
 

www.freepress.net 

1 

 



 

www.freepress.net 

2 

 

 

Out of Balance 

Denver is playing host to the first presidential debate of 2012, but for TV viewers in the 

Rocky Mountain State, the political mudslinging has been going on for months. 

Free Press studied political advertising in Denver in August and September. We learned 

that since Aug. 1, campaigns, Super PACs and other groups have bought time to air 

more than 26,000 ads on the city’s four major-network affiliate stations: KCNC (CBS), 

KDVR (Fox), KMGH (ABC) and KUSA (NBC).1 

Most of these ads have already aired. Others are slated to begin airing in October and 

will be broadcast more frequently as Election Day nears. 

Many of the ads — if not most of them — contain misleading information. But that 

hasn’t stopped these stations from continuing to do business with the groups that have 

purchased ad time — even groups that local newscasters called out for spreading 

dishonest information. 

In this report, Free Press focuses on ads from the five Super PACs and outside groups 

spending the most in Denver: the Republican-leaning American Crossroads/Crossroads 

GPS,2 Americans for Prosperity and Restore Our Future, and the Democratic-leaning 

House Majority PAC and Priorities USA Action.  

Since August, these five groups alone have signed contracts with Denver’s ABC, CBS, Fox 

and NBC affiliates to air 4,954 ads in the local market, paying more than $6.5 million to 

secure the spots.3 

                                                        
1
 This tally is courtesy of students from the Colorado University’s CU News Corps, who are conducting an 

ongoing survey of Denver stations’ political files. The files collected by the Federal Communications 

Commission since Aug. 2 contain ad-spending data, including copies of the contracts between stations 

and political advertisers. For more, see: Mary Winter, “CU Students Probe Denver Ad Buy Records,” 

Columbia Journalism Review, Sept. 21, 2012: 

http://www.cjr.org/swing_states_project/cu_students_probe_denver_ad_fi.php. 

2
 Crossroads GPS is the tax-exempt affiliate of the American Crossroads Super PAC. Former George W. 

Bush adviser Karl Rove co-founded these groups, which have reportedly amassed a war chest of more 

than $80 million. Owing to lax reporting requirements for 501(c)(4) groups, the actual number won’t be 

known until after the election. 

3
 Free Press found this data in contracts in stations’ political files. We collected these files both by visiting 

stations in person and by downloading data from the FCC’s new online database at 

https://stations.fcc.gov/. These contracts include placeholders for ads that have yet to air in Denver. The 

$6.5 million figure includes fees paid to stations and the buying agents that assisted outside groups in 

placing political ads. Other political ads aired in Denver during this time came from candidates — 

including President Barack Obama, Gov. Mitt Romney and a slate of congressional incumbents and their 

challengers — and smaller Super PACs and outside groups. 



 

www.freepress.net 

3 

 

We have collected and examined the political files at these Denver stations, and pored 

over the transcripts and tapes of hundreds of hours of local news programming aired in 

August and September.  

We ask the following questions: 

1. What are local newscasts on these four Denver affiliates doing to debunk 

misinformation in political ads?  

2. In instances where stations have fact-checked ads or investigated the groups 

behind them, how much time have they devoted to these reports? 

3. How does the amount of time spent examining political ad claims compare to 

the amount of time spent airing these ads?  

4. What liability — if any — do stations have for knowingly airing ads that are 

misleading, deceptive or false? 

Free Press concluded that local news coverage 

about these political groups did not begin to 

address the avalanche of misinformation in 

political ads. 

Denver stations devoted only 10 minutes and 45 

seconds to local reporting on ads from these five 

prominent groups. Meanwhile, they aired 29 

hours of ads from these groups. That’s a ratio of 

one minute of news to every 162 minutes of ads. 

In other words, in August and September, 

Denver’s local newscasts aired just five short 

segments that looked into claims made by the 

Super PACs and outside groups most actively 

buying ads. Yet these stations aired 2,880 ads from these five groups during the same 

period. 

Denver’s record of fact-checking — especially at KCNC and KUSA— actually surpasses 

that of other major markets Free Press has studied. Yet the deluge of political ads 

overwhelmed the admirable efforts of a few reporters. Worse still, stations kept airing 

ads that their reporters found were false or misleading.  

  

Denver stations devoted 

only 10 minutes and 45 

seconds to local reporting 

on ads from these five 

prominent groups. 

Meanwhile, they aired 29 

hours of ads from these 

groups. That’s a ratio of 

one minute of news to 

every 162 minutes of ads. 



 

www.freepress.net 

4 

 

Blanketing Denver With Ads 

Denver is one of the top five markets for spending on political ads.4 The political 

advertisers that are most active nationally have invaded Denver as well. All told, these 

groups have spent more than $25 million on airtime on the local ABC, CBS, Fox and NBC 

affiliates, according to contracts in stations’ political files.  

This report focuses on the five most prominent Super PACs and tax-exempt groups: 

American Crossroads/Crossroads GPS, Americans for Prosperity, House Majority PAC, 

Priorities USA Action and Restore Our Future.  

These five groups have left their mark in all battleground states. Their presence in 

Colorado is felt not just in Denver, where they’ve plastered TV screens with thousands 

of political ads (see Table 1). Since the beginning of the year, they have also pumped 

more than $1.5 million into ad buys in neighboring Colorado Springs, a broadcast market 

with only 335,000 TV homes (the Denver market has 1.5 million).5 

These groups have four things in common: 

1. They’re Heavy Hitters: In August and September, they were the biggest players 

in Denver among the Super PACs and outside groups buying airtime. During this 

time period, these groups also ramped up their political ad spending in other 

battleground markets across the country. 

2. Their Ads Are Factually Challenged: Investigations at FactCheck.org, 

PolitiFact.com, the Washington Post and the Associated Press have repeatedly 

found ads from these “third-party” or outside groups to contain falsehoods. 

3. They Take Dark Money: These groups draw their support from a relatively small 

number of deep-pocketed contributors (in the case of the Super PACs) or from 

undisclosed sources (in the case of the 501(c)(4) groups) and have tried to 

conceal their donors’ identities. 

                                                        
4
 The other four markets are Cleveland, Las Vegas, Tampa and Washington, D.C., according to regular 

surveys on spending by Kantar Media’s Campaign Media Analysis Group and Wells Fargo. Free Press has 

analyzed political ad spending and news coverage in Cleveland, Las Vegas and Tampa. For more, see 

Timothy Karr’s Citizens Inundated: How Big-Money Politics and Broadcast Media Are Poisoning 

Democratic Discourse and Undermining U.S. Elections … and What We Can Do About It, Free Press, 

January 2012: http://www.freepress.net/resource/94410/citizens-inundated-report. 

5
 Kantar Media’s Campaign Media Analysis Group. See also: Ari Shapiro, “Colorado Springs Soaks in Triple 

the Political Ads,” NPR, Sept. 28, 2012: http://www.npr.org/2012/09/24/161687256/colorado-springs-

soaks-in-triple-the-political-ads 



 

www.freepress.net 

5 

 

4. Their Ads Can Be Rejected:Stations can reject political ads from these “non-

aligned” political groups if they contain misleading content. Stations are not 

allowed to do so with ads from federal candidates and their campaigns.  

These groups are byproducts of the Supreme Court’s 2010 Citizens United decision, the 

most noteworthy in a series of rulings that demolished election spending limits and 

opened the floodgates to the big-money era of political ads.  

Super PACs and other third-party groups are able to create deceptive ads precisely 

because they operate in relative secrecy. Lax rules enable wealthy individuals and 

corporations to contribute millions of dollars to these groups without restrictions. And 

while Super PACs are required to disclose individuals’ contributions in excess of $200 a 

year, these organizations work in other ways to insulate their donors from scrutiny.6 

Meanwhile, the (c)(4) groups — named after Section 501(c)(4) in the IRS code, which 

grants them tax-exempt status — are not legally required to disclose their donors’ 

identities.  

As such, these groups are a popular vehicle for contributions 

from those who don’t want their names associated with ads 

that are frequently nasty or dishonest. 

Most political ads this election year attack an opposing 

candidate. This may seem obvious to many but it wasn’t 

always the case — even as recently as four years ago.  

Some 70 percent of the ads about the presidential campaign 

that aired nationally in the first half of 2012 were negative, 

according to the Wesleyan Media Project. In contrast, only 9 

percent were negative during the first half of the 2008 

presidential campaign.7 

More importantly, the Annenberg Public Policy Center and 

the Center for Responsive Politics found that 85 percent of the money spent on 

presidential ads from the four top-spending “independent” groups financed ads 

containing deceptive information.8 

                                                        
6
 At a Restore Our Future fundraiser during the GOP Convention in Tampa, a Super PAC staffer, mindful 

that New York Times correspondent Nicholas Confessore was taking notes outside, told prospective 

donors to hide their name tags under their jackets as they left. See: Nicholas Confessore, “Super PACs and 

Party Stalwarts Mix in Tampa,” New York Times, Aug. 29, 2012: 

http://thecaucus.blogs.nytimes.com/2012/08/29/super-pacs-and-party-stalwarts-mix-in-tampa/ 

7
 “Presidential Ads 70 Percent Negative in 2012, Up from 9 Percent in 2008,” Wesleyan Media Project, 

May 2, 2012: http://mediaproject.wesleyan.edu/2012/05/02/jump-in-negativity/. 

8
 The Annenberg Public Policy Center looked at ad spending for the period from Dec. 1, 2011–June 1, 

2012. Ads were considered misleading if they contained at least one claim ruled deceptive by 

These groups are 

a popular vehicle 

for contributions 

from those who 

don’t want their 

names associated 

with ads that are 

frequently nasty 

or dishonest. 



 

www.freepress.net 

6 

 

Getting Away With It 

Viewers still rely on local TV broadcasts more than any other news source for election 

information. Denver stations, and especially KCNC and KUSA, have fact-checked more 

political ads than stations in the other battleground markets surveyed by Free Press.9 

Over the past two months, these two Denver stations have also fact-checked political 

ads from candidate campaigns not profiled in this report. 

“Fact-checking matters,” says Kathleen Hall 

Jamieson, director of the Annenberg Public Policy 

Center at the University of Pennsylvania. “The act of 

fact-checking does tend to improve accuracy in 

political ads and it helps voters learn.” 

FlackCheck.org, an Annenberg project, recently 

conducted a survey that found that people who visit 

online fact-checking services performed better on 

tests of their political knowledge.10 Hall Jamieson 

believes the same can be said for viewers of stations 

that fact-check political ads. 

But for viewers in Denver, the sheer amount of 

advertising has drowned out the few attempts to 

evaluate the ads’ veracity. Worse yet, even after 

finding that ads from these groups were misleading, Denver affiliates still ran them and 

plan to continue airing spots from these same groups through Election Day (see Table 

2). 

Here are some of our findings:  
 

• Aug. 10, 5:10 p.m., KMGH: A 7 News political reporter spent little more than a 

minute describing a spat between the Obama and Romney campaigns over what 

each camp claimed were falsehoods in the other’s political ads. The Obama 

                                                                                                                                                                     
FactCheck.org,PolitiFact.com, Washington Post or the Associated Press. For more, see: 

http://www.annenbergpublicpolicycenter.org/NewsDetails.aspx?myId=491. 

9
 Free Press looked at political news coverage in Charlotte, Cleveland, Las Vegas, Milwaukee and Tampa 

for the month of August. See: Timothy Karr, Left in the Dark: Local Election Coverage in the Age of Big-

Money Politics, Free Press, September 2012: http://www.freepress.net/sites/default/files/resources/left-

in-the-dark-timothy-karr.pdf 

10
 “The Public Still Has a Lot to Learn About the 2012 Presidential Race but Those Who Seek out Fact-

Checking on the Internet Know More,” FlackCheck.org, Sept. 27, 2012: 

http://www.flackcheck.org/press/the-public-still-has-a-lot-to-learn-about-the-2012-presidential-race-but-

those-who-seek-out-fact-checking-on-the-internet-know-more/. 

 

“Fact-checking 

matters,” says 

Kathleen Hall 

Jamieson, director of 

the Annenberg Public 

Policy Center. “The 

act of fact-checking 

does tend to improve 

accuracy in political 

ads and it helps 

voters learn.” 



 

www.freepress.net 

7 

 

campaign claimed that Romney campaign ads misrepresented the president’s 

position on the nation’s welfare-to-work program. The Romney campaign 

claimed that a Priorities USA Action ad attacking Romney’s record at Bain Capital 

was misleading.  

 

• Aug. 31, 5:11 p.m., KUSA: Channel 9 News political reporter Brandon Rittiman 

devoted two and a half minutes to “truth testing” an ad from the pro-Romney 

Super PAC Restore Our Future. He called one of the ad’s claims an 

“overstatement” and labeled another “misleading.”  
 

 

• Sept. 5, 4:16 p.m., KUSA: In a segment running two minutes and 40 seconds, 

Channel 9 News reporter Brandon Rittiman took apart a House Majority PAC ad 

attacking Republican congressional candidate Joe Coors. “This [ad] is a big old 

can of opinion,” Rittiman said, adding that the ad’s claims were at best 

“debatable.”11 

 

• Sept. 11, 6:07 p.m., KCNC: In a “Reality Check” segment, CBS4 News political 

specialist Shaun Boyd labeled as “false” an Americans for Prosperity ad that 

compared President Obama’s health-care reforms to the Canadian system. “They 

are playing fast and loose with the facts to play on voter fears,” Boyd said.  

 

 

 

 

                                                        
11

 This Brandon Rittiman “Truth Test” can be viewed on the Channel 9 News website: 

http://www.9news.com/rss/story.aspx?storyid=287425 

Since Aug. 1, Priorities USA Action has signed off on contracts with KMGH to run more 

than 500 ads through Nov. 6. 

In the weeks before this report aired, KUSA broadcast more than 200 Restore Our 

Future ads. The group spent $853,625 on Denver ads in August alone. 

During August and September, the House Majority PAC blanketed Denver with 387 

political ads — including 96 spots on KUSA. It has booked time to air an additional 68 

ads on KUSA between Oct. 1 and Election Day. 

By the time this segment aired, Americans for Prosperity had spent $1,384,400 to 

place more than 700 ads on Denver’s ABC, CBS, Fox and NBC affiliates, including 209 

ads on KCNC.  



 

www.freepress.net 

8 

 

Lies and Liability 

There’s a clear pattern in Denver. And it matches what we have found in other 

battleground markets. Stations continue to air ads from organizations like those 

discussed here, even after their newsrooms expose the groups for spreading 

misinformation.  

That’s a problem. Local television stations are legally required to air federal candidates’ 

ads, whether they’re accurate or not. However, this requirement does not apply to ads 

from Super PACs and other “non-candidate” groups like 

the tax-exempt 501 (c)(4)s.12 Stations are allowed to 

reject inaccurate ads in the same way that they’re 

allowed to reject consumer product ads that make false 

claims.  

It’s not entirely clear that stations can be held liable for 

knowingly airing false, misleading or deceptive 

advertising content in ads from Super PACs or other 

third-party groups.13 But they should be. 

In ruling on a complaint brought by the Consumers 

Association of the District of Columbia in 1971, the FCC 

found that stations must take “reasonable steps” to 

satisfy themselves “as to the reliability and reputation of 

every prospective advertiser” and to prevent the 

broadcast of misleading ads.14 Failure to do that, 

according to a subsequent court ruling, may be 

“probative of an underlying abdication of licensee 

responsibility.”
15

  

Broadcast industry attorney Michael D. Berg writes that 

stations are in a “balancing act,” trying to respond to the heightened demand for ad 

placements while remaining on the right side of the law.  

“The FCC has a long history of expecting stations, as part of their overall obligation to 

operate in the public interest, to avoid knowingly airing false claims in commercial 

                                                        
12

 For a complete list of FCC guidelines on political advertising, see “Statutes and Rules on Candidate 

Appearances & Advertising,” FCC: http://transition.fcc.gov/mb/policy/political/candrule.htm. 

13
 See Felix v. Westinghouse Radio Stations, 186 F.2d 1, 6 (3rd Cir.) cert. denied, 314 U.S. 909 (1950); see 

also: Licensee Responsibility with Respect to the Broadcast of False, Misleading or Deceptive Advertising, 

74 F.C.C.2d 623 (1961). 

14
 See Complaint by Consumers Association of District of Columbia, 32 F.C.C.2d 400, 405 (1971). 

15
 Cosmopolitan Broad. Corp. v. FCC, 581 F.2d 917,927 (D.C. Cir. 1978). 

There’s a clear 

pattern in Denver. 

And it matches what 

we have found in 

other battleground 

markets. Stations 

continue to air ads 

from organizations 

like those discussed 

here, even after 

their newsrooms 

expose the groups 

for spreading 

misinformation.  
 



 

www.freepress.net 

9 

 

advertising,” Berg writes. “That principle spills over to political ads, at least by non-

candidates when a station has been made aware of the alleged falsity.”16 

 

Conclusion 

Local stations should be held responsible for what they put on the public airwaves. In 

fact, they deserve increased scrutiny at a time when political ads from non-candidate 

groups are inundating viewers in key battleground states. 

It’s not enough to air a smattering of news segments that debunk third-party ads. While 

some Denver newscasts have attempted to counter the tidal wave of misinformation 

with the occasional “truth test,” they have continued airing ads from groups that they 

themselves found were misleading viewers.  

The pattern of deception found in ads pushed by these groups could violate federal and 

state laws, including laws protecting viewers against false advertising. Yet few are 

holding TV stations to account for the falsehoods in political ads.17 

Lying should be a liability not only for the groups that produce dishonest ads but also for 

the stations that air them. Stations must take a stronger stance against these ads, both 

by airing reports that investigate false claims, and by refusing to sell airtime to groups 

that deceive. 

Stations that ignore these concerns and continue to profit from political lies should be 

held accountable to their viewers — and the law.  

  

                                                        
16

 Michael D. Berg, “FCC Political Ad Rules Call for Balancing Ask,” TVNewsCheck, Sept. 28, 2012: 

http://www.tvnewscheck.com/article/62490/fcc-political-ad-rules-call-for-balancing-act/page/1. 

17
 FlackCheck.org, a project of the Annenberg Public Policy Center, has generated thousands of viewer 

letters urging local stations to “insist on the accuracy of any third-party ads [they] air and make fact-

checking to prevent political deception a regular feature of [their] news programming.” 



 

www.freepress.net 

10 

 

Table 1. Electoral Coverage vs. The Flood of Political Ads18 

American Crossroads/Crossroads GPS   

Stations Spots Bought Cost of Ads Fact-Checked 

KCNC 185 $344,250  No 

KDVR 383 $188,175  No 

KMGH 123 $146,650  No 

KUSA 523 $920,305  No 

Total 1,214 $1,599,380  No 

        

Americans for Prosperity     

Stations Spots Bought Cost of Ads Fact-Checked 

KCNC 209 $416,650  1 segment 

KDVR 69 $62,600  No 

KMGH 222 $320,050  No 

KUSA 206 $585,100  No 

Total 706 $  1,384,400  1 segment 

        

House Majority PAC     

Stations Spots Bought Cost of Ads Fact-Checked 

KCNC 109 $161,950  No 

KDVR 111 $69,250  No 

KMGH 130 $166,025  No 

KUSA 164 $308,000  1 segment 

Total 514 $705,225  1 segment 

        

Priorities USA Action     

Stations Spots Bought Cost of Ads Fact-Checked 

KCNC 495 $528,600  No 

KDVR 542 $261,825  No 

KMGH 519 $500,450  1 segment 

KUSA 451 $672,550  No 

Total 2,007 $1,963,425  1 segment 

        

Restore Our Future     

Stations Spots Bought Cost of Ads Fact-Checked 

KCNC 99 $217,950  No 

KDVR 56 $41,300  No 

KMGH 149 $152,375  No 

KUSA 209 $442,000  2 segments 

Total 513 $853,625  2 segments 

 

                                                        
18

 Ads featured in Table 2 include those that aired in August and September and those that have been 

contracted to air between Oct. 1 and Election Day. Ad costs include amounts paid to stations and fees to 

media buyers who book ads. 



 

www.freepress.net 

11 

 

Table 2. On-Air Mentions in Denver (August–September) 

  

KCNC 

(CBS) 

KDVR 

(Fox) 

KMGH 

(ABC) 

KUSA 

(NBC) 

National 

Story Local Story 

Mention of Local 

Ads 

Ads Aired from 

Aug. 1–Sept. 28 

Ads Scheduled 

to Air from 

Oct. 1–Nov. 6 

American 

Crossroads/Crossroads 

GPS 1 0 3 0 4 0 0 572 642 

Americans for 

Prosperity 1 0 1 0 1 1 1
19 

706     O 

House Majority PAC 0 0 0 1 0 1 1
20 

387 127 

Priorities USA Action 1 0 3 0 3 1 1
21 

702 1,305 

Restore Our Future 0 0 1 3 1 2 2
22 

513     O 

TOTAL               2,880 2,072 

 

 

 

_______________________ 
19

 In a Sept. 11 “Reality Check” segment, CBS4 News political specialist Shaun Boyd labeled as “false” an Americans for Prosperity ad that compared President 

Obama’s health-care reforms to the Canadian system. “They are playing fast and loose with the facts to play on voter fears,” Boyd said. 

20
 In a Sept. 5 segment that ran two minutes and 40 seconds,Channel 9 News political reporter Brandon Rittiman took apart a House Majority PAC ad attacking 

Republican congressional candidate Joe Coors. “This [ad] is a big old can of opinion,” Rittiman said, adding that the ad’s claims were at best “debatable.” 

21
 On Aug. 10, a 7 News political reporter spent little more than a minute describing a spat between the Obama and Romney campaigns over what each camp 

claimed were falsehoods in the other’s political ads. The Obama campaign claimed Romney ads were misrepresenting the president’s position on the nation’s 

welfare-to-work program. The Romney campaign claimed a Priorities USA Action ad attacking Romney’s record at Bain Capital was misleading. 

22
 On Aug. 10, Channel 9 News political reporter Brandon Rittiman took a look at a Restore Our Future ad praising Mitt Romney’s leadership at the helm of the 

2002 Salt Lake City Olympics. Rittiman said the facts were true but questioned whether it’s appropriate to draw an analogy between managing the Olympics 

and leading the country. On Aug. 31, Rittman devoted two and a half minutes to “truth testing” an ad from the pro-Romney Super PAC Restore Our Future. He 

called one ad’s claim “an overstatement.” He labeled another claim as “false” and called another “misleading. 


