


Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 2 

 

First and foremost, among the litany of topics melded together in the 
MAP Letter is not a single new fact or allegation that is not already the subject of the 
extensive written record in these proceedings.  Rather than encumber the 
Commission’s limited resources with yet another point-by-point rebuttal, Fox instead 
requests that the Commission look to, and Fox hereby incorporates by reference, its 
previous filings that amply respond to MAP’s charges related to Fox’s compliance 
with the newspaper/broadcast cross-ownership (“NBCO”) rule and WWOR-TV’s 
service to New Jersey (including, without limitation, Fox’s letters to the Commission 
in MB Docket No. 07-260 dated January 5, 2010, November 13, 2009 and 
September 15, 2009, copies of which are included herewith as Exhibit A).  The 
filings collectively demonstrate both that Fox at all times has fully complied with the 
NBCO rule as applicable to it and that WWOR-TV has provided exemplary service 
to its community of license and the greater northern New Jersey geographic area. 

With respect to the MAP Letter’s allegations regarding 
misrepresentation and lack of candor, however, Fox feels that it is appropriate to 
respond in greater detail.  Fox takes extremely seriously its obligation to be honest 
and fair in its dealings with the FCC and its staff.  For that reason, Fox does not take 
lightly MAP’s erroneous charges that it misled the Commission or that it failed to 
provide fulsome information.  As more fully explained below, Fox believes that the 
gist of this dispute stems from a relatively simple misunderstanding.  Fox, however, 
never intended to mislead the Commission, and there is no evidence that Fox 
knowingly or intentionally attempted to deceive anyone.  As the Commission has 
cautioned: “Misrepresentation and lack of candor charges are very grave matters.  
They ought not to be bandied about.”2 

Summary 

MAP alleges that, on August 25, 2009, Fox utilized at two ex parte 
meetings and submitted to the Commission a summary document that among other 
things described WWOR-TV’s quantities of news and public affairs programming 
(and staffing levels) in the present tense, notwithstanding that certain changes had 
taken place at WWOR-TV in July 2009.  As a matter of fact, although Fox naturally 
does not recall with precision exactly what was said at the two meetings (which took 
place more than 16 months ago), to the best of its recollection and belief, Fox did 

                                                 

2  In re New Bohemia Group, Inc., 24 FCC Rcd 1357, 1360, n. 22 (2009) (citing Fox River 
Broadcasting, Inc., 93 FCC 2d 127, 129 (1983); Scott and Davis Enterprises, 88 FCC 2d 1090, 
1099 (Rev. Bd. 1982)). 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 3 

 

share with Commission staff general information about changes at WWOR-TV that 
had taken place in July 2009 as necessitated by the economy.  In any event, in 
connection with two subsequent ex parte meetings that took place just weeks later, 
Fox voluntarily – and without prompting from the Commission or MAP – revised the 
text of the document to put the statements about WWOR-TV’s programming and 
staffing into proper context.  Fox submitted the revised document as part of this 
docket after each meeting.  That same month, Fox also brought its President of 
Station Operations to the FCC for meetings, including with a Commissioner, to 
discuss how the economy was impacting broadcast television stations – a discussion 
that necessarily included general information about the changes at WWOR-TV that, 
MAP alleges without support, Fox kept hidden.  Significantly, MAP does not assert 
that Fox actually intended to mislead the FCC, and as the Commission has made 
emphatically clear, “intent to deceive is a necessary and essential element” of 
misrepresentation and lack of candor.3   

Fox submits that its voluntary efforts to address any confusion caused 
by its August 2009 filings conclusively demonstrate that Fox had neither the motive 
nor the intention to deceive the Commission.  MAP has presented no evidence to the 
contrary.  In short, because MAP has not shown – and cannot show – that Fox 
intended to deceive or mislead the Commission, it cannot sustain its burden of 
demonstrating a prima facie case of either misrepresentation or lack of candor.4 

Applicable Legal Standards 

By way of background, it is undisputed that Fox filed a license 
renewal application for WWOR-TV on February 1, 2007.  That application covered 
a license term running from July 31, 2001, when Fox acquired the station, until June 
1, 2007, the date on which the station’s then-current license term was set to expire.  
Petitions to deny WWOR-TV’s license renewal application were filed by Voice for 
New Jersey (“VNJ”) as well as Office of Communication of the United Church of 
Christ, Inc. and the Rainbow/PUSH Coalition.  As MAP notes, Fox “vigorously 
opposed” those petitions.5  The renewal application remains pending.   

                                                 

3  In re Citadel Broadcasting Co., 22 FCC Rcd 7083, 7090 (2007) (emphasis supplied). 

4  See, e.g., In re Liberty Productions, 16 FCC Rcd 12061, 12085 (2001). 

5  MAP Letter, at 2. 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 4 

 

The Commission’s review of the application is governed by Section 
309(k) of the Communications Act (the “Act”), 47 U.S.C. § 309(k), which mandates 
that the Commission is obliged to grant a station’s license renewal “if it finds, with 
respect to that station, during the preceding term of its license” that the station has 
served the public interest and that there have been no serious violations of the Act or 
the FCC’s Rules (and no other violations that taken together constitute a pattern of 
abuse).6  The statute clearly precludes, as part of the inquiry regarding the pending 
WWOR-TV renewal application, any consideration of the station’s performance 
since June 1, 2007 – the date upon which WWOR-TV’s preceding license term was 
set to expire.   

The Commission has emphasized that “consideration of post-[license] 
term developments is fundamentally at odds with [the] backwards-looking standard” 
embodied in Section 309(k) of the Act.7  For that reason, the FCC consistently has 
refused to evaluate a licensee’s or station’s actions that occur “outside the license 
term for which the renewal application was filed.”8  Even the instructions to FCC 
Form 303-S, the license renewal application, make clear that a licensee is “required 
to disclose only violations of the [Act] or the Rules of the Commission that occurred 
at the subject station during the license term . . . .”9  MAP curiously ignores Section 
309(k) of the Act altogether.  It does not acknowledge that Fox invoked Section 
309(k) to defend itself against VNJ’s identical charges of misrepresentation and lack 
of candor,10 let alone explain how these latest repetitious allegations can be squared 
with the statutory standard. 

In fact, the fundamental legal standard embodied in Section 309(k) is 
of seminal importance to MAP’s allegations.  For the “sine qua non of 
                                                 

6  47 U.S.C. § 309(k) (emphasis supplied). 

7  In re Birach Broadcasting Corp., 16 FCC Rcd 5015, 5020 (2001). 

8  In re K Licensee, Inc., 23 FCC Rcd 7824, 7827 (2008); see also In re Citicasters Licenses, L.P., 
22 FCC Rcd 19324, 19326 (2007) (construing Section 309(k) as requiring review of a renewal 
application to be based on “the preceding term of the station's license . . .”) (emphasis supplied); 
In re Rust Communications Group, Inc., 73 F.C.C.2d 39, ¶ 29 (1979) (“we will not consider post-
term actions . . . which exist independently of license-term conduct”).  

9  FCC Form 303-S, Instructions for Application for Renewal of Broadcast Station License, at 7 
(emphasis supplied).  In the application itself, Section II, Question 4 directs licensees to certify 
that no violations have occurred “during the preceding license term.” 

10  See Letter to Chairman Genachowski from Antoinette Cook Bush and Jared S. Sher, Counsel to 
Fox, MB Docket No. 07-260 (dated Jan. 5, 2010). 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 5 

 

misrepresentation or lack of candor is intent to deceive the Commission.”11  If 
developments related to WWOR-TV since June 1, 2007 cannot form the basis for 
evaluation of the station’s pending license renewal application, Fox could not 
conceivably have had any motive to mislead the Commission about changes made at 
WWOR in the Summer of 2009.  Thus, even assuming all of MAP’s allegations to be 
true – which they are not – there is no legal basis to support MAP’s claims that Fox 
engaged in misrepresentation or lack of candor under Commission precedent.   

MAP does not even attempt to demonstrate that Fox had the requisite 
“intent” to deceive.12  The Commission has defined “misrepresentation” as “a false 
statement of fact made with intent to deceive.”13  Similarly, “lack of candor” has 
been defined as “concealment, evasion, or other failure to be fully informative, 
accompanied by intent to deceive.”14  Thus, “intent to deceive is a necessary and 
essential element” of misrepresentation and lack of candor.15  Moreover, the 
Commission has made clear that it will not “infer actual or attempted deceptions or 
improper motives from an enumeration of alleged . . . errors, omissions, or 
inconsistencies, accompanied by speculation and surmise but lacking factual 
support.”16  Rather, the Commission looks to an accuser to provide “proof that the 
party making [a misrepresentation] had knowledge of its falsity.”17  Likewise, to 
demonstrate lack of candor, an accuser must show not just that information was 
withheld, but also “that the party knew that the information was relevant and 
intended to withhold it.”18  Accordingly, any party charging another with either of 

                                                 

11  In re Wireless Telecommunications, Inc., 24 FCC Rcd 3162, 3168 (2009) (citing Fox River 
Broadcasting, Inc., 93 F.C.C. 2d 127, 129 (1983)) (emphasis supplied). 

12  In fact, in the section of the MAP Letter purporting to describe the “Applicable Law,” MAP 
recites black letter principles of misrepresentation and lack of candor without once 
acknowledging that “intent” is an essential element of the charges.  See MAP Letter, at 5. 

13  In re Pendleton C. Waugh, et al., 22 FCC Rcd 13363, 13376 (2007). 

14  Id.; see also Swan Creek Communications, Inc. v. FCC, 39 F.3d 1217, 1222 (D.C. Cir. 1994). 

15  Citadel Broadcasting Co., 22 FCC Rcd at 7090 (emphasis supplied); see also In re Family 
Broadcasting, Inc., 20 FCC Rcd 9463, 9474 (2005) (“misrepresentation or lack of candor 
requires an ‘actual intent to deceive the Commission’”) (internal citation omitted). 

16  New Bohemia, 24 FCC Rcd at 1360, n. 22. 

17  David Ortiz Radio Corp. v. FCC, 941 F.2d 1253, 1260 (D.C. Cir. 1991) (quoting Leflore 
Broadcasting Co. v. FCC, 636 F.2d 454, 462 (D.C. Cir. 1980)). 

18  In re Fox Television Stations, Inc., 10 FCC Rcd 8452, 8478 (1995) (citing Abacus Broadcasting 
Corp., 8 FCC Rcd 5110, 5112 (Rev. Bd. 1993) (no lack of candor where filing was misleading, 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 6 

 

these two forms of wrongdoing carries a heavy burden of showing, by “substantial 
evidence,”19 the “requisite ‘prima facie demonstration of deception, and of a desire, 
motive or logical reason to mislead’ that is the crux” or misrepresentation and lack of 
candor.20 

The MAP Letter contains no such evidence whatsoever.  Instead, it 
merely lobs grenade after grenade of extremely serious charges, based on nothing 
more than speculation and surmise.  MAP does not offer any factual information, let 
alone evidence, that anyone associated with Fox had actual knowledge that ex parte 
presentations contained incorrect information.21  In fact, MAP does not even 
specifically allege that Fox intended to mislead the Commission.  MAP simply 
leaves the Commission to assume as much from MAP’s conclusory assertions.  
Absent evidence of intent, however, the FCC has made clear that “the submission of 
erroneous information through carelessness, inadvertence, or even gross negligence 
does not constitute misrepresentation.”22 

                                                                                                                                          
but made without intent to deceive). See also Century Cellunet, 6 FCC Rcd 6150, 6151 (1991) 
(rejecting charge of misrepresentation when record did “not contain any evidence to refute 
[party’s] explanation that it merely made a . . . mistake” and when accuser “attempted to establish 
by mere allegation that [the] error was part of an intentional plan”; holding that “speculation . . . 
unsupported by any evidence tending to show an intent to deceive” is insufficient) (emphasis 
supplied). 

19  Liberty Productions, 16 FCC Rcd at 12085. 

20  See In re Robert J. Kern et al., 23 FCC Rcd 13930, 13932 (internal citation omitted).  See also In 
re Mary V. Harris Foundation, 22 FCC Rcd 16948, 16951, n. 28 (“party alleging 
misrepresentation has the burden of proof to make a prima facie showing of intent to deceive”) 
(citing Merrimack Valley Broadcasting, Inc., 99 F.C.C.2d 680, 683, n.9 (1984)).   

21  Among other things, the MAP Letter is not supported by a sworn declaration of someone with 
personal knowledge of the facts alleged.  Although the MAP Letter itself is not a petition to deny, 
it seeks to have the renewal applications for WNYW(TV) and WWOR-TV designated for 
evidentiary hearing on the basis of MAP’s allegations.  If the Commission considers the merits of 
the letter at all, given the seriousness of the charges, it at least should hold MAP to the same 
standard as other petitioners.  Allegations of “ultimate, conclusionary facts or more general 
allegations on information and belief, supported by general affidavits ... are not sufficient.”  In re 
North Idaho Broadcasting Co., 8 FCC Rcd 1637, 1638 (1993) (quoting Gencom, Inc. v. FCC, 
832 F.2d 171, n. 11 (D.C. Cir. 1987)).  And “allegations must be specific, not those capable of 
supporting more than one plausible conclusion.”  In re Pinelands, Inc., 7 FCC Rcd 6058, 6065 
(1992); see also 47 C.F.R. § 309(d). 

22 See In re KM Radio of St. Johns, LLC, 19 FCC Rcd 5847, 5819 (2004) (rejecting “conclusory” 
allegations as insufficient to support charge of misrepresentation).  The MAP Letter, at 5-6, also 
accuses Fox of violating Section 1.65 of the FCC’s Rules, 47 C.F.R. § 1.65.  As the MAP Letter 
notes, however, violations of Section 1.65 are akin to lack of candor violations.  See id. at 6.  Like 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 7 

 

Moreover, in cases involving allegations of misrepresentation and 
lack of candor, the FCC consistently has observed that licensees’ voluntary self-
correction of purportedly incorrect facts, or their submission of additional 
information of their own accord, “belies any intent to deceive the Commission.”23  
As explained herein, to the extent that there was any confusion with respect to Fox’s 
ex parte presentations in this case, Fox voluntarily submitted to the FCC an edited 
and revised version of the document in question, without prompting from the 
Commission and prior to MAP, VNJ or anyone else alleging misrepresentation or 
lack of candor.  As noted, MAP has not even accused Fox of having the requisite 
intent to deceive, but even if it had, the FCC has said that any “alleged intent to 
conceal is at odds with [a party’s voluntary] disclosure . . . .”24 

For that matter, the FCC also has refused to “ascribe” to a party a 
“motive” to deceive when the factual allegations relate to subjects not properly 
before the Commission for review and when the party, therefore, “would gain no 
benefit from falsely informing the Commission . . . .”25  In Fatima Response, for 
example, the FCC observed that the accused party “would have no reason to 
misrepresent” its corporate status since charges about the validity of its incorporation 
were not matters about which the Commission had reason “to inquire.”26  The 
Commission also has rejected allegations about motive to deceive in situations where 
submitting purportedly incorrect information “would not have changed the outcome 
of [a] proceeding.”27  Likewise, in this case, the renewal standard embodied in 
Section 309(k) of the Act compels the conclusion that Fox would have no motivation 
or intention to deceive the FCC about developments at WWOR-TV outside of its 

                                                                                                                                          
the latter, an essential element of the former is “intent” to deceive.  See, e.g., In re Calvary 
Chapel of Honolulu, Inc., 22 FCC Rcd 17654, 17656 (2007) (“Section 1.65 violations are 
potentially disqualifying only if an applicant has an intent to conceal information or if omissions 
of reportable information are so numerous and serious as to undermine the applicant’s basic 
qualifications”).  Accordingly, Fox’s responses herein with respect to misrepresentation and lack 
of candor apply with equal force to MAP’s unavailing claims regarding Section 1.65. 

23  In re Woods Communications Group, Inc., 12 FCC Rcd 14042, 14047 (1997). 

24  In re State of Oregon Acting By and Through The State Board of Higher Education, 22 FCC Rcd 
17663, 17669 (2007). 

25  In re Fatima Response, Inc., 14 FCC Rcd 18543, 18546 (1999), (recon. dismissed, 15 FCC Rcd 
10520 (2000)) (“Fatima Response”). 

26  Id. 

27  See Mary V. Harris Foundation, 22 FCC Rcd at 16951. 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 8 

 

preceding license term, which could not form the proper basis for a Commission 
review of the pending renewal application.28 

In short, because MAP has not shown – indeed has not even alleged – 
that Fox intended to mislead or conceal information from the Commission, MAP’s 
misrepresentation and lack of candor allegations warrant no further attention.  As the 
Commission has explained, “failure to demonstrate any motive for deception . . . 
preclude[s] the need for further inquiry into the possibility of an intentional 
misrepresentation or lack of candor . . . .”29  Regardless of whether certain Fox ex 
parte presentations may have inadvertently caused confusion, there is no legal basis 
to support a charge of misrepresentation or lack of candor in this case. 

Factual Background 

Notwithstanding the legal standards outlined above, Fox would like to 
take this opportunity to again clarify the record with respect to the facts alleged by 
MAP (and previously by VNJ). 

At various times since Fox filed its license renewal application for 
WWOR-TV, it has met with Commission staff about the renewal standards 
applicable to broadcast stations and about the station’s service to New Jersey.  The 
Commission designated the license renewal proceeding as permit-but-disclose for 
purposes of the ex parte rules on June 19, 2007, and later announced that it would 
hold a public hearing in New Jersey about the station’s renewal application.30  As a 
result, in preparation for engaging in ex parte discussions with the FCC staff, and for 
its appearance at the public hearing, Fox drafted a summary of key issues related 
WWOR-TV’s renewal application.  The document, entitled “WWOR-TV: A Strong 
Commitment and Record of Service,” dealt with three overarching subjects: (i) it 
refuted erroneous arguments about the purported “unique” legal standard applicable 

                                                 

28  See also In re Station WKVE, 18 FCC Rcd 23411, 23420 (2003) (allegations of misrepresentation 
did not call into question licensee’s qualifications when “factual question” was “not decisionally 
significant”). 

29  Century Cellunet, 6 FCC Rcd at 6151. 

30  See Public Notice, Commission Announces Permit-But-Disclose Ex Parte Status for Renewal 
Applications Filed by Fox Television Stations, Inc., FCC 07-114 (rel. June 19, 2007); Public 
Notice, FCC Announces Public Forum on WWOR-TV License Renewal in New Jersey (rel. Nov. 
8, 2007). 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 9 

 

to review of WWOR-TV’s service; (ii) it provided a review of WWOR-TV’s service 
to New Jersey during its preceding license term; and (iii) it detailed the legal 
standards applicable to FCC review of all broadcast license renewal applications 
under Section 309(k) of the Act (and the First Amendment).  The document was first 
prepared in 2007; Fox has utilized the document (or a form of it) at numerous ex 
parte meetings with the Commission between 2007 and 2009.31 

In the Summer of 2009, in response to the national economic 
recession and the substantial economic challenges afflicting the broadcast business, 
WWOR-TV was forced to make certain adjustments to its programming and staffing 
levels.32  During approximately the same general timeframe, new staff arrived at the 
Commission following Chairman Genachowski’s June 2009 swearing-in.  Because 
Fox felt – and continues to feel – that the station’s license renewal application should 
be reviewed under the standards established by Section 309(k) of the Act, and given 
that Fox has demonstrated that WWOR-TV’s “obligation to serve the issues and 
concerns of northern New Jersey is not different in kind or degree from any 
licensee’s obligation to serve its community of license,”33 Fox scheduled ex parte 
meetings with the new Chief of the Media Bureau and the new General Counsel (and 
their staffs) for August 25, 2009 to reiterate Fox’s view as to the applicable legal 
standard.  Fox focused in both meetings on the legal issues, including the fact that 
Section 309(k) and Commission precedent regarding WWOR-TV mandate renewal 
of the station’s license (subjects (i) and (iii) in the WWOR-TV paper).34 

At these meetings, Fox discussed the same WWOR-TV summary 
document that it previously had discussed and provided to Commission staff 
numerous times.  Fox submitted written copies of the paper to the FCC along with 
the ex parte notices that it filed on August 26, 2009.  Although Fox naturally does 
not recall with precision exactly what was said at each meeting (which took place 
more than 16 months ago), to the best of its recollection and belief, Fox did share 
with Commission staff general information about the changes at WWOR-TV that 

                                                 

31  See, e.g., Letters to Marlene H. Dortch, Secretary, FCC, from Antoinette Cook Bush and Jared S. 
Sher, Counsel to Fox (dated Aug. 22, 2008, Sept. 3, 2008, and Sept. 5, 2008). 

32  See Declaration of Maureen O’Connell, Senior Vice President, Government Relations, News 
Corporation (which is Fox’s parent company), attached hereto as Exhibit B (the “O’Connell 
Declaration”). 

33  In re RKO General, Inc., 1 FCC Rcd 1081, 1087 (1986). 

34  See O’Connell Declaration. 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 10 

 

had been necessitated by the economy.35  Again, however, since Fox did not (and 
does not) view these changes as significant to the pending renewal application, Fox 
did not focus on these changes during the meetings.36 

Because the August 25, 2009 meetings were the first that Fox held 
with Commission staff in which the quantities of WWOR-TV’s news and public 
affairs programming or staffing were substantively different than those quantities 
during the preceding term of WWOR-TV’s license, it belatedly occurred to Fox 
following the meetings that some of the text of the WWOR summary document may 
have been confusing.37  Specifically, a portion of the document – describing the 
quantities of WWOR-TV’s news and public affairs programming, as well as the size 
of its staff – originally was drafted in the present tense because, at the time that the 
document was prepared in 2007, the stated quantities were accurate.  Although Fox 
always has believed that the document was intended to reflect (and used to facilitate 
discussion about) WWOR-TV’s service during the time period preceding the filing 
of its renewal application, it concluded following the August 25, 2009 meetings that 
the use of present tense was a potential source of confusion.38 

Accordingly, Fox directed its counsel to edit and revise the WWOR 
summary so that, going forward, its text would more precisely characterize the 
station’s stated quantities of news and public affairs programming and staffing levels 
as those applicable to the legally relevant time period under review.39  Fox 
affirmatively and voluntarily took this step, without prompting from the Commission 
or third parties, in an effort to avoid precisely the types of accusations that 
nonetheless have arisen here.  Fox felt that, in light of the July 2009 changes, it 
would be more appropriate to describe certain facts about WWOR-TV in the past 
                                                 

35  See id. 

36  See id. 

37  See id. 

38  MAP erroneously claims that Fox’s so-called “misrepresentations were highly material” because 
VNJ’s petition to deny WWOR-TV’s renewal application centers on the station’s service to New 
Jersey, including its news and public affairs programming.  Map Letter, at 3.  MAP, however, 
ignores the Section 309(k) standard and does not explain how a “misrepresentation” could be 
“highly material” in a situation where the underlying facts are not even pertinent to the 
Commission’s review.  The FCC has emphasized that materiality in connection with 
misrepresentation and candor cases requires the “underlying matter” to be of “decisional import,” 
which plainly cannot be the case here.  See Pendleton C. Waugh, et al., 22 FCC Rcd at 13376. 

39  See O’Connell Declaration. 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 11 

 

tense, even though the changes were not of decisional significance with respect to 
the pending renewal application.  To be absolutely clear, as the O’Connell 
Declaration stresses, Fox never had any desire, intention, goal, design or plan to 
mislead the Commission.40  Indeed, Fox thought that voluntarily revising the 
document was the best way to avoid an accusation of misrepresentation or lack of 
candor.41  As MAP notes,42 Fox subsequently used the revised WWOR-TV 
document (and filed it with the Commission) in connection with ex parte meetings 
held with staff from Commissioner Baker’s and Commissioner Clyburn’s offices on 
September 3 and September 22, 2009 – literally within weeks of the August 25 
meetings.  

Moreover, Fox did advise the Commission about the July 2009 
changes that had taken place at WWOR-TV.  On September 23, 2009, Fox held 
another set of ex parte meetings with Commissioner Clyburn and one of her legal 
advisors and with a legal advisor to Commissioner Baker at which Dennis Swanson 
attended.  Mr. Swanson, the President of Station Operations for Fox, came to 
Washington from his office in New York for the express purpose of describing how 
economic circumstances had impacted the broadcast television station business.  This 
discussion necessarily involved Mr. Swanson providing a general description about 
the July 2009 changes at WWOR-TV.  As the ex parte notice submitted the 
following day specified, “Mr. Swanson . . . explained how the global financial crisis 
has dramatically hurt the station’s economic fortunes.  Furthermore, he pointed out 
that once the financial crisis ends, WWOR-TV still will have to compete against a 
whole variety of alternative media, from cable and satellite channels to the Internet – 

                                                 

40  See O’Connell Declaration. 

41  See id.  Fox regrets that it inadvertently may have compounded the misunderstanding here 
because it did not specifically provide copies of the revised document to the Commission staff 
with whom it met on August 25, 2009.  Given that the purpose and focus of its meetings was the 
legal standard – and not the facts related to WWOR-TV’s service – and because Fox recalls that it 
did orally provide the staff with general information about the July 2009 changes, Fox did not 
think that it was necessary to redistribute the revised document.  Notwithstanding MAP’s 
assertion to the contrary, however, Commission precedent makes clear that there is no legal 
obligation to correct unintentionally misleading information submitted to one office of the 
Commission if a correction is made elsewhere in the FCC’s records.  See, e.g., Wireless 
Telecommunications, 24 FCC Rcd 3162 at 3168 (FCC “declin[ing] to infer intent to deceive . . . 
when information is elsewhere disclosed or available in its records”); see also Mary V. Harris 
Foundation, 22 FCC Rcd at 16951 (application with incorrect ownership information did not 
show lack of candor because the corrected information was available in ownership reports 
separately filed with the Commission; thus, no evidence of intent to deceive). 

42  See MAP Letter, at 3.   



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 12 

 

all of which are luring away more and more of the advertising dollars that have 
comprised WWOR-TV’s revenue stream.”43 

Mr. Swanson’s attendance at meetings, including with a 
Commissioner, to discuss WWOR-TV’s service following the July 2009 changes 
“cuts against [the] theory that [a party] was trying to conceal” anything from the 
Commission.44  Likewise, Fox’s voluntary decision to revise the WWOR-TV paper 
and to file it as part of the record in this proceeding “belies any intent to deceive the 
Commission.”45  Finally, because of the backwards-looking renewal standard 
embodied in Section 309(k) of the Act, any incorrect facts related to WWOR-TV’s 
July 2009 changes would not be relevant to the Commission’s review here, and there 
can be no finding of the requisite intent to deceive if erroneous information “would 
not have changed the outcome of [the] proceeding.”46  The FCC has said that the 
“bare existence of a mistake . . . without any indication that the licensee meant to 
deceive the Commission, does not elevate such a mistake to the level of an 
intentional misrepresentation . . . .”47  The bottom line here is that even if it made a 
mistake, and even if its actions could be deemed “careless[ ]” or “slipshod[ ],” there 
still can be no finding of misrepresentation or lack of candor.48 

Put simply, it would defy logic for Fox to engage in a scheme to 
intentionally misinform certain Commission staff about WWOR-TV and then weeks 
later provide the very information it is accused of hiding to other staff, including a 
Commissioner.  If Fox had wanted to conceal facts (to the extent it even could 
“conceal” the broadcast schedule of programming transmitted over-the-air to the 
public), why would it have provided that very same information to other key 
decision-makers just weeks after attempting this supposed artifice?  It makes no 

                                                 

43  Letter to Marlene H. Dortch, Secretary, FCC, from Maureen A. O’Connell, News Corporation, 
MB Docket No. 07-260 (dated Sept. 24, 2009). 

44  Calvary Chapel of Honolulu, 22 FCC Rcd at 17656. 

45  Woods Communications Group, 12 FCC Rcd at 14047. 

46  Mary V. Harris Foundation, 22 FCC Rcd at 16951. 

47  Century Cellunet, 6 FCC Rcd at 6150 (quoting Kaye-Smith Enterprises, 71 F.C.C.2d 1402, 1415 
(1979)). 

48  Citadel Broadcasting, 22 FCC Rcd at 7090.  The Commission also has rejected the notion that 
“amendments always indicate a known falsehood . . . .  Our acceptance of that argument would 
discourage correction of legitimate mistakes or misunderstandings.”  See In re Station WKVE, 18 
FCC Rcd 23411, 23417 (2003). 



Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 13 

 

sense, and MAP’s conclusory assertions and assumptions cannot show otherwise.49  
In fact, the MAP Letter appears to seriously misconstrue the applicable legal 
standard when it claims that “misstatements, standing alone, justify designation of a 
hearing to examine whether Fox intentionally made material misrepresentations to 
the Commission.”50  Quite clearly, if MAP were to have had any chance at sustaining 
its charges here, it is the one that bore the burden of providing evidence of an intent 
to deceive.  In other words, only if MAP (and VNJ before it) were capable of 
providing prima facie evidence of intent would the Commission be permitted to call 
for a hearing to determine whether there exists a substantial and material question of 
fact; MAP should not be permitted to invert the law by simply positing that the 
existence of misstatements warrants a hearing to question Fox’s motives.51 

Even assuming all of the facts in the MAP Letter to be true, there can 
be no doubt that Fox did not intend to deceive the Commission.  MAP has not 
provided any evidence to the contrary.  Accordingly, it has not met its burden of 
demonstrating that there is even a prima facie case of misrepresentation or lack of 
candor in this case.52 

                                                 

49  See New Bohemia, 24 FCC Rcd at 1360, n. 22 (“Commission will not infer actual or attempted 
deceptions or improper motives from an enumeration of alleged . . . errors, omissions, or 
inconsistencies, accompanied by speculation and surmise but lacking factual support”). 

50  MAP Letter, at 6. 

51  MAP also observes that Fox’s corrections to the WWOR-TV paper did not provide FCC staff 
with updated information about the current quantities of news and public affairs programming 
(and employees) at the station.  See MAP Letter, at 7.  This is of no import since, as set forth 
above, developments outside of the station’s preceding license term are not pertinent to the 
pending renewal application.  In any event, as Fox explained in its January 5, 2010 letter (at 3) 
(included herewith at Exhibit A), “[r]egardless of the ‘backwards-looking’ legal standard, 
WWOR-TV since the end of its most recent license term has continued to provide the viewers of 
northern New Jersey with outstanding broadcast service.”  For instance, even though WWOR-TV 
is the 6th-ranked English-language station in its market in terms of audience share, the station 
continues to provide a daily local newscast and it continues to broadcast a weekly public affairs 
program.  The Commission itself found in 2008 that 60 percent of all stations ranked fifth or 
below in markets nationwide provide no local news whatsoever.  See 2006 Quadrennial 
Regulatory Review – Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules and Other Rules 
Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996, 23 FCC Rcd 2010, 
2046 & n. 204 (2008). 

52  Fox finds it extremely frustrating to have to answer these allegations from MAP even while MAP 
itself has continued to provide the Commission with information in this proceeding that also 
could be characterized as misleading.  In particular, the MAP Letter was accompanied by a copy 
of an October 16, 2009 letter submitted by MAP’s cohort Office of Communication of United 





Chairman Julius Genachowski and Commissioners 
January 18, 2011 
Page 15 

951410-D.C. Server 2A - MSW 

Enclosures 
 
cc (via email): William Lake 
  Robert Ratcliffe 
  Barbara Kreisman 
  Rick Kaplan 
  Sherrese Smith 
  Marilyn Sonn 
  Joshua Cinelli 
  Rosemary Harold 
  Krista Witanowski 
  Dave Grimaldi 
  Counsel (via overnight mail) 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

EXHIBIT A



SKADDEN. ARPS, SLATE, MEAGHER" FLOM LLP

D<IlI:CT 00....

1202) 37 1-7230
DlMerr""

(202) 00 I -!l270
E......,C~

A.BUSH@SKAOOEN,COM

1440 NEW YORK AVENUE, N.W.

WASHINGTON, D.C, 20005-211)

TEL, 12021 371-7000

FAX: 12021 393-5760

http://www.skadden.com

January 5, 2010

flRM/AI"FILIArt OFFICII:S

eOSTON
CHICAGO

HOUSTON
lOS ANGf;LES

NEWARK
NtW YORK
PALO ALTO

SAN FRANCISCO
WILMINGTON

BO.JING
BRUSSELS

rRANKFURT
HONG KONG

lONDON
MOSCOW

"''''RIS
SINGAf>ORE:

SYDNEY
TOKYO

TORONTO

VIA ELECTRONIC MAIL AND I·IAND DELIVERY

Chairman Julius Genacho\Vski
Federal Communications Commission
445 12th Street, S.W.
Washington, D.C. 20554

RE: Petition to Deny Renewal of Station License of
WWOR·TV; File No. BRCT-20070201AJT
and MB Dockct No. 07·260

Dear Chairman Genachowski:

By and through its undersigned counsel, Fox Television Stations, Inc.
("Pox"), licensee oflclevision station WWOR·TV, Secaucus, New Jersey, hereby
submits this response to the letter recently submitted to the Commission by Voice for
New Jersey ('"VNJ") in connection with the above-referenced matters. I

In its letter, and the accompanying exhibit, VNJ repeats a wide variety
of unsubstantiated claims and erroneous legal conclusions that VNJ originally
included as part or its 2007 Petition to Deny WWOR-TV's renewal applieation.2

,

See Leiter from Donna Sandorse, Mcmbcr, Voice for New Jersey, to Chairman Julius
Gerlllchowski, Federal Comlllunications Commission, MB Docket No. 07-260 (dated Nov. 27,
2009) (the "VNJ Lener").

See 111 re Applicaliol1/or Renewal a/Slalian License o/WWOR-TV, Secaucus, NJ. File No.
BRC7:'l007020IAJ7: Petition to Deny, Voicc for New Jcrsey (filed April 30, 2007) (the "VNJ
Petition to Deny").



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 2 

The VNJ Letter also attempts to introduce into the record of this proceeding certain 
new allegations about WWOR-TV’s performance since the expiration of the 
station’s most recent license term.  Pursuant to the Communications Act of 1934 (the 
“Act”) and well-settled Commission precedent, however, neither the repetitive – and 
thoroughly-refuted – original assertions nor the new claims possibly could justify a 
Commission decision to deny WWOR-TV’s license renewal application.  On the 
contrary, the evidence in the record of this proceeding overwhelmingly demonstrates 
that WWOR-TV has provided exemplary service to its community of license and to 
the greater northern New Jersey geographic area.  Accordingly, the VNJ Petition 
should be dismissed and the WWOR-TV license should be renewed. 

As a preliminary matter, the Commission should reject VNJ’s attempt 
to introduce into this proceeding evidence about WWOR-TV’s performance since 
the expiration of its most recent license term.3  As Section 309(k) of the Act makes 
clear, the Commission is obliged to grant a station’s license renewal application “if it 
finds, with respect to that station, during the preceding term of its license” that the 
station has served the public interest and that there have been no serious violations of 
the Act or the FCC’s Rules (and no other violations that taken together constitute a 
pattern of abuse).4  Quite clearly, the statute precludes, as part of the inquiry 
regarding the pending WWOR-TV renewal application, consideration of allegations 
about the station’s performance since June 1, 2007 – the date upon which WWOR-
TV’s preceding license term was set to expire. 

Indeed, the Commission has emphasized that “consideration of post-
[license] term developments is fundamentally at odds with [the] backwards-looking 
standard” embodied in Section 309(k) of the Act.5  For that reason, the FCC 
consistently has refused to evaluate a licensee’s or station’s actions that occur 
“outside the license term for which the renewal application was filed.”6  Even the 
instructions to FCC Form 303-S, the license renewal application, make clear that a 
licensee is “required to disclose only violations of the [Act] or the Rules of the 

                                                 

3  See VNJ Letter, at 2, and Exhibit A, at 4-11. 

4  47 U.S.C. § 309(k) (emphasis supplied). 

5  In re Birach Broadcasting Corp., 16 FCC Rcd 5015, 5020 (2001). 

6  In re K Licensee, Inc., 23 FCC Rcd 7824, 7827 (2008). 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 3 

Commission that occurred at the subject station during the license term . . . .”7  In 
short, VNJ’s allegations about WWOR-TV’s service since June 1, 2007 cannot form 
the basis for an evaluation of the station’s performance during its most recent license 
term and are therefore irrelevant to the currently-pending license renewal 
application.8 

Let there be no mistake, though.  Regardless of the “backwards-
looking” legal standard, WWOR-TV since the end of its most recent license term has 
continued to provide the viewers of northern New Jersey with outstanding broadcast 
service.  Even though it is the 6th-ranked English-language station in its market in 
terms of audience share, WWOR-TV continues to provide a daily local newscast and 
it continues to broadcast a weekly public affairs program.9  Both of these programs 

                                                 

7  FCC Form 303-S, Instructions for Application for Renewal of Broadcast Station License, at 7 
(emphasis supplied).  In the application itself, Section II, Question 4 directs licensees to certify 
that no violations have occurred “during the preceding license term.” 

8  In this connection, the Commission also can disregard VNJ’s assertion that Fox has engaged in 
“significant misrepresentations” to the FCC.  Id. at 4.  VNJ appears to base this claim entirely on 
an exhibit that Fox submitted with an ex parte letter in this proceeding; the exhibit detailed 
WWOR-TV’s service to New Jersey and addressed certain legal matters – in each case related to 
the station’s performance during its most recent license term.  See Letter from Jared S. Sher, 
Counsel to Fox, to Marlene H. Dortch, Secretary, FCC, MB Docket No. 07-260 (dated Aug. 26, 
2009), at Exhibit A.  VNJ alleges that this exhibit misrepresents the current levels of news and 
public affairs programming on WWOR-TV.  See VNJ Letter, Exhibit A, at 4.  As noted above, 
WWOR-TV’s current programming is not relevant to the license term performance that is at 
issue in this proceeding.  Moreover, Fox on its own accord, well before becoming aware of VNJ’s 
allegations, updated and revised the text of the exhibit to make clear that its representations were 
intended only to describe the station’s performance during the license term in question.  See, e.g., 
Letters from Antoinette Cook Bush and Jared S. Sher, Counsel to Fox, to Marlene H. Dortch, 
Secretary, FCC, MB Docket No. 07-260 (dated Sept. 4 and 23, 2009), at Exhibit A (describing 
WWOR-TV’s service from 2001 “until the end of its most recent license term” and noting that 
the station “provided more news coverage” than other New Jersey stations).  The VNJ Letter 
simply ignores these changes when it incorrectly upbraids Fox, in all CAPS, for “RE-
SUBMITT[ING]” the same exhibit.  VNJ Letter, Exhibit A, at 5.  In any event, for the FCC to 
find that Fox engaged in a misrepresentation, it would have to conclude not only that there was a 
“false statement of material fact” but also that a false statement was “made with an intent to 
deceive the Commission.”  In re Citadel Broadcasting Co., 22 FCC Rcd 7083, 7090 (2007).  
Plainly, VNJ’s allegation cannot support either of these elements. 

9  The Commission itself found in 2008 that 60 percent of all stations ranked fifth or below in 
markets nationwide provide no local news whatsoever.  See 2006 Quadrennial Regulatory 
Review – Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules and Other Rules Adopted 
Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996, Report and Order and Order on 
Reconsideration, MB Docket No. 06-121, FCC 07-216 (released Feb. 4, 2008), at ¶ 62, n.204.  
This comes as no surprise, given that lower-ranked stations (especially those not affiliated with a 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 4 

provide New Jersey viewers with critical news and informational programming, but 
they certainly are not the only examples of the station’s service or commitment to its 
community.  As detailed in its renewal application, and as further described in Fox’s 
Opposition to the VNJ Petition to Deny,10 WWOR-TV goes out of its way to embed 
itself in the fabric of its community.  From its broadcasts of important community 
events to its participation in local community causes and activities, the station and its 
employees are deeply ingrained in New Jersey.   

Aside from attempting to introduce new and irrelevant evidence, the 
VNJ Letter otherwise essentially repeats the arguments raised in VNJ’s Petition to 
Deny.  In particular, VNJ asserts that WWOR-TV’s license “carries with it a special 
obligation” to serve New Jersey.11  VNJ also claims, based on the same limited and 
distorted analysis of the station’s performance that undermined the Petition to Deny, 
that WWOR-TV has failed to meet its public interest obligations.12  Fox’s 
Opposition thoroughly rebutted each of these arguments, and there is no need here to 
respond in detail to each and every repetitious claim made by VNJ.  Fox does feel, 
however, that it is important to point out that VNJ continues to misconstrue 
Commission precedent with regard to both WWOR-TV’s so-called “special 
obligation” and the appropriate degree of governmental oversight of stations’ 
editorial decisions.   

First, as Fox made clear in its Opposition, the Commission already 
expressly considered and rejected the argument that WWOR-TV’s service should be 
judged by a higher standard of review than is applicable to any other station.13  FCC 
precedent makes clear that WWOR-TV’s “obligation to serve the issues and 
concerns of northern New Jersey is not different in kind or degree from any 

                                                                                                                                          
major broadcast network) cannot generate advertising revenues comparable to higher-ranked 
stations.  VNJ, incidentally, attempts to have it both ways, arguing with equal force that WWOR-
TV should not receive any credit for local programming related to the greater New York 
metropolitan area but that it should be judged in comparison to other stations located in New 
York, “the largest and most lucrative market in the country.”  VNJ Letter, Exhibit A, at 11. 

10  See In re Application for Renewal of Station License of WWOR-TV, Secaucus, NJ, File No. 
BRCT-20070201AJT, Opposition to Petition to Deny, Fox Television Stations, Inc. (filed May 30, 
2007) (the “Fox Opposition”). 

11  VNJ Letter, Exhibit A, at 1. 

12  See id. at 2. 

13  Fox Opposition, at 16. 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 5 

licensee’s obligation to serve its community of license,”14 and that WWOR-TV’s 
“performance should be judged in the same manner as any other television station in 
it[s] overall performance, except that its performance will be tied to northern New 
Jersey, not primarily Secaucus.”15  The VNJ Letter charges Fox with “misquotation” 
in citing to the FCC’s precedent, but offers no explanation or support for this clearly 
erroneous accusation.16  To the extent that the VNJ Letter concedes that WWOR-
TV’s “special obligation” is limited to, at most, a requirement that the station serve 
northern New Jersey, rather than just Secaucus,17 Fox concurs.  In fact, Fox noted in 
its Opposition that any historic reference to a “special obligation” related only to the 
geographic scope of WWOR-TV’s service obligation.18  If VNJ now agrees that any 
“uniqueness” applicable to review of WWOR-TV’s programming arises at most 
“from the different ‘community’ to be served” and does not “give[ ] the Commission 
the right or obligation to second-guess the program content or the editorial discretion 
of this or any other licensee,” that would represent substantial progress.19 

                                                 

14  In re RKO General, Inc., 1 FCC Rcd 1081, 1087 (1986). 

15  Id. at 1086. 

16  VNJ Letter, Exhibit A, at 1.  Based on an earlier VNJ filing in this proceeding, VNJ’s 
misquotation allegation appears to stem from a Commission discussion of WWOR-TV’s historic 
obligation to serve its Grade B service area, rather than just its community of license.  See In re 
Application for Renewal of Station License of WWOR-TV, Secaucus, NJ, File No. BRCT-
20070201AJT, Reply to Opposition, Voice for New Jersey (filed June 20, 2007), at 6 (citing RKO 
General, 1 FCC Rcd at 1087 (describing WWOR-TV’s service obligation as the same as other 
stations “except to the extent of geographic coverage . . . .”)).  Quite clearly, this quotation has 
nothing to do with any obligation for WWOR-TV to provide a level of service different in kind or 
degree, in terms of quantity or content, from any other station. 

17  See VNJ Letter, Exhibit A, at 1 (arguing that WWOR-TV’s is obligated “to give special emphasis 
to the needs of northern New Jersey”). 

18  Fox Opposition, at 4-5. 

19  RKO General, Inc., 1 FCC Rcd at 1086.  To the degree that VNJ also complains (Exhibit A, at 3) 
about the specific quantities of news stories on WWOR-TV related to any particular locale in 
northern New Jersey, the Commission has emphatically rejected a “quantitative approach” to 
analyzing licensee performance.  RKO General, Inc., 1 FCC Rcd at 1087 (citing In re Revision of 
Programming and Commercialization Policies, Ascertainment Requirements, and Program Log 
Requirements for Commercial Television Stations, 98 F.C.C. 2d 1076, 1093-94 (1984)).  Rather, 
licensees have broad discretion to select the specific types and amounts of programming 
necessary to respond to community needs.  The Commission already has refused to find that 
WWOR-TV should be entitled to less latitude than a typical station in the exercise of reasonable 
editorial discretion.  “Our review of [WWOR-TV]’s programming need be no more extensive 
than we generally undertake in reviewing whether the issues and concerns of a particular service 
area have been met.”   RKO General, Inc., 1 FCC Rcd at 1087.  Thus, “[j]ust as we would not 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 6 

Second, as Fox stressed in its Opposition, the First Amendment, the 
Act and Commission and judicial precedent all make clear that the FCC cannot sit in 
judgment over a licensee’s editorial choices.20  “[B]ecause news and comment 
programming are at the core of speech which the First Amendment is intended to 
protect, we have long believed that a particularly high threshold should govern 
Commission intervention in this area.”21  Thus, a petitioner to deny can make a 
prima facie case against a license renewal application only if it includes specific 
allegations of fact which, if true, demonstrate that a “license’s overall past 
programming could not reasonably have met the needs and interests of the people 
within [its] service area . . . .”22   A renewal opponent cannot merely allege, as VNJ 
has done, that a licensee failed to cover certain events that the opponent deems 
important, for a “licensee is under no obligation to cover each and every newsworthy 
event which occurs within a station’s service area.”23 

Moreover, VNJ did not make any attempt in its Petition to Deny to 
evaluate WWOR-TV’s overall level of performance.24  Nor does the VNJ Letter do 
so now.  Instead, VNJ continues to assert that WWOR-TV purportedly failed to 
“provide adequate news coverage,” as well as coverage of state elections and 
government, based only on an incredibly limited analysis that completely excludes 
the vast majority of WWOR-TV’s programming during its most recent license 
term.25  Indeed, VNJ’s allegations rest entirely upon: (i) a 30-day review of local 
newscasts in 2005; (ii) a review of just 5 issues/programs lists (out of 21 full quarters 
                                                                                                                                          

purport to tell a licensee of New York City how much coverage it should devote to New York 
high school sports, neither will we intrude in the editorial discretion of a New Jersey station.”  Id. 
at 1088. 

20  Fox Opposition, at 11-15. 

21  In re Liability of NPR Phoenix, L.L.C., 13 FCC Rcd 14070, 14072 (1998). 

22  In re Dena Pictures, Inc., et. al., 71 F.C.C. 2d 1402, 1405 (1979) (internal citation omitted) 
(emphasis supplied). 

23  In re American Broadcasting Companies, Inc., 83 F.C.C. 2d 302, 303 (1980).  In fact, because a 
license has “broad discretion to choose, in good faith, which issues are of concern to the 
community. . . [t]he Commission will not interfere with the broadcaster’s judgment without a 
showing that the broadcaster was unreasonable or discriminatory in its selection of issues” or 
unless “the licensee has offered such nominal levels of issue responsive programming as to have 
effectively defaulted on its obligation to the discussion of issues facing its community.”  In re: 
License Renewal Applications of Certain Commercial Television Stations Serving Philadelphia, 
Pennsylvania, 5 FCC Rcd 3847, 3847-48 (1990). 

24  See Fox Opposition, at 9. 

25  VNJ Letter, Exhibit A, at 2. 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 7 

during the term in which Fox operated WWOR-TV); and (iii) VNJ’s “analysis” of 
local news coverage during a 2-week period in 2007.26 

Fox’s Opposition makes clear that each of these efforts at quantitative 
analysis is egregiously flawed.27  Not only does VNJ’s selective examination of the 
station’s record constitute a woefully deficient sample in comparison to WWOR-
TV’s overall service, it is also patently unfair for VNJ to credit WWOR-TV with 
covering an issue relevant to New Jersey viewers only if the story originates within 
the geographic boundaries of the state.  Surely national and international news – not 
to mention news about the greater metropolitan area in which New Jersey citizens 
live and work – would be relevant in any legitimate evaluation of a broadcaster’s 
effort to serve its viewers.  The station’s programming efforts, including its news 
coverage of events important to northern New Jersey viewers, leaves no doubt that 
WWOR-TV has satisfied its public interest obligations.28 

At base, VNJ’s concern is with the editorial choices that WWOR-TV 
has made in serving New Jersey, but VNJ has no right to appoint itself the editorial 
judge and jury for all of WWOR-TV’s viewers.  Fox’s Opposition described the 
precedent pursuant to which the Commission consistently has concluded that it does 
“not sit to review the broadcaster’s news judgment, the quality of his news and 
public affairs reporting, or his taste.”29  Moreover, the FCC has said that “it is not the 
proper concern of this Commission why a licensee” presents one particular story in 
lieu of another.30  Those choices are “matters for the journalistic judgment” of 
licensees and are not reviewable.31 

                                                 

26  See id. at 2-3. 

27  See Fox Opposition, at 18-29. 

28  See, e.g., In re Chicago Media Action and Milwaukee Public Interest Media Coalition, 23 FCC 
Rcd 10608, 10609-10 (2008) (rejecting petition to deny that focused only on early and late 
evening local newscasts, which did “not provide a comprehensive analysis of programming aired 
on these stations” and “did not demonstrate that television programming in Chicago and 
Milwaukee has generally been unresponsive”) (internal citations omitted).   

29  Fox Opposition, at 12 (citing In re Complaints Concerning Network Coverage of the Democratic 
National Convention, 16 F.C.C. 2d 650, 654 (1969)). 

30  Democratic National Convention, 16 F.C.C. 2d at 655. 

31  Id.  See also In re Oregon Alliance to Reform Media, 22 FCC Rcd 15183, 15184 (2007) (rejecting 
a petition to deny that alleged a failure to “present adequate programming related to state and 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 8 

Finally, the Commission should disregard the unsupported allegations 
contained in the VNJ Letter with respect to the employee presence at WWOR-TV’s 
headquarters in Secaucus, New Jersey.32  VNJ asserts, in entirely vague terms and 
without any supporting declaration or affidavit from an individual with personal 
knowledge of the charges, that WWOR-TV is only “keeping the lights on in New 
Jersey” and that the station’s staff  “spends the bulk of their time in New York.”33  
The VNJ Letter also claims that during an unspecified “visit” by one of its unnamed 
members to the Secaucus facility, the building appeared nearly “deserted.”34  These 
allegations are completely without merit.  WWOR-TV maintains a management and 
production staff with more than 75 employees in its New Jersey facility every day.35  
Staffers are in the building from approximately 7 a.m. until 11:45 p.m. each day; 
indeed, the WWOR-TV local newscast is produced live from the Secaucus facility.36  
A visitor to the station’s public inspection file would hardly be expected to tour the 
entire 110,000 square foot facility, and it is entirely unclear on what basis VNJ could 
claim with any reliability that the building appeared “deserted.”37 

 VNJ fares no better in challenging WWOR-TV’s “regulatory 
compliance” with respect to record-keeping of viewer correspondence.38  VNJ claims 
that one of its members recently reviewed the station’s public file “in an effort to 
gauge community reaction” to the station’s current programming schedule.39  VNJ 
then expresses incredulity that the station received a total of only five viewer 
comments regarding programming issues during a 90-day period over the Summer of 

                                                                                                                                          
local elections and ballot issues” because the petition failed to “provide evidence that the named 
licensees exercised their editorial discretion in bad faith”). 

32  VNJ Letter, Exhibit A, at 5. 

33  Id. 

34  Id. at 6. 

35  See Declaration of Audrey Pass, Senior Director of Communications and Public Affairs, WWOR-
TV, attached hereto as Exhibit A. 

36  See id. 

37  VNJ also suggests that WWOR-TV on-air talent has been shifted to another station, claiming 
(again without support) that longtime WWOR-TV news anchor Harry Martin “has recently been 
absent from WWOR’s new broadcasts.”  VNJ Letter, Exhibit A, at 6.  To be clear, Mr. Martin 
remains anchor of the WWOR-TV news.  See Declaration of Audrey Pass. 

38  VNJ Letter, Exhibit A, at 7. 

39  Id. 



Chairman Julius Genachowski 
January 5, 2010 
Page 9 

2009.40  Although it does not allege that any viewer comments were in fact missing, 
VNJ “urge[s]” the Commission to “look closely into this matter.”41  Despite VNJ’s 
professed surprise about the volume of programming-related comments in WWOR-
TV’s public file, its subjective concerns do not amount to a specific allegation of fact 
that warrants any Commission review.42  Moreover, in a touch of irony apparently 
lost of VNJ, the group’s expression of shock at the volume of programming-related 
public comments comes notwithstanding the fact that VNJ itself did not submit any 
of its own comments to the station during the Summer of 2009.   

* * * 

In sum, the VNJ Letter raises no new issues that bear on the WWOR-
TV license renewal proceeding.  To the extent that VNJ presents allegations about 
the station’s service outside of the license term under review, Commission precedent 
makes clear that these allegations are not germane to the pending application.  Aside 
from the these unripe allegations, the VNJ Letter merely rehashes arguments that 
have been thoroughly rebutted by Fox’s Opposition to the VNJ Petition to Deny.  
Accordingly, given WWOR-TV’s exemplary service to northern New Jersey, Fox 
respectfully requests that the Commission dismiss the Petition to Deny and promptly 
grant the station’s license renewal application.  

 

                                                 

40  See id. at 8. 

41  Id. 

42  As the VNJ Letter notes (id.), WWOR-TV acknowledged to VNJ’s representative that a handful 
of viewer emails had been mis-filed during July, August and September 2009.  After a VNJ 
representative visited the station to review the public file and asked questions about viewer 
comments related to news and public affairs programming, WWOR-TV staff conducted a 
thorough search and discovered that a temporary staffer employed during the Summer of 2009 
had mis-filed 5 viewer emails related to news programming (all of which related to the 
rescheduling of the station’s weeknight local newscast from 10 p.m. until 11 p.m.).  WWOR-TV 
promptly notified VNJ’s representative of this information and placed the mis-filed emails into 
the proper location in the station’s public file.  WWOR-TV has taken steps to ensure that 
employees responsible for filing viewer emails receive better training  in the future.  See 
Declaration of Audrey Pass.  In any case, as described above, even if there were issues relating to 
the WWOR-TV public file in 2009, they would have no bearing on the station’s pending renewal 
application.   



Chairman Julius Genachowski
January 5, 2010
Page 10

Respectfully submitted,

ntoinette Cook Bush
Jared S. Sher
Counsel 10 Fox Television Sla/ions. Inc.

cc (via email): Commissioner Michael J. Copps
Commissioner Robert M. McDowell
Commissioner Mignon Clyburn
Commissioner Meredith Atwell Baker
Shcrcssc Smith
Rosemary Harold
Joshua Cinelli
Rick Kaplan
Bradley Gillen
William Lake
Barbara Kreisman
Dave Roberts
Best Copy and Printing. Inc.
Donna Sandorse, Voice for New Jersey (via regular mail)



EXHIBIT A



DECLARATION

I, Audrey Pass, hereby stale as follows:

1. [ am Senior Director of Communications and Public Affairs for WWOR·TV,
Sccallcus, New Jersey. I submit this Declaration in connection with Fox
Television Stations, lnc.'s letter responding to the letter frolll Voice for New
Jersey ("VNJ"), dated November 27,2009, submitted as part of the record in MB
Docket No. 07-260.

2. WWOR·TV continues to operate out ora 110,000 square-foot headquarters
facility in Secaucus, New Jersey. The facility serves as the station's main studio.
WWOR-TV employs more than 75 people. The Secaucus facility is starred with
employees daily between the hours ofapproximatcly 7 a.m. and 11 :45 p.m.
WWOR-TV originates its live broadcast of a local newscast from the Secaucus
facility each weekday.

3. Harry Martin continues to serve as the co-lead anchor (with Brenda Blackmon)
for WWOR-TV's local newscast.

4. On or about November 4, 2009, an individual who identified himself as Charles
Lovey (who previously has submitted filings to the Commission as a member of
VNJ) visited WWOR-TV's Secaucus, New Jersey main studio and requested to
inspect the public file. After he was given access to the file, he asked if the
station had received any viewer comments during July, August and September
2009 related to WWOR-TV's decision to eliminate its regularly-scheduled
weekend newscast and its public affairs program entitled "Real Talk."

5. On or about November 5, 2009, I called Mr. Lovey and informed him that I was
looking into his question. I conducted research and determined that, with respect
to viewer comments related to news and public affairs programming that the
station received during July, August and September 2009, five emails had been
mis-filed. All five of these cmails related to WWOR-TV's decision to reschedule
its local newscast from 10 p.m. to II p.m. on weeknights.

6. Promptly thereafter, I called Mr. Lovey again and informed him that five viewer
emails related to news programming had been found mis-filed. I described the
correspondence to him and invited him to return to WWOR-TV's main studio to
view the emails(which by then had been placed in the proper file). Mr. Lovey
expressed surprise that the station had not received any additional programming­
related viewer correspondence, particularly related to weekend news and public
affairs programming, during July, August and September 2009.

7. Upon further research, I determined that the five emails had been mis-filed by a
temporary staff member employed by the station during the Summer of2009. I
determined that this staITmember had not received adequate training, and I



coordinated with WWOR-TV's Vice President who oversees viewer services to
ensure ,that supervisors provide better training for employees responsible for filing
viewer emails.

Ideclare under penalty of perjury that the foregoing is true and correct, to the best of my

knowledge, infonnation and belief.EX~ .'

Audrey Pass
Senior Director of Communications

and Public Affairs
WWOR·TV, Secaucus, New Jersey
9 Broadcast Plaza
Secaucus, NJ 07096

,
.-

,

...'

2
"'O~D.C. Server 2A. MSW



SKADDEN. ARPS, SLATE, MEAGHER & FLOM LLP

.~~

12021371-7574
~~reT ,...,.

(202) l551~74
[ .......~~s

,JSIiER@SKADDEN.COM

1440 NEW YORK AVENUE, N.W.

WASHINGTON, D.C. 20005-2111

TEL: (202) 371 ·7000

,AX: (202) 393-5760

www.skadden.com

November 13, 2009

BOSTO,.

CHICAGO
HOUSTON

LOS ANGELES
NEW 1'0011'
PALO ALTO

SA" """'''CISCO
W'LM'NGTON

eEI.J'NG
I5RU5SELS

rR"''''KFURT
HONG KONG

LONOON
"'OSCOW
MUNICH
PAR,S

S,..GAPOR[
SYDNEY

fOll1'O
TORONTO

VIENNA

Marlene H. Dortch
Secretary
Federal Communications Commission
445 12th Street. S.W.
Washington, D.C. 20554

RE: Fox Television Stations, Inc. Applications/or Renewal
ojLicenses ojWNYW(TVj ond WWOR-TVand
Supplement 10 Petition/or Modificafion ofPermanent
Waiver, Files Nos. BRCT-20070201AJS and BRCT­
2007020 IAJT, and MB Docket No. 07-260

Dear Ms. Dortch:

By and through their counsel, Fox Television Stations, Lnc, (,'Fox")
and Ncws Corporation ("Ne\vs Corp") hereby submit this brief response to the Ictters
from Adrienne Biddings to the Commission reporting on ex parle meetings between
Commission staff and representatives of the Office of Commwlication of United
Church of Christ, Inc, rUCC') in connection with the above-referenced matters,!
During its meetings, UCC made certain representations to the Commission regarding
the Status of Fox's license renewal applications for \VNYWCTV) and WWOR·TV, as
well as Fox's and News Corp's request for waiver orthe newspaper-broadcast cross­
ownership C'NBCO") rule in the inrense-Iy competitive and diverse New York
market. Fox and News Corp submit this letter to set the record straight with respect
to the several incorrect or incomplete assertions contained in the UCC Letters,

See Letters from Adrienne Biddings, Institute for Public Representation, to Marlene Donch,
Secretary, Federal Communications Commission, MB Docket No. 07-260 (dated Oct. 16,2009
and Oct. 30, 2009) (the "UCC Letters").



Marlene H. Dortch 
November 13, 2009 
Page 2 

 

In particular, Fox and News Corp strongly dispute the accuracy of the 
so-called “Fox Ownership Chronology” that UCC discussed at its October 15 
meeting (and which was appended to one of the UCC Letters).2  The chronology 
inexplicably omits several key facts, utterly ignores important steps taken by the 
Commission and the courts, and ultimately paints an exceedingly misleading picture 
of the history of Fox’s and News Corp’s efforts to seek relief from the NBCO rule – 
a rule that the Commission twice now has concluded abrogates the public interest.  
For example, even as UCC cites favorably to the decision of the U.S. Court of 
Appeals for the Third Circuit in the Prometheus case,3 the chronology makes no 
mention whatsoever of the fact that the court found that “reasoned analysis 
support[ed] the Commission’s determination that the blanket ban on 
newspaper/broadcast cross-ownership was no longer in the public interest.”4  
Collectively, this and other flaws so thoroughly undermine the validity of the UCC 
chronology that it simply should not be relied upon in making any substantive 
determinations about these proceedings.  Attached hereto for the Commission’s 
reference is a revised clean version of the chronology that corrects UCC’s omissions 
and errors, together with a redline marked to show the changes. 

Moreover, contrary to UCC’s erroneous assertion, Fox and News 
Corp are and always have been in compliance with the NBCO rule, as it has been 
applicable to them based on Commission waivers.  UCC disingenuously asserts that 
“although the FCC’s approval of Fox’s acquisition of WWOR in July 2001 had been 
conditioned on its compliance with the [NBCO rule] within 24 months, it has been 
more than eight years, and Fox still has not complied with the NBCO rule.”5  In 
order to make this misguided claim, though, UCC totally disregards the facts.  The 
reality is that when the Commission consented to Fox’s acquisition of WWOR-TV, it 
specifically said that Fox would need to come into compliance with the NBCO rule 
only “insofar as it is necessary under our rules at that time.”6 

                                                 

2  See UCC Oct. 16 Letter, at Attachment (consisting of the “Fox Ownership Chronology”). 

3  See id. at 2-3 (citing Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372 (3d Cir. 2004) 
(“Prometheus”)). 

4  Prometheus, 373 F.3 at 398. 

5  UCC Oct. 16 Letter, at 1; see also UCC Oct. 30 Letter, at 1. 

6  In re Applications of UTV of San Francisco, Inc., et al. (Assignors) and Fox Television Stations, 
Inc. (Assignee), Memorandum Opinion & Order, 16 FCC Rcd 14975, ¶ 50 (2001) (“It is Further 
Ordered, That . . . [FTS] is granted a temporary 24-month period within which to come into 



Marlene H. Dortch 
November 13, 2009 
Page 3 

 

The Commission also noted that “[i]f our rules should change during 
that period to permit the proposed combination, then FTS and [K. Rupert Murdoch, 
News Corp’s chief executive officer] will not need to divest the [New York] Post or 
one of the television stations to come into compliance.”7  As is clear from the 
corrected chronology, the NBCO rule did change during the intervening 24 months – 
the Commission voted to repeal the rule in June 2003.8  Furthermore, as UCC 
acknowledges, the Commission subsequently granted Fox and News Corp an 
additional temporary waiver in 2006 as part of the reorganization of Fox Television 
Holdings, Inc.9  And throughout the past 8 years, Fox and News Corp repeatedly and 
consistently have demonstrated both that this outmoded regulation should be 
repealed and that they are entitled to relief from its application in the nation’s most 
competitive and diverse media market.  There is simply no basis for UCC’s 
implication that Fox has ignored or flouted the NBCO rule for any period of time.  

In addition, UCC attempts to question Fox’s and News Corp’s basis 
for maintaining their ownership of WNYW(TV), WWOR-TV and the New York Post 
during the pendency of their requests for extension and modification of the waiver.10  
Fox and News Corp filed with the Commission a letter in December 2008, prior to 
the scheduled expiration of the 2006 waiver, explaining that, since the Commission 
had not yet acted on the multiple pending filings, the “existing temporary waiver will 
remain in effect pending a Commission decision on the merits of their requests.”11  
The letter added that, “[s]hould there be any question about the status of their 
temporary waiver,” Fox and News Corp “request, out of an abundance of caution, a 
temporary extension of their waiver of the NBCO rule . . . to permit common 
ownership” of these three media outlets “while the FCC completes its review.”12  
Commission precedent makes clear that Fox’s and News Corp’s temporary waiver 
                                                                                                                                          

compliance with the [NBCO rule] . . . insofar as it is necessary under our rules at that time”) 
(emphasis supplied). 

7  Id. at ¶ 45 n.73.  

8  See In re 2002 Biennial Regulatory Review – Review of the Commission’s Broadcast Ownership 
Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 1996, 
18 FCC Rcd 13620 (2003) (rev’d and remanded, Prometheus, 373 F.3d at 372). 

9  See UCC Oct. 16 Letter, at 1; UCC Oct. 30 Letter, at 1. 

10  See UCC Oct. 16 Letter, at 2; UCC Oct. 30 Letter, at 1-2. 

11  Letter from Antoinette Cook Bush and Jared S. Sher, Counsel, Fox Television Stations, Inc. and 
News Corporation, to Marlene H. Dortch, Secretary, Federal Communications Commission, 
BTCCT-20050819AAF, et al., Status of Waiver (filed Dec. 24, 2008), at 2. 

12  Id. 



Marlene II. Dortch
ovembcr 13, 2009

Page 4

"remain[s] in force" inasmuch as the Commission has not yet acted on their
extension request or the modification petitions. 13 Although UCC has "questioned the
legal basis" for this precedent, it cites to no countervailing authority.14 uee's
discomfort with the law notwithstanding, Fox and News Corp have not violated any
Commission rule or requirement.

If there is one thing about which Fox and ews Corp can agree with
uee, it is that these proceedings - together with Fox's and News Corp's various
efforts to seek a final, pennancm answer to the questions raised here - have been
pending for far too long. IS Rather than suggest that an NBCO waiver in New York is
unjustified as uce alleges, however, the passage of time has served only to
underscore that grant of the requested waiver would promote the public interest by
preserving a diverse media outlet in an incredibly difficult economic environment for
daily newspapers and television stations.

In shon, there can be no doubt that in a market as diverse and
competitive as New York. common ownership of WNYW(TV), WWOR-TV and the
New }'ork POSI causes no public interest harms and should be permitted.
Accordingly, Fox and News Corp again request that the Commission grant their
waiver request and finally bring to a close this years-long proceeding.

Respectfully submitted,

hf~
&E~iisher

COllnselto Fox Television Stations, fnc.
and News Corporation

" In re CO/lllferpoilll Communications, Inc. (Transferor) and Tribune Television Co. (Transferee),
20 FCC Rcd 8582, 8590 (2005) (affirming the Media Bureau's detennination lhallhc holder of
an NBCO rule waiver "was 'in full compliance' wilh the Commission's multiple ownership
rules" while ils request for a waiver extcnsion was pending) (r.:iting Letter from W. Kenneth
Ferree, Chief Media Bureau, 10 Tribune Televi.~ion Co. c/o R. Clark Wadlow, E,fq. (Sept. 5,
2003».

ucc Oct. 16 Letter. al 2; UCC Oct 30 Letter, al 1-2.

USee UCC Oct. 16 Leller, at 2; UCC Ocl. 30 Lener, at 2.



Marlene II. Dorteh
November 13,2009
Page 5

Enclosures

cc (via email): William Lake
Barbara Kreisman
Mania Baghdadi
Mary Beth Murphy
Amy Brett
Molly Fitzgerald
Sarah Whitesell
David Shaiman
Alexis layers
Dave Roberts
Best Copy and Printing, Inc.
Adrienne Biddings, Institute for Public Representation, Georgetown

University Law Center



 

 

COMPLETE FOX OWNERSHIP CHRONOLOGY 
 

1976 -News Corporation (“News Corp”), through a subsidiary distinct from Fox 
Television Stations, Inc. (“Fox”), purchased the New York Post.  

 
1986 -Fox acquired WNYW, a television station located in the New York DMA, and 

pursuant to its 1985 license transfer, was given two years to divest its interests in 
the New York Post. Metromedia Radio & Television, Inc., 102 FCC2d 1334 
(1985). 

 
Mar. 1988 -Pursuant to the FCC’s two year divestiture requirement, Fox sold the New York 

Post to real estate developer Peter S. Kalikow.  
 
1993 -Fox reacquired the New York Post after Mr. Kalikow’s financial difficulties led  

the paper’s parent company to declare bankruptcy.  
 
 -Due to the lack of qualified purchasers or other viable alternatives that would 

ensure the survival of the newspaper, News Corp agreed to reassume management 
of the paper upon obtaining a permanent waiver of the newspaper/broadcast 
cross-ownership (NBCO) rule.  Thus, Fox requested and received a permanent 
waiver of the NBCO rule to allow common ownership of the New York Post and 
WNYW. Fox Television Stations Inc., 8 FCC Rcd 5341, 5354 (1993).  

 
Sept. 2000 -Fox proposed to acquire ten television stations from Chris-Craft Industries, Inc., 

including WWOR-TV, another television station located in the New York DMA.  
 
 -Fox argued that its 1993 permanent waiver should extend to its acquisition of 

WWOR-TV, or in the alternative, that it should receive an “interim waiver” until 
conclusion of the rulemaking proceeding that the Commission committed to 
initiate in the 1998 Biennial Regulatory Review of the Commission’s broadcast 
ownership rules.  

 
  - UCC, Rainbow/PUSH, and others opposed Fox’s acquisition of WWOR-TV. 
 
July 2001 -The Commission concluded “that it would be in the public interest to grant [Fox] 

a temporary 24-month period within which to come into compliance with the 
television/newspaper cross-ownership rule in the New York market . . .”, but only 
“insofar as it is necessary under our rules at that time . . . .”   UTV of San 
Francisco, Inc., 16 FCC Rcd 14975, 14989-14990 (2001) (“Chris-Craft Order”).  
In an unpublished opinion, the D.C. Circuit affirmed the FCC’s ruling.  It found 
that the FCC had made an adequate public interest finding to approve the transfer, 
noting that “[a]lthough Fox could not fully complete Form 314 because it required 
waivers, to the extent that Fox required these waivers, the Commission found that 
granting temporary waivers would serve the public interest, and, therefore, the 
acquisition was in the public interest.”  Office of Commc’n of the United Church 
of Christ v. FCC, 51 Fed. Appx. 21 (2002).   



Page 2 of 4 

 

  
 -The Commission rejected Fox’s claim that the 1993 permanent waiver extended 

to the acquisition of WWOR-TV because a waiver granted during one set of 
market conditions “is not automatically extended to cover new combinations 
several years later under potentially changed market conditions.” Chris-Craft 
Order, 16 FCC Rcd at 14977. 

 
June 2003 -The Commission repealed the NBCO rule, finding that “neither an absolute 

prohibition on common ownership of daily newspapers and broadcast outlets in 
the same market . . . nor a cross-service restriction on common ownership of radio 
and television outlets in the same market . . . remains necessary in the public 
interest”; the FCC replaced the rule with cross media limits allowing cross-
ownership in most markets, including New York.  2002 Biennial Regulatory  
Review, 18 FCC Rcd 13620 (2003).  

 
July 2003 -Absent the Commission’s decision to repeal the NBCO rule, Fox’s two-year 

temporary waiver would have expired on July 31, 2003.  As the Commission said 
in the Chris-Craft Order, “[i]f  our rules should change during [the 24 month 
waiver period] to permit the proposed combination, then FTS and Murdoch 
[News Corp’s chief executive officer] will not need to divest the Post or one of 
the television stations to come into compliance.”  16 FCC Rcd at 14990.  Given 
that the rule had been repealed, Fox filed a letter with the Commission on July 21, 
2003, seeking a temporary extension of the waiver to the extent necessary to 
permit the new ownership rules to go into effect. 

 
Sept. 2003 -The Third Circuit stayed implementation of all the Commission’s proposed new 

rules, ordering that the status quo ante remain in effect pending judicial review. 
Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 398, 435 (3d. Cir. 2004). At 
oral argument before issuing the stay, Judge Scirica specifically asked appellant’s 
counsel: “A stay would not affect any of the temporary waivers?”  Counsel 
responded: “It would effectively continue them.” Judge Scirica followed: “It 
would effectively continue them, but it would not abrogate them?”  Counsel 
replied: “That’s correct.”  Prometheus Radio Project et. al. v. FCC, Case No. 03-
3388, Transcript of Hearing on Motion to Stay, September 3, 2003, at 36. 

 
July 2004 -The Third Circuit reversed the FCC’s adoption of the cross media limits, but 

specifically found that “reasoned analysis supports the Commission’s 
determination that the blanket ban on newspaper/broadcast crossownership was 
no longer in the public interest,”  that “the newspaper/broadcast cross-ownership 
ban undermined localism” and that the ban was not necessary to promote diversity; 
the court clarified that all of the old ownership rules would remain in effect 
pending judicial review of the FCC’s decision  on remand.  Prometheus, 373 F.3d 
at 398-99, 435.  

 
   



Page 3 of 4 

 

Sept. 2004 -Fox and News Corp filed a “Petition for Modification of Permanent Waiver,” 
requesting that the Commission either modify their existing permanent waiver to 
permit common ownership of WWOR-TV, WNYW, and The New York Post, or 
to grant an additional temporary waiver until after the Commission’s action on 
remand from the 2002 Biennial Regulatory Review.  

 
Aug. 2005 -While its 2004 waiver request was pending, Fox sought FCC consent to 

undertake a corporate  restructuring, necessitating the filing of a Form 315 transfer 
of control application, which detailed why the proposed recapitalization should 
have no bearing on the existing waivers of the NBCO rule permitting common 
ownership of the Post together with WNYW(TV) and WWOR-TV; a copy of the 
2004 Modification Petition also was included as part of the application.  

 
Oct. 2006 -Almost three years after the FCC’s 2001 two-year waiver initially was set to 

expire for WWOR- TV, and more than three years after the FCC’s decision to 
repeal the NBCO rule, the FCC voted three to two to approve the corporate 
restructuring that transferred control of WWOR-TV and WNYW. K. Rupert 
Murdoch, (Transferor) and Fox Entertainment Group (Transferee), 21 FCC Rcd 
11499 (2006).  The FCC has withheld the dissents of both Commissioners 
Adelstein and Copps.  

 
-The FCC granted a new permanent waiver for WNYW and The New York Post, 
and granted a new 24-month temporary waiver permitting continued common 
ownership of WWOR-TV (which was scheduled to expire December 29, 2008). 
Id. 

 
- The temporary waiver for WWOR-TV was granted to provide “sufficient 
certainty to assure that [Fox] and News Corp. will continue to take appropriate 
action or expend necessary capital to preserve and expand The New York Post 
without a concern that it would have to forfeit that investment by closing the 
newspaper or by a forced sale of a media interest at an artificially depressed price 
to achieve compliance with the multiple ownership rules” and “to ensure that the 
very purpose of the [NBCO] rule – to preserve competition and existing service to 
the public – is not disserved by a forced divestiture . . . in a market more than 
sufficiently competitive to withstand the harms that the rule was designed to 
prevent.”  Id. at 11502.   

 
Nov. 2006 -The UCC and Rainbow/PUSH filed a petition for reconsideration with the FCC, 

asking it to reconsider and reverse its October 2006 Order; Fox filed an 
opposition to the petition. 

 
Feb. 2007 -Fox filed license renewal applications for WNYW and WWOR-TV. See 

http://fjallfoss.fcc.gov/cgibin/ws.exe/prod/cdbs/forms/prod/cdbsmenu.hts?context 
=25&appn=101167338&formid=303&fac_num=74197.  

 
May 1, 2007 -UCC and Rainbow/PUSH filed a petition to deny these applications.  



Page 4 of 4 

 

 
May 31, 2007 -Fox filed an opposition to UCC and Rainbow/PUSH’s petition to deny. 
 
Nov. 28, 2007 -Media Bureau held public forum in Newark, NJ to receive public input regarding 

sufficiency of WWOR-TV’s programming effort in New Jersey.  
 
Feb. 2008 -The Commission released its order concluding the 2006 Quadrennial Review, 

“reaffirm[ing] [its] decision to eliminate the blanket ban on newspaper/broadcast 
cross-ownership . . .,” and relaxing the NBCO rule and abandoning the cross-
media limits adopted in 2003.  The implementation of the Commission’s relaxed 
NBCO rule is still under a stay pending the Third Circuit’s review of the rule.  In 
re 2006 Quadrennial Review, 23 FCC Rcd 2010, 2021 (2008). 
 
-Although numerous licensees with outstanding license applications were 
referenced in the Commission’s Order, Fox was not mentioned.  

 
June 23, 2008 -Fox and News Corp filed Supplement to Petition for Modification of Waiver, 

sought waiver under either old or new test.  
 
June 30, 2008 -UCC/Rainbow Push filed a letter, indicating an intent to respond to the 

Supplement and noting that the ex parte rules apply; the response was not filed 
until July 15, 2009,  more than one year later. 

 
July 23, 2008 -Fox and News Corp filed a letter requesting permit but disclose treatment.  
 
Dec 24, 2008 -Fox and News Corp filed a letter stating their belief that the 2006 temporary 

waiver remains in effect pending action on merits; out of abundance of caution, 
they also asked the Commission to extend their temporary waiver pending 
completion of proceeding, taking into account “economic turmoil” and “financial 
distress” roiling the newspaper industry.  

 
May 22, 2009 -FCC released the order adopted Jan. 15, 2008, denying UCC’s and 

Rainbow/PUSH’s petition for reconsideration of the order granting consent to 
Fox’s transfer of control.  The Commission “reaffirm[ed] that our decision to 
renew the permanent waiver permitting ownership of WNYW-TV and the New 
York Post and to grant a temporary waiver permitting the further ownership of 
WWOR-TV was supported by the facts in the record and was in the public 
interest.”  See In re K. Rupert Murdoch (Transferor) and Fox Entertainment 
Group (Transferee), Memorandum Opinion and Order on Reconsideration, FCC 
08-15 (rel. May 22, 2009), at ¶¶ 13, 19. 

 
July 15, 2009 -UCC, Rainbow/PUSH and Free Press filed an opposition to Fox’s and News 

Corp’s Supplement to Petition for Modification of  Permanent Waiver.  
 
Sept. 15, 2009 -Fox filed a reply to UCC, et al. July 15 opposition.  



COMPLETE FOX OWNERSHIP CHRONOLOGY 
 

1976 -Fox-News Corporation (“News Corp”), through a subsidiary distinct from Fox 
Television Stations, Inc. (“Fox”), purchased the New York Post.  

 
1986 -Fox acquired WNYW, a television station located in the New York DMA, and 

pursuant to its 1985 license transfer, was given two years to divest its interests in 
the New York Post. Metromedia Radio & Television, Inc., 102 FCC2d 1334 (1985). 

 
Mar. 1988 -Pursuant to the FCC'’s two year divestiture requirement, Fox sold the New York 

Post to real estate developer Peter S. Kalikow.  
 
1993 -Fox reacquired the New York Post after Mr. Kalikow'’s financial difficulties led  

the paper'’s parent company to declare bankruptcy.  
 
 -Due to the lack of qualified purchasers or other viable alternatives that would 

ensure the survival of the newspaper, News Corp agreed to reassume management 
of the paper upon obtaining a permanent waiver of the newspaper/broadcast 
cross-ownership (NBCO) rule.  Thus, Fox requested and received a permanent 
waiver of the NBCO rule to allow common ownership of the New York Post and 
WNYW. Fox Television Stations Inc., 8 FCC Rcd 5341, 5354 (1993).  

 
Sept. 2000 -Fox proposed to acquire ten television stations from Chris-Craft Industries, Inc., 

including WWOR-TV, another television station located in the New York DMA.  
 
 -Fox argued that its 1993 permanent waiver should extend to its acquisition of 

WWOR-TV, or in the alternative, that it should receive an "“interim waiver"” until 
the conclusion of the 2002rulemaking proceeding that the Commission committed 
to initiate in the 1998 Biennial Regulatory Review of the  Commission'’s broadcast 
ownership rules.  

 
  - UCC, Rainbow/PUSH, and others opposed Fox'’s acquisition of WWOR-TV. 
 
July 2001 -The Commission granted Fox a "concluded “that it would be in the public interest 

to grant [Fox] a temporary 24-month waiverperiod within which to come into 
compliance with the" NBCO by divesting The New York Post or either of its two 
New York television stations.  television/newspaper cross-ownership rule in the 
New York market . . .”, but only “insofar as it is necessary under our rules at that 
time . . . .”   UTV of San Francisco, Inc., 16 FCC Rcd 1497514975, 14989-14990 
(2001) (“Chris-Craft Order”).  In an unpublished opinion, the D.C. Circuit affirmed 
the FCC'’s ruling.  It found that the FCC had made an adequate public interest 
finding to approve the transfer, noting that "“[a]lthough Fox could not fully 
complete Form 314 because it required waivers, to the extent that Fox required 
these waivers, the Commission found that granting temporary waivers would serve 
the public interest, and, therefore, the acquisition was in the public interest."”  
Office of Commc'’n of the United Church of Christ v. FCC, 51 Fed. Appx. 21 



Page 2 of 34 

2 DeltaView comparison of pcdocs://wassr02a/878576/1 and pcdocs://wassr02a/878576/3. 
Performed on 11/13/2009. 

(2002).  The Commission granted the waiver in order to permit an orderly 
disposition of assets and avoid forced sales.  16 FCCR at 14989. 

  
 -The Commission rejected Fox'’s claim that the 1993 permanent waiver extended 

to the acquisition of WWOR-TV because a waiver granted during one set of market 
conditions "“is not automatically extended to cover new combinations several 
years later under potentially changed market conditions." Id.” Chris-Craft Order, 
16 FCC Rcd at 14977. 

 
June 2003 -The Commission relaxed the NBCO rule andrepealed the NBCO rule, finding that 

“neither an absolute prohibition on common ownership of daily newspapers and 
broadcast outlets in the same market . . . nor a cross-service restriction on common 
ownership of radio and television outlets in the same market . . . remains necessary 
in the public interest”; the FCC replaced the rule with cross media limits allowing 
cross-ownership in most markets, including New York.  2002 Biennial Regulatory  
Review, 18 FCCRFCC Rcd 13620 (2003).  

 
July 2003 -Fox'Absent the Commission’s decision to repeal the NBCO rule, Fox’s two-year 

temporary waiver expires without Fox having made any effort to come into 
compliance with the rulewould have expired on July 31, 2003.  As the Commission 
said in the Chris-Craft Order, “[i]f  our rules should change during [the 24 month 
waiver period] to permit the proposed combination, then FTS and Murdoch [News 
Corp’s chief executive officer] will not need to divest the Post or one of the 
television stations to come into compliance.”  16 FCC Rcd at 14990.  Given that the 
rule had been repealed, Fox filed a letter with the Commission on July 21, 2003, 
seeking a temporary extension of the waiver to the extent necessary to permit the 
new ownership rules to go into effect. 

 
Sept. 2003 -The Third Circuit stayed implementation of all the Commission'’s proposed new 

rules, ordering that the old rulestatus quo ante remain in effect pending judicial 
review. Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372 (3d. Cir. 2003). 372, 398, 
435 (3d. Cir. 2004). At oral argument before issuing the stay, Judge Scirica 
specifically asked appellant’s counsel: “A stay would not affect any of the 
temporary waivers?”  Counsel responded: “It would effectively continue them.” 
Judge Scirica followed: “It would effectively continue them, but it would not 
abrogate them?”  Counsel replied: “That’s correct.”  Prometheus Radio Project et. 
al. v. FCC, Case No. 03-3388, Transcript of Hearing on Motion to Stay, September 
3, 2003, at 36. 

 
July 2004 -The Third Circuit reversed the FCC's change to the NBCO and clarified that’s 

adoption of the cross media limits, but specifically found that “reasoned analysis 
supports the Commission’s determination that the blanket ban on 
newspaper/broadcast crossownership was no longer in the public interest,”  that 
“the newspaper/broadcast cross-ownership ban undermined localism” and that the 
ban was not necessary to promote diversity; the court clarified that all of the old 



Page 3 of 34 

3 DeltaView comparison of pcdocs://wassr02a/878576/1 and pcdocs://wassr02a/878576/3. 
Performed on 11/13/2009. 

NBCOownership rules would remain in effect pending judicial review of the 
FCC'’s decision  on remand.  Prometheus, 373 F.3d at 398-99, 435. Id. 

 -Fox still had made no efforts to come into compliance with the NBCO as the 
Commission ordered 3 years prior in July 2001. 

 
   
Sept. 2004 -Fox and News Corp filed a "“Petition for Modification of Permanent Waiver,"” 

requesting that the Commission either modify their existing permanent waiver to 
permit common ownership of WWOR-TV, WNYW, and The New York Post, or to 
grant an additional temporary waiver until after the Commission'’s action on 
remand from the 2002 Biennial Regulatory Review.  

 
Aug. 2005 -While its 2004 waiver request was pending, Fox underwentsought FCC consent to 

undertake a corporate  restructuring, necessitating FCC approval, and filedthe 
filing of a Form 315 transfer of control application with a copy of the 2004 waiver 
request attached., which detailed why the proposed recapitalization should have no 
bearing on the existing waivers of the NBCO rule permitting common ownership of 
the Post together with WNYW(TV) and WWOR-TV; a copy of the 2004 
Modification Petition also was included as part of the application.  

 
Oct. 2006 -Almost three years after the FCC'’s 2001 two-year waiver expired for 

WWOR-TVinitially was set to expire for WWOR- TV, and more than three years 
after the FCC’s decision to repeal the NBCO rule, the FCC voted three to two to 
approve the transfer ofcorporate restructuring that transferred control of 
WWOR-TV and WNYW. K. K. Rupert Murdoch, (Transferor) and Fox 
Entertainment Group (Transferee), 21 FCCRFCC Rcd 11499 (2006).  The FCC 
has withheld the dissents of both Commissioners Adelstein and Copps.  

 
 -The FCC granted a new permanent waiver for WNYW and The New York 
Post, and granted a new 24-month temporary waiver permitting continued common 
ownership of WWOR-TV until(which was scheduled to expire December 27, 
2008.29, 2008). Id. 

 
 - The temporary waiver for WWOR-TV was granted to provide "“sufficient 
certainty to assure that [Fox] and News Corp. will continue to take appropriate 
action or expend necessary capital to preserve and expand The New York Post 
without a concern that it would have to forfeit that investment by closing the 
newspaper or by a forced sale of a media interest at an artificially depressed price to 
achieve compliance with the multiple ownership rules." Id. At” and “to ensure that 
the very purpose of the [NBCO] rule – to preserve competition and existing service 
to the public – is not disserved by a forced divestiture . . . in a market more than 
sufficiently competitive to withstand the harms that the rule was designed to 
prevent.”  Id. at 11502.   

 



Page 4 of 34 

4 DeltaView comparison of pcdocs://wassr02a/878576/1 and pcdocs://wassr02a/878576/3. 
Performed on 11/13/2009. 

Nov. 2006 -The UCC and Rainbow/PUSH filed a petition for reconsideration with the FCC, 
asking it to reconsider and reverse its October 2006 Order; Fox filed an opposition 
to the petition.  

 
Fedb. 2007 -Fox filed license renewal applications for WNYW and WWOR-TV. See 

http://fjallfoss.fcc.gov/cgibin/ws.exe/prod/cdbs/forms/prod/cdbsmenu.hts?context 
=25&appn=101167338&formid=303&fac_num=74197.  

 
May 1, 2007 -UCC and Rainbow/PUSH opposedfiled a petition to deny these applications.  
 
May 31, 2007 -Fox filed an opposition to UCC and Rainbow/PUSH’s petition to deny. 
 
Nov. 28, 2007 -Media Bureau hoelds public forum in Newark, NJ to receive public input 

regarding sufficiency of WWOR-TV'’s programming effort in New Jersey.  
 
Feb. 2008 -The Commission released its order concluding the 2006 Quadrennial Review, 

“reaffirm[ing] [its] decision to eliminate the blanket ban on newspaper/broadcast 
cross-ownership . . .,” and relaxing the NBCO, rule and abandoning the cross 
-media limiteds adopted in 2003.  The implementation of the Commission'’s 
relaxed NBCO rule is still under a stay pending the Third Circuit'’s review of the 
rule.  In re 2006 Quadrennial Review, 23 FCC Rcd 2010, 2021 (2008). 
 
 -Although numerous licensees with outstanding license applications were 
referenced in the Commission'’s Order, Fox was not mentioned.  

 
June 23, 2008 -Fox Filesand News Corp filed Supplement to Petition for Modification of Waiver, 

sought waiver under either old or new test.  
 
June 30, 2008 -UCC/Rainbow Push filed a letter.  Intend, indicating an intent to respond.  Ex to 

the Supplement and noting that the ex parte rules apply; the response was not filed 
until July 15, 2009,  more than one year later. 

 
July 23, 2008 -Fox requestand News Corp filed a letter requesting permit but disclose treatment.  
 
Dec 24, 2008 -Fox and News Corp filed a letter.  States stating their belief that the 2006 

temporary waiver remains in effect pending action on merits; ask FCC to take into 
account "economic turmoil."out of abundance of caution, they also asked the 
Commission to extend their temporary waiver pending completion of proceeding, 
taking into account “economic turmoil” and “financial distress” roiling the 
newspaper industry.  

May 22, 2009 -FCC releases order adopted Jan. 15, 2008, denying UCC's Pet for recon. Of 
transfer for failure to demonstrate good cause. 

 
May 22, 2009 -FCC released the order adopted Jan. 15, 2008, denying UCC’s and 

Rainbow/PUSH’s petition for reconsideration of the order granting consent to 
Fox’s transfer of control.  The Commission “reaffirm[ed] that our decision to renew 



Page 5 of 34 

5 DeltaView comparison of pcdocs://wassr02a/878576/1 and pcdocs://wassr02a/878576/3. 
Performed on 11/13/2009. 

the permanent waiver permitting ownership of WNYW-TV and the New York Post 
and to grant a temporary waiver permitting the further ownership of WWOR-TV 
was supported by the facts in the record and was in the public interest.”  See In re K. 
Rupert Murdoch (Transferor) and Fox Entertainment Group (Transferee), 
Memorandum Opinion and Order on Reconsideration, FCC 08-15 (rel. May 22, 
2009), at ¶¶ 13, 19. 

 
July 15, 2009 -UCC files, Rainbow/PUSH and Free Press filed an opposition to Fox'’s and News 

Corp’s Supplement to Petition for Modification of  Permanent Waiver.  
 
Sept. 15, 2009 -Fox filesfiled a reply to UCC, et al. July 15 opposition.  
 



 

6 DeltaView comparison of pcdocs://wassr02a/878576/1 and pcdocs://wassr02a/878576/3. 
Performed on 11/13/2009. 

Document comparison done by DeltaView on Friday, November 13, 2009 12:10:33 PM 
Input: 

Document 1 pcdocs://wassr02a/878576/1  
Document 2 pcdocs://wassr02a/878576/3  
Rendering set Option 3a strikethrough double score no moves 
 
Legend: 

Insertion  
Deletion  
<Moved from > 
>Moved to < 
Style change  
Format change  
Moved deletion  
Inserted cell   
Deleted cell   
Moved cell  
Split/Merged cell  
Padding cell  
 
Statistics: 

 Count 
Insertions 95
Deletions 70
Moved from 0
Moved to 0
Style change 0
Format changed 6
Total changes 171
 



SKADDEN, ARPS, SLATE, MEAGHER & FLOM LLP

~­IZOZ1371·7574

~'AA

12021 8e I "0074

-~.JSHER@SKAODE:N COM

1440 NEW YORK AVENUE, N.W.

WASHINGTON. D.C 20005·2111

TEL. (202) 371·7000

,AX (20Z) 393·57150

www.skaddon.com

September 15,2009

.OSTON
C .. ,c.o.GO
HOUSTON

~O. "'NG~~I:.

HI:WTOlllft

P"'~O AlTO
SAN ntANCISCO

WilMINGTON

.I:IJING
."USSI:LS
FAANK,.vlII'T
HONG KONG

LONDON

"OSCOW
MUNICH

PA"'S
SING"'~"'1I:

SYDNEY
TOItYO

TOltOl'lTO
"'INNA

Marlene 1-1. Dortch
Secretary
Federal Communications Commission
445 12th Street, S.W.
Washington, D.C. 20554

RE: Files os. BRCT-20070201AJT and -20070201AJS
MB Docket No. 07-260
Fox Television Stations, Inc. and News Corporation
Request for Waiver of the Newspaper/Broadcast Cross­
Ownership Rule for WWOR-TV and WNYW{TV)

Dear Ms. Dortch:

By and through their counsel, Fox Television Stations, Inc. ("Fox")
and News Corporation ("'News Corp") hereby submit this leiter to briefly respond to
the Opposition pleading submitted July 15, 2009 by the Office of Communication,
Ul1lted Church of Christ. Inc. (""UCC"), Rainbow/PUSH Coalition and Free Press
(collectively, "uee ellll.") in connection with the abovc-rcfcrcnced request for
waiver of the ncwspaperlbroadcast cross·ownership ("NBCO") rule in the intensely
competitive New York market, I The Opposition. submilled more 1/1(111 one year after
Fox and News Corp filed a supplement to bolster their long-standing request for
waiver, raises no new issues and therefore warmnts only a brief response.

See In re Fox Telt'\'ision Stations, Inc., Appliclltiolls/or RellL'11'al a/License ofWWOR-TV and
WNYW. Reqll/!st/or Waiver ofthe Nell'spaper-Broadcast Cross-Ownership Rille Relating to
WWOR·TV and the Nell' York POow. File Nos. BRCT-2007020l AJT, BRCT·2007020IAJS; MB
Dockct No. 07-260, Opposition ofOflicc or Communication, Unitcd Church or Christ, Inc.,
Rainbow/PUSH Coalition and Free Press, datcd July 15,2009 (the "Opposition").



Marlene H. Dorteh
September 15. 2009
Page 2

Firsl and foremost, Fox and News Corp continue to believe, as they
set forth in the Supplement, that their request for waiver of the NBCO rule in New
York should have been granted several lears ago. 2 Fox and News Corp originally
submitted their wajvcr request in 2004. Had the Commission acted on the request at
that time, or during the subsequent fOUf years, it would have been compelled to grant
Fox and cws Corp a waiver pcnnitting common ownership of two television
stations (WNYW(TV) and WWOR-TV) and a daily newspaper (the New York Post)
in cw York, the nation's most diverse and competitive media market. This was
especially clear after the Commission'sjudicially-affinned decision to repeal the
NBCO rule in 2003 upon finding that the rule may hann the FCC's localism goal
while providing no benefit to the goals of diversity or compctition.4

Because their request rcmained pending for years without action,
however, Fox and News Corp filed the Supplement in June 2008 as called for in the
Commission's 2006 quadrennial media ownership review order.s In the Supplement,
Fox and News Corp reiterated the manifold justifications warranting relief fTom the
NBCO rule in a media market as vibrant as New York; they also explained that
common ownership of these three non-dominant media outlets could not possibly
cause any harm to the public interest. The Supplement also set forth the reasons
why, even if the Commission were to review the request under the new four-factor
test established in the quadrennial review proceeding, Fox and ews Corp still
deserved a waiver in New York - a market with literally hundreds of independently­
owned media voices.

See I" re Fox Tele\,i.fion SllIriollS, Inc., et 01., Supplerncntto Petition for Modification of
Permanent Waiver, filed June 23, 2008 (the ·'Supplement").

,

,

See In re Fox Television Stations, Inc. WId The News Corporation Limited Reqfll.'stjor Waiver of
the Newspaper Broadcast Cross-Ownership Rille Relating to WN)'lI'(TV), ff'ff'OR-TV and Ihe
N/..'w York Post, Petition for Modification of Permanent Waiver, filed September 22, 2004 (the
"Modification Petition").

See I" re 2002 Biennial Regulatory R/..'Vi/!'ll - R/..'View ofthe Commission's Broadcast Ownership
Rilles and Other Rules Adopted PllrSllanllo Section 202 ofthe Telecommunications Act of1996,
18 FCC Red 13620 (2003) ("2003 Biennial Review Order"), Tl.'V'd and remanded, Prometheus
Radio Project II. "·CC. 373 F.3d 372 (3d Cir. 2004) (but court finding that "rcasoncd analysis
supports thc Commission's dctermin<ltiOl1th<ltthc blankct ban on newspapcr/broadcast cross­
owncrship was no longer in the public intcrcst").

See In re 2006 Quadrennial Reg/llolOry R('vi('w~ Review ofthe Commi.uiOIl '.~ Broadcast
Ownership Rules and Other Rules Adopted PllrSllam to Section 202 ofthe Telecommlln;calioll.f
Act of1996, Report & Order, MB Docket 0.06-121, FCC 07-216 (reI. February 4, 2008) (the
"'2008 Report & Order").



Marlene H. Dortch
September 15. 2009
Page 3

Shortly thereafter, RainbowlPUSI-I and UCC submitted a letter to the
Commission expressing an intent to oppose the Supplemcnt.6 They wailed morc
than a year, however. (0 actually file the Opposition (without olTering any good
reason to justify their delay). In the meantime, UCC and Free Press separately
sought reconsideration of (and filed an appeal in the D.C. Circuit relating to) the
Commission's decision to grant consent to Fox's recapitalization transfer of control
(which included a temforary extension of Fox's and News Corp's NBCO rule
waiver in New York). Apparently, uce el al. have now filed the Opposition
because they are dissatisfied that the Commission consistently has ruled against them
in the transfer of control proceeding. They should not be permiued, however, to
serially file repetitive opposition documents one after another each time they
encounter a defeat on the merits. Fox and News Corp submit that the Commission
should not countenance these types of delay tactics, which can only be intended to
impede finality in a waiver proceeding that has now been pending for nearly five
years.

In any event, with regard to the arguments raised in the Opposition,
Fox and News Corp submit that the filings that already comprise the record of these
proceedings amply demonstrate thm grant of a waiver is warranted here. Indeed. this
ground has been trod heavily before. Rather than repeat all of the various arguments
in response to uce el al.·s latest salvo, Fox and ews Corp simply request that the
Commission consider its recently-filed opposition to Free Press' petition for
reconsiderationS (together with the olher record filings in these proceedings) as a
fulsome response to the repetitious claims raised in the Opposition.9

•

,

•

See Letter to Marlene H. Dortch, Secretary, FCC, from Jessica J. Gon7..ale7., Counsel to
RainbowlPUSH and UCC, dated June 30, 2008.

See I" re K. Rupert Murdoch (Transferor) a"d FaT Entertainment Group (Transferee),
Memorandum Opinion and Order, 21 FCC Rcd 11499 (2006); In re K. Rupert Mllrdoch
(Transferor) G"d Fox Entertainment Group (Transferee), Memorandum Opinion and Order on
Reconsideration, FCC 08- [5 (rei. May 22, 2009).

See III re K. Rupert Murdoch (Transferor) and Fox £l1Ierfa;nmelll Group, Inc. (Trallsferee), File
Nos. BTCCT-20050819AAF ef 01., Opposition of Fox Entertainment Group, Inc. and Fox
Television Stations. Inc., filed July 8, 2009.

As noted above, the Commission's new four-factor Icst is not controlling, since Fox and ews
Corp deserve to have their waiver request adjudicated on the basis of the original Modification
Petition. Yet Fox and News Corp do think that it is worth pointing out at least two substantial
naws undcnnining UCC et 01. 's reasoning in addressing the showing made in the Supplement
relating to the four· factor test. First, the Opposition incongruously argues that Fox failed to show
that its New York media outlets will exercise independent news judgment because the stations



Marlene H. Dortch
September 15,2009
Page 4

In short, whether evaluated pursuant to the long-pending Modification
Petition or the new four-factor tcst, there can be no doubt that in a market as diverse
and competitive as New York, common ownership of \VNYW(TV), WWOR-TV and
the New York Post causes no public interest hanns and should be pennitted. Indeed,
the record now overwhelmingly reflects that common ownership of these three
outlets has been a boon to localism, competition and diversity. Accordingly, Fox
and News Corp request that the Commission grant their waiver request and finally
bring to a close this years-long proceeding.

Respectfully submitted.

cI:!rn~
.lared S. Sher
Counsel 10 Fox Television Stations, Inc.
and News Corporation

cc: Austin Schlick. FCC
Barbara Kreisman, FCC
Dave Roberts, FCC
Best Copy and Printing, Inc.
Angela J. Campbell, Institute for Public Representation, Georgetown

University Law Center

and the newspaper are "ultimately responsible to Rupen Murdoch." Opposition. 8t20. Of
course, when media outlets are commonly-owned, they always will be ultimately responsible to
the common parent (and its executive leadership). The truism that the news directors ofeach of
WWOR-TV and WNYW(TV) and the publisher of the New York Pos/ rcpon ultimately to Mr.
Murdoch can hardly be relevant, or else the Commission's detennination in the 2008
Quadrennial RL'Viell' Order to make editorial separation a factor in its waiver analysis would be
nugatory. Second, UCC er al. criticize Fox's showing in the Supplernentthat the New York
market is highly compctitivc, alleging for example thnt Fox should not have considered medin
outlets on Long Island as competilive with WWOR-TV - a station licensed to Secnueus, NJ - due
to their lack of geographic proximity. See Opposition, nt 22. Fox continues to believe that its
HHI analysis, as sct fonh in the Supplement. constitutes a valid and rational measure of the
tremendous competition that characterizes Ihe New York market. Taking UCC el al. 's criticism
at face value, however, would only 511pporl Fox's waiver request. Even if the Commission were
to find Ihat a television station in New Jersey docs not compete with outlets located in other pa.rlS

of the New York market. Ihat would compel a conclusion that common ownership of WWOR-TV
with WNYW(TV) and the New York Post has no benring on competition in the market, and thus
that n waiver would not impaci the allegedly distinct media consumers of WWOR·TV.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

EXHIBIT B 



1 
 

DECLARATION 
 
I, Maureen A. O’Connell, hereby state as follows: 
 

1. I am Senior Vice President, Regulatory & Government Affairs, News 
Corporation, which is the indirect parent of Fox Television Stations, Inc. (“Fox”).  
I submit this Declaration in connection with Fox’s letter to the Commission as 
part of MB Docket No. 07-260, dated January 18, 2011 (the “Letter”). 

 
2. I have reviewed the Letter, as well as a letter to the Commission, dated December 

7, 2010, submitted by Media Access Project (“MAP”) as part of this proceeding, 
and I am familiar with their contents.  I also am familiar with the issues related to 
the renewal application filed by television broadcast station WWOR-TV, 
Secaucus, New Jersey, which is licensed to Fox, including with respect to 
petitions to deny filed by Voice for New Jersey, the Office of Communication of 
United Church of Christ, Inc. and the Rainbow/PUSH Coalition. 

 
3. WWOR-TV filed its license renewal application on February 1, 2007.  In June 

2007, the Commission by public notice designated issues related to the station’s 
renewal proceeding as permit-but-disclose pursuant to the ex parte rules.  In 
November 2007, the Commission announced plans to hold a public hearing in 
New Jersey with respect to WWOR-TV’s license renewal application.  As a 
result, in preparation for engaging in ex parte discussions with the FCC staff, and 
for Fox’s appearance at the public hearing, I directed Fox’s counsel to draft a 
summary of key issues related WWOR-TV’s renewal application.  The document, 
entitled “WWOR-TV: A Strong Commitment and Record of Service,” dealt with 
three overarching subjects: (i) it refuted erroneous arguments about the purported 
“unique” legal standard applicable to review of WWOR-TV’s service; (ii) it 
provided a review of WWOR-TV’s service to New Jersey during its preceding 
license term; and (iii) it detailed the legal standards applicable to FCC review of 
all broadcast license renewal applications under Section 309(k) of the Act (and 
the First Amendment).  Fox has utilized the document (or a form of it) at various 
ex parte meetings with members of the Commission and its staff. 

 
4. In the Summer of 2009, in response to the national economic recession and the 

substantial economic challenges afflicting the broadcast business, WWOR-TV 
was forced to make certain adjustments to its programming and staffing levels.   

 
5. Following the swearing-in of Chairman Genachowski to the Commission in June 

2009, I scheduled ex parte meetings with the new Chief of the Media Bureau and 
the new General Counsel (and their staffs) for August 25, 2009 to reiterate Fox’s 
view as to the applicable legal standard governing WWOR-TV’s license renewal 
application.  

 
6. Together with Fox’s outside counsel, I attended meetings with the Media Bureau 

and Office of General Counsel on August 25, 2009.  During the meetings, the 



2 
 

discussion focused on legal issues, including the statutory renewal standard set 
forth in Section 309(k) of the Communications Act, as well as FCC precedent 
regarding the applicable standard of review for WWOR-TV (subjects (i) and (iii) 
in the WWOR-TV paper described above).  Although I do not recall with 
precision exactly what was said at each meeting (which took place more than 16 
months ago), to the best of my knowledge, recollection and belief, I did share 
with Commission staff general information about the changes at WWOR-TV that 
had been necessitated by the economy.  But because I did not (and do not) view 
these changes as significant to the pending renewal application, these changes 
were not the focus of discussion during the meetings. 

 
7.  Following the meetings, Fox filed a copy of the same WWOR-TV summary 

document that it previously had discussed and provided to Commission staff.  The 
August 25, 2009 meetings were the first that Fox held with Commission staff in 
which the quantities of WWOR-TV’s news and public affairs programming or 
staffing were substantively different than those quantities during the preceding 
term of WWOR-TV’s license.  As a result, it only belatedly occurred to me 
following the meetings that some of the text of the WWOR summary document 
may have been confusing.  Specifically, a portion of the document – describing 
the quantities of WWOR-TV’s news and public affairs programming, as well as 
the size of its staff – originally was drafted in the present tense because, at the 
time that the document was prepared in 2007, the stated quantities were accurate.   

 
8. I therefore directed Fox’s counsel to edit and revise the WWOR summary so that, 

going forward, its text would more precisely characterize the station’s stated 
quantities of news and public affairs programming and staffing levels as those 
applicable to the preceding term of the station’s license.  Although I did not and 
do not believe that the changes made at WWOR-TV are of decisional significance 
with respect to the station’s pending renewal application, I directed Fox’s counsel 
to take this step with the hope that modifying the document would avoid the types 
of accusations that nonetheless arose in MAP’s letter.  

 
9. I directed that the WWOR-TV summary document be modified without 

prompting from the Commission or any third party.   
 
9. At no time during the August 25, 2009 meetings or thereafter did I ever have any 

intention, desire, goal, design or plan to mislead anyone at the Commission.   
 
10. Fox utilized the revised version of the WWOR-TV document in connection with 

ex parte meetings held with staff from Commissioner Baker’s and Commissioner 
Clyburn’s offices on September 3 and September 22, 2009.  Following each of 
those meetings, Fox filed a copy of the revised document with the FCC.  






