


Federal Communications Commission DA 98-1509 

Before the 
Federal Communications Commission 

Washington, D.C. 20554 

In reply refer to: 
818ed013 (King Broadcasters, Inc.) 
818ed014 (KSRM, Inc.) 

July 29,1998 

Released: July 30,1998 

CERTIFIED MAIL - RETURN RECEIPT REQUESTED 

Ms. Sally Hoskins, President 
King Broadcasters, Inc. 
Licensee of Stations KSLD(AM)/KKIS-FM, Soldotna, AK 
c/o Klondike City Complex 
44619 Sterling Highway 
Soldotna, AK 99669 

Mr. Chester P. Coleman 
c/o American Radio Brokers, Inc./SFO, Suite 625 
1255 Post Street 
San Francisco, CA 94109 

Mr. John Davis, President 
KSRM, Inc. 
HC 2, Box 852 
Milepost 16.5 K Beach Road 
Soldotna, AK 99669 

In re: Stations KSLD(AM)/KKIS-FM, Soldotna, AK 
File Nos. BAL-940401EAiBALH-940401EB 

Petition to Deny 

Dear Applicants and Mr. Davis: 

This is in reference to the applications for assignment of the licenses of stations 
KSLD(AM)MS-F'M,' Soldotna, Alaska, from King Broadcasters, Inc. ("King"): to Chester P. 

I Shortly after these application were tiled, the call sign for the FM station was changed fiom KAZO(FM) to KKIS-FM 

d- For convenience, we will refer to the station at all t i e s  by its present call sign of KKIS-FM. 



Fedexal Communications Conxmission 

Docket Na 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

Coleman (“Coleman”) (File Nos. BAL-940401EAiBALH-940401EB),3 the Petition to Deny tiled 
May 13, 1994, by Peninsula Communications, Inc. (“Peninsula”), the licensee of KPEN-FM, 
Soldotna, Alaska, and the informal objection filed November 6, 1995, by William J. Glynn, Jr. 
(“Gl~nn”).~ For the reasons set forth below, we deny Peninsula’s Petition to Deny and Glynn’s 
informal objection, and we grant the applications for assignment of the KSLD(AM) and KKIS-FM 
licenses fiom Kmg to Coleman. 

However, as set forth herein, it does appear that King engaged in an unauthorized transfer of 
control of stations KSLD(AM) and KKIS-FM to Coleman and to KSRM, Inc. (“KSRMI”); without 
prior Commission consent, in violation of Section 310 of the Communications Act of 1934, as 
amended (the ”Communications Act”), and Section 73.3540 of the Commission’s Rules. We have 
determined that the appropriate sanction for this violation is a monetary forfeiture, not denial of the 
assignment application. This letter, therefore, also constitutes a NOTICE OF APPARENT 
LIABILITY FOR FORFElTURES against Kmg Broadcasters, Inc., and against KSRM, Inc., pursuant 
to Section 503(b) of the Communications Act, under authority delegated to the Chef of the Mass 
Media Bureau by Section 0.283 of the Commission’s Rules. 

The Pleadmm. Peninsula alleged in its Petition to Deny that King transferred control of 
stations KSLD(AM) and KKIS-FM to Coleman prior to the time that the applications for consent to 
that transfer were filed with, and granted by, the Commission, in violation of Section 3 10(d) of the 
Communications Act. Peninsula pointed first to a “Program Services Agreement” (“PSA”) dated 
February 16, 1994. The PSA is a time brokerage agreement pursuant to whch Coleman provides 
programming for “substantially all the Stations’ wSLD(AM) and KKIS-F‘MI air time,” includmg 
entertainment, commercials, news, and public service announcements. Coleman pays Kmg $2,600 
per month for the right to program the stations, but those payments are to be credited against the 
purchase price for the stations. The PSA further provides that Coleman will “reimburse” King for all 
operating expenses of the stations, specifically including electrical power, liability insurance, and the 
salary for one full-time employee of King. The PSA also provides that Coleman will “acquire and 
install and during the term of this Agreement maintain, at [Coleman’s] sole expense, all technical 
equipment necessary for the construction of the facilities of Station [KKIS-FM] in accordance with 

* Sally Hoskins (“Hosldns”) is King’s President and 100% shareholder. 

’ Although construction of new FM station KKIS-FM was completed shortly before the subject assignment application 
was Sled, the application was assigned a fle number prefix reflecting the stations unlicensed status (“BAPH’). The license 
for KKIS-EM was subsequently issued on July 28, 1995 (File No BLH-940329KA) and therefore we have changed the fle 
number prefix to “BALH” to reflect the fact that KKIS-FM is now a licensed facility 

Also More the Commission are the following pleadings: (1) the Opposition to Petition to Deny fled June 20. 1994, by 
Coleman, (2) the Reply fled June 30, 1994, by Peninsula; (3) the Response to Reply fled July 29, 1994, by PRdnsula; (4) 
the Comments of Peninsula fled November 3, 1995; (5) the Supplement to Comments ofPeninsula fled January 11,1996; 
(6) the Supplemental Response to Comments of Peninsula Communications, Inc., fled by King on Febluary 20, 1996; (7) 
the Comments and the Statement for the Record of Peninsula Communications, Inc., fled July 1, 1996; (E) Coleman’s 
Reply to Comments and Statement for the Record of Peninsula Communications, Inc., fled July 10, 1996; (9) a letter from 
counsel for KSRM, Inc., in response to Peninsula’s Comments filed July 12, 1996; and (IO) a letter 6om KSRM, Inc., dated 
July 30, 1996, providing additional information in response to an Apd 8, 1996, staffletter of inquiry. 

KSRMI is the licensee of KSRM(AhQ, Soldotna, AK, and KWHQ-Fh4, Kenai, AK 5 

2 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

that station's construction permit . . . . I '  At the time the PSA was signed, KKIS-FM had not yet been 
constructed. Coleman subsequently constructed station KKIS-FM and placed it into operation. An 
FCC Form 302 license application to cover the KKIS-FM permit was filed on March 29, 1994 (File 
No. BLH-940329KA, granted July 28,1995). 

Peninsula further alleged that one of its officers, David Becker, visited the 
KSLD(AM)/KKIS-FM studios on May 10, 1994, asked to speak to the general manager of the 
stations, and was told by the KSLD(AM)iKKIS-FM receptionist that the General Manager of the 
stations was Chester Coleman, who was "out of state" at that time. According to Peninsula, this 
incident established that Coleman had also assumed the duties of General Manager of 
KSLD(AM)iKKIS-FM. Peninsula also supplied a Declaration kom a former employee of King, Ron 
Holloway, who stated that he and another King employee, Dan Donovan, were called to a meeting at 
the station offices with Chester Coleman. At that meeting, Coleman handed both Holloway and 
Donovan "letters in which it was stated that Mrs. Hoskins had terminated our positions effective 
immediately and that we could pick up our paychecks on Friday. No further conversation end of 
meeting." Accordmg to Peninsula, this incident demonstrated that Coleman had the ultimate 
authority to fire employees, which is a responsibility incident to a general manager's duties. 

Peninsula also alleged that the change of call sign for the newly constructed FM station from 
KAZO(FM) to KKIS-FM was a further inhcation of Coleman's improper control over KKIS-FM. 
According to Peninsula, the KKIS call sign was at the time assigned to an AM station in Concord, 
California, licensed to Concord Area Broadcasters, which is controlled and 50% owned by Chester 
Coleman. Coleman supplied Kmg with a letter for submission with King's call sign change request 
authorizing King to request the use of the call sign KKIS-FM, concurrently reserving KKIS(AM) for 
continued use by the Concord station.6 

Peninsula hrther alleged that upon prematurely assuming control of the stations, Coleman 
then engaged in a further transfer of control of the stations to John Davis, the owner of KSRMI, 
licensee of stations KSRM(AM), Soldotna, and KWHQ-FM, Kenai, Alaska. To support this 
allcgation, Peninsula stated that when its officer, Mr. Becker, had asked to see the stations' general 
manager (as discussed above) and was told that Mr. Coleman was not in the area, the 
KSLD(AM)iKKIS-FM receptionist then directed Becker to John Davis, whom she allegedly 
identified as the "General Manager in Mr. Coleman's absence." Peninsula also stated that Coleman 
constructed the new KKIS-FM studios in the same office space as that housing the KSRMKWHQ 
studios, and moved the KSLD(AM) studios there as well. Further, Becker's Declaration states that 
Davis told h m  that h s  company, K S M ,  had an "exclusive marketing agreement with Chester 
Coleman" that permitted KSRMI to jointly sell advertising for KSLD(AM)/KKIS-FM in conjunction 
with its sales efforts for KSRM(AM)KWHQ-FM. Peninsula submitted sales promotional materials 
used for the joint sales of advertising by the KSRMI sales staff for the four stations. 

Peninsula alleged that KSRMI's control over KSLD(AM), KKIS-FM, KSRM(AM), and 
KWHQ-FM involves four of the six stations in the market, in violation of the multiple ownershp 

The two stations shared the KKIS call sign (as "(AM)" and "-FM") until the call sign for KKIS(AM) was changed to 
KRHT(AM) on January 29, 1996 

3 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

rules governing markets with 14 or fewer  station^.^ Peninsula claimed that because KSRMI could 
not own KSLD(AM)MUS-FM outright, KSRMI's owner, John Davis, "has apparently concocted a 
scheme wherein Coleman, a mho station broker, has contracted to purchase KSL,D(AM) and KKIS- 
FM fiom Mrs. Hoslans, has entered into a time brokerage agreement with her over the stations while 
FCC approval is pending, and has turned control of the stations over to Davis to operate on his 
behalf." Accordmg to Peninsula, Hoskins is a willing participant in Davis's scheme because Hoskins 
is desperate to sell the stations, as is evidenced by similar allegations of a premature transfer control 
of KSLD(AM) in connection with a previous 1992 proposed sale to Cobb Communications, Inc8 

In his Opposition to the Petition to Deny, Coleman asserted that the PSA is a permissible 
time brokerage agreement which provides for the sale of a substantial block of time on the stations to 
Coleman in consideration for Coleman making a monthly payment to Kmg "plus reimbursing mng] 
for its operating expenses and acquiring and installing the equipment that was needed to complete 
construction of KKIS-FM." According to Coleman, the PSA comports with time brokerage 
agreements that have been found by the Commission not to have resulted in a transfer of control of a 
radio station, citing Revision of Radio Rules and Policies, 7 FCC Rcd 6387,y 66 (1992); Joseuh A. w, 5 FCC Rcd 7585 (MMB 1990); J. Dominic Monahan, 6 FCC Rcd 1867 (MMB 1990); and 
Peter D. O'Connell, 6 FCC Rcd 1869 (MMB 1990). Coleman further asserted that the PSA commits 
King to retain "ultimate control over the Stations' facilities and operations, including, specifically 
control over the stations finances, personnel and programming and compliance with the Stations' 
obligations to operate in the public interest and to comply with the rules, regulations and policies of 
the FCC." The PSA also allows King to reserve up to eight hours per week "for the broadcast of 
regularly scheduled news, public affairs, and other programming produced andor selected by 
Owner." The PSA M e r  provides that King is obligated to broadcast programming over the stations 
which addresses the issues of public importance in the service areas, and that King "will use a 
substantial portion of the air time reserved to it under the Agreement to satisfy its public service 

Prior to March 1996, when the mle was modi6ed as a result of the Teleconununications Act of 1996, Section 
73.355S(a)(l) of the Rules, 47 C.F.R. 73,35SS(a)(l), provided that, "[iln radio markets with 14 or fewer commercial radio 
stations, a party may own up to 3 commercial radio stations, no more than 2 of whid, are in the same service (AM OT FM), 
provided that the owned stations, if other than a single Ah4 and FM combination, represent less than 50 percent of the 
stations in the market" In addition, Section 73.3555(a)(2) provided that where a person with an attributable interest in one 
station in a market engages in the time brokerage of more than 15 percent of the broadcast time per week of another station 
in the market, "that party shall be treated as if it has an interest in the brokered station subject to the limitations set forth in 
paragraphs (a) and (e) of this section." As a result of the Telecommunications Act of 1996, Section 73.3555(a)(I) was 
modified by Commission action of March 7, 1996, to allow a single owner to have an attributable interest in up to five 
commercial radio stations in a market with 14 or fewer stations, provided no more than three are in the same seMce and the 
stations do not represent more than SO% of the total stations in the market. See Imulementation of Section 2OXa) and 
202h)fl) of the Telecommunications Act of 1996 (Broadcast Radio Ownership1 11 FCC Rcd 12368 (1996). 

7 

Cobh had previously been proposed as an assignee of the stations by applications tiled February 24, 1992 (File Nos. 
BAL-920224WBAPH-920224EI). The Mass Media Bureau sought additional information 60m King and Cobb 
regarding an deged premature transfer of control ofKSLD(AM) to Cohb. The parties submitted comprehensive responses 
to the letters of inquiry, but requested voluntaq dismissal of the assignment of KSLD(AM) and KKIS-FM to Cobb. On 
July 9, 1993, the staffgranted the request and dismissed the applications but did so "without prejudice to whatever hrther 
action, if any, the Commission deem[ed] appropriate [with respect to allegations of premature transfer of control.]" &e 
Letter to Michael H Bader. Ew. and Howard I. Barr. Esq Reference 8910-MAG (Chief, Audio Services Division, July 9, 
1993). We iind here that Hoskins and Kmg did not abandon control of KSLD and KKIS to Cobb in the period during 
which the assignment to Cobh was pending and the time brokerage agreement between Cohh and King was in place. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

programming obligations." 

With respect to the change in call sign for KKIS-FM station, Coleman admitted asking King 
to change it and m h g  the call sign of his California station available to Kmg, but he contended 
that there was no legal signrficance to this involvement Coleman argued that call signs are 
promotional and marketing identifiers for radio stations, and that a time brokerage agreement 
typically gives the progammer the right to request changes in call signs for marketing purposes. 
With respect to Peninsula's allegation that Coleman was involved in the firing of King employees 
Ron Holloway and Dan Donovan, Coleman submitted new declarations from both Holloway and 
Donovan, as well as from Coleman and Sally Hoskins, all asserting that Ms. Hoskins was in fact 
present at the meeting at which Holloway and Donovan were fired, and that Hoskins herself handed 
them their termination letters (whch were letters signed by Hoskins), not Coleman. Coleman also 
submitted a declaration from the stations' receptionist, who denied having identified either Coleman 
or John Davis as the general manager of KSLD(AM)/KKIS-FM. 

As for the further allegation that Coleman, subsequent to assuming control from King, then 
turned over control of the stations to John Davis' KSRMI, Coleman adnntted to having entered into 
an oral joint advertising sales agreement with KSRMI, enabling it to engage in joint sales of 
KSLD(AM)IKKIS-FM with KSRMI's KSRM(AM)/KWHQ-FM. Coleman insisted, however, that 
Davis and KSRMI have had no involvement in programming KSLD(AM) or KKIS-FM, or in any 
other aspect of KSLD(AM)/KKIS-Fhfs operations other than advertising sales pursuant to the joint 
sales agreement with Coleman. Citing Revision of Radio Rules, supra, 7 FCC Rcd 2755, 7 63, 
Coleman argued that joint venture arrangements that do not involve time brokerage or programming 
are permitted by the Commission without restriction. 

In its Reply, Peninsula contended that King had tried to mislead the Commission that the 
KSLD(AM)/KKIS-FM "main" studios are located at Mrs. Hoskins's other non-broadcast business, 
Sam's Pawn Shop, when in fact the stations are operated completely from Davis's 
KSRM(AM)/KWHQ-FM studios several miles away, which Hoskins had advised the Commission in 
a March 2, 1994, letter were "auxiliary" studios for KSLD(AM)KKIS-FM. Peninsula also alleged 
that KSLD(AM)'s only microwave studio-transmitter link was moved to the KSRM(Ah4) studios, 
and that therefore "Mrs. Hoshns has no ability to operate KSLD(AM) and KKIS-FM stations from 
Sam's Pawn Shop." In addition, Peninsula submitted a Declaration of Brent Elkington, the licensee 
of ==(AM), in neighboring Kenai, Alaska, in which Elkington stated that, "[ilt is generally 
known here in the Kenai-Soldotna radio market that Mr. John Davis controls and jointly sells 
KSRM(AM), KWHQ-FM, KSLD(AM) and KKIS-FM and that Mrs. Sally Blakely Hoskins has 
essentially abandoned her day-to-day control over the latter two stations to Mr. Davis." Elkington 
described a joint sales presentation he witnessed wherein Davis "made it clear that he would in the 
future be jointly selling advertising for KSRM-KWHQ-KSLD-KAZO (now KKIS)." Elkington also 
asserted that by listening to the station, he had "ascertained that Mr. Davis' employees produce and 
participate in the local programming broadcast over KSLJI(AM) and KKIS-FM." Ekngton stated in 
particular that all of the locally-produced public service and commercial announcements on 
KSLD(AM)IKKTS-FM feature Davis' employees, and that KSLD(AM)'s daily 7:OO pm to 11:OO pm 
live local programming, a talk show, was moderated by Pat Nichols, an employee of KSRMI. 

Coleman's Response to Reply included a Declaration from Sally Hoskins attesting that the 
main studio for KSLD(AM)/KKIS-FM, located at Sam's Pawn Shop, has full program origmation 

S 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

equipment and means for both stations to broadcast directly from this location. Additionally, 
Coleman provided h ~ s  own Declaration and one from Davis stating that the persons who produce and 
announce public service announcements and commercials for KSLD(AM)KKIS-FM are employees 
of Coleman's production company, "Radio One." According to both Coleman and Davis, the only 
material produced or announced by persons employed by K S M  are commercials which are sold in 
combination with KSRM(Ah4)KWHQ-FM pursuant to the admitted joint sales agreement between 
Coleman and Davis. With respect to the employee of KSRMI who also hosted a daily program on 
KKIS-FM, Pat Nichols, Davis and Coleman claimed that Ms. Nichols at that time was concurrently 
employed by KSRMI and by Coleman's Radio One, and Coleman produced a copy of Radio One's 
payroll check for Nichols for the relevant time period. Further, Coleman attested that he had been 
much more involved in the programming produced for KSLD(AM)/KKIS-FM pursuant to the PSA 
than claimed by Peninsula, and he pointed to certain programming decisions he made and to frequent 
trips to Soldotna to supervise programming operations. Coleman further stated that he has a 
full-time employee on site who supervises Radio One's daily programming operations. 

Peninsula's January 11, 1996, Supplement to Comments alleged that Sally Hoskins, the sole 
owner of King, had filed a voluntary petition for personal bankruptcy in US. Bankruptcy Court in 
Alaska on August 31, 1995, and bad failed to list her ownership of King and the stations as assets. 
According to Peninsula, this alleged failure shows that Hoskins does not consider herself to be the 
owner or licensee of the stations. King's February 20, 1996, Supplemental Response to Comments 
contradxts this allegation, noting that Hosk~ns' ownership of King's stock was correctly listed in her 
bankruptcy filing, and that Peninsula looked on the wrong schedule. King contends that Hosluns's 
personal bankruptcy has no impact on the subject assignment applications. 

The Commission also received an informal objection dated November 6, 1995, from 
William J. Glynn, Jr., of Kasilof, Alaska. Glynn alleged that announcements were recently aired on 
stations KKIS-FM, KSRM(M), and KWHQ-FM, encouraging listeners to apply for a construction 
permit for a new Fh4 allocation at Kasilof. According to Glynn, these announcements were aired by 
Davis in "an attempt to generate so many filings on the Kasilof allocation that the matter will be 
designated for hearing and tie up the proceeding for years." Glynn claims that this effort will limit 
competition by keeping a new station in an adjoining market off the air pending the outcome of the 
hearings. 

Commission Inquiries and Inspxtions. After review of the Peninsula and Coleman 
pleadings, the Audio Services Division staff sought additional information as to whether there had 
been a premature or unauthorized transfer of control of Stations KSLD(AM) and KKIS-FM from 
Kmg to Coleman and/or to Davis and KSRMI. The Division thus on May 8, 1995, sent letters of 
inquiry to King and Coleman. Responses to the Commission's letters of inquiry were filed by King 
on July 6, 1995, and by Coleman on July 13, 1995. In addition, inspections of both the main and 
auxiliary studios of KSLD(AM)/KKIS-FM were conducted by the Anchorage Field Office of the 
Commission's Compliance and Information Bureau ("CJB") on August 23, 1995. 

The responses to the Commission's May 1995 letters of inquiry provided information 
regarding Coleman's and KSRMI's involvement in the operations of the stations starting in February 
of 1994. First, the responses to the letters of inquiry disclosed that Coleman had assigned his rights 
and obligations under the KinglColeman PSA to KSRMI, by a letter agreement dated April 27,1995, 
effective May 1, 1995. Thus since that date, KSRMI has been directly acting as programming broker 6 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

for the stations. It was also noted that KSLD(AM) had gone silent under Commission authority in 
February 1995 and therefore KSRMI was not providing any programming to KSWAM), only to 
KKIS-FTV~.~ Coleman disclosed that he and KSRMI had entered into a reciprocal option agreement 
providing options to acquire each other's stations under certain conditions. In addltion, the April 27, 
1995, letter agreement provided that if KSRMI were to sell KSRM(AM) and KWHQ-FM to a third 
party as a combination, KSRMI would also have the right to compel Coleman to sell KKIS-FM to 
that same party in a single transaction, as long as the purchase price for KKIS-FM was at least 
$500,000 (&, if the price is equal to or exceeds $500,000, Coleman did not have the right to 
approve or disapprove the sale or the fml sales price for WS-FM). In addition, if KKIS-FM is sold 
pursuant to the provision, the proceeds would be split by Coleman and KSRMI. Specifically, the 
fust $100,000 would go to Coleman (plus an amount not to exceed $15,000 to pay for the equipment 
Coleman leased from KOLA, Inc.)," and the remainder of the sale proceeds from KKIS-FM would 
be split equally by Coleman and KSRMI." In addition, the letter agreement provided KSRMI itself 
an option to purchase KKIS-FM for $100,000 plus the $15,000 cost of the equipment leased from 
KOLA, Inc. Coleman was also granted an option to purchase KSRM(AM)iKWHQ-FM from 
KSRMI for $1,400,000. The letter agreement also stated that as a condltion to Coleman exercising 
t h ~ s  option, he "must repay, in cash, all sums that I have borrowed personally from John G. Davis, 
President of KSRh4, Inc." 

With respect to Coleman's involvement in the construction of KKIS-FM, Hoslans stated that she had 
retained an engineering consultant and had contracted to purchase equipment for the new FM 
facilities prior to entering into the PSA with Coleman. Hoskins produced a copy of her engineering 
construction contract, an equipment order, and an $8,000 deposit check. Hoskins did not claim that 
this deposit paid for any equipment or that she did in fact pay any of the costs of constructing KKIS- 
FM. Hoslans did state, however, that KKIS-FM's transmitting equipment is installed on a tower she 
owns and inside her transmitter building. Coleman stated that he "supplied KKIS-Ws used 
transmitter, stereo generator and exciter, audio processor, and miscellaneous cables, mounting items, 
and spare parts through a lease from a third party (KOLA, Inc.). The terms of the equipment lease 
were not specified, but Coleman claimed he made all the lease payments, made all the relevant 
arrangements, and was solely responsible for this obligation. In addition, Coleman claimed he 
purchased the FM station's 3-bay antenna, STL package, computer systems, meters, amplifiers, and 
most other studio and transmission equipment from Broadcast Supply Worldwide, Inc. ("BSW'). 
The total price of the purchased items was $62,734.30, and Colcman's July 13,1995, response to the 

On July 12, 1595, pursuant to Section 73.3613(d) of the Rules, K S W  fled with the Commission a copy of the PSA 
and the letter agreement whereby Coleman assigned his rights and obligations under the PSA. KSRMI's f i g  stated that 
although the PSA covers programming for both stations, KSLD(AM) was off the air, and "the parties have no present 
intention of resuming operation." However, Commission records indicate that KSLD(AM) returned to the air on 
November 6,1996. 

Io Coleman attached to his July 13, 1995, response to the letter of inquiry, an agreement with the Receiver for KOLA, 
Inc., agreeing to sell Coleman the equipment previously leased from KOLA, Inc., for $6,000. Coleman purchased that 
equipment from the KOLA Receiver on April 4, 1995, by executing a two-year promissory note in that amount for the 
benefit of the Receiver. 

' I  Thus assuming a sale price for KKIS-FM of $500,OOO, Coleman would receive approximately $307,500 and KSRMI 
would receive approximately $192,500. Under this fonnulq the higher the sale price over $500,000, the higher the 
percentage ofthe proceeds would be paid to KSRMI. 

7 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

letter of inquiry asserted that he "ordered and paid for the equipment listed" as having been 
purchased from BSW. King does not pay Coleman anythmg for the use of this equipment by KKIS- 
FM. 

As noted above, the PSA specified that Coleman would reimburse King for all expenses 
incurred in the operations of the stations. Although King continued to pay the cost of liability 
insurance for the stations (under a blanket policy covering Hoskins' other businesses as well), 
Coleman in fact paid all other costs of the stations' operations, including utilities, auxiliq and main 
studio rents, telephone service, and satellite program services. CoIeman stated that he entered into 
an agreement directly with Satellite Music Network for the satellite programming format broadcast 
by KKIS-Fh4 (the "Hot-AC" network), and that during the term of the PSA, Coleman also paid 
Satellite Music Network for the "Pure Gold" program network that had been carried on KSLD(AM) 
under an agreement that predated the PSA. 

In addhon, Coleman explained in his July 13, 1995, response to the Commission's letter of 
inquiry that during the time that he operated the stations pursuant to the PSA, he paid all the stations' 
expenses directly rather than reimbursing King for these expenses as called for in the PSA: 

Although the Programming Agreement, as originally drafted, contemplated that Sally 
[Hosluns] would pay all of the Stations' bills and that I would then reimburse her for the 
Stations' expenses, the practice developed, as a matter of convenience for both of us, that 
Sally &oskins] would send me various bills for reimbursable expenses and I would issue 
a check to pay the bill. 

Neither Coleman's nor King's July 1995 responses to the Commission's inquiry letters disclosed 
whether, after the PSA was assigned to KSRMI in April 1995, King continued to send station bills to 
the "programmer" (now KSRh4I) for payment, or whether King then assumed direct responsibility 
for the payment of the stations' bills. 

Coleman was also asked whether any of the persons he employed in his role as programmer 
under the PSA were also employees of K S M .  As noted above, Coleman had previously stated that 
the host of the local live evening interview program on KSLD(AM), Pat Nichols, was concurrently 
employed part-time by KSRMI and part-time by Coleman. Coleman responded that h s  only two 
other employees, Kurt Haider and Chris Bartells, who were employed by Coleman as production 
managers for KSLD(AM)/KKIS-FM, also worked part-time for KSRMI at the same time they 
worked for Coleman. 

The responses to the May 8, 1995, letters of inquiIy also provided M e r  information as to 
the program origination capabilities of the KSLD(AM)IKKTS-FM main studio and the public service 
programming activities undertaken on a regular basis by Hoskins. Hoskins stated that she serves as 
full-time general manager of King's stations, and that King has one additional employee working 
full-time at the stations' main studio, although it is clear that both Hoskins and the adhtional 
employee also spend an unspecified proportion of their time on Hoskins' other businesses. Although 
Hoskins was asked to specify the part~cular responsibilities of all personnel assigned to the main 
studio, Hoskins stated only that the additional employee, Loretta Smith, is present "to assist me on a 
fulltime basis.'' Hoskins asserted that she (Hoskins) maintains the KSLD(AM)iKKIS-FM public 
inspection file at King's "main" studio, and that she also maintains the quarterly issuedprograms lists s 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

and unspecified financial records for the stations. 

The CIB inspection codirmed that the KSLD(AM)/KKIS-FM "main" studio at Sam's Pawn 
Shop was l i l y  equipped for program origination, and that King actually had the full-time staffing at 
its main studio claimed in its Response. While reporting that the PSA relegated most programming 
aspects of KKIS-F"s operations to KSRMI and that most station operations were conducted from 
the "auxiliary studios" located at the KSRM(AM)KWHQ-FM studios, the CIB inspectors did not 
find other direct evidence that control over the stations had shifted from King to either Coleman or 
DavisKSRMI. 

Upon review of the July 1995 responses from King and Coleman to the Commission's letters 
of inquiry, the staff determined that additional questions had arisen regarding the role of KSRMI in 
the operation of KSLD(AM) and KKIS-FM both during the period when Coleman acted as 
programmer under the PSA and during the subsequent period, beginning May 1,1995, when KSRMI 
itself became the programmer as a result of Coleman's assignment of the PSA to KSRMI. Therefore, 
htther letters of inquiry were sent to Coleman and to KSRMI on April 15, 1996, primarily seelung 
information regarding the roles of KSRMI and its owner, John Davis, in the construction of Station 
KKIS-FM in early 1994 and in the operations of KSLD(AM) and KKIS-FM both before and after the 
PSA was assumed by K S M .  Coleman and KSRMI filed separate responses to the further letters of 
inquuy on May 13,1996, and May 15,1996, respectively. 

With respect first to the construction of KKIS-FM, Coleman's earlier July 1995 response to 
the first letter of inquiIy had stated that he had "ordered and paid for" certain equipment for the 
construction of KKIS-FM and the relocation of KSLD(AM) broadcast operations, includmg the FM 
antenna, the FM STL equipment, the Digilink computers and other transmission and stud0 
equipment, from BSW, listed on an "Invoice &story Inquiry" as costing $62,734.30. Coleman had 
stated further that BSWs "Invoice History Inquiry" specified " K S M  - K S M ,  Inc. John Davis, GM" 
as "Customer" because Coleman "had arranged to lease space from KSRM and because h4r. Davis 
was present in Alaska to receive the shipment on [Coleman's] behalf.'' The fiuther letters of inquiry 
to Coleman and to KSRMI sought additional information as to whether Mr. Davis had any dealings 
with equipment supplier BSW in connection with the equipment listed on the Invoice fistory 
Inquiry. Coleman stated that while Mr. Davis "had no discussion 
with Broadcast Supply Worldwide about purchasing items for KSLD(AM) and KKIS-FM," Davis 
"did talk to Broadcast Supply Worldwide to coordinate air freight shipments of the antenna for 
KKIS-FM about credit, payments and extended payment plan." Davis also stated that he "talked to 
Bernice McCulloch, President of B.S.W. about credit and extended payment plans for the new 
equipment when advertising sales &d not come even close to expectations." Coleman was also 
asked to supply copies of invoices, bills of sale, or other documents relating to the equipment 
purchased from BSW. In response, Coleman submitted both "Statement of Account" documents and 
invoices from BSW. The BSW Statements of Account listed "KSRM - KSRM INC." under the "For 
the Account of" heading. The invoices had separate headings for "Sold To," which listed "KSRM - 
KSRM, Inc." along with its postal box mailing address, and "Shp To," which listed "KSRM Mile 16 
112 K-Beach Road as the shipping location. The invoices also listed "KSRM" as the "Customer 
No." 

The further letter of inquiry to Coleman asked specifically for proof of what entity actually 
paid BSW for the $62,734.30 in equipment purchased from BSW. Coleman supplied his check 9 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

registers and one cancelled check representing three payments to BSW totalling $15,309.66.'2 
KSRMI was also specifically asked "whether pavis] or KSRMI paid for any of the items which Mr. 
Coleman has identified [from the BSW Invoice History Inquiry] as relating to KKIS-FM or 
KSLD(AM), either by paying Broadcast Supply Worldwide Inc. directly or by reimbursing Coleman 
for any such equipment purchases, and if so; specify the amounts paid by KSRML'Davis." KSRMI's 
complete answer to this question as set forth in its April 30, 1996, response to the letter of inquiry 
was "KSRM made sornepnyments to Broadcast Supply Worldwide, Inc. (B.S.W.) for Mr. Coleman. 
No reimbursements were made to Mr. Coleman." (Emphasis added). KSRMI failed to specify the 
amounts it paid directly, but it must be assumed that KSRMI directly paid the balance of the 
$62,734.30 total not paid by Coleman, &, $47,424.64.13 

Davis asserted, however, that KSRMI's employees did not m c i p a t e  in constructing KKIS- 
Fh4 and relocating KSLD(AM)'s studios to the KSM(AM)/KWHQ-FM studio location. Rather, 
according to Davis, "Coleman had his own engineer do most of the work," with additional 
technicians and tower riggers hired and paid by Coleman. Davis asserted that his only participation 
in the construction was to deliver some of the KKIS-FM transmitter equipment to the tower site with 
h ~ s  truck. 

However, most of the funds used by Coleman to pay for the construction engineers were 
provided by KSRML In addition to the amounts paid directly by KSRMI in 1994 for equipment 
purchased to construct KKIS-FM and move KSLD(AM) to the newly constructed "auxiliary" studlo 
in KSRMI's building, KSRMI provided Coleman with a total of $63,349.26, in twelve loans ranging 
from $2,000 to $10,000 during the period from February 18, 1994, to July 15, 1994. According to 
Coleman, these loans were made for the following purposes: 

All monies borrowed were used for KSLD(AM) & KJSIS-FM. The monies borrowed 
were used along with my own funds to defray the costs of consmcting KKIS-EM, to acquire 

equipment for and install auxiliary studlos for KSLD(AM) and KKIS-FM-Fh4 at the KSRM studio 
site, and to cover operating costs , . . , I did not keep records as to the specific purpose for which the 
borrowed funds were used. 

~ ~~ ~ 

'* One of these three payments to BSW, represented by a check register notation of Check N a  1007 for $8,000, also 
includes a notation of a deposit the same date for the same amount in the form of a "short term loan." As discussed below, 
that deposit was made from a corresponding loan on the same date to Coleman from KSRMI. 

l3 In a July 30, 1996, further response to the letter of inquiry, KSRMI provided additional information related to the 
question of direct payment to BSW by KSRMI. The hrther response kom KSRMl's Davis states in its entirety on this 
point as f0Uows: 

With res* to question 7@) of your letter, some of the invoice items listed on the "Broadcast Supply 
Worldwide History Inquiry,'' as well as other operating expenses, were paid directly by Mr. Coleman (and 
his company Radio One) out of revenues generated by his stations. When those revenues were insufficient 
and bills had to be paid, I made loans to him. These loans are detailed in Exhibit 5d to my April 30 letter to you. I 

am unable to determine the specific purpose of each amount which I loaned to Mr. Coleman. As indicated in my Exhibit 
5d, 1 kept track of all loans to Mr. Coleman, and Mr. Coleman repaid these loans in hU. 

This response fails to shed any further light on the amounts which KSRMI admittedly paid directly to BSW on 
Coleman's hehalf. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

In response to the request in the further letters of inquiry that documents pertaining to these loans be 
provided to the Commission, Davis and Coleman produced three different promissory notes 
reflecting these loans. The first, dated April 1, 1994, in the amount of $20,000, stated that the loan 
was to be repaid on the fmt anniversary of the closing of a sale of one of Coleman's other radio 
stations to a third party, with no deadline or other provision for repayment if that closing did not 
occur. The second promissory note, which does not bear a date of execution but was apparently 
signed during the second half of 1994, is for the consolidation of the twelve loans made from 
February 18 to July 15, 1994, totaling $63,349.26, with a payment date of June 31, 1995. The third 
promissory note, which was included with Coleman's response but not with KSRMI's, was dated 
April 20, 1995. This third note states a principal amount of $46,506 and that it is "for monies owed 
as a result of a debt confessed in a Confession of Judgment Before Action." This Note requires 
payment of principal and interest in full upon the closing of either of two other radio station deals 
involving Coleman or in three years from execution, whchever comes first, with no payments of 
principal or interest prior to the due date. According to Davis and Coleman, Coleman repaid these 
loans in full in a series of payments to KSRMI made from December 15,1994, to July 21,1995. 

In addition, KSRMI, upon its assumption of Coleman's rights under the PSA on April 27, 
1995, paid King certain amounts that were apparently then owed by Coleman to King under the PSA. 
In thls regard the M e r  letter of inquiry asked KSRMI to provide a listing of all payments made by 
KSRMI to King. KSRMI's response, at Exhibit lA, reported a payment by KSRMI to King on the 
day after the assignment of the PSA to KSRMI, April 28, 1995, in the amount of $9,896, which is 
$7,296 in excess of the May 1995 brokerage fee of $2,600.14 In addition, on June 1, 1995, KSRMI 
paid King both the $2,600 June PSA payment and an additional payment of $2~99.97 . '~  It a p p r s  
that these payments represent amounts that were previously due to King from Coleman under the 
PSA prior to the assignment to KSRMI. 

In addition to paying King amounts previously due from Coleman, KSRMI, upon dlrectly 
assuming the PSA on April 27, 1995, also forgave Coleman the amounts which were supposed to 
have been charged Coleman for rent for the "auxiliary" KSLD(AM)/KKIS-FM studios in KSRMI's 
building from the time that the stations' operations were moved there in March 1994 through April 
1995. Coleman and KSRMI had an oral agreement that Coleman would be charged $500 per month 
rent by KSRMI for the space taken by the KSLD(AM)iKKIS-FM awilia~y studios. According to 
Coleman, this rent was one of the costs to be paid to KSRMI from collected sales revenues to be paid 
after KSRMI's costs were recovered. Coleman stated M e r  that "[tlhe rent was not paid as the sales 
efforts never produced enough revenues to pay all the monthly bills." The letter agreement by which 
KSRMI assumed the PSA from Coleman stated that KSRMI assumed all of Coleman's accounts 

l4 As noted above, the P S 4  at Section 1.3, called for a monthly payment h m  the "programmer" to King in the amount 
of $2,600, in addition to the reimbursement of al l  operating expenses for the stations. 

Is These payments are in addition to the duect payments by KSRMI of the KSLD(Ah4)KKIS-FM elearid power bill to 
Homer Electric Association. With respect to the power bill payments, the infomation provided by KSRMI shows two 
May 1995 payments by KSRMI to Homer Electric on KSLD(AM)/KKIS-FWs behalf totalling $3,000, with subsequent 
payments for the next three months averaging $1,282 per month; thereafter, the electric payments averaged $756 per 
month. Thus it appears that KSRMl may have been paying off a past balance with the power company for the period 
preceding KSRMI's assumption ofthe PSA *om Coleman. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

payable as of the assumption date, and this assumption included all the back rent. Thus the auxiliary 
studio rent was never paid by Coleman to KSRMI. 

According to Coleman, the agreed terms of the oral joint sales agreement between Coleman 
and KSRMI provided that "[a]ll costs of producing programming pursuant to the PSA were to be 
paid fiom collected advertising revenue and any excess collected revenues over the costs of 
programming were to be split 50150 by John Davis and [Coleman]." However, "no [plrofits were 
paid to [Coleman] or John Davis whle [Coleman] operated the PSA because throughout the period 
the revenues collected were less than what was needed to cover [Coleman's] costs of producing 
programming for broadcast on KSLD(AM)/KKIS-FM under the PSA." Coleman claims he made 
additional capital contributions to cover the shortfalls.'6 While Coleman stated that he had no 
records of the amount of advertising sold on the stations during the time that he operated the PSA, 
Davis listed collected advertising revenues starting at $3,233 for March 1994, rising to $27,163 for 
the November 1994, then lowering to $9,200 for April 1995, the last month that Coleman operated 
the PSA. The average KSLD(AM)MUS-FM monthly advertising revenues for these fourteen 
months was $8.516. 

The further letters of inquiry also asked Coleman and KSRMI about the effect of the 
assignment of the PSA to KSRMI on certain financial provisions. First, Section 1.3 of the PSA 
entered into between Coleman and King provided that each of the $2,600 monthly payments to King 
was to be applied to reduce the purchase price for the ~tati0ns.I~ Coleman and KSRMI stated that 
after assignment of the PSA to KSRMI, all monthly brokerage payments made by KSRMI to King 
will continue to reduce the final purchase price for the stations from King to Coleman. Although 
Coleman received the benefit of KSRMI's payments reducing the purchase price of the stations (a 
reduction of $39,000 for payments made by KSRMI from May 1995 through July 1996), Coleman 
has no obligation to repay these amounts to KSRMI. 

KSRMI was also asked about Section 1.3(b)(iv) of the PSA, whereby part of the 
consideration to King for malung program time available to Coleman as "programmer" was that 
Kmg would be provided up to $1,000 per month in advertising on KSLD(AM)KKIS-FM on 
KSRMI's stations KSRh4(AM)KWHQ-FM.'8 Davis stated that from March 1, 1994, through April 

~~ 

l6 As noted above, a portion of these claimed capital contributions were funded by the loans €rom KSRMI 

" Coleman stated that the $2,600 monthly payments were intended to cover King's monthly loan payments to the Small 
Business Administration. 

'* Under Paragaph 1,3@)(iv), part of the consideration to King for making program time available to Coleman as 
"Programmer" was that Coleman would: 

(iv) 
advertising time on the Stations and/or Stations KSRM(AM), Soldotna, Alaska, and K W H Q O ,  Kenai, 
Alaska, based on the prevailing rates charged to commercial advertisers for the classes and quantities of 
time used by Owner for a period of sixty months commencing March 1,1994, provided that, to the extent 
that Owner does not make use of advertising time of the stated value in any month, Owner shall not have 
the right to carry forward such unused value to any subsequent month, and provided futher that Programmer 
shall have the right to limit the amount of advertising on stations KSRM and KWHQ made available to 
Owner during any month which falls wholly or partly within 45 days of a primaty election, or 60 days of 
a general election, even to the extent of providing Owner with no advertising in any such month, but if 

Make available to h e r  for no charge One Thousand Dollars ($1,000.00) per month worth of 

1 2 ,  



Federal Communications Commission DA 98-1509 

30,1995 (during the period prior to Coleman's assignment of the PSA to KSRMI), K S M ' s  stations 
KSRM(AM) and KWHQ-FM carried approximately $9,000 in advertising for King's other, non-radio 
businesses without payment eom King or Coleman. 

The May 8, 1995, letter of inquiry to King and the April 8, 1996, letter of inquny to KSRMI 
also sought information regarding actual programming efforts undertaken by King during the 
operations under the PSA. IQng responded that it oversees public services announcements broadcast 
on the stations, but that the announcements themselves are recorded by the programmer's (Coleman 
and subsequently K S M )  employees and inserted in the satellite delivered programming by 
automation computer. King also stated that a weekly 15-30 minute live interview public affairs 
program was broadcast "at OUT dlrection." KSRMI responded that during the period when it served 
as programmer under the PSA (May 1995 to the present), "Kmg has been providing continuous 
public affairs programming on KKIS-FM." However, of the three regular public affairs programs 
listed by KSRMI, none is actually produced by King or its employees - two are produced by 
unrelated third parties and one is produced by KSRMI  employee^.'^ Although KSRMI also stated 
that King's President, Sally Hoskins, has also "phoned or faxed in news tips and information on civic 
activities that she wanted covered and has sent public service announcements for us on KKIS-FM 
and KSLD(AM) when it was on the air," the actual coverage and broadcasting of that information 
was produced by KSRMI employees. 

KSRMJ also was asked to provide information regarding the payment of KKIS-FM's 
operating expenses for the period beginning with K S W s  assumption of the PSA on April 27,1995. 
K S W  stated in response that Kmg pays for its own business telephone for the "main" studlo 
located at King's other businesses' location (not for the "auxiliq'' studio). King "usually" pays the 
station's power bill but is reimbursed by KSRMI for those payments. The process King follows in 
obtaining reimbursement for the station's power bill is to telephone John Davis and advise him orally 
of the amount King has paid. KSRMI then Writes Kmg a reimbursement check. In addition, "on 
occasion," KSRMI paid the power bill directly to avoid late charges. Insurance for the stations is 
also paid by Kmg. Since becoming the programmer, KSRMI entered into two satellite programming 
agreements with ABC Radio Netwoks for KKtS-FM, for the "Hot AC" format for the daytime, and 
for "Z Rock for the nighttime. The Hot AC agreement was executed by Tom Farrell, an employee 
of KSRMI, and the Z Rock agreement was executed by John Davis, President of KSRMI, in each 
case with the notation of KSRMI as "Lh4A Operator." Kmg did not execute either agreement. 

Programmer exercises this right, this Agreement will automatically be extended for that number of months 
which is equal to the number of months in which Programmer elected not to make available to Owner the 
full value of advertising on Stations KSRM and KWHQ specified in this subsection. The obligation to provide 

default by Owner under this Agreement or the Purchase Agreement. 
advertising time will survive any termination of this Agreement for reason? other than a m a t e d  

At the time the PSA was executed by Coleman and Kmg, K S W  as licensee of KSRM(AM)/KWHQ-FM, was not a party 
to the PSA KSRMI assumed Coleman's role as "Programmer" over one year later, on April 27,1995. 

" One of the programs, a monthly half-hour live interview program ("The Alliance Report") is produced by an 
independent radio producer and public relations company. The second program ("Crimestoppers") consists of two weekly 
one-minute programs produced by the local poke  department. According to KSRML the third program ("KKIS-F'M-In 
Touch"), weekly local interview program "is produced by KSRM, Inc. employees with interviews and subject matter 
approved by King Broadcasters, Inc." 

13 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

KSRMI pays ABC directly for both program services. 

Coleman and KSRMI were also asked about their involvement in the decision to take 
KSLD(AM) off the air in February 1995." Coleman states that the decision to take KSLD(AM) off 
the air was made by him in consultation with John Davis, and that he told Hoshns of Ins decision: 

I discussed the lack of interest in the sales staff of KSRM, Inc. to sell the KSLD(AM) 
oldies format with John Davis and we concluded that the joint sales agreement with respect 

to KSLD(AM) should be terminated. It did not make business sense for me to continue to 
program KSLD(AM) under the PSA in the absence of a joint sales arrangement. The KSLD(AM) 
decision was made by myself after discussions with John Davis about the sales problems. I told 
Sally that I wanted to reduce my losses without abandoning my plans to consummate the sale of 
KSLQAM) and KKIS-FM after the F.C.C. approval of this long pending transfer. 

Davis states that he had several discussions with Coleman regarding the decision to take KSLD(Ah4) 
off the air due to poor advertising sales. Although Davis does not acknowledge that he participated 
in any discussions with King on h s  subject, he does assert that "it was decided by Mr. Coleman and 
King Broadcasters, Inc . . . that station KSLD(AM) would go 'off the air."' 

Discussion. Petitions to deny and informal objections must, pursuant to Section 309(e) of the 
Communications Act of 1934, as amended, provide properly supported allegations of fact *ch, if 
true, would establish a substantial and material question of fact regarding whether grant of the 
application would be consistent with the public interest, convenience, and necessity. & 
WWOR-TV. Inc., 6 FCC Rcd 193, 197 n.10 (1990). Furthermore, in assessing the merits of such 
pleadings, the staff must use a two-step analysis under Section 309(d)(l) and (2) of the 
Communications Act. The first step is whether or not a prima facie case has been made. If so, we 
next consider whether or not there is a substantial and material question of fact to warrant inquiry. 
Thus, in assessing both the petition to deny and the informal objection, the primary issue is whether 
or not substantial and material questions of fact have been raised to warrant further action by the 
Commission. 

Section 3 I O(d) of the Communications Act states, in pertinent part: 

No construction permit or station license, or any rights thereunder, shall be transferred, 
assigned, or disposed of in any manner, voluntarily or involuntarily, directly or indirectly, 
or by transfer of control of any corporation holding such permit or license, to any person 
except upon application to the Commission and upon finding by the Commission that the 
public interest, convenience, and necessity will be served thereby. 

47 U.S.C. $ 310(d). Section 73.3540(a) of the Commission's Rules states that "[plrior consent of the 

2o Specifically, Coleman was asked the following: "State whether, to your knowledge, John Davis or any employee of 
KSRMI participated in any discussions with you or King regarding the decisions to take Sfation KSLD(AM) off the air or 
to keep KSLD(AM) off the air, and if so, set forth the substance of each of those discussio& the dates, the participants, and 
the nature of Davis's or other KSRMI employees' involvement in those discussions." KSRMI was asked the same 
question, directed to Davis' or KSRMl's employees' involvement in these decisions. 

/4 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

FCC must be obtained for a voluntary assignment or transfer of control." 

There is no exact formula by which control of a broadcast station can be determined. In 
ascertaining whether a transfer of control has occurred, we traditionally look beyond the legal title to 
whether a new entity or individual has obtained the right to determine the basic operating policies of 
the station (le, to affect decisions concerning the personnel, programming or finances of the 
station). & WHDH. Inc., 17 FCC 2d 856 (1969), affd sub nom. Greater Boston Television Corn. v. m, 444 F.2d 841 @.C. CU. 1970), cert. denied, 403 US. 923 (1971). Although a licensee may 
delegate certain functions to an agent or employee on a day-to-day basis, a, Southwest Texas 
Public Broadcasting Council, 85 FCC 2d 713, 715 (1981), such delegation cannot be wholesale. 
That is, those parties delegated to a task must be guided by policies set by the permittee or licensee. 
- See David A. Davila, 6 FCC Rcd 2897, 2899 (1991). In several cases, the Commission has 
permitted the use of a time brokerage agreement where the broker is also the proposed assignee of 
the station, as long as the time brokerage agreement is consistent with the Commission's rules and 
guidelines, so that ultimate control remains with the licensee until the grant of the application and 
closing of the transaction. &, %., Rov R. Russo, 5 FCC Rcd 7586 (MMi3 1990); Joseph A. 
Belisle, SUB 5 FCC Rcd 7585. 

Transfer of Control from King to Coleman and KSRMI. After evaluating all the relevant 
facts here, we conclude that King apparently engaged in an unauthorized transfer of control of 
KSLD(AM) and KKIS-FM to Coleman and then to K S W  which began upon the execution and 
implementation of the PSA by King and Coleman in February 1994 and continues to the present. 
We find two facts particdarly compelling. First, by Coleman's own admission, King was merely 
"told" of Coleman's business decision to take KSLD(AM) silent in February 1995. We view King's 
lack of involvement in this decision as definitive evidence that King has abdicated control over the 
station, Second, King has no ownership or control over KKIS-F"s equipment and has no right to 
utilize the essential broadcasting equipment in the absence of the PSA. Indeed, as discussed below, 
the evidence strongly indicates that Coleman and KSRMI have virtually complete control over 
KSL,D(AM) and KKIS-Ws financial matters. 

Station Finances, We note first that, contrary to Coleman's assertions, the express terms of the 
PSA are not completely consistent with radio time brokerage agreements that have been approved by 
the Commission. Additionally, whde the PSA states that King is to retain ultimate control over 
programming and operations of the station, the parties in practice have gone beyond the terms of the 
PSA, especially in the area of financial relationships, in turning over control to the broker. These 
financial relationships are important factors to be considered in weighing whether there has been an 
unauthorized transfer of control of the stations. & Rov M. Sueer, 11 FCC Rcd 18393, 18415-17 
(1996). 

First, the PSA at Paragraph 1.3 requires the "programmer" -- fmt Coleman and subsequently 
KSRMI -- to "reimburse" King for "all costs of operating the Stations," including electrical power, 
liability insurance:' and the salary for a Kmg management employee. In addition, once the PSA 

*' While the parties suggest that King continued to pay for liability insurance notwithstanding this provisioR this 
apparently was done because King's insurane coverage for the stations was included under a blanket insurance policy 
Hoskins held for her other businesses No other station expenses were paid by King 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

went into effect, virtually all programming and broadcast operations were originated from the 
KSLDO/KKIS-FM "auxiliary" studios which Coleman and KSRMI constructed in KSRMI's 
building housing its KSRM(AM)KWHQ-FM broadcast studios.22 Kmg had no financial 
responsibility whatsoever for the construction, maintenance, and operation of those auxiliary studios 
throughout the term of the PSA, either while Coleman was the "programmer" or later while KSRMI 
was the "programmer." Although KSRMI suggests that while it was the programmer, King was 
responsible for its own business telephone, KSRMI is referring to the telephone for the "main" studio 
located at King's other businesses, not for the stations' main telephone located at the 
KSRh4(AM)KWHQ-FM studios. The only significant station expense for which King has been 
billed is for the transmitter electrical power, which has been either paid directly by Coleman or 
KSRMI or paid by Kmg who was then reimbursed by KSRMI. Again, however, the electrical power 
for which Kmg is preliminarily billed does not include the power for the stations' auxiliary studios, 
only for the transmitter and the fallow "main" studio. 

Although reimbursement of all basic station operating expenses by a broker may not be 
improper in itself, direct payment of basic station expenses by the broker is a factor that has been 
considered by the Commission in determining whether an unauthorized transfer of control has taken 
place. ha., Roy M. Sueer, sgmm 11 FCC Rcd at 18416; WGPR Inc., 10 FCC Rcd 8140,8145 
(1995). Nor do the cases cited by Coleman sanction the direct payment of basic station expenses by 
the broker. For example, in J. Dominic Monahan, m m  6 FCC Rcd 1867, cited by Coleman, the 
licensee continued to pay "all its own operational expenses . . . ." In Peter D. O'Connell, 6 
FCC Rcd 1869, also cited by Coleman, the licensee paid its own employees, and there was no 
suggestion in that decision that the broker assumed any operational expenses for the brokered station. 
In Joseph A. Belisle, =a, 5 FCC Rcd 7585, a set monthly amount was specified to "power costs," 
but no other operational costs of the brokered station were assumed by the broker. 

In practice, moreover, Coleman and King did not bother with the detailed "reimbursement" 
procedures set forth in the PSA whereby King was to present monthly itemized statements of 
expenses paid by King and then be reimbursed by Coleman. Rather, for "convenience," Coleman 
paid all expenses directly, and if King received any bills from vendors, they were sent to Coleman for 
direct payment. 

In addition and, as noted, of particular importance, pursuant to the PSA Coleman and 
KSRMI purchased or leased essentially all the studio and transmitting equipment that was necessary 
to place then unbuilt station KKIS-FM into operation, and Kmg has no ownership or other rights in 
that equipment. While King submitted in response to the Commission's letter of inquiry a cancelled 

" It cannot be argued that the "auxiliary" studios were not the primary broadcast onghation point for 
KSLD(AM)/KKIS-FM. Upon their construction, the KSLD(AM) studio transmitter link ("STL") was moved there, the 
KKIS-FM STL was installed there, and the KSLD(AM)/KKIS-FM "main" studios remained capable ofprogram onghation 
only by virtue of a remote pickup station. Moreover, as discussed below, the parties have not asserted that any sipiiicant 
amount of programming has ever been broadcast from the "main" studios after the construction of the "auxiliary" studios. 
While there is no longer a rule requiring that a minimum amount of programming be ori&ed at the main studio of a 
broadcast station, it is certainly relevant in determining the locus of control in this case to recognize that the licensee's 
managemen-level employee and her assistant are virtually never present at the location from which all the stations' 
programming originates, and that the licensee has no physical or legal control over the stations' auxiliary studios h m  which 
all such propnuning is originated. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

check for $8,000 to an engineering consultant in partial payment for his assistance in obtaining 
equipment to construct KKIS-FM, th~s consulting agreement preceded the Coleman PSA, and 
Coleman (who claims he oversaw construction of the station) had no idea what services or 
equipment, if any, were provided for this consulting fee. Additionally, Hoskins did not claim that 
any equipment was actually purchased by King for KKIS-FM pursuant to this consulting agreement 
or otherwise. Without the transmitter, antenna, and other essential equipment owned or leased by 
Coleman, the station would not be capable of operation. 

Coleman's and KSRMI's payment of all operational expenses and of the costs of constructing 
KKIS-FM and relocating KSLD(AM) go beyond the time brokerage arrangements permitted in the 
cases cited by Coleman. Indeed, the present case is indistinguishable from Salem Broadcasting. Inc., 
6 FCC Rcd 4172 (MMB 1991), where the time broker's complete construction of the new station's 
facilities was determined to be a primary indicator that an unauthorized transfer of control had taken 
place. As in the present case, the broker in had selected the program format for the new 
station. The Bureau in Salem also found to be significant as to the lack of financial control by the 
permittee the fact that the net amount received by the permittee from the broker monthly for the right 
to broker the station was very small (a net payment of $20 monthly after deducting an equipment 
lease payment fkom the brokerage payment). In the present case, while the monthly brokerage 
payment is significantly higher than in Salem and there is no cost to King for "leasing" any 
equipment from Coleman (which certainly in itself does not suggest that King has retained control 
since King has no right to use the equipment if the time brokerage were terminated), the monthly 
payments to King are deducted from the total sales price of the stations.23 

We note that the pkrmittee in had similarly argued that the time brokerage agreement 
did not vary from the brokerage agreements discussed above, to which the Bureau responded as 
follows: 

We reject your suggestion that the Saledi lber  arrangement comports with the Bureau's 
recent time brokerage decisions. When a "broker" takes on the characteristics of a lessee 
by infusing capital into the station and becoming intimately Involved in decisions as to 
the construction andor operation of a station, it transcends the traditional function of a 
time broker -- the purchase and sale of air time , . . . In these and those decided 
subseq~ent,~~ there was no evidence that the broker had (or would) infuse the station with 
working capital, buy equipment for the station, choose a format, or otherwise participate 
in or finance construction of the station. 

6 FCC Rcd at 4173. Similarly, in Roy M. Speer, m, 1 1  FCC Rcd 18393, the Commission found 
that a permittee had engaged in an unauthorized transfer of control where employees of a non-voting 
minority stockholder had supervised the construction of the new television station, the non-voting 

'' As Coleman has reported, the purchase price has, as of May 1996, been reduced by over $77,000 to reflect the 
deduction of monthly payments under the PSA. 

The Bureau was specifically refking to Russo. suDra, 5 FCC Rcd 7586, and Belisle. 5 FCC Rcd 7585. 

'' Citing Brian M. Madden, 6 FCC Rcd 1871(MMB 1991); Peter D. O'Connell, =a 6 FCC Rcd 1869 (MMB 1991); 
and J. Dominic Monahq 6 FCC Rcd 1867. 

17 



Federal Communications Commission DA 981509 

stockholder had paid for the purchase of the station's equipment though loans to the permittee, and 
the permittee was not even aware of what equipment was being purchased for it or how much was 
being spent by the non-voting stockholder pursuant to these loans. In the present case, not only was 
the station constructed without any sigtuficant involvement by King, but King does not have any 
ownership or control over the station's physical facilities.26 

Station Promamminp and Personnel. The record does not unequivocally establish the same 
clear and overwhelming control over station programming and personnel by Coleman and K S M  as 
it does with respect to station financing. It does, however, document a level of intrusion in these 
areas which, taken together with Coleman's and KSRMI's domination of station finances and King's 
passivity in the decision to take KSLD(AM) silent, supports our conclusion that an unauthorized 
transfer of control appears to have taken place. 

As noted above, the PSA provided Coleman as programmer the right to program 
"substantially all" of both stations' air time, reserving to King up to eight hours per week between 
midnight and 6 am each day (and 7-9 am Sunday) for the broadcast of news, public affairs, and other 
programming produced andor selected by King. However, neither King nor Coleman asserted that 
Kmg has ever actually reserved any such time for these purposes. %le Hoskins suggested in her 
response to the letter of inqulry that she "over see[s] the public service announcements and issues are 
selected for our public affairs programming," both she and Coleman stated that those public service 
announcements were actually recorded by Coleman's employees during the period when Coleman 
served as programmer under the PSA. In addition, a weekly 15 to 30 minute live public affairs 
program whch Hoshns claimed was recorded from a local hotel "at our direction," also appears to 
have been produced and hosted by Coleman's employees. Similarly, when KSRMI became 
programmer after Coleman assigned the PSA to it on April 27,1995, the public affairs programming 
on KKIS-FM was produced not by King but rather by KSRMI employees or by third parties. 

KSLD(AM), until being taken off the air in Febrwy 1995, carried satellitedelivered 
network programming pursuant to a contract entered into originally by the prior time broker, Cobb 
Communications, and paid for by Coleman during the term of Coleman's PSA. From its inception, 
KKIS-FM has carried satellite-delivered programming pursuant to a contract entered into directly by 
Coleman with Satellite Music Network. As noted above, KSRMI subsequently entered into new 
satellite programming agreements for KKIS-FM after KSRMI became the programmer of the station. 
Wule Hoslans claims that she monitors all programming from the "main" studio located at the site 
of her other businesses, all programming not delivered by 

26 In this respect, the present case dfirs significantly 60m Choctaw Broadcasting Commation, 12 FCC Rcd 8534 
(1997). In that case, although the time broker paid for the new station's equipment, the permittee leased that equipment 
from the time broker and thus had a right to use that equipment ifthe brokered programming was terminated. Moreover, if' 
the assignment application in that case was not consummated, the permittee was obligated to purchase the station's 
equipment 60m the time broker, who was obligated to sell the equipment to the permittee. In addition, in Choctaw. the 
permittee maintained a higher degree of involvement in the construction and operation of the station than was evidenced by 
King in the present case. 

18 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

satellite feed is originated from the auxiliary studios constructed by Coleman at the studios of Davis' 
KSRM(AM)KWHQ-FM.27 

With respect to King's participation in the stations' personnel matters, Peninsula has alleged 
in its Petition to Deny that, subsequent to adoption of the PSA, Coleman fired King employees Ron 
Holloway and Dan Donovan. We are satisfied that while Coleman may have been present when 
those terminations were communicated to Holloway and Donovan, Hoskins was present as well, and 
it is uncontested that the termination letters themselves were signed by Hoskins, not Coleman. 
However, while Hoslans claimed in her response to the Commission's letter of inquiry that she 
"report[s] to work to the main studio as General Manager each day and Loretta Smith is here to assist 
me on a fulltime basis," she failed to respond to several specific questions in that letter of inquq as 
to what her and her employee's specific duties were at the main studio, who paid the employee's 
salary, and what precise functions were performed at the main studios (Question 5 of the letter of 
inqwy to Hoskms). By contrast, the employees involved in programming aspects of the station were 
employed by Coleman or by KSRMI, and the employees involved in sales of advertising were 
employed by KSRMI, whch, while Coleman was programmer, sold advertising for the stations 
pursuant to an oral joint sales agreement between Coleman and KSRMI. Due to Hoslans' failure to 
respond directly to the letter of inquiry regarding King's employees' responsibilities, we must 
conclude that those employees did not have any significant role in the stations' operations. In sum, 
no evidence that King retained control over the personnel employed by KSLD(AM)IKKIS-FM has 
been presented that is inconsistent with our conclusion that an unauthorized transfer of control 
appears to have taken place. 

Conclusion Regarding Control. We have thus determined, based on the totality of 
circumstances in the present case, that King apparently abandoned control of stations KSLD(Ah4) 
and KKIS-FM starting on February 16,1994, when the PSA with Coleman was executed. However, 
it appears that control of the stations at that point in time was not assumed by Coleman alone; rather, 
we conclude that the construction of KKIS-FM, the relocation of KSLD(AM), and the subsequent 
operation of both stations was a joint venture of Coleman and KSRMI, and that KSRMPs 
involvement in the operation of the stations dwing the time that Coleman served as "programmer" 

'' Peninsula also alleged that King attempted to mislead the Commission that the KSLD(AM)/KKlS-m? "main" studios 
are located at her place of business (Sam's Pawn Shop), rather than at what King claims are "auxiliary" studios at K S W s  
studios, in order to mislead the Commission as to King's on-site supervision of the stations. The evidence, including the 
results of the CIB's on-site inspection, demonstrates that the facilities at the "main" studio are capable of conducting 
over-theair broadcasting. While it does not appear that the main studio has actually been used by either KSLD(AM) or 
KKIS-FM since the PSA went into &e% there is no basis for concluding that the "main" studio is a shaq or that there has 
been a violation of the main studio rules by King. 

In addition, notwithstanding Peninsula's contentions regard% the sharing of KKIS-FM's call sign with a station 
owned by Coleman in California, we do not believe that Coleman's involvement in the call Sign change for KKIS-FM has 
substantial legal sigmficance in detemdning control over the station. Furthermore, as noted the call sign of Coleman's 
California station has since been changed. Peninsula also alleged, in its "Supplement to Comments" filed January 1 I, 1996, 
that King's abdication of control over the stations was further retlected in an bankruptcy filing made by Hoskins in August 
of 1995, wherein she allegedly faded to list Stations KSLD(AM)/KKIS-FM as assets. King's "Supplemental Response to 
Comments of Peninsula Communications, Inc.," received by the Commission on February 20, 1996, demonstrated that 
Peninsula's allegation was in error, and that Hoskins did list her interest in the stations as a personal asset in her bankruptcy 
filing. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

under the PSA was not limited, as the parties suggest, to the sales of advertising pursuant to the joint 
sales agreement. Rather, KSRMI appears to have exercised control over the stations during h s  
period preceding the assignment to it of the PSA to at least an equal degree as Coleman. In addition, 
because KSRMl already owned and controlled one AM and one FM station O(SRh4(M) and 
KWHQ-FM) in the relevant local market, its actions in serving as time broker (jointly with Coleman) 
of an adhtional AM station and an additional FM station during the period from March 1994 to 
February 1995 (when KSLD(AM) went silent) exceeded the maximum of three stations that a single 
entity could control and/or broker in a market this size under the multiple ownership rules in effect at 
the time.'' 47 C.F.R. 5 73.3555(a)(l)(i) (1995) (amended 1996). 

It is true, as Coleman and KSRMI maintain, that the Commission has deregulated joint sales 
arrangements that do not involve time brokerage or joint programming arrangements. See Revision 
of Radio Rules and Policies, supra, 7 FCC Rcd 2755, 2787. However, in this case, KSRMI's 
relationship to Coleman during the period from February 1994 to Apnl 1995, when Coleman 
assigned the PSA to K S W  is not limited to a joint sales agreement. It was KSRMI, not Coleman, 
which directly paid the equipment supplier, BSW? the bulk of the cost of constructing KKIS-FM 
and relocating KSLD(AM). In addition, KSRh4I was not only listed as the delivery point for the 
equipment, it was also separately listed repeatedly by BSW as the "customer" and account holder for 
the equipment purchase. KSRMI's Davis did not merely coordinate deliveries from BSW for 
convenience, rather, he negotiated extended payment terns, which was critical to him because 
KSRMI paid the BSW equipment bills. What was piud by Coleman for equipment purchases was 
primarily loaned to him by KSRMl through less-thanarms-length loans that were documented well 
after the funds were advanced to Coleman, initially with open-ended repayment obligations that 
attached only when Coleman obtained cash from other enterprises, if at all. KSRMI loaned 
operational funds to Coleman as well, and did not collect the auxiliary studio rent that was 
supposedly being charged by KSRMl to Coleman for this purpose. In addition, Coleman's time 
brokerage employees were all part-time KSRMI employees. 

'* The letter of inquiry also asked KSRMI to respond to the allegation made by Peninsula that when Coleman formally 
assigned the PSA to KSRMI on April 27, 1995, it was then in violation of Section 73.3555(a)(I) because it owned or 
brokered three radio stations out of Six stations in the relevant radio market o<SLD(AM) by then being off the air). 
KSRMI's response asserted that there are actually thirteen stations that intersect the 5 mV/m contour for AM or the 3.16 
mV/m contour for FM of stations KSRM(AM), KWHQ-FM, and KKIS-FM. Peninsula had asserted that there were only 
six stations in the relevant market. To resolve this discrepancy, the statf subsequently undertook its own analysis of the 
relevant market, and has determined that there are thirteen stations in the market. Thus, the multiple ownership violation by 
KSRMI ended with KSLD(AM) being k&en off the air in February 1995. We note that by the time that KSLD(AM) 
returned to the air in November 1996, Section 73.3555(a)(I) had been revised to rdect the increased levels oflocal radio 
ownership mandated by the Telecommunications Act of 1996. Therefore, at the time that KSLD(AM) returned to the air, 
K S W s  ownership of an AM station and an F'M station, coupled with its attributable interests in KSLD(AM) and KKIS- 
FM through the PSA -- for a total of four stations -- was permissible under Section 73.3555(a)(I). In this regard, in 
markets of 14 or fewer stations, an entity is permitted to have attributable ownership interests in up to five stations, no more 
than three of which are in one service, so long as the stations do not represent more than 50 percent of the total stations in 
the relevant local radio market. See S U D ~  note 7. 

29 Although Coleman apparently obtained a used transmitter and other items 60m the Trustee for KOLA, Inc., that 
equipment was purchased ttom the Trustee a year later for only $6,00(7. Thus its value is much less significant than the 
equipment purchased by KSRMI 60m BSW. 

W 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

We also find that certain of the other fmancial relationships between Coleman and KSRMI 
indicate that the time brokerage, and indeed the assumption of control of the stations f?om King 
were essentially a joint venture between Coleman and KSRMI, whereby risk of loss or potential for 
profit was shared by KSRMI and Coleman. In this regard, we find it significant that as part of the 
original PSA terms between King and Coleman as programmer, entered into when KSRMI was 
ostensibly not a party to the PSA, Iong was promised and provided up to $1,000 per month of free 
advertising on KSRMTs stations KSRM(AM) and KWHQ-FM. We also find it significant that under 
the oral joint sales agreement between Coleman and KSRMI, Coleman never received any of the 
proceeds of advertising sales made on KSLD(AM) and KKIS-W even when total sales exceeded 
$27,000 in the month of November 1994. Rather, all advertising sales revenues were retained by 
KSRMI to pay KSRMI's selling costs. Conversely, in those months where. advertising sales did not 
cover KSRMI's costs, Coleman had no obligation to KSRMI to make up for such shortfalls - those 
risks of loss were assumed by KSRMI alone. In addition, the payments to King of $2,600 per month 
under the PSA that were made by KSRMI ufrer the assignment of the PSA to KSRMI (as well as 
those past due payments made by K S M  to King on the day KSRMI took over the PSA) continued 
to reduce the purchase price for the stations to Coleman as provided in Paragaph 1.3 of the PSA, but 
Coleman is under no obligation to repay these amounts paid by KSRh4I even though Coleman will 
receive the benefit of the substantially reduced purchase price. Further, although Coleman has 
contracted to purchase KSLD(AM)MUS-FM from King for $330,000, Coleman has provided an 
option to KSRMI to purchase KKIS-FM for only $100,000, and this price for KKIS-EM alone was 
set ujer Coleman and KSRMI had taken KSLD(AM) off the air, with only very minimal plans to 
return it to operation. Th~s same option agreement authorizes KSRMI to sell KKIS-FM to a third 
party that wishes to purchase KSRMI's stations, without Coleman's approval, as long as the price for 
KKIS-FM is at least $500,000. If that price for KKIS-FM is obtained, the fmt $100,000 goes to 
Coleman, but the remainder of the purchase price is split equally by KSRMI and Coleman. These 
financial terms are indicative of a joint venture in the construction, operation, and acquisition of 
KKIS-FM and KSLD(AM). 

As a final matter, we address the issue raised in the informal objection filed herein by 
William J. Glynn, Jr. As noted above, Glynn claims that Davis has repeatedly broadcast over 
KSRM(AM), KWHQ-FM, and KKIS-FM announcements encouraging listeners to file applications 
for a new F'M allocation at nearby Kasilof, Alaska. Glynn alleges that these announcements 
represent an anti-competitive effort by Davis to generate multiple applications so that the allocation 
will be tied up in protracted hearings. Even assuming that the announcements described by Glynn 
were in fact broadcast:' we do not believe that Glynn has demonstrated that the broadcast of such 
announcements would raise a substantial and material question of fact that warrants further inquiry. 
While GIynn would have us presume an improper, anti-competitive motive behind encouraging 
numerous interested parties to apply for the open allocation, the Commission in other contexts has 
stated that the public interest is served by a choice among a number of qualified applicants. &, 
s, Azalea Coru., 31 FCC 2d 561, 563 (1971). Moreover, there is no record evidence that Davis 
arranged or paid the expenses of any applicant for the Kasilof allotment or that there was any other 
violation of the Commission's rules or policies. For these reasons, Glynn's claims are speculative and 
do not demonstrate that the grant of the present application would not be in the public interest. 

30 Giynn's allegations are deficient because they are not supported by an &davit setting forth precisely what was 
This failure makes it nearly impossible to evaluate the legal sigmiicance of such alleged allegedly broadcast. 

announcements. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

As stated above, we have concluded that King apparently engaged in an unauthorized 
transfer of control of Stations KSLD(AM) and KKIS-FM to Coleman and KSRMI jointly, during the 
period starting on or about February 16,1994, and continuing through April 26,1995, and to KSRMI 
alone from April 27, 1995, to the present, in willful violation of Section 310(d) of the 
Communications Act of 1934, as amended, and Section 73.3540 of the Commission's Rules. In 
addition, we fmd that KSRMI's brokerage of the stations during the period starting in March 1994, 
when KKIS-FM went into operation, until February 1995, when KSLD(AM) was taken off the air, 
resulted in KSRMI violating the local multiple ownership rule, 47 C.F.R. 9 73.3555(a)(l)(i), because 
during that time KSRMI exercised control over four stations in a local radio market containing 
thirteen radio stations. A transfer of control violation could warrant revocation of King's, Coleman's 
and KSRMI's authorizations if the transfer and the accompanying multiple ownership rule violation 
were intentionally concealed h m  the Commission through misrepresentations or lack of candor. 
See, e&, Roy M. Swer, 11 FCC at 18428; Black Television Workshop of Los Angeles. Inc., 8 
Z C  Rcd 4192, 4198 (1993); Silver Star Communications-Albany. Inc., 6 FCC Rcd 6905, 6907 
(1991). Here we find that there is no substantial and material question of fact that eithex King, 
Coleman, or KSRMI acted with an intent to deceive the Commission. Therefore, we shall not 
designate for revocation King's, Coleman's, or KSRMIs Commission authorizations. Nor do these 
apparent violations require the denial of the assignment of license application. Rather, we believe 
that monetary forfeitures against both King and KSRMI are the appropriate sanction.31 

We have considered the factors set forth in 47 U.S.C. 8 503(b) as well as Commission 
precedent concerning similar violations in order to determine the appropriate amount of the fme 

In Salem Broadcasting. Inc., a m  6 FCC Rcd 4172, 4173, the licensee was fined 
$10,000 for an unauthorized transfer of control and a main studio rule violation that existed for a 
period of approximately ten months.33 w, like the present case, involved a 
brokerage/programming agreement that, as effectuated, was determined to constitute an 
unauthorized transfer of control. In Roy M. Speer, m m  11 FCC Rcd 18393, the permittee was 

License renewal applications for KSLD(AM) and KKIS-FM were granted on January 28, 1998. Coleman's 
participation in the unauthorized asswnption of control of the stations concluded in April 1995. The provisions of 47 
U.S.C. 5 503(b)(6), which sets forth statutory limitation periods under which forfekum may be assessed, therefore 
preclude us from issuing a forfeiture to Coleman. For the same reason, we have not taken into account the multiple 
ownership violations in determining the forfeiture assessed against KSRMl, because the violation occurred outside the 
period for which a forfeiture may be assessed. 

31 

32 In UnitedSfafes Te6ephone A s h  v. FCC. 28 F.3d 1232 @.C. Ci .  1994), the United States Court of Appeals for the 
District of Columbia Circuit vacated the P062cy Sfatement, Standmdfor Asressing Forfeitures, 6 FCC Rcd 4695 (1991), 
recon denied 7 FCC Rcd 5330 (1992), revised 8 FCC Rcd 6215 (1993). In accordance with the court's decision, and 
&er notice and public comment, the Commission adopted Forfeiture Guidelines, 12 FCC Rcd 17087, which became 
effective October 14, 1997. The apparent violations of Section 310(d) of the Act and of Section 73.354qa) of the 
Commission's rules here were continuing in nature, but commenced prior to the effective date of the new guidelines. With 
respect to apparent violations occurring before the effective date of the new guidelines, the Commission has determined to 
consider the criteria developed under Section 503 and applied by the Commission in previous cases. and we have done so 
here. 12FCC Rcd at 17108-09. 

The Salem Broadcasting. Inc., decision does not clearly delineate what portion of this forfeiture was assessed for the 33 

unauthorized transfer of control, and what portion was assessed for the main studio rule violation. 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

assessed a forfeiture of $25,000 for its participation in the unauthorized transfer of control that was 
limited to the construction phase, and the non-voting stockholder that was found to engaged in the 
unauthorized transfer which also resulted in the violation of the duopoly rule was assessed a 
forfeiture of $150,000. In Silver Star Communications-Alban.r, 6 FCC Rcd 6905 (1991), the 
licensee of an AM/FM combination was fined $20,000 for an unauthorized transfer of control of the 
two stations over a period of 18 months. In First Broadcasting Corp., 3 FCC Rcd 2758 (1988), the 
licensee of an AM station was fined $20,000 for an unauthorized transfer of conQol effectuated 
through unreported stock transactions. Although the licensee filed an assignment application two 
years after the stock transactions took place seeking nunc uro tunc approval of the transfer, the 
$20,000 forfeiture was assessed for the 111 six-year period that the unauthorized transfer continued. 
In Cate Communications Corn., 60 RR 2d 1386 (1986), a forfeiture of $20,000 was affumed by the 
Commission for the unauthorized transfer of control of an AM station for a period of 13 months. 

In view of the above, pursuant to Section 503(b) of the Communications Act, King 
Broadcasters, Inc. and KSRM, Inc. are hereby advised of its apparent liability for a forfeiture of Ten 
Thousand Dollars ($10,000.00) each for the willful and repeated violation of Section 310(d) of the 
Communications Act and Section 73.3540 of the Commission's Rules. In regard to this forfeiture, 
King and KSRMI are each afforded a period of thirty (30) days from the date of this Notice to show, 
in writing, why a forfeiture penalty should not be imposed or pay the forfeiture. Any showing as to 
why the forfeiture should not be imposed or should be reduced shall include a detailed factual 
statement and such documentation and affidavits as may be pertinent. 47 C.F.R 5 1.8O(fx3). Other 
relevant provisions of Section 1.80 are summarized in the attachment to this Notice. 

In light of the above, we find that there are no substantial and material questions of fact that 
warrant further inquiry in a hearing. Accordingly, the Petition to Deny the application to assign the 
licenses of stations KSLD(AM) and KKIS-FM, Soldoma, Alaska, from King Broadcasters, Inc., to 
Chester P. Coleman (File Nos. BAL940401EA and BAL"940401EB), filed May 13, 1994, by 
Peninsula Communications, Inc., is DENIED. In addition, the informal objection filed by William 3. 
Glynn, Jr., IS DENIED. Having found that King and Coleman are qualified to assign and purchase 
stations KSLD(AM) and KKIS-FM and that the sale would further the public interest, convenience 
and necessity, the applications ARE GRANTED. However, to the extent that Coleman intends to 
continue the PSA with KSRMI upon consummation of the assignment application, we caution 
Coleman to take all necessary steps to ensure compliance with the Commission's policies concerning 
the implementation of agreements in which a brokerhcensee supplies programming to a station. 
The Commission has repeatedly emphasized that the licensee must retain ultimate control of a 
station subject to such an agreement, including a time brokerage agreement or other similar 
arrangement, and must adhere to the Communications Act, the Commission's rules and policies and 
the antitrust laws. See, e.%, Gisela Huberman, 6 FCC Rcd 5397 (MMB 1991); Brian M. Madden, 6 
FCC Rcd 1871 (MMl3 1991); Peter D. OConnell, 6 FCC Rcd 1867 (MMB 1991); J. Dominic 
Monahan, 6 FCC Rcd 

23 



Federal Communications Commission DA 98-1509 

1867 (MMB 1991); Rov R. Russo, 5 FCC Rcd 7586 (MMB 1990); Joseph A. Belisle, 5 FCC Rcd 
7585 (MMB 1990). 

FEDERAL 
COMMISSION 

Roy J. Stewart 
Chief, Mass Media Bureau 

cc: Michael Bader, Esquire 
Mr. William J. Glynn, Jr. 
Peter Gutmann, Esquire 
Jefiey D. Southmayd, Esquire 
David Tillotson, Esquire 

COMMUNICATIONS 


