
 
 

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

This article was downloaded by: [Obar, Jonathan A.]
On: 12 October 2009
Access details: Access Details: [subscription number 915771725]
Publisher Routledge
Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered office: Mortimer House,
37-41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

Communication Law and Policy
Publication details, including instructions for authors and subscription information:
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t775653632

Beyond Cynicism: A Review of the FCC's Reasoning for Modifying the
Newspaper/Broadcast Cross-Ownership Rule
Jonathan A. Obar a

a College of Communication, Pennsylvania State University,

Online Publication Date: 01 September 2009

To cite this Article Obar, Jonathan A.(2009)'Beyond Cynicism: A Review of the FCC's Reasoning for Modifying the
Newspaper/Broadcast Cross-Ownership Rule',Communication Law and Policy,14:4,479 — 525
To link to this Article: DOI: 10.1080/10811680903238084
URL: http://dx.doi.org/10.1080/10811680903238084

Full terms and conditions of use: http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or
systematic reproduction, re-distribution, re-selling, loan or sub-licensing, systematic supply or
distribution in any form to anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation that the contents
will be complete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, formulae and drug doses
should be independently verified with primary sources. The publisher shall not be liable for any loss,
actions, claims, proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly
or indirectly in connection with or arising out of the use of this material.

http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t775653632
http://dx.doi.org/10.1080/10811680903238084
http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf


14 COMM. L. & POL’Y 479–525 (2009)
Copyright c© Taylor & Francis Group, LLC
ISSN: 1081-1680 print / 1532-6926 online
DOI: 10.1080/10811680903238084

BEYOND CYNICISM: A REVIEW OF THE
FCC’S REASONING FOR MODIFYING THE
NEWSPAPER/BROADCAST
CROSS-OWNERSHIP RULE

JONATHAN A. OBAR∗

In 1975, the FCC established the newspaper/broadcast cross-
ownership rule prohibiting common ownership of a daily newspaper
and a full-power broadcast station that serve the same city. Unpopular
among owners of media conglomerates since its inception, the rule has
remained at the heart of the contentious debate over media ownership
consolidation. More than three years after its failed attempt to justify
modification in Prometheus Radio v. FCC, the FCC has again voted
to change the rule. This article reviews the Report & Order, assessing
the Commission’s central arguments used to justify its position and
posits that these arguments are largely unsubstantiated. The Commis-
sion clings to contestable assertions and stakeholder comments, while
ignoring extensive empirical data that refute each claim. The lack of
empirical evidence presented to justify such a major (and unpopular)
decision suggests that the FCC might have been motivated by a neo-
liberal agenda and/or influenced by the corporate media lobby.

Based on the past actions. . . . of the FCC I believe that my cynicism regard-
ing this hearing is justified. I believe that the decision regarding media
consolidation has already been bought and paid for by large corporate me-
dia interests, and that I am colluding through this hearing in a public re-
lations exercise that makes a mockery of democracy. . . . tell me it isn’t so.1

A series of events that preceded the Federal Communications Com-
mission’s recent decision to modify the newspaper/broadcast cross-
ownership rule provide the cynical with cause for concern.2 On

∗Ph.D. candidate, College of Communication, Pennsylvania State University.
1Federal Communications Commission, Public Hearing On Media Ownership 181

(Seattle, Wash., Nov. 9, 2007), available at http://www.fcc.gov/ownership/hearing-
seattle110907.html (testimony of David Deshler, emeritus professor, Cornell University,
public comment 13 of 169).

2The previous newspaper/broadcast cross-ownership rule/ban prohibits “common
ownership of a full-power broadcast station and a daily newspaper when the
broadcast station’s service contour encompasses the newspaper’s city of publica-
tion.” Federal Communications Commission, Report & Order on Reconsideration

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



480 J. A. OBAR

November 13, 2007, FCC Chairman Kevin Martin published an op-
ed piece entitled “The Daily Show” in the New York Times.3 The piece
discussed the FCC’s latest review of its media ownership rules and the
process of deliberations which included “six public hearings, 10 eco-
nomic studies and hundreds of thousands of comments.”4 The op-ed was
clear in that it also articulated the chairman’s intention to repeal the
newspaper/broadcast cross-ownership ban.

That same morning, at a hotel in Chicago, Martin and his chief of
staff had breakfast with billionaire Sam Zell.5 Zell’s desire to take the
Tribune Company private was well known; all that was standing in his
way was the FCC’s newspaper/broadcast cross-ownership rule. Should
the ban be lifted before the year’s end, Zell could enjoy the maximum tax
benefits from his takeover and restructuring of the corporation. What
transpired at the meeting is unclear. What is clear is that a month later,
after a 3-2 vote along party lines,6 the FCC approved the chairman’s
proposal and modified the rule.7 Two days later, Zell took control of the
Tribune Company.8

07-216 10 (2008), available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/FCC-
07-216A1.pdf [hereinafter R&O 2008].

3Kevin J. Martin, The Daily Show, N.Y. TIMES, Nov. 13, 2007, at A29, available at
http://www.nytimes.com/2007/11/13/opinion/13martin.html.

4Id.
5See Michael Oneal & Phil Rosenthal, Tribune “Baffled” By Twists at FCC –

Ownership-Rule May Hinder Go-Private Deal; Needed Waivers Could Come This Week,
CHICAGO TRIB., Nov. 18, 2007, at Business 1.

6The three Republican members — Chairman Kevin Martin and Commissioners
Robert McDowell and Deborah Tate — voted for the change, defeating the two dissenting
Democratic members, Jonathan Adelstein and Michael Copps.

7The Report & Order was adopted Dec. 18, 2007. See R&O 2008, supra note 2, at
63-74. It should be noted that on May 15, 2008, the U.S. Senate voted to adopt a “reso-
lution of disapproval,” sponsored by Byron Dorgan (D-ND) and twenty-six other sena-
tors, nullifying the FCC’s decision to modify the newspaper/broadcast cross-ownership
rule. See John Dunbar, Senate Votes To Roll Back Media Ownership Rule, USA TO-
DAY, May 16, 2008, available at http://www.usatoday.com/news/washington/2008-05-15-
38997126 x.htm. Then Senator Barack Obama (D-IL) noted, “Today the Senate stood
up to Washington special interests by voting to reverse the FCC’s disappointing media
consolidation rules that I have fought against. . . . Our nation’s media market must re-
flect the diverse voices of our population, and it is essential that the FCC promotes the
public interest and diversity in ownership.” Id. at ¶14. Commissioner Adelstein said:

This unequivocal, bipartisan rebuke of the FCC is a wake-up call for us to serve the
public rather than the media giants we oversee. Chairman Inouye, Senator Dorgan, Vice
Chairman Stevens, Senator Snowe and the many other Senate leaders and public interest
organizations who pushed this forward deserve our congratulations and the thanks of the
American people.

News Release, Federal Communications Commission, Commissioner Jonathan S. Adel-
stein Responds to Senate Resolution on Media Ownership 1 (2008), available at
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-282231A1.pdf

8See Richard Pérez-Peña, New Guard Arrives At Tribune, A Developer Who Speaks
His Mind, N.Y. TIMES, Dec. 21, 2007, at C4.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 481

The assertion that corporate interests could have influenced the FCC
vote finds ample support. C. Edwin Baker, commenting on the FCC’s
2003 media ownership deliberations wrote, “[T]he primary causal expla-
nation for the FCC’s ill-starred action may lie in the power and economic
self-interest of major media companies.”9 In his appended comments to
the Report & Order released after the most recent review, dissenting
Democratic Commissioner Michael Copps testified to the realities of
corporate influence:10

Despite all the talk you may hear today about the threat to newspapers
from the Internet and new technologies, today’s Order actually deals with
something quite old-fashioned. Powerful companies are using political
muscle to sneak through rule changes that let them profit at the expense
of the public interest.11

While the access provided to stakeholders like Zell may have an im-
pact, the “political muscle” Copps refers to is flexed primarily by the
corporate media lobby in Washington, D.C. Well-connected and well-
organized, the lobby consistently floods the FCC’s office with indus-
try insiders — among them many former senior Commission staff, ex-
FCC Commissioners and chairs.12 Indeed, it would seem as though the
promise of future employment has traditionally been a bargaining chip
available to the media lobby. In fact: “Every former [FCC] chair for
the last three decades has gone to work in one way or another with
the media and telecommunications industry. . . . As one aide to an FCC
Commissioner privately remarked, ‘People leave here on Friday and are
lobbying me the following Monday!”’13

While these references to “political muscle” could easily lead us down
a path lined with cynical suppositions, this article attempts to move
beyond the cynicism. Though the FCC may be influenced by the media
lobby, there are other sources of influence as well – the results of empiri-
cal analyses and the public interest for example. The question remains,
which influence(s) led to the FCC’s recent action to repeal the news-
paper/broadcast cross-ownership ban? This is the question our current
inquiry intends to explore.

9C. EDWIN BAKER, MEDIA CONCENTRATION AND DEMOCRACY: WHY OWNERSHIP MAT-
TERS 1 (2007).

10Democratic Commissioners Michael Copps and Jonathan Adelstein dissented to
the decision and in their appended comments alluded to the corporate media lobby’s
influence. R&O 2008, supra note 2, at 106-17.

11Id. at 109.
12See JEFF CHESTER, DIGITAL DESTINY: NEW MEDIA AND THE FUTURE OF DEMOCRACY

47 (2007).
13Id. at 50.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



482 J. A. OBAR

It must be acknowledged that the task of determining the primary
sources of influence over the FCC’s final decision is certainly a difficult
one, as the dynamics of the political environment surrounding this re-
cent decision call into question the accuracy of any description of the
process provided by the individual Commissioners in public statements
or interviews.14 For this reason, this study will conduct a more formal
inquiry, and will assess the FCC’s Report & Order — the official docu-
ment released at the conclusion of the review process that outlines both
the official decision and the arguments formulated as justification. Of
course it would be naı̈ve to assume that the R&O operates outside the
sphere of political influence, however, since it exists as both the culmi-
nation of the FCC’s formal review process (which involved numerous
public interactions with various sources of influence) and exists as the
primary forum through which the Commission can demonstrate how its
decision is supported by empirical research and the public interest, the

14The media ownership debate has amplified partisan and ideological tensions be-
tween the Republican and Democratic commissioners. One clear example of this ten-
sion occurred before the current review as the Democratic commissioners, upset about
the lack of public hearings addressing the media ownership issue (Michael Powell
was chairman at the time), hosted their own town hall meetings across the country
independent of the three Republican commissioners. The two Democratic commis-
sioners have consistently been very vocal not only about their ideological differences
with Chairman Martin, but also regarding his methods for conducting the review. See
Press Release, Federal Communications Commission, Joint Statement by commission-
ers Copps and Adelstein on Chairman Martin’s Cross-Ownership Proposal (2007), avail-
able at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-278142A1.pdf. See also
Press Release, Federal Communications Commission, Joint Statement by FCC Com-
missioners Michael J. Copps and Jonathan S. Adelstein on Release Of Media Ownership
Order (2008), http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-280001A1.pdf. By
comparison, the Republican commissioners seem often to be in complete agreement with
Chairman Martin, hardly, if ever, articulating any concerns regarding his proposals or
method. Martin articulated the tensions with the two Democratic commissioners in the
R&O:

I appreciate that some of my colleagues and I do not share the same views on the [sic]
amending the newspaper broadcast cross-ownership rule. But I reject the claims that the
process has been unfair or even too rushed. At every step of the process during the last 18
months, whether it came to picking dates or cities for public hearings or Commissioning
independent studies, I have continually sought, albeit unsuccessfully, consensus with my
colleagues. . . . [M]y Democratic colleagues have been quick to say no to whatever was
proposed but never getting to yes or even putting forward their own ideas on the substance
of the issues before us. They wanted public hearings. We agreed. And we provided six.
They asked for independent studies. We agreed. . . . They asked for the studies to be peer
reviewed. We agreed. . . . They then criticized me for making the proposal public in The
New York Times. They asked for time for the public to comment on my proposal. I agreed.
. . . For a year and half, I have attempted to respond to the legitimate concerns about
conducting an open and transparent process with ample opportunity for public input. At
each step along the way, as I was crossing the goal line, the goal posts were moved. While I
have and will continue to seek consensus, I have come to the conclusion that it won’t ever
be possible to ever reach consensus on the media ownership issue.

R&O 2008, supra note 2, at 101-02.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 483

R&O provides us with a unique opportunity to assess the relationship
between sources of influence and FCC justification and action.

The R&O adopted by the FCC in December of 200715 presented five
primary arguments16 supporting the decision to modify the newspa-
per/broadcast cross-ownership rule:17

1. The functional equivalency argument: “[A] complete ban is unwar-
ranted due to the presence (i.e. competition) of other media sources
in local markets, such as the Internet and cable.”18

2. The convergence argument: “[T]he ban could undermine localism by
preventing efficient combinations that would allow for the production
of high-quality local news.”19

3. The industry sustainability argument: The modification must be
made in order to help save the struggling newspaper industry.20

4. The ownership and viewpoint argument: “The ban is not necessary on
grounds of diversity because of insufficient evidence that ownership
influences viewpoint.”21

15The R&O was released to the public Feb. 4, 2008.
16The five arguments addressed here were not organized by the FCC as such. In

the section of the R&O where the newspaper/broadcast cross-ownership rule was dis-
cussed, the Commission outlined its arguments in a “Discussion” section which included
the following components: an analysis of relevant marketplace developments, the Com-
mission’s relevant policy goals, and the specific components of the rule change. The five
arguments addressed here were presented in various forms throughout each of these
components. Thus, it should be clarified that the Commission’s justifications have been
organized into five argument here and labeled accordingly for the purpose of analysis.

17It has been the longstanding mandate of the FCC to construct and maintain rules
that promote the public interest. See Erwin G. Krasnow & Jack N. Goodman, The “Public
Interest” Standard: The Search for the Holy Grail, 50 FED. COMM. L.J. 605, 606 (1998).
See also FCC v. RCA Commc’ns, Inc., 346 U.S. 86 (1953); FCC v. Pottsville Broad. Co.,
309 U.S. 134 (1940). Competition, diversity and localism are three terms that have been
employed to operationalize the public interest concept. See PHILIP M. NAPOLI, FOUNDA-
TIONS OF COMMUNICATIONS POLICY: PRINCIPLES AND THE PROCESS IN THE REGULATION
OF ELECTRONIC MEDIA (2001). Therefore, if the FCC can demonstrate that the pro-
posed rule changes can contribute to the fulfillment of each of these concepts/goals (or
conversely, that maintenance of the rule will impede these concepts/goals) the FCC’s
proposed rule changes will be validated, as the FCC will have acted in accordance with
its longstanding mandate of upholding the public interest.

18R&O 2008, supra note 2, at 12.
19Id. “Localism” has been defined by the Commission as “air(ing) program-

ming responsive to the needs and interests of their communities of License.” Fed-
eral Communications Commission, Broadcast Localism (NOI) (2004), available at
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/FCC-04-129A1.pdf

20Id. at 21.
21Id. at 12. “Diversity” in this respect is defined as “a diverse and robust mar-

ketplace of ideas.” Federal Communications Commission, Report and Order and
Notice of Proposed Rulemaking 03-127 8 (2003), available at http://hraunfoss.
fcc.gov/edocs public/attachmatch/FCC-03-127A1.pdf [hereinafter R&O/NOPR 2003].

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



484 J. A. OBAR

5. The cautious/modest approach argument: “[O]ur new rule lifts the
complete ban but does so in a modest manner in order to ensure. . .
that our goals of competition, localism, and diversity are not compro-
mised.”22

This article considers the validity of these five arguments. All are
reviewed and their assertions compared with the findings of current
empirical research. In the end, if the FCC’s arguments are found to be
unsubstantiated, this would suggest that the Commission came to its de-
cision without the influence of empirical research and thus without proof
that the public interest would be served by the rule change – note that
the arguments attempt to demonstrate how the decision would benefit
competition, diversity and localism, three terms that operationalize the
public interest concept.23 In this instance, it would follow that the FCC’s
decision to repeal the newspaper/broadcast cross-ownership ban would
likely have been motivated by a neo-liberal, deregulatory agenda and/or
influenced by the demands of the pro-consolidation media lobby.24 On
the other hand, should the arguments presented by the FCC be found
to be both logically sound and supported by empirical research, then
any suggestion of corporate favoritism would certainly be refuted. As
it has been the long-standing mandate of the FCC to place the public
interest ahead of corporate interest,25 this inquiry is justified in that
it addresses whether the FCC has in fact adhered to its mandate or
behaved contrary to the tenets upon which it was founded.

THE HISTORY OF THE NEWSPAPER-BROADCAST
CROSS-OWNERSHIP RULE

The Communications Act of 1934 gave the FCC the authority to grant
licenses that would allow private organizations the exclusive use of cer-
tain parts of the broadcast spectrum. Considering the broadcast spec-
trum to be a scarce resource, Congress required that the FCC determine
“whether the public interest, convenience, and necessity will be served”
by the granting of each license.26

22Id. at 13.
23See NAPOLI, supra note 17, at 24. See also R&O 2008, supra note 2, at 7.
24Such a deregulatory agenda would suggest support for the neo-liberal ideology that

views government restrictions as potential impediments to the success attainable via
the free market (whether it be economic success or that which is associated with the
satisfaction of the public interest.) See Christopher s. Yoo, Architectural Censorship and
the FCC, 78 S. CAL. L.R. 669 (2005).

25See Krasnow & Goodman, supra note 17, at 611.
26Communications Act of 1934, 47 U.S.C. §309(a) (1934).

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 485

Thus, one of the original mandates of the FCC was to determine and
protect the public interest when constructing and applying communi-
cation policy. An often-debated concept, the term “public interest” was
provided with a general definition by the first federal body charged
with applying the standard to communication policy – the Federal Ra-
dio Commission. The Commission determined in its 1928 annual re-
port that “the emphasis must be first and foremost on the interest, the
convenience, and the necessity of the listening public, and not on the
interest, convenience, or necessity of the individual broadcaster or the
advertiser.”27

Following this line of reasoning, early FCC regulations reflected the
presumption that it would not be in the public’s interest for a single
entity to hold more than one broadcast license in the same commu-
nity.28 The view was that the public would benefit from a diverse array
of owners because it would lead to a diverse array of program and ser-
vice viewpoints. Above all, however, was the recognition that the public
should be protected from the problems associated with the concentration
of economic power.29

Numerous rules following the philosophy that the public’s interest –
not private interests – should be given priority were established in the
years that followed the enactment of the Communications Act of 1934.
In 1975, the FCC established the newspaper/broadcast cross-ownership
rule.30 The ban prohibited the common ownership of a daily newspaper
and any full-power broadcast station that serviced the same commu-
nity.31 This rule epitomized the aforementioned philosophy, emphasiz-
ing the need to ensure that a broad-array of voices were afforded the
opportunity to communicate via different outlets in each market.32

In 1996, the prevalence of deregulation that had been growing since
the Reagan administration33 gave way to the Telecommunications Act

27Krasnow & Goodman, supra note 17, at 611.
28See Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 383 (3d Cir. 2004). See also

Genesee Radio Corporation, 5 F.C.C. 183, 186–87 (1938).
29See FCC v. Nat’l Citizens Commc’n for Broad., 436 U.S. 775, 780 (1978).
30Amendment of §§73.34, 73.240 and 73.636 of the Commission’s Rules Relating to

Multiple Ownership of Standard, FM and Television Broadcast Stations, 50 F.C.C. 2d
1046 (1975).

31R&O 2008, supra note 2, at 10.
32In 1978, the Supreme Court upheld the rule as a reasonable means of promoting the

diversification of the mass media as a whole. FCC v. Nat’l Citizens Commc’n for Broad-
cast, 436 U.S. 775 (1978). See also C. EDWIN BAKER, ADVERTISING AND A DEMOCRATIC
PRESS 124-25 (1995).

33The effects of President Ronald Reagan’s neo-liberalist approach continue to be felt.
These effects are evident not only in the dynamics of a consolidated media system but
also as a result of his popularization of the neo-liberal political-economic philosophy.
See DES FREEDMAN, THE POLITICS OF MEDIA POLICY 18-19 (2008). President Reagan’s
neo-liberal media policies are often associated with the actions of FCC Chairman Mark

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



486 J. A. OBAR

of 1996.34 One of the requirements of the act – noted in Section 202(h) –
was that the FCC must conduct a biennial review of its media ownership
rules “and shall determine whether any of such rules are necessary in
the public interest as the result of competition.” In addition, the Com-
mission was ordered to “repeal or modify any regulation it determines
to be no longer in the public interest.”35

ATTEMPTS TO CHANGE THE NEWSPAPER/BROADCAST
CROSS-OWNERSHIP RULE

In September 2002, the FCC issued a Notice of Proposed Rulemaking
stating that the Commission would re-evaluate its media ownership
rules pursuant to the obligation specified in the Telecommunications Act
of 1996.36 In addition to the definitions of the public interest that had
traditionally been applied to such an evaluation, the FCC also sought to
ensure that competition, diversity and localism were being promoted37

– three terms that have been determined to operationalize the public
interest concept.38

Fowler, whom he appointed, and Fowler’s successor Dennis Patrick. Fowler’s deregu-
latory fervor was quite evident. In his infamous Texas Law Review article he wrote,
“[B]roadcasters best serve the public by responding to market forces rather than gov-
ernmental directives.” Mark S. Fowler & Daniel L. Brenner, A Marketplace Approach
To Broadcast Regulation, 60 TEX. L. REV. 207, 256 (1981-82). He also wrote that “the
perception of broadcasters as community trustees should be replaced by a view of broad-
casters as marketplace participants.” Id. at 209. In an address before the North Carolina
Association of Broadcasters Oct. 23, 1982, Fowler stated,

[B]roadcasters should be as free from regulation as the newspaper you share the press table
with and compete with for advertisers. No renewal filings, no ascertainment exercises, no
content regulation, no ownership restrictions beyond those that apply to media generally,
free resale of properties, no petitions to deny, no brownie points for doing this right, no
finger-wagging for doing that wrong.

Daniel Brenner, Policy-Making at the Fowler FCC: How Speeches Figured In, 10 HAST-
INGS COMM. ENT. L.J. 539, 545 (1987–1988). Fowler has also been quoted as saying,
“I pledge myself to take deregulation to the limits of existing law.” DOUGLAS KELLNER,
TELEVISION AND THE CRISIS OF DEMOCRACY 92 (1990). Though many of the FCC’s major
(and more recent) deregulatory acts occurred under other presidents (the Telecommu-
nications Act of 1996 was passed by Congress while President Clinton was in office), the
dominance that neo-liberal ideology still enjoys in the arena of U.S. media policymaking
is often attributed to the actions of the Reagan administration.

34Pub. L. No. 104-104, 110 Stat. 56 (1996).
35Id. at §202(h).
36Press Release, Federal Communications Commission, FCC Initiates Third Bi-

ennial Review Of Broadcast Ownership Rules: Cites Goal Of Updating Rules
To Reflect Modern Marketplace (Sept. 12, 2002), available at http://fjallfoss.fcc.
gov/edocs public/attachmatch/DOC-226188A1.pdf.

37Id. at 1.
38See NAPOLI, supra note 17, at 24. See also R&O 2008, supra note 2, at 7.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 487

In June 2003, after its deliberations — which included a single public
hearing and the review of nearly two-million pieces of correspondence
from the public opposing further relaxation of the ownership rules39 —
the FCC voted 3-2 to repeal the newspaper/broadcast cross-ownership
ban and to make changes to or repeal a number of its other owner-
ship rules as well.40 In the order, the FCC noted that the newspa-
per/broadcast cross-ownership rule was no longer necessary in the pub-
lic interest to maintain competition, diversity or localism.41 The rule was
not completely removed, but was modified using “cross-media limits.”42

To determine these limits, the Commission developed a system called
the “diversity index,”43 a modification of the Herfindahl-Hirschman In-
dex,44 to determine whether market consolidation could be problematic.

In the months that followed, a number of public interest and con-
sumer advocacy groups45 petitioned judicial review of the Commis-
sion’s R&O, “contending that its deregulatory provisions contravened
the Commission’s statutory mandates as well as the Administrative
Procedure Act.”46 A number of broadcasters and newspaper owners47

39See Prometheus Radio Project, 373 F.3d 372, 386 (3d Cir. 2004).
40For example, the local television multiple ownership rule and the national television

ownership cap (among others). See R&O/NOPR 2003, supra note 21, at 3-4.
41Id.
42These limits were “designed specifically to check the acquisition by any single entity

of a dominant position in local media markets – not in economic terms, but in the
sense of being able to dominate public debate – through combinations of cross-media
properties” Id. at 173.

43The “diversity index” was designed “to measure the degree to which any local market
could be regarded as concentrated for purposes of diversity.” Id.

44This traditionally has been a measure used by the Deptartment of Justice to as-
sess industry concentration. The HHI is calculated by summing the squared market
shares of every firm in a particular market; markets scoring less than 1,000 are un-
concentrated, between 1,000 and 1,800 moderately concentrated, and above 1,800 as
highly concentrated. See NAPOLI, supra note 17, at 140.

45The United States Court of Appeals for the Third Circuit Court called the group
“citizen petitioners” and noted,

[W]e will use this designation throughout our opinion to refer, jointly or severally, to the
petitioners and intervenor who raise anti-deregulatory challenges to the Order, including
Prometheus Radio Project, Media Alliance, National Council of the Churches of Christ
in the United States, Fairness and Accuracy in Reporting, Center for Digital Democracy,
Consumer Union and Consumer Federation of America, Minority Media and Telecommu-
nications Council (representing numerous trade, consumer, professional, and civic orga-
nizations concerned with telecommunications policy as it relates to racial minorities and
women), and Office of Communication of the United Church of Christ (intervenor). The
Network Affiliated Stations Alliance, representing the CBS Television Network Affiliates
Association, the NBC Television Affiliates, and the ABC Television Affiliates, and Capi-
tol Broadcasting Company, Inc. (intervenor) also raised antideregulatory challenges to the
national television ownership rule.

Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 382 (3d Cir. 2004).
46Id. at 381.
47The Third Circuit Court called this group “Deregulatory Petitioners,” which was com-

prised of Clear Channel Communications, Inc.; Emmis Communications Corporation;

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



488 J. A. OBAR

also petitioned the Report and Order, but noted that the FCC didn’t
deregulate enough pursuant to the statutory mandates established by
the Telecommunications Act of 1996 and the Constitution of the United
States.48 The eventual decision of the United States Court of Appeals for
the Third Circuit Court stated that replacing the ban with cross-media
limits was justified as the current rule was determined to no longer be
in the public interest.49 While the court agreed that repealing the ban
would foster competition, localism and diversity, it did not uphold the
cross-media limits that the FCC determined, because the court found
the FCC’s arguments for the limits were insufficient. The court deter-
mined that the FCC should re-examine this element before modifying
the rule.50

THE CURRENT REVIEW

In June 2006, the FCC adopted a Further Notice of Proposed Rule-
making (FNPR)51 to address the issues raised by the United States
Court of Appeals for the Third Circuit and also to perform the recurring
evaluation of the media ownership rules required by the Telecommuni-
cations Act.52 The deliberations would draw upon three formal sources
of input:53 (1) the submission of comments, (2) ten Commissioned stud-
ies, and (3) six public hearings.

Comment Submission

The FCC called upon stakeholders, experts and members of the gen-
eral public to submit comments as well as empirical data regarding the
impact of the current ownership rules and potential rule-changes on

Fox Entertainment Group, Inc.; Fox Television Stations, Inc.; Media General, Inc.;
National Association of Broadcasters; National Broadcasting Company, Inc.; Paxson
Communications Corporation; Sinclair Broadcast Group; Telemundo Communications
Group, Inc.; Tribune Company; Viacom, Inc.; Belo Corporation; Gannett Corporation;
Morris Communications Company; Millcreek Broadcasting, LLC; Nassau Broadcast-
ing Holdings; Nassau Broadcasting II, LLC; Newspaper Association of America; and
Univision Communications, Inc. Id. at 382.

48Id. at 381-82.
49Id. at 398.
50Id. at 397.
51Federal Communications Commission, Further Notice of Proposed Rulemaking

(2006), available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/FCC-06-93A1.pdf
[hereinafter FNPR].

52Pub. L. No. 104-104, §202(h), 110 Stat. 56, 111-112 (1996).
53Perhaps there were informal sources of influence as well; for example, communi-

cation with politicians, lobbyists, stakeholders and any other groups involved in direct
lobbying efforts.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 489

the Commission’s competition, diversity and localism policy goals.54 The
Commission also asked for submissions that presented proposals for im-
proving minority, female and independent ownership of media outlets,
and the dynamics of advertising markets, the ability for independent
stations to compete, the availability of independent/family/children’s
programming and levels of indecent programming. Commenters were
also asked to address the impact of new media technologies on media
consumption and all other ownership issues.

Commissioned Studies

In July 2007, the FCC released ten studies that it had commissioned
to address the issues under consideration.55 Chairman Martin stated
in his appended comments to the eventual Report and Order that the
FCC spent $700,000 Commissioning these studies.56 Seven of the stud-
ies were conducted by outside researchers, and three were conducted
by Commission staff. Upon release, the studies underwent peer-review
by a number of select, unaffiliated academics.57 The Commission also

54FNPR, supra note 51, at 4.
55Study 1, “How People Get News and Information,” was conducted by Nielsen Media

Research. Study 2, “Ownership Structure and Robustness of Media,” was conducted
by Kiran Duwadi, Scott Roberts and Andrew Wise of the FCC. Study 3, “Television
Station Ownership Structure and the Quantity and Quality of TV Programming,” was
conducted by Gregory S. Crawford, Department of Economics, University of Arizona.
Study 4, “News Operations,” was comprised of four individual studies: 4.1, “The Impact
of Ownership Structure on Television Stations’ News and Public Affairs Programming,”
by Daniel Shiman; 4.2, “Ownership Structure, Market Characteristics and the Quantity
of News and Public Affairs Programming: An Empirical Analysis of Radio Airplay,” by
Kenneth Lynch; 4.3 “Factors that Affect a Radio Station’s Propensity to Adopt a News
Format,” by Craig Stroup; 4.4, “The Effect of Ownership and Market Structure on News
Operations,” by Pedro Almoguera (all authors were from the FCC). Study 5, “Station
Ownership and Programming in Radio,” was conducted by Tasneem Chipty, CRA Inter-
national. Study 6, “The Effects of Cross-Ownership on the Local Content and Political
Slant of Local Television News,” was conducted by Jeffrey Milyo, Center for Applied
Economics, University of Kansas, School of Business and the Department of Economics
and Truman School of Public Affairs, University of Missouri. Study 7, “Minority and
Female Ownership in Media Enterprises” was conducted by Arie Beresteanu and Paul
B. Ellickson, Dept. of Economics, Duke University. Study 8, “The Impact of the FCC’s
TV Duopoly Rule Relaxation on Minority and Women Owned Broadcast Stations 1999-
2006,” was conducted by Allen S. Hammond IV, Santa Clara University School of Law.
Study 9, “Vertical Integration and the Market for Broadcast and Cable Television Pro-
gramming” was conducted by Austan Goolsbee, University of Chicago, Graduate School
of Business. Study 10, “Review of the Radio Industry, 2007,” was conducted by George
Williams of the FCC.

56R&O 2008, supra note 2, at 100.
57This article only addresses studies 1, 3, 4.1 and 6 because the findings of the stud-

ies were especially relevant to the newspaper/ broadcast cross-ownership rule review.
Studies 3, 4.1 and 6 are especially noteworthy as the results were discussed at length
in the R&O. The peer reviews for these studies were conducted as follows: Study 1,

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



490 J. A. OBAR

held a comment-period within which interested parties could submit
comments about the studies.58

Public Hearings

Chairman Martin announced that the Commission would hold six
public hearings in “diverse locations around the country”59 in an at-
tempt to “fully involve the public”60 in the review process. The hearings
were to address the impact of the rules and potential rule changes on the
Commission’s general policy goals as well as minority ownership, fam-
ily/children’s programming, religious programming, independent pro-
gramming, campaign and community event coverage, music and the
creative arts, the growth of the internet, jobs and the economy, adver-
tisers, senior citizens, rural America, and the disabled community.

Dr. John B. Horrigan, associate director for research, Pew Internet & American Life
Project; Study 3, Dr. Lisa M. George, assistant professor of economics from Hunter
College and Dr. Philip M. Napoli, associate professor of communications & media man-
agement at Fordham University; Study 4.1, Dr. Phillip Leslie, associate professor of
economics and strategic management at Stanford University; Dr. Philip Napoli of Ford-
ham University; Dr. Kenneth Goldstein, professor of political science at the University
of Wisconsin-Madison; Dr. Matthew Hale, assistant professor at the Center for Public
Service at Seton Hall University and Dr. Martin Kaplan, research professor at the Uni-
versity of Southern California’s Annenberg School for Communication; and Study 6, Dr.
Matthew Gentzkow, associate professor of economics at the University of Chicago and
Dr. Goldstein’s group.

58See Public Notice, Federal Communications Commission, FCC Seeks Com-
ment On Research Studies On Media Ownership (2007), http://hraunfoss.
fcc.gov/edocs public/attachmatch/DA-07-3470A1.pdf. See also Press Release, Federal
Communications Commission, Joint Statement by FCC Commissioners Michael
J. Copps and Jonathan S. Adelstein on Release of Media Ownership Studies
(July 31, 2007), available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-
275674A1.pdf (joint statement from the Democratic commissioners criticizing the
chairman for only allowing a sixty-day comment period). See also Public No-
tice, Federal Communications Commission, Media Bureau Extends Filing Dead-
lines For Comments On Media Ownership Studies (Sept. 28, 2007), available at
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DA-07-4097A1.pdf (deadline to sub-
mit comments extended).

59Press Release, Federal Communications Commission, FCC Announces Pub-
lic Hearing in Los Angeles on Media Ownership 1 (Sept. 8, 2006), available
at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-267288A1.doc. The hearings
were held in Los Angeles and El Segundo, Calif., Oct. 3, 2006; Nashville, on Dec. 11,
2006; Harrisburg, Pa. on Feb. 23, 2007; Tampa on Apr. 30, 2007; Chicago on Sept. 20,
2007; and Seattle on Nov. 9, 2007.

60Public Notice, Federal Communications Commission, FCC Announces Details for
Public Hearing on Media Ownership in Harrisburg, Pennsylvania 1 (Feb. 16, 2007),
available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-270612A1.doc.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 491

The Deliberations and Report & Order

In his appended comments to the R&O, Chairman Martin noted
that throughout the deliberations the Commission reviewed more than
166,000 comments filed by industry stakeholders, lobbyists, union mem-
bers, public interest groups and members of the general public.61 All ten
Commissioned studies, their peer reviews and the submissions from the
subsequent comment period were also taken into consideration, as was
the information gathered from the six public hearings which lasted
more than forty-four hours and included testimonies from 125 stake-
holder/expert panelists and 732 members of the general public.62

After its deliberations, in December 2007 the FCC voted 3-2 to mod-
ify the newspaper/broadcast cross-ownership rule;63 none of the other
rules under consideration was modified.64 The FCC’s Report and Order
that was released to the public on February 4, 2008, was 124 pages long
and included various sections outlining the rule change and the rea-
soning behind it. The R&O also contained numerous shorter sections
describing why the other rules under review had not been changed.
Various procedural sections were also included. Appended to the R&O
were statements of support by the three Republican Commissioners,
Chairman Martin, Commissioners Tate and McDowell, and statements
of dissent from the two Democrats, Commissioners Copps and Adelstein.

The section of the R&O outlining the FCC’s justification for modifying
the newspaper/broadcast cross-ownership rule began with a subsection

61R&O 2008, supra note 2, at 99-100.
62Jonathan A. Obar & Amit M. Schejter, Inclusion Or Illusion? An Analysis Of The

FCC’s Public Hearings On Media Ownership 2006-2007, J. OF BROAD. & ELEC. MEDIA
(forthcoming June 2010).

63As noted in the R&O, the modifications allowed in the top-twenty markets, cross-
ownership between any daily newspaper and radio station, or between a daily and a
broadcast television station – so long as the television station isn’t among the top four
stations in the market and that there are eight “major media voices” in the market.
In markets twenty-one and below, cross-ownership between a daily newspaper and
a broadcast station will be allowed only if the combination will increase local news
production and/or if one of the media outlets is failing. The Commission also noted that
if neither of these exceptions is met, it will still consider applications for cross-ownership
if it can be shown that: (1) the combination will increase local news production, (2)
each entity will have independent news production, (3) there are appropriate levels
of concentration in the market, and (4) there are considerable concerns regarding the
financial viability of the stations. R&O 2008, supra note 2, at 9-10. As noted earlier, on
May 15, 2008, the U.S. Senate voted to adopt a “resolution of disapproval,” sponsored
by Democrat Byron Dorgan of North Dakota and twenty-six other senators, nullifying
the FCC’s decision to modify the newspaper/broadcast cross-ownership rule. See John
Dunbar, Senate Votes to Roll Back Media Ownership Rule, USA TODAY, May 16, 2008,
available at http://www.usatoday.com/news/washington/2008-05-15-38997126 x.htm.

64The other rules under consideration were the radio/television cross-ownership rule,
local television ownership rule, local radio ownership rule, national television ownership
rule, and the dual network rule.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



492 J. A. OBAR

that provided the history of the rule and the ongoing debate, and was
followed by a subsection that outlined how the rule would be modified
and the justifications for making the change. These justifications were
presented by referring to submitted comments, studies, additional forms
of empirical data, and variegated assertions from proceedings past and
present. The central justifications presented by the Commission to sup-
port its decision have been organized here as five primary arguments:
functional equivalency, convergence, industry sustainability, ownership
and viewpoint, and cautious/modest approach.65

ARGUMENT ONE: FUNCTIONAL EQUIVALENCY

The most compelling justification the Report and Order presents for
modifying the newspaper/broadcast cross-ownership rule is the func-
tional equivalency argument. The FCC posits that by providing con-
sumers with equivalent services to those offered by traditional media –
specifically, quality sources for news and information, especially local –
new media are subverting the market dominance once enjoyed by news-
papers and broadcast stations. This supposed audience fragmentation
demonstrates that traditional media are encountering vibrant competi-
tion, and thus, cross-ownership between a newspaper and a broadcast
company that serve the same market would not produce a drastic re-
duction in the multiplicity of voices essential to the public interest of
individual markets.66

In developing this argument, the Commission emphasizes the rel-
evance of the Internet, but also addresses the impact of other media
technologies. Regarding online sources, the FCC asserts that “the In-
ternet as a major distribution channel for content has accelerated this
audience fragmentation.”67 To provide empirical support for this asser-
tion, the Commission cites one Pew Research Center study from 2006
that asked 3,011 individuals to identify their various sources for news.68

65As noted earlier, the Commission presented its arguments in a “Discussion” section
without formally organizing or labeling them. In order to assess the validity of each
assertion, the Commission’s justifications have been organized and labeled here as five
arguments.

66The FCC posited:
The data before us now show that the media environment has changed considerably over
the past three decades. The emergence of new forms of electronic media in recent years
has come at the expense of traditional media, and of newspapers in particular. . . . Faced
with these facts, we, like our predecessors, remain cognizant of our obligation to adjust our
regulations to “adequately reflect the situation as it is, not was.”

R&O 2008, supra note 2, at 14.
67Id. at 16.
68John B. Horrigan, Pew Internet & American Life Project, Online News: For Many

Home Broadband Users, The Internet Is A Primary News Source (Mar. 22, 2006),

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 493

The FCC does not present any of the statistical findings from the study,
but in a footnote states, “Internet resources may be used as a primary
source for news and information, or they may be used in conjunction with
broadcast stations and newspapers.”69 Referring to this argument in her
appended comments, Commissioner Tate added, “With the multiplicity
of sources now available at the click of a button, the historic concerns
underlying the newspaper-broadcast cross-ownership ban would seem
to be alleviated”70

Further attempts to describe the contemporary media marketplace as
fragmented were made as the FCC provided an extensive list of media
technologies that have been developed since 1975 and have flooded the
market with additional sources for news and information that under-
mine the dominance of traditional outlets.71 Empirical data describing
how these technologies act as functionally equivalent substitutes for
traditional media were not included.

Coupled with rhetoric describing the rule as both excessive and dated,
these assertions outline the Commission’s functional equivalency argu-
ment,72 and support the Commission’s claim that there is “ample evi-
dence in the record that marketplace conditions have indeed changed
[which justifies . . . ] a recalibration at this time.”73

http://www.pewinternet.org/∼/media//Files/Reports/2006/PIP News.and.Broadband.pdf.
pdf.

69R&O 2008, supra note 2, at 16 n.83.
70Id. at 119.
71For example:

The modern era of fragmentation began in the late 1970s, with the emergence of what
has grown to be hundreds of video programming channels available over cable and, later,
by satellite distribution. . . . [A]pproximately 86 percent of U.S. households subscribe to
video service provided by an MVPD, which includes cable, SMATV systems, direct broadcast
satellite (DBS), fiber-optic network service, wireless cable, and other such delivery systems.
. . . [I]ncreased efficiencies in the use of terrestrial broadcast spectrum allowed for increased
numbers of television and radio stations on the air since 1975; the number of radio stations
increased by approximately 76 percent, while there has been an 83.5 percent growth in the
number of television stations over the same period.

R&O 2008, supra note 2, at 15-16. In his appended comments to the R&O, Commissioner
McDowell added, “[A] plethora of wireless devices. . . iPods, Wi-Fi. . . . And that’s not
counting the myriad (of) new technologies and services that are coming over the horizon
such as those resulting from our Advanced Wireless Services auction of last year, or the
upcoming 700 MHz auction.” Id. at 123.

72An additional element of the Commission’s argument suggested that “as new dig-
ital technologies are being introduced, audiences continue to splinter, and advertising
dollars continue to shift with the changing structure of the marketplace.” Id. at 16. This
argument will not be addressed directly in this section because it refers primarily to
the sustainability of the newspaper industry (argument three), the FCC is not required
to ensure that companies can attract advertisers, and there is little empirical evidence
that demand has indeed shifted away from traditional media.

73Id. at 13.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



494 J. A. OBAR

REBUTTAL TO THE FUNCTIONAL EQUIVALENCY ARGUMENT

The FCC’s functional equivalency argument remains largely unsub-
stantiated as the empirical evidence demonstrating the relevance of
traditional news sources far outweighs the evidence to the contrary.
To support its assertion that the Internet as a source of news and
information has caused audience fragmentation and thus subverted
the market dominance of traditional outlets, the FCC cites one Pew
study from 2006. The findings contribute only moderate support to the
Commission’s argument. The study found that among the 3,011 adults
surveyed, 1,014 were broadband users. Of those users, 43% access
news online “as part of the daily news diet;”74 however, 57% said they
utilize local TV for the same purpose, 49% said national TV, 49% radio
and 38% the local paper. Traditional media were shown to be an even
greater factor when all respondents were analyzed; 59% said their
news diet included local TV, 47% said national TV, 44% radio and 38%
the local paper; 23% said the Internet.75

Indeed, the FCC demonstrates that some individuals are utilizing
new media sources when accessing news and information, but the ques-
tion remains, are these sources functionally equivalent substitutes to
traditional media that are subverting the importance of those tradi-
tional sources? Most of the empirical research available suggests that
the answer is no (ironically, this point is acknowledged by the FCC
in another section of the R&O).76 The primary problem with the Pew
study cited by the Commission is that it asks consumers about the ele-
ments of their “news diet” and does not focus on primary news sources.77

Thus, the study cited in the R&O cannot determine whether consumers
are accessing the Internet as a substitute for or supplement to tradi-
tional sources. Perhaps in an attempt to deal with this issue, one of the
FCC’s ten ownership studies (Commissioned for this review process) en-
titled, “How People Get News and Information” assessed which outlets

74Horrigan, supra note 68, at i.
75Id.
76Even though the Commission makes the argument for the contrary in an earlier

section of the R&O, when discussing the concept “major media voices” it notes, “[W]e
cannot conclude that other voices are major sources of local news or information. Our
data reflects only that most consumers primarily rely on newspapers and broadcast
television for local news.” R&O 2008, supra note 2, at 35.

77For example, one of the questions posed by the Pew study asks, “Do you ever use the
Internet to . . . get news online?” Pew Internet & American Life Project, Explore Survey
Questions (Mar. 22, 2006), http://www.pewinternet.org/Reports/2006/Online-News-For-
many-home-broadband-users-the-internet-is-a-primary-news-source.aspx. These find-
ings also fail to provide information regarding the quality and type of news accessed
online and via traditional sources.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 495

consumers viewed as primary sources for news and information.78 The
study was based on interviews with 3,101 individuals. Of the respon-
dents, 75.5% said either local newspapers (30.1%), broadcast television
(38.2%) or radio (7.2%) were their primary sources of news an informa-
tion. Only 6.7% said the Internet.79

Recent studies by Mark Cooper, of the Consumer Federation of Amer-
ican and Consumers Union,80 and the Radio-Television News Directors
Foundation81 offer similar findings, demonstrating repeatedly that
traditional media outlets continue to be the primary sources for local
and national news and information. Pew Research recently provided
further evidence regarding the continued dominance of traditional
media, but with an emphasis on national news.82 Research assessing
where individuals got their news regarding the 2008 election showed
that 80% of consumers viewed newspapers or broadcast outlets as their
main sources for election coverage (62% television, 12% newspapers,
8% radio), whereas only 15% of those sampled noted the Internet as
their primary source.83

Though the Commission does not include any reference to these find-
ings in the section reserved for discussion relevant to its decision to
repeal the newspaper/broadcast cross-ownership rule, they do include
such a reference in the background section, noting,

[W]hile the marketplace is fragmenting and the revenue needed to main-
tain traditional media operations appears to be declining, the data also
show that mainstream media continue to hold a major position in the mar-
ketplace, particularly in the markets for the provision of news and infor-
mation. Commission-sponsored studies and those of third parties indicate
that consumers still rely most heavily on broadcast television stations and
daily newspapers for local news and other non-entertainment fare.84

To further refute its own argument, the FCC notes that when con-
sumers do go to the Internet for news, most go to sites owned and op-
erated by companies that also own newspapers and broadcast stations:

78NIELSEN MEDIA RESEARCH, FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION TELEPHONE
STUDY (2007), http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DA-07-3470A2.pdf.

79Id. at 91.
80Mark Cooper, Study 7: Media Usage: Traditional Outlets Still Dominate Local News

And Information (nd), http://www.stopbigmedia.com/filing/part 3.pdf.
81Bob Papper, Radio-Television News Directors Foundation, 2006 Future Of

News Survey (Sept. 2006), http://www.rtnda.org/pages/media items/the-future-of-news-
survey239.php

82Pew Research, Social Networking and Online Videos Take Off: Internet’s Broader
Role in Campaign (2008), http://people-press.org/reports/pdf/384.pdf.

83Id. at 4.
84R&O 2008, supra note 2, at 7.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



496 J. A. OBAR

“This appears to be due in part to the power of ‘branding’ in a competitive
marketplace; existing newspapers and broadcasters enjoy the benefits of
years of consumer familiarity and trust.”85 Various Pew studies support
this claim,86 as do the FCC’s own data.87 Understanding this empirical
evidence is essential when considering whether Internet sources are
functionally equivalent substitutes to traditional sources. By stating
that Internet sources are substitutes of this kind, it is being suggested
that these sources are distinctive, unique voices and are thus expanding
upon the diversity of choices available to the consumer. This seems to be
the insinuation of Commissioner McDowell when he refers to the frag-
mented marketplace which includes, “the Internet and its millions of
websites and bloggers” as well as Commissioner Tate when she describes
how the multiplicity of sources available online have seemingly allevi-
ated all concerns specific to the newspaper/broadcast cross-ownership
rule.88 In essence, if ever there was evidence that the majority of con-
sumers watched CNN, MSNBC or even a local Fox or ABC station via
online feeds or if most readers read the New York Times or USA Today
online, this certainly shouldn’t justify a rule-change that would allow
the media conglomerates affiliated with these sites to consolidate power
and purchase independent outlets, as the balance of power would have
endured the shift to the online world.

The conclusion to be drawn from the empirical evidence labels on-
line news consumption as a supplementary activity, secondary to the

85Id.
86See Horrigan, supra note 68, at iv. See also Pew Research Center Biennial News

Consumption Survey, Maturing Internet News Audience – Broader Than Deep: On-
line Papers Modestly Boost Newspaper Readership (July 30, 2006), http://people-
press.org/reports/pdf/282.pdf.

87See NIELSEN, supra note 78, at 37.
88R&O 2008, supra note 2, at 119. One additional source of concern is the

“aggregator site” – a Web site that “aggregates” or collects content from other
sources (traditional or online) and then exhibits that content on its own site. Ex-
amples like the Drudge Report and the Huffington Post have editors who manu-
ally collect headlines, articles and media clips, while other sites use complicated
algorithms to automatically aggregate materials from the web. See Emma Heald,
Google News and Newspaper Publishers: Allies or Enemies?, Editorsweblog.org, Mar.
11, 2009, http://www.editorsweblog.org/analysis/2009/03/google news and newspaper
publishers all.php. While aggregator sites may be popular sources for news online,
and thus seem to operate as functionally equivalent substitutes for traditional sources,
many do not develop and produce original news, they merely organize and offer ma-
terials created by others (there are a few examples like Huffington Post that do offer
some original content, however, this does not discount the extensive amount of con-
tent aggregated by these sites, likely in an attempt to attract readers). Therefore, even
though aggregator sites are becoming increasingly popular, they are not functionally
equivalent alternatives to traditional sources as they usually require the content from
traditional sources to operate. The overuse of newswire stories by traditional outlets
does complicate this issue.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 497

primary consumption of news and information from traditional out-
lets.89 As noted in one Pew study,

The arrival of the internet as a news option has not changed this basic
pattern of news consumption over the past decade. In 1996, 52% used
multiple news sources on a typical day, 33% just one source, and 15% got
no news – little different from today. This stability reflects the fact that
the internet is, for the vast majority of its users, a supplement to other
traditional news sources. Of the 23% who get news online on a given
day, the vast majority also use other news sources; just 4% of the public
relies on the web alone. And the average online news consumer spends
far more time per day getting news on TV, newspaper and radio than they
do getting news online.90

The claim that traditional media are losing market dominance re-
mains unsubstantiated. Ironically, in another section of the R&O, the
Commission contradicts its functional equivalency argument by ac-
knowledging that “although the future landscape of the online media
world is difficult to predict, for the foreseeable period ahead it appears
that traditional media outlets will remain important sources of news
and information, especially at the local level.”91

The majority of consumers are still drawn to traditional sources
of media, in part because of branding, but most importantly because
“[n]ewspapers and, to a somewhat lesser extent, broadcast stations still
continue to serve as the most organized, systematic gatherers of news
and information in their communities.”92 Until it can be demonstrated
that consumers are truly engaged in a multiplicity of functionally equiv-
alent media choices, cross-ownership between a newspaper and a broad-
cast station that serve the same market will hinder the multiplicity of
voices available, and therefore, is not in the public interest.

ARGUMENT TWO: CONVERGENCE

A second argument presented in the R&O suggests that cross-
ownership between a newspaper and broadcast station leads to the
production of more local news. This increase is tied to the concept of
media convergence – what some describe as the process of resource and

89See Cooper, supra note 80, at 132; Mark Cooper, Study 8: The Internet And Lo-
cal News And Information (nd), http://www.stopbigmedia.com/filing/part 3.pdf. See also
Pew Research Center Biennial News Consumption Survey, supra note 86, at 2.

90Pew Research Center Biennial News Consumption Survey, supra note 86, at 11-12.
91R&O 2008, supra note 2, at 7.
92Id. at 21.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



498 J. A. OBAR

cost sharing93 and others describe (in terms of news production) as the
collaboration between broadcast, print and online journalism.94

In developing its argument, the FCC cites stakeholder comments from
Media General, Gannett, Belo Corp. and other media conglomerates
supporting convergence.95 These companies claim that convergence (via
cross-ownership) leads to the production of more local news content
because it enables media companies to spread the high fixed costs of
newsgathering across multiple businesses, as well as pool their creative
resources in converged newsrooms.96

To further its argument, the FCC also cites three of its ten recently
Commissioned studies:97 Study 6, “The Effects of Cross-ownership on
the Local Content and Political Slant of Local Television News;” Study 3,
“Television Station Ownership Structure and the Quantity and Quality
of TV Programming,” and Study 4.1, “The Impact of Ownership Struc-
ture on Television Stations’ News and Public Affairs Programming.”
Each study addressed the relationship between cross-ownership, con-
vergence and the production of news and information and yielded find-
ings suggesting that cross-owned stations produce more news (local
news in some instances) than non-cross-owned stations.98

Once each study was completed, each underwent a very public and
somewhat unprecedented (for the FCC) peer-review process. The Com-
mission selected the reviewers, had them review the studies and then
posted the studies, the review invitation letters – with reviewer names

93See Laura K. Smith, Andrea H. Tanner & Sonya F. Duhe, Convergence Concerns in
Local Television: Conflicting Views from the Newsroom, 51 J. OF BROAD. & ELEC. MEDIA
555 (2007).

94See Jane B. Singer, Partnerships And Public Service: Normative Issues For Journal-
ists In Converged Newsrooms, 21 J. OF MEDIA ETHICS 30 (2006).

95R&O 2008, supra note 2, at 11-12, 19, 21, 24-25, 41, 45-47.
96The R&O reported:

We continue to find evidence that cross-ownership in the largest markets can preserve
the viability of newspapers without threatening diversity by allowing them to spread their
operational costs across multiple platforms. In doing so, they can improve or increase
the news offered by the broadcaster and the newspaper. Numerous media owners provide
examples of cost savings and shared resources leading to more local coverage and better
quality news coverage. Numerous parties cite to examples of the introduction of new or
additional newscasts due to cross-owned combinations in markets. Cox offers examples
of its local programming and community service efforts in markets where it owns same-
market broadcast stations and newspapers. Media General notes that its six cross-owned
stations provide between 20.5 and 32 hours of local news per week.

R&O 2008, supra note 2, at 23-24.
97While all ten studies dealt with ownership issues, the three studies cited placed

specific emphasis on cross-ownership issues.
98The production of local news was a central focus of the FCC’s inquiry but was only

addressed by studies 3 and 6, study 4.1 did not distinguish between local and non-local
news.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 499

included – and the peer-reviews on its Web site.99 In each of the letters
sent to the reviewers it was noted that,

OMB [Office of Management and Budget] requires that influential sci-
entific information on which a Federal Agency relies in a rule-making
proceeding be subject to peer review to enhance the quality and credibil-
ity of the government’s scientific information.. . . In performing these peer
reviews, we ask that you evaluate and comment on the theoretical and
empirical merit of the information.100

After presenting some of the findings of the three studies and com-
menting on the various peer reviews, the FCC also discussed the find-
ings of various empirical studies101 that had been submitted to the
Commission which opposed the Commission’s argument.102 The FCC

99For each of the three studies, Michelle Connolly, chief economist for the FCC, and
Jonathan Levy, deputy chief economist, sent letters of request to the reviewers. Connolly
sent requests to Dr. Matthew Gentzkow (Study 6); Dr. Phillip Leslie (Study 4.1) and Dr.
Lisa M. George (Study 3). Levy sent requests to Dr. Kenneth Goldstein (Study 6 & Study
4.1) and Dr. Philip M. Napoli (Study 4.1 & Study 3). While all of the peer reviewers are
among the top academics in their respective fields, the (somewhat cynical) suggestion
that political and philosophical leanings could have been a factor in the choices of
Connolly and Levy must be mentioned. Clearly, Connolly decided that economists were
the best choice for the review process, while Levy moved towards the social and political
sciences. Connolly and Levy did seemingly try to make the process as objective as
possible however, noting in the request letters that the process would not be anonymous,
and also that each party was free to comment on the potential conflicts of interest of the
other parties involved.

100United States Government, Memorandum: Peer Review of Influential Sci-
entific Information in the Media Ownership Proceeding (2007), available at
http://www.fcc.gov/mb/peer review/prreqstudy6a.pdf. This is one of the fifteen review
requests sent by either Michelle Connolly or Jonathan Levy to the various peer review-
ers for the ten studies.). Some of the letters, using identical language, also noted:

You should consider, among other things,whether: (1) the methodology and assumptions
employed are reasonable and technically correct; (2) whether the methodology and assump-
tions are consistent with accepted economic theory and econometric practices; (3) whether
the data used are reasonable and of sufficient quality for purposes of the analysis; and (4)
whether the conclusions, if any, follow from the analysis.

Id. at 1. In addition, in the footnotes:
The OMB Bulletin states in relevant part: “Peer reviewers can make an important contri-
bution by distinguishing scientific facts from professional judgments. Furthermore, where
appropriate, reviewers should be asked to provide advice on the reasonableness of judg-
ments made from the scientific evidence. However, the charge should make clear that the
reviewers are not to provide advice on the policy.” OMB Bulletin, 70 Fed. Reg. at 2669.

Id. at 1, n.3.
101One study was submitted by Consumer’s Union and the other was a study by Michael

Yan submitted by the McGannon Research Center entitled, “Newspaper/television
Cross-Ownership and Local News and Public Affairs on Television Stations: An Em-
pirical Analysis.”

102The Consumer’s Union study suggested that “newspaper/television combinations do
not increase the total quantity of local news in the market.” R&O 2008, supra note 2, at

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



500 J. A. OBAR

evaluated the data on both sides103 along with the criticism levied
against the three commissioned studies and concluded that “[w]e rec-
ognize that there is disagreement in the studies. On balance, however,
we conclude that the weight of evidence indicates that cross-ownership
can promote localism by increasing the amount of news and information
transmitted by the co-owned outlets.”104

FCC Study 6: “The Effects of Cross-Ownership on the
Local Content and Political Slant of Local Television
News”

In Study 6,105 Jeffrey Milyo content analyzed three days of evening
newscasts that aired the week before the 2006 general election.106 The
study assessed newscasts from all twenty-nine cross-owned stations in

28. The Yan study suggested, “[T]hat while cross-owned stations are more likely to have
local news programming, they do not broadcast more local news than other stations
that also provide local news, and that cross-ownership has no significant relationship
with the presence or the quantity of local public affairs programming on commercial
television.” Id. at 28.

103The R&O critiqued the two submitted studies opposing the Commission’s argument.
Regarding the first study the Commission noted that “due to numerous difficulties with
CU’s analysis, we find that we cannot rely on its conclusions.” Id. For example, “[I]t is not
clear what measure CU used for total quantity of local news, but it appears that the mea-
sure is limited to broadcast television news . . . As a result, CU’s measurements are in-
complete, and we cannot rely upon them.” Id. Furthermore, “CU statistical results do not
show a statistically significant effect of cross-ownership. . . . Media General submits a
critique of CU’s criticisms that agrees with these findings.” Id. Regarding the Yan study:

NAA submits a statement by Professor Jerry Hausman disagreeing with results [noting
that. . . ] the Yan Study actually shows that cross-owned stations air considerably more
minutes of local news . . . even when the sample size is effectively limited through Yan’s
econometric model to stations that air local news and when other variables are taken
into account. . . . Yan’s conclusion is misleading because the absence of statistical signifi-
cance most likely stems only from the small size used in the Study, not from any lack of
relationship between cross-ownership and the quantity of local news aired.

Id. at 28-29. The FCC also notes that two other peer reviewers agreed with Hausman’s
critique. Id.

104Id. at 29.
105Study 6 was described in the R&O as follows:

Three Media Ownership Studies analyzed the effects of newspaper/broadcast cross-
ownership on television news coverage and local content. Study 6 concluded that “local
television newscasts for cross-owned stations contain on average about 1-2 minutes more
news coverage overall, or 4 to 8 percent more than the average for non-cross-owned sta-
tions.” The author further concluded that newspaper cross-ownership is also “significantly
and positively associated with both local news coverage and local political news cover-
age,” finding that cross-owned stations show 7-10 percent more local news than do non-
cross-owned stations. The study author also found that on average, cross-owned stations
broadcast about 25 percent more coverage of state and local politics. The author also gen-
erally noted that newspaper/broadcast cross-ownership is associated with more candidate
coverage, more candidate speaking time and more coverage of opinion polls.

R&O 2008, supra note 2, at 25-26.
106Jeffrey Milyo, The Effects Of Cross-Ownership On The Local Content And Po-

litical Slant Of Local Television News (Study 6) (2007), http://hraunfoss.fcc.gov/
edocs public/attachmatch/DA-07-3470A7.pdf

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 501

the United States and from a number of the non-cross-owned stations
that compete in the same markets. The findings suggest that televi-
sion stations cross-owned with newspapers present 4-8% more news
than non cross-owned stations, 7–10% more local news and 25% more
coverage of state and local politics.107

Peer Review

The first peer review was conducted by Matthew Gentzkow from the
University of Chicago.108 While he criticized the study for only looking
at three days of news right before an election, he noted that the “data
are reasonable and appear to be of very high quality.”109

The second peer review was conducted by Kenneth Goldstein from
the University of Wisconsin-Madison, Matthew Hale from Seton Hall
Universtiy and Martin Kaplan from the University of Southern Califor-
nia.110 The reviewers began quite differently from Gentzkow, noting that
overall, the empirical data “are so limited that the study’s conclusions
do not and cannot possess the reasonable level of confidence necessary
to provide policy makers with useful evidence on which to base their
regulatory decisions.”111 The reviewers called the sample “inherently
flawed.”112 They noted that numerous studies have demonstrated that
news coverage before an election is markedly different from the rest
of the year – raising issues regarding the representative nature of the
sample—and that only reviewing three days of one type of newscast
compounded this problem.113 With regard to the findings, the review-
ers harshly criticized the study for emphasizing weak or statistically
insignificant findings that supported cross-ownership, while almost ig-
noring stronger, statistically significant findings that argued against it.
They noted that four of the five regression models displayed no statis-
tically significant increase in overall news by cross-owned stations and
specific to the newspaper/broadcast cross-ownership rule, when sports
and weather were taken out of the analysis, there was no statistically
significant increase in local news associated with cross-owned newspa-
pers under any of the study’s models. Stated quite bluntly, the reviewers
called the study’s argument “at best, arbitrary; at worst, misleading.”114

107Id. at title page.
108Matthew Gentzkow, Peer Review Evaluation: FCC Media Ownership Study #6

(2007), http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy6.pdf.
109Id. at 2.
110Kenneth Goldstein, Matthew Hale & Martin Kaplan, Invited Peer Review of FCC

Media Ownership Study 6 (2007), http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy6a.pdf
111Id. at 1.
112Id.
113Id. at 1-3.
114Id. at 4.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



502 J. A. OBAR

Assessment of Study 6 and the Peer Review

While Goldstein, Hale and Kaplan’s comments regarding the intent
of the author are particularly harsh, their analysis (for the most part) is
correct. Aside from the limitations of the methodology, the findings are
certainly far from conclusive. As Milyo states over and over in the results
section (but oddly not in the abstract), most of the initial data analysis
lacks statistical significance.115 For companies cross-owned with a news-
paper, four of the five models show no statistically significant increase
in total news or local news (when sports and weather are included), and
none of the models show significant increases in state and local political
coverage or local news when sports and weather are excluded.116

So if most of the primary data were insignificant, how was the author
able to claim in the abstract that television stations cross-owned with
newspapers produce 4-8% more overall news, 7–10% more local news
and 25% more state and local political coverage? In short, he reworked
the analysis. In a table placed at the back of the fifty-six-page document
(Table A3 was the twenty-second of the twenty-four tables presented),
Milyo constructed “pooled models” for two of the five initial models (his
description of this analysis is very unclear in the document) and was able
to produce statistical significance for total news, local news and state
and local politics. The three results noted in the abstract were all taken
from Table A3.117 (It must be emphasized that these results figured very
prominently in the R&O, being both the first non-footnoted reference to
the Commissioned studies and the first and most extensive reference to
the three studies cited in support of the convergence argument.)

It is troubling that Milyo, claiming to be objective, would not only
frame his abstract in such a way as to make it seem like the majority
of his findings were supported, but that he would also make the effort
to tease-out statistical significance in support of the FCC’s second ar-
gument (coincidentally providing support for the eventual rule-change)
when strong statistical significance was found in other areas of the ini-
tial analysis. For example, radio cross-ownership was often associated
with considerably less news coverage (in some instances upwards of
seven minutes less).118 These findings were strongly significant in all of
the models assessing local news coverage (sports and weather excluded)
and coverage of state and local politics.119 Of course, these findings –

115The “initial data analysis” refers to Milyo’s initial regression models; he later pooled
the data from these models to produce significant findings.

116“Total news” seemingly requires that sports and weather are included, likely the
reason that there isn’t a “total news” analysis without these elements.

117Milyo, supra note 106, at title page, 19, 20, 21, 54.
118Id. at 17-18, 35.
119Id. at 37-38.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 503

which did not need teasing-out – were excluded from the abstract. It is
also confusing why the initial peer-review by Matthew Gentzkow first
praised the data analysis, and then attempted to replicate most of the
statistical findings except those in Table A3. Nevertheless, the fact re-
mains that the study’s findings were far from conclusive. That Milyo
was able to rework the analysis to produce some statistical significance
does little to negate the lack of statistical significance produced by the
study’s initial models. No matter how Milyo presented the abstract, the
results of Study 6 were so inconclusive that they contributed very lit-
tle to support the FCC’s second argument. This point is essential to
note, because in terms of support for the eventual rule-change, Milyo
produced what is by far the FCC’s most valuable study – likely why
the data was displayed so prominently in the R&O. Of the three rele-
vant studies, Study 6 was the only content analysis, the only study that
looked at actual television content. The other studies (discussed mo-
mentarily) suffered from extensive methodological problems, primarily
because the authors chose to analyze television schedules, limiting their
ability to comment empirically on the amount of programming that ac-
tually aired.120 This certainly makes Milyo’s study the backbone of what
is perhaps the FCC’s strongest argument. It must be clarified that the
current analysis is not suggesting that the findings of Milyo’s study are
entirely without merit; rather, the assertion being made here is that the
findings are certainly far from conclusive, and thus should hardly be
the basis upon which to substantiate a central argument.

FCC Study 4.1: “The Impact of Ownership Structure
on Television Stations’ News and Public Affairs
Programming”

Study 4121 was a review of scheduled programming that aired be-
tween 2002 and 2005 on approximately 6,700 television stations.122 The

120When performing empirical analyses for the purpose of comparing the number of
seconds of local programming produced by stations with differing ownership structures,
the choice to look at scheduled programming makes it almost impossible to assess how
much actual local programming was produced, imposing a tremendous limitation on the
study’s validity.

121Study 4.1 was described in the R&O as follows:
Study 4.1 collected data on the news and public affairs programming provided by television
stations and analyzed the relationship between the quantity of such programming and
the ownership structure of each television station. After examining the programming of
approximately 1700 stations between 2002 and 2005, the author concluded that crossowned
stations provided 11 percent (18 minutes) more news programming per day than other
stations.”

FCC, R&O 2008, supra note 2, at 27-28.
122Daniel Shiman, FCC Media Study 4: News Operations: Section I: The Impact of

Ownership Structure on Television Stations’ News and Public Affairs Programming
(2007), http://hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DA-07-3470A5.pdf

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



504 J. A. OBAR

findings suggested that stations cross-owned with newspapers provided
11% (eighteen minutes) more news programming each day than non-
cross-owned stations.

Peer Review

Goldstein’s group123 reviewed this study as well and criticized the
choice to review scheduled news programming as opposed to actual news
programming – findings regarding plans as opposed to action seemed
flawed at the outset. Goldstein, Hale and Kaplan also criticized the
decision to include all minutes devoted to each news block (including
advertising, sports, weather, teasers and bumpers) in the total minutes
analyzed. They noted that there was also no distinction made between
local and non-local news in the minutes analyzed. Thus Shiman had no
way of knowing how much local news actually aired on any of the chan-
nels: “It treats minutes of national newsmagazine programming and
nightly network news the same as minutes spent on local school board
races or hospital closings.”124 This point was also made by the two other
reviewers, Philip Napoli of Fordham University125 and Phillip Leslie of
Stanford University.126 In terms of the data analysis, Goldstein’s group
noted that “there is little done. . . to verify that the results are robust
across different specifications and different time periods”127 and that
“given the nature of the dataset. . . standard errors should be calculated
allowing for clustering. Failure to do so. . . may lead to conclusions that
particular relationships are statistically significant when, in fact, they
are not.”128 The group also noted that in comparison to the findings pre-
sented, the study downplayed other, stronger findings that conflicted
with the overall argument that cross-ownership leads to more local
news.129

123Kenneth Goldstein, Matthew Hale & Martin Kaplan, Invited Peer Review
Of FCC Media Ownership Study 4 Section 1 (2007), http://www.fcc.gov/mb/
peer review/prstudy4.1.pdf [hereinafter Goldstein Study 4.1 Review].

124Id. at 2.
125Philip M. Napoli, Peer Review Of FCC Media Ownership Study #4-1(2007),

http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy4.1a.pdf [hereinafter Napoli Study 4.1 Re-
view].

126Phillip Leslie, Review of “The Impact of Ownership Structure of Televi-
sion Stations’ News and Public Affairs Programming” by Daniel Shiman (2007),
http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy4.pdf [hereinafter Leslie’s Shiman Review].

127Goldstein Study 4.1 Review, supra note 123, at 4.
128Id.
129Specifically they note, “The principal finding emphasized by the study is that

duopolies lead to increased news programming. Yet the study’s own data . . . lead to
two statistically significant conclusions that contradict this highlighted finding – con-
clusions which are neither mentioned in the study’s Abstract, nor discussed except
glancingly in the text of the report. These inconvenient findings are (1) that markets

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 505

Napoli’s review began by noting that the statistical analyses and the
amount of data gathered was seemingly a great improvement upon pre-
vious research in the area. He stated that he was “disappointed” that the
study did not distinguish between local and non-local programming due
to the extensive nature of the analysis.130 The remainder of the review
was somewhat critical of various elements of the data and analysis; for
example, he noted that sampling from a “sweeps” period could perhaps
make the data unrepresentative of the programming aired the rest of
the year. Napoli also noted how the choice to analyze scheduled pro-
gramming was also concerning because the TMS database131 has been
known to construct their labels too broadly.132 In his review of study 3
(which also used the TMS database), he described the problem:

[I]n a study of local public affairs programming, we once found a local
station’s program called “10’s” listed as Public Affairs, but when we called
the station to determine the nature of the program, it was described to us
as “our local hot body contest.” So, experience has taught me that some
sort of verification process to assess the extent to which the programs are
being coded correctly by TMS is useful.133

While Leslie’s review was also critical of the combination of local and
non-local news (in addition to a number of other specific areas of the
data collection), he noted, “Despite these limitations the data are valu-
able and should be taken seriously— these aspects do not undermine
the analysis, but they do lead me to question the broader relevance of
the findings.”134 Throughout the remainder of the review, Leslie offered
various suggestions for improving upon the methodology and data anal-
ysis, and concluded that “overall, the conclusions of the paper are sub-
stantiated by the analysis. However, the findings are puzzling in some

with more unrelated stations – i.e., markets with fewer or no duopolies – air more news
minutes than markets with more duopolies; and (2) that the presence of additional un-
related stations in a market increases the amount of public affairs minutes, while the
presence of duopolies decreases public affairs programming.” Id. at 5.

130Napoli Study 4.1 Review, supra note 125, at 1.
131The Tribune Media Services (TMS) program schedule media database.
132Napoli Study 4.1 Review, supra note 125, at 3. Though he did note:

I have used this data source a number of times and have found it to be as thorough and
reliable a data source available in terms of local television program schedule information.
. . . misclassifications in the program categorizations fortunately seem to happen relatively
infrequently, so I’m not calling into question the use of the TMS database.

Id. at 3.
133Philip M. Napoli, Peer Review Of FCC Media Ownership Study #3, 3-4 (2007),

http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy3a.pdf
134Leslie’s Shiman Review, supra note 126, at 2.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



506 J. A. OBAR

respects, and the magnitudes of several of the estimates are sensitive
to alternative specifications.”135

Assessment of Study 4.1 and the Peer Review

Whether the findings of study 4.1 were significant or not, the ex-
tensive methodological problems the study faced cannot be discounted
as they cast considerable doubt on the validity of the findings. The no-
tion that non-news minutes (including advertising) were included in the
conceptualization of news content is highly problematic, especially when
analyses made comparisons based upon every second of news content
produced – this was a point advanced to varying degrees by all three
peer review groups. Above all, however, whether the data collection
and analysis were performed correctly or not, it cannot be ignored that
the eventual findings of the study provided little empirical support to
the FCC’s convergence argument. Study 4.1 addressed the relationship
between ownership structure and total news content—it did not ad-
dress local news content in any way. This is essential to note as all three
studies were introduced in the R&O by the following statement:

On balance, we believe the evidence suggests that some newspa-
per/broadcast cross-ownership combinations can enhance localism. Three
Media Ownership Studies analyzed the effects of newspaper/broadcast
cross-ownership on television news coverage and local content.136

As the FCC’s convergence argument focuses specifically on the re-
lationship between cross-ownership and the production of local news
content, the fact that study 4.1 made no claim regarding this relation-
ship suggests that that the study’s findings did little to advance the
FCC’s case.

FCC Study 3: “Television Station Ownership Structure
and the Quantity and Quality of TV Programming”

Study 3137 by Gregory S. Crawford utilized the same TMS database
employed in study 4.1 and analyzed the scheduled programming for
more than 1,500 full-power broadcast television stations in the United

135Id. at 3.
136R&O 2008, supra note 2, at 25.
137Study 3 was described in the R&O as follows: “Study 3 analyzed the relationship

between the ownership structure of television stations and quantity and quality of televi-
sion programming between 2003 and 2006, finding that cross-owned television stations
broadcast (approximately 3.0 percentage points) more local news programming.” Id. at
26-27.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 507

States from 2003 through 2006.138 Among the findings relevant to this
inquiry, the study concluded that newspaper cross-ownership leads to an
increase in local news. It also noted, however, that while locally owned
stations offer less local news, “this result disappears when controlling for
other features of the ownership structure.”139 In some instances, owner-
ship by a corporate parent was associated with an increase in local news,
while in other instances it was associated with less.140 Lastly, locally-
owned stations aired more public affairs programming than cross-owned
stations.

Peer Review

The peer reviews of this study were performed by Lisa George of
Hunter College141 and Philip Napoli.142 George began by noting that
“[o]verall the study considers an interesting question with appropri-
ate data and methods and should ultimately prove useful for policy
purposes.”143 She follows with a number of criticisms. Relevant to this
inquiry, she notes first that the study does not “include specifications
that would demonstrate the robustness, or reveal the fragility, of regres-
sion results.”144 George also notes that it would have been helpful for
the author to include information on the data distributions in order to
fully evaluate the quality of the results. George also would have pre-
ferred a more detailed description of the ownership variables and the
methods of analysis; for example, she noted that the controls for “parent
corporation” were not very clear.145

Napoli began by noting that while the study provided another contri-
bution to an area lacking research, it suffered from numerous problems.
First, the study was not properly grounded in the previous literature.
Napoli again presented concerns regarding the labels used in the TMS

138Gregory S. Crawford, Television Station Ownership Structure and the Quantity
and Quality of TV Programming “Study 3” (2007), available at http://www.hraunfoss.
fcc.gov/edocs public/attachmatch/DA-07-3470A4.pdf

139Id. at 23.
140The author notes, “The results. . . with DMA dummies suggest television stations

owned by corporate parents with larger annual revenue offer more local news. . . . By
contrast, using channel fixed effects, an increase in the size of a corporate parent’s
annual revenue is correlated with a decrease in the amount of local news.” Id. at 23.

141Lisa M. George, Peer Review Of FCC Media Ownership (#3) (2007),
http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy3.pdf [hereinafter Lisa Study 3 Review]

142Philip M. Napoli, PEER REVIEW OF FCC MEDIA OWNERSHIP STUDY #3 (2007),
http://www.fcc.gov/mb/peer review/prstudy3a.pdf [hereinafter Napoli Study 3 Review]

143Lisa Study 3 Review, supra note 141, at 1.
144Id. at 1.
145Id. at 5.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



508 J. A. OBAR

database as well as concerns regarding the use of data from a “sweeps”
period.146 He wrote:

The biggest challenge that this study faces – and one that I’m not sure it
successfully overcomes – involves substantial limitations in the availabil-
ity of the data necessary to conduct the kinds of analyses attempted in this
study. As the author makes quite clear at various points, there are a num-
ber of analytical compromises that needed to be made to accommodate
varies [sic] idiosyncrasies and gaps in the available data.147

Napoli also wrote that he found it odd that the author differentiated
between local news and non-local news, but not local public affairs pro-
gramming and non-public affairs programming. He also was critical of
the author’s over-emphasis on the findings that demonstrated cross-
ownership being associated with more local news as other conflicting
findings were seemingly just as compelling, noting, “It wasn’t clear to
me what makes this finding stronger than any of the others, particularly
since Newspaper-TV cross-ownership is not a significant independent
variable when DMA and Channel fixed effects are simultaneously taken
into consideration.”148

Assessment of Study 3 and the Peer Review

In addition to the points raised by the peer review, Study 3 suffered
from many of the same methodological problems as study 4.1, as it also
wasn’t a content analysis, and chose to analyze schedules instead of ac-
tual programming. These issues cast doubt on all of the findings as the
researcher clearly valued quantity over definitive accuracy. Crawford
did find that newspaper cross-ownership leads to an increase in local
news in some instances; however, he also found that in other instances,
consolidated media companies provide less local news. Crawford also
found that locally-owned television stations provide more public affairs
programming than cross-owned stations. Whether these results were
compromised by methodological issues, when taken together, they pro-
vide little empirical support to the FCC’s second argument, primarily
because the findings support both sides of the issue.

After reviewing the three Commissioned FCC studies cited to support
the convergence argument, perhaps taken together, the small advances
might have contributed some support to the Commission’s case. Consid-
ering that each of the studies suffered from extensive methodological

146Napoli Study 3 Review, supra note 133, at 2, 3, 4.
147Id. at 1.
148Id. at 5.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 509

problems, however, and in the end only produced mediocre findings,
it remains unclear whether convergence (via cross-ownership) leads to
more local news, and as a result, the FCC’s second argument remains
unsubstantiated.

Additional Research

While the new FCC studies failed to yield the strongest of conclu-
sions, other studies have demonstrated empirically, with statistically
significant results, that consolidation of ownership in varying forms
does not lead to an increase in local news content.149 For example, a
recent study found that news departments operated by a small media
group produced more local news and more locally produced video than
large chain-based broadcasting groups.150 This study presented simi-
lar findings to the now infamous “hidden” FCC report151 that found
that local ownership resulted in almost five and a half more minutes
of local news and over three minutes more of local on-location news.152

Recent research by Philip Napoli and Michael Yan has demonstrated
that duopolies have been linked to a decrease in the amount of local

149In the R&O Consumers Union and McGannon Research each submitted studies to
the FCC that demonstrated that cross-ownership does not lead to the production of
more local news; however, both were heavily criticized by the Commission in the R&O.
R&O 2008, supra note 2, at 28-29.

150David K. Scott, Robert H. Gobetz & Mike Chanslor, Chain Versus Independent
Television Station Ownership: Toward An Investment Model Of Commitment To Local
News Quality, 59 COMM. STUDIES 84 (2008).

151The “hidden” report was a 2004 study commissioned by the FCC which demon-
strated that ownership concentration was associated with less local television news.
Adam Candeub, associate professor of law at Michigan State University, “said se-
nior managers at the agency ordered that ‘every last piece’ of the report be de-
stroyed. ‘The whole project was just stopped - end of discussion,’ he said. Can-
deub was a lawyer in the FCC’s Media Bureau at the time.” Associated Press (John
Dunbar), Media Study Was Ordered Destroyed, Lawyer Says, USA TODAY, Sept.
14, 2006, available at http://www.usatoday.com/life/television/news/2006-09-14-media-
study x.htm. The study was later leaked to Sen. Barbara Boxer (D-Calif) who brought
the study to the public’s attention at Chairman Martin’s Senate confirmation hear-
ing. Martin denied any knowledge of the study. See Federal Communications Com-
mission, Do Local Owners Deliver More Localism? Some Evidence From Local Broad-
cast News (Working Paper) (2004), hraunfoss.fcc.gov/edocs public/attachmatch/DOC-
267448A1.pdf.

152This study was peer-reviewed for the FCC by Dr. Matthew Shum, professor of
economics, Johns Hopkins University. See Matthew Shum, Peer Review Of ‘Do Lo-
cal Owners Deliver More Localism? Some Evidence From Local Broadcast News’ (nd),
http://www.fcc.gov/mb/peer review/docs/prtpshum.pdf. Shum was pleased with the data
collected for the study. He did offer a few brief notes on how the analyses could have
been improved - specifically he would have liked additional dummy variables included
as controls; however, he noted the nature of the data would make this difficult. Shum
concluded that the main conclusions do follow from the analysis. Id. at 1.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



510 J. A. OBAR

news programming.153 In a separate study, they also demonstrated that
ownership by one of the big four broadcast networks has been linked to
a considerable decrease in the amount of televised local public affairs
programming.154 It should be noted that both studies by Napoli and
Yan utilized the same TMS database the FCC was criticized for using
in studies 3 and 4.1. While this suggests that the findings of the Napoli
and Yan studies are equally as questionable due to the methodologies
employed, Napoli and Yan conducted a verification process for every pro-
gramming label noted “public affairs,” perhaps attributing credibility to
their research the others lacked.

Research addressing the relationship between newspaper/television
cross-ownership and the production of local programming remains in-
conclusive. In fact the FCC noted in the R&O that “we recognize that
there is disagreement in the studies.”155 Nevertheless, the FCC still con-
cluded that “on balance. . . the weight of evidence indicates that cross-
ownership can promote localism by increasing the amount of news and
information transmitted by the co-owned outlets,”156 and again, pre-
sented an unsubstantiated argument to justify its decision to modify
the newspaper/broadcast cross-ownership rule.

ARGUMENT THREE: INDUSTRY SUSTAINABILITY

To assert the argument that the modification must be made in order
to help save the newspaper industry, the R&O presents various forms
of empirical data describing how the newspaper industry is struggling.
The FCC notes that even though the population in the United States
has increased more than 80% in the last fifty years, the number of
daily newspapers and their readership have decreased considerably.
The Commission, citing Department of Commerce data, reported that
in 1975 more than 1,756 dailies were in operation with a total circulation
of 60.7 million readers, compared to 1,452 dailies with a circulation of
53.3 million in 2005.157 Furthermore,

153Philip M. Napoli & Michael Z. Yan, Media Ownership Regulations and Local News
Programming on Broadcast Television: An Empirical Analysis, 51 J. OF BROAD. & ELEC.
MEDIA 39 (2007).

154Michael Yan & Philip M. Napoli, Market Structure, Station Ownership, and Lo-
cal Public Affairs Programming on Local Broadcast Television (Oct. 2004) (paper pre-
sented at the 32d annual Telecommunication Policy Research Conference. Arlington,
Va.), available at http://web.si.umich.edu/tprc/papers/2004/374/tprc2004 yan.pdf.

155R&O 2008, supra note 2, at 29.
156Id.
157Id. at 17.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 511

In the six-month period ending September 2007, the Audit Bureau of Cir-
culations shows further declines in circulation for 700 daily newspapers
across the country. Of the top 25. . . four showed gains. Circulation for
newspapers such as The New York Times, The Washington Post, The Den-
ver Post, and The Boston Globe showed declines ranging from 3.2 percent
to 10 percent.158

The FCC follows this point by suggesting that these economic diffi-
culties can be linked to the “sharp reduction in the number of profes-
sional journalists employed in the newspaper industry,”159 which they
see as detrimental to the newsgathering and dissemination function
of the newspaper industry and thus to the public interest. The Com-
mission then provides an extensive list of newspaper companies that
have recently laid-off newsroom staff,160 and discusses how the decline
in circulation and the rise of Internet competition has led to a reduc-
tion in advertising revenues for newspapers – a problem that is cou-
pled with the economic concerns associated with increased operational
costs.161

The Commission states: “In light of the important role and current
state of the newspaper industry, it is therefore critical that our rules
do not unduly stifle efficient combinations that are likely to preserve or
increase the amount and quality of local news available to consumers
via newspaper and broadcast outlets.”162

158Id.
159Id.
160For example, Gannett announced in November 2007 that it would cut 45 newsroom

positions, about 9% of its USA Today staff, in response to a decline in revenue of 6.6%
over the previous year. NAA also noted additional cuts for 2007: The Boston Globe,
twenty-four newsroom staff; The Minneapolis Star-Tribune, fifty newsroom staff; The
San-Jose Mercury News, 17% newsroom reduction; Los Angeles Times, seventy news-
room staff; The San Francisco Chronicle, 25% newsroom reduction or about 100 jobs.
Id. at 18.

161The Commission notes:

The decline in newspapers’ print circulation has, . . affected the advertising dollars that keep
newspapers alive. Advertising revenues, which currently account for slightly more than 80
percent of the industry’s total revenues. . . leveled off after 2000. Unfortunately, experts
believe that the future looks worse.. . . The Internet has also had a particularly noteworthy
effect in taking away advertising from newspapers, particularly classified advertising.
Advertising oriented websites such as craigslist, eBay, and Zillow have siphoned off a large
amount of revenue that newspapers. . . have counted on for decades. . . . At the same time
newspaper operational expenses have continued to rise.. . . [T[otal input costs rose by 6.3
percent in the eight years from 1992 to 2000 and by 15.6 percent in the five years from
2000 to 2005.

Id. at 19, 20.
162Id. at 21.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



512 J. A. OBAR

The comments of industry stakeholders who claim to have the ca-
pability to produce more local news as a result of convergence were
included to support this assertion.163

REBUTTAL TO THE INDUSTRY SUSTAINABILITY ARGUMENT

As noted in response to the convergence argument, little empirical
evidence exists demonstrating that cross-ownership leads to the pro-
duction of more local news, and, thus, the FCC’s argument in this case
can only cling to the admissions of industry stakeholders to support
this assertion.

From another perspective, whether it is ever demonstrated empiri-
cally that convergence can help save the newspaper industry, where is
there a mandate which specifies that the FCC is responsible for the
fate of the newspaper industry? Indeed, there is no such mandate; the
Commission’s role is to protect the public interest, not to get involved
in the market to protect private interests. As Commissioner Copps has
said, “We are not the Federal Newspaper Commission.”164

Contrary to FCC’s claims, while perhaps profit margins are not as
large as they once were, the newspaper industry is still reporting profit
margins of considerable size – upwards of 20% around the time the
R&O was adopted – “exceeding the average of S&P 500 companies.”165

Though there are indications that interest in the traditional newspaper
is declining,166 Commissioner Copps points out that “the death of the
traditional news business is often greatly exaggerated.”167 In a letter
to the editor of the New York Times printed in July of 2007, John F.
Sturm, the president of the Newspaper Association of America noted

163For example, as noted in the R&O:
Numerous parties cite to examples of the introduction of new or additional newscasts due
to cross-owned combinations in markets. Cox offers examples of its local programming and
community service efforts in markets where it owns same-market broadcast stations and
newspapers. Media General notes that its six cross-owned stations provide between 20.5
and 32 hours of local news per week. Media General adds that newspapers are similarly
launching hyper-local initiatives. . . . Gannett points to its critically acclaimed Phoenix
combination, which provides more and better local news, including lengthy investigative
reports, while retaining separate editorial viewpoints. In markets in which Belo currently
owns and operates television duopolies, including Seattle-Tacoma and Phoenix, it cites to
the introduction of daily newscasts for the first time on its stations.

Id. at 24.
164Frank Ahrens, FCC Chief Rejects Call to Delay Vote: Senators Ac-

cuse Martin of Forcing Cross-Ownership Rule, WASH. POST, Dec. 14, 2007,
at D02, available at http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/12/
13/AR2007121301876.html.

165R&O 2008, supra note 2, at 117.
166In addition to circulation concerns, there is considerable evidence that newspaper

advertising revenue is declining. See also supra note 161.
167R&0 2008, supra note 2, at 109.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 513

that “the reality is that newspaper companies remain solidly profitable
and significant generators of free cash flow.”168

Of course, in the two years that have passed since Sturm’s comment,
things have certainly changed. In recent months media conglomerates
including the Tribune Company, the Sun-Times Media Group and the
Journal Register Company have filed for Chapter 11 bankruptcy pro-
tection,169 evidence that the recent economic downturn has hurt the
newspaper industry. It would be an oversimplification of the situation
however, to suggest that the trouble these large, often overstretched me-
dia conglomerates are currently having paying off their debts is proof
that the newspaper industry as a whole is near collapse.170 To begin
with, most newspapers in the United States are still viable businesses:

“Not a lot of papers are operating at a loss,” said John Morton, the veteran
industry analyst. “There are roughly 1,400 daily newspapers. We only
hear about the top markets. That leaves at least 1,300 papers out there.”
Publicly owned newspapers averaged an operating profit of 10.8% in the
first three quarters of last year.171

Indeed, the recent Chapter 11 filings in most instances seemingly
have less to do with problems associated with “plummeting advertis-
ing revenue” and more to do with the overzealous business strategies
of their owners who have recently seen their stock prices plunge.172

This certainly includes Sam Zell who purchased Tribune Company for
$8.2 billion while only investing $315 million in equity mere months
before the economic collapse.173 Furthermore, the situation a company
is in when it falls into bankruptcy protection is quite different from the
situation that exists when a company must be liquidated. Evidence sug-
gests that the Tribune Company in particular will likely weather the
economic storm.174

168John F. Sturm, Letter to the Editor, Healthy Newspapers, N.Y. TIMES,
July 2, 2007, available at http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=
9C04E6DA143EF931A35754C0A9619C8B63.

169See Richard Pérez-Peña, Sun-Times Files For Bankruptcy, N.Y. TIMES, Apr.
1, 2009, at B7, available at http://www.nytimes.com/2009/04/01/business/media/
01paper.html?ref=media; Press Release, Tribune Company, Tribune Company To Volun-
tarily Restructure Debt Under Chapter 11 (2008), available at http://www.tribune.com/
pressroom/releases/2008/12082008.html.

170See Nat Ives, It’s Not Newspapers in Peril; It’s Their Owners, ADVERTISING AGE, Feb.
23, 2009, at 3-4.

171Id. at 3.
172Phil Rosenthal & Michael Oneal, Tribune Co. Files for Bankruptcy Protec-

tion, CHICAGO TRIBUNE, Dec. 9, 2008, available at http://archives.chicagotribune.com/
2008/dec/09/business/chi-081208tribune-bankruptcy.

173Id. at ¶7.
174As noted in a Tribune Company press release:

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



514 J. A. OBAR

Another essential point to consider — emphasized by the NAA presi-
dent almost two years ago — is the reality that newspapers are increas-
ingly making the successful transition online in an attempt to regain
the revenues of the past. The NAA Web site recently reported Nielsen
data showing that newspaper Web sites received more than 3.7 billion
total hits in January of 2009 (74.8 million unique hits), up from 3.2 bil-
lion total hits (66.8 million unique hits) in January of 2008.175 In fact,
the FCC alludes to this point in the R&O, noting,

Some evidence suggests that while television originally diverted audi-
ences from radio and newspapers, the Internet and handheld devices may
be helping to bring audiences back to these traditional forms of media. In
fact, unique visitors to newspaper websites have increased over the past
several years from 41 million in January 2004, to 43 million in January
2005, 57 million in January 2006, and 59 million in January 2007.176

Above all however, whether the traditional newspaper industry re-
mains a viable business or not, as Commissioner Copps noted regarding
the irrelevance of this issue to the FCC’s mandate, “as Member after
Member (sic) Congress has reminded us, our job is not to ensure that
newspapers are profitable — which they mostly are. Our job is to protect
the principles of localism, diversity and competition in our media.”177

ARGUMENT FOUR: OWNERSHIP AND VIEWPOINT

Argument four asserted that “the ban is not necessary on grounds
of diversity because of insufficient evidence that ownership influences
viewpoint.”178 To argue this point in the R&O, the FCC began by stating
that it supported the same argument presented in 2003 that was later af-
firmed by the Third Circuit Court.179 The argument is also furthered in

Tribune Company today announced that it is voluntarily restructuring its debt obligations
under the protection of Chapter 11 of the U.S. Bankruptcy Code in the United States
Bankruptcy Court for the District of Delaware. The company will continue to operate
its media businesses during the restructuring, including publishing its newspapers and
running its television stations and interactive properties without interruption, and has
sufficient cash to do so.

Press Release, Tribune Company, Tribune Company To Voluntarily Restructure Debt
Under Chapter 11 ¶1 (2008), available at http://www.tribune.com/pressroom/releases/
2008/12082008.html.

175Newspaper Association of America, Newspaper Websites (2008), http://www.naa.org/
TrendsandNumbers/Newspaper-Websites.aspx.

176R&O 2008, supra note 2, at 16-17.
177Id. at 109.
178Id. at 12.
179See Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372 (3d Cir. 2004).

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 515

the R&O by citing of stakeholder comments.180 The NAA and conglom-
erates including Belo Corp. and Media General assert that cross-owned
companies maintain independent production and editorial teams and,
thus, are capable of ensuring a diversity of independent voices within
their organization.181 The R&O provides little else to support the argu-
ment, citing no research.

REBUTTAL TO THE OWNERSHIP AND VIEWPOINT ARGUMENT

Contrary to the Commission’s argument, considerable empirical evi-
dence exists that has repeatedly demonstrated that ownership can in-
deed influence viewpoint. In fact, though it asserted in 2003 that there
was insufficient empirical evidence to support the newspaper/ broadcast
cross-ownership rule in its present form, the Commission acknowledged:

[T]he balance of the evidence, although not conclusive, appears to sup-
port our conclusion that outlet ownership can be presumed to affect the
viewpoints expressed on that outlet. We therefore continue to believe that
broadcast ownership limits are necessary to preserve and promote view-
point diversity. A larger number of independent owners will tend to gener-
ate a wider array of viewpoints in the media than would a comparatively
smaller number of owners. We believe this proposition, even without the
benefit of conclusive empirical evidence, remains sound.182

Empirical research addressing this issue has assessed the effect of
ownership on the viewpoint of single outlets as well as cross-owned
outlets. Regarding the effect on the viewpoint of single outlets, in Metro
Broadcasting, Inc. v. FCC183 the Supreme Court asserted that “there
is a nexus between minority ownership and broadcasting diversity”184

and that this point is corroborated by a considerable amount of empirical
evidence, noting that “evidence suggests that an owner’s minority status

180R&O 2008, supra note 2, at 24, 30.
181For example, Media General reports that its “various news and information plat-

forms, regardless of their method of disseminating content, operate separately in devel-
oping their content.” Id. at 30. The NAA comments provided “examples of programming
and viewpoint diversity to argue that evidence reinforces the Commission’s prior con-
clusion that newspaper/broadcast combinations do not speak with a single coordinated
voice.” Id.

182R&O/NOPR 2003, supra note 21, at 11. Later in the R&O, however, the FCC pre-
sented an opposing statement: “[T]he record does not contain data or other information
demonstrating that common ownership of broadcast stations and daily newspapers in
the same community poses a widespread threat to diversity of viewpoint or program-
ming.” Id. at 150.

183497 U.S. 547 (1990)
184Id. at 580.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



516 J. A. OBAR

influences the selection of topics for news coverage and the presentation
of editorial viewpoint, especially on matters of particular concern to
minorities.”185

The Court cited a Congressional Research Service study that assessed
8,720 broadcast radio and television stations and found that “while only
20 percent of stations with no Afro-American ownership responded that
they attempted to direct programming at Afro-American audiences, 65
percent of stations with Afro-American ownership reported that they did
so.”186 The Court also referred to a University of Wisconsin-Madison
study which found that radio stations targeted at African Americans
that were owned by African Americans had more diverse playlists than
similar stations owned by non-African Americans,187 and to a study pre-
sented at the Fifteenth Annual Howard University Communications
Conference that demonstrated that minority ownership can have an
impact on the types of images presented in local television news.188 Re-
ferring to another study from the University of Massachusetts – Boston
the Court also noted that “minority-owned stations tend to devote more
news time to topics of minority interest and to avoid racial and ethnic
stereotypes in portraying minorities.”189

Empirical research has also addressed the impact of ownership on
the viewpoint diversity of cross-owned outlets. For example, specific to
newspaper/broadcast combinations, for the review which preceded the
2003 R&O, an FCC commissioned study by David Pritchard190 exam-
ined the content of ten cross-owned companies (newspaper/television
only) and found that in half of the cases the coverage by a company’s
television station was similar to that of their cross-owned newspa-
per.191 In another study which preceded the 2003 R&O, Martin Gilens

185Id. at 580-81.
186Id. at 580 (citing Congressional Research Service, Minority Broadcast Station Own-

ership and Broadcast Programming: Is There a Nexus? (June 29, 1988)).
187Id. (citing J.P. Jeter, A Comparative Analysis of the Programming Practices of Black-

Owned Black-Oriented Radio Stations and White-Owned Black-Oriented Radio Stations
130, 139 (1981)). See also M.L. Spitzer, Justifying Minority Preferences in Broadcasting,
California Institute of Technology Working Paper No. 718, 19-29 (1990).

188Id. at 581 (citing M.D. Fife, The Impact of Minority Ownership on Minority Images in
Local TV News, in Communications: A Key to Economic and Political Change, Selected
Proceedings from the 15th Annual Howard University Communications Conference 113
(1986)). See also M. Fife, The Impact of Minority Ownership on Broadcast News Content:
A Multi-Market Study 52 (June 1986) (report submitted to National Association of
Broadcasters).

189Id. at 581 (citing Kirk A. Johnson, Media Images of Boston’s Black Community 16-29
(1987) (William Monroe Trotter Institute)).

190David Pritchard, Viewpoint Diversity in Cross-Owned Newspapers and Television
Stations: A Study of News Coverage of the 2000 Presidential Campaign “Study 2” (2002),
http://www.fcc.gov/ownership/materials/already-released/viewpoint090002.pdf.

191In the 2003 R&O, the FCC referred to this study as “the principal record evidence
purporting to demonstrate a lack of connection between ownership and viewpoint.”

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 517

and Craig Hertzman192 provided statistically significant findings that
demonstrated that newspapers with owners who stood to gain from
the proposed loosening of television ownership caps by the Telecommu-
nications Act of 1996 “offered their readers favorable coverage of the
proposed changes, with positive consequences outnumbering negative
consequences by over two to one.”193 Conversely, coverage by newspapers
whose owners would not benefit from the change was “overwhelmingly
unfavorable, with negative consequences appearing over three times as
often as positive consequences.”194 Other empirical studies have pre-
sented similar findings – noting that the newspaper editorials they
reviewed were more likely to present regulatory changes that benefited
television owners in a positive light if the owners of those newspapers
had a vested interest in television.195

A relevant anecdotal example which highlights similar concerns oc-
curred in 1980 when the Los Angeles Times failed to report on a $2
billion tax-paid water project in California that the Times-Mirror Com-
pany, was going to benefit from. By comparison, the New York Times and
the Bakersfield Californian found the story newsworthy.196 Thus, influ-
ence over viewpoint may not necessarily be limited to what is included
in coverage, but also could affect what is excluded.

R&O/NOPR 2003, supra note 21, at 11. It also noted, however, that the study contained
a major methodological flaw — no control group, stating, “The absence of a baseline
control group in this study precludes us from placing significant probative value on this
study’s assessment of ownership and viewpoint.” Id. at 11. Taking into account the issues
with the Pritchard study (which received extensive criticism), and after reviewing the
other empirical evidence that had been submitted, the Commission acknowledged that
“the balance of the evidence, although not conclusive, appears to support our conclusion
that outlet ownership can be presumed to affect the viewpoints expressed on that outlet,”
Id. at 11. But “[T]he degree to which it does so cannot be established with any certitude.”
Id. at 147. Thus, “In order to sustain a blanket prohibition on cross-ownership, we would
need, among other things, a high degree of confidence that cross-owned properties were
likely to demonstrate uniform bias. The record does not support such a conclusion.”
Id. This assertion eventually contributed to the Third Circuit Court confirming that
“the Commission reasonably concluded that it did not have enough confidence in the
proposition that commonly owned outlets have a uniform bias to warrant sustaining
the cross-ownership ban.” Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372, 399 (3d Cir.
2004).

192Martin Gilens & Craig Hertzman, Corporate Ownership And News Bias: Newspaper
Coverage Of The 1996 Telecommunications Act, 62 J. POL. 369 (2000).

193Id. at 383.
194Id.
195See Alf Pratte & Gordon Whiting, What Newspaper Editorials Have Said About

Deregulation of Broadcasting, 61 JOURNALISM Q. 56 (1986); James H. Snider & Ben-
jamin I. Page, Does Media Ownership Affect Media Stands? The Case Of The Telecom-
munications Act of 1996 (Apr. 10-12, 1997) (paper presented at the annual meetings of
the Midwest Political Science Association, Chicago, IL.).

196See R&O/NOPR 2003, supra note 21, at 147. See also BEN H. BAGDIKIAN, THE MEDIA
MONOPOLY (4th ed.1992); PAMELA J. SHOEMAKER & STEPHEN D. REESE, MEDIATING THE
MESSAGE: THEORIES OF INFLUENCES ON MASS MEDIA CONTENT (1996).

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



518 J. A. OBAR

Indeed, the power corporate entities wield over the ability for their
news outlets to conduct investigative journalism has been an area of
concern for many years.197 A recent incident involving corporate owner
Sam Zell and a photographer at an Orlando Sentinel staff meeting epit-
omizes these concerns:

Zell: My attitude on journalism is very simple, I wanna make enough
money so I can afford you. . . . You need to in effect help me, by being a
journalist that focuses on what our readers want and therefore generates
more revenue. . . .

Photographer: But what readers want is puppy dogs, . . we also need to
inform the community.

Zell: You’re giving me the classic. . . journalistic arrogance. . . . What I’m
interested in is how can we generate additional interest in our product
and additional revenue so we can make our product better and better, and
hopefully we get to the point where our revenue is so significant that we
can do puppies and Iraq.198

After his remarks, the photographer supposedly turned her back on
Zell, he uttered quite audibly “fuck you”199 — apparently putting “jour-
nalistic arrogance” in its place.

In the end, even with the extensive amount of empirical evidence
available demonstrating how forms of ownership can diversify and/or re-
strict viewpoint, the FCC maintained its inconclusive stance. The Com-
mission cited no research, referred primarily to the comments of stake-
holders, and presented another unsubstantiated argument as grounds
for modifying the newspaper/broadcast cross-ownership rule.

ARGUMENT FIVE: A CAUTIOUS AND MODEST APPROACH

The Commission framed the actual rule change as “cautious” and
“modest,” noting, “[O]ur new rule lifts the complete ban but does so in a
modest manner in order to ensure. . . that our goals of competition,
localism, and diversity are not compromised.”200 By presenting its

197See C. EDWIN BAKER, MEDIA CONCENTRATION AND DEMOCRACY: WHY OWNERSHIP
MATTERS (2007); EDWARD S. HERMAN & NOAM CHOMSKY, MANUFACTURING CONSENT:
THE POLITICAL ECONOMY OF THE MASS MEDIA (1988); ROBERT W. MCCHESNEY, THE
PROBLEM OF THE MEDIA: U.S. COMMUNICATION POLITICS IN THE 21ST CENTURY (2004).

198Molly Selvin, Challenge Authority, If You Dare, L.A. TIMES, Feb. 5, 2008, avail-
able at http://www.latimes.com/business/la-fi-workrules5feb05,1,1965053.story (em-
phasis added). The confrontation is available on youtube: http://www.youtube.com/
watch?v=LDy7vn7-LX4.

199Id. at 1. See also http://www.youtube.com/watch?v=LDy7vn7-LX4
200R&O 2008, supra note 2, at 32.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 519

approach as modest, the FCC attempted to justify its decision by de-
scribing it as measured and careful and as a result, reasonable. The
Commission noted a number of reasons why its approach was cautious.
First, it reported that the change will provide the greatest leniency only
to cross-ownership requests made in the top-twenty markets. The FCC
noted that allowing cross-ownership in these markets is consistent with
the public interest because “such combinations in the largest markets
in the country generally raise fewer diversity concerns because such
media markets are more vibrant and have more media outlets.”201 The
approach was also described as modest because of the additional restric-
tions put in place. For example, in these markets, cross-ownership will
only be allowed between a daily newspaper and a television station if
the station isn’t among the top four in the market and only if there are
eight “major media voices” in the market.

The Commission’s cautious approach will also allow cross-ownership
in markets twenty-one and below, but only under specific circumstances.
If one of the media outlets is failing and/or if it can be shown that
the combination will produce considerably more local news than before
(seven hours more per week for a broadcast station), the Commission
will reverse its presumption that cross-ownership in markets twenty-
one and below is not in the public interest and allow the transaction.202

In addition, should neither of these circumstances arise, the FCC will
also allow cross-ownership in these markets if it can be shown that:
(1) the combination will increase local news production, (2) each outlet
will maintain independent news production, (3) there are appropriate
levels of concentration in the market, and (4) there are considerable
concerns regarding the financial viability of the stations.203 The Com-
mission asserted that proving the satisfaction of each of these elements
will increase its belief that the transaction will be in the public in-
terest, increasing the likelihood that the cross-ownership deal will be
approved.

REBUTTAL TO THE CAUTIOUS AND MODEST APPROACH
ARGUMENT

The FCC’s inability to substantiate its first four arguments makes
the cautious/modest approach argument irrelevant. The FCC failed to
prove that cross-ownership between a daily newspaper and a broadcast
station benefits the public interest via competition, diversity or local-
ism and thus provided little justification for any rule change allowing

201Id. at 32.
202Id. at 38-40.
203Id. at 40.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



520 J. A. OBAR

further consolidation, no matter what restrictions are included. Further-
more, the assertion that cross-ownership should be allowed in the top
twenty markets because “such combinations in the largest markets in
the country generally raise fewer diversity concerns because such media
markets are more vibrant and have more media outlets”204 makes little
sense. Is the Commission justifying cross-ownership in the top twenty
markets because of the existence of a supposed surplus of diversity?
Numerous empirical studies have argued to the contrary, noting that
diversity is most certainly lacking in the realm of media ownership.205

Taken from another perspective, it is plausible that the Commission’s
argument in this instance refutes the central assertion of the R&O. If
the FCC is arguing that consolidation should be allowed in the top
twenty markets because of a vibrancy/diversity surplus, it is imply-
ing that cross-ownership will actually reduce these elements in specific
markets, but that this reduction is acceptable because of the vibrancy to
spare. This notion contradicts the central argument presented through-
out the R&O, asserting that cross-ownership would lead to increases
in competition, diversity and localism – the elements that contribute to
the vibrancy of a media market.

The Commission’s plans for reviewing cross-ownership requests out-
side the top twenty markets seem logical, but the Commission’s recent
actions cast doubt on its ability to conduct such a review. Will the Com-
mission allow stations to include advertising blocks in their reporting of
the seven hours of local news to which it has committed? Will the FCC
allow companies to send in a postcard with the box “separate editorial
desks” checked? Will a true analysis of the within-market dynamics
actually be completed in each case? Unfortunately, there can only be
speculation as to the future actions of the FCC. Above all however, it
is essential to emphasize that in the R&O, the Commission failed to
demonstrate that modifying the rule will benefit competition, diversity

204Id. at 32.
205Numerous empirical studies have argued that when it comes to minority and fe-

male ownership there is certainly not a diversity surplus. According to a study by Derek
Turner and Mark Cooper, as of October 2007, blacks comprise 13% of the U.S. population
and own .6% of the full-power commercial television stations in the country (eight sta-
tions – down from nineteen in 2006); Hispanics and Latinos, 15% of the population, own
1.25% (17 stations); Asians, 4.5% of population own .95% (13 stations); non-Hispanic
whites 66.4% of population own 1,116 stations or 81.9% of all full-power commercial tele-
vision stations in the United States. Women comprise 50% of the population but own
5.87% of the stations (eighty stations). S. Derek Turner & Mark Cooper, Out of the Pic-
ture 2007: Minority & Female TV Station Ownership in the United States (2007), avail-
able at http://www.freepress.net/files/otp2007.pdf. In another study, Turner found that
as of June 2007, African Americans own only 3.4% of the full-power commercial broad-
cast radio stations, Hispanics/Latinos 2.9%, Asians .88%, non-Hispanic whites 87.2%
and women 6%. S. Derek Turner, Off The Dial: Female and Minority Radio Station Own-
ership in the United States (2007), http://www.stopbigmedia.com/files/off the dial.pdf.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 521

and localism, and thus, failed to prove (as Section 202(h) requires) that
the newspaper/broadcast cross-ownership ban is “no longer in the public
interest,”206 and as a result, the specific components of the rule change
are irrelevant.

CONCLUSION

Section 202(h) of the Telecommunication Act of 1996 requires the Fed-
eral Communications Commission to review its media ownership rules
biennially to “determine whether any of such rules are necessary in the
public interest as the result of competition.” It goes on to note that “the
Commission shall repeal or modify any regulation it determines to be
no longer in the public interest.” While these requirements clearly favor
a deregulatory agenda, whose goal seems to be the eventual removal of
the FCC from the media ownership arena, the mandate that the public
interest be protected above all remains the central tenet to which these
proceedings must refer. In order to interpret the often-debated term
“public interest” when evaluating the media ownership rules, the FCC
has maintained the stance that it will emphasize the promotion of com-
petition, diversity and localism — three terms that operationalize the
public interest concept.207 The satisfaction of each of these three terms
has been argued by the FCC in the R&O: competition by the functional
equivalency argument, localism by the convergence argument, diver-
sity by the ownership and viewpoint argument, and a combination of
the three by the industry sustainability and cautious/modest approach
argument.

Referring in each case to empirical evidence that argues to the con-
trary, this article refutes all five of the FCC’s primary arguments for
modifying the newspaper/broadcast cross-ownership rule. In presenting
its functional equivalency argument, the Commission asserted that new
media (the Internet especially) are subverting the market dominance
once enjoyed by traditional media, and as a result of this increased com-
petition, cross-ownership between a newspaper and a broadcast com-
pany serving the same market would not drastically reduce the multi-
plicity of voices essential to the public interest of individual markets.
The rebuttal to the FCC’s argument cited extensive empirical research
that continues to demonstrate both that traditional media remain the
primary source consumers turn to for news and information and that
the use of new media remains only a supplementary activity. Further-
more, when individuals go online to get news, they usually access sites

206See Telecommunications Act of 1996, Pub. L. No. 104-104, §202(h), 110 Stat. 56,
111-112.

207See NAPOLI, supra note 17, at 24. See also R&O 2008, supra note 2, at 7.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



522 J. A. OBAR

operated by the same conglomerates that dominate the traditional
media system,208 maintaining the balance of power. Finally, as the FCC
itself concluded, “Although the future landscape of the online media
world is difficult to predict, for the foreseeable period ahead it appears
that traditional media outlets will remain important sources of news
and information, especially at the local level,”209 and thus, supported
the conclusion that its own functional equivalency argument remains
unsubstantiated.

The Commission presented the convergence argument by citing the
comments of stakeholders who offered examples of how convergence has
enabled them to produce more local news, and also by referring to three
of the ten FCC Commissioned studies which attempted to demonstrate
this same assertion.210 Through careful analysis of all three studies
and of the peer review, the rebuttal posited that the extensive method-
ological problems and mediocre (and in some instances insignificant)
findings associated with each study failed to substantiate the Com-
mission’s argument. Additional empirical research demonstrating how
local, independent ownership can in some instances lead to more local
programming was presented to further refute the Commission’s argu-
ment. In the end it was asserted that the lack of consistent, empirical
support on either side of the issue has perpetuated the inconclusive
nature of the convergence argument, refuting the FCC’s claim.

In asserting its industry sustainability argument, the Commission
presented various forms of empirical data to demonstrate how news-
paper circulation and the industry as a whole have been faltering.
Stakeholder comments regarding the benefits of convergence to the
newspaper industry were also included. The rebuttal began by quot-
ing Commissioner Copps who stated that “the death of the traditional
news business is often greatly exaggerated.”211 The argument that fol-
lowed emphasized that while the largest newspaper conglomerates are
finding it difficult to keep their massive (and often overzealous) invest-
ments afloat, this does not suggest that the newspaper industry as a
whole (which includes approximately 1,400 dailies – most of which are
profitable) is in jeopardy.212 Evidence also suggests that many of the
so-called “struggling” newspapers are slowly making the transition to

208See R&O 2008, supra note 2, at 7. See also Horrigan, supra note 68, at iv; Pew
Research Center Biennial News Consumption Survey, supra note 86; NIELSON, supra
note 78, at 37.

209R&O 2008, supra note 2, at 7.
210Id. at 25-28.
211Id. at 109.
212See Nat Ives, It’s Not Newspapers in Peril; It’s Their Owners, ADVERTISING AGE, Feb.

23, 2009, at 3-4.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 523

the online world. With the NAA reporting close to seventy-five mil-
lion unique newspaper Web site visitors in January 2009 alone (with
approximately 3.725 billion total hits),213 it appears that the online
newspaper has a future. Above all, however, the FCC has never had
a mandate that required it to get involved in the market; its role has
always been to protect the public interest, not to save the interests of
private industry. These assertions demonstrated that the FCC’s third
argument was unsubstantiated.

The Commission presented the ownership and viewpoint argument
first by referring to the decision of the Third Circuit Court214 which held
that the ban is not necessary on grounds of diversity because of insuffi-
cient evidence that ownership influences viewpoint.215 The Commission
then cited various stakeholder comments which stated that consolidated
operations do operate with independent production and editorial facil-
ities. Aside from anecdotal evidence, the Commission did not present
any empirical data to support this argument. The rebuttal countered by
noting that the Supreme Court has pointed to the extensive empirical
evidence that exists demonstrating the effect ownership can have on
viewpoint.216 As well, the rebuttal referred to various additional stud-
ies that have assessed newspaper/broadcast combinations that have
produced empirical evidence that ownership can influence viewpoint.
The lack of empirical data on the FCC’s side, coupled with anecdotes
that counter those offered by the Commission, demonstrated that the
ownership and viewpoint argument was largely unsubstantiated.

The final cautious/modest approach argument justified the Commis-
sion’s decision by describing the rule-change as measured, careful and
thus, reasonable. The rebuttal noted that whether or not the Commis-
sion’s approach was cautious, its inability to demonstrate that the de-
cision would benefit competition, diversity and localism (and thus the
public interest) makes the specifics of the rule change irrelevant. Fur-
thermore, the rebuttal emphasized that the Commission’s claim that
“such combinations in the largest markets in the country generally raise
fewer diversity concerns because such media markets are more vibrant
and have more media outlets”217 seemingly refutes the central asser-
tion of the R&O by implying that cross-ownership will actually reduce
the vibrancy/diversity of individual markets, epitomizing the misguided
nature of the FCC’s entire case.

213Newspaper Association of America, Newspaper Websites (2008), http://www.naa.org/
TrendsandNumbers/Newspaper-Websites.aspx

214Prometheus Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372 (3d Cir. 2004).
215R&O 2008, supra note 2, at 12.
216Id. (citing Metro Broadcasting, Inc. v. FCC, 497 U.S. 547 (1990)).
217R&O 2008, supra note 2, at 32.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



524 J. A. OBAR

All in all, the FCC’s R&O failed to present anything close to a con-
clusive argument to substantiate the claim that the modification of
the newspaper/broadcast cross-ownership rule would be in the public
interest. Though practically ignored by the FCC’s R&O, there exists
further evidence that media consolidation and FCC deregulation fail
to meet the public interest standard. As noted in Prometheus Radio v.
FCC,218 when the FCC attempted to modify its ownership rules in 2003,
“nearly two million people weighed in by letters, postcards, e-mails, and
petitions to oppose further relaxation of the rules.”219 A recent study
suggests that public opinion has not changed.220 Of the 732 individu-
als who testified at the FCC’s six public hearings on media ownership
held throughout 2006-2007, 52.6% spoke in opposition to further media
consolidation/deregulation while only 1.4% spoke in support. Perhaps
taking these facts into account, Commissioner Adelstein – who has trav-
eled throughout the country with Commissioner Copps over the past
six years holding public hearings to further involve the public in the
process — expressed his concern in his appended comments to the R&O:

By moving forward now with relaxation of the newspaper-broadcast cross-
ownership rule, the majority ignores the repeated pleas of the American
people and their representatives in Congress. . . . In fact, we were asked
by leaders in Congress, including our oversight committees, to defer today
and conduct a more inclusive process. That we are moving forward when
the voices that matter are asking us to refrain defies the imagination.221

Determining the specific sources that influenced the FCC’s decision
is a difficult task. Though Commissioner Adelstein’s comments seem
genuine, the complex political environment the Commission operates
within calls into question the accuracy of any description of the pro-
cess provided by the individual Commissioners. For this reason, our
current inquiry chose a more formal approach and evaluated the cen-
tral arguments developed and expressed in the Report and Order. The
R&O provided a somewhat more objective source for evaluation as it pre-
sented the Commission with the opportunity to thoroughly substantiate
its claims with empirical evidence and proof that their decision served
the public interest. It has been asserted herein, that the FCC’s attempt
at empirical substantiation failed. The FCC could not demonstrate that
modifying the newspaper/broadcast cross-ownership rule would benefit

218373 F.3d 372 (3d Cir. 2004).
219Id. at 386.
220See Obar & Schejter, supra note 62.
221R&O 2008, supra note 2, at 113.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09



BEYOND CYNICISM 525

competition, diversity and localism, and thus, failed to prove (as Sec-
tion 202(h) of the Telecommunications Act of 1996 requires) that the
newspaper/broadcast cross-ownership ban is “no longer in the public
interest.”222

This article asserted that if the arguments presented by the FCC were
found to be both logically sound and supported by empirical evidence,
then any suggestion of corporate favoritism would certainly have been
refuted. On the other hand, it was also asserted that should the Com-
mission fail to substantiate its arguments with empirical evidence and
proof of public interest satisfaction, it would be difficult to ignore the
possibility that alternative sources of influence were involved. Baffled
by the lack of empirical evidence presented by the FCC to justify such a
major (and unpopular) decision, this inquiry has difficulty ignoring the
possibility of the latter. While it is arguable that a neo-liberal, deregula-
tory agenda may have pushed the Republican Commissioners towards
their decision to modify the newspaper/broadcast cross-ownership rule,
it remains difficult in this instance to move beyond the cynical sugges-
tion that the Commission was influenced by the demands of industry
stakeholders, and as a result, placed the interests of the corporate media
lobby ahead of the interest of the American public.

222Telecommunications Act of 1996, Pub. L. No. 104-104, §202(h), 110 Stat. 56, 111-112.

Do
wn

lo
ad

ed
 B

y:
 [

Ob
ar

, 
Jo

na
th

an
 A

.]
 A

t:
 2

1:
21

 1
2 

Oc
to

be
r 

20
09


