§ DOWLOhneS M. Anne Swanson

D 202.776.2534 E aswanson@dowlohnes.com

July 16, 2008

VIA ELECTRONIC FILING

Marlene H. Dortch, Esquire

Secretary

Federal Communications Commission
445 12th Street, SW

Washington, DC 20554

Re: Notification of Ex Parte Communication
MB Docket Nos. 06-121 and 02-277
MM Docket Nos. 01-235. 01-317, and 00-244

Dear Ms. Dortch:

This is to advise you, in accordance with Section 1.1206 of the FCC’s rules, that
yesterday, July 15, 2008, George L. Mahoney, Vice President, Secretary, and General Counsel of
Media General, Inc. (“Media General”), and I met with Commissioner Robert M. McDowell and
Cristina Chou Pauzé, Legal Advisor, Media Issues to the Commissioner, to discuss the positions
that Media General took and the arguments it set forth in the Opposition to Petition for
Reconsideration that it filed on May 6, 2008 in the above-referenced dockets. A copy of the
Opposition was provided at the meeting.

As required by Section 1.1206(b), as moditied by the policies applicable to electronic
filings, one electronic copy of this letter is being submitted for each above-referenced docket.

Very'truly yours,

cc w/o encl. (by mail):
The Honorable Robert M. McDowell
Cristina Chou Pauzé, Esquire

i ite 800
WASHINGTON, DC | ATLANTA, GA 1200 New Hampshire Avenue, NW, Suite
Dow Lohnes PLLC ‘ Washington, DC 20036-6802

Attorneys at Law T 202.776.2000 F 202.776.2222

www,dowlchnes.com



Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
Washington, D.C. 20554

In the Matter of

2006 Quadrennial Regulatory Review — Review

of the Commission’s Broadcast Ownership
Rules and Other Rules Adopted Pursuant to
Section 202 of the Telecommunications
Act of 1996

2002 Biennial Regulatory Review — Review
of the Commission’s Broadcast Ownership
Rules and Other Rules Adopted Pursuant to
Section 202 of the Telecommunications
Act of 1996

Cross-Ownership of Broadcast Stations
and Newspapers

Rules and Policies Concerning Multiple
Ownership of Radio Broadcast Stations
in Local Markets

Definition of Radio Markets

Ways to Further Section 257 Mandate to
Build on Earlier Studies

Public Interest Obligations of TV Broadcast
Licensees

MB Docket No. 06-121

MB Docket No. 02-277

MM Docket No. 01-235

MM Docket No. 01-317

MM Docket No. 00-244

MB Docket No. 04-228

MM Docket No. 99-360

N’ N N Nt N N N N N ot ' Nt o Nt ot o m et ot ot ot et ot et et “wm ‘it “eamr

OPPOSITION TO PETITION FOR RECONSIDERATION

May 6, 2008

MEDIA GENERAL, INC.

John R. Feore, Jr.
M. Anne Swanson
Daniel A. Kirkpatrick

Dow Lohnes PLLC

1200 New Hampshire Avenue, N.W.
Washington, D.C. 20036-6802
(202) 776-2534

Its Attorneys



TABLE OF CONTENTS

Page

SUMIMIATY ...ttt ettt ettt sas s et sas b e e e st e e s e s e e e s e st saeesasesssosesne ii
L The Reconsideration Petition Is Untimely and Must Be Dismissed as It Pertains to

the Permanent Waivers That Grandfathered Media General’s Cross Ownerships............ 2
I1. The FCC’s Decision To Grandfather Four Media General Cross-Ownerships,

Similar to the Agency’s 1975 Determinations for Other Combinations, Was Both

in the Public Interest and Within Its Administrative Discretion........c.coceeceeceercercerenenvennens 6
II.  The Facts in the Rulemaking Record Fully Support the Adjudicatory Decision To

Grandfather Media General’s Four Cross-OWNerships ............ocveeeerreernerreeeseeseessnesseenne 13
IV.  The FCC Mistakenly Made Only the Most Modest of Changes to Its

Newspaper/Broadcast Cross-Ownership Rule and Should Have Eliminated It

ERUTELY ..ooviiiiiniiiiiiiiiiirniti et aesass s e st bbb b b s 18
V. CONCIUSION ...couerirerereneeererrenieteiestestestestestesiteseesesassessesstssasesesnsessssssosessesssessseesnensesssssses 24



SUMMARY

Objectors have filed an untimely request for Commission reconsideration of the
permanent waivers that the FCC issued, grandfathering four Media General cross-ownerships as
part of the FCC’s decision in the 2006 Quadrennial Regulatory Review and Prometheus remand
(“2008 Decision). The waivers were clearly “non-rulemaking” actions even though they were
issued in the context of a rulemaking proceeding. As explained herein, the FCC rules make
unmistakably clear that, in exactly this situation, reconsideration petitions were due within 30
days of the February 4, 2008 release date of the 2008 Decision. Objectors submitted their
reconsideration request 19 days beyond that deadline, instead filing it 30 days after notice of the
2008 Decision appeared in the Federal Register. While such submission was timely for the
rulemaking portion of the 2008 Decision, it was fatally late for the non-rulemaking aspects, like
the waivers grandfathering Media General’s cross-ownerships. The FCC cannot overlook this
error since the 30-day deadline is statutory, and the Objectors’ failure cannot be traced to any
mistake on the FCC’s part in giving notice.

In any event, Objectors’ attack on the permanent waivers grandfathering the Media
General cross-ownerships fails to demonstrate flaws in the FCC’s analytic approach or the
FCC’s application of that analysis to the facts. Media General’s cross-ownerships were legally
established pursuant to footnote 25 of the 1975 decision adopting the original
newspaper/broadcast cross-ownership rule. In deciding in this case to grandfather Media
General’s legitimate cross-ownerships, the FCC applied the same public interest calculus it used
in grandfathering combinations in 1975, an analysis the Supreme Court affirmed. As the Court
recognized, in potential divestiture situations, as opposed to the application of a prospective
prohibition, “a mere hoped-for gain in diversity is not enough.” Instead, as the Court said was

appropriate in 1975, the FCC in this case rightly factored concerns like program service,

-1 -



stability, and continuity of ownership into account. The FCC then noted examples of extensive
public service delivered by the four cross-ownerships, examples supported by literally volumes
of facts in the record. Objectors attack the FCC for providing inadequate evidence of any harm
that would result from divestiture, wholly ignoring the extensive evidence in the record of the
financial challenges faced by today’s media, particularly newspapers. In any event, as the
Supreme Court affirmed in just this context, such factual determinations or predictive judgments
regarding harm are based on the expert knowledge of the agency and “complete factual support

. . . 1s not possible or required.”

Objectors contend that the FCC’s grandfathering analysis strayed impermissibly from the
waiver approach set forth in the 2008 Decision or the one utilized by the FCC in the four
permanent waivers of the newspaper/broadcast cross-ownership rule issued prior to the 2006
Quadrennial Review. The first claim ignores that the new rules are not yet effective and that
other public interest challengers have argued the 2008 Decision is stayed by the Third Circuit’s
2003 Prometheus decision. Second, the Objectors’ challenge overlooks that the four previous
permanent waivers turned on an open-ended public interest analysis, which, in the end, cannot be
legally differentiated from the public interest approach the FCC applied here.

The Objectors’ additional criticisms of the details of the waiver standards as a whole
must give way to the unmistakable conclusion that the newspéper/broadcast cross-ownership rule
should have never been retained in the first place. The 2008 Decision fails adequately to explain
why the FCC retreated from the changes it adopted in 2003, changes that were mandated by
Section 202(h) of the 1996 Act. Most seriously, retention of the rule continues to work a
deprivation of the constitutional rights of Media General and other neWspaper owners that hold
or would like to own broadcast licenses. Objectors’ carping at details cannot obscure that

fundamental violation, which Media General expects the courts to rectify in the future.

-jii-



Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
Washington, D.C. 20554

In the Matter of

2006 Quadrennial Regulatory Review — Review MB Dockets No. 06-121 et al.
of the Commission’s Broadcast Ownership
Rules and Other Rules Adopted Pursuant to

Section 202 of the Telecommunications
Act of 1996

OPPOSITION TO PETITION FOR RECONSIDERATION

Media General, Inc. (“Media General™), by its attorneys, hereby opposes the Petition for
Reconsideration filed by seven parties on March 24, 2008," asking the FCC to review and
modify its Report and Order and Order on Reconsideration, released on February 4, 2008.2

As shown below, under the Communications Act and procedural rule changes adopted in
2000, the Petition is untimely insofar as it asks the FCC to reconsider its grant in the 2008
Decision of permanent waivers that grandfathered cross-ownerships in four of Media General’s
markets. That infirmity aside, Objectors’ attack on the merits ignores that the issuance of the
grandfathering waivers applied the same public interest calculus that the FCC has followed in the
past, and the Supreme Court has affirmed, in similarly grandfathering cross-ownerships. The
FCC’s application of those public interest factors to Media General’s cross-ownerships was fully
supported by the facts in the record. Finally, contrary to Objectors’ claims, the FCC, in its 2008
Decision, should have repealed the newspaper/broadcast cross-ownership rule in its entirety.

Merely tinkering with its waiver standards, as Objectors ask, is beyond the point.

! Petition for Reconsideration in MB Docket Nos. 06-121 et. al. (March 24, 2008) (“Petition™).
The petitioners include Common Cause, Benton Foundation, Consumers Action, Massachusetts
Consumers’ Coalition, NYC Wireless, James J. Elekes, and National Hispanic Media Coalition
(“‘Objectors”).

2 2006 Quadrennial Review — Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules and
Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act, Report and Order
and Order on Reconsideration, FCC 07-216 (rel. Feb 4, 2008) (“2008 Decision™).



L THE RECONSIDERATION PETITION IS UNTIMELY AND MUST BE
DISMISSED AS IT PERTAINS TO THE PERMANENT WAIVERS THAT
GRANDFATHERED MEDIA GENERAL’S CROSS OWNERSHIPS

Section 405(a) of the Communications Act requires that reconsideration petitions be
submitted within 30 days of the issuance of a decision.> Since 2000, the Commission’s rules
have made unmistakably clear that, for adjudicatory decisions, including individual licensing and
waiver decisions like grandfathering, the 30 days is to be measured from the date on which the
Commission’s decision is released, even when those decisions are included in a document
produced as part of a rulemaking proceeding.

In this case, the 2008 Decision was released on February 4, 2008. It included, among
other determinations, grandfathering of Media General’s four cross-ownerships, an adjudicatory
decision clearly premised on permanent waivers of the cross-ownership rule.* Under the Act, the
FCC’s rules, and unambiguous precedent, petitions for reconsideration of such adjudicatory
decisions were due on March 5, 2008, 30 days after the February 4 release. The Petition was not
filed, however, until March 24, 2008, or 19 days after expiration of the applicable 30-day time
period. As explained in this section, this tardiness leaves the Commission no choice but to
dismiss the challenge to the permanent waivers that grandfathered Media General’s cross-
ownerships since the 30-day deadline is a statutory one.

The FCC’s rules include two different provisions implementing Section 405(a)’s 30-day
deadline: Section 1.106, which relates generally to reconsideration of adjudicatory matters, and
Section 1.429, which pertains to reconsideration of rulemaking proceedings.” Both sections

include virtually identical language elaborating on the filing specifics that implement

347U.S.C. § 405(a).
* 2008 Decision atq 77.
547 C.F.R. §§ 1.106 and 1.429, respectively.
-



Section 405(a). Both sections direct litigants to Section 1.4(b) of the FCC’s rules for the
mechanics of computing time deadlines.®

Section 1.4(b), however, differentiates between rulemaking and non-rulemaking
decisions and includes a note that makes clear that petitioners in this case have submitted an
untimely request. Section 1.4(b)(1) first provides that, for decisions in notice and comment
rulemaking proceedings, “public notice” is defined as the date of the document’s publication in
the Federal Register; Section 1.4(b)(2) provides that for all non-rulemaking determinations,
“public notice” means the release date of the document.” The note to Section 1.4(b)(1) states that
“[1icensing and other adjudicatory decisions with respect to specific parties that may be
associated with or contained in rulemaking documents are governed by the provisions of
§ 1.4(b)(2),” which operates to require submission of reconsideration requests within 30 days of
release of a decision.®

The administrative history of Section 1.4(b) further makes clear that requests for
reconsideration of the grandfathering waivers that Media General received are procedurally
governed by Section 1.4(b)(2) of the FCC’s rules and that subsection’s earlier deadline. In
adopting the current rule in 2000, the FCC specifically stated that:

[a]djudicatory matters, e.g., individual licensing decisions and waivers as to specific

parties, do not come within the scope of Section 1.4(b)(1), even if the decisions happen
to be related to, or issued in, an on-going rulemaking docket.’

847 C.F.R. § 1.4(b). The relevant language in Section 1.106 provides that “[t]he petition for
reconsideration and any supplements thereto shall be filed within 30 days from the date of public
notice of the final Commission action, as that date is defined in § 1.4(b) of these rules, . . ..” 47
C.F.R. § 1.106(f) (emphasis supplied). Section 1.429’s language is identical except that it
specifies the deadline as “30 days from the date of public notice of such action,” before referring
parties to Section 1.4(b). 47 C.F.R. §§ 1.429(d) (emphasis supplied).

747 C.F.R. §§ 1.4(b)1) & (2).
847 C.FR. § 1.4(b)(1), Note.

® Amendment of Section 1.4 of the Commission’s Rules relating to Computation of Time,
Memorandum Opinion and Order, 15 FCC Red 9583, 9584 (2000) (emphasis supplied).

-3-



In reaching this result, the Commission explained that it was clarifying its rules to remove
confusion and correct a problem that had been highlighted by the United States Court of Appeals
for the District of Columbia Circuit in Adams Telcom, Inc. v. FCC.'® In that decision, the court
had held that, while it was reasonable for the Commission to apply different approaches to
triggering time periods for seeking review of adjudicatory and non-adjudicatory orders, the
FCC’s rules needed to clearly specify the distinction."' Since 2000, Section 1.4 of the
Commission’s rules has made this distinction unambiguously clear so that requests for
reconsideration of waivers and other non-rulemaking determinations, such as those issued to
Media General, are now due 30 days after the release date of a document even if that document
was issued as part of a rulemaking proceeding.

Since its 2000 clarification, the Commission has applied the new approach to dismiss
several petitions for reconsideration of adjudicatory decisions made in the context of rulemaking
when those petitions were not filed within 30 days of the release date of the rulemaking
decision. In 2003, the Commission rejected portions of a petition for reconsideration related to
adjudicatory matters filed by an applicant whose license applications had been dismissed as part

12" The Commission in that decision partially

of a broader Commission rulemaking order.
dismissed the petition for reconsideration that had been submitted within 30 days of Federal
Register publication but was filed more than 30 days after the order’s earlier release date, “to the

extent that the petition relates to [a] particular application.”’® Later the same year, the

19997 F2d 955 (D.C. Cir. 1993).
" 1d. at 957.

12 4mendment of the Commission’s Rules Concerning Maritime Communications, Third
Memorandum Opinion and Order, 18 FCC Rcd 24391, 24397 (2003).

13 Jd. In that case, the Commission distinguished the petition it partially rejected from another

acceptable one that separately sought reconsideration of the adjudicatory order because the latter

had been filed within 30 days of the order’s release date. Id. at 24396. The Commission also
-4-



Commission dismissed as untimely two parties’ petitions for reconsideration of the adjudicatory
denial of waiver requests included in a rulemaking order because again the parties filed their
requests within 30 days of Federal Register publication of the rulemaking but more than 30 days
after the Commission’s release of the decision itself."*

In this case, the reconsideration petition was likewise filed within 30 days of publication
of the 2008 Decision in the Federal Register but not within 30 days of the release of the 2008
Decision. It was filed 49 days after that release. As a result, the Commission’s rules clearly
require dismissal of the Petition to the extent that it requests reconsideration of the adjudicatory
decision grandfathering Media General’s cross-ownerships. The Commission does not have
discretion to waive the 30-day filing requirement set forth in Section 405(a) of the Act unless “a
procedural violation by the Commission” has made it “impossible reasonably for the party to

comply with the filing statute.”"

The only occasions when the Commission has waived
Section 405(a)’s timing requirements have been when the Commission itself failed to provide
adequate notice of its decision, thereby preventing the party seeking reconsideration from
receiving actual notice of the decision in a timely manner.'¢

In a proceeding as highly publicized as this, it is inconceivable that Objectors did not

receive actual notice of release of the 2008 Decision in time to submit a timely petition.

Objectors have not even attempted to plead exceptional circumstances, nor is it likely that they

dismissed a curiously styled “Erratum Petition” of its adjudicatory decisions that was filed more
than 30 days after release of the order. Id. at 24397.

% ACR Electronics, Inc. and McMurdo Limited, Order on Reconsideration, 18 FCC Rcd 11000,
11001 (2003).

15 Gardner v. FCC, 530 F2d 1086, 1091-1092 n.24 (D.C. Cir. 1976).

16 1d. at 1091-1092. Winbeam, Inc., 20 FCC Rcd 8741, 8745 (2005); Gary E. Stoffer, 13 FCC
Recd 14056, 14058-59 (1998). See also Virgin Islands Telephone Corp. v FCC, 989 F2d 1231
(D.C. Cir. 1993); Reuters, Ltd. v. FCC, 781 F2d 946, 951-952 (D.C. Cir. 1986).

-5-



could. Accordingly, the Commission must dismiss the Petition as it relates to the permanent

waivers grandfathering Media General’s four cross-ownerships.

IL THE FCC’S DECISION TO GRANDFATHER FOUR MEDIA GENERAL
CROSS-OWNERSHIPS, SIMILAR TO THE AGENCY’S 1975

DETERMINATIONS FOR OTHER COMBINATIONS, WAS BOTH IN THE
PUBLIC INTEREST AND WITHIN ITS ADMINISTRATIVE DISCRETION

In the Petition, Objectors challenge the FCC’s decision to grandfather four Media
General cross-ownerships, granting them permanent waivers of the cross-ownership rule and
doing so, as the FCC said, “in the same manner as the Commission did in 1975.”'7 They contend
that the FCC applied the wrong legal test and instead should have discussed the “four-factor” test
it has followed in permanently waiving the cross-ownership rule for proposed cross-ownerships
or the waiver tests announced as part of the 2008 Decision. Objectors also argue that the FCC
provided inadequate factual justification for its result.'®

Objectors’ contention that the grandfathering was improper seems to be based, in part, on
their insinuations that these combinations were improperly formed and lacked a bona fide basis
for their existence. Their arguments ignore that, at root, the touchstone for whether cross-
ownerships should continue is whether they serve the “public interest,” something that the FCC
here analyzed in a manner entirely consistent with its own and court precedent. Contrary to
Objectors’ arguments, the FCC applied the correct analysis, as shown in this section. Further, its
application of that analysis was fully supported by record facts, as discussed in the next section.

In 1975, the FCC not only adopted the cross-ownership ban, but the agency had to
address how to apply that rule change to legally established combinations. The prospective rule
had been adopted despite the fact that no claim had been made that “newspaper-television station

owners [had] committed any specific non-competitive acts” and that the FCC’s own review of

17 2008 Decision at § 77.
18 petition at 7-11.



the effect of newspaper ownership on television advertising rates “fail[ed] to show an effect on

rates attributable to newspaper ownership.”19

The agency also noted that it could not ascertain
any “basis in fact or law for finding newspaper owners unqualified as a group for future
broadcast ownership.”*® Rather, it adopted the cross-ownership rule solely because “[w]e think
that any new licensing should be expected to add to local diversity.”*' The United States
Supreme Court, in affirming the FCC’s ban, commented on the “inconclusiveness of the
rulemaking record,”? noting that the FCC “did not find that existing co-located newspaper-
broadcast combinations had not served the public interest, or that such combinations necessarily

‘speak with one voice’ or are harmful to competition.””

The Supreme Court, nonetheless, found
that the FCC’s decision to give controlling weight to the “goal” of diversification in shaping the
prospective rules was a “reasonable administrative response” and that diversification was a
justifiable public interest goal on which to ground the new prospective rules.*

When it came time to analyze the grandfathering of existing combinations, however, the

FCC, as affirmed by the Supreme Court, utilized a different and broader public interest calculus,

one in which “a mere hoped-for gain in diversity is not enough.”? In its adjudicatory

1 Amendment of Section 73.34 [sic], 73.240, and 73.636 of the Commission’s Rules Relating to
Multiple Ownership of Standard, FM, and Television Broadcast Stations, Second Report and
Order, 50 FCC 2d 1046, 1072-73 (“1975 R&0”), recon. 53 FCC 2d 589 (1975), modified by
Nat’l Citizens Committee for Broad. v. FCC, 555 F.2d 938 (D.C. Cir. 1977), aff’d in part and
rev'd in part, FCC v. Nat’l Citizens Committee for Broad., 436 U.S. 775 (1978) (“NCCB”).

2 1975 R&O at 1075.
1.
22 NCCB, 436 U.S. at 796.

2 Id. at 786. In the intermediate appeal, even the D.C. Circuit, which thought the FCC had not
gone far enough in applying the restriction to existing combinations, acknowledged that the FCC
had adopted the ban “without compiling a substantial record of tangible harm” and that the
record included “little reliable ‘hard’ information.” NCCB v. FCC, 555 F.2d at 944,956.

24 NCCB, 436 U.S. at 795-97.
25 1975 R&O, 50 FCC 2d at 1078.



grandfathering decisions, the FCC said it would examine additional considerations “relevant

under our broad public interest mandate”*®

and explained that “[i]n our view, stability and
continuity of ownership do serve important public purposes. Traditions of service were
established and have been continued . . . . Particularly in connection with a number of entities,
there is a long record of service to the public.”?’ In this review, the FCC noted that
“[a]scertaining and endeavoring to serve local needs was the key point, and some standard had to
be developed to indicate where this was a reasonable expectation and where it was not.”*®

The Supreme Court affirmed the FCC’s approach, which did not simply give controlling
weight to diversity:

the weighing of policies under the “public interest” standard is a test that Congress has

delegated to the Commission in the first instance, and we are unable to find anything in

the Communications Act, the First Amendment, or the Commission’s past or present

practices that would require the Commission to “presume” that its diversification policy
should be given controlling weight in all circumstances.?’

The Court indicated that such an analysis, focused only on diversification, would be inconsistent
with other policies emphasizing local service. It approvingly noted that the FCC, in the renewal
context, had made clear that “diversification . . . [is] a factor of less significance when deciding
whether to allow an existing licensee to continue in operation than when evaluating applicants
seeking initial licensing.”*® Rejecting the Court of Appeals’ call for total divestiture, the
Supreme Court stated that the FCC had rightly factored concerns like stability and continuity of
ownership into its public interest analysis of grandfathering and that the FCC had not “acted

irrationally in concluding that these public interest harms outweighed the potential gains that

26 Jd. at 1080.

27 Id. at 1078.

2 Id. at 1081.

2 NCCB, 436 U.S. at 810.
30 Id



would follow from increasing diversification.”' Based on this approach, the FCC grandfathered
all but “egregious” combinations, which included the television stations owned by the local
newspapers which were the only electronic outlets of their kind in the community.

In granting permanent waivers grandfathering the Media General cross-ownerships, the
FCC used the same calculus, analyzing a number of public interest concerns. The FCC first
noted that these combinations consisted of but a single broadcast station and newspaper.** In
addition, not allowing these combinations to continue would have created the same type of
disruption that had concerned the FCC and the Supreme Court in the 1970s.3* The FCC found
that this adjudicatory decision was premised on five public interest concerns that echoed the
Supreme Court’s affirmance of the FCC’s 1975 grandfathering determinations:

Specifically, in the following cases, we have determined that the public interest warrants

a waiver in light of the synergies that have already been achieved from the

newspaper/broadcast station combination, the new services provided to local

communities by the combination, the harms . . . associated with required divestitures, the

prolonged period of uncertainty surrounding the status of the newspaper/broadcast cross-
ownership ban, and the length of time that the waiver request has been pending . . . 34

This emphasis on proven service to local communities and the FCC’s public interest in
maintaining it was wholly consistent with the approach affirmed by the Supreme Court when it
reviewed the 1975 R&O.

Objectors attempt to establish that the Media General situation is somehow inapposite
from what was before the Commission in 1975, arguing that then there were many more
combinations and attempting to imply that Media General formed the cross-ownerships with
“unclean hands” -- “they held broadcast licenses in full knowledge that the FCC’s rules

prohibited such combinations and that they would be required to divest before license

31 1d. at 804-05.

32 2008 Decision at § 77.
31

34 Id. (footnote omitted).



renewal.”® This suggestion that Media General’s combinations were illegally formed is wholly
mistaken. Each combination was created when a television licensee acquired a newspaper, a
practice permitted under footnote 25 of the /975 R&O itself and allowed to continue for “1 year
or . . . [until] the time of the next renewal date, whichever is longer.”*® Objectors have
consistently opposed any cross-ownership, calling in the comment period for no liberalization to
the rule.’” They also have made clear their dislike of footnote 25, calling now on reconsideration
for a change in the legitimate process that the FCC established decades ago to address
acquisitions of newspapers over which it lacks jurisdiction.3 8 Objectors’ predilections, however,
cannot de-legitimize Media General’s reliance on established FCC procedures or diminish the
propriety of Media General’s legally established combinations.® The FCC’s decision now, in
the context of the larger rulemaking, to issue permanent waivers that grandfathered Media
General’s four legitimately formed combinations was fully consistent with the FCC’s earlier
public interest calculus and well within its discretion.

Objectors’ attempt to demonstrate that the FCC incorrectly ignored the “four-factor” test
that had been utilized in four earlier permanent waiver cases mistakenly overlooks that this test,
if even Objectors succeed in showing it should apply, incorporates many of the same public

interest indicia that thé FCC applied in the adjudicatory relief that it provided to Media General.

35 Petition at 9 n.29.
36 1975 R&O at 1076 n.25.

TE, g., Comments of Office of Communication of United Church of Christ, Inc., National
Organization for Women, Media Alliance, Common Cause and Benton Foundation in MB
Docket Nos. 06-121, et. al. (Oct. 23, 2006) at 60-73.

38 Petition at 6-7.

3% «['W1hen it established the cross-ownership rules, the Commission expressly contemplated

waivers of newly created combinations brought about through a television licensee purchasing a
daily newspaper. Second Report and Order, 50 FCC Red 1046, 1076 n.25 (1975), aff°d sub
nom., FCCv. NCCB, 436 U.S. 775 . ...” Health & Medicine Policy Research Group v. FCC,
807 F.2d 1038, 1041 n.4 (D.C. Cir. 1987).

-10-



This “four-factor” test provides for alternative circumstances in which waivers may be
warranted:
(1) where a licensee is unable to sell a station; (2) where the only sale possible would be
at an artificially depressed price; (3) where separate ownership and operation of the

newspaper and the broadcast station could not be supported in the locality; or (4) where,
Jfor whatever reason, the purposes of the rule would be disserved by its application.

While the test includes three very specific criteria focused on financial difficulty, the fourth
alternative is much broader and specifically calls for a public interest review. Prior to this 2006
Quadrennial Review, the FCC had granted four permanent waivers of the cross-ownership rule;
all of them under the fourth “public interest” criterion.' In making evaluations under this fourth
“public interest” criterion, the FCC will consider any “special circumstances” advanced by a
party as having a bearing on the appropriateness of granting a waiver.*?

This emphasis in the fourth alternative on the “public interest” with respect to
determining “where, for whatever reason, the purposes of the rule would be disserved by its
application” is exactly what the FCC did in this case when it followed the 1975 grandfathering
approach. As the United States Court of Appeals for the Third Circuit recognized almost four
years ago in addressing the policy goals related to the rule, newspaper/broadcast combinations
can promote localism, and a blanket prohibition on newspaper/broadcast combinations is not

necessary to protect diversity.*> On remand, in grandfathering Media General’s cross-

0 Kortes Communications, Inc., 15 FCC Red 11846, 11851 (2000) (emphasis supplied).

* Id. Columbia Montour Broadcasting Co., Inc., 13 FCC Red 13007, 13012-13 (1998); Fox
Television Stations, Inc., 8 FCC Rcd 5341, 5349-50 (1993), aff’d sub nom Metropolitan Council
of NAACP Branches v. FCC, 46 F.3d 1154 (D.C. Cir. 1995); Field Communications Corp., 65
FCC 2d 959, 960-61 (1977).

42 Kortes, 15 FCC Red at 11851.

*3 Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 398-400 (3d Cir. 2004) (“Prometheus”),
cert. denied, Media General, Inc. v. FCC, 545 U.S. 1123 (2005). Although this decade began
with the FCC citing “competition” as one of the goals to be served by the newspaper/broadcast
cross-ownership rule, the Prometheus court noted that the FCC, in modifying the cross-
ownership rule in 2003, had determined that the ban was no longer necessary to promote

-11-



ownerships, the FCC took these localism and diversity conclusions into account. The FCC noted
that it based its determination that grandfathering was warranted on synergies and new services
the Media General cross-owned properties had brought to their local markets. The FCC
highlighted these conclusions with illustrative facts from the record, examples amply backed up
by literally volumes of factual support that Media General had submitted in the rulemaking
record.** The FCC’s cited examples recounted the localism benefits of the combinations; they
also showed why prohibiting the Media General cross-ownerships was not necessary to protect
diversity because they documented how the flow of information to the licensee communities had
increased vastly through cross-ownership and marketplace changes. Then -- certainly in keeping
with the “for whatever reason” language from the terms of the fourth criterion -- the FCC added
that grandfathering these four combinations on a permanent basis was warranted by “the harms

. .. associated with required divestitures, the prolonged period of uncertainty surrounding the
status of the newspaper/broadcast cross-ownership ban, and the length of time that the waiver

request has been pending,” also harkening back to the 1975 analytic approach.*

competition in local markets. The FCC had found most advertisers do not view newspapers and
television stations as close substitutes and that no party challenged this finding on appeal. Id. at
398. In the 2008 Decision, the FCC stated that it no longer believes that the rule is needed to
ensure competition in any relevant product market. 2008 Decision at 23 n.131 (emphasis
supplied).

* 2008 Decision at § 77. See Section III infra.

* 2008 Decision at 9 77. Objectors briefly contend, Petition at 8, that the FCC failed to apply
the 2008 Decision’s new waiver criteria in grandfathering the combinations. First, this
contention overlooks that the new standards are not yet effective. See, e.g., Notice of Public
Information Collection(s) Being Reviewed by the Federal Communications Commission,
Comments Requested, 73 Fed. Reg. 15156 (2008) (secking OMB consent on forms necessary to
implement newspaper/broadcast cross-ownership changes); 2008 Decision at § 155. Second, the
argument is totally inconsistent with other public interest parties’ contentions in a separately
filed collateral attack on this same action that effectiveness of the 2008 Decision has been stayed
by the Third Circuit in Prometheus. See Application for Renewal of License of WJHL-TV,
Johnson City, Tennessee, BRCT-20050401BYS, et. seq., Application for Review of Free Press
and NAACP (Apr. 24, 2008) at 17. It cannot be stayed there and operative here. If the new
criteria were operative, Media General would be required to defeat the negative presumption that
would apply because of market size by demonstrating satisfactory levels of concentration,

-12-



Thus, the FCC’s rationale to support its permanent waivers grandfathering Media
General’s four cross-ownerships was, contrary to Objectors’ contentions, clearly consistent with
past precedent -- whether it be the 1975 R&O or the “public interest” criterion utilized in the four
subsequent instances in which the FCC has granted permanent waivers. The FCC has “wide”
discretion both in how it analytically makes decisions, like waivers that grandfather and affect
licensing, and in the predictive judgments supporting its waiver decisions. *® The logic with
which it approached Media General’s situation was grounded in both precedent and rationality.
Objectors’ dislike of the outcome is not accompanied by any proffered reason to change it.

III. THE FACTS IN THE RULEMAKING RECORD FULLY SUPPORT THE

ADJUDICATORY DECISION TO GRANDFATHER MEDIA GENERAL’S FOUR
CROSS-OWNERSHIPS

In explaining the grandfathering which Objectors oppose, the FCC cited to increased
public interest benefits Media General’s cross-ownerships have rendered in each of their four
markets. While providing the highlights, the 2008 Decision in no way did justice to the
extensive recitation of benefits Media General has supplied during the last six and one-half years
this proceeding and its predecessors have been open before the FCC.

First and foremost, three of the four combinations at issue deliver appreciably more local
news and public affairs programming than they were offering prior to cross-ownership. WJHL-
TV in Johnson City, Tennessee, has increased its local news and public affairs by seven and one-

half hours per week; WRBL(TV) in Columbus, Georgia, offers an additional five hours; and

increased local news, continued independent news judgment at the outlets, and need for financial
relief. The same synergies and increased local news offerings, combined with the evidence
Media General supplied in comments on the lack of any competitive harm, its outlets’
independence in decisionmaking, and the adverse financial conditions facing media outlets
would be sufficient to warrant a waiver under even the new standards which other public interest
parties claim in another pleading are not yet in effect.

“6 NCCB, 436 U.S. at 813-814; Ellis v. Tribune Television Co., 443 F3d 71, 73 (2™ Cir. 2006).
-13-



WMBB(TV) in Panama City, Florida, increased its total by 30 minutes a week.*’ In the one
exception, WBTW(TV) in Florence, South Carolina, the station was already delivering the most
local news of all the new cross-owned stations at the time Media General acquired it; there, the
news total has simply remained the same, although the station has added an additional half-hour
of public affairs programming each week.”® Thus, WBTW(TV)’s overall total of local news and
public affairs programming has increased since convergence began. All four stations increased
their news and public affairs programming since Media General acquired them.

While the FCC cited several additional specifics on each of the Media General stations,
the record is replete with examples of how, working together, the co-owned newspaper and
television station in each market have been able to cover more breaking news stories, report on
more diverse ideas from different sources, investigate governmental and institutional abuse, and
deliver more emergency weather coverage than they could each have done acting alone. While
Objectors call the examples “self-serving,” Petition at 10, the volumes of facts belie the claim.

WIJHL-TV, in particular, has been able to increase its political coverage and electoral
reporting in the Tri-Cities, TN-VA DMA since it became a cross-owned outlet. Examples in the

record have included:

7 As noted in Media General’s comments, the news totals are as follows:

Station Prior to Convergence Fall 2006 Increase
WIJHL-TV (Tri-Cities) 18 hrs, 472 mins 26 hrs, 17 mins 7 hrs, 30 mins
WRBIL(TV) (Columbus) 16 hrs, 45 mins 21 hrs, 45 mins 5 hrs
WMBB(TV) (Panama City) 20 hrs, 15 mins 20 hrs, 45 mins 30 mins

Comments of Media General in MB Docket No. 06-121 (Oct. 23, 2006) (“Comments”), Vol. 2,
Statement of Adam Clayton Powell, III (“Powell”), at Exhibit C, p. 4 and Tab 1 (WJHL-TV);
Exhibit E, p. 4 and Tab 1 (WRBL(TV)); Exhibit F, p. 4 and Tab 1 (WMBB(TV)).

“3 The news totals for the station are as follows:

Station Prior to Convergence Fall 2006
WBTW(TV) 20 hrs, 30 mins 20 hrs, 30 mins

Powell at Exhibit D, p. 4 and Tab 1.
-14-



Three-day series of live reports on opening of Tennessee legislature with reporting
and analysis from WJHL-TV and reporters from the co-owned Bristol Herald
Courier. (Powell, Exhibit C at 6)

Coverage of Virginia Governor Tim Kaine’s 2006 inauguration; the station and paper
shared reporting; print reporters appeared in on-air segments. (Powell, Exhibit C at
6-7)

Questionnaires sent by Herald Courier to candidates before elections; answers
reported in print, on-air, and on-line. (Powell, Exhibit C at 7)

Station’s pre-election profiles of candidates -- in 2006 TN state primary and local
general elections, WIHL-TV broadcast profiles of all candidates in 9 races -- included
interviews with Herald Courier reporters with specialized knowledge and long-time
contacts. (Powell, Exhibit C at 7-8)

Similar pre-election profiles for November 2005 Virginia general elections. (Powell,
Exhibit C at 8)

WIHL-TV’s special reports on candidates, issues, and voting process in the 2004
primary elections included much deeper coverage of Virginia subjects because of
station’s access to Herald Courier reporters. (Powell, Exhibit C at 9)

Expanded election night coverage -- access to Herald Courier and WIHL-TV
reporters allowed station to provide results and deeper analysis much more quickly.
(Powell, Exhibit C at 7-10)

In the 2008 Decision, the FCC referred to the fact that the reporting of WBTW(TV) in

Florence, South Carolina has benefited from relying on its co-owned newspaper’s archives and

support in preparing special and investigative pieces. Examples in the record have included:

Station’s 2004 special report on fifty-year anniversary of Brown v. Board of
Education, using extensive archival information from the Morning News. (Powell,
Exhibit D at 8)

WBTW(TV) report on hurricane dangers in locally produced “Storms of the Century”
relied on Morning News archives. (Powell, Exhibit D at 7)

Hurricane coverage -- WBTW(TV) and the Morning News work together each year to
produce a hurricane guide, which is distributed in print copies of the newspaper and
available at the station and on-line. (Powell, Exhibit D at 5-6)

Extended coverage of the planning and construction of Interstate 73, proposed route
from Michigan to SC coast -- In 2004 reporters traveled to Washington together to
report on lobbying efforts to increase funding. Presence of reporters from both
outlets allowed increased sourcing. (Powell, Exhibit D at 8) WBTW(TV), Morning
News, and local public TV station in 2004 and 2005 held three “town hall” meetings

-15-



on the proposed highway; WBTW(TV) provided on-air coverage. (Powell, Exhibit D
at 8)

Combined efforts by reporters for both outlets led to eventual release of a videotape
of incident in which Dillon, SC police officers were accused of using racially
offensive language. (Powell, Exhibit D at 9)

For WRBL(TV) in Columbus, Georgia, the 2008 Decision noted that, through

convergence, the station is better able to cover the western half of its DMA due to the broadcast

bureau it has established and staffed in the newspaper’s building approximately 30 miles to the

west. As the comments repeatedly showed, the station’s collaboration with newspaper reporters

to the west has, at the same time, freed up some of the station’s own reporters to provide

expanded coverage of the eastern DMA. Examples in the record include:

Breaking news coverage greatly improved through tips -- March 2005 WRBL(TV)
tipped off by newspaper reporter to explosion at a factory in Lanett. WRBL(TV) was
first in DMA to report this on-air; Opelika-Auburn News followed up with
independently produced story next day. (Powell, Exhibit E at 5-6)

February 2005, Opelika-Auburn News reporter broke story of a lawsuit alleging abuse
of students at local military academy -- WRBL(TV) reporter followed up with
additional reporting and interviews. Reporters from both outlets collaborated on
continuing coverage as the story developed. (Powell, Exhibit E at 6)

February 2005 coverage of story that dismissal of Auburn University athletics
personnel was racially motivated -- Opelika-Auburn News reporter was the only
person able to obtain an interview with the person making the allegations and shared
this information with WRBL(TV). (Powell, Exhibit E at 6-7)

2006 story of legitimacy of grades given to Aubum University football players --
WRBL(TV) reporters conducted interviews and provided information to newspaper
reporters, who used it to supplement their own reporting. (Powell, Exhibit E at 7)

Coverage of federal environmental trial in eastern Alabama -- WRBL(TV) reporter
attended morning sessions and reported in evening news; newspaper reporter attended
in afternoon. The reporters shared their notes and research. (Comments at 19)

“State of Secrecy” series -- in consultation with Alabama Council for Open
Government, the two outlets investigated and reported on openness and
accountability of government records in many of DMA’s small towns and
municipalities. Newspaper reporters investigated the Alabama counties, and
WRBL(TV)’s reporters investigated those in Georgia. Together, they provided a
comprehensive regional review and comparison. WRBL(TV) broadcast two days of
on-air; newspaper had five-day series of reports. (Powell, Exhibit E at 10)

-16-



Finally, as the 2008 Decision noted, WMBB(TV) in Panama City, Florida, a station in

Media General’s smallest cross-owned market (DMA # 154), through convergence, has been

able to increase its hurricane coverage, political forums, and investigative reporting. Examples

in the record include:

Hurricane coverage -- WMBB is located on the coast, while the co-owned Floridan is
located more to the north and inland. During Hurricane Denis in 2005, WMBB
stationed a reporter in the Floridan’s newsroom and broadcast live reports as part of
its wall-to-wall coverage, including interviews with emergency management officials.
With this second base in the northern part of the DMA, the station could provide
much more information on evacuation routes and particular dangers, such as
tornadoes, faced by residents in that part of the DMA. Similar efforts occurred in
2004 for Ivan and other serious hurricanes. (Powell, Exhibit F at 5-9)

Election night coverage -- access to both outlets’ reporters allows each to cover more
races in greater depth, particularly in this market where television station and
newspaper serve different parts of the DMA. (Powell, Exhibit F at 12-13)

In 2004, the outlets teamed up on investigation of a group that had purchased highly
critical print and TV advertisements related to a candidate for state’s attorney.
WMBB(TV) obtained documents, and Floridan reporter with expertise in fundraising
records analyzed them. (Powell, Exhibit F at 13-15)

Outlets worked together to overcome governmental officials’ resistance to investigate
and report on story regarding allegations of sexual misconduct involving a young girl
that was levied against a Jackson County sheriff’s deputy. (Powell, Exhibit F at 15)

2002 -- WMBB(TV) received “tip” that local officials were investigating a local
school for troubled boys and shared it with Floridan, which was able to use extensive
contacts to determine investigation’s status. (Powell, Exhibit F at 16)

2002 -- WMBB(TV) worked with Floridan and papers in Dothan, AL DMA to
research and present special reports on controversial proposal for Interstate connector.
(Powell, Exhibit F at 16)

Objectors also criticized the 2008 Decision for failing to provide any specific harms that

would be caused by forced divestiture, harms that would undoubtedly be exacerbated by the

prolonged nature of this proceeding and the length of cross-ownership, concerns which the FCC

cites and Objectors say are irrelevant. In the late 1970s, the FCC’s 1975 grandfathering decision

came under similar attack. The Supreme Court, however, in affirming the FCC’s analytical

approach to divestiture and its factual evaluations, found that such specificity was not required:

-17-



The Court of Appeals’ final basis for concluding that the Commission acted arbitrarily
in not giving controlling weight to its divestiture policy was that the Court’s finding that
the rulemaking record did not adequately “disclose the extent to which divestiture would
actually threaten” the competing policies relied upon by the Commission . . . . However,
to the extent that factual determinations were involved in the Commission’s decision to
“grandfather” most existing combinations, they were primarily of a judgmental or
predictive nature . . . . In such circumstances, complete factual support in the record for
the Commission’s judgment or prediction is not possible or required: “a forecast of the
direction in which future public interest lies necessarily involves deductions based on the
expert knowledge of the agency.”

In this instance, the FCC’s factual determinations or predictions regarding potential harms are

entitled to the same deference and clearly should not be disturbed on reconsideration.

IV. THE FCC MISTAKENLY MADE ONLY THE MOST MODEST OF CHANGES
TO ITS NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP RULE AND
SHOULD HAVE ELIMINATED IT ENTIRELY

While Objectors make suggestions as to how the 2008 Decision can be made more
regulatory in certain speciﬁcs,so Media General submits that the FCC erred, as a matter of
statutory and constitutional law, in not completely eliminating the newspaper/broadcast cross-
ownership rule in all markets. The waiver procedures that the FCC merely grafted onto the
former rule, which it retained in its entirety, are not only impermissibly narrow in scope and
specifics but the criteria set forth for waiving future combinations are based on legally
discredited FCC models. Rather than make minor modifications to the changes that the FCC did
adopt in the 2008 Decision, the agency should repeal the newspaper/broadcast cross-ownership
rule and the recent standards it has added to it for at least four reasons, which were more fully

developed in the record.”

4 NCCB, 436 U .S. at 813-14.
50 petition at 2-7.

31 See, e.g., Comments of Media General in MB Docket Nos. 06-121, et al. (Dec. 11, 2007) at 1-
24 (“MG Dec. 11, 2007 Comments”), Comments at 66-98; Comments of Media General in MB
Docket Nos. 02-277, et al. (Jan. 2, 2003) at 25-75; Comments of Media General in MM Docket
Nos. 01-235 and 96-197 (Dec. 3, 2001) at 18-86.

-18-



First, the FCC already found in 2003, and the United States Court of Appeals for the
Third Circuit agreed in 2004, that the former rule was not necessary to fulfill the FCC’s interest
in promoting competition, localism, or diversity, and that it counterproductively harmed
localism. The FCC found repeal mandated by Section 202(h) of the 1996 Telecommunications
Act, and the court agreed.*

The Prometheus court “sum[med] up” the standard of review that it would apply in any
future evaluation of the FCC’s actions: “In a periodic review under § 202(h), the Commission is
required to determine whether its then-extant rules remain useful in the public interest; if no
longer useful, they must be repealed or modified.”® The 2008 Decision does an inadequate job
of addressing the lack on remand of any credible evidence showing that the former rule remains
“useful” or that any need remains under Section 202(h) to substitute somewhat lessened
regulation, such as adopted in the 2008 Decision, for the previous rule. The FCC and the court
already found the earlier rule was unnecessary to advance competition or localism, and the ever-
growing abundance of sources of news and information, particularly local, should have mooted
any further FCC concern over “diversity.” Given that review has now become quadrennial, the
FCC'’s statutory burden to ensure that its rules keep pace with marketplace realities is that much
stronger. The 2008 Decision did not establish, nor could it, that any trends suggest a future
decrease in abundance that somehow warrants four more years of regulation.

Long-established administrative law precedents equally compelled total repeal. The FCC
itself acknowledged in 1975 that there was no evidence of a competitive harm mandating the

former rule; the speculative “hoped-for” gain in diversity upon which it has premised has never

52 Prometheus, 373 F.3d at 398-400, citing 2002 Biennial Regulatory Review-Review of the
Commission’s Broadcast Ownership Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of
the Telecommunications Act of 1996, Report and Order and Notice of Proposed Rulemaking, 18
FCC Rcd at 13749, 13754, 13764-66 (2003).

53 Prometheus, 373 F.3d at 395.
-19-



materialized. This time around, the FCC thus had no legal choice but to repeal the former rule.
A regulation reasonable in the face of a problem becomes highly capricious when the problem is
shown no longer to exist.>*

In fact, the FCC’s abrupt change of course in 2008, which, as the Chairman
acknowledged, decreased cross-ownership regulation much less and in fewer markets than had
been done with the cross-media limits in 2003, similarly violated administrative law precedent.
Such a change in course requires clear and compelling evidentiary support and a detailed and
persuasive explanation for reversing direction.” The 2008 Decision does an inadequate job of
explaining why the record warranted a more conservative approach than it had a half decade
earlier.

Second, the decision to limit “presumptive relief” to only the Top 20 television markets is
highly arbitrary, ignoring that FCC precedent decries such DMA line-drawing. Moreover,
missing from all of the studies in the record -- the FCC’s latest set of peer reviewed studies, the
earlier 2002 studies, and the empirical reviews filed by parties -- was any indication that the
results were dependent on market size.

In modifying the radio/television cross-ownership rule in 1999, the FCC itself
acknowledged that line-drawing based on DMAs is “unnecessary” to advance competition or

diversity when a particular rule otherwise calls for an examination of “voices.”*® The FCC’s

% Home Box Office, Inc. v. FCC, 567 F.2d 9, 36 (D.C. Cir. 1977), cert. denied, 434 U.S. 829
(1977). See Bechtel v. FCC, 957 F.2d 873, 881 (D.C. Cir. 1992), cert. denied, 506 U.S. 816
(1992). See also Bechtel v. FCC, 10 F.3d 875 (D.C. Cir. 1993). Even a statute, the validity of
which depends on a premise supported at the time of enactment, becomes invalid subsequently if
the predicate disappears. Geller v. FCC, 610 F.2d 973, 980 (D.C. Cir. 1979).

55 Greater Boston Television Corp. v. FCC, 444 F.2d 841, 852 (D.C. Cir. 1970), cert. denied,
402 U.S. 1007 (1971), 403 U.S. 923 (1971), 406 U.S. 950 (1972).

56 Review of the Commission’s Regulations Governing Television Broadcasting, Television

Satellite Stations Review of Policy and Rules, Report and Order, 14 FCC Red 12903, 12949

(1999) (“1999 Local Television Order”), recon. 16 FCC Red 1067 (2000), aff’d in part and
-20-



initial liberalization of that rule had permitted, on a presumptive basis, mergers involving one
TV, one AM, and one FM station in the Top 25 television markets, if post-merger at least 30
independently owned broadcast “voices” remained.>’ In 1999, the FCC removed the reference to
market size, expressing concerns about its accuracy in accounting for levels of diversity and
ability to reflect change.’® Thus, even when local ownership regulation is warranted, line-
drawing based on DMA rank is not.>

Further, data in the record on newspaper failures compelled relief outside the Top 20
markets. Prior to adoption of the 2008 Decision, the Chairman had noted that at least 300 daily

newspapers had ceased publication in the last 30 years.** More detailed data submitted in the

remanded in part sub. nom., Sinclair Broad. Group, Inc. v. FCC, 284 F.3d 148 (D.C. Cir. 2002)
(“Sinclair”).

37 Amendment of Section 73.3555 of the Commission’s Rules, the Broadcast Multiple Ownership
Rules, Second Report and Order, 4 FCC Rcd 1741 (1989). In 1996, Congress extended the
presumption to the Top 50 markets. Pub. L. No. 104-104, § 202(d), 110 Stat. 56, 112 (1996), as

amended by Consolidated Appropriations Act of 2004, Pub. L. No. 108-199, § 629, 118 Stat. 3,
99 (2004).

%% The FCC explained its decision as follows:

[A] rule based on the number of independent voices more accurately reflects the actual
level of diversity and competition in the market . . . . [A] market-size restriction is
unnecessary for purposes of competition and diversity as long as there are a minimum
number of independent sources of news and information available to listeners, and a
minimum number of alternative outlets available to advertisers . . . . In addition, unlike a
rule based on market rank, our revised rule will account for changes in the number of
voices in a market resulting from consolidation, the addition of new voices, or the loss of
any outlets.

1999 Local Television Order, 14 FCC Red at 12949 (footnotes omitted).

% For different reasons, the FCC in 1982 repealed its “Top 50" policy, which had required an
evidentiary hearing for those seeking to acquire additional VHF stations in the largest markets
unless the applicant made a compelling public interest showing. The decision was affirmed by
the United States Court of Appeals for the District of Columbia Circuit. NAACP v. FCC, 682
F.2d 993 (D.C. Cir. 1982). With repeal of the Top 50 policy and removal of DMA rank from the
radio/television cross-ownership rule, the FCC’s ownership rules, prior to the 2008 Decision, had
no longer been based on arbitrary references to DMA rank.

8 FCC News Release, “Chairman Kevin J. Martin Proposes Revision to the
Newspaper/Broadcast Cross-Ownership Rule,” DOC-278113A1 (rel. Nov. 13, 2007) at 1.

21-



record showed, however, that the majority of recent newspaper failures have occurred outside the
Top 20 markets. For the period 1988 to 2006, of the 88 newspapers that completely ceased
publication, 52 or roughly 60 percent were outside the Top 20 markets.’! Additional data
similarly demonstrated that, from 1976 to 2006, the overwhelming number of newspaper failures
had occurred in very small population centers. In small towns of less than 25,000 residents, 179
papers went out of existence during those three decades, whereas population centers with over
one million residents actually gained four papers; the record also showed all population tiers with
less than one million residents lost newspapers during the period.® In light of this evidence,

restricting presumptive relief to just the Top 20 DMAs was highly arbitrary.®

8! Data derived from the following: Editor & Publisher International Yearbook 1989 at 1-367,
Editor & Publisher International Yearbook 1990 at 1-370; Editor & Publisher International
Yearbook 1991 at 1-380; Editor & Publisher International Yearbook 1992 at 1-382; Editor &
Publisher International Yearbook 1993 at 1-423; Editor & Publisher International Yearbook
1994 at 1-449; Editor & Publisher International Yearbook 1995 at 1-451; Editor & Publisher
International Yearbook 1996 at xxiv; Editor & Publisher International Yearbook 1997 at xxiv;
Editor & Publisher International Yearbook 1998 at xxiv; Editor & Publisher International
Yearbook 1999 at xxiv; Editor & Publisher International Yearbook 2000 at xxiv; Editor &
Publisher International Yearbook 2001 at xx; Editor & Publisher International Yearbook 2002
at xx; Editor & Publisher International Yearbook 2003 at xx; Editor & Publisher International
Yearbook 2004 at 1-493; Editor & Publisher International Yearbook 2005 at 490-1; Editor &
Publisher International Yearbook 2006 at 1-455; Editor & Publisher International Yearbook
2007 at 1-445; Broadcasting & Cable Yearbook 2007 at B-132 to B-215. This figure on
newspaper failures did not include newspapers that cut back by converting from daily to weekly
publication, merged with another newspaper, or became a “zoned edition” of another nearby
newspaper; there is no reason to think that those curtailments would be any less prevalent in
smaller markets.

82 MG Dec. 11, 2007 Comments at Appendix 1.

63 Presumably ignoring this evidence in the record and in the 2008 Decision, see, e.g., at 1Y 27-
33, that newspapers are facing adverse financial conditions, Objectors ask the FCC to make an
even more regulatory change to the cross-ownership regime. In the Petition, at 6-7, they propose
that television owners that purchase a local newspaper be required to submit a waiver request
within one month of the acquisition and that the FCC act on the filing expeditiously. If the
applicant cannot show that the acquisition serves the public interest, Objectors contend that the
FCC should order the applicant to comply with the cross-ownership rule within one year.
Objectors have provided no legal or credible factual support for this proposal, only anecdotal
incidents that again play to their predilections. If, indeed, the FCC thinks such a significant
change is needed to regulate newspaper acquisitions -- an area in which its jurisdiction is most,
most tenuous -- it should put the proposal out for comment.

22



Third, use of the “eight-voices” limit in the presumptive waiver test is reminiscent of a
formulation of the FCC’s duopoly rule roundly discredited by the United States Court of Appeals
for the District of Columbia in 2002 as arbitrary and capricious and remanded for corrections
that the FCC has never made effective.** The 2008 Decision’s approach to presumptive waivers
does not correct these problems; it, in fact, compounds them.

The 2008 Decision first borrows a Top 4 criterion from the duopoly rule, requiring that
the television station that is to be cross-owned with a newspaper not be among the Top 4 ranked
stations in its market. In the duopoly context, adoption of this Top 4 prong was based on
promoting competition; the FCC reasoned that allowing merger of two of the Top 4 stations with
their larger advertising bases might be anti-competitive.> As noted above, however, both the
FCC and Third Circuit have recognized that newspapers and broadcast stations operate in
separate product markets for antitrust analysis, and competitive concerns are no longer at issue in
the newspaper/broadcast cross-ownership rule.

The 2008 Decision also borrows the duopoly rule’s requirement that eight independently
owned and operating “major media voices” remain post-merger, limiting the count to television
stations and newspapers. As the D.C. Circuit found in Sinclair, however, this approach
arbitrarily and capriciously excludes other “voices.” In that case, the court ruled that the duopoly
rule was fatally flawed because of the FCC’s unjustified failure to include the types of “voices”
that it had found appropriate for inclusion in its simultaneous revision of the radio/television
cross-ownership rule -- full-power commercial and noncommercial television, commercial and
noncommercial radio, daily newspapers, and cable. The court found the difference in approach
between the duopoly rule and the radio/television cross-ownership rule unacceptable: “Having

found for purposes of cross-ownership that counting other media voices ‘more accurately reflects

84 Sinclair, 284 F.3d at 152, 169.
% 1999 Local Television Order, 14 FCC Red at 12933-34,
223-



the actual level of diversity and competition in the market’ . . . the Commission never explains
why such diversity and competition should not also be reflected in its definition of ‘voices’ for
the local [television] ownership rule.”®® The court held that the FCC had “failed to demonstrate
that its exclusion of non-broadcast media from the eight voices exception is ‘necessary in the
public interest’ under § 202(h) of the 1996 Act.”®’ In this instance, the failure is even more
pronounced. The newspaper/television cross-ownership directly deals with cross-ownership as
did the radio/television cross-ownership rule that the Sinclair court used as a guide. The
comparison and need for uniformity is even more direct than it was in the duopoly context.

Fourth, retention of any restriction on newspaper/broadcast cross-ownership is simply
unconstitutional. The sole justification for deferential First Amendment review of the cross-
ownership rule in 1978 -- the “scarcity doctrine” -- has been rendered obsolete by regulatory and
technical changes.®® In addition, since 1978 Congress has acted to limit the Commission’s role
in awarding new spectrum to broadcast licensees, further eliminating any principled basis for the
“scarcity doctrine.” Not eligible for deferential review, any newspaper/broadcast cross-
ownership restriction cannot survive heightened constitutional scrutiny. In addition, any such
restriction can no longer survive equal protection scrutiny because newspapers are the only non-
broadcast media that remain subject to discriminatory cross-ownership restrictions.

V. CONCLUSION

Insofar as the Petition pertains to the permanent waivers that grandfathered the Media
General cross-ownerships, it should be dismissed as untimely. The FCC does not have authority

to entertain it. If the FCC somehow finds a reason to overlook this fatal deficiency, it should

% Sinclair, 284 F.3d at 164.
7 1d at 165.

88 See, e.g., John W. Berresford, The Scarcity Rationale For Regulating Traditional
Broadcasting: An Idea Whose Time Has Passed, Media Bureau Staff Research Paper (March
2005).

24-



deny the Petition because the FCC’s analytic approach to the adjudicatory grandfathering
decision was consistent with its own and court precedent. The result was also supported by
ample factual evidence in the record. In addition, the FCC should reject Objectors’ attacks on
other aspects of the 2008 Decision dealing with the newspaper/broadcast cross-ownership rule, a
restriction that the FCC should have eliminated entirely since retaining it violates statutory

standards and constitutional principles.

Respectfully submitted,

MEDIA GENERAL, INC.

44
4
Y/

John R. Feore, Jr.
M. Anne Swanson
Daniel A. Kirkpatrick

of
Dow Lohnes pLLC
1200 New Hampshire Avenue, NW
Washington, DC 20036-6802
(202) 776-2534

May 6, 2008

-25-



