
Before the 
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

Washington, D.C.  20554 
 

 
In the Matter of  
 
Broadcast Localism 

) 
) 
) 
) 
) 

 
 
MB Docket No. 04-233 

 
To:  The Secretary  
 The Commission 

 
REPLY COMMENTS OF SINCLAIR BROADCAST GROUP, INC. 

 
Sinclair Broadcast Group, Inc. (“Sinclair”), by its attorneys, hereby submits these Reply 

Comments in the above-captioned Notice of Inquiry (“NOI”) proceeding, seeking comments on 

what actions, if any, the Commission should take to encourage broadcasters to provide 

programming responsive to the interests and needs of local communities.1   

In its Comments in this proceeding, Sinclair rejected the unfounded opinions of some 

commenters that centralized news operations, such as Sinclair’s News Central, are contrary to 

local interests and needs.  Specifically, Sinclair provided concrete evidence that News Central 

creates jobs and enhances the ability of individual stations to provide local news.  Additionally, 

Sinclair, as well as numerous other broadcasters, demonstrated that broadcasters have a strong 

market incentive to foster localism in broadcast programming and, in fact, are presently doing so 

without any direct Commission intervention.  In these Reply Comments, Sinclair refutes the 

criticisms of a vocal minority of individuals who have complained about Sinclair’s 

programming, including News Central, the decision to preempt a particular Nightline episode in 

                                                 
1 See In the Matter of Broadcast Localism, FCC 04-129 (July 1, 2004).  The deadline for filing 
reply comments was extended until January 3, 2005.  See DA 04-3657 (November 22, 2004). 



 2 

May of 2004, the alleged decision to air “Stolen Honor: Wounds that Never Heal,” and the 

broadcast of “A POW Story: Politics, Pressure and the Media.” 

As an initial matter, there are serious questions regarding the legitimacy of these apparent 

criticisms.  Many appear to be form letters generated on web sites created by organizations with 

specific agendas and, thus, are not letters from viewers who have any real knowledge as to the 

programs or subjects on which they opine.  For example, the letter by Renate S. Rose criticizing 

various programming by Sinclair merely repeats verbatim the suggested letter that an 

organization calling itself “Free Press” posted on its web site with a direct link for submission 

into this proceeding.2  In fact, that individual attests to living in Honolulu, Hawaii, where 

Sinclair has no stations and provides no programming.  Thus, there is no real basis for the 

commenter’s criticisms regarding Sinclair’s programming, and that letter and others of its ilk 

should be given no weight.   

Moreover, the alleged viewer letters are factually inaccurate.  For example, contrary to 

the accusations in many of those letters, Sinclair never publicly announced that it intended to air 

“Stolen Honor: Wounds that Never Heal,” a documentary regarding former Presidential 

candidate John Kerry’s view of the Vietnam War, and in fact, Sinclair did not broadcast that 

program.3  The program that Sinclair did air, “A POW Story: Politics, Pressure and the Media,” 

fairly presented all sides of the issues raised in the program and included supporters or 

                                                 
2 See Brief Comment, Renate S. Rose (October 27, 2004); http://www.freepress.net/ 
Sinclair/dn.php (last visited December 3, 2004); see also http://www.stopsinclair.org/ (last 
visited December 3, 2004).  Free Press is a radical political organization advocating drastic 
changes to the present media system.   
3 See Sinclair Broadcast Group, Inc., News Release (October 19, 2004), available at 
www.sbgi.net/press/press.shtml (last visited November 16, 2004). 



 3 

representatives from the relevant political parties.4  Tellingly, no person filed a formal complaint 

with the FCC that any of the stations airing the program violated the Commission’s Political 

Broadcast Rules.5 

At bottom, the complaining individuals simply dislike Sinclair’s programming decisions 

and desire to see programming that confirms their own viewpoints.  Viewpoints, however, can be 

highly subjective, even among organizations focused on the same goal.  For example, in the 

recent controversy over the ABC network broadcast of “Saving Private Ryan,” the American 

Family Association, a conservative watchdog organization, urged its members and others to file 

thousands of formal indecency complaints with the FCC.6  In contrast, the Parents Television 

Council (“PTC”), a similar conservative organization, supported the network airing of the movie, 

downplaying the movie’s repeated use of expletives and arguing that “[t]he content is not meant 

to shock, nor is it gratuitous.”7  Given such subjectivity, it is no wonder that the FCC does not 

involve itself in the particular programming preferences of viewers, absent a specific violation of 

its rules.   

As the Commission has stated, “licensees are accorded a great deal of discretion in the 

scheduling, selection and presentation of programs and announcements to be aired by their 
                                                 
4 See, e.g., Howard Kurtz, Softened Strike: Sinclair Program Critical of Kerry, But More 
Balanced, Washington Post, October 23, 2004, at C1 (quoting Consumers Union as stating “[i]n 
general, it appears Sinclair listened to the American people.  Sinclair certainly was acting like a 
broadcaster should tonight.”). 
5 Of the forty stations airing the program, Sinclair is aware of only one viewer complaint 
involving station WLOS(TV).  The Veterans Institute for Security and Democracy initially filed 
an informal complaint prior to the airing of the show but subsequently withdrew it after the 
program was broadcast.   
6 See Lisa de Moraes, Where aired, ‘Private Ryan’ Draws a Crowd, Washington Post, November 
13, 2004, at C1. 
7 See id. (quoting Brent Bozell, president of PTC).  PTC was one of the organizations that 
deluged the FCC with indecency complaints when U2 lead singer Bono used a single expletive 
while accepting a Golden Globe Award. 



 4 

stations,”8 and “[t]he Commission’s role in overseeing program content is very limited.”9  Thus, 

any FCC action dictating a licensee’s programming content would be contrary to Commission 

policy.10  Moreover, the Courts have long held that “broadcasters are entitled under the First 

Amendment to exercise the widest journalistic freedom consistent with their public duties.”11  

The complaining group of individuals appear to have forgotten that the First Amendment 

protects all speech, not just that which supports their own agenda. 

Some commenters argued that, contrary to the goals of localism, increased media 

consolidation is leading to the suppression or biased presentation of information.12  For example, 

one commenter, the Brennan Center, claimed that Sinclair improperly prevented its ABC-

affiliate stations from airing a particular Nightline episode.13   

However, the Nightline episode in question was an editorial attempt by a broadcast 

network to influence public opinion about the war in Iraq, and Sinclair was not obligated to air 

that viewpoint.14  Stations and networks routinely exercise programming judgments, and as 

                                                 
8 National Broadcasting Co., Inc., 14 FCC Rcd 9026, at ¶ 18 (1999); see also Serafyn v. FCC, 
149 F.3d 1213 (D.C. Cir. 1998) (A mere dispute regarding a broadcaster’s editorial decision is 
not sufficient to establish that a licensee has engaged in news distortion.). 
9 In re Complaints Against Various Television Licensees Concerning Their February 1, 2004, 
Broadcast of the Super Bowl XXXVIII Halftime Show, File No. EB-04-IH-0011, Notice of 
Apparent Liability for Forfeiture, at ¶ 7 (September 22, 2004). 
10 Sinclair supports the conclusions of the NAB that the imposition of new broadcast obligations 
are unwarranted and unauthorized and that the FCC’s inquiry into the level of broadcasters’ local 
service is unnecessary.  See Comments of the National Association of Broadcasters (November 
1, 2004).  
11 FCC v. League of Women Voters, 468 U.S. 364, 378 (1984) (internal citations omitted). 
12 See Comments of the Brennan Center for Justice et al., at 26-30 (November 1, 2004); 
Comments of the Consumer Federation of America and Consumers Union et al., at 10-12, 30-31 
(November 1, 2004).   
13 See Comments of the Brennan Center et al., at 28.   
14 See “Nightline” to Read Off Iraq War Dead, The New York Times, April 28, 2004, at A9 
(quoting Leroy Sievers, an executive producer of Nightline as stating that his inspiration for the 



 5 

stated above, the Commission has correctly determined that it will not interfere in those 

judgments, absent an express violation of a legitimate Commission rule.  While various 

commenters appear to believe that viewers have an unqualified right to view a network’s choice 

of programming, the Commission repeatedly has affirmed the importance of an affiliate’s ability 

and right to preempt network programming.15  In fact, in the context of the recent preemption by 

ABC affiliates of the network airing of “Saving Private Ryan,” Chairman Powell acknowledged 

that local broadcasters “have public interest obligations to exercise [preemption] authority.”16   

To the extent that commenters are challenging Sinclair’s broadcast interests, which 

comply fully with the Commission’s media ownership rules, or are proposing drastic changes to 

the Commission’s broadcast regulatory regime, such requests far exceed the limited inquiry of 

this NOI.  Moreover, the Commission just recently in its 2002 Biennial Review considered the 

impact of media consolidation on localism and explicitly concluded that relaxation of its 1999 

television ownership rule would, in fact, promote localism, while retention of the rule would 

“pose a potential threat to local programming . . . .”17  The U.S. Court of Appeals for the Third 

Circuit upheld that aspect of the decision.  Thus, reevaluating that determination in this 

proceeding is neither necessary nor appropriate.18 

                                                                                                                                                             
program was a June 1969 issue of Life, which presented photographs of all American soldiers 
killed during one week in Vietnam, “a crystallizing moment for opposition to the Vietnam 
War”). 
15 See, e.g., In the Matter of 2002 Biennial Regulator Review – Review of the Commission’s 
Broadcast Ownership Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the 
Telecommunications Act of 1996, 18 FCC Rcd 13620, at ¶ 153 (2003) (“2002 Biennial Review”), 
remanded in part, Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372 (2004). 
16 Preemption Always Option, Communications Daily, November 18, 2004, at 7. 
17 2002 Biennial Review, at ¶ 156. 
18 See Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 415-16 (2004). 



 6 

Conclusion 

For the reasons stated above and in Sinclair’s Comments, the Commission should reject 

the suspect, inaccurate, and biased criticisms of Sinclair’s programming.  Additionally, as 

numerous parties, including Sinclair, have demonstrated in this proceeding, broadcasters are 

already taking actions that foster localism.  Thus, it is unnecessary for the Commission to impose 

any localism obligations on broadcasters.   

 

Respectfully submitted,  

 
   /s/    
Kathryn R. Schmeltzer 
Tony Lin 
Counsel for Sinclair Broadcast Group, Inc. 

Shaw Pittman LLP 
2300 N Street, NW  
Washington, D.C. 20037 
(202) 663-8000 
 
January 3, 2004 


