
Consumers keep getting screwed over by service providers of pay TV services 
*whether cable or satellite companies) and the content providers who own the TV 
channels and often the content on the channels. Customers sitting down to watch 
the local news in Louisville, Ky. on Time Warner Cable (formerly Insight) now get 
to see stories about ongoing bankruptcy woes at Eastman Kodak, house fires in 
Irondequoit, road work in Greece, and Scott Hetsko’s local forecast… for 
Rochester, N.Y. No, it is not some weird sunspot reception and nobody 
transported you from Kentucky to western New York while you were sleeping. It’s 
simply another epic battle waged in: 

RETRANSMISSION CARRIAGE 
CONSENT WARS: 2012 

“Not getting the channels you are paying for does not 
necessarily entitle you to a refund, but does require 
you to pay more when a deal is eventually struck.” 

These skirmishes used to be commonplace around the end of the year, when 
carriage agreements between cable, satellite, and telephone companies with cable 
networks and local stations came up for renewal. When the programmer passed a 
figure written on a folded up piece of paper across the table to your pay television 
provider, the shock and awe of that number, occasionally 100-300 percent more 
than the year before, was the opening shot in a battle that now increasingly leads 
to favorite local stations or cable channels being stripped from your lineup. 

In Louisville, that is precisely what happened to WLKY-TV, one of 15 stations 
owned by Hearst Television, taken off the lineup when Time Warner 
Cable/Insight/Bright House Networks could not successfully negotiate a renewal 
agreement. Time Warner complained Hearst wanted 300% more for each of the 
affected stations, an increase sure to be passed along to cable customers already 
long weary of endless annual rate increases. That was the same story told in other 
cities affected by what is now a week-long blackout. In Greensboro/Winston-
Salem, N.C., Time Warner customers are doing without WXII-TV. Kansas City 
customers lost two local stations owned by Hearst – KMBC and KCWE. Two 
stations are also missing from Bright House’s lineup in Orlando: WESH and 
WKCF. 

 

But why are Louisville viewers now watching the boating forecast for Lake 
Ontario, several hundred miles away? Because Time Warner Cable thinks it has a 
signed contract with Nexstar Broadcasting Group that lets them turn several 
Nexstar-owned stations into “superstations,” importing them in cities where 



contract disputes have knocked the local station off the cable lineup. In 
Louisville, WLKY, a CBS affiliate, has been replaced by WROC, the CBS affiliate 
in Rochester. In Greensboro and several other cities, WXII, an NBC affiliate, has 
been replaced with WBRE in Wilkes Barre, Penn. Some other Time Warner 
customers are instead watching WTWO out of Terre Haute, Ind., for NBC shows. 

It represents a half-measure that Time Warner Cable’s Jeff Simmermon tells Stop 
the Cap! is “making the best of a tough situation.” 

Viewers are naturally outraged. 

“I’ve always wanted to know the weather and news in Rochester, Buffalo, Ontario 
and Caribou,” Kelly Grether teased. “Louisville did make [WROC's weather] map 
believe it or not.” 

Others are simply confused and engaged in must-flee TV. 

“I saw the news coming on,” Greensboro resident Mona Wright told the News & 
Record. “It didn’t take me but one minute to figure out that these counties were 
nowhere around us; I changed the channel.” 

Some Louisville viewers are even assuming the sales and discounts being 
advertised on WROC are good in Kentucky as well (often, they are not). 

For now, it is difficult for Kentucky viewers to know what WROC is airing 
because the local on-screen program guide has not been updated to include 
listings for the Rochester station. Time Warner is pushing a lot of viewers to 
WROC’s website for program information. 

Viewers hoping to practice their Jeopardy and Wheel of Fortune skills during the 
dinner hour lost that opportunity altogether in some cities, while in the Triad of 
North Carolina, viewers discovered the two shows on two different channels at 
the same time. 

For now, WROC has completely ignored its new Kentucky audience, but WBRE’s 
morning anchors now regularly acknowledge and welcome their viewers from 
several states away. 

 

But why are Louisville viewers now watching the boating forecast for Lake 
Ontario, several hundred miles away? Because Time Warner Cable thinks it has a 
signed contract with Nexstar Broadcasting Group that lets them turn several 
Nexstar-owned stations into “superstations,” importing them in cities where 
contract disputes have knocked the local station off the cable lineup. In 
Louisville, WLKY, a CBS affiliate, has been replaced by WROC, the CBS affiliate 
in Rochester. In Greensboro and several other cities, WXII, an NBC affiliate, has 
been replaced with WBRE in Wilkes Barre, Penn. Some other Time Warner 



customers are instead watching WTWO out of Terre Haute, Ind., for NBC shows. 

It represents a half-measure that Time Warner Cable’s Jeff Simmermon tells Stop 
the Cap! is “making the best of a tough situation.” 

Viewers are naturally outraged. 

“I’ve always wanted to know the weather and news in Rochester, Buffalo, Ontario 
and Caribou,” Kelly Grether teased. “Louisville did make [WROC's weather] map 
believe it or not.” 

Others are simply confused and engaged in must-flee TV. 

“I saw the news coming on,” Greensboro resident Mona Wright told the News & 
Record. “It didn’t take me but one minute to figure out that these counties were 
nowhere around us; I changed the channel.” 

Some Louisville viewers are even assuming the sales and discounts being 
advertised on WROC are good in Kentucky as well (often, they are not). 

The dispute has since enlarged to bring in side players who are unimpressed with 
Time Warner’s creative problem-solving: 

• Impacted stations now off Time Warner’s lineup think the “new” stations on 
the lineup are about as honorable as employing scab workers during a 
union strike; 

• Nexstar, for the second time, declares Time Warner is illegally importing their 
stations to unauthorized places. They are threatening to complain to the 
FCC and possibly sue to stop the practice. Nexstar earlier complained 
about a similar dispute in upstate New York which left viewers in northern 
New York watching WBRE in Wilkes-Barre. But the carriage dispute was 
settled quickly enough for WBRE to go back to being  viewable only in 
Pennsylvania, ending the dispute; 

• Syndicated program owners sell shows like Wheel of Fortune on a “market 
exclusive” basis, which means competing local stations already paying for 
syndicated shows do not want out of area stations also carrying those 
shows to local audiences, diluting their audience. 

Advertisers on stations now off the lineup paid ad rates based on tens of 
thousands of cable viewers who are now probably watching another station. 
Some are demanding “make goods” or outright refunds to get the value for money 
they were originally promised. 

 

But nobody is more caught in the middle than consumers, especially those paying 
for channels they are no longer getting. 



“I want my money back,” says Orlando Bright House customer Luis Fernandez. “I 
have lost two stations on my lineup and my bill should be going down to 
compensate, but Bright House is refusing to credit me.” 

 

Time Warner Cable does not usually give refunds either, arguing that its 
customers pay for a package of channels and the technology that delivers those 
networks to customers. Giving a refund for the loss of one or two stations would 
be tantamount to the industry’s worst nightmare: getting customers used to the 
idea of paying individually for every channel. 

One customer willing to make himself a major nuisance in Wauwatosa, near 
Milwaukee, Wis., finally wore Time Warner down and secured a $5 a month 
discount on his bill for the length of the dispute that knocked Milwaukee’s WISN 
off his lineup. 

“[I called] Time Warner to voice my disgust in them putting me (the paying 
customer) in the middle of their negotiation failures, and after reaching a 
‘supervisor,’ I was able to get a discount on my monthly bill,” the reader told the 
Journal-Sentinel. “It wasn’t easy, but I did it.” 

Hearst is encouraging viewers to drop Time Warner like a hot potato and switch 
to AT&T U-verse or a satellite provider like DirecTV. Negotiations seem to be 
continuing on a sporadic basis, but one week later, customers heading for the 
door have already left or are simply watching the local news on another channel. 

 

 


