the Internet. 

Professor Waldfogel’s second body of data was drawn from Scarborough Research and 
consistcd of survey rcsponscs from nearly 180,000 individuals collected in  the latter half of 1999 
and first half of 2000. The respondents reported on their usage of newspapers, television, cable 
and satellite, radio, and the Internet. Demographic data on the respondents were also available. 

( 1 .  Professor Rosse 

In thc critique attached to this letter as Exhibit 1, Professor Rosse provides a very detailed 
analysis ofthe problems with Professor Waldfogel’s use of both sets of data. Professor Rosse 
concludes that the analysis of the first data set, which is set forth in Part I of  the WaldfogdStucIy, 
produced no “significant results.‘’‘ Rather, as Professor Rose notes, 

In  the end, the most optimistic statement he can make is that “we conclude 
our analysis of the aggregate data with the observation that there is some 
evidence of consumer substitution across the media.” From this part of 
the study, he reports no results whatsoever regarding rhe specific 
relationship between daily newspapers and broadcast television. For these 
two media, there is no report of measures based on his concept of 
“substituting” much less the actual definition of substitution. Thus, this 
part of the study cannot inform the FCC’s evaluation of the newspaper 
cross-ownership rule.’ 

Professor Rosse next analyzes Professor Waldfogel’s use of the second set of data and 
concludes that the data simply do not permit any inference of substitutability or complementarity 
among media products, but rather the results in  Part 11 o f  the Wuldjogel Sfirtly merely depict 

I IYrrlrl/ogelS~uc/~.at 3, 33-34, and Tables 10-14 at 73-76. 
4 Rossc at 4. 

’ Rosse at 4 (footnotes omitted). 



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
April  22, 2003 
Page 4 

constimer prcferences among media, “no inore and no less.“‘ Professor Rosse explains this 
~onclusion as follows: 

The only way that either complementarity or substitutability could be 
established is i f  there were a chanRe in the availability andor  quality of 
one product that had a resulting effecl on usage of the other. Since this 
data set is a single cross-section and in the absence o r a  full-blown 
structural model, it simply does not permit that kind of experiment.’ 

As Professor Rosse notes, Professor Waldfogel recognized this shortcoming himself when he 
stated. ”’One cannot draw tirm inferences about substitutability from the data directly without 
additional assumptions. 

Prol‘essor Rosse also takes great pains to explain why Professor Waldfogel’s construction 
o f a   news-eiitertaininent gap” from which he draws his supposedly strong evidence of TV news 
and daily newspaper substitutability was flawed. The repeatedly “negative interaction” of the 
relcvunt variables, uhich Professor Waldfogel’s study produces and which result in his 
concl:ision of substitutability, simply follows from his taking what is generally a fairly large 
number and always subtracting i l  from a relatively small number, consistently ensuring that the 
consti-ucted variable rakes on a negativc value.” In sum, Professor Rosse notes: 

Previously, we cstablished the fact that Professor Waldfogel’s 
conclusion that newspapers sewe as substitutes for news is based 
on an incomplete experiment that makes the inference of 
substitutability unjustified. Now i t  is clear that i t  is also based on 
. . . seriously flawed and quite meaningless empirical results . . . . 
Thus, this part of the study cannot inform the FCC’s evaluation of 
the newspaper cross-ownership rule. Indeed, there is a significant 
risk that this faulty result could misinform the FCC’s eva l~a t ion . ’~  

As Professor Rosse stales in the final seclion of his critique, in the 1960s and 1970s he 
supported adoption of the newspaperbroadcast cross-ownership rule and submitted an empirical 
study supporting that result to the Commission in 1970.” Since then, however, he has observed 
drastic changes in the media marketplace, changes which he chronicles at length. He also notes 

Rosse a t  5 1, 

’ Rosse at 5 (emphasis in original) 

I d  

R o s e  at 6. 

Rosse at h (footnoie omitted) 

Rossc :it 8 n.14, ciiing “Economic Issues in the Joint Ownership ofNewspaper and Television 

S 

,I  

10 

I I  

Media.” by James N.  Rosse, Brucc M .  Owen, and David L. Grey, May 1970. 



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
April 22, 2003 
Page 5 

that improvements in technology also now make the melding of newspaper and broadcast 
journalism much more successful.” -‘What all this mcans is that repealing the cross-ownership 
rule cannot help but be successful. There is ample competition from close substitutes to ensure 
that monopolization does not take place in the marketplace of ideas or in the related economic 
markets. . . . ‘.I3 

On the subject of the WuldjOgcl Stuily. in particular, however, Professor Rosse leaves us 
with thc following conclusion: 

The empirical work in Professor Waldfogel’s paper has such flaws 
that the quantitative results do not provide a meaningful basis for 
governmental rcview of a regulation. Moreover, even if the 
empirical work had been flawless, the structure of that work would 
not reveal the underlying measures of substitution, 
complementarity, or any other useful information to evaluate the 
economic merit of a regulation. Consequently, the study does not 
inform the FCC’s evaluation of the newspaper cross-ownership 
rule and, if  taken seriously, could even mislead that eva1~at ion. l~ 

In short. “certainly none of the results provides any support for continuation of the newspaper 
cross-ownership rulc.”” 

h. Professor Huusmrrn 

In  his rcvicw, attached hereto as Exhibit 2 ,  Professor Hausman similarly notes that 
[’roli-ssor Waldfogel’s claim that his regression results provide evidence of media substitution is 
I ncorrect : 

A n  alternative interpretation of his results is that consumers prefer 
to obtain their news from a particular media. Some people may 
mainly rely on newspapers while other people rely on TV for their 
main source of news. This interpretation would result in a negative 
correlation between news use ofone medium and news use of 
other inedia. Because of this alternative explanation, Prof. 
Waldfogel’s regression results cannot be used to claim that 
different media serve as substitutes for one another.’” 

I ’  Rosse at 8. 

Rosse at 8.9 

Rosse at I .  

Rossc at 9,  

Hausinan at 7 14 (footnote omitted). 

11 

14 

1. 

16 



commissioner Kathleen Q. Abemathy 
April 2 2 ,  2003 
Page 6 

A s  an additional problem, Professor Hausman notes that Professor Waldfogel’s analysis “focuses 
entircly on statistical significance and not economic significance.”” Given the large number of 
observations -- almost 180,000 -- involved in Professor Waldfogel’s individual-level regressions, 
Professor Hausman states that i t  is “not surprising” that all of the coefficients in a particular table 
upon which Professor Waldfogel relies to conclude, among other things, that newspapers serve 
as subslitutes for TV news, are statistically different from zero at the I % level.’8 A statistically 
significant coefficient, however, is not necessarily economically significant, and an analysis of 
the economic significance of his coefficient leads to a very different conclusion.19 “Prof. 
Waldfogel‘s failure to consider the economic significance of his results provides yet another 
reason his rcsults cannot be relied upon.”’” 

In his stotemcnt, Professor Hausman also makes two additional points, first about the 
cffect that his earlier studies, which have already been lodged in this record, may have on the 
newspaperhroadcast cross-ownership rule and then about proposals to utilize a “diversity 
index.” His first study, which was filed in one of the dockets related to this proceeding, found 
that consolidation in the radio industry has not led to higher prices for radio advertising and has 
resultcd in increases in format diversity.” His second study, which focused on particular radio 
markets, similarly demonstrated that consolidation has not led to higher radio advertising prices, 
even where the lop two f i r m s  controlled more than eighty percent of the market’s revenue, and 
also showed a statistically significant relationship between increases in cable television 
advertising prices and the price of radio advertising. Lest the conclusions on market definition in 
these studies be read as implying any support for retention of the newspaperbroadcast cross- 
ownership rule, Professor Hausman states: 

I am aware of no economic study, and certainly none that 1 have 
authored, that would conclude that any form of 
newspaperhroadcast cross-ownership rule administered by the 
FCC would be econoniically superior to relying instead on the 
antitrust reviews of the federal antitrust agencies. Indeed, to the 
extent that such a rule raises the costs of economically beneficial 
exchanges, and would prohibit many useful exchanges, such a 
newspaperbroadcast cross-ownership rule decreases both 
economic efficiency and consumer welfare. 22 

Hausman at ‘j 1 5 .  

I d . ,  discussing Table 14, p. 76 or  Wulcl/ogel Stzrdy 

Hausman at 7 15. 

17 

I X  

1’1 

x ] ( I .  

‘I Iiausnan a t  ‘1 5 ,  

-- Hauhman ill ? 9. 
7 ,  



Commissioner Kathleen Q. Abemathy 
.4pr11 22, 2003 
Pasc 7 

Moreover, as he explains, the observation that advertising markets may include both 
newpaper and broadcast outlets is not a basis of support for retention of the 
neuspaperlbroadcast cross-ownership rule.” “While the government may have non-economic 
objectives to intervene in markets such as the newspapethroadcast cross-ownership rule, such a 
nile cannot rely on economic studies, including mine, for support.”24 

Finally. in  his statement, Professor Hausman addresses the concept of a “diversity index.’’ 
IHe notes that -‘there is no economic theory that links diversity-related outcomes to underlying 
market structures.” Moreover, a “diversity index” would not “yield predictions of changes in 
diversity i n  a market. following a merger or two firms” because merged firms may find it 
protitable to increase the diversity o f  their content offerings, as Professor Hausman’s previous 
cmpirical rescarch, on file with the Commission, has shown. Given the likely possibility of 
such increnses, Professor Hausman concludes, ‘ ‘ [Alny arrempt io creale a ‘diversify index ’ based 
on tntrrket slrircture tneusures would he urhilruv and nor have a basis in economic theory. An 
urhiinirj. ‘diverJiiy index ’ would norpredicl eirher rhe economic performance or amount of 
drvcrsriy /ha/ woirldfollow u fer  Ihe merger oftwo/7rms.”26 

25 

2 .  Nielserr Sun3e-v 

The Nielsen Survey, which was commissioned by the FCC and released by the agency 
last fall, reports the rcsults of telephone interviews with 3,136 respondents whom Nielsen Media 
Research queried by telephone in late August and early September 2002 regarding their use of 
media.” The pool of consumers from which the respondents were drawn had recently completed 
tclevision diaries in the February and May 2002 “sweeps” measurement periods.28 As a result, 
the yroup‘s composition may have bcen slightly biased in favor of video watchers versus print 
readers. In addition, the averagc and median ages of the respondents were in their mid-forties,’” 
so the pool o f  respondents likely was skewed against Internet usage.30 Nonetheless, although the 

’’ Hausman at I O  

I t / .  ut 7 12 21 

?i  I d ,  

‘(I ld. (emphasis added). 

Data,” at I O  (attached to Nielwn Survey). 
Nielsen Suwey, “Federal Communications Commission Telephone Recontact Study Weighted 17 

2 x  / ( I .  at 5 ,  
?‘I y .  

jU U.S. Department of Cornnierce, Economics and Statistics Administration, National 
Telecommunications and Information Administration, A Nation Online: How Americans Are 
Lrpuirdiiig Theiy Use ofthe fniernet at 14 (February 2002). uvuilahle at 
htlp:/i~~ww~esa.doc.gov/508~esalUSEconomy.htm. While this study shows that since December 
I9‘)7, h e  agc range of individiials more likely to be computer users has been rising, children and 
tccnagers are still the most likcly members of the overall population to be computer users. 

i I C  SC‘II Surijcy at Table 095 



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
April 22. 2003 
Page 8 

results of the Nirlsen Survey show that the American public, in many instances, continues to 
utilize more traditional news sources, such as television, newspaper, and radio, to obtain local 
and national news, i t  makes equally clear that many new entrants have captured the public’s 
attention and have seriously eroded the dominant positions the more traditional media outlets 
held in I975 when the newspaperibroadcast cross-ownership rule was adopted. The Nielsen 
Sine?; results are particularly telling in three ways: they demonstrate significant and growing 
reliance on Ihe lnternet for news and public affairs information; they show that cable and satellite 
subscription services have made measurable inroads in the use of over-the-air broadcast 
television; and they document the substantial use of weekly newspapers, further evidencing the 
growing erosion of the market occupied by daily newspapers. 

lnlcrriel Growfh. The Nielsrn Survey demonstrates that consumers are making 
substantial use of the Internet in seeking information about current events and public affairs. 
When asked to name the list of sources they had used for locul news and current affairs within 
the preceding seven days, 18.8 percent, or almost one-fifth, of the group responded that they had 
used the Internet without hearing any list of suggested  source^.^' When those who did not 
volunteer use of the Internet were presented with a follow-up question asking specifically ifthey 
had used it as a source of locul news and public affairs in the preceding week, another 18.5 
percent, or ayain almost one-fifth of those questioned, answered af f~rmat ive ly .~~ When the same 
questions were asked about nulionul news, 2 1.3 percent, or even more respondents, volunteered 
that they had used the Internet.” Of those that had not volunteered their usage of the Internet to 
obtain naliontrl news, some 12.7 percent admitted such use when specifically q ~ e r i e d . ~ ‘  

When a slightly smaller group of respondents, those who admitted to obtaining any locul 
news and current affairs in the last week, were then asked if they had used the Internet to gain 
access to local news and currcnt affairs, 34.2 percent responded affi~matively.’~ When a similar 
- woup was asked the same question but about nafional news and public affairs, a consistent 32.2 
percent responded affirmatively.’h 

In the overall pool of respondents, a large number admitted access to the Internet. Some 
79.2 percent. or almost four-fifths, rcsponded that they have access at home, work or both.” 
When respondents were asked to list which media they might utilize more or less in the future, 
the Internet, among all listed media. was the source that gained the highest percentage of “more 

A k l s c n  Suwry, Table 001. 31 

’.’ / ( I .  at Tablc 002. 

’~’ / t / .  at Tablc 009. 

j4 /ti. at Table 0 I O .  

ij It / .  at Table 097. 

.’” /d. at Table 098. 

’’ I d  at ‘Table 077. 

.. 



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
Apnl 22, 2003 
Page 9 

often” res onses -- 24.7 percent, further presaging the Internet as an even more dominant source 
0fnews.l B 

Cable Television/Suiellife-Delivered Video. The Nielsen Survey results also showed 
significant growth in the role of subscription video services, like cable and satellite, in the daily 
lives of Americans. Of respondents who answered that television is one of their sources of local 
news and public affairs, 67 percent said that they watch such news on broadcast television 
channels, and 58 percent, or almost as many, said that they watch cable or satellite news 
 channel^.^" When the same question was asked about sources of national news and current 
affairs, an even larger number, or 65.5 percent, listed cable or satellite news channels compared 
to 62.8 percent for broadcast news channek4” 

A slightly smaller group of respondents, those who had said they get local or national 
news from various sources. were asked to name the source that they used most often. While 
almost one-third, or 33.1 percent, cited broadcast television channels, a surprisingly large 
number, or 2 3 . 3  percent, listed cable or satellite news channels, a figure that exactly matched the 
pcrcentage of respondents who cited daily newspapers as the single source they use more ~ f t e n . ~ ’  

Respondents who named a particular medium as the one that they used most often as 
their source for local or national news were also asked how likely, on a scale of one to five, they 
would be to use another suggested source if their preferred source were no longer available. A 
raring of”5“ represented “much more likely“ and “ I ”  meant “no more likely.” When the 
numbers for those who rated a specified substitute as either a “5” or a “4” were tallied, cable or 
satellite news channels beat out daily newspapers among all respondents except those who had 
listed either weekly newspapers or magazines as their first preferred source.42 When all 
respondents were queried about what source they would be more likely to use for national or 
local news and current affairs in the future, cable and satellite channels came in second behind 
the Lnternet.“ 

Finally, among the respondents, many more households paid to receive subscription 
video services than subscription print services. Specifically, when all respondents were asked to 

“ / ( I .  at Tables 070 through 076 

sum to more than 100 percent due to multiple responses. 
Id. at Table 008. As the notations in many of the tables state, percentages of responses may 

/rf. at Table 016. Again, multiple responses are responsible for causing the percentages to total 

/rl. at Table 020. 

For those who listed broadcast as their number one source, compcrre Nielsen Survey, Table 02 I 

1 11 

-10 

more than 100 percent. 
41 

.I? 

wirh Table 024; for those preferring the Internet, cornpurr Table 034 with Table 036; for those 
preferring radio, compure Table 058 wiih Table 061. 

“ / ( I .  at Tahle 070 through Tablc 076 



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
April 22,2003 
Page I O  

list the subscription services, if any, that they received, 62 percent said cable, 20.5 percent said 
satellitc, 49.8 percent said daily newspaper, and 24.0 percent said weekly newspaper.44 When 
[he cable and satellite percentages are summed, they show that 83 .4  percent of the respondents 
subscribed to a paid video source.45 

Week!), Newpapers .  The results for the survey also show that weekly newspapers have a 
strong rcsponse rate vis-a-vis dailies i n  terms of readership. When the responden:s who had not 
mcnlioned reading a weekly newspaper in  the last seven days were s ecifically asked if they had 
done so, almost one-third, or 27.5 percent, responded affir~natively.~' When those respondents 
who had said they obtained their news from a newspaper were asked to specify whether it was a 
daily, weekly, or both, 10.2 ercent said weekly only and 27.3 percent, or again almost one-third, 
said they subscribe to both. 'lP 

The infomiation on consumer preferences included in the Nielsen Survey shows that daily 
newspapers and television stations tace serious competition for consumers' attention from newer 
media entrants. This competition, which is sufficiently significant to guarantee a robust market 
for news and information, shows that retention of  the newspaperbroadcast cross-ownership rule 
is unwarranted. 

3 .  UCL.4 lnternei Reporl 

The UCLA Iriternei Report, the third in a series of annual reports by the UCLA Center for 
Communications Policy, released two months ago, leaves no doubt that the Internet has become 
an important media resource for consumers, and it demonstrates that consumers' use ofthis new 
medium has come at the expense of more traditional sources. For the third straight year, the 
GC'LA lnierner Repori found that, overall, Internet access hovered around 70 percent, with 71.1 
percent of Americans going online in 2002, compared to 7 2 . 3  percent in 2001, but up from 66.9 
percent in 2000.48 The number of hours online and access from home, in particular, continue to 
increase more dramatically, however, with the average weekly hours online rising to 11. I in 
2002, up from 9.8 hours in 2001 and 9.4 hours in 2000. The report also found that 59.4 percent 

/ t i .  at Table 079. 

lrf. 

41 

45 

"' Id at Table 08 I .  

IC!. at Table 007. 

UC'L.4 Iriiemei Repor1 at 17. The study deemed the change in percentages between 2002 and 

J ?  

4H 

2001 to be statistically insignificant. Id. The UCLA Zniernc! Rep0r.r was based on telephone 
irxcvL:>:.'s u i l h  2,000 households throughout the 50 states anc' t ~ i e  District of Columbia. Id. at 
86. 



Conmissioner Kathleen Q. Abernathy 
April 22 ,  2003 
Page I I 

o f  users have access at home, up from 46.9 in 2000, the first year of the project.49 Of the five 
moat popular lntcrnei activities, "reading news" ranked third behind "e-mail and instant 
messaging" and "web surfing or browsing."'" 

Perhaps most significant for the FCC's evaluation of media ownership is the fact that 
growth o f  the Internet has come at the cxpensc of the more traditional media, with Internet use 
Increasingly supplanting time previously spent with other media. For example, the UCLA 
Ijilernel Keporr nude very clear that in 2002 all lntemet users on average watched 11.2 hours of 
television pcr week or 4.8 hours less per week than non-users, compared to a difference of4.5 
hours per week in  2001.5' The differences in television viewing become even more pronounced 
as Internet experiencc increases; very experienced users (six-plus years experience) reported 
vieLving only 5.8 hours of television per wcek." As the study concluded, 

The trend throughout the three years of the UCLA Internet Project 
shows that Internet users may be "buying" their time to go online 
from hours previously spent viewing television . . . . Just as radio 
was the victim when television evolved in the early 1950s, now 
television is becoming the casualty of increasing Internet use.53 

Not only has Internet use risen, but its importance to consumers has also jncreased. "In 
less than eight years as a publicly available communications tool, the Internet is viewed as an 
important source of information by the vast majority of people who use online t e ~ h n o l o g y . " ~ ~  In 
2002, 60.5 percent o f  all lnternet users considered the Internet to be a very important or 
extremely important source o f  information." Indeed, among the most experienced users (online 
at least six years), the Internet (73 percent) rated higher than books (67 percent), newspaper (57 
percent), television (42 percent), and radio (19 percent) as an important source of 

ld .  at 17. The study also showed that Internet access (overall) spans every age range, and in 
some age ranges, such as individuals 12-1 5 and 16-18 years of age, access approaches 
100 percent. Id. at 21. Weekly time online also grows with users' experience; very experienced 
uscrs (six-plus years online) spend nearly three times as long online each week as do users with 
less than one year of experience. Id. at 22. 

"' Id. ill I 8. 

? '  Id i l l  33. 

4'1 

5' It/. The s tudy  also noted that lntcrnet users report lower levels of group television viewing, as 
a family activity, than do non-users, id at 64, and that children in households with Internet 
access watch less television than before the household started using the Internet. Id. at 67. 

-~ Ill. at 34. 

I d .  a1 35. 

'< I d  

5 1  

52 

lil. i o  



Commissioner Kathleen Q. Abernathy 
April 22,2003 
Page 12 

The UCLA fnlernet Report is just one more demonstration that the Internet has become a 
lmc surrogate for more traditional media. Combined with the Nielsen Survey and the record 
materials in Media General’s comments evidencing the use and availability of local information 
over the Internet,” this data demonstrate that repeal of the newspaper,broadcast cross-ownershp 
rule will not h a m  the marketplace of ideas anywhere, regardless of market size. 

Corr clus ion 

The vast majority of comments in this proceeding that address the newspaper cross- 
ownership rule call for its repeal. Ample and empirical evidence has been entered into the record 
in support of full, complete and final repeal. Those calling for its retention or replacement 
provide no systcmatic empirical evidence in support. 

Chairman Powell has properly noted, and your remarks last week to the Museum of TV 
and Radio echoed, that the FCC bears the burden o f  proof in court to provide an empirical and 
defensible explanation based on the record either to retain a media ownership rule --including 
the newspaperhroadcast cross-ownership rule -- or to replace it with a new rule. NO such 
empir:cal or defensible explanation is available on the record to the FCC to retain the newspaper 
cross-ownership rule or to replace it with a similar mle. Some advocates of retaining the rule or 
develcping a similar new rule may point, perhaps In desperation, to some of the studies reviewed 
i i i  this letter. But, as noted above, those studies provide no such support. We are confident that 
anyone -- FCC Commissioners, FCC staff, or federal judges-- reviewing these studies will reach 
the same conclusion as reached by two of the nation’s leading economists: there is no support 
for any tom of a newspaperhoadcast cross-ownership rule. 

As rcquired h y  Section I ,  1206(b), two copies of this letter are being submitted for each of 
the above-referenced dockets. 

John R.  Feore, Jr. 
M. Anne Swanson 

MASZital 
Enclosures 

~- ~ 

57 See. eg., Medin General 2003 Reply Conlnreiits at 15-18; Media General 2003 Initial 
(’ommerrrs at Appendices 9-14 (“Intcmet Sites in Converged Markets”); A4ediu Generul200-7 
Reply (‘omments at 8-1 I ;  and Medi(r General 2001 Inilia1 Commdnts at Appendiccs 9-14 
(“Intcmet Sites in Converged Markets”). 



Commissioner Karhleen Q. Abernathy 
April 22,  2003 
Page 13 

cc wiencl. (by hand): 
The Honorable Michael K. Powell 
The Honorable Kevin J .  Martin 
The Honorable Michael J .  Copps 
The Honorable Jonathan S. Adelstein 
Marsha J .  MacBnde, Esquire 
Susan M .  Eid. Esquire 
Catherine C. Bohigian, Esquire 
Jordan Goldstein, Esquire 
Johanna Mikes. Esquire 
Stacy Robinson, Esquire 
W .  Kcnneth Ferree, Esquire 
Paul Gallant, Esquire 
Jane E. Mago, Esquire 
Dr. Simon Wilkie 
Ms. Marlene H. Dortch (two copies for each docket referenced above) 




