
THE UNIVERSITY OF TEKAS AT DALLA~ 
SCHOOL OF MANAGEMENT 
800 W. CAMPBELL, SM 31 ’ 

TEL (972) 883-6273 rkiesch@utdallas.edu 
RICHARDSON, TEXAS 75080-3021 

DATE: September 28,2007 

TO: Jonathan Levy, Deputy Chief Economist, 
Federal Communications Commission 

FROM: .Robert Kieschnick, Associate Professor and the Finance and Managerial 
Economics Area Coordinator, University of Texas at Dallas 

SUBJECT: Review of the Attachment J: “The Declining Financial Position of 
Television Stations in Medium and Small Markets, 2006” by Theresa J. 
Ottina; 

I have reviewed the report entitled, “The Declining Financial Position of 
Television Stations in Medium and Small Markets, 2006,” by Theresa J. Ottina. While I 
think that the report provides interesting information, for which the author should be 
commended, I do not see that the report provides sufficient information to reach its 
conclusion on page 10: “As this study demonstrates, a relaxation of the television 
duopoly rule to permit common ownership of two stations in smaller markets would 
provide needed financial relief for these struggling stations, thereby increasing the 
strength of local television.” For example, no where in the report does the author provide 
evidence that a station would fail without being operated in a duopoly. Unfortunately, 
this is just one example of the issues unaddressed by the report that needed to be 
addressed before it can argue that its conclusion is supported by its evidence. 

More generally, I have a number of concerns with the data reported and the 
statements made about the reported data. I list them below in the order that they are 
encountered in the report. 

1. The report begins by noting on page 2 that the data were derived fiom the 
NABBCFM Television Financial Survey for 1997,2001, and 2003. While the author 
notes the response rates on page 2, nowhere in the report does the author indicate that this 
was taken into account in deriving the mean estimates. Thus the self-selection error in 
the reported estimates is not addressed and so the reported estimates are of questionable 
value. 

2. The author notes on page 3 that the data for the cash flow and pre-tax profit line 
items were only used for markets in which the highest and lowest rated affiliated station 
participated in the survey. Why the author imposed’this filter is not explain, nor is there 
any discussion of the biases that such a filter might introduce into the reported estimates, 

AN’EQUAL O P P O R T U N I T Y / M P I R V @  ACTION UNIVERSITY 



I 

2 
3. 
displays the number of markets included in each market-size grouping.” However, the 
top line of the table states: “Number of Stations Included.” to describe the entries in each 
year column. So, which is it: number of stations or number of markets? 

On page 3, the author tak about Table 1. The report says: “The table below 

4. 
segments (e.g., 5 1-75, etc.). Consequently all these tables share common problems. 

Tables 2,3,4,5, and 6 reported the same information but for different market 

4.1 Each table has columns for the “cash flows” of high rated stations and 
low-rated stations. On page 4, footnote 2, the report defines “cash flow as net 
revenues minus total expenses.” Then on this same page in footnote 3, the author 
defines “pre-tax profits” as “cash flow minus depreciation & amortization & 
interest.” If the author is following the standard accrual model, then total expenses 
include “depreciation & amortization & interest” and the author is double 
counting. While I doubt that this is true. I think the report’s lack of clarity in 
what it means and how “cash flow” is measured raises questions about just what 
the data represent and why they are relevant. While one might conjecture that the 
author was talking about earnings before interest, taxes, depreciation and 
amortization, I can think of several alternative definitions of cash flow used in the 
financial community and so the author’s definition needs to be clarified before its 
usehlness can accessed. - 

4.2 The discussion in the report suggests that the reported data reveal 
something important about the financial welfare of the reporting television 
stations. While an accountant might find the data relevant to revealing something 
about She financial welfare of the reporting television stations, an economist, or 
financial analyst, or investor would find the data hadequate for this purpose. Let 
me illustrate with a simple example. 

Suppose that we have two TV stations with cash flows as set out below and 
defined as earnings before interest and taxes. If the operating capital of the two 
TV stations differs as below, then Station A despite its lower cash flow represents 
a better investment for its investors than Station B. If the cost of capital of the 
two stations differs, then the differential could be greater or lesser than shown. 

TV Station A B 
Cash Flow 1,000,000 10,000,000 
Net Operating Profit After Taxes 
(40%’ tax rate) 600,000 6,000,000 
Operating capital 3,000,000 60,000,000 
ROIC 20.00% 10.00% 
Cost of capital 15% 15% 

The point of the above example is that the financial health of a station, or a group 
of stations, fiom an investor’s point of view cannot be ascertained from the 
eyidence reported in this study. 



2 

4.3 Each of the above referenced tables reports the average “network 
compensation for all affiliate stations” and the average “news expense all affiliate 
stations.” According to the report’s stated definition of “cash flows” these 
revenues and expenses are accounted for in the cash flows numbers and so the 
rationale for breaking these items out is unclear. Further, and more importantly, 
the patterns shown for these averages do not match the patterns for the cash flows 
in a number of the market segments, which raise a number of questions. 

For example, on page 4, the report says: “Declining network compensation 
coupled with increasing news expenses adds to the tenuous financial situation of 
these small market stations.” Thus, the author appears to suggest that the drop in 
average network compensation over time means that stations are worst off. 
However, one cannot draw such a conclusion based upon the reported evidence. 
For example, if the networks allocated more ad time to the local affiliate for its 
use at the same time they cut their network compensation then some affiliates 
might be better off depending on what they can charge for their local ad time. 
Such a conjecture would be consistent with the fact that the pattern of cash flows 
for a number of market segments does not match the pattern for network 
compensation or news expense for these same market segments. Regardless, the 
fact that these patterns are not the same in different markets suggests that drawing 
conclusions about the financial health of stations based upon these components is 
not appropriate. 



, ._- 

THE UNIVERSITY OF TEXAS AT DALLAS 
SCHOOL OF MANAGEMENT 

800 W. CAMPBELL, SM 31 

TEL: (972) 883-6273 rkiesch@utdallas.cdu 
RICHARDSON, TEXAS 75080-3021 

DATE: 

TO: 

FROM: 

SUBJECT: 

September 28,2007 

Jonathan Levy, Deputy Chief Economist, 
Federal Communications Commission 

Robert Kieschnick, Associate Professor and the Finance and Managerial 
Economics Area Coordinator, University of Texas at Dallas 

Review of the NAB report: “The Declining Financial Position of 
Television Stations in Medium and Small Markets, December 2006” by 
Theresa J. Ottina. 

I have reviewed the report entitled, “The Declining Financial Position of 
Television Stations in Medium and Small Markets, December 2006,” by 
Theresa J. Ottina. As far as I can tell, the primary difference between this 
report and the Appendix J report entitled, ““The Declining Financial 
Position of Television Stations in Medium and Small Markets, August 
2006” by the same author is the addition of data for 2005. 

Since this report reaches the same conclusions and reports the same type 
of data, it is subject to all of the issues raised in my report on the 
Appendix J report. Consequently I will simply refer the reader to my 
comments on the Appendix J report for a delineation of the reasons why 
this report is of dubious merit. 

. ,  

AN EQUAL OPPORTUNITY/AFFIRMATIVE ACTION UNIVERSITY 

~~ 



. . . . . ._...._ . . .  

FCC Media Ownership Proceeding 

MB Docket No. 06-121 

Peer Review 

by Catherine Tyler Mooney * 

Study 15: Consolidation and Conglomeration Diminish Diversity and Do Not Promote the Public 

Interest: A Review of the Hearing Record in the Media Ownership Proceeding 

by Mark Cooper 

Study 16: Consolidation and Conglomeration Diminish Diversity and Do Not Promote the I 

Public Interest: New Evidence 

by Mark Cooper and S. Derek Turner 

* Catherine Tyler Mooney, Ph.D. Department of Economics, University of Oklahoma. 729 Elm Ave., Hester 329, 
Norman, OK 73019. ctmooney@ou.edu. 



Study 15 

Consolidation and Conglomeration Diminish Diversity and Do Not Promote the Public 
Interest: A Review of the Hearing Record in the Media Ownership Proceeding 

by Mark Cooper 

Study 15 hct ions as a critique of the evidence used by the FCC to evaluate the 

NewspaperBroadcast Cross-Ownership Ban and the Local Television Ownership Limit in 2003. 

The author’s main points as described in the abstract can be summarized as follows: 
I .  The FCC misinterpreted the results of studies addressing the effect of ownership on 

viewpoint and the provision of news. 
2. Other factors, such as market size, may explain dferences in the provision of news 

between stations that are afiliated with a local newspaper and those that are not. 
3. All television stations have increased their provision of news and the dyerence in that 

increase between duopolies and locally independent stations is not dgerent. 
4. The decreased independence of news due to media consolidation outweighs the benefits. 

The author raises some important critiques of the previous evidence. In particular, the few 

studies regarding the news provision of televisionhewspaper cross-owned stations were based 

on quite small amounts of data. Further analysis would also be important to fully understand the 

role of television “duopolies” in the growth of news provision. In general, the data cited here do 

not support a strong relationship between the amount of news a station broadcasts and cross- 

ownership or dual station ownership in either direction. Study 16 focuses more specifically on 

this topic. 

To address point I ,  this review provides an independent interpretation of the previous 

evidence regarding the effect of ownership on viewpoint and news quality. The studies cited 

provide no documented evidence of political bias in news reporting associated with ownership, 

And, while the one study addressing news quality includes only a few cross-owned stations, it 

finds that they provide higher quality news. 

Lastly, concerning 4, this review does not attempt to place a value on media independence, 

Economists and other social scientists may be able to quantify the economic benefits of mergers 

to both f m s  and consumers, but the value of media independence is a question of political 

philosophy and, thus, is beyond the scope of this report. 

I. 

1 



1. The FCC misinterpreted the results of studies addressing the effect of ownership on 

viewpoint and the provision of news. 

Study 2 of the 2002 Media Ownership Working Group Studies, “Viewpoint Diversity in 

Cross-Owned Newspapers and Television Stations: A Study of News Coverage of the 2000 

Presidential Campaign” by David Pritchard compares the political slant of newspapers and 

television stations with the same owner. It finds no “predictable pattern of news coverage and 

commentary” associated with cross-ownership. ’ This corroborates the findings of Gentzkow  an^ 

Shapiro (2007) concerning media slant. They use the text of newspaper articles to measure . 

media slant and frnd that it generally matches the political leanings of local consumers, which is 

consistent with a model of profit maximizing news production.2 

The Project for Excellence in Journalism’s Report, Does Ownership Matter in Local 

Television News: A Five-Year Stu@ of Ownership and Quality compares six cross-owned 

television stations in markets of diverse size and demographic composition to 166 other stations. 

It finds higher quality grades for the cross-owned stations. The only lower quality mark for 

cross-owned stations concerned fewer “on-the-scene” reports. However, the cross-owned 

stations relied less on syndicated wire feed news stories? 

Study 7 of the 2002 Media Ownership Working Group Studies, “The Measurement of Local 

Television News and Public Affairs Programs” by Spavins, Denison, Frenette, and Roberts finds 

evidence that television stations affiliated with a newspaper owner, regardless of market, receive 

a higher than average number of awards for news and broadcast more news hours. However, this 

’ Pritchard, David, “Viewpoint Diversity in Cross-Owned Newspapers and Television Stations: A Study of News 
Coverage of the 2000 Presidential Campaign.” Study 2, Media Ownership Working Group, Federal 
Communications Commission, 2002. 

Working Paper, University of Chicago and NBER, 2007. 

A Five-Year Study of Ownership and Quality, updated April 2003. 

Gentzkow, Matthew and Jesse Shapiro, “What Drives Media Slant? Evidence from U.S. Daily Newspapers.” 

Project for Excellence in Journalism, Does Ownersh$ Matter in Local TeIevision News: 

2 



study does not directly address the question of cross-ownership of a television station and a 

newspaper in the same market! Cooper notes that other stations in the same markets as the 

newspaper affiliates also won awards. Market factors, especially market size, should be taken 

into account when comparing the quality of stations. Because stations in larger markets have 

higher potential revenues, they receive higher payoffs for investments in quality broadcasting. 

2. Other factors, such as market size, may explain djTerences in the provision of news between 

stations that are aflliated with a local newspaper and those that are not. 

Market size plays an important role in shaping the incentives of television stations. It 

increases the payoff of advertising and the payoff of providing valuable content to viewers. As 

mentioned above, larger markets should see higher quality news broadcasts. The same point 

does not necessarily hold for the quantity of news. Stations maximize advertising revenues by 

weighing the marginal benefit of advertising against the marginal benefit of a larger audience, 

drawn by more content (fewer commercials). The impact of market size on one counteracts its 

impact on the other. While market size plays a role in a station’s news quantity decision, it may 

be less important than market structure. In other words, the numbers of stations and owners 

determine the intensity of competition for viewers, who are attracted by more news content and 

fewer  commercial^.^ 

Because Study 16 provides a much more rigorous analysis of the relationship between 

market size and the quantity of news, further discussion of the empirical evidence is provided 

below. 

Spavins, Thomas C., Loretta Denison, Scot Roberts, and Jane Frenette, “The Measurement of Local Television 
News and Public Affairs Prdgrams.)’ Stbdy 7, Media Ownership Working Group, Federal Communications 
Commission, 2002. 

Forfurther di,scussion, see “The Media and Advertising: A Tale of Two-sided Markets” by Anderson and 
‘Gabszewicz in Handbook of the Economics of Art and Culture, Vol. 1, Elsevier, 2006. 

~ 

I 

, 

‘I 

! 

. .  . 

3 



' ( ' I  

3. AI1 television stations have increased their provision of news and the dference in that 

increase beheen duopolies and locally independent stations is not different. 

As discussed above, market structure determines the intensity of competition among stations 

for viewers. Stations attract these viewers by providing them with more content. Furthermore, 

because there are so few network stations in a market, each station responds to any changes in 

the amount of news provided by any of its competitors. Economic theory would predict that the 

merger of two news producing stations in one market would affect the quantity of news provided 

by all stations, The analysis presented and discussed in the study compares news quantities 

among stations. It notes little difference in the size of the increase in news by dual network 

stations and other stations. 'The effect of "duopolies" on the amount of news available to the 

public may be better determined at the market level. 

4 



Study 16 

Consolidation and Conglomeration Diminish Diversity and Do Not Promote the Public 

by Mark Cooper and S. Derek Turner 
Interest: New Evidence 

The primary focus of Study 16 is the impact of cross-ownership and “duopoly” on the 

broadcast time dedicated to local news at the station level. It presents the results of several 

studies completed since 2003 by both economists at the FCC and academics. The authors also 

supplement their review of the evidence with a new analysis of the data used in one of the studies 

cited. The study also discusses the results of previous research concerning the impact of 

ownership on news diversity and quality. 

Of the previous studies concerning the quantity of local news broadcasts, Yan (2006) 

presents the most rigorous analysis. He finds that cross-owned stations may be more likely to 

broadcast local news, but conditional on broadcasting local news, they do not broadcast a higher 

quantity of local news minutes than other stations. He also finds that “duopoly” stations 

broadcast fewer local news minutes. 

Study 16 presents new econometric results using the same data. Its analysis adds market 

rank and station age as explanatory variables, which eliminates any statistically significant 

effects of ownership type on the quantity of local news. The authors do not fully explain the 

additional insights that should be taken flom the new explanatory variables, so it is difficult to 

discern the implications of their results relative to the previous work. Moreover, in the case of 

the cross-ownership analysis, the inclusion of station age raises the issue of sample selection bias 

in estimation. 

The other studies cited, by FCC economists and the Project for Excellence in Journalism, 

find that consolidation of television station ownership tends to lower the quality and diversity of 

news broadcasts. However, the PEJ study finds that six cross-owned stations have higher quality 

newscasts than other stations. 

5 

I :  

! ,  

, 

I 



Review of Recent Evidence 

The authors begin by discussing the Project for Excellence in Journalism’s Report, Does 

Ownership Matter in Local Television News: A Five-Year Study of Ownership and Qual@ This 

study finds that network owned and operated television stations generally provide lower quality 

news broadcasts than network affiliate stations. As discussed above, they also fmd that 

newspaper cross-owned stations tend to produce higher quality news. Two studies authored by 

FCC economists and their coauthors further analyze the PEJ data. They use its detailed 

description of the content of local news broadcasts and merge it with data fiom other industry 

sources. Alexander and Cunningham fmd that television markets with higher firm concentration 

indices have less news diversity.6 The anonymous study, “Do Local Owners Deliver More 

Localism? Some Evidence fiom Local Broadcast News” fmds that local owners tend to air more 

local news ~ontent .~ Both of these studies have very small sample sizes and attempt to estimate a 

very large number of parameters relative to the number of observations. While informative, 

, 

these studies warrant further analysis with more data or, at least, statistical testing of the model 

specifications. 

Yan, Napoli, and coauthors produced a series of studies using a random sample of 233 

television stations’ programing schedules. Yan and Napoli (2004) find that commercial 

broadcast stations, especially network owned and operated stations, air less public affairs 

programming. They find no effect of dual network status on public affairs programming.* Yan 

and Park (2005) find that “Big Four” network stations increased news programming between 

Alexander, Peter J. and Brendan Cunningham, “Same Story Different Channel? Broadcast News and Information,” 
2004. ’ Arionymous, “Do Local Owners Deliver More Localism? Some Evidence from Local Broadcast News,” FCC, 
2004, 

Local Broadcast Television,” Telecommunications Policy Research Conference, October 2004. 
Yan, Michael and Philip Napoli, “Market Struoture, Station Ownership, and Local Public Affairs Programming on 

6 



... . . .. . .~ 

1997 and 2003. Theirs is the only study to look at the market level effects of duopolies on news 

quantity. They find no statistically significant difference in the mean total quantity of news 

hours in duopoly versus non-duopoly markets. Instead, they find that both non-duopoly and 

duopoly stations increased news in duopoly markets. In these markets, the duopoly stations 

increased news more than the non-duopolies, but the change did not overcome the large 1997 

gap between the two groups of stations? 

Yan (2006) adds twenty-seven newspaper cross-owned stations to the random sample of 

stations. Since there are so few cross-owned stations, including as many as possible in the data 

set is desirable. However, the data are no longer a random sample. The estimated effects of the 

explanatory variables may be biased by an over-representation of cross-owned stations and by an 

over (under)-representation of any station characteristics that are more common (rare) among 

cross-owned stations. When Yan finds that cross-owned stations are more likely to air local 

news, he cautions that most of these stations are “Big Four” network affiliates and are highly 

ranked within their markets. He says, “These are the types of stations that are most likely to be 

in the local news business.” The sample selection bias should be less of an issue for duopoly 

stations. He finds that conditional on airing local news broadcasts, duopoly stations provide 

fewer local news hours. He does not examine the effect of cross-ownership or duopoly on other 

stations in the market.” 

Yan, Michael Zhaoxu and Yong Jin Park, “Duopoly Ownership and Local Informational Programming on 
.Television: an Empirical Analysis,” Telecommunications Policy Research Conference, September 2005. See Table 
2. 
lo Yan, Michael Zhaoxu, “Newspaper/Television Cross-Ownership and Local News and Public Affairs 
Programming on Television Stations: an Empirical Analysis,” Donald McGannon Communication Research Center, 
Fordham University, 2006. 

7 



New Analysis 

Cooper and Turner perform an econometric analysis similar to that of Yan (2006). They 

use the same data and add two additional explanatory variables - station age and market rank. 

Like Yan they find a positive effect of cross-ownership on local news. However, unlike Yan, 

they do not find that effect to be statistically significant. Instead, they find a positive and 

statistically significant impact of station age on local news. Station age is meant to capture 

historical characteristics of the station, like UHFNHF status. Because most cross-owned 

stations were aEliated with a newspaper prior to 1975, station age appears to explain much of 

the effect of cross-ownership found by Yan. However, as discussed above, the cross-owned 

stations in the data were not selected randomly as were the other stations included in the 

analysis. Therefore, the distribution of age conditional on cross-ownership is likely to be quite 

different than that of other stations in the data. In other words, cross-owned stations may be 
I 

over-represented among the older stations in the data. If this sample selection bias exists, the 

coefficient on station age may actually capture the impact of cross-ownership on local news. 

This relationship should be further explored to determine whether the positive effect of station 

age (the negative effect of "year started") on the quantity of local news is biased by an over- 

sampling of older, cross-owned stations. (Exhibit 7 supports the hypothesis that older stations 

are significantly more likely to be affiliated with a newspaper in the data.) Econometric methods 

to control for selection bias are well-known and relatively simple to use. Their application in 

this context would allow researchers to isolate the effect of cross-ownership on news fiom other 

common characteristics of cross-owned stations like age and "Big Fow'? status. 

The second explanatory variable added for this study is the DMA market rank. The 

ranking of markets is generally based on the number of TV households. Therefore, it is not clear 

8 



what additional market level information the DMA rank captures when the number of television 

households is already included. The rank measure imposes an arbitrary difference of one 

between each market in the ranking. This has unclear implications for the regression coefficient 

and its interpretation. The authors find that market rank has a negative influence on the amount 

of local news, implying that stations in larger markets air more local news. If market rank were 

removed from the regression, the coefficient on the number of TV households would explain this 

relationship more precisely. 

The authors use similar regressions and find similar results for the presence of local 

news, the quantity of local public affairs programming, and the presence of local public affairs 

programming. The main difference is that they find that cross-ownership has a positive, 

statistically significant effect of on the quantity of local public affairs. None of their other 

explanatory variables explain variation in the amount of local public affairs programming. On 

the other hand, they find that only market rank and station revenues have a notable effect on the 

presence of local public affairs programming. 

Cooper and Turner also use these data to repeat analysis above substituting duopoly for 

cross-ownership. They find no statistically significant impact of duopoly ownership on the 

amount of quantity of local news. As above, they find strong effects of station age and market 

rank on the amount of local news. The sample of stations in the duopoly analysis was chosen 

randomly. Therefore, unlike the cross-ownership analysis, sample selection should not be a 

concern here. However, the authors make little attempt to explain the strong effects of market 

rank and station age on local-news. Surely some institutional or economic factor can explain 

these strongly consistent results. The authors’ argument would be stronger if the analysis 



. ~ . _ _  -. .. . .__- .. . . . .. . . . - . 

explained what does drive the amount of local news broadcast on a television station, instead of 

only the factors that do not explain it. 

In summary, market rank and station age explain a large amount of the variation in local 

news broadcasting across stations. The issue of selection bias clouds the interpretation of Study 

16’s results regarding the effect of televisionhewspaper cross-ownership on time devoted to 

local news and public affairs programming. The study finds no effect of duopoly ownership on 

news production. In fact, it finds that only market rank, station age, “Big FoW status, and 

reveques are statistically important. Because all of these variables are interrelated in a complex 

way due to both economic and institutional factors, interpretation of the results from a simple 

linear regression model is difficult. Perhaps in the future more carefilly specified models of the 

broadcaster’s decision will shed more light on this important policy question. 

I 10 
i ’  



“Big Media, Little Kids: Consolidation & Children’s 
Television Programming,” a Report by Children Now 
submitted in the FCC’s Media 0wnership Proceeding 

Peer Reviewed by Charles B. Goldfarb’ 
Specialist in Telecommunications Policy 

. Congressional Research Service 

Introduction 

In a memorandum dated August 24,2007, Jonathan Levy, Deputy Chief Economist of the 
Federal Communications Commission (FCC), asked me to perform a peer review2 of “Big Media, 
Little Kids: MediaConsolidation & Children’s Television Programming,” areport by ChildrenNog 
that was submitted in the FCC’s Media Ownership Pr~ceeding.~ According to the memorandum, 
the Office of Management and Budget requires that influential scientific information on which a 
federal agency relies in a rulemaking proceeding be subject to peer review. That review should 
evaluate and comment on the theoretical and empirical merit of the information in the report, but not 
provide advice on policy or evaluate the policy implications of the report. In particular, the reviewer 
should consider, among other things: (1) whether the methodology and assumptions employed are 
reasonable and technically correct; (2) whether the methodology and assumptions are consistent with 
accepted economic theory and econometric practices; (3) whether the data used are reasonable and 
of sufficient quality for purposes of the analysis; and (4) whether the conclusions, if any, follow fiom 
the analysis. 

. . , .  

’ The opinions expressed in this peer review are those of the author and not of the Congressional Research 
Service or the Library of Congress. 

See memorandum fiom Jonathan Levy to Chuck Goldfarb, dated August 24,2007, attached to this peer 
review, 
“Big Media, Little Kids: Media Consolidation & Children’s Television Programming,” a report by Children 

Now (hereinafter, “Children Now Report” or “report”), May 21,2003. 
In the Matter of 2006 Quadrennial Regulatory Review- Review of the Commission’s Broadcast Ownership 

Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996; 2002 
Biennial Regulatory Review - Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules and Other Rules 
Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996; Cross-Ownership of Broadcast 
Stations and Nbwspapers; Rules and Policies Concerning Multiple Ownership of Radio Broadcast Stations 
in Local Markets; DeJnition of Radio Markets, MB Docket Nos. 06-12 1 and 02-277 and MM Docket Nos. 
01-235,Ol-317, and00-244,FurtherNotice ofProposedRuleMalcing, adopted June 21,2006, released July 
24,2006. 

1 



1 .  

L ’  

The Children Now Report’s Findings and Conclusions 

The Children Now Report, which is dated May 21,2003, was prepared when the FCC was first 
considering modification of its media ownership rules in the spring of 2003.5 The Report compares 
the children’s programming schedules for the “seven major commercial broadcast television 
stations” in Los Angeles for the weeks of February 14-20, 1998 and February 15-21, 2003. Its 
statistical analysis is limited to comparing a snap shot picture of the levels of four measures of 
children’s programming in ,1998 to those in 2003 and perEorming a “chi-square test” to determine 
whether the changes were statistically significant. 

In 1998 each of the seven stations had a different owner; two of those owners were News Corp 
and Viacom. In 2001 News Corp purchased one of the other seven stations and in 2002 Viacom 
purchased another of the seven stations, so that by 2003 the seven stations were owned by a total of 
five entities, with News C o p  and Viacom each owning two stations in the local market. Thus in 
2003 each of those owners had what is sometimes referred to as ‘cduopoly”6 ownership position in 
Los Angeles.’ 

The data showed a decrease in the number of children’s series broadcast, in the total hours of 
children’s programming, and in the specific hours in the broadcast week when’ children’s 
programming was available, and an increase in the frequency in which a particular children’s 
program was shown first on a broadcast station and then on a cable network (a practice that is 
referred to as “repurposing”). Most of these changes occurred on the stations that had changed from 
an independent to duopoly ownership structure. Specifically, the comparison of the programming 
data for the seven broadcast television stations for the third week of February in 1998 to the 
programming data for the third week of February 2003 showed: 

e the number of children’s series broadcast decreased by47%, fkom 88 to 47 different 
’ shows per week, and most of that decrease (38 of the 41 shows) was in the 

children’s programming of the stations that are part of the newly created duopolies. 

e the number of hours each week devoted to children’s programming decreased by 
more than 50%, from 97.5 hours to 48 hours, and most ofthat decrease (43.5 hours) 
was in the children’s programming of the stations that are part of the newly created 
duopolies. 

See Children Now Report at p. 9. 

In common economic terminology, “duopoly” refers to a market in which there are only two producers. 
But in the context of the FCC local television ownership rules, the term c‘duopoly’’ refers to a situation in 
which a single company owns two television stations in a single market. 
’ Moreover, the Children Now Report, at p. 3, footnote 4, states: “Although there are five station owners in 
Los Angejes in 2003, (there are actually only four companies thatprovide programming to the market, since 
the UPM‘network is owned by Viacom and the UPN affiliate in Los Angeles, KCOP, gets much of its 
programming Born the W N  network.” Thus, in 2003 Viacom owned two stations in Los Angeles and also 
owned the broadcast network that provided programming to a third station in that market. 

2 



o the number of hour^ of avadab& of children’s programming per week (that is, 
taking into account that some children’s programs are broadcast on the same day 
and in the same time slot each week to identify the number. of unique hours each 
week that children’s programs can be found on the air) decreased by 3 1 %, fiom 47 
unique viewing hours to 32.5 viewing hours per week. Children lost 3 hours of 
viewing time on Saturdays, 4 hours on Sundays, and 7,5 hours on weekdays. 

the number of stations broadcasting children’s programming at any given hour 
decreased as well, reducing the diversity of age-appropriate program choices 
available to children. 

0 43% of children’s programs were repurposed in 2003 vs. 11% in 1998.’ 
Specifically, 100% of KCBS’s children’s programming was also shown on 
Nickelodeon; 78% of KABC’s children’s programming was also shown on one or 
more of the cable channels owned by the Walt Disney Company; 58% of the 
children’s series broadcast on KTLA, a WB affiliate, were also shown on AOL- 
T h e  Warner’s Cartoon Network; and 100% of KNBC’s children’s programming 
was also shown on Discovery Kids digital cable channel, though that was not 
counted as repwposing because of the liinited availability of digital cable. 

Based on this data comparison, the Children Now Report concludes: 

0 “The results of this study are clear: Large media conglomerates are not acting in the 
best interests of children.” 

0 “Overall, the results of this study leave little doubt that media consolidation 
diminishes the availability and diversity of children’s television programming.” 

0 “This study demonstrates that, after being purchased by large media conglomerates, 
some independent stations that once served the child audience with a large and 
diverse array of children’s programs, instead offer a minimum of children’s 
programming. Further consolidation may lead to a future where stations broadcast 
only the minimum requirement of three hours of children’s educational 
programming per week, networks own all of their children’s programming, source 
diversity is virtually nonexistent and companies repwpose their children’s 
programming across all their jointly-owned stations.” 

0 “This re’search provides compel1,ing evidence that the concentration of large media 
conglomerates in one market can have a negative impact on the availability and 
diversity of children’s programming.” 

Review of the Report 

The empirical findings presented in the Children Now Report are very stark. The amount of 
children’s programming aired by the seven major commercial broadcast stations in Los Angeles was 
substantially lower in the third week of February 2003 than in the third week of February 1998, and 

* However, since the quantity of children’s programming fell by approximately half during this period, this 
appears to represent a doub1ing;not a quadrupling, of the number of programs repurposed. 



mOS! Of the deCh? Was h the programming of statz’om that formed a duopoly during that time 
period. Based on this information, the Children Now Report reaches very strong general 
conclusions. 

But the methodology, analysis, and - most significantly- data sample used are not substantial 
enough to support such strong conclusions. The methodological problem is that by using a simple 
chi-square analysis of differences, rather than employing regression analysis to take into account the 
effects of other variables, the results may overstate the effects of duopoly ownership on children’s 
programming. For example, each of the duopolies in Los Angeles is owned by a ‘large media 
conglomerate that also owns one or more national broadcast networks whose programming is aired 
by at least one of the duopoly stations. Only a small proportion of a national network’s affiliate 
stations are owned and operated by the national network and even a smaller proportion are both 
owned and operated by the national network and part of a duopoly in the local market. Thus, the 
programming decisions made by the national network are unlikely to be affected very much by the 
acquisition of a duopoly position in a particular local market. Thus, if the national network were to 
make the decision to change its programming mix, and reduce the amount of children’s 
programming aired, that is unlikely to reflect the duopolyposition in a particular local market. Using 
regression analysis, the impact on a station’s children’s programming of being affiliated with a 
national broadcast network can be distinguished from the impact of becoming part of a duopoly. But 
using chi-square analysis, the effect of the national network‘s programming decision will appear to 
be the effect of the duopoly creation. In other words, the chi-square test sheds very little light on 
causality, though more complete statistical analysis might. 

There are a number of potential problems with the choice of data points used in the Children 
Now Report. In particular: 

0 Why, and how, was the sample limited to seven major commercial television 
stations in Los Angeles when, according to Television & Cable Factbook 2004; in 
2003 there were 17 full power commercial stations whose signals fully covered Los 
Angeles and five additional stations whose signals covered some portion of Los 
Angeles? What would the data show if all 17 stations were included in the analysis? 

0 In particular, given the large Spanish speaking population in Los Angeles, why were 
Spanish language stations excluded from the sample, especially in light of the fact 
that these stations include another duopoly relationship that was created during the 
1998-2003 period” and therefore might provide additional information on the 
relationship between duopoly ownership and children’s programming? Moreover, 
at least one of the Spanish language stations, KFTR-Ontario-Los Angeles, owned 

I 

Warren Communications News, Television & Cable Factbook 2004, at pp. A-173 - A-337. 
KVEA-Corona-Los Angeles is the flagship station of the Telemundo network, which is a Spanish language 

network. In 2001, Telemundo purchased KWHY-Los Angeles, which it then began to operate as an 
indeperident Spanish langage station. Telemundo thus gained a duopoly position in the Los Angeles market. 
31 2,002, NBC purchased both the Telemundo network and the Telemundo owned and operated stations, and 
thus gained a triopoly position in the Los Angeles Market. The ChildrenNow Report partially acknowledges 
this: “There are actu’ally three duopolies in Los Angeles, as General Electric [the parent of NBC] owns both 
KNBCiand the local Telemundo station. Since Telemundo programs for a different audience than the 
stations in the study, and since it is not one of the primary commercial broadcast stations, it was not included 
in the study.” 

4 

I 

I 

! 
I 

I 

1 

I 

I 
I 

i 



and operated by Univision, and perhaps several of the other Spanish language 
stations, may have children’s audiences as large as some of the seven “major” 
stations used in the study. What would data show if these Spanish language stations 
were included in the analysis? For example, did creation of the Spanish language 
duopolies also result in less children’s programming by the newly co-owned 
stations? 

Given the lengthy discussion in the report on repurposing and on media 
conglomerates, and the widespread recognition (confirmed in Media Ownership 
Study #3, “Television Station Ownership Structure and the Quantity and Quality of 
TV Programming,” by Gregory S. Crawford, commissioned by the FCC) that cable 
networks tend to provide more children’s programming than broadcast channels, 
why didn’t the report include data on the amount of children’s programming 
provided by the cable networks that are carried by the cable and satellite operators 
in Los Angeles? What would the data show if cable programming were included 
in the analysis? For example, have decreases in children’s programming by the 
broadcast duopolists been counteracted by increases in children’s programming by 
cable networks that shared corporate parentage with those broadcasters? 

Why and how were the two sample weeks chosen? When the researchers found 
such a substantial decrease in the amount of children’s programming aired over 
three of the duopoly stations, was any effort taken to determine whether there was 
some anomalous situation that resulted in the broadcasting of more children’s 
programming than usual in the third week of February 1998 or less children’s 
programming than usual in the third week of February 2003? For example, did 
some news event preempt any normally scheduled programming in February 20031 

In addition, there are some methodological issues. The Report states, “All data were collected 
and coded by Christina Romano Glaubke, MA. To ensure reliability, at least 50% of all program 
information was coded by two other trained coders. The percent of agreement between coders was 
calculated. The variables of program, genre and repurposing included in this analysis received a 
level of agreement of at least 93%.” What was done when there was disagreement? Were such data 
points dropped? If so, on what basis? Ifnot, what value was used and on what basis? 

The Report also states, “All data reported in this study are statistically significant at p<.05 level 
unless indicated otherwise.” The Report indicates that the fall in children’s programming by the 
duopoly stations was statisticallly significant, but that changes in children’s programming by the other 
stations was not statistically significant. This is not padicularly illuminating. When such a large 
change in value is found- as in the case of the dramatic decrease in children’s programming by three 
duopoly stations - it is incumbent on the analyst to carefully review the data to see if there are other 
possible explanations for the change. For example, was there anything unique about the two weeks 
chosen for the study? Did limiting the sample to the seven major English language stations exclude 
relevant factors affecting their programming decisions - such as an increase in children’s 
programming by cable networks or Spanish language broadcast stations? Were the changes due to 
national network programmitig decisions that were made without regard to the duopoly positions? 

The drop in children’s programming identified in the Children Now Report is so dramatic that 
it certainly provides motivation for one of the Report’s recommendations -that the FCC commission 
further research to explore how media consolidation may affect the quality of children’s 

5 



p~o,@l!nl.h~. one U s e f u l  way to proceed in that effort would be to expand the scope of the Children 
Now Report as discussed above. 

It is possible that (1) employing regression analysis to identifjl and factor in variables such an 
affiliation with a national network, (2) analyzing a broader data set that includes all broadcast 
television stations and cable networks available to television households in Los Angeles, and (3) 
performing a check on whether there were any anomalies associated with either of the two chosen 
sample weeks, will confirm the results of the Children Now Report. But absent such hrther 
analysis, the Report’s conclusions are not sufficiently substantiated. 

I 

i 

I 

6 



Review of 
“Employment and Wage Effects of Radio Consolidation” 

by Peter DiCola 

Felix Oberholzer-Gee 
Harvard Business School 

This study asks whether the consolidation of radio changes employment and wages of 
professionals working in the industry. Using data from the Occupational Employment 
Survey (OES) and BIA Financial Networks for the 1998-2003 period, the study 
concludes that consolidation led to job losses and that it reduced wages for the three 
professions studied here. In the author’s view, the paper demonstrates that “more 
consolidated markets have fewer radio announcers, news reporters, and broadcast 
technicians” and that “the employment effects of radio consolidation thus represent a 
threat to both localism and diversity.” (page 26) 

reviewers to asses (i) whether the study’s methodology and assumptions are reasonable 
and correct; (ii) whether they are consistent with theory and econometric practice; (iii) 
whether the data are reasonable; (iv) and whether the study’s conclusions flow from the 
analysis, 

measure the employment effects of consolidation in radio. The study’s conclusions, 
however, do not follow from the analysis. In the most credible econometric models, the 
data show that consolidation in radio had no effect on employment and wages. 

In this review, I will follow the FCC guidelines for peer reviews. The guidelines ask 

To preview my assessment, I find that the paper represents a reasonable attempt to 

1 

1. Methodology and Assumptions 
The study seeks to measure the employment and wage effects of radio consolidation, 

suspecting that large station owners need to hire fewer employees. This is a good 
question :to a6k. Economies of scale of this sort are one reason why consolidation might 
have occurred indhe radio industry. While an industry model with scale economies 
seems appropriate, a second critical assumption in the paper is more questionable. 

Throughout the study, the author claims that reduced employment implies less 
localism. This is in fact the main motivation to study the link between consolidation and 
employment. However, the author does not show that reductions in employment are in 
fact linked to localism. I find it easy to imagine scenarios in which employment falls and 
localism increases. To use an example from the paper, an owner might consolidate two 
competing newsrooms in a market, reducing the number of reporters from 20 (assume 
that each newsroom had 10 reporters) to 15. In this scenario, localism might increase 
becausetthe 15 reporters can cover a larger number of local stories. By consolidating the 
two newsrooms, the owner was able to do away with wasteful duplication (e.g., two 
reporters attending the same news conference). Similarly, centralizing research might 

1 



allow a large owner to better understand local preferences for music and news. There is 
no reason to believe that a centralized research organization must be oblivious to 
geographic variation in consumer preferences. As these examples show, the study's 
maintained assumption that reduced employment must lead to a decline in localism is far 
fiom obvious, and there is no empirical evidence in the paper that supports this claim. 

2. Econometric Practice 
The paper uses variation in consolidation over time to identify the employment 

effects of industry concentration. There are two concerns with this approach. A first is 
that it might look as if consolidation reduced employment when the correlation is in fact 
driven by factors that are unobserved by the econometrician. For example, during the 
study period, the number of listeners declined considerably. A shrinking audience will 
create finkcia1 pressures and it can lead to layoffs. At the same time, the poor frnancial 
performance of stations might also encourage consolidation. In this situation, it might 
look as if consolidation reduced employment when it did not. The author addresses this 
difficulty in three ways. First, the models include a time trend that is common to all 
markets. Second, some models include market fixed effects to control for time-invariant 
unobserved heterogeneity. These controls are important but they do not completely solve 
the issue. For example, the models presented in the paper do not account for market- 
specific changes in listenership. Recognizing this weakness, the author concedes that the 
paper does not identify a causal effect (page 3). Nevertheless, when discussing his results 
and in the conclusions to the paper, the author throws caution to the wind, describing the 
findings as if they were causal. 

A second difficulty lies in the measurement of consolidation. The study uses the 
(mean) number of stations per owner as a proxy for concentration. This measure is 
market specific. In other words, the study asks if employment in a particular market falls 
if owners increase the number of stations they control in this market. From a localism 
perspective, this is not the relevant measure of consolidation. The claims about the 
negative effects of voice tracking, syndication and central programming all have to do 
with greater incentives to reduce local employment if owners control a large number of 
stations elsewhere. The models in the paper are silent with respect to these effects 
because they relate local employment to local ownership. To study the effects of interest 
fiom a localism perspective, one needed to ask if local employment responds more 
sharply if an owner who plays a larger role at the national level acquires a station. 

3. Data 

this study (page 16). The list of limitations seems fairly complete. The inability to 
distinguish jobs in the radio industry from the same jobs in other industries is particularly 
important. 

The paper usewdata from 1998 to 2003. This is surprising because both the OES and 
the Media Access data sets begin in 1996 (page 16). Because consolidation occurred in 

The paper provides a careful discussion of the limitations of the data that are used in 

2 



the wake of the 1996 Telecommunications Act, it would have been particularly 
interesting to include these earlier years. 

4. Conclusions 

was surprised by the conclusions of this study. As the author explains (page 19), it is 
particularly important to control for unobserved differences across markets. Thus, 
specification 4 (with market fixed effects) yields the most credible results. These 
estimates show there is no significant reduction in employment. In reaching his 
conclusions, the author focuses on the results without market fixed effects. The reasons 
for downplaying the fixed-effect results - “the data may be too incomplete,” “the fixed- 
effects models may ask too much of the OES data” - are not convincing. There is 
substantial within-market variation - in the average market, the number of stations per 
owner increased by 36% between 1996 and 2003 (page 23) - and the resulting estimates 
are more precise than the estimates in the models with only a time trend. 

The finding that radio consolidation has no employment effects appears also 
consistent with the raw data presented in the paper. As the author explains (page 13), 
studying the effects of the Telecommunications Act of 1996 is promising because the Act 
led to significant changes in ownership concentration in a fairly short time. In other 
academic work, the Act has been successfully used to identify the effect of consolidation 
on programming variety (e.g., Berry and Waldfogel, QJE 2001). Against this backdrop, 
it is useful to study chart 2 in the paper, which shows radio employment per station fiom 
1982 to 2002. There is no change in employment post 1996 that I can detect, an 
observation which is consistent with the fixed-effects results. The author’s preferred 
estimates imply a decline in the employment of news reporters by 56% over the study 
period (-30% for broadcast technicians). Changes of this magnitude would likely be 
visible in Chart 2 if they were real. My own conclusion from this study is that local 
concentration had no impact on employment and wages. 

Given the careful setup and the author’s understanding of the limitations of the data, I 

I 

3 



Jarge Reina SchmeN 
Institute for Information Policy 
Penn State University 

FCC Peer Review 
"Out of the Picture: The Lack of Racial and Gender Diversity in TV Station 
Ownership," by S. Derek Turner and Mark Cooper (Study I I)", submitted by 
Consumers Union. 

(I) Are the methodology and assumptions employed reasonable and technically 
correct? 
This study examined ownership data on television stations derived from public 
documents. Having worked in the same area of research, I deem the methods 
employed entirely appropriate. 

(2) Are the methodology and assumptions consistent with accepted economic 
theory and econometric practices? 
I do not consider this an economic study per se. That said, the methods 
employed are commensurate with the questions asked by the study. . 

(3) Are the data used reasonable and of sufficient quality for purposes of the 
analysis? 
FCC data makes it difficult to answer the questions asked in this study because 
the quality of the data is so poor. Although the question of ownership, minority 
status, and gender appear to be straighfforward variables, the quality of the data 
does not make the determination easy. The authors have done as well with the 
data as possible. 

(4) Do the conclusions, if any, folIow from the analysis. 
Yes, clearly. 

"Questioning Media Access: Analysis of FCC Women and Minority 
Ownership Data, 2000," by Carolyn M. Byerly, Ph.D. (Appendix A), 
submitted by the United Ohurch of Christ, Inc. 

(1) Are the methodology and assumptions employed reasonable and technically 
correct? 
The description of methods employed is overly brief. One has to read the entire 
report to determine the reasonableness of the methods employed. Based on a 
reading of the report, the methods employed appear reasonable. 

(2) Are the methodology and assumptions are consistent with accepted 
economic theory and econometric practices? 
I do not consider this an economic study per se. However, the study analyzes 
data of the kind that an economist would collect. In that sense, the methods and 
assumptions of the study are appropriate. 

(3) Are the data used reasonable and of sufficient quality for purposes of the 



Jot04 R ~ M  !?thsment 
institute for Information Policy 
Penn State University 

Page 2 of 2 

, .  

analysis? 
The questions asked in this study are of significant importance to the public's 
interest, as well as  to public policy. However, the data kept by the FCC contains 
gaps that require considerable effort on the part of the researcher. In this case, 
the researcher deserves to be commended for working carefully with the data. 

(4) Do the conclusions, if any, follow from the analysis. 
They do. 

I .  



Peer review of “Do Local Owners Deliver More Localism? Some Evidence from 
Local Broadcast News” 

In this paper, the authors consider the question of how ownership (local vs. non-local) of 
a TV station affects the quantity of local content presented in its news broadcasts. They 
utilize a unique database from the University of Delaware which contains logs of news 
stories covered by 60 stations over five days in 1998. Their main conclusion is that 
locally owned TV stations air more local news than non-locally owned stations. 
Specifically, they find that local ownership of TV stations adds almost five-and-a-half 
minutes of local news of over three minutes of local on-location news. 

Comments: 

1. The data used in this analysis appear to be of reasonable and sufficient quality for 
the purpose of this analysis. 

2. Some aspects of their econometric methodology were not completely clear to me 
from the paper. For example, the last paragraph on page 11 is difficult to 
understand. 

3. The main econometric problem in any studies of this kind is that some of the 
right-hand-side variables in the regressions (importantly, the local ownership 
dummy) may be endogenous. This is because, in order to be useful for policy 
purposes, the coefficient on the local-ownership dummy should measure the 
causal effect of localownership on local news content. On the one hand, the fact 
that the authors were able to include a full set of 97 DMA-day dummies alleviates 
uoncerns about the potential endogeneity. 

However, I am worried about station-specific unobserved heterogeneity, which could 
also bias the results. I would,like to see station-specific dummies also included as 
controls, but because the local ownership dummy would be completely colIinear to 
these d d e s ,  we wouldnot be able to joint identify the coefficients of these 
dummies. 

4. The main conclusions of the authors do follow from their analysis. 



Comments on “‘Review of the Increases in Non-Entertainment Programming Provided in 

Markets with Newspaper-Owned Television Stations’: an Update” by Michael G. Baumann 

of Economists Incorporated. 

Comments by Kenneth C. Wilbur, Assistant Professor of Marketing, Marshall School of 

Business, University of Southern California. 

I was asked by Jonathan Levy, Deputy Chief Economist of the US Federal Communications 

Commission, to identify potential problems in the reasonableness, correctness, and consistency 

of the assumptions used to produce the analysis; the quality and sufficiency of the data; and 

whether the conclusions follow fiom the analysis. 

The study’s purpose is to measure whether network-affiliated television stations program 

more non-entertainment programming in “convergence markets” (wherein a newspaper and 

television station are co-owned) than in “non-convergence markets.” They conduct this analysis 

by making pair-wise comparisons between convergence markets and similarly-sized non- 

convergence markets with four broadcast network affiliates. I raise here two methodological 

concerns and then give an important caveat regarding the study’s implications. I conclude by 

assessing how clearly the study’s conclusion follows fiom the data. 

Concern #l:/The validity of the pairwise comparisons on which the study is based is the 

assumption that designated market area (“DMA”) size is an indicator of DMA similarity. This 

assumption is reasonable on its face and, in the absence of better information, would be a 

commonly chosen starting point. However there is evidence to question whether this assumption 

is valid. A review of the average non-entertainment programming per station in the 3rd column of 

Table 1 shows that non-entertainment programming in control markets does not appear to be 
1 



related to DMA size. For example, three similarly sized control markets (Anchorage, #154; 

Bismarck, #158; and Billings, #170) contain greatly varying quantities of non-entertainment 

programming (53.6,42, and 66.5 hours, respectively). The lack of relationship between DMA 

size and non-entertainment programming extends throughout the range of DMAs considered. 

This calls into question the central assumption of the validity of the control group, It may well be 

that a better set of controls would include measures of market similarity like population 

demographics, prevalence of religious beliefs, or physical characteristics. For example, more 

children in a DMA may mean more children’s educational programming; a higher share of 

churchgoing public may mean more religious programming; and more arable land may mean 

more agricultural programming.’ 

Concern #2: In the case of two DMAs (Panama City and Baton Rouge), the next-largest 

DMA was served by fewer than four commercial broadcast-network-affiliated stations, so a 

different DMA was chosen to serve as the control. In a sense, this helps to address the concern 

raised above if the number of commercial broadcast network affiliates is somehow related to 

unobserved market characteristics, However, given that the analysis is comparing quantity of 

non-entertainment programming on a per-station basis, it is not clear that four broadcast network 

I stations are required to make this comparison. The study would be stronger if it reported the 

results of the comparison with both the next-largest DMA and the next-largest DMA with the 

same number of broadcast network affiliates. 

A caveat regarding the application of the study’s result: When selecting a control for 

Idaho Falls, the authors had to reject four DMAs (#159-162) to find one with four commercial 

broadcast network affiliates. If the structure of a convergence market crowds out non-broadcast- 

Giientliis concem, it wogld perhaps have been a better idea to compare convergence markets with control markets 
that are both similarly sized and geographically proximate. 



network affiliated stations, this could have a dramatic impact on non-entertainment programming 

available, since stations affiliated with public or non-profit broadcasters are known to carry far 

more non-entertainment programming than commercial stations. 
I 

'Conclusion: Given all of the above, my opinion is that the study provides limited 

evidence that commercial broadcast network affiliates in convergence markets air more non- 

entertainment programing than commercial broadcast network affiliates in non-convergence 

markets. However, it is possible that a diffegent selection of control markets would reverse this 

result. And the implications of this study must be interpreted very carefully: it does not support 
~ 

the claim that co-ownership of television stations and newspapers increases the total amount of 

non-entertainment programming available in a market, since it does not consider the possibility 

1 

that co-ownership may impact the number or affiliations of non-commercial television stations. 



. . . . - ._ . . . . . . . 

Comments on “Behavioral Analysis of Newspaper-Broadcast Cross-Ownership Rules in 

Medium and Small Markets” by Michael G. Baumann of Economists Incorporated. 

Comments by Kenneth C. Wilbur, Assistant Professor of Marketing, Marshall School of 

Business, University of Southern California. 

I was asked by Jonathan Levy, Deputy Chief Economist of the US Federal Communications 

Commission, to identify potential problems in the reasonableness, correctness, and consistency 

of the assumptions used to produce the analysis; the quality and sufficiency of the data; and 

whether the conclusions follow fiom the analysis. 

The author seeks to answer the question of whether cross-ownership of a newspaper and 

television station in a single Designated Market Area (“DMA”) increases the newspaper’s 

advertising price. He addresses this by estimating a cross-sectional, reduced-form regression of 

newspaper advertising prices per inch on market structure and characteristics. The results 

indicate that cross-ownership is not associated with higher advertising prices per inch, 

controlling for other factors. 

There are some technical questions regarding the application of the econometric model. 

The first question is why it is necessary to exclude the quantity of advertising sold by the 

newspaper. The standard approach would be to include this as an explanatory variable and find 

some instruments to control for its potential correlation with the error term. A second question is 

why the market’s population, rather than the newspaper’s circulation, is included as an 

explanatory variable. The newspaper’s circulation is what advertisers are paying to access, and 

while this is likely to be correlated with market population, we may observe nonrandom 

fluotuations in this relationship in markets where cross-media ownership structures are present. 

I 



Still, it seems unlikely that treating either of these technical questions differently would change 

the main result of interest. 

In summary, my opinion is that the study provides reasonable evidence for its conclusion 

that markets containing newspaperhelevision cross-ownership do not exhibit higher newspaper 

advertising prices per inch than markets without cross-ownership structures. However, it is not 

clear whether newspaper price per inch is the appropriate basis for setting policy on cross-media 

ownership restrictions. Economic theory would suggest that advertising price per inch per 

consumer or market efficiency would provide a sounder basis for policy, but the study does not 

contain results related to either variable, 

I 



Review of: “Traditional Outlets Still Dominate Local News and Information,” by 
Mark Cooper 

Reviewer: Steve Wildman, Michigan State University 

During the research and evaluation phase leading up to its 2003 Report and Order on 
Media Ownership, the FCC commissioned Nielsen Media Research to conduct a survey 
of citizens’ media use habits. The findings of this survey were reflected in the weights 
the Commission applied to different media in the controversial diversity index proposed 
in the order that was subsequently remanded to the Commission for reconsideration by 
the Third Circuit Court of Appeals in June 2004. In this paper, Dr. Cooper presents 
findings fiom two surveys designed by The Consumer Federation of American and 
Consumers Union (CFACU) and administered by Opinion Research Corporation in 2003- 
2004 and in 2006. The findings of these surveys are compared to findings fkom surveys 
conducted by other parties dating back over a decade to demonstrate that the responses to 
the CFACU surveys were consistent with those generated by surveys conducted by other 
researchers. 
The claimed motive for the CFACU surveys was to address various flaws and omissions 
that CFACU sees as limiting the usefulness of the FCC’s Nielsen survey for crafting a 
local media ownership policy. This review of Dr. Cooper’s paper asks two broad 
questions: (1) whether the original FCC-Nielsen methodology is as badly flawed as 
claimed by Dr. Cooper, and (2) whether the findings from the CFACU surveys reported 
in this paper constitute evidence deserving serious consideration as the Commission 
revisits its media ownership policies once again. To briefly preview my conclusions, I 
believe Dr. Cooper overstates the case for dismissing the findings of the Nielsen survey, 
but I also think the findings of the CFACU surveys discussed in this paper constitute a 
valuable addition to the evidence available to the Commission. 
Dr. Cooper offers two principal criticisms of theNielsen survey. (1) That it does not 
adequately distinguish between alternative media as sources for news and information 
related to national versus local affairs. (2) That it fails to distinguish between the 
imml;tance media consumers attach to different media as sources of information on 
national and local afXairs and the fieauency with they acquire information on national and 

’ 1 0 ~ d  affairs from different media. He also’fau1t.s the Nielsen survey for not including 
questions @at directly address the possibility that o n h e  sources of news and information 
utilized by media consumers were operations maintained by outlets for traditional media 
in local markets, such as a local newspapers’ and TV stations’ websites. There is merit in 
all three criticisms. However, as the thirdwiticisrn is the principal topic addressed in a 
separate paper submittedf to the Commission by Dr. Cooper and CFACU survey results 
addressing internekrelatdd issues are only briefly (and incompletely) summarized in this 
paper, this review focuses on &e analysis related to the first two criticisms of the Nielsen 
survey and their use by the FCC. 

. 
*’  

The first two criticisms focus on two questions included in the Nielsen survey addressing 
the use of different media as sources of information on local and national issues: “what !. 



single source do you use most often for local or national news and c m t  affairs?” and 
‘What sources, if my, have you used in the past 7 days for local news and current 
affairs?” As follow up to the second question, respondents were also asked if they used 
flp&fk media Gsted by name) that were not among those they named on the basis of 
unaided recall. The responses to the original question and the follow up questions were 
then combined, 
Given the historic importance of localism as a goal for U.S. communications policy, the 
possibility that some media may be important sources of local news and information and 
others contribute more to media consumers’ knowledge of national affairs should be 
taken seriously in any assessment of the policy implications of local media ownership 
structure, Presumably concentration of sources for either type of news and Somation 
individually would be a matter of concern. However, both types of news and infomation 
are combined in the first Nielsen question. While concentration of media sources for 
both types of idormation Combined may be a legitimate concern for policy makers, a 
more conservative approach would deal with each type of information separately. On the 
other hand, because the second NieIsen question focuses specifically on “local news and 
current affairs,” it is really only concentration o f  sources of national news and 
idormation that is not explicitly addressed on its own by the Nielsen questions. 
Furthermore, as Dr. Cooper points out, because the first, broad media question and the 
second that dealt explicitly with local media called for very different types of answers, it 
is not possible to tell fiom the answers to the Nielsen survey the extent to which 
respondents were abIe to clearly distinguish among sources for national and local news 
and information. This ambiguity was reflected in the Commission’s decision not to 
include cable television in its diversity index because other evidence suggested that at 
least some respondents were not able to faithfully distinguish between cable networks 
providing national news and the local broadcast stations carried by cable systems that 
were the actual sources of most televised coverage of local affairs. The approach in the 
first of the two CFACU surveys of  asking two questions with parallel wording, one 
focused \on sources of national news and the other on sources of local news and 
hformation, is fius an improvement on the questions employed in the FCC’s Nielsen 
survey. The substantially different patterns of responses to the CPACU national and 
local media we  questions show that at least a substantial portion of survey respondents 
can disthguish among different media, including network and local television, as sources 
ofnational news and information as opposed to local news and infomation. On the other 
hand9 the fact that six percent of respondents to the CFACU 2004 survey listed Cable TV 
as their qost important source of local news suggests that some CFACU respondents 
may not have been fully aware of the sources for different types of televised news. 
Dr. Cooper criticizes the second Nielsen question regarding media used for local news as 
being weak for @king only about media used during the last 7 days and for belittling the 
importance of the question by including the words “if any.” The merit of the weakness 
complaint is not prima facie obvious. Nor is it supported by reference to accepted 
standards of good practice in survey methodology. Diff‘ences between diary and people 
meter measures of television audiences have shown that memory is often a highly 
inaccurate gauge of actual media use. Memory presumably also becomes an increasingly 
poor index of actual media use the longv the period to wliich it is applied. Thus 

2 



restricting responses to media used during the prior seven days conceivably could provide 
a more reliable measure of actual use than simply asking people to state which media 
sources they turn to most often. Thus I am not convinced by the claim that the CFACU 
question regarding fkquency of use of different media as sources for local news and 
information is superior to the local media question in the FCC’s Nielsen survey. 
Similarly, lacking any supporting citations to standards of good practice in survey design, 
I find no reason to accept the implied daim that responses to the Nielsen question about 
sources for local news and information might have been influenced by inclusion of the 
words “if any,” while the inclusion of this qualifier conceivably could have served the 
purpose of assuring respondents that a null response to an open ended question was 
acceptable. 
Dr. Cooper is also critical of the FCC for listing and weighting equally all media 
identified in response to the second Nielsen question and the follow up inquiries about 
media not remembered through unaided recall because “[t]his approach was certain to 
overweight the less prevalent and important sources by asking many more people about 
those sources a second time with a prompted question.” Ignored is the possibility that 
this question was intended to elicit Wormation reflecting on something other than 
frequency of use or importance as defined by CFACU (contributing most to the 
formation of a respondent’s opinion about locallnational issues). A historically important 
concern in the debate over ownership policy is the number of distinct media sources 
citizens turn to in seeking information and opinions. The inclusive approach of 
combining responses to the open-ended question with those prompted by the follow up 
questions would seem to generate evidence responsive to this historic concern, and 
certainly more responsive than the data gathered through the CFACU survey. The 
CFACU surveys asked respondents to list their most frequently used and second most 
fkequently used media and CFACU then summed @ese responses to get a somewhat 
misleadingly labeled total use measure. But unless the vast rnajoity of media coasumers 
utilize no more than two media in their efforts to acquiremews and information, the 
CFACU total use measure is likely to be a poor index of the number of sources media 
consumers actually turn to. 

The CBACU.decision to include separate questions in their surveys about the frequency 
with which differ-at ,media. ,are used and their importance to opinion formation does 
. addtess a signifiie@t ot&si!&t -in the ,design of the FCC’s Nielsen survey. If some media 
co$ribute,more to the f&nation of opinion on national andor locd affairs, policy should 
be ,morpconcerneq with~@ncentra~on in the ownership of outlets for those media that are 
6osh b$luen6al. CFAGU,.fiequency of use ratings are highly correlated with their 
importaime ia%gs, @Wh,:zais& the question of whether survey respondents simply listed 
as rnostimphtant those&et$a$qy used most. Howevm, CFACU also use data from 
their 2006 survey to show &at< at the$@klual level mpondents often listed different 
media as most important and aostdiGuently used as sodrces for different types of news. 
Thusj for example, theyfound .that 64 percent of respondents listing national TV as their 
most frequently used source for Wormation on national issues also listed it as their most 
hpor@jt swice. Far magagines, the comesponding figures were two percent and 33 
percent.. .It is hnpor;tapt to know thatmap9 responden& were not treating importance and 

3 



fiequency as proxies for each other, but this does not mean that substantial numbers did 
not equate fiequency with importance. Greater clarity in this regard might have been 
provided had respondents been asked why they viewed some media as more important 
sources of news and information than others. Nevertheless, CFACU has mqde an 
important contribution by asking separate questions about frequency of use and 
importance of diffaent media. 

4 



. .  . .  

Review of: “The Internet and Local News and Information,” by Mark Cooper 

Reviewer: Steve Wildman, Michigan State University 

In remanding portions of the 2003 Report and Order on Media Ownership to the 
Commission for reconsideration, the Prometheus Court criticized the Order’s analysis 
supporting the proposed diversity index for including the internet in the index without 
determining whether the websites internet users turned to for news were independent of 
offline media sources of news. The Court cited evidence that online serviw most relied 
on by internet users for the most part were online extensions of traditional media 
enterprises operating in local markets. As such, they should not be considered 
independent voices. 
Two surveys of media use designed by the Consumer Federation of America and 
Consumers Union (CFACU) that were administered in 2004 and 2006 by Opinion 
Research Corporation included questions intended provided idormation on the extent to 
which citizens rely on internet sources for news and infomation about both national and 
local affairs and whether internet sources accessed for this purpose were independent of 
traditional offline media news sources. In this paper, Dr. Mark Cooper reports and 
discusses the results f?om this portion of the survey. He also discusses findings &om 
surveys conducted by other organizations that also asked questions about use of online 
sources of news. 
The findings of the two CFACU surveys strongly support the Court’s argument that the 
online news sources accessed by internet users are overwhelmingly online extensions of 
the offline operations of traditional media enterprises, Relatively small fractions of 
survey respondents reported internet sources as their first or second most used sources for 
national news and infomation and less than five percent of respondents reported reliance 
on internet sources for local news and information. (This was calculated as a percentage 
of qnswqrs to a mo,st used news source question. If most used and second most uses are 
totaied,$he’intemetrnet’9 perceptage hcipases to 10 percent.) In addition, survey 
respondents kho reporte&fiequent usebf the internet for either type of news were found 
to o&rwhehi@y utilize the web services provided by providers of traditional offline 
media services, and of these, websites maintained by newspapers and television services 
were clehrly dominant. These fjndings are shown to be similar to findings fiom a survey 
with similar questions conducted by Pew. The survey methodology is also similar to that 
employed by Pew in its surveys for a number of years. Were it not for the discussion of 
the impact of the order in which questions were asked on the nature of the responses to 
key questionsSbeginuingon page 145, I would find little to criticize in this paper devoted 
to presentation ahd discussion ofthe internebspecific findings of the CFACU surveys. 
This is the type of infomation the Commission should, be seeking to d e t d e  the extent 
to which the availability of internet s o y m  should be reflected in the design of local 
ownership policies. However, the problems with the material in question do raise 
questions about the rest. 
In a sec~on of the paper titled “A Note on, Wording and $equencing of the Source and 
Internet @uestions,” Dr, Cooper notes thatthe results reported were fiom a survey in 
which participants were asked what sources they relied on for national and international 



news and information before they were asked what sources they utilized for local news 
and information. To test for the possibility that asking about national and international 
news sources first might influence the responses to the local news and information 
sources questions, CFACU also “asked the questions in a different way one [sic] a 
different date of another national random sample survey.” (p. 146) As the quoted passage 
might indicate, this section appears to have been composed in some haste and edited 
lightly, which may account for apparent inconsistencies in textual claims and evidence 
presented in Exhibits 10 and 1 1. The ways in which the second set of survey questions 
differed fiom the first are described as follows. “We did not ask the 
nationalhternational questions first, we asked only those who said they went online for 
news (as opposed to everyone who has the Internet) and we included the aggregators in 
the list of web sites that were visited.” The findings presented in the table that is Exhibit 
10 are then described. “The respoiidents move in the direction that would be expected 
(see Exhibit 10). Without being asked about national and international news and 
Momation &st, more respondents say they go to national sites for local news.’’ (p. 146) 
The implication of “sites” in the last sentence quoted is that the summary of survey 
responses reported in Exhibit 10 relates to websites respondents visited to get local news. 
The title of the table, however, begins “Major Sources of News” and the list of sources 
has the internet as its own category, along with local TV, national TV, national daily, 
local daily, local weekly and radio. Clearly what is being reported is a comparison of 
responses to two sets of questions relating to all sources for local news, not just those that 
are internet-based. By itself, this undoubtedly inadvertent discrepancy between the 
content of Exhibit 10 and its textual description should not be a matter of much concern. 
However, questions raised by the findings reported in Exhibit 11 and their in-text 
description raises the possibility that the interpretation presented of differences in the 
responses to the two surveys may be a less than complete explanation of the effects of 
differences in survey approach on the results reported. 
Exhibit 1 1 presents statistics describing responses of participants in the two surveys to 
questions about what intmet sources they used either most frequently or most or second 
most fkeguently (la and 2“p most fkequently combined). The title for the table is 
‘!Different Approaches to QuestionsnResuIt in Small Differences in Responses.” Below I 
question’whether the differences reported really are small. Here I note that variation in at 
least three survey factors may have contributed the diffbrences in the reported responses 
to the two surveys. (1) The second survey did not ask the question about 
natiodinternational news before asking about sources of local news. (2) The second 
survey *ked only ‘those respondents indicating they sought news on the internet about 
what online sources they used most ftequently and second most frequently, while the first 
survey asked this question of all respondents who had access to the internet in their 
homes, (3) The second survey identified internet news aggregators while the first survey 
did not. Without other controls, it is impossible to state with any confidence how much 
variation in any ofhthese three factors contributed to the observed differences in 
responses. Nevertheless, the fiqding that “local sites have the largest increase” is 
attributed to ‘%e fact that the na€iod news question was not asked h t . ”  (p. 147) 
It is also hwd to justify t€rr claim in the table title that “different approaches to questions 
result in small differencehiin responses” when the comparison shows that respondents to 

2 



the survey with the nationalhternational question asked first listed local TV websites 
first 13 percent of the time and first or second 22 percent of the time while the 
corresponding figures for responses to the second survey were two percent and four 
percent. There were also sizable differences in percentages listing local daily 
newspapers. In relative, though not absolute terms, some of the other changes are also 
quite large. For example, othedportals increases (first to second survey) from 7 to 13 
percent for most plus second most used percentage, which is nearly a doubling, and 
doublings are reported for list serves and blogs on this measure, although the initial 
values are only one percent. In any case, I don't think the results reported support the 
claim that diffaent approaches result in small differences in responses. If any thing the 
results suggest that the order in which questions are asked can substantially influence the 
survey results reported. If this is the case, then the impact of the order in which other 
questions in the CFACU survey were asked on reported mults might also be 
questioned-in particular the questions asking survey respondents what media they used 
most tiequently or found most important as sources of national news and local news. 
If different survey approaches, and especially diffkrences in the order in which questions 
are asked, do influence the magnitudes of response totals, we have to ask whether asking 
the natiodinternational question f i s t  generates the most reliable measures of sources 
used for local news. If the primary interest of the inquiry were concentration in sources 
for national and international news, would this dictate asking questions about local news 
sowces first? Perhaps a better approach would be to ask subsamples of the survey 
population the two sets of questions in opposite order and use their responses to identify a 
range in which a true value might lie. Of course, this issue could be better addressed by 
an expert in survey methodology, which I am not, and the question about the effect of the 
order in which questions are asked on the responses elicited applies to the Nielsen survey 
conducted for the FCC prior to the 2003 Report and Order as well as to this survey by 
CFACU. 
Dr. Cooper argues that because the percentage of respondents listing the internet as a 
source is so small, the e$ect o f  ~ p y  approach on distribution of responses matters little 
when it comes to assessing the,hnpoiaance of internet sources should be given in the 
qrafiing of local ownership policy. This may be true, but I would feel more comfortable 
accepting this conclusion if1 had more confidence in my understanding of the survey 
instruments employed. Blus, what constitutes small is not clear. 10 percent of 
respondents to the first survey (witbthe prior question about national/intemational news) 
listed the internet as their most or second most used source. For participants in the 
survey without the prior nationaVinternationa1 news question, eight percent listed the 
internet as most used and 21 percent listed it as either most or second most used. 
Totaling most used and most plus second most used responses aoross the media listed in 
Exhibit 1 1 for the two sweys also raises questions about the bases against which the 
percentages were caldated. Respondents to the internet use questions in the second 
survey were restricted to individudls who said they used internet news sources. The first 
survey tabulated responses for till people who said they had the internet at home, whether 
they useit to find news or got. One would expect that the percentage of the second 
survey sample listing internet sources for news would be larger than the percentage of 
respondents to the drst survey listing internet sources because the first survey 

! '  

3 



respondents include individuals who have the internet at home but don’t use it for news. 
That is, those who use the internet for news would be expected to list internet sources 
more frequently than those who have the internet available, but may or may or not use it 
for news. However, the total of most used percentages over all media websites for the 
f i t  survey is 47 percent, while the corresponding totd for the second survey was 26 
percent. Sums of percentages across all media websites for most plus second most used 
sources tell a similar story: 80 percent for the &st survey and 48 percent for the second 
survey. There may be a simple and straigheorward explanation for these apparently 
anomalous results, but with the information provided it is not possible to determine what 
it might be. 
The last few pages of this paper report results fiom a Pew study df blogging and offers 
other evidence suggesting that bloggers operate and view themselves very differently 
than traditional media and do not play fhe same roles attributed to traditional media in 
policy debates over the First Amendment and diversity. While I was not able to decipher 
the supporting Exhibit 12, the evidence and arguments offered support the basic thrust of 
this section that the emergence of blogs, and perhaps other new internet sources of news 
and information, does little to allay long standing concerns with the effects of 
concentration in ownership of traditional media. 

4 


