
 
1776 K STREET NW 

WASHINGTON, DC  20006 

PHONE 202.719.7000 

FAX 202.719.7049 

Virginia Off ice 

7925 JONES BRANCH DRIVE 

SUITE 6200 

McLEAN, VA  22102 

PHONE 703.905.2800 

FAX 703.905.2820 

www.wrf.com 

October 5, 2006 

VIA ELECTRONIC FILING 

Marlene H. Dortch, Secretary 
Federal Communications Commission 
445 12th Street S.W. 
Washington, DC  20554 
 
Re: Use of Video News Releases by Broadcast Licensees 

MB Docket No. 05-171 
 
Dear Ms. Dortch: 

The Radio-Television News Directors Association (“RTNDA”) has learned that, in 
an unprecedented regulatory intrusion into newsroom operations, the Commission’s 
Enforcement Bureau (“Bureau”) recently submitted formal Letters of Inquiry 
(“LOIs”) to 77 U.S. television stations.1  The letters obligate the stations, inter alia, 
to collect and turn over to the agency tapes and transcripts of newscasts, news 
outtakes, and VNRs; to answer detailed questions concerning the identification, 
selection, production, editing, and broadcasting of specific news stories; and to 
submit statements that are descriptive of news department practices and policies.  
Even if these proceedings were to result in no further regulatory action, compliance 
with the requirements of the LOIs has and will, in and of itself, consume the time, 
attention, and energy of innumerable station managers and employees, lawyers and 
consultants, professional membership and trade association representatives, etc.  
Given that: (1) the LOIs appear to have been prompted by a biased and inaccurate 
study regarding VNR use; (2) the Commission itself has indicated that sponsorship 
identification rules do not apply in most cases where a licensee has not received or 
been promised consideration for the broadcast of certain material; (3) enforcement 
action has been initiated before the Commission has concluded a pending 
proceeding concerning potential regulation of VNR use; and (4) the investigation 
already has had a chilling effect on the dissemination of newsworthy information to 
the public, RTNDA is particularly troubled by the Bureau’s actions. 

The Bureau is following the lead of an organization that is unrelenting in its 
hostility to the principles of free speech and a free press that have sustained our 

                                                 
1  RTNDA is the world’s largest professional organization devoted exclusively to electronic 
journalism. RTNDA represents local and network journalists in broadcasting, cable and other 
electronic media in more than 30 countries, including those who are the subjects of the Bureau’s 
investigation. 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 2 

 

democratic institutions for more than 200 years.  And, in a linguistic twist that 
would have earned the admiration of George Orwell himself, this group refers to 
itself as the “Center for Media and Democracy” (“CMD”) (emphasis added).2 
 
Government Regulation vs. Voluntary Private Sector Initiatives 

As a preliminary matter, this proceeding provides an excellent illustration of the 
fundamental legal distinction between government regulation of speech, on one 
hand, and voluntary initiatives by private media enterprises or the professional 
membership and trade associations in which they and their employees participate, 
on the other.  It is a basic tenet of American constitutional law that the restrictions 
embodied in the Bill of Rights run against the government.  Accordingly, the First 
Amendment guarantees of freedom of expression constrain the regulatory power of 
government (“Congress shall make no law . . . abridging the freedom of speech, or 
of the press”).  But no similar limitation is placed on the actions of private media 
enterprises or the trade associations in which they participate.3   

As the Commission is well aware, RTNDA has adopted voluntary standards  
pertaining to VNR use,4 and understands that many newsrooms have incorporated 
these standards into their own policies.  It is, however, perfectly permissible for 
private sector organizations to adopt guidelines for constitutionally protected 
communications if and to the extent that they believe such guiding principles are 
appropriate.5  RTNDA and its members are committed to providing accurate and 
credible news stories.  That commitment extends to appropriate identification of 
materials received from third-party sources.  As discussed below, however, the First 
Amendment clearly restricts governmental constraints aimed at the same or similar 

                                                 
2  CMD has been described as a “counterculture public relations effort” that specializes in the 
telling of unsubstantiated “scare-mongering tales about a corporate culture out of control.”  Center 
for Consumer Freedom, “Center for Media and Democracy,” 
http://www.activistcash.com/organization_overview.cfm/oid/12 (last visited Oct. 3, 2006).   
 
3  See CBS v. Democratic National Committee, 412 U.S. 94 (1973). 
 
4  See Attachment B. 
 
5  Cf., Miami Herald Publishing Co. v. Tornillo, 418 U.S. 214, 256 (1974) (“A responsible 
press is an undoubtedly desirable goal, but press responsibility is not mandated by the Constitution 
and like many other virtues it cannot be legislated.”). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 3 

 

objectives.  FCC regulation of broadcast speech can be sustained only if, at a 
minimum, such action is necessary or appropriate to advance a “substantial” 
governmental interest.6  But, far from being substantial, the goal outlined in CMD’s 
complaint— the termination of existing industry practices involving the use of 
VNRs7—is not even a legitimate objective of governmental action. 

CMD’s Report is Flawed 

CMD’s complaint is accompanied by a report that may be found at the website 
www.prwatch.org.8  This report purports to demonstrate the existence of an 
“ongoing crisis and scandal” in which many stations are supposedly abdicating 
editorial control over newsroom operations to rapacious corporate interests.9   

Given its issuance of LOIs to each of the stations named by CMD in its complaint, 
it appears that the Bureau simply assumed the veracity of the report without further 
vetting.  (CMD would, presumably, call journalists to task for similar behavior.)  
Upon even cursory inspection, however, it is apparent that the piece is far from a 
“well documented and researched report.”10  As demonstrated in Attachment A, the 
report is rife with unsubstantiated accusations and misleading half-truths.  CMD 
fails to disclose its methodology, embellishes its conclusions, and offers little, if 
any, new information about VNR use.  Most importantly, the piece does not 
constitute a credible basis upon which the Commission can justify the extraordinary 
step of inserting itself into broadcast newsrooms and questioning their exercise of 
editorial discretion. 

                                                 
6  See FCC v. League of Women Voters of California, 468 U.S. 364, 380 (1984). 
 
7  See Fake TV News: Recommendations – Center for Media and Democracy, April 6, 2006, 
http://www.prwatch.org/fakenews/recommendations. 
 
8  Diane Farsetta and Daniel Price, Center for Media and Democracy, Fake TV News: 
Widespread and Undisclosed, April 6, 2006, http://www.prwatch.org/fakenews/execsummary. 
 
9  Letter from Timothy Karr, Campaign Director, Free Press, and John Stauber, Executive  
Director, Center for Media and Democracy, to Chairman Kevin J. Martin, and Commissioners 
Deborah Tate, Jonathan S. Adelstein and Michael J. Copps (April 6, 2006), available at 
http://www.freepress.net/docs/fcc_complaint_4-06-06.pdf. 
 
10 Statement of Commissioner Jonathan S. Adelstein, Federal Communications Commission, 
Press Conference on Fake TV News: Widespread and Undisclosed, April 6, 2006, 
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/DOC-264822A1.pdf (“Adelstein Statement”). 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 4 

 

Nonetheless—without instituting a rulemaking proceeding, without public 
discussion of the considerable information received in response to the 
Commission’s April 2005 Notice of Inquiry, 11 and without giving broadcasters the 
benefit of answers to the questions posed therein regarding application of the 
sponsorship identification rules to VNR use12—the Bureau has launched an 
investigation that places the onus on newsrooms to respond, painstakingly, to a 
voluminous list of inquiries based solely on CMD’s tenuous allegations and an 
interpretation of the sponsorship identification rules that is, at best, a stretch. 

The Bureau’s Action Departs from Established Precedent 

The perfunctory approach evidenced by the Bureau’s LOIs has never been a 
hallmark of broadcast regulation, and with good reason.  Even during the Fairness 
Doctrine era, when the Commission enforced an agency-constructed regime it 
eventually determined to be unconstitutional, the Commission gave broadcast 
journalists the benefit of the doubt.  Under its Fairness Doctrine procedures, the 
Commission would not consider a Fairness complaint unless the complainant 
established a prima facie case against the broadcaster.  Requiring complaints to pass 
an initial Commission review before they resulted in enforcement action ensured 
that “broadcasters are not burdened with the task of answering idle or capricious 
complaints.”13  CMD’s complaint not only is biased and exaggerated, but also 
inaccurate, as detailed in the attached critique.  Given the report’s obvious flaws, the 
Bureau’s decision to move forward with investigations of every station mentioned 
in the report is inexplicable. 

A 1979 federal appeals court case demonstrates just how far the Commission has 
strayed from its Fairness Doctrine policies.  In American Security Council 
Education Foundation v. FCC, the D.C. Circuit upheld the Commission’s decision 
to dismiss a Fairness Doctrine complaint based on a study that a public interest 
                                                 
11  Public Notice, Commission Reminds Broadcast Licensees, Cable Operators and Others of 
Requirements Applicable to Video News Releases and Seeks Comment on the Use and Video News 
Releases by Broadcast Licensees and Cable Operators, FCC 05-84 (rel. April 13, 2005) (“VNR 
Public Notice”). 
 
12  See VNR Public Notice at 4-5. 
 
13  The Handling of Public Issues Under the Fairness Doctrine and the Public Interest 
Standards of the Communications Act, 48 FCC 2d 1, ¶ 19 (1974) (“Fairness Report”). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 5 

 

group had conducted to advance its radical cause.14  Judge James Skelly Wright 
praised the Commission for its “humility” and the “conscious shrinking back . . . by 
a government agency whose regulatory domain overlaps that of the First 
Amendment.”15  Further, in discussing the many faults of the public interest group’s 
study, Skelly Wright penned a criticism as relevant to CMD’s report as it was when 
used to support the court’s rejection of the 1979 group’s claims: 

The plain fact is that ASCEF was not successful in 
selecting news items in a realistic way.  Nor can we 
say that rationality rules in the absence of realism, for 
ASCEF furnished no guidelines on how it selected the 
news items. . . . 

The many and fatal shortcomings of the ASCEF study 
are apparent. . . . [A] study can succeed, but it must be 
shaped to fit the contours of the fairness doctrine 
rather than expecting the fairness doctrine to conform 
to its imperatives.16 

Like the group in American Security Council, CMD selected only news items that 
seemingly would advance its own agenda.  CMD’s apparent goal in selecting VNRs 
for its report was to stack the deck against broadcasters by choosing VNRs “that 
seemed more newsworthy (and thus more likely to be aired) than other VNRs.”17  
Particularly given the feeble basis upon which it rests, the current Bureau activity 
contravenes even the most fundamental constitutional standards and statutory 
precepts.  Such action is indefensible for an agency that traditionally has considered 
                                                 
14  607 F.2d 438 (1979). 
 
15  Id. at 454. 
 
16  Id. at 458. 
 
17  Fake TV News: Recommendations – Center for Media and Democracy, April 6, 2006, 
http://www.prwatch.org/fakenews/recommendations.  Furthermore, although the study implies that 
CMD found an airing of each and every VNR in its carefully selected sample, the truth is that only 
41 percent of the tracked VNRs were actually aired.   See Democracy Now, “Fake News: 
Widespread and Undisclosed…How Corporate Propaganda Is Airing On Local Newscasts As 
‘News,’” April 6, 2006 (transcript of radio program quoting CMD Study author Daniel Price as 
saying, “We searched for a total of 88 of them, and out of those, 36 wound up getting used in 
newscasts deceptively, that’s without any form of disclosure whatsoever to viewers.”). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 6 

 

First Amendment values an “integral component of the public interest standard.”18 
 
A Pervasive “Chilling” Effect 

The Commission’s experience with the so-called “Fairness Doctrine” provides a 
useful basis for understanding how a regulatory program intended for beneficent 
purposes may—in actual operation—have the opposite effect.  The stated purpose 
of the doctrine could not have been more laudatory; it was to “expand and enrich” 
the range of viewpoints presented over the broadcast medium on “controversial 
issues of public importance.”19  The mechanism for the achievement of this goal was 
rooted in a requirement that each individual station be obligated, in its overall 
programming, to present a reasonable balance of opposing and contrasting views on 
public issues.   

After decades of experience with the administration and enforcement of this 
regulatory program, the FCC took a fresh look at its constitutional underpinnings.  
First, in a report issued in 1985,20 and later in its landmark decision in Syracuse 
Peace Council,21 the FCC concluded that the regulatory burdens imposed under the 
doctrine had the actual effect of reducing—rather than expanding—broadcast 
coverage of controversial public issues.  The agency found that government-
enforced “fairness” induced many licensees to reduce their coverage of 
controversial issues and, in particular, the doctrine discouraged the presentation of 
unorthodox and unpopular points of view. 

                                                 
18  Syracuse Peace Council against Television Station WTVH Syracuse, New York, 2 FCC Rcd 
5043, ¶ 20 (1987).  Recently, in the context of indecency enforcement, Commissioner Jonathan 
Adelstein aptly noted that the FCC should exercise its authority to regulate protected speech “with 
the utmost restraint, lest we inhibit constitutional rights and transgress constitutional limitations.” 
Statement of Commissioner Jonathan S. Adelstein, Federal Communications Commission, In Re: 
Complaints Regarding Various Television Broadcasts Between February 2, 2002 and March 8, 
2005, Notices of Apparent Liability and Memorandum Opinion and Order, 
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/FCC-06-17A4.pdf. 
 
19  Fairness Report, 48 FCC 2d 1, at ¶¶ 14, 49. 
 
20  Inquiry into Section 73.1910 of the Commission’s Rules and Regulations Concerning the 
General Fairness Doctrine Obligations of Licenses, 102 FCC 2d 145 (1985). 
 
21  2 FCC Rcd 5043 (1987). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 7 

 

This problem was exacerbated by the fact that opportunistic, politically motivated 
individuals took full advantage of the possibilities that the policy created for the 
promotion and expansion of just such a “chilling” effect.  For example, in actions 
that are evocative of CMD’s sweeping VNR complaint against 77 television 
stations, at least two presidential administrations encouraged surrogates to unleash a 
barrage of Fairness complaints against stations carrying controversial programming 
that the government officials found to be offensive.22  This “massive strategy . . . to 
challenge and harass” broadcasters was inspired by the hope that these stations 
would find the challenges to “be so costly . . . that they would be inhibited, and 
decide it was too expensive to continue.”23  The White House political operatives 
were absolutely delighted with the results of their efforts, as numerous stations 
dropped the offending programs from their schedules.  In the end, the strategy was 
said to have been successful in almost all respects.24 

In the instant proceeding, we are witnessing a virtual “replay” of the struggles that 
ultimately led to the demise of the Fairness Doctrine.  In fact, in a very fundamental 
way, the regulatory burdens imposed under the Bureau’s VNR policy are even more 
onerous and intimidating than the duty to present opposing views under the now-
defunct Fairness regime.  Under that regulatory program, balancing or “contrasting” 
views did not have to appear in the same program or programs that caused the 
station to incur Fairness obligations in the first instance.  A station’s duty was 
simply to present a rough balance of contending positions somewhere in its overall 
programming schedule.   

In contrast, under the Bureau’s apparent VNR policy, the station’s regulatory duty 
must presumably be satisfied within the “four corners” of each and every broadcast 
for which the duty applies. Given the complexities of VNR distribution and use, the 
burden imposed becomes particularly onerous.  VNRs are, essentially, the video or 
audio equivalent of a press release.  They come in a variety of forms.  They may 
contain voiceless film clips, such as space shuttle footage, Defense Department “file 
tape” or manufacturing video; suggested written scripts, or ideas for “localizing” a 
“story.”  Often, VNRs contain complete, audio-video presentations, otherwise 

                                                 
22  See Notice of Inquiry, Inquiry into the General Fairness Doctrine Obligations of Broadcast 
Licensees, 49 Fed. Reg. 20317, 20332 (1984). 
 
23  F.W. Friendly, The Good Guys, the Bad Guys, and the First Amendment 39 (1976). 
 
24  Id. at 40-42. 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 8 

 

known as “prepackaged news stories.”  VNRs also enter newsrooms through a 
variety of means, whether by overnight mail, notification regarding satellite feeds, 
or direct delivery to newsroom computer systems through network feed subscription 
services.  Many stations require collaboration between reporters and management in 
evaluating the content and possible use of VNRs; still others leave the decisions up 
to the station’s executive producer.  The material contained in VNRs is more likely 
to be used as background footage or excerpted in stories that the newsrooms 
produce themselves.  Where stations do use VNRs, they often pull video from the 
release and write a story based on the VNR and independent facts their journalists 
obtain.  The story may be supplemented with local video.   As news programs are in 
an almost continual state of preparation, editing and distribution, it follows that a 
news executive who made use of VNRs would be occupied on nearly a full-time 
basis with the examination and satisfaction of the station’s VNR legal obligations.  
These issues would have to be analyzed and acted upon on a program-by-program 
basis, virtually around the clock. 

Given these circumstances, it should come as no surprise that the Bureau’s 
enforcement letters already are having a potent “chilling” effect on stations that use 
outside video to supplement their news coverage.  Frustrated by the lack of clear 
guidance from the Commission on VNR use and the obvious disconnect between 
the Bureau’s suggested legal interpretation and the real-life operation of broadcast 
newsrooms, some news operations have eliminated the use of outside video 
altogether.  As a result, their viewers have lost access to video that might explain or 
illustrate the promises of a newly released life-altering drug, or the potentially fatal 
dangers posed by a common food.  The stations’ coverage of sports, consumer 
news, and entertainment undoubtedly also has suffered.  Thus, as the Fairness 
Doctrine was found to be unconstitutional, it follows, a fortiori, that the Bureau’s 
VNR program will ultimately fall victim to the same fate. 
 
Statutory Considerations 

According to RTNDA’s members, the LOIs state that the Bureau is investigating 
whether stations have violated Section 317(a)(1) of the Communications Act of 
1934, as amended,25 and section 73.1212 of the Commission’s rules by airing VNRs 
without proper sponsorship identification.  As demonstrated in the attached critique, 
CMD’s study is flawed in that certain of the stations named in its complaint either 

                                                 
25  47 U.S.C. § 317(a)(1). 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 9 

 

did not air the material cited by CMD, removed corporate references, used material 
from VNRs to enrich independent reporting or did, in fact, make appropriate 
disclosures.  Regardless, RTNDA submits that, where the licensee or its employees 
did not receive consideration for broadcast of the program material, and where the 
broadcast did not contain political matter or discuss a “controversial issue of public 
importance,” no violation occurred. 

Section 317(a)(1) generally states that stations are required to make a sponsorship 
identification announcement when they broadcast any matter for which “money, 
service, or other valuable consideration is directly or indirectly paid, or promised to 
or charged or accepted by, the station so broadcasting.”  Section 317(a)(1) includes 
an exception to this general obligation, however, for any material that a station 
receives “without charge or at a nominal charge for use on, or in connection with, a 
broadcast unless it is . . . furnished in consideration for an identification in a 
broadcast of any person, product, service, trademark, or brand name beyond an 
identification which is reasonably related to the use of such service or property on 
the broadcast.” 

Section 73.1212(a) of the Commission’s implementing regulations, in turn, provides 
that the sponsorship ID announcement provided under Section 317(a) must disclose 
(1) that the program matter was sponsored, paid for, or furnished, and (2) by whom 
or on whose behalf the consideration was supplied or promised.  The regulation 
repeats the statutory exception for services or property furnished without or at a 
nominal charge, without the requirement of a specific identification. 

The so-called “payola statute,” Section 507 of the Act, requires disclosure to the 
station by any station employee who accepts compensation for broadcasting specific 
material.26  Section 507 also provides that program suppliers and persons involved 
with the production or preparation of a program “intended for broadcast” to disclose 
any payments they have received in exchange for including certain matter in the 
program.  When a station receives any disclosures concerning payments to 
employees or others pursuant to Section 507, it must announce that the 
programming has been sponsored and identify the sponsor, even if the station itself 
did not receive any payment in connection with the programming at issue.  Notably, 
Section 507(f) also echoes the exception in Section 317(a)(1) and in the FCC 

                                                 
26  47 U.S.C. § 508. 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 10 

 

regulations for services or property furnished without charge or at a nominal charge, 
with no special identification requirement. 

Finally, Section 317(c) of the Act provides that stations are to exercise reasonable 
diligence to obtain information from by its employees or from any persons with 
which the stations deal directly about payments received for inclusion of specific 
material in a broadcast program received.  The station must then use that 
information to make its sponsorship identification announcements. 

The Commission’s sponsorship identification rules impose a greater obligation in 
connection with the broadcast of political advertisements, other political material 
and programming regarding controversial issues of public concern.  Specifically, 
when stations use outside material during political programming or programming 
discussing a controversial issue of public concern, Section 73.1212(c) provides that 
stations identify the source of the material, even if the material has been provided 
free of charge and even if the station does not make any additional on-air 
identification or promotion.  In other words, the Section 317(a) exception for 
material received at no charge or for nominal consideration does not apply to 
political or controversial issue programming.27   

As noted above, the sponsorship disclosure statutes and regulations include an 
exception that allows stations to receive free material and use it in broadcasts 
without making any sponsorship announcements, provided the material is not 
furnished in return for the station identifying a product or person to greater degree 
than would be reasonably related to the broadcast. 

For example, the Commission has made clear that no announcement is required if a 
station or disc jockey receives a small number of records or CDs without charge 
from a record distributor for possible airing on the station.28  This principle applies 
to television stations as well as to radio.  In fact, the Commission cited the example 
of news releases provided without charge in an early Public Notice interpreting the 
identification requirements:  “News releases are furnished to a station by 

                                                 
27  Case law provides that stations are to make good-faith determinations about whether a 
broadcast qualifies as discussing “a controversial issue of public importance.”  See, e.g., Fairness 
Report, 48 FCC 2d 1, at ¶ 29. 
 
28  See Applicability of Sponsorship Identification Rules, 28 Fed. Reg. 4732-34 (May 6, 1963). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 11 

 

Government, business, labor, and civic organizations, and private persons, with 
respect to their activities, and editorial comment therefrom is used on a program.  
No announcement is required.”29  Further, a later example confirms that the 
principle extends to material supplied by businesses as well as government sources 
or other organizations.  Thus, according to the Commission:  “A bus company 
prepares a scenic travel film which it furnishes free to broadcast stations . . . . No 
announcement is required.”30 

Section 317 of the Communications Act and similar antecedent legislation clearly 
was designed to prevent deception of the public growing out of concealment of the 
fact that the broadcast of particular program material was induced by consideration 
received by the licensee or employees making programming decisions. 31  Consistent 
with the information it provided to the Commission in 2005,32 RTNDA suspects that 
not one of the 77 stations responding to the LOIs will indicate that either the station 
or its employees received consideration as an inducement to broadcast the VNR or 
SMT at issue, or any part thereof, or was otherwise obligated to do so.  Almost 
universally, VNRs, just like paper press releases, are distributed to stations free of 
charge.  There is no “pay for play” involved.  Whether or not the material is 
incorporated into a newscast is left to the editorial discretion of the broadcaster.  A 
VNR typically is evaluated to determine if it can be utilized in a story that meets the 
station’s basic news philosophy: (1) news content; (2) local relevance; (3) broad 
impact; and (4) high interest. 

In essence, the editorial process serves to ensure that any use of VNR material will 
be “reasonably related to the broadcast,” thus removing such use from the purview 
                                                 
29  Id. at 4733 (example 11). 
 
30  Id. at 4734 (example 26). 
 
31  See Communications Act Amendments, 1960, H.R. Rep. No. 1800, at § 7 (1960), reprinted 
in U.S.C.C.A.N. 3516, 3529. 
 
32  See, e.g., Comments of the Radio-Television News Directors Association, MB Docket No. 
05-171, at 6 (submitted June 22, 2005) (“[N]ot a single member reported that they or their station 
had ever been offered payment or other consideration for broadcasting a VNR.”); Comments of the 
National Association of Broadcasters, MB Docket No. 05-171, at 4 (submitted June 22, 2005) 
(“[B]roadcasters . . . stated that stations are not paid or offered payment to air VNRs.”); Comments 
of Center for Media and Democracy, Free Press, MB Docket No. 05-171, at 3 (submitted June 22, 
2005) (noting that “most VNRs are provided to television newsrooms free of charge”). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 12 

 

of the sponsorship identification rules.33  Indeed, sponsorship identification 
requirements historically have been applied outside the context of newscasts 
because of the buffer provided by the editorial process and the matching objective 
inherent in broadcast journalism—to fully and accurately inform the public.  VNR 
distribution does not necessarily result in the broadcast of “sneaky commercials,” as 
the Commission once termed the target of its sponsorship identification rules.  
Instead, VNRs often pinpoint material that electronic journalists consider 
legitimately newsworthy.  Some provide stations with video of public interest that 
might not otherwise be attainable, such as crash tests from the Insurance Institute 
for Highway Safety, information concerning a new medical procedure, or footage of 
obscure or fast breaking events.  As CMD’s report itself illustrates, stations often 
pull video from the release and write a story based on the VNR and independent 
facts their journalists obtain.  The story may also be supplemented with local video.  

RTNDA believes that stations have operated under the premise that the current 
statutory provisions and FCC regulations do not require sponsorship identification 
for the mere inclusion of footage obtained free of charge from an outside source—
e.g., a video news release or consumer report posted on a website or otherwise 
distributed without charge—in a licensee’s news story or other programming, 
provided there is no express or implied promise to air the footage, and provided 
further that the subject is not a political issue or another “controversial issue of 
public importance.”  In its April 2005 Public Notice, the Commission stated that 
“whenever broadcast stations and cable operators air VNRs, licensees and operators 
generally must clearly disclose to members of their audiences the nature, source and 
sponsorship of the material that they are viewing.”34  In the same notice, however, 
the FCC recognized that “[i]n situations in which a broadcast licensee has not 
directly received or been promised consideration, has not received any Section 507 
report that material has been paid for from its employees or others . . .  and, acting 
with the requisite diligence, has no information concerning the making of such 

                                                 
33  Moreover, RTNDA submits that VNRs are not programs “intended for broadcast” within 
the meaning of Section 507.  Instead, VNRs disseminate information that may or may not be 
incorporated into an existing broadcast. 
 
34  VNR Public Notice at 2. 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 13 

 

promise or payment . . . no sponsorship identification is necessary with regard to 
material that is furnished to the licensee ‘without charge or at a nominal charge.’”35 

Thus, rather than providing broadcast licensees with “clear warning” that the 
Commission intended to depart from its traditional construction of the sponsorship 
identification rules,36 a reasonable reading of the April 2005 Public Notice suggests 
that the rules would not apply if stations or their employees had not received 
consideration for including VNR material in a broadcast, unless the material 
concerned politics or “a controversial issue of public importance.”  At the same 
time, the Commission sought to gain a better understanding of how VNRs are 
distributed and utilized, presumably so as to assess and later clarify whether there 
might be circumstances under which the sponsorship identification rules would 
apply.  Rather than “issu[ing] a report, or initiat[ing] a more formal proceeding,”37 
as promised, however, the Bureau has launched investigations that come at the 
considerable expense of broadcasters, that contravene the long-established principle 
of interpreting Congressional directives strictly so as to minimize Constitutional 
problems,38 and that already have inhibited the dissemination of information of 
interest to the public. 

                                                 
35  VNR Public Notice at 3. 
 
36  See Adelstein Statement at 2.  In fact, just one month after the FCC issued the VNR Public 
Notice, Acting General Counsel Austin C. Schlick endorsed broadcasters’ traditional interpretation 
of the rule during an appearance before the Senate Commerce Committee.  Schlick told the 
Committee that the “without charge or at a nominal charge” exception to the sponsorship 
identification statutes applies to “for example, music recordings or video provided without charge for 
use on the air, if there is no special promotion by the station.”  Statement of Austin C. Schlick, 
Federal Communications Commission, Before the Committee on Commerce, Science and 
Transportation, U.S. Senate (May 12, 2005). 
 
37  VNR Public Notice at 5. 
 
38  See, e.g., National Labor Relations Bd. v. Catholic Bishop of Chicago, 440 U.S. 490 (1979). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 14 

 

 
 
Government Suppression of Anonymous Speech 

Finally, it would appear that CMD’s goal involves the suppression of programming 
inputs from outside parties that—when aired—are not accompanied by overbroad 
disclosures of the author or source.  In determining how and when to regulate in this 
area, in addition to the considerable First Amendment concerns raised above, the 
Commission should also be cognizant of our country’s rich heritage of anonymous 
communications.   

In fact, in the years leading up to and following the American Revolution, 
anonymous writings played a central role in the development of our modern concept 
of Freedom of the Press.  For example, in the initial release of Thomas Paine’s 
incendiary pamphlet, Common Sense, the author was identified simply as “an 
Englishman.”39  Two other British writers with an especially wide following in 
America wrote under the pseudonym “Cato.”40  Later, Hamilton, Madison, and Jay 
penned The Federalist Papers under the joint pseudonym, “Publius.”41  The Anti-
Federalists responded, utilizing such assumed names as “A Federal Farmer” 
(Richard Henry Lee) and “Candidus” (Samuel Adams).42  And Benjamin Franklin, 
on his own, employed no fewer than five distinct pseudonyms in his various 
writings.43 

More recently, George F. Kennan, the father of the United States’ “containment 
policy,” used the pseudonym “X” when he penned his 1947 Foreign Affairs 

                                                 
39  David Freeman Hawke, Paine 44 (1974). 
 
40  Leonard W. Levy, Freedom of Speech and Press in Early American History: Legacy of 
Suppression 5 (1963). 
 
41  Foreword of Jacob E. Cooke, printed in Thomas Engeman, Edward J. Erler, and Thomas B. 
Hofeller, The Federalist Concordance (1961). 
 
42  Henry J. Storing, ed., The Complete Anti-Federalist (1981). 
 
43  “Benjamin Franklin. Wit and Wisdom. Name that Pen,” 
http://www.pbs.org/benfranklin/l3_wit_name.html (last visited Oct. 3, 2006). 
 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 15 

 

magazine article that argued in favor of isolating communist nations.44  Today, the 
article is best known simply as the “X Article.”45  And, of course, several of the 
Internet era’s most popular authors are anonymous bloggers, who have a variety of 
tools they can use to disguise their identities.46 

In their apparent insistence on overbroad disclosure of “all entities and individuals” 
involved in the creation of VNRs,47 CMD and its supporters within the Commission 
would presumably have us believe that Ben Franklin and the other luminaries noted 
above were “bad” journalists because they participated in the fine art of anonymous 
advocacy.  We can only hope that the full Commission will take a step back and 
(after a period of sober reflection) temper its actions.   

If the agency fails to do so, however, we have every confidence that the Federal 
Courts will ultimately act to appropriately protect First Amendment interests.  In 
this regard, we note that the Supreme Court has been absolutely consistent in its 
defense of anonymous writings.  For example, in McIntyre v. Ohio Campaign 
Commission,48 the Court struck down an Ohio ordinance requiring that the authors 
of campaign pamphlets must identify themselves.  The decision to remain 
anonymous, the Court stated, “may be motivated by fear of economic or official 
retaliation, by concern about social ostracism, or merely by a desire to preserve as 
much of one’s privacy as possible.”49  Anonymity also “provides a way for a writer 
who may be personally unpopular to ensure that readers will not prejudge her 
message simply because they do not like the proponent.”50  Ultimately, the Court 
determined that the First Amendment fully protects a speaker’s decision to remain 
                                                 
44  George Frost Kennan and John Lukacs, George F. Kennan and the Origins of Containment, 
1944-1946: The Kennan-Lukacs Correspondence 11 (1997). 
 
45  Id. 
 
46  Electronic Frontier Foundation, How to Blog Safely (About Work or Anything Else), May 
31, 2005, http://www.eff.org/Privacy/Anonymity/blog-anonymously.php. 
 
47  VNR Public Notice  at 1. 
 
48  514 U.S. 334 (1995); see also Watchtower Bible v. Stratton, 536 U.S. 150 (2002); Buckley 
v. Am. Const. Found., 525 U.S. 182 (1999). 
 
49  McIntyre, 514 U.S. at 342. 
 
50  Id. at 342. 



 
Marlene H. Dortch 
October 5, 2006 
Page 16 

 

anonymous, writing “the identity of the speaker is no different from other 
components of the document’s content that the author is free to include or exclude.” 
 
Conclusion 

Determining the content of a newscast, including when and how to identify sources, 
is at the very heart of the responsibilities of electronic journalists, and these 
decisions must remain far removed from government involvement or supervision.  
The government would not dream of inserting itself into a print newsroom to dictate 
or otherwise oversee how newspaper editors utilize press releases.  Given the 
constitutional and statutory difficulties with the Bureau’s intrusion into local 
television newsrooms, the Commission should halt the present VNR enforcement 
action and rescind the letters of inquiry.   
 

Respectfully submitted, 

 
Kathleen A. Kirby 
Lawrence W. Secrest III 

Counsel for the Radio-Television News 
Directors Association 

 
cc: Chairman Kevin J. Martin 

Commissioner Michael J. Copps 
Commissioner Jonathan S. Adelstein 
Commissioner Deborah Taylor Tate 
Commissioner Robert M. McDowell 
Kris Monteith, Chief, FCC Enforcement Bureau 
John Stauber, Center for Media and Democracy 
Timothy Karr, Free Press 

 



 
 
 
 

ATTACHMENT A 



 

 

 

 

MEMORANDUM 

TO: Radio-Television News Directors Association 

FROM: Wiley Rein & Fielding LLP 

DATE: September 29, 2006 

RE: Critique of Center for Media and Democracy’s “Fake TV News: Widespread and 
Undisclosed” Report 

 
 On April 6, 2006, Center for Media and Democracy (“CMD”) published a “multimedia 

report” entitled “Fake TV News: Widespread and Undisclosed.”  CMD indicates at 

www.prwatch.org that the report is the culmination of a 10-month “study” conducted by CMD 

concerning the use of video news releases (“VNRs”) by local television stations.1  CMD makes 

several allegations in the report, most notably that VNR usage is “widespread,” that “TV stations 

don’t disclose VNRs to viewers,” and that “TV stations don’t supplement VNR footage or verify 

VNR claims.”2  This memorandum discusses the findings of the CMD report, critiques the 

methodology used by CMD, and analyzes whether CMD’s conclusions are consistent with the 

facts alleged in the report. 

 CMD explains that its conclusions are based on the apparent use by 77 television stations 

of VNRs, or portions thereof, during their local newscasts.3  CMD purports to have identified 98 

                                                 
1  Diane Farsetta and Daniel Price, Fake TV News: Widespread and Undisclosed; A multimedia report on 
television newsrooms’ use of material provided by PR firms on behalf of paying clients, Center for Media and 
Democracy, Apr. 6, 2006, http://www.prwatch.org/pdfs/NFNPDFExt6.pdf, at 1 (“CMD Report”).   
 
2  Id. at 6-7. 
 
3  Id. at 4. 



2 

separate instances where VNRs or related satellite media tours (“SMTs”) were aired without 

disclosure to viewers that the footage utilized by the station was provided by third parties.4  

Neither CMD nor the authors of the report offer any concrete information detailing how they 

actually went about selecting VNRs and tracking their usage.5    

 Concurrently with the release of its report, CMD filed a formal complaint with the 

Federal Communications Commission (“FCC”), which alleged that the airing of VNRs “ha[s] 

compromised local news programming in every market.”6  In its report and complaint, CMD 

urges intervention by the FCC to prevent broadcasters from airing materials from a VNR without 

“continuous, frame-by-frame visual notification” of the VNR’s source.7  The FCC’s 

Enforcement Bureau has launched an investigation based on CMD’s complaint, and has sent 

letters of inquiry to all 77 stations named in the report.   

 Though CMD claims that its report has “exposed an epidemic of fake news infiltrating 

local television broadcasts across [sic] country,”8 even a cursory look at the report’s content 

unequivocally demonstrates that CMD’s claim is nothing more than hyperbole.  In fact, the piece 

unwittingly supports the conclusion that a failure by stations to disclose third party sources is the 

                                                 
4  Id. 
 
5  CMD’s report is not only short on methodology, but also long on inconsistencies.  Different parts of the 
report assert different findings.  Compare id. at 4 (“CMD identified 77 television stations . . . that aired these VNRs 
or related satellite media tours (SMTs) in 98 separate instances. . .”), with id. at 7 (“Of the 87 VNR broadcasts that 
CMD documented. . .”) (emphasis added).  The report’s station list that includes the number of VNRs and/or SMTs 
the station aired contains several discrepancies from the findings in the report’s appendix.  Compare id. at 20-21 
(WCBS-2, WNEP-16, KLST-8 accused of airing 2 VNRs or SMTs), with id. at 40-113 (WCBS-2, WNEP-16, 
KLST-8 only mentioned as airing a VNR or SMT once).   
 
6  Letter from Timothy Karr, Campaign Director, Free Press, and John Stauber, Executive  
Director, Center for Media and Democracy, to Chairman Kevin J. Martin, and Commissioners Deborah Tate, 
Jonathan S. Adelstein and Michael J. Copps (April 6, 2006), available at 
http://www.freepress.net/docs/fcc_complaint_4-06-06.pdf, at 1. 
 
7  Id. at 2. 
 
8  CMD Report at 2. 



3 

exception rather than the rule in the local news industry.  When considered in the context of the 

more than 1 million local news stories likely to air nationally over any given 10-month period, 

CMD’s claim that it uncovered 98 stories utilizing VNR material without disclosure is hardly 

relevant, and certainly not evidence that stations have abdicated control over their newsrooms to 

corporate interests. 

 It is not, as CMD suggests, “news” that local television stations use VNRs in the same 

way print journalists often rely on paper press releases.  In fact, contrary to the assertions of 

CMD and certain others, RTNDA underscored in comments filed with the FCC in response to its 

April 2005 Notice of Inquiry, that VNRs often are a source of newsworthy material of particular 

interest to the public which stations may not be able to obtain through other means.  Although 

CMD discloses virtually none of the methodology underlying its so-called study, it does say that 

“many of the VNRs described in this report were selected for tracking because they seemed more 

newsworthy (and thus more likely to be aired) than other VNRs.”9  Thus, it appears that CMD 

inherently recognized the public interest value of many of the stories aired and chose to track 

them precisely because they were more likely to be utilized by broadcast stations, in essence, 

skewing the results toward its desired outcome.  While CMD concedes that the sample of VNRs 

tracked are not representative of the general population of VNRs distributed to broadcast 

newsrooms, the organization nonetheless touts its report as groundbreaking, and concludes that 

because these 36 VNRs were actually utilized by approximately 10 percent of television stations 

nationwide, “fake TV news” is an epidemic. 

 Appendix B, entitled “VNRs in Detail,” represents the bulk of the CMD report.10  When 

the report is accessed electronically, viewers can open the QuickTime media files that CMD has 

                                                 
9 Id. at 30 (emphasis added). 
 
10  See id. at 40-113. 



4 

provided and watch an unedited version of the VNR, as well as an example of how the VNR was 

utilized by a local television station.  In addition to the media files provided, CMD offers written 

accounts of how the VNR was utilized by other stations.  Its headlines are generally 

inflammatory (e.g., “Journalistic Malpractice at WSYR-9, Clear Channel station inflicts 

misleading health news on their viewers.”).  The appendix provides details about each of the 36 

VNRs that CMD claims to have tracked and actually found on the air.  Despite the fact that video 

proof seemingly would be essential to support CMD’s allegations, CMD fails to provide video 

clips for over half (56 out of 98, or 57 percent) of the broadcasts it indicts.  RTNDA members 

have reported several instances where their stations did not utilize VNR material as alleged in the 

CMD report, if at all. 

 CMD makes the blanket assertion that newsrooms routinely disguise VNRs as genuine 

journalism.  Moreover, CMD claims that whenever portions of VNRs or SMTs air during local 

newscasts, “the only interests served are those of the broadcast PR firms’ clients.”11  The report 

does not discuss numerous examples contained in the report where stations have edited VNR 

material to remove corporate overtones and CMD does not appear to have made any effort to 

contact stations to ascertain what steps may have been taken internally by stations to ensure that 

the segments aired were newsworthy and credible.    

 CMD’s report is somewhat difficult to navigate but, spending even a short amount of 

time doing so, we found a number of significant errors.  Those cited herein are not meant to be 

an exhaustive list,  but to serve as evidence that the Commission’s reliance on the report in 

issuing formal letters of inquiry to the 77 stations cited in CMD’s complaint is misplaced, and 

that the report cannot be said to evidence “a betrayal of the public trust” worthy of government 

intervention. 
                                                 
11  CMD Report at 13. 



5 

 For example, CMD singles out WFAA-8 (Dallas, TX) for airing portions of a VNR 

furnished by Bioibéricia about the supplement chondroitin sulfate.12  Contrary to CMD’s 

assertion that WFAA “pass[ed] off this VNR as real news,”13 the station simply used some of the 

VNR footage as background for a short report criticizing the product that the VNR was designed 

to promote.  Similarly, station KYW-3 (Philadelphia, PA) utilized the VNR material in a story 

questioning the effectiveness of chondroitin sulfate.14   

 WCTI-12 (New Bern, NC) is named in CMD’s report for airing footage from a VNR 

provided by Sallie Mae that discussed the process for applying for college student aid.15  CMD 

fails to mention, however, that WCTI edited out all of the product plugs for Sallie Mae’s services 

included in the original VNR.  The piece that aired on WCTI was an instructional piece about the 

steps necessary to apply for student loans.   

 Similarly, WKRN-2 (Nashville, TN) aired a report that included footage from a VNR 

provided by Jackson Hewitt on the best ways to receive tax deductions for charitable donations.16  

Despite labeling its charge “Nashville Station Cheats on Tax Report – Local ABC news story is 

secretly filed by a national tax preparation franchise,” CMD concedes that WKRN edited out the 

corporate overtones that Jackson Hewitt included in the VNR.17  What remained was a segment 

about maximizing one’s tax refunds.   

                                                 
12  Id. at 86.   
 
13  Id. 
 
14  Id. at 85. 
 
15  Id. at 96-97. 
 
16  Id. at 100-101. 
 
17  See id. 



6 

 Similarly, WSYX-6 (Columbus, OH), KNTV-13 (Las Vegas, NV), KTVI-2 (St. Louis, 

MO) and WVVA-6 (Bluefield, WV) cut all or the overwhelming majority of product references 

from the segments using VNR footage, yet CMD chose not to acknowledge efforts by these news 

operations to produce independent, informational stories.   

 Under the heading of “A Spitting Image of Genuine News,” CMD lambastes nine 

broadcasters for airing portions of a VNR produced by the American Dental Association.18  Even 

in its unedited form, this VNR has no plugs for any product and does nothing more than provide 

information about two new dental techniques.   

 Stations owned by Tribune Broadcasting picked up a story by Kurt Knutsson, a KTLA-5 

(Los Angeles, CA) reporter whose “CyberGuy” segments are syndicated throughout the Tribune 

Broadcasting network.19  Stations utilizing this material appear to have done so without knowing 

that portions of the story came from a third-party source.  Nonetheless, these stations are 

maligned for misleading their viewers. 

 CMD’s report also contains at least four instances in which stations did disclose the 

source of video to their viewers.  In the case of WLTX-19 (Columbia, SC), the station aired an 

SMT interview with paid spokesperson Robin Raskin and clearly informed viewers that, “[i]n the 

interest of full disclosure, we want to mention that this interview with Robin was provided by 

vendors at the consumer trade show.”20  Similarly, CMD included WHSV-3 (Harrisonburg, VA) 

in its report even though it acknowledges that station made a good-faith effort at disclosure.21  In 

one of the many instances where CMD fails to provide video of the actual aired story, CMD 

                                                 
18  Id. at 56-57. 
 
19  Id. at 40. 
 
20  Id. at 61. 
 
21  See id. at 83-84. 



7 

charges that WHSV’s disclosure that the public relations firm DS Simon Productions provided 

the footage was insufficient.22   

 In the case of WBFS-33 (Miami, FL) and WHP-21 (Harrisburg, PA), CMD completely 

ignores station disclosures.  WBFS aired a piece with VNR footage sponsored by Towers Perrin, 

a management consulting firm.23  Though WBFS did not identify this footage via textual overlay 

or other visual means, at the conclusion of the piece the anchor states, “that study [the subject of 

the aired piece] was provided by a management consulting firm.”  WHP was included in CMD’s 

complaint for airing a SMT interview with Jared Fogle, the Subway spokesperson.  Not only did 

the station’s anchor specifically identify Fogle as Subway’s spokesperson before the interview, 

but Fogle also was identified on screen as a Subway spokesperson.  These efforts by the station 

made it abundantly clear that Fogle was there in his capacity as a spokesperson. 

 By its own admission, the VNR sample CMD selected was not representative of the VNR 

population distributed to newsrooms.  Even assuming that the incidents it cites were instances in 

which disclosures were appropriate and not made, they constitute a miniscule percentage of the 

local news stories typically broadcast over the given period.  Regardless, CMD’s embellished 

conclusions cannot reasonably be said to be reliable.  More than half its allegations were 

unsupported by accompanying video (56 out of 98).  Even upon cursory examination of the 

video CMD did provide, we found more than 20 instances where stations did make appropriate 

disclosures, where stations used VNR material in stories criticizing the companies or products 

behind the VNRs, where stations edited out corporate overtones, or where it was obvious to 

viewers that spokespeople were representing particular interests.  The 77 stations that CMD 

indicts for airing at least a portion of a VNR represent only 10.3 percent of the total number of 

                                                 
22  See id. 
 
23  See id. at 45-46. 



8 

stations with a local newscast.  And, of the 77 stations, 63 of them were implicated only once.  In 

sum, the CMD report is anything but fair, neutral and representative in its characterizations of 

stations’ actions.    



 
 
 
 

ATTACHMENT B 
 



RTNDA Chairman's Column http://www.rtnda.org/foi/finalvnr.html

1 of 2 10/5/2006 6:38 PM

 

RTNDA GUIDELINES FOR USE OF NON-EDITORIAL VIDEO AND AUDIO

April 2005

Television and radio stations should strive to protect the editorial integrity of the video
and audio they air. This integrity, at times, might come into question when stations air
video and audio provided to newsrooms by companies, organizations or governmental
agencies with political or financial interests in publicizing the material. News staffs
should find answers to the following questions when making decisions to broadcast
video or audio produced and/or supplied by non-editorial sources.

RTNDA’s Code of Ethics and Professional Conduct states that professional electronic
journalists should “clearly disclose the origin of information and label all material
provided by outsiders.” The following guidelines are offered to meet this goal.

News managers and producers should determine if the station is able to shoot
this video or capture this audio itself, or get it through regular editorial channels,
such as its network feed service. If this video/audio is available in no other way
but through corporate release (as in the case of proprietary assembly line video),
then managers should decide what value using the video/audio brings to the
newscast, and if that value outweighs the possible appearance of “product
placement” or commercial interests.
News managers and producers should clearly disclose the origin of information
and label all material provided by corporate or other non-editorial sources. For
example, graphics could denote “Mercy Hospital video” and the reporter or
anchor script could also acknowledge it by stating, “This operating room video
was provided by Mercy Hospital.”
News managers and producers should determine if interviews provided with
video/audio releases follow the same standards regarding conflicts of interest as
used in the newsroom. For instance, some releases might contain interviews
where subjects and interviewers are employed by the same organization.
Consider whether tough questions were asked and if the subject was properly
questioned.
Before re-voicing and airing stories released with all their elements and intended
for that purpose, managers and producers should ask questions regarding
whether the editorial process behind the story is in concert with those used in the
newsroom. Some questions to ask include whether more than one side is
included, if there is a financial agenda to releasing the story, and if the viewers
and/or listeners would believe this is work done locally by your team.
Producers should question the source of network feed video that appears to have
come from sources other than the network’s news operation. Network feed
producers should supply information revealing the source of such material.
News managers and producers should consider how video/audio released from
groups without a profit or political agenda, such as nonprofit, charitable and
educational institutions, will be used in newscasts, if at all. Can this material add
valuable insight to local stories? Has it been issued to be aired locally and



RTNDA Chairman's Column http://www.rtnda.org/foi/finalvnr.html

2 of 2 10/5/2006 6:38 PM

credited to the issuing organizations. Will viewers find it to be useful information?

Developed by the RTNDA Ethics Committee




